Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Szabó Ildikó

Eligazodás a társadalomban, a világban

Politikai szocializáció – jelenismereti vizsgálatok 3.

A szójegyzék-módszer

A módszerről

A módszer kialakítása a francia Annick Percheron nevéhez fűződik, aki 1969-70-ben 10–14 éves gyerekeket kérdezett meg arról, hogy szeretik vagy nem szeretik azt, amit e szavak jelentenek. Percheron abból a fejlődéslélektani tényből indult ki, hogy ebben az életkorban még a gyerekek elsősorban érzelmileg kapcsolódnak a politikailag is megformált valósághoz. A módszert azóta sikerrel alkalmazzák világszerre, így hazánkban is a gyerekek politikai szocializációjának vizsgálatánál.

A módszer előnye, hogy rendkívül rugalmas: a fogalmak köre ugyanis tetszés szerint változtatható. A szójegyzékbe beépíthetők a váratlan társadalmi és politikai fordulatok kulcsfogalmai, de az időállóbb alapfogalmak is. A módszer emellett rendkívül egyszerű. Alkalmazása nem követel komolyabb szociológiai előképzettséget, ugyanakkor lehetővé teszi a többváltozós elemzést is. Alkalmas arra, hogy segítségével a pedagógus az iskolai osztály szintjén összképet nyerhessen a gyerekek érzelmi beállítódásairól, preferenciáiról, szubjektív ismeretszintjéről.

A módszer csak akkor működik, ha a szójegyzék összeállításánál figyelembe vesszük a társadalmi és politikai élet aktuális problémái mellett a megkérdezett gyerekek ismereteit, fejlettségi szintjét, érdeklődését. Egyetlen kész kérdőív sem vehető át tehát változatlan formában. A pedagógus azokra a fogalmakra, eseményekre vagy személyiségekre kérdezzen rá, amelyekkel kapcsolatban fontosnak tartja diákjai érzelmi színezetű véleményének a megismerését.

A kérdőív összeállításánál figyelembe kell venni, hogy az eredményeket ki is kell értékelni és visszacsatolni a gyerekekhez. Visszacsatolás nélkül ugyanis nincs értelme a vizsgálatnak. S ha a visszacsatolás túlságosan sokáig várat magára, a tanulók számára érdektelenné válhatnak az eredmények.

Az ilyen típusú vizsgálattal a tanulók és tanulócsoportok nem minősíthetők. A felméréseknek nem is ez a céljuk. Segítségükkel azonban az adott csoport aktuális értékvilágának egy szeletére láthatunk rá.

A gyerekeknek jogukban áll, hogy elzárkózzanak a véleménynyilvánítástól. Semmilyen eszközzel nem szabad őket arra kényszeríteni, hogy részt vegyenek a vizsgálatokban. Nagyon fontos, hogy előre tájékoztassuk őket: mi a célunk a kérdőívvel. S végül, de nem utolsó sorban fontos, hogy milyen stílusban kérjük fel őket a közreműködésre. A mi jelenismereti vizsgálatainkban a következő bevezető szöveg szokott szerepelni:

Ezen a kérdőíven arra keressük a választ, hogy miként viszonyulnak a fiatalok a jelen időszerű kérdéseihez, a különböző eszményekhez, ismert közéleti szereplőkhöz. Ehhez kérjük a Te segítségedet. A következőkben fogalmakat, politikai jelenségeket, neveket sorolunk fel. Jelöld a megfelelő szám bekarikázásával, hogy miként vélekedsz ezekről. A válaszokat névtelenül összesítjük.
Együttműködésedet előre is köszönjük.

Példák

A továbbiakban az egyik iskolai vizsgálatban szereplő kérdőívet mutatjuk be, majd a szójegyzék-módszerre épülő kérdőívek lehetséges szerkezeti megoldásait illusztráljuk. Végül egy nagy, országos középiskolai vizsgálatból származó adatsort mutatunk be.

1. táblázat: Példa a szójegyzék módszer iskolai alkalmazására (1990. február)
1. Globális kérdések 4. Aktuális társadalmi kérdések
1.1 atomerőmű 4.1 Nemzeti Színház
1.2 hadsereg 4.2 olajszőkítés
1.3 globalizáció 4.3 munkanélküliség
1.4 gépkocsik 4.4 foci
1.5 Internet 4.5 csatlakozás Európához
2. Társadalmi rétegek 5. Előítélettel sújtott csoportok
2.1 vállalkozók 5.1 vállalkozók
2.2. értelmiség 5.2 cigányok
2.3 hajléktalanok 5.3 szkinhedek
2.4. menekültek 5.4 szekták
2.5.nyugdíjasok 5.5 színes bőrűek
3. Eszmények 6. Népek
3.1. kapitalizmus 6.1. franciák
3.2. szocializmus 6.2. kínaiak
3.3. hazafiság 6.3. horvátok
3.4. sajtószabadság 6.4 szlovákok
3.5. forradalom 6.5 amerikaiak

A tanulóknak az előbbi listán szereplő fogalmakkal kapcsolatban kell állást foglalniuk. mégpedig feleletválasztós módszerek, tehát a következő válaszvariánsok egyikének megjelölésével:

2. táblázat: Példa a szójegyzék szerkezetére
Ismertség: Jól ismerem kevéssé ismerem nem ismerem
Érzelmek: Szeretem nem szeretem nem tudom eldönteni
Érdeklődés: Érdekel nem érdekel nem tudom eldönteni
Értékelés: Fontos nem fontos nem tudom eldönteni
Félelem: Félek tőle nem félek tőle nem tudom eldönteni

A kérdőívet érdemes táblázatos formában megszerkeszteni. A szójegyzék különböző (tehát az ismertség, az érzelmek, az érdeklődés, az értékelés és a félelem szerinti válaszvariációkra utaló) fejlécekkel többször ismétlődik. Természetesen a válaszvariációk szempontjai és változtathatók, és nem szükségszerű valamennyi itt felsorolt dimenziót alkalmazni.

3. táblázat: Minta a kérdőív formájára
Érdekel Nem érdekel Nem tudom eldönteni
1. atomerőmű

1

2

3
2. hadsereg

1

2

3
3. globalizáció

1

2

3
4. gépkocsik

1

2

3
5. internet

1

2

3

Az adatok feldolgozásának első lépése az egyes fogalmaknak a vizsgált dimenziók szerinti rangsorolása előfordulási gyakoriságuk alapján. A különböző rangsorokból, illetve ezek összevetéséből számos érdekes probléma kerülhet felszínre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.19.
ásler: Kizárt, hogy minden osztályban megjelenjen a koronavírus
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője hozzátette, számoltak azzal, hogy a vírus megjelenik az iskolákban, azt azonban kizárta, hogy mindegyik osztályban feltűnik a koronavírus....
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.19.
Több helyen az iskolaőrök lettek a maszkfelelősök, portások
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, igaz, a jelenlétük nem mindenkinek tetszik – tudta meg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.18.
A tanári elköteleződésről. Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írása
Aki ismeri az iskolák világát, az tudja, hogy az oktatásban semmilyen külső szándék nem válik valóra az ott dolgozók elköteleződése nélkül. Ezt akár szerencsének is tekinthetjük, amikor...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.09.18.
„Bőgtem az első tanítási napon” – Halácsy Péter az Indexnek
A gyerekeit szerette volna egy újragondolt iskolai struktúrában taníttatni Halácsy Péter, a Prezi társalapítója, de miután nem találta a neki legjobban tetsző iskolát, a barátaival sajá...
(Forrás: index)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep