Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. május 27. szerda, 15:30

Prevent bullying and abuse

Szimulációs játék fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete és a Nemzeti Fogyatékosságügyi- és Szociálpolitikai Központ (NSZFK) már 2018 óta dolgozik együtt öt ország szakembereivel egy nemzetközi projektben, amellyel megelőzhetjük, kezelhetjük a bántalmazást, zaklatást, felhívhatjuk a figyelmet a különösen sérülékeny csoportokra. A projektet már induláskor bemutattuk honlapunkon.

A projekt célja olyan eszköz létrehozása, amely segíti az érzékenyítést, a tolerancia, az empátia és a kooperativitás fejlesztését, lehetőséget ad problémák, konfliktusok hatékony kezelésének gyakorlására. Szándékaink szerint ezt a szimulációs játékot használni tudják majd a pedagógusok mellett a gyerekekkel és fiatal felnőttekkel foglalkozó egyéb szakemberek mind a tanítási órákon, mind a szabadidős tevékenységek során. (A táblajáték természetesen ezeken túl az erkölcsi nevelést, a szociális kompetenciák fejlesztését épp úgy szolgálja, mint a közösségfejlesztést)

A jelenleg fejlesztett eszközrendszer több részből áll majd: magából a játékból, a játékhoz kapcsolható fórum színház módszertanából, illetve egy útmutatóból, ami segít a résztvevők tapasztalatainak, élményeinek a feldolgozásában.

A Egyesületünk valamennyi területen szerepet vállal, de hangsúlyosan a játék és az Útmutató megvalósításában vesz részt. Ennek lépései: a játék karaktereinek „életre keltése”, a szituációk és azok lehetséges megoldási módjainak kidolgozása, a játékosítás problémáinak megoldása.

A karakterek

A karakterek kialakítása során figyelembe kellett vennünk az európai országok eltérő sajátosságait, kultúráját, törvényi szabályozásait stb. Ennek a munkának nyomán születettek meg a „nemzetközi” karakterek. Egyesületünk azonban kidolgozott „magyar” karaktereket is, amelyek a leendő hazai felhasználók számára pontosabbak, érthetőbbek, elfogadhatóbbak.

A szituációk

Fizikai, lelki/érzelmi, szexuális, pénzügyi témájú problémahelyzeteket dolgoztunk ki valamennyi karakter számára. Törekedtünk arra, hogy olyan valósághű szituációkat mutassunk be, amelyek motiválnak a megoldás keresésére. Mindegyik szituációhoz kapcsolódnak különböző típusú megoldási lehetőségek.

A játék

Mivel a bullying nagyon érzékeny téma, a szituációkat és a karaktereket is igyekeztünk a hétköznapi élet részévé tenni egy-egy történet keretében. Arra törekedtünk, hogy a játékban résztvevők, egy elképzelt város lakóiként, belebújva egy-egy szereplő életébe saját élményként találkozzanak a történettel. A játékosok csoportja megismerkedik egy karakterrel, és az ő szempontját képviselve ütközik valamilyen abúzusba. A csoport tagjai ezekre közösen reflektálnak. A cél az érzékenyítés, annak megtapasztalása, hogy miként lehet a hasonló szituációkat kezelni, elkerülni az áldozattá válást.

A tervezett játékkal már több próbajátékot is játszottunk iskolákban, rendezvényeken. Ezek általában nagy sikert arattak. Jelen voltunk a játékkal például egy, a Magyartanárok Egyesülete által szervezett konferencián.

Leiner Károly


Próbajáték az ME konferenciáján

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.20.
Palkovics Lászlótól Csák Jánoshoz került a Fudan Egyetem
A Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely miniszter által benyújtott, a kormány új szerkezetével összefüggő módosításokat tartalmazó salátatörvényben az állt, hogy a Fudan továbbra...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.05.20.
Nem is az önálló minisztérium hiányzik legjobban a közoktatás megmentéséhez, hanem a politikai szándék
„Ha végignézzük az oktatást, akkor volt már pap, aki próbálkozott vele, volt mérnök, aki próbálkozott vele, volt onkológus, aki próbálkozott vele, most pedig egy rendőr fog vele prób...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.05.20.
Pedagógusok Szakszervezete: Nem hagyjuk szó nélkül, hogy elvegyék a jogainkat!
\"Semmiképpen sem hagyjuk szó nélkül ezt, de amíg az új kormány nem alakul meg, nincs kinek benyújtani a sztrájkkövetelésünket. A sztrájktárgyalásokat sem tudjuk folytatni addig, amíg...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.05.20.
Závecz: Az ellenzékiek inkább kötnék iskolázottsághoz a szavazati jogot, mint a fideszesek
A konkrét nyomásgyakorlást érzékelők relatíve magas aránya egybevághat azokkal az értelmezésekkel, amelyek a szegény és tanulatlan emberek befolyásolásában, adott esetben „megvásárl...
(Forrás: telex)
--
2022.05.20.
„Másként kellene tanítani a fiúkat és a lányokat, hogy vonzóbb legyen nekik a fizika és a kémia”
Jelenleg a diákok tömegei nincsenek birtokában alapszintű természettudományi kompetenciának – ezt mondta Németh Szilvia oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ...
(Forrás: telex)
--
2022.05.20.
PSZ: a tanárok megfélemlítésével és a jogaik elvételével kezdődhet az újabb kormányzati ciklus
A PSZ különösen barátságtalannak tartja a parlament Törvényalkotási bizottsága elé került kormánypárti törvénymódosító javaslatot, amely állandóan fenntartaná az oktatásban dolgoz...
(Forrás: Infostart)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep