Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. május 27. szerda, 15:30

Prevent bullying and abuse

Szimulációs játék fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete és a Nemzeti Fogyatékosságügyi- és Szociálpolitikai Központ (NSZFK) már 2018 óta dolgozik együtt öt ország szakembereivel egy nemzetközi projektben, amellyel megelőzhetjük, kezelhetjük a bántalmazást, zaklatást, felhívhatjuk a figyelmet a különösen sérülékeny csoportokra. A projektet már induláskor bemutattuk honlapunkon.

A projekt célja olyan eszköz létrehozása, amely segíti az érzékenyítést, a tolerancia, az empátia és a kooperativitás fejlesztését, lehetőséget ad problémák, konfliktusok hatékony kezelésének gyakorlására. Szándékaink szerint ezt a szimulációs játékot használni tudják majd a pedagógusok mellett a gyerekekkel és fiatal felnőttekkel foglalkozó egyéb szakemberek mind a tanítási órákon, mind a szabadidős tevékenységek során. (A táblajáték természetesen ezeken túl az erkölcsi nevelést, a szociális kompetenciák fejlesztését épp úgy szolgálja, mint a közösségfejlesztést)

A jelenleg fejlesztett eszközrendszer több részből áll majd: magából a játékból, a játékhoz kapcsolható fórum színház módszertanából, illetve egy útmutatóból, ami segít a résztvevők tapasztalatainak, élményeinek a feldolgozásában.

A Egyesületünk valamennyi területen szerepet vállal, de hangsúlyosan a játék és az Útmutató megvalósításában vesz részt. Ennek lépései: a játék karaktereinek „életre keltése”, a szituációk és azok lehetséges megoldási módjainak kidolgozása, a játékosítás problémáinak megoldása.

A karakterek

A karakterek kialakítása során figyelembe kellett vennünk az európai országok eltérő sajátosságait, kultúráját, törvényi szabályozásait stb. Ennek a munkának nyomán születettek meg a „nemzetközi” karakterek. Egyesületünk azonban kidolgozott „magyar” karaktereket is, amelyek a leendő hazai felhasználók számára pontosabbak, érthetőbbek, elfogadhatóbbak.

A szituációk

Fizikai, lelki/érzelmi, szexuális, pénzügyi témájú problémahelyzeteket dolgoztunk ki valamennyi karakter számára. Törekedtünk arra, hogy olyan valósághű szituációkat mutassunk be, amelyek motiválnak a megoldás keresésére. Mindegyik szituációhoz kapcsolódnak különböző típusú megoldási lehetőségek.

A játék

Mivel a bullying nagyon érzékeny téma, a szituációkat és a karaktereket is igyekeztünk a hétköznapi élet részévé tenni egy-egy történet keretében. Arra törekedtünk, hogy a játékban résztvevők, egy elképzelt város lakóiként, belebújva egy-egy szereplő életébe saját élményként találkozzanak a történettel. A játékosok csoportja megismerkedik egy karakterrel, és az ő szempontját képviselve ütközik valamilyen abúzusba. A csoport tagjai ezekre közösen reflektálnak. A cél az érzékenyítés, annak megtapasztalása, hogy miként lehet a hasonló szituációkat kezelni, elkerülni az áldozattá válást.

A tervezett játékkal már több próbajátékot is játszottunk iskolákban, rendezvényeken. Ezek általában nagy sikert arattak. Jelen voltunk a játékkal például egy, a Magyartanárok Egyesülete által szervezett konferencián.

Leiner Károly


Próbajáték az ME konferenciáján

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep