Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2024. június 27. csütörtök, 11:44

Az együtt töltött idő könyvéről – Kerényi Mari Földes Petra Társaskönyvéről

Földes Petra közelmúltban megjelent, pedagógusoknak szánt Társaskönyvéről megérkezett az első (nagyon értő) reflexió nem is akárkitől: az alternatív iskolák egyik legkiemelkedőbb személyiségétől, a Zöld Kakas Líceum alapítójától: Kerényi Maritól. Hol máshol is jelenhetne meg a recenzió, mint a Szabad Pedagógiai Gondolkodás Fórumán: a Tani-tani oldalon?

A Bizalom tere címet viselő kötetnek – meggyőződésem szerint – a pedagógusképzés alap-tankönyvének kellene lennie, hiszen az egymással és a diákjaikkal eltöltendő, kölcsönösségen és bizalmon alapuló együttélésre kívánja felkészíteni a jövő nevelőit. Ez pedig alapvető és nélkülözhetetlen feltétele a valóban eredményes iskolának.

Részletek a recenzióból:

Mostantól van egy kézikönyvünk az iskolához. Csupa olyanról beszél, ami nem tanórai anyag, nem módszertan és nem didaktika, de amiben mi, tanárok mindannyian érintettek vagyunk. Mindannyian belefuthatunk abba, hogy nem értjük egymást és nem értjük, hogy mi lehet ennek az oka, pláne, hogy mit tehetünk az értés érdekében. Ilyenkor jól jön egy tapasztalt barát, akinek elmondhatjuk, akitől megkérdezhetjük, hogy is van ez. Aki nem kioktat, de annyi mindent megélt, hogy elég sokat lehet tanulni tőle. A társaskönyv ilyen okos beszélgetőpartner.

Földes Petra

„Abban (…) biztosak lehetünk, hogy a bármilyen okból és ürüggyel együtt töltött idő meghatározó minden szereplő, de leginkább a diákok számra. A pedagógusok szerepe, felelősségük óriási ebben a folyamatban, s ehhez képest támogatást, gyakorlati segítséget vajmi keveset kapnak. Sőt.

A Nemzeti alaptanterv kétségtelenül használhatatlan, de a közoktatás szereplői mégsem abba nyomorodnak bele, amit tartalmaz, hanem amit elvárásaival ellehetetlenít. Aminek emellett nem jut tér, pedig az volna az egész lényege. Ami megmarad.

Magunkban hordozzuk a találkozások, megszülető és hamvába holt kapcsolatok lenyomatait, az  iskoláink légkörét, a nem is tudatosult érzések áthallásait. A felnövekedés, felnőtté válás stációit. Így nevelődünk emberré, állampolgárrá, társadalmunk puzzle-jének elemeivé. Ami pontosan olyan lesz, amilyenek vagyunk, amilyenné nőttünk.”

A teljes recenziót itt olvashatjátok el.

A kötet megrendelhező a Tea Kiadónál.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep