Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. május 30. hétfő, 21:44

Nincs aki gyógyítsa, nincs aki tanítsa – Részletek a 2021-es Gyermekjogi Jelentésből

https://hintalovon.hu/2022/05/26/nincs-aki-gyogyitsa-nincs-aki-tanitsa-megjelent-a-2021-es-gyermekjogi-jelentes/

A gyermekjogok oszthatatlanok. Minden gyermekjog minden gyermeké, és minden gyermeket megillet valamennyi gyermekjog. 30 évvel a Gyermekjogi Egyezmény magyarországi ratifikálása után ennek az alapelvnek magától értetődőnek és természetesnek kellene lennie. Még sincs így.  A 2021. évről szóló Gyermekjogi Jelentés átfogó képet ad arról, hogy milyen kihívások mellett működött a gyermekvédelem, az oktatási rendszer és a gyermekegészségügy.  2021 a parázs ideológiai viták, a reménykeltő előrelépések és az állandósult strukturális problémák éve volt. 

Szegénység és romló egészség

A szegénység a a gyerekek 21,7 százalékát érinti,a a 15–17 évesek közül minden 10. rendszeresen dohányzik,  a kamaszok ötöde a hét egyetlen napján sem végez 10 percet meghaladó testmozgást. Az Európai Unióban a gyerekek 24,2%-át érinti a szegénység és a társadalmi kirekesztődés kockázata, Magyarországon ez 21,7%. 

Magyarországon családok százezreit érinti kisebb vagy nagyobb mértékben a lakásszegénység. Bár a hazai családtámogatások rendszere jelentősen összefonódik a lakástámogatással (pl. CSOK), azonban semmilyen szociális elemet nem tartalmaz, így a valóban rászorulóknak nem jelent segítséget. Nem létezik olyan szabályozás, amely a gyerekes családokat segíti kilakoltatás esetén, az alternatívát jelentő családok átmeneti otthonaiban pedig nincs elegendő férőhely.

Digitális oktatás – ha volt rá eszköz

A hosszan elhúzódó koronavírus-járvány alapvetően határozta meg a diákok és a pedagógusok mindennapjait 2021-ben is. Független mérések szerint a pedagógusok nagyobb része (62%) nem kapott elegendő szakmai segítséget az online oktatás ideje alatt.  A hátrányos helyzetű gyerekek lemaradásait a digitális oktatás bevezetése tette a legnyilvánvalóbbá. A legszegényebb családokban élő gyerekeknek nemcsak a tárgyi eszközök nem álltak a rendelkezésükre, de az internet-hozzáférés sem volt megoldott számukra.

Az állandó és strukturális problémák mellett a koronavírus-járvány is erőteljesen befolyásolta, hogy milyen volt gyereknek lenni 2021-ben.

A koronavírus-járvány romló lelki egészséget, a gyermeköngyilkosságok megnövekedett számát, túlterhelődött gyermekpszichiátriákat és mentál-higiénés ellátóhelyeket hagyott maga után. 

Az oktatási rendszerben a munkaerőhiány ténye már nem, a mértéke viszont még mindig vita tárgya. A 2021/2022-es tanévben tízezerrel több elsőst mintegy ezerrel kevesebb pedagógus várt az iskolákban. 2021-ben is tovább zajlott a tankönyvek új NAT szerinti átírása. Összességében tíz éve annak, hogy megszűnt a szabad tankönyvválasztás Magyarországon

Megosztó törvénymódosítások 

2021 nyarán fogadta el az Országgyűlés a komoly társadalmi vitát eredményező ún. pedofilellenes törvényt. A jogszabályt hazai és nemzetközi szinten is számos kritika érte, így például az Európai Unión belüli legnagyobb gyermekjogi ernyőszervezet, a Eurochild aggodalmát fejezte ki a jogszabállyal kapcsolatban; a törvény rendelkezései értelmében szexuális felvilágosítást, lelki egészségfejlesztést, szerhasználati ártalmakkal kapcsolatos órákat csak nyilvántartásba vétel után tarthat intézményen kívüli szervezet vagy szakember. Azonban ez a nyilvántartás azóta sem készült el. 

2021-ben megjelent az Európai Unió új, átfogó Gyermekjogi Stratégiája is, amelyről 2021 októberében szavaztak eredménytelenül az Európai Tanácsban – a magyar és a lengyel kormány vétója miatt. 2021-ben is több esetben adott ki állásfoglalást a Gyermekjogi Civil Koalíció, azonban a korábbi évekhez hasonlóan, 2021-ben is érdemi kormányzati válasz nélkül maradtak a Koalíció beadványai. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep