Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. január 22. péntek, 15:33

To Be projekt – Vagyunk, jól vagyunk, élünk, túlélünk?

Egy évvel ezelőtt, 2020. január 3-8. között több mint húsz, a drámapedagógiában, illetve a színházi nevelésben jártas szakember, tanár, oktatással, illetve a tanulás segítésével foglalkozó munkatárs közös tréningen vett részt Budapesten, a Nyitott Kör szervezésében. Beszámoló és értékelés egy év távlatából, amely során a nemzetközi képzések és események többé nem voltak lehetségesek.

To Be or not to be well? című nemzetközi projektünk keretében az iskola különböző szereplőinek jóllétét vizsgáljuk, elsősorban a drámapedagógia és a színházi nevelés módszereinek segítségével, a birminghami Big Brum színházi nevelési társulattal, a brnoi Labyrint (a Lužánky Leisure Center egyik részlege) drámapedagógiai csoporttal, és a varsói Stop Klatka drámapedagógiai műhellyel szoros együttműködésben.

A csapat

A partnerséggel 2020 őszén kezdtük meg a közös munkát, és az első élő találkozás alkalmával arra a számunkra fontos következtetésre jutottunk, hogy a projekt egésze során három alapelv mentén szeretnénk együtt dolgozni: Socially, collaboratively and creatively, vagyis együttműködve, kreatívan és csoportban. Az első praktikus lépés efelé a Steering group, vagyis a kormányzó csoport megalakítása volt a projekten belül, amelyben minden partner részéről 1-2 fő vesz részt. A Steering group feladata volt a tréning előkészítése azzal a céllal, hogy a résztvevők egy biztonságos környezetben találkozzanak magukkal és egymással, és a Displaced teacher, vagyis a Kilakoltatott tanár koncepcióját járják körbe.

A közös képzés során arra törekedtünk, hogy megismerjük, és mélyebben megértsük a tanárok jelenlegi helyzetét az iskolában és a társadalomban, az őket befolyásoló körülményeket és cselekvési lehetőségeiket, a saját és a partnerek kontextusaiban, ezáltal nemzetközi kitekintést is nyerve. Mindezt tettük azzal a szándékkal, hogy a tréninget követő egy év során a helyi igényekre, de a globális kontextus figyelembevételével tervezzünk egy olyan programsorozatot, amely az iskola mint szervezet jóllétét támogatja, és a tanárok, iskolai munkatársak mélységi bevonását valósítja meg. A tréning különlegességét adta, hogy a tartalom fokozatosan épült fel az öt nap során, a Steering group aktív és reflektív közreműködésével, a résztvevők válaszaira és szükségleteire reagálva.

Az első napokban különböző ingerek, vagyis Stimulusok mentén hoztuk mozgásba gondolatainkat és érzéseinket az oktatás és a tanárok állapota, helyzete kapcsán. Behatóan foglalkoztunk azzal a kérdéskörrel, dichotómivával, hogy mit jelent a mai világban túlélni és élni, és mindez hogyan határozza meg a tanárok mindennapjait. Állóképeken, és ezek elemzéseit segítő gyakorlatokon keresztül a résztvevők betekintést nyerhettek abba, hogy az egyes országokban milyen problémákkal, kérdésékkel, kihívásokkal küzdenek a pedagógusok, és ez milyen módon befolyásolja saját és diákjaik jóllétét. Teret és időt teremtettünk a közös reflexióra azzal kapcsolatban, hogy a bemutatott képek, pillanatok és jelentésük milyen hatást fejtenek ki a tanulás és az iskolában eltöltött idő minőségére. A túlélés meghatározó volt ezeken a képeken, és a megélt pillanatok hiánya mint általános problémák rajzolódtak ki a az alkotó-nézők számára.

A résztvevők mindezek alapján ahhoz az állításhoz jutottak el, hogy a Kilakoltatott tanár nem érzi magát otthon a világban, a saját otthonában, az iskolában és a testében. A tréning második részének napjait egy interakítv és performatív kiállítás létrehozásával töltöttük. A kiállítás a megfogalmazott állítás (és számos kérdés) kibontása, illetve reakcióink, és reflexióink plasztikus megjelenítését adta. Értelmezésünk és érzéseink is fontos szerepet játszottak az alkotásokban. Arra törekedtünk, hogy a művészeti formában történő fogalmazáson keresztül szubjektív képet mutassunk a témáról, ami ezzel együtt kollektív tapasztalattá sűrűsödik, és teret ad a párbeszédre, inspirálja a cselekvést.

A kiállításra, amely a záró estére nyerte el végleges formáját meghívtuk hazai kollégáinkat, barátainkat, hogy velük is megvitassuk az iskolai oktatás/nevelés kihívásait, és megoszthassák tapasztalataik, véleményük. A vidám, inspirált hangulatban telt napok során még nem gondoltunk arra, hogy a projekt során hosszú időre megszűnik az élő találkozás lehetősége, és hogy a jóllét, az élet és a túlélés kérdéskörei ilyen mértékben újraértelmeződnek az elkövetkező hónapokban, a tanárokat érintő kihívások pedig eszkalálódnak és új térbe helyeződnek….

Résztvevőink így reflektáltak a tréning végén a lezajlott folyamatra:

A videót Hepp Ildikó vágta. 

Jozifek Zsófia

  • To Be projekt – Vagyunk, jól vagyunk, élünk, túlélünk?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.08.
Szegregáció vagy integráció…? Petrikné Jánossy Csilla írása
Vizsgálódásunk tárgya: a segítségre, támogatásra szorulók, azaz a különleges figyelmet igénylők, az SNI-sek, a részképességzavarral élők helyzete. A többségi, a köznyelv szerint „...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.03.08.
Modernizációba kényszerítve
2019-ben hozta létre a magyar kormány az első vagyonkezelő alapítványt, melyből kísérleti jelleggel a Budapesti Corvinus Egyetem intézményi modellváltását finanszírozta. Az alapítványi...
(Forrás: Drót.eu)
--
2021.03.08.
Csikorog a KRÉTA az általános digitális oktatás első napján
NEM ELŐSZÖR VAN GOND A KRÉTA-RENDSZERREL. Februárban is többször tört borsot a tanárok orra alá. Ez akkor és most is azért okoz a szokásosnál nagyobb kellemetlenséget a pedagógusoknak é...
(Forrás: index)
--
2021.03.08.
Az iskolaőröknek nem jár home office
Az iskolaőrök zöme az online oktatás idején is bejár dolgozni, néhányukat ideiglenesen másik iskolába vezényelték vagy a helyi kapitányságon kaptak megbízást – tudta meg a rendőrsé...
(Forrás: Népszava)
--
2021.03.08.
Dr. Sófi Gyula: A gyerekek 25–30 százalékának van pszichés gondja, és ezen a Covid tovább ront
Szorongás, halálfélelem, tisztálkodási kényszer – csak néhány olyan pszichés probléma, amely jelentősen gyakoribb lett a gyermekek és a serdülők között a járvány kezdete óta. Sófi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep