Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. május 27. szerda, 15:30

Prevent bullying and abuse

Szimulációs játék fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete és a Nemzeti Fogyatékosságügyi- és Szociálpolitikai Központ (NSZFK) már 2018 óta dolgozik együtt öt ország szakembereivel egy nemzetközi projektben, amellyel megelőzhetjük, kezelhetjük a bántalmazást, zaklatást, felhívhatjuk a figyelmet a különösen sérülékeny csoportokra. A projektet már induláskor bemutattuk honlapunkon.

A projekt célja olyan eszköz létrehozása, amely segíti az érzékenyítést, a tolerancia, az empátia és a kooperativitás fejlesztését, lehetőséget ad problémák, konfliktusok hatékony kezelésének gyakorlására. Szándékaink szerint ezt a szimulációs játékot használni tudják majd a pedagógusok mellett a gyerekekkel és fiatal felnőttekkel foglalkozó egyéb szakemberek mind a tanítási órákon, mind a szabadidős tevékenységek során. (A táblajáték természetesen ezeken túl az erkölcsi nevelést, a szociális kompetenciák fejlesztését épp úgy szolgálja, mint a közösségfejlesztést)

A jelenleg fejlesztett eszközrendszer több részből áll majd: magából a játékból, a játékhoz kapcsolható fórum színház módszertanából, illetve egy útmutatóból, ami segít a résztvevők tapasztalatainak, élményeinek a feldolgozásában.

A Egyesületünk valamennyi területen szerepet vállal, de hangsúlyosan a játék és az Útmutató megvalósításában vesz részt. Ennek lépései: a játék karaktereinek „életre keltése”, a szituációk és azok lehetséges megoldási módjainak kidolgozása, a játékosítás problémáinak megoldása.

A karakterek

A karakterek kialakítása során figyelembe kellett vennünk az európai országok eltérő sajátosságait, kultúráját, törvényi szabályozásait stb. Ennek a munkának nyomán születettek meg a „nemzetközi” karakterek. Egyesületünk azonban kidolgozott „magyar” karaktereket is, amelyek a leendő hazai felhasználók számára pontosabbak, érthetőbbek, elfogadhatóbbak.

A szituációk

Fizikai, lelki/érzelmi, szexuális, pénzügyi témájú problémahelyzeteket dolgoztunk ki valamennyi karakter számára. Törekedtünk arra, hogy olyan valósághű szituációkat mutassunk be, amelyek motiválnak a megoldás keresésére. Mindegyik szituációhoz kapcsolódnak különböző típusú megoldási lehetőségek.

A játék

Mivel a bullying nagyon érzékeny téma, a szituációkat és a karaktereket is igyekeztünk a hétköznapi élet részévé tenni egy-egy történet keretében. Arra törekedtünk, hogy a játékban résztvevők, egy elképzelt város lakóiként, belebújva egy-egy szereplő életébe saját élményként találkozzanak a történettel. A játékosok csoportja megismerkedik egy karakterrel, és az ő szempontját képviselve ütközik valamilyen abúzusba. A csoport tagjai ezekre közösen reflektálnak. A cél az érzékenyítés, annak megtapasztalása, hogy miként lehet a hasonló szituációkat kezelni, elkerülni az áldozattá válást.

A tervezett játékkal már több próbajátékot is játszottunk iskolákban, rendezvényeken. Ezek általában nagy sikert arattak. Jelen voltunk a játékkal például egy, a Magyartanárok Egyesülete által szervezett konferencián.

Leiner Károly


Próbajáték az ME konferenciáján

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep