Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. december 31. szombat, 17:57

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 28.

Új életet (vagy csak új évet?) kezdünk

A kamasz Adrian Mole naplót vezet. Minden január elsején írásban rögzíti újévi elhatározásait. Az ezekhez kapcsolható beszélgetés az önismeret, az önnevelés témakörébe sorolódik. Ennek során felhívható a figyelem az önmagunk, kapcsolataink, illetve személyes jövőnk alakítása iránti felelősségre. Adrian újévi fogadalmaival indítható beszélgetés arról, hogy ki milyen elhatározásokkal kezdi a következő esztendőt. Eldöntendő kérdés, hogy mindhárom részlet feldolgozásra kerül-e.

A szemelvények feldolgozását 12 évesnél idősebb tanulóknak ajánljuk.

A 13 és ¾ éves Adrian újévi elhatározásai

1. Átkísérem a vakokat az úttesten.

2. Minden este fellógatom a nadrágomat.

3. Visszateszem a borítót a lemezeimre.

4. Az idén sem fogok dohányozni.

5. Soha többé nem nyomogatom a pattanásaimat.

6. Kedves leszek a kutyához.

7. Segítem a szegényeket és a tudatlanokat.

8. Mivel tegnap hallottam azokat a gusztustalan hangokat odalentről, azt is megfogadtam, hogy soha nem iszom alkoholt.

A 14 és ¾ éves Adrian újévi elhatározásai

1. Hű leszek Pandorához.

2. Éjszakára beviszem a biciklit.

3. Nem olvasok fércműveket.

4. Keményen tanulok a vizsgákra és kitűnőket szerzek.

5. Igyekszem kedvesebb lenni a kutyához.

6. Lélekben megpróbálom megbocsátani Barry Kent bűneit.

7. Használat után kimosom a fürdőkádat.

8. Nem idegeskedem a farkam méretei miatt.

A 15 és ¾ éves Adrian újévi elhatározásai

1. Minden este legalább két órát tanulok a záróvizsgáimra.

2. Nem használom többé anya púderpamacsát kádtisztításra.

3. Veszek antilopbőr kefét a kabátomhoz.

4. Többé nem gondolok semmi erotikusra az iskolai órákon.

5. Hetente egyszer megolajozom a biciklim.

6. Megpróbálom újra szeretni Bert Baxtert.

7. Kifizetem a könyvtárba a késedelmi díjat (88 pennyt), és újra belépek.

8. Újra összehozom anyát és apát.

9. Lemondom a Szupermen előfizetést.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok

Bibliográfiai adatok: Sue Townsend: Adrian Mole minden kínszenvedései. Fordította: Békés Pál. Móra Könyvkiadó, 1987. 7., 222. és 45. oldal.

Javaslat a szöveg feldolgozására

Tanácsos a szöveget a felolvasással egyidejűleg kézbe adni, illetve táblán, poszteren mindenki számára láthatóvá is tenni.

Megfigyelési szempont lehet annak megítélése, hogy Adrian fogadalmai közül melyeket érzik sajátjuknak, illetve maguktól idegennek a gyerekek.

A szöveggel történő megismerkedés után célszerű időt hagyni a spontán megjegyzésekre.

Mivel általában jellegzetes fiú vágyakról esik szó, különösen érdekes lehet a lányok reagálása. Ezt követően célszerű egyéni feladat keretében leíratni a gyerekekkel a következő évre vonatkozó elképzeléseiket. Az egyéni gondolatokat párokban beszéljék meg. A feladathoz javasoljuk a szabad párválasztást, hiszen személyes dolgairól minden gyerek szívesebben beszélget a hozzá közelebb álló társaival. (Páratlan létszámú osztály esetében egy háromtagú csoport alakítható, de itt is fontos, hogy egymással jó kapcsolatban álló, egymást elfogadó gyerekek kerüljenek össze.)

Ezt követően 4-6 fős kiscsoportokban lehet összegyűjtetni és csoportosítni a korábbi beváltott, illetve be nem váltott fogadalmakat, és elmondani egymásnak, hogy miért olyan nehéz ilyenkor „új életet” kezdeni, mi az oka annak, hogy ezek az elhatározások olyan gyakran nem valósulnak meg.

A csoportok beszélgetéseinek tanulságait az erre megválasztott szóvivők ismertetik az osztállyal, és ezekre alapozva indítható a kérdésről beszélgetés, vita.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep