Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
?>
2020. május 15. péntek, 10:27

A karantén után

Fenyő D. György az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete weboldalán 2020. május 13-án megjelent Az interakciók művészete című jegyzetén elgondolkozva egy szomorú kérdés fogalmazódott meg bennem: Vajon szeptemberben visszaülünk-e a 19-20. századi padokba, amelyekből már csak a lecsavarozás hiányzik, hogy a retro élmény teljes legyen, vagy tovább megyünk a megkezdett úton?

A szerző azzal a közös tapasztalattal indít, hogy a digitális munkarend időigényesebb, mint a tantermi nappali oktatás. Én azt gondolom, a távoktatás nem könnyebb, nem nehezebb, nem rövidebb, nem hosszabb, egyszerűen más. Ugyanakkor annak, amit mi most digitális oktatásnak élünk meg, nem sok köze van a digitális eszközök használatára alapozott távoktatáshoz. Az ugyanis meglévő, erre optimalizált tananyagra épül és a tanár dolga éppen az, amire most a szerző szerint több idő kell: a tutorálás. Folyamatos egyéni és csoportos visszajelzés, a haladási ütem figyelemmel kísérése, motiválás, technikai és módszertani akadályelhárítás és támogatás, a kommunikáció moderálása, valamint maximum kiegészítő tananyagelemek készítése, ha erre szükség van. Mind az eszközhasználatot, mind a kommunikációt meg kell tanulni, mert – igaza van Fenyő D. Györgynek – ez az egyik a kulcsa a sikeres tanítás-tanulásnak, ez a hozzáadott érték. A jelen helyzetben azok, akik számára egyáltalán adott a digitális kapcsolattartás lehetősége egy személyben tananyagfejlesztők és tutorok, ami azért is lehetetlen helyzet, mert a tananyagfejlesztés csapatmunka és valóban rendkívül időigényes.

Ehhez kapcsolódik – véleményem szerint – az az élmény is, hogy a távoktatás során szinte ki kell találni a diákok gondolatait, hogy megelőzzünk félreértéseket, elakadásokat, kudarcokat, mert nem adott a lehetőség, hogy a felmerülés pillanatában reagáljunk ezekre. Az akadálymentesítés fogalom erre is jól használható, igen: a tananyagot lehetőleg mindenre előre gondolva kell megtervezni, és a tutoroknak azt jól kell ismerniük. A valójában nem létező digitális tananyag ismeretének hiánya és az irányított önálló tanulás folyamatainak láthatatlansága keltheti az érzést, hogy a dolgok nem elég egyértelműek, nem elég szabatosak, nem elég pontosan megfogalmazottak. Az óráink tervezése során eddig is csak anticipálni lehetett, hogy mit tudhat már a tanuló, mi az, amire nem emlékszik, de előhívható, hol vannak a kritikus pontok, és sorolhatnám. Ezt a viszonylagos biztonságot azonban kihúzták a lábunk alól, mert nem létezik olyan tananyag, ami ezt a problémát az önálló tanulás keretein belül rendezné.

Fenyő D. György írása is azt jelzi ugyanakkor, hogy nem ritkán kínnal és keservvel, hol egyedül, hol egymást segítve rengeteg tudást és tapasztalatot halmoztunk fel a digitális eszközök használatára alapozott távoktatással kapcsolatban. Annyit mindenképpen, hogy olyan kérdéseket tudjunk felvetni, amelyek kijelölik a fejlődés irányát. Már tudjuk, mi mindent kellene megtanulnunk ahhoz, hogy hatékonyan és sikeresen tudjunk ebben vagy akár egy hibrid rendszerben is tanítani.

És itt kanyarodnék vissza írásom indító gondolatához: mindezeket vajon sutba vágjuk és a hirtelen támadt szellemi pezsgés után visszasüllyedünk a korábbi állapotba? Vagy esetleg tanulunk, előnyt kovácsolunk a sok erőfeszítés árán szerzett tapasztalatokból? Sajnos egyelőre még nem hallottam arról, hogy toboroznák a csapatot, amelynek tagjai a nyarat rászánva kidolgoznának egy erre vonatkozó programjavaslatot.

Mert annyira jó lenne, ha tovább haladhatnánk a kényszerből megkezdett, de – sok erőfeszítés árán – mégis csak kitaposott úton!

Tokaji Ildikó

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
--
2023.07.15.
A státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát Jocó bácsi, az ország kedvelt pedagógusa
Elhagyja a tanári pályát Balatoni József, vagy ahogy mindenki ismeri, Jocó bácsi. A közel százezer követővel bíró pedagógus úgy fogalmazott, „a lelkem egy darabja most kicsit belehal ebbe...
(Forrás: Index)
--
2023.07.09.
Kiválóan fejlesztő általános iskolák. Asztalos György írása
Egy intézmény akkor kerül fel a kiválóan teljesítők listájára, ha az elmúlt öt kompetenciamérésen legalább egyszer a „sárga pont” felette van a „kék vonalnak”. Vagyis a gyerekek...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.07.09.
Pedagógusoknak, rendőröknek ad havi 150 ezres albérlet-támogatást Terézváros
Három éven át havi bruttó 150 ezer forintos albérlet-támogatást nyújt 18 olyan munkavállalónak Terézváros, akik az állami szférában dolgoznak nehéz körülmények között, ezzel is pr...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep