2007. október 16. kedd, 20:28
Szociális kompetenciák fejlesztése 6.
Vezérválasztás az Állatfarmon
14 éveseknek 90 percben
A diákok megismerkednek az Állatfarm című regény nyitó jeleneteivel. Egyszerű sablonok és színező eszközök segítségével maszkokat készítenek, amelyek alkalmasak arra, hogy segítségükkel vizuálisan megjelenítsék egy farm állatait. Az elkészült maszkokkal rövid helyzetgyakorlatot végeznek. A farm „lakói” elhatározzák, hogy felkelést szerveznek az ember ellen, és ehhez vezért akarnak választani. Ezután az azonos fajhoz tartozó „állatok” csoportokat alkotnak. Közösen átgondolják, hogy melyek az ő legfontosabb tulajdonságaik, és mik az erősségeik. Minden csoport kijelöli a képviselőjét, és közösen elkészítik jelöltjük választási beszédét. A jelöltek ismertetik a gondolataikat, s a többiek kiválasztják közülük, hogy ki legyen a vezér.
A foglalkozás célja
Maszkos szerepjáték keretében való ráhangolódás George Orwell Állatfarm című regényének későbbi közös feldolgozására. Tágabb értelemben azonban alkalmat kínál a játék a csoportos érdekképviselet, az érvelés és a választás játékos formában való gyakorlására is.
Előkészítés
A maszkokhoz szükséges sablonokat megfelelő mennyiségben sokszorosítani kell.
George Orwell az Állatfarm című regényének kiválasztott részletét a majdani csoportok számának megfelelő mennyiségben le kell fénymásolni.
Kis papírdarabokat kell előkészíteni a csoportalkotáshoz és a szavazáshoz.
Szükséges eszközök
- Színes ceruzák, tollak, zsírkréták;
- papír és írószer;
- megfelelő mennyiségű kalapgumi a maszkok felvételéhez;
- ollók a maszkok kivágásához;
- esetleg tűzőgép a maszkot tartó gumi rögzítéséhez.
A foglalkozás felépítése
I. Ráhangolás
A tanár megkéri a diákokat, hogy sorolják fel, milyen állatok élnek egy farmon. Az elhangzó neveket sorban egymás alá felírja a táblára. A gyerekek ezután mindegyik állatnévhez tulajdonságokat kapcsolnak. A tanár ezeket is felírja a táblára. Például:
Kutya: hűséges, okos, az ember barátja stb.
Disznó: lusta, kényelmes, piszkos stb.
Megjegyzés: Nem kell ragaszkodnunk az eredeti mű állataihoz, de ügyeljünk arra, hogy az írásban szereplő jellegzetes állatok (pl. disznó, tehén, kacsák/tyúkok) jelenjenek meg a listán.
Ezután a csoport közösen kiválasztja annak az 5-6 állatnak a nevét, amelyik szerepelni fog majd a játékban. Ezeket az állatneveket egymás után annyiszor írják fel kis cédulákra, ahány tanulója van az osztálynak. A cédulákból mindenki húz egyet-egyet, s azok, akikhez azonos állat neve jutott, csoportokat alkotnak.
A tanár kiosztja a maszksablonokat és a színező eszközöket. A tanulók az üres sablont úgy alakítják át, hogy az alkalmas legyen az általuk húzott állat megjelenítésére. Amikor mindenki elkészült a maszkjával, a gyerekeket felveszik azokat őket, és bemutatják egymásnak, hogy szerintük hogyan mozog az adott állat.
Megjegyzés:
A maszkok elkészítésére hozzávetőleg 15 percet, a mozgások bemutatására pedig 10 percet érdemes szánni.
II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok
Ismerkedés a szöveggel
Az osztály közösen elolvassa (a tanár vagy az egyik diák felolvassa) az Állatfarm című regény első fejezetének egy részletét. (A szöveg tetszés szerint meghúzható). Ezután minden csoport megkapja a szöveg fénymásolatát.
Ki a jó vezető?
A szövegből kiderül, hogy az állatoknak vezérre van szükségük ahhoz, hogy megvédjék az érdekeiket. Ehhez kapcsolódóan a tanár megkérdezi a diákoktól, hogy vajon mitől függ, hogy ki tekinthető jó vezetőnek. Közösen gondolkoznak az alábbi (vagy ezekhez hasonló) kérdéseken:
- Kit bíznátok meg azzal, hogy kérje meg a tanárt, ne írjatok holnap matekdolgozatot?
- Ki(k) dekorálná(k) ki legjobban az osztálytermet az Anyák napi ünnepségre?
- Ki szervezné meg legügyesebben az osztály műsorát az iskolai „Ki mit tud?” vetélkedőre?
- Ki képviselné az osztályt a legeredményesebben egy atlétikai versenyen?
A csoport képviselője
A tanár elmondja, hogy a farm állatai választásokat fognak rendezni, amelynek keretében eldöntik, hogy ki legyen az ember elleni felkelés fővezére (vagy holtverseny esetén a vezérei).
A csoportok feladata, hogy jelöltet állítsanak maguk közül a választásra. Közben át kell gondolniuk, hogy ők maguk miben a legerősebbek, miben tudnák a legjobban képviselni a farmot. Közösen megírnak egy rövid választási beszédet, amit a csoport jelöltje mond majd el a többiek előtt.
Vezérválasztás
A vezér megválasztása előtt az osztály eldönti, hogy nyílt vagy titkos szavazással akar-e választani. Titkos szavazás esetén minden diák egy-egy kis papírra írja fel annak az állatnak a nevét, amelyik csoport jelöltjét akarja fővezérnek. Nyílt szavazás esetén jelöltenként kézfeltartással szavaznak a diákok a leendő vezérről. A nyílt szavazást a tanár irányítja. Titkos szavazás esetén felállítanak egy szavazatszámláló bizottságot, amelyben minden állatcsoport egy-egy tagja helyet kap.
A jelöltek ezután egymást követően elmondják beszédeiket. A tanár ügyel arra, hogy senki se lépje túl az időt, és senkit ne akadályozzanak gondolatai elmondásában.
A közösen meghatározott formában megtartják a választást, majd kihirdetik az eredményt.
A megválasztott vezér köszönetet mond és kihirdeti, hogy az első gyűlés másnap lesz, ahol megbeszélik az akciót.
III. Lezárás
A tanár megköszöni a diákoknak a játékban való részvételt. Elmondja, hogy Orwell farmján hogyan döntöttek az állatok, majd házi feladatként feladja az Állatfarm című kisregény elolvasását. A mű feldolgozás a következő órán folytatják.
Megjegyzés:
Egy másik foglalkozás keretében – az elkészült maszkokkal tovább játszva – fel lehet dolgozni magát a művet is.
Kapcsolódási pontok
A foglalkozás jól kapcsolható a magyar irodalom órák keretében a groteszk, illetve a XX. századi irodalom témaköréhez.
A maszkkészítéssel, illetve a demokratikus választás szimulálásával azonban köthető a rajz, illetve a társadalomismereti órákhoz is. A foglalkozás haladó angol nyelvi óra keretében is megtartható.
Mellékletek
—
(Szerző: Vas Éva)
Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.