Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. május 27. szerda, 15:30

Prevent bullying and abuse

Szimulációs játék fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete és a Nemzeti Fogyatékosságügyi- és Szociálpolitikai Központ (NSZFK) már 2018 óta dolgozik együtt öt ország szakembereivel egy nemzetközi projektben, amellyel megelőzhetjük, kezelhetjük a bántalmazást, zaklatást, felhívhatjuk a figyelmet a különösen sérülékeny csoportokra. A projektet már induláskor bemutattuk honlapunkon.

A projekt célja olyan eszköz létrehozása, amely segíti az érzékenyítést, a tolerancia, az empátia és a kooperativitás fejlesztését, lehetőséget ad problémák, konfliktusok hatékony kezelésének gyakorlására. Szándékaink szerint ezt a szimulációs játékot használni tudják majd a pedagógusok mellett a gyerekekkel és fiatal felnőttekkel foglalkozó egyéb szakemberek mind a tanítási órákon, mind a szabadidős tevékenységek során. (A táblajáték természetesen ezeken túl az erkölcsi nevelést, a szociális kompetenciák fejlesztését épp úgy szolgálja, mint a közösségfejlesztést)

A jelenleg fejlesztett eszközrendszer több részből áll majd: magából a játékból, a játékhoz kapcsolható fórum színház módszertanából, illetve egy útmutatóból, ami segít a résztvevők tapasztalatainak, élményeinek a feldolgozásában.

A Egyesületünk valamennyi területen szerepet vállal, de hangsúlyosan a játék és az Útmutató megvalósításában vesz részt. Ennek lépései: a játék karaktereinek „életre keltése”, a szituációk és azok lehetséges megoldási módjainak kidolgozása, a játékosítás problémáinak megoldása.

A karakterek

A karakterek kialakítása során figyelembe kellett vennünk az európai országok eltérő sajátosságait, kultúráját, törvényi szabályozásait stb. Ennek a munkának nyomán születettek meg a „nemzetközi” karakterek. Egyesületünk azonban kidolgozott „magyar” karaktereket is, amelyek a leendő hazai felhasználók számára pontosabbak, érthetőbbek, elfogadhatóbbak.

A szituációk

Fizikai, lelki/érzelmi, szexuális, pénzügyi témájú problémahelyzeteket dolgoztunk ki valamennyi karakter számára. Törekedtünk arra, hogy olyan valósághű szituációkat mutassunk be, amelyek motiválnak a megoldás keresésére. Mindegyik szituációhoz kapcsolódnak különböző típusú megoldási lehetőségek.

A játék

Mivel a bullying nagyon érzékeny téma, a szituációkat és a karaktereket is igyekeztünk a hétköznapi élet részévé tenni egy-egy történet keretében. Arra törekedtünk, hogy a játékban résztvevők, egy elképzelt város lakóiként, belebújva egy-egy szereplő életébe saját élményként találkozzanak a történettel. A játékosok csoportja megismerkedik egy karakterrel, és az ő szempontját képviselve ütközik valamilyen abúzusba. A csoport tagjai ezekre közösen reflektálnak. A cél az érzékenyítés, annak megtapasztalása, hogy miként lehet a hasonló szituációkat kezelni, elkerülni az áldozattá válást.

A tervezett játékkal már több próbajátékot is játszottunk iskolákban, rendezvényeken. Ezek általában nagy sikert arattak. Jelen voltunk a játékkal például egy, a Magyartanárok Egyesülete által szervezett konferencián.

Leiner Károly


Próbajáték az ME konferenciáján

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.31.
Hibrid tanításra kell felkészülni szeptembertől az iskolákban
A műsorban felidézték, hogy Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár korábban azt mondta, remélhetőleg hagyományosan, normál munkarendben lehet elkezdeni az új tanévet, de arra...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.07.31.
A család és a nemzet értékeire épít a tananyag
A család, a nemzet és a szülőföld fontosságáról tanulhatnak a diákok az új kerettantervhez igazodó kötelező olvasmányokon keresztül. Az ötödikesek számára előírt irodalmi művekben...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.07.31.
Újabb nemzetközi siker: most a kémia diákolimpián szereztek érmeket a magyar diákok
A koronavírus-járvány miatt idén online rendezték meg a versenyt, így elméletre szorítkozó dolgozat alapján hirdették ki a nyerteseket. A dolgozatot a diákok személyes tanári felügyelet...
(Forrás: eduline)
--
2020.07.26.
A kormány elmagyarázza, miért nagyszerű hír, hogy 20 éve nem jelentkeztek ilyen kevesen egyetemre
A számok mögött súlyos tendencia van: mintegy 20 ezerrel kevesebben jelentkezett felsőoktatási intézménybe, ez 19 éve nem látott negatív rekord, ráadásul a felvettek száma is durván cs...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.07.26.
Segítsen az állam a közös digitális oktatási platform kialakításában!
Azért kell közös platform, hogy minden tanár ugyanazzal dolgozzon – mondta Kunhalmi Ágnes, hozzátéve: „Legyen mindenhol eszköz, legyen mindenhol laptop, (…) ne a zsebből fizesse a pedag...
(Forrás: mszp.hu)
--
2020.07.26.
Kálmán László: Mi a fenét akarnak tőlünk az iskolában, amikor valamit elemezni kell?
Az irodalmi művekhez persze egészen másképpen kell közelítenünk, mint mondjuk természeti jelenségekhez (vegyük most ide a nyelvi mondatokat is) vagy a matematikai problémákhoz, ezért nyilv...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep