Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. május 15. péntek, 10:27

A karantén után

Fenyő D. György az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete weboldalán 2020. május 13-án megjelent Az interakciók művészete című jegyzetén elgondolkozva egy szomorú kérdés fogalmazódott meg bennem: Vajon szeptemberben visszaülünk-e a 19-20. századi padokba, amelyekből már csak a lecsavarozás hiányzik, hogy a retro élmény teljes legyen, vagy tovább megyünk a megkezdett úton?

A szerző azzal a közös tapasztalattal indít, hogy a digitális munkarend időigényesebb, mint a tantermi nappali oktatás. Én azt gondolom, a távoktatás nem könnyebb, nem nehezebb, nem rövidebb, nem hosszabb, egyszerűen más. Ugyanakkor annak, amit mi most digitális oktatásnak élünk meg, nem sok köze van a digitális eszközök használatára alapozott távoktatáshoz. Az ugyanis meglévő, erre optimalizált tananyagra épül és a tanár dolga éppen az, amire most a szerző szerint több idő kell: a tutorálás. Folyamatos egyéni és csoportos visszajelzés, a haladási ütem figyelemmel kísérése, motiválás, technikai és módszertani akadályelhárítás és támogatás, a kommunikáció moderálása, valamint maximum kiegészítő tananyagelemek készítése, ha erre szükség van. Mind az eszközhasználatot, mind a kommunikációt meg kell tanulni, mert – igaza van Fenyő D. Györgynek – ez az egyik a kulcsa a sikeres tanítás-tanulásnak, ez a hozzáadott érték. A jelen helyzetben azok, akik számára egyáltalán adott a digitális kapcsolattartás lehetősége egy személyben tananyagfejlesztők és tutorok, ami azért is lehetetlen helyzet, mert a tananyagfejlesztés csapatmunka és valóban rendkívül időigényes.

Ehhez kapcsolódik – véleményem szerint – az az élmény is, hogy a távoktatás során szinte ki kell találni a diákok gondolatait, hogy megelőzzünk félreértéseket, elakadásokat, kudarcokat, mert nem adott a lehetőség, hogy a felmerülés pillanatában reagáljunk ezekre. Az akadálymentesítés fogalom erre is jól használható, igen: a tananyagot lehetőleg mindenre előre gondolva kell megtervezni, és a tutoroknak azt jól kell ismerniük. A valójában nem létező digitális tananyag ismeretének hiánya és az irányított önálló tanulás folyamatainak láthatatlansága keltheti az érzést, hogy a dolgok nem elég egyértelműek, nem elég szabatosak, nem elég pontosan megfogalmazottak. Az óráink tervezése során eddig is csak anticipálni lehetett, hogy mit tudhat már a tanuló, mi az, amire nem emlékszik, de előhívható, hol vannak a kritikus pontok, és sorolhatnám. Ezt a viszonylagos biztonságot azonban kihúzták a lábunk alól, mert nem létezik olyan tananyag, ami ezt a problémát az önálló tanulás keretein belül rendezné.

Fenyő D. György írása is azt jelzi ugyanakkor, hogy nem ritkán kínnal és keservvel, hol egyedül, hol egymást segítve rengeteg tudást és tapasztalatot halmoztunk fel a digitális eszközök használatára alapozott távoktatással kapcsolatban. Annyit mindenképpen, hogy olyan kérdéseket tudjunk felvetni, amelyek kijelölik a fejlődés irányát. Már tudjuk, mi mindent kellene megtanulnunk ahhoz, hogy hatékonyan és sikeresen tudjunk ebben vagy akár egy hibrid rendszerben is tanítani.

És itt kanyarodnék vissza írásom indító gondolatához: mindezeket vajon sutba vágjuk és a hirtelen támadt szellemi pezsgés után visszasüllyedünk a korábbi állapotba? Vagy esetleg tanulunk, előnyt kovácsolunk a sok erőfeszítés árán szerzett tapasztalatokból? Sajnos egyelőre még nem hallottam arról, hogy toboroznák a csapatot, amelynek tagjai a nyarat rászánva kidolgoznának egy erre vonatkozó programjavaslatot.

Mert annyira jó lenne, ha tovább haladhatnánk a kényszerből megkezdett, de – sok erőfeszítés árán – mégis csak kitaposott úton!

Tokaji Ildikó

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.06.
Tanévkezdés: a segítségek ellenére mélyen a zsebekbe lehet nyúlni
A koronavírus-járvány miatt az idei beiskolázás – a tankönyvek és a menza ingyenessége ellenére is – nagy terhet jelent a családok többségének. A beiskolázás költségei akár iskol...
(Forrás: Infostart)
--
2020.08.04.
Komoly jutalmat követel a PDSZ a digitális oktatásban megfáradt tanároknak
A PDSZ inkább az oktatásirányítás kudarcának látja a távoktatás időszakát: a témában készített felmérésük szerint a digitális munkarendben résztvevő tanárok fokozott stresszről,...
(Forrás: Népszava)
--
2020.08.03.
OECD: elöregedett a tanári szakma, de a magyar pedagógusok felkészültebbek az átlagnál
Nemzetközi összehasonlításban kevesebbet fegyelmeznek, sokat gyakoroltatnak és felkészültebbnek érzik magukat az átlagnál a magyar pedagógusok. A kiscsoportos és projektalapú feladatmegold...
(Forrás: eduline)
--
2020.08.03.
Maruzsa: SZINTET LÉPETT A MAGYAR OKTATÁS
Én úgy látom, hogy három komoly eredménye volt az idei tanévnek. Az első az, hogy egyetlen napra sem állt le a tanítás, a tananyag lezárása megtörtént, májusban pedig volt már lehetős...
(Forrás: Demokrata)
--
2020.08.03.
Ha az oktatási egyenlőség a cél, számolni kell a magániskolákkal is
Indiában külön oktatási központok szolgálnak arra, hogy aki meg tudja fizetni, oda járassa iskolán kívül a gyerekét, ezzel növelve a továbbtanulási esélyét. Míg a törvény beterjeszt...
(Forrás: g7.hu)
--
2020.08.03.
Több oktató is felmondott, miután a kormány Vidnyánszkynak adta a Szín- és Filmművészeti Egyetemet
Az SZFE szenátusa szerint „a névsor világossá tette, hogy a kuratórium megbízója sem a kurátorok személyére tett javaslatainkat, sem a kiválasztásukra kidolgozott szakmai szempontrendszer...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep