Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. október 9. péntek, 19:43

Domokos Zsuzsa

Tétova válaszkísérlet

Szomorúan olvastam hozzászólásotokat, kedves kollégák, mert többnyire igazat adtok nekem. Szomorú, hisz mint minden pedagógiai kudarcokról szóló kritikus, én is titokban azt reméltem, hogy tévedek.
Nem jó érzés rádöbbenni, hogy jót akartunk, de utat tévesztettünk. Bárcsak tévednénk annak kimondásában, hogy a demokratikus korszak oktatási politikája nem eléggé vette figyelembe sem hagyományainkat, sem a társadalom elvárásait, sem a pedagógusok lassúbb haladást igénylő kritikáját.

Nem gondoltam, hogy a Kádár-kor oktatási szerkezete, stílusa jobb volt, mint a demokrácia két évtizedében. Csak stabilabb, kiszámíthatóbb, ezért a továbbtanulni szándékozókat sem érte annyi felmérés, felvételiztetés, hogy már szinte nincs is gyermekkoruk… Ennek káros voltára nálam sokkal avatottabbak, például Vekerdi Tamás is felhívta a figyelmet, és mégis hosszú évekbe telt, mire a rendelet betiltotta a kisiskolások felvételiztetését.

Az iskolák, osztályok megértőbb vagy kirekesztőbb szelleme pedig akkor is, most is az adott tantestület mentalitásának függvénye. Azonban tény, hogy a hetvenes-nyolcvanas években – a Kádár-kor többi idejét diákként éltem át, és cseppet sem szorongtam, gyermeket szerető tanáraim voltak – a diákok mindennapjaiban volt idő és energia közösségi eseményekre is. Ezen a fórumon felesleges és nagyképű lenne kifejtenem, hogy ezt sem nosztalgiától vezettetve írom, hanem a tanulók önismeretének fejlesztését hiányolom.

Meglehet, nem fejtettem ki előző írásomban eléggé, hogy lehet valami stabilan rossz is. A szakképzésről sem gondolom, hogy nem igényelt változást az, hogy hazánk is a kapitalista társadalmak sorába lépett. Újféle szakmákat kellene oktatni, de a mai globális kihívások miatt még nem tudjuk, milyeneket. És főleg nem tudjuk, miként képezhetők a képernyő előtt felcseperedő, következésképp dislexiára hajlamosított gyerekek. Van tehát számos megoldhatatlan és számos megoldható gondunk. Ezért kellene egymással diskurálgatni a megoldásokról, lehetőségekről.

Természetesen magam sem szeretném, ha a szakképző intézetek a lusta diákok „pátyolgatásával” lennének lekötve, mert nagyon sok pénzbe kerül egy-egy szakképző hely, és mindig lesznek olyan tanulók, akik nem akarnak tanulni… De jó lenne tudni, hogy nem kallódik el egyetlen tanulni vágyó kamasz sem, akkor sem, ha nem élnek a szülei! (Emlékszem Csalog Zsolt csodálatosan bátor cikksorozatára a nyolcvanas évek végén, a Kritika hasábjain. Ebben megírta, hogy a cigány állami gondozott fiú – noha mindenből jelese volt nyolcadikban, mehetett az áhított gimnázium helyett az építőipari szakmunkásképzőbe.)

Az, hogy demokráciában élhetünk, a pedagógusok számára azt a reményt is jelentette, hogy végre folyamatos diskurzusban leszünk egymással: szülőkkel, diákokkal, oktatáspolitikusokkal, és együtt keressük meg a leghatékonyabb új utakat. A döntéshozók azonban sokszor sietve módosítottak törvényeket, például anélkül vezették be az SNI gyerekek integrációját, hogy erre az osztályban tanítókat kiképezték volna. Szerintem ma ezért olyan nagy az ellenállás a pedagógustársadalomban minden újítás iránt.

Húsz év óta tapasztaljuk, hogy kiszolgáltatottabbak lettünk, mint valaha, hogy tudásunkat nemcsak a globalizálódó verseny, az informatikai forradalom, hanem vezetőink is leértékelik, meglátásainkra nem kíváncsiak. A vitára nem teremtettek fórumokat, nem vették a fáradságot, hogy meggyőzzenek bennünket: jó ügyet szolgál az új, képességet is mérő érettségi bevezetése közép- és emelt szinten. Pedig láttuk, látjuk, hogy így van! De a kommunikáció önmaga ellen hangolta még azokat is, akik helyeselték a változtatásokat, mert „egyirányú” volt, mint az állampárt idején.
Az információs forradalom korában ez nem megbocsátható hiba!

Domokos Zsuzsa

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep