Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. szeptember 19. szombat, 11:20

Az utolsó pillanatban vagyunk, hogy a digitális teret biztonságossá tegyük a gyerekeknek

Az oktatás bármelyik nap ismét a tantermekből az otthonokba költözhet, ezzel még több időt biztosítva a gyerekeknek a világhálón. A megnövekedett és sokkal fókuszáltabb online jelenlét hatására a gyerekek digitális készségei gyorsabban fejlődnek, ami a lehetőségeken túl számtalan veszélyt is rejt magában. Az online tudatosság és biztonság kérdése így most az egyik legfontosabb, véli Koren Balázs, a Telenor digitális oktatási programja, a HiperSuli szakmai vezetője.

„Továbbra is arra buzdítjuk a szülőket, hogy ne hanyagolják el a digitális ismeretek fejlesztését, sem maguk, sem pedig gyermekeik esetében. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a tudatosság fontosságát, ugyanis ez az egyetlen, amivel a bizonytalanság ellenére is felkészültek lehetünk” – mondja Koren Balázs, digitális oktatási szakértő, matematikatanár.

A megkérdezett szülők 22 százaléka nem foglalkozik a digitális veszélyek, a biztonságos internetezés kérdésével – mutatott rá az Ipsos KidComm tavaly év végén készült, a 8-17 éves gyerekek médiahasználati szokásait vizsgáló szindikált kutatása*. Ugyan ez az arány a tavaszi karanténoktatás hatására jelentősen javulhatott, azonban továbbra sem biztosított, hogy mindenkihez eljutnak a kellő információk az új tanév kezdetén.

„A digitális tudatosság nálunk napi téma otthon. Részben híradós példákat mesélek el a gyerekeknek olyan esetekről, amikor valaki bajba került, mert nem volt elég körültekintő, nem úgy használta az internetet, ahogy az a legbiztonságosabb. De olyan is van, hogy közösen nézünk meg egy-egy hasznos videót a témáról.”  vallott Erős Antónia. – „A mi családunkban nagyon fontos a bizalom, mindent szeretünk megbeszélni a gyerekekkel. Ennek köszönhető, hogy el merik mondani nekünk, ha valamiben hibáznak, vagy félnek valamitől. Amióta napi szinten is használják a digitális eszközeiket, azóta beállít az édesapjuk korlátokat, amiről ők is tudnak, például az online töltött idő is szabályozható. Ha ezen felül szeretnének még „időt kérni”, akkor azt is megbeszéljük. Közösen mérlegeljük, hogy jogos-e a kérés és eszerint döntünk. Ez vált be legjobban. Ők is ismerik a szabályokat, így nem „kémkedésként” élik meg a korlátozást.”

Az online oktatás vitathatatlan pozitívuma, hogy lehetőséget ad a digitális készségek fejlődésének, és még nagyobb figyelem hárul a fiatalok online tudatosságára és biztonságára, ennek stabil alapjait pedig szülő és gyermek őszinte kommunikációja teremtheti meg.

„Sajnos azzal a ténnyel nem tudjuk felvenni a harcot, hogy az online térben számos olyan tartalom is van, amivel nem szeretnénk, ha gyermekeink valaha találkoznának. Érthető módon komoly fejtörést okoz a szülők számára az online biztonság és adatvédelem kérdése. A tiltás helyett a személyes hangvételben, a nyitott beszélgetésekben hiszek. Ezért indítottuk el a TudatosNet videósorozatot, ami a szülők és a gyerekek számára is érthetően, praktikusan magyarázza el a digitális világ veszélyeit, vagy például az adatvédelem kérdéseit, a csevegőalkalmazások megfelelő használatát. A videók közös megnézése segíthet belevágni a témáról szóló beszélgetésekbe” – tette hozzá Koren Balázs.

 TudatosNet-videósorozat: https://www.telenor.hu/hipersuli-ajanlat

* A 2016-os mérést követően 2019 őszén ismét a 8-17 éves gyerekek médiafogyasztását és eszközhasználati szokásait vizsgálta az Ipsos KidComm szindikált kutatása személyes, szülői és gyermek kérdőíves interjúk keretében. Az összesen 800 gyerekkel és szülőjével készült tanulmány elsődleges célja az életmód, érdeklődés és médiafogyasztási szokások feltérképezése volt, amelyben nagy hangsúlyt kapott a digitális médiafogyasztás, beleértve az online és social média területét.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep