Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 3. szerda, 6:54

Hogyan játsszunk?

2. Társasjáték a pénzügyi-gazdasági kompetencia fejlesztésében

Az alábbiakban bemutatjuk a kipróbált játékokat és tapasztalatainkat, valamint az adaptációs lehetőségeket. Igyekeztünk a kipróbáláshoz olyan játékokat választani, hogy a javasolt korosztály széles réteget fogjon át, és így minél több kolléga számára szolgáljunk hasznos információval. Azt tapasztaltuk, hogy a választott játékok megfeleltek a céljainknak, meg tudták szólítani a tanulóinkat. Egyedül a Szuper farmer játékkal tévedtünk, mert mi ebben a formájában inkább kisebbeknek ajánlanánk, azonban szabálymódosításokkal adaptáltuk a fiataljaink korosztályára, illetve SNI tanulók esetében az eredeti verziót is megfelelően tudtuk használni. A másik problémánk az időhatárokkal volt: az Airlines Europe és a Chicago Stock Exchange játékokra nem elég 2 óra (mi azzal terveztünk alkalmanként). Nehéz lett volna a játék állását megőrizni, ezért ki kellett találnunk, hogyan lehet „véget vetni” a megadott intervallum alatt a játéknak úgy, hogy a játékban kitűzött célokat elérjék tanulóink.

A felhasznált társasjátékok bemutatása

Szuper farmer: A játék matematikai törvényszerűségeket használ, és gazdálkodásra, tervezésre, előrelátásra nevel. Bár tartottunk attól, hogy mivel elég egyszerű játékról van szó, ezért nem nyeri el a diákok tetszését, de tévedtünk. Valószínűleg egyszerűsége, a játék gyorsasága miatt nagyon megszerették. Nem csak ezért választottuk, hanem szerettük volna felhasználni más órákon is (élelmiszerismeret, angol nyelv stb.), de éppen egyszerű felépítése miatt a felhasználhatóságnak ebben a módjában tévedtünk. Arra viszont kiválóan alkalmas, hogy egy gazdasági folyamatot a tervezéstől kezdve a számoláson át a döntésig végigvigyünk.

Monopoly: ezt a játékot mindenki ismeri, nem kell bemutatni senkinek. Kiválóan alkalmas a pénzügyi kultúra fejlesztésére, a pénzügyi ismeretek megerősítésére, és ismertsége és egyszerű játékmenete okán arra is, hogy a társasjáták-pedagógia alkalmazása során bevezető társasjáték legyen.

Chicago Stock Exchange: Ez a játék a kedvencünk lett! Nagyon egyszerű, taktikai játék a tőzsde és a kereskedelem világából. A feladat áruk vétele és eladása, az aktuális ár/érték aránynak megfelelően. Ha oktatási szempontból nézzük, ez a játék a tökéletes választás, hiszen a játék során megoldandó probléma tökéletesen illeszkedik a gazdasági műveltségterülethez. Nagyon gyors játékokat lehet játszani vele, és kialakítása, menete egyértelműen gazdasági szemléletű. Ha a pénzügyi tudatosság fejlesztésének folyamatában gondolkodunk, mi a Monopoly elé tennénk időben, mert a pénzügyi gondolkodás, ismeretek alapjait lehet kialakítani vele. Ráadásul táblája, árukorongjai sokrétűen felhasználhatóak: mi még angol órán is tudtuk a szakmai angol terén használni.

A Catan telepesei a kipróbáltak közül talán a legismertebb: elsősorban stratégiai játék, melynek célja a megtermelt terményekből, termékekből kereskedés útján városokat, szigetet fejleszteni. Használatát megkönnyítették a neten található hasonló digitális játékok, melyeket a gyerekek a telefonjaikon is játszanak. Ismertsége, illetve a játékmenet logikájának ismerete okán hamarabb bevethető, azonban táblás változatában ez a játék igényli a leghosszabb játékidőt, ezért szervezési előkészületet igényel.

Airlines Europe: A játékban Európa térképe látható, melyen tíz repülőtársaság színes repülőivel kell bejárni minél hosszabb útvonalakat. A játékosok részvényekkel kereskednek, hogy útvonalengedélyeket vásárolhassanak.

Maximum 5 játékos játszhatja, de érdekes lehet, és mi ki is próbáltuk az 5 páros általi játékot, amivel a célunk a szociális kompetenciák (konszenzusos döntés, kooperáció stb.) fejlesztése volt. A játékban a tanulók megismerkedtek a tőzsde, részvény, osztalék, pénzforgalom, bankcsőd, csőd fogalmával. Bár a játékot 10 éves kortól ajánlják, tapasztalataink azt mutatják, hogy érdemes a korosztályt feljebb tolni legalább 12 éves korra. Komoly pénzügyi tervezést igényel a játék, s bár játékidőnek 75 percet ír a játékleírás, nekünk mindig tovább tartott. Haladó játék, összetettsége folytán kellő előkészítés után, de mindenképpen ajánljuk!

(Nem is pedagógusok lennénk, ha a játékot nem használtuk volna fel, kihasználva a térkép adta lehetőséget, például a földrajz tanításában.)

A Village játékban egy családot kell végigvezetnünk a nemzedékek viszontagságain, hogy végül a történelemkönyvek minket tartsanak a város legfontosabb embereinek. Az idősebb rokonok idővel átadják helyüket a fiatal, ambiciózus leszármazottaknak, és eredményeiket már csak a krónikáskönyv lapjain láthatjuk viszont. A játék során minden lépésünkkel arra kell törekednünk, hogy a nemzedékek távlatából figyelve is jó és jövedelmező irányba tereljük a történelem menetét. Számunkra és a gyerekek számára is ez volt a legbonyolultabb, legösszetettebb játék. Időbe telt a megtanulása, és maga a játék is. Elsősorban a tervezést fejleszti, az előrelátást, előre gondolkodást, felelősséggel gondolkodást. Okosan kell bánni az idővel, és a tanulók megtanulják, hogy a döntéseiknek súlyos következményei lehetnek. Számunkra így a játék legfontosabb érdeme a felelősséggel hozott döntések és következményeik megtapasztalása volt.

A foglalkozások menete, gyakorisága

Osztályainkban heti egy alkalommal volt kifejezetten társasjáték pedagógiai foglalkozás (kivéve szakmás osztályunkat, ahol kéthetente nyílt erre alkalom). A foglalkozásokat zömében az osztályfőnöki órára időzítettük és/vagy az utolsó órára, így lehetőség nyílt a játékok végigvitelére a tanításon kívüli időben. A tanulók szívesen maradtak és játszottak, tanultak a játékokkal. SNI osztályaink kis létszáma (átlagosan 12 fő) lehetővé tette, hogy egy új játék bevezetésén mindannyian részt tudjanak venni. Megkönnyítette ezt az is, hogy a játékok többségéből nem egy áll a rendelkezésünkre, így két készlettel az egész osztály tudott dolgozni. A szervezési feladatok megoldása után új játék esetében a játék bemutatása, a legfontosabb szabályok megbeszélése következett, majd „próbajátékokat” játszottunk. Ha úgy láttuk, hogy elsajátították a játék menetét, akkor hagytuk őket szabadon játszani, megfigyelő szerepbe vonultunk és csak akkor avatkoztunk be a játékba, ha arra tényleg szükség volt. Viszont a játékok végén mindig megbeszéltük, hogy mi állt a győzelem mögött, hol és mivel nyerte meg valaki a játékot. Az ismeretlen fogalmakra többször is rákérdeztünk, ezzel is segítve a megerősítést, a bevésődést.

Tapasztalatok a társasjáték pedagógia (gazdasági szemléletű) alkalmazásáról

A társasjáték pedagógiát korábban a tanult ismeretek megerősítésére, képességfejlesztésre (gondolkodás, olvasás, szókincsbővítés stb.) használtuk, míg most, a Budapest Bank támogatása kapcsán, arra kaptunk lehetőséget, hogy a gazdasági szemlélet, gondolkodás kialakításában, tudatosabbá tételében alkalmazzuk azokat; ez tőlünk is tervezettebb, átgondoltabb tevékenységet igényelt. Mivel már régebb óta alkalmazunk társasjátékokat a nevelési-oktatási folyamatban, nem kellett elfogadtatnunk tanulóinkkal, hogy ezeknek a játékoknak helyük van az óráinkon, nem kellett ellenérzésekkel megküzdenünk. Tanulóink az elejétől fogva partnereink voltak a „játékban”. Így a pályázat megvalósításának egyetlen féléve nem bizonyult kevésnek.

Annak érdekében, hogy ellenőrizni tudjuk a folyamat eredményességét, bemeneti és kimeneti mérést végeztünk a tanulókkal. Ebben nem a tanulók tudásában, ismereteiben beálló változásokat (mennyire ismeri a gazdasági fogalmakat, folyamatokat) mértük direkt módon, hanem a pénzügyi kultúrával kapcsolatos gondolkodásmódot próbáltuk figyelemmel kísérni és amennyire lehet, objektíven mérni. Ehhez Dr. Németh Erzsébet Pénzügyi személyiségtesztjét használtuk fel. A teszt hat területen méri a válaszadó pénzügyi gondolkodását: árérzékenység, pénzügyi tervezés, mértéktartás, takarékosság, pénzügyi tudatosság és szorgalom területeken. Éppen ezek azok a területek, amelyekkel diákjaink (és családjaik) hadilábon állnak. Mivel a teszt felnőttekre, önálló keresőkre készült, a benne szereplő négy, számunkra alkalmatlan kérdést átalakítottuk úgy, hogy érintse a gyerekeinket, de ugyanazt mérje, mint a felnőtt változat. A felméréseket informatika órán végeztük el, az eredményeket Excel táblában összesítettük a teszt saját értékelési skálája alapján. A féléves program után elvégzett visszamérés azt mutatta, hogy a tanulók pénzügyi gondolkodása, ismeretei valamennyi területen javultak. A javulás nem nagymértékű (amint azt egy ennyire rövid programtól nem is várhattuk), figyelemre méltó azonban, hogy az alsó régiókban, tehát a legkisebb pontszámok terén számok határozott, nagymértékű javulást mutatnak. Úgy tűnik ebből, hogy azoknak a tanulóknak a számára, akiknek a gondolkodásából jószerivel hiányzott a pénzügyi szemlélet, ez a program valódi elmozdulást eredményezett. Ezt fontos eredménynek tartjuk.

Emellett objektív módon nehezen mérhető, ám határozottan érzékelhető eredményeink is vannak:

1. A tanulók motivációs szintje egyértelműen és mérhetően jobb, magasabb, mint a hagyományos oktatásban. Ezért is törekszünk hasonló módszerek alkalmazására évek óta.

2. Jobb a gyerekek kommunikációja, gyorsabban alakul az ön- és társismeret, hiszen a szabadidős tevékenységekben, kihívásokban lehet a legjobban megismerni egymást és önmagunkat.

3. A szociális kompetenciák fejlődése jól nyomon követhető: diákjaink megtanulnak egymással kommunikálni, konfliktusokat megoldani, kooperálni, együtt dolgozni közös célokért, segíteni egymást.

4. Tudatosabban tervezik mindennapjaikat, életüket. Felelősségteljesebben döntenek.

Összegzés

  • A társasjátékok adott céllal történő alkalmazása (jelen esetben a pénzügyi kultúra fejlesztése) sikeresebben, hatékonyabban csak hosszabb intervallumú alkalmazásban érhető el maradéktalanul. Pénzügyi kultúra alatt elsősorban nem a pénzügyi ismeretek átadását, megerősítését stb. értjük, hanem sokkal inkább egyfajta pénzügyi szemléletű gondolkodást, amelynek alapját természetesen ezek az ismeretek képezik
  • A társasjátékok elsősorban a tanulási képességeket, a gondolkodási képességeket fejleszthetik, hiszen a játékok során alkalmazott gondolkodási műveletvégzésben megjelenik az analízis, szintézis, elvonatkoztatás, összefüggés felfogása, rendezés.
  • A tanulókat nem kell motiválni, a játékosítás eléri ezt a célt
  • Nagymértékben fejleszthető a figyelem, a munkavégzés tartóssága, a koncentráló képesség
  • A társasjáték, a tartalmától függetlenül, egy sor szociális és kognitív kompetencia fejlesztéséhez hozzájárul: ilyen a szabályok betartása, a számolási képesség, az alkalmazkodás a társakhoz és a folyamatosan változó játékmenethez
  • Ha nem dolgoznánk a legkülönfélébb játékokkal évek óta, akkor gondot okozhatott volna, hogy a társasjátékok alkalmazásának célja éppen maga a játék, és sokkal kevésbé a megtanítandó tananyag, ismeret. Éppen ezért nem fogalmaztuk meg direkt célnak a pénzügyi kultúra fejlesztését, sokkal inkább a játék öröme, a társas kapcsolatok megélése volt a cél. Ugyanakkor, mivel tanítási órákba illesztve is használjuk a játékot, azt gondoljuk és azt tapasztaltuk, hogy a tanítási célok kitűzése és elérése sem megoldhatatlan feladat, és a társasjáték a tanítási órán is bátran alkalmazható, ha a pedagógus a „helyzet magaslatán áll”, és elég kreatívan köti össze az óra különböző részegységeit. Ezért nem ragaszkodtunk a csak tanítási időn kívüli, szakkör jellegű foglalkoztatáshoz, hanem átvezettük a tanítási órát a kötetlenebb szakköri, szabadidős tevékenységbe

Összességében rendkívül hasznosnak találtuk a projektet. A felhasznált játékokat azóta célirányosan adaptáltuk a különböző műveltségi területekre, így kihasználtságuk jóval nagyobb, felhasználásuk sokkal tudatosabb.

Jó játékot kívánunk mindenkinek!

Leiner Károly – Földes Petra

A fotókat Leiner Károly készítette.

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.10.19.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium előtt tüntetnek az SZFE hallgatói
Azért az ITM előtt tüntetnek, mert szerintük a kormánynak kellene feloldania az új kuratóriummal kialakult patthelyzetet, hiszen 2022. január 1-ig még a minisztériumnál vannak az alapítói...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.10.19.
Olaszországban kötelezővé tennék a genderideológia oktatását
Olaszországban büntetnék azokat a szülőket, akik nem engednék el gyermekeiket az iskolákban tartott gender-programokra. Egy új törvényjavaslat értelmében még az is bűncselekmény lehet,...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.10.19.
Már zajlik az őszi érettségi
Az Oktatási Hivatal közlése szerint a tavasszal már bevált, szigorú járványügyi óvintézkedéseket alkalmazzák most is. A biztonsági ajánlás szerint a diákokat úgy kell ültetni, hogy...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.10.19.
Összeverték a szülők a kompolti rajztanárt, egy hétre bezárt az iskola
Az egész azzal kezdődött, hogy a rajztanár pénteken a kompolti iskolában lekevert egy hatalmasat a fiúnak, aki akkor is az arcán viselte a pofon nyomait, amikor összefutott az édesanyjával....
(Forrás: index)
--
2020.10.19.
Megfeleződött a magántanulók száma
Magántanuló – vagyis egyéni munkarendben tanuló – most már csak az lehet, akinél hivatalos dokumentumokkal lehet igazolni, hogy erre szüksége van, például azért, mert sajátos nevelési...
(Forrás: Népszava)
--
2020.10.17.
\"Az óvoda mindig gócpont\"
Szinte lehetetlen kiszűrnünk a koronavírussal fertőzött gyerekeket, a tesztelésük pedig ritka eset, az én praxisomban sem volt még rá szükség. A szülő sem kéri, inkább otthon tartja a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep