Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. szeptember 30. csütörtök, 10:50
Címkék:

Más világ

Vacsora után fáradtan és gondterhelten, az egész napi munkám után, leülök a televízió elé. Színek, gyorsan váltakozó képek, zene és szöveg. Narrátor mondja, és most valamiért úgy érzem, hogy csak nekem sorolja a lehetőségeket: vedd, cseréld, tatarozd, egyél, igyál! Hívd! Legyen bankkártyád, hitelkártyád, hívj és házhoz megy a segítség. Csoda akciók: tea alig ötszáz forintért, csak most. Joghurtok, sütőporok, élelmiszerek, internet, mobiltelefon hihetetlenül kedvező áron! Hátradőlök a fotelemben, amit már régen át kellett volna húzatnom egy kárpitossal és azon tűnődöm, tényleg miért is vagyok ilyen lehetetlen és tehetetlen. Értelmes embernek számítok, két diplomám is van, miért is nem jut ez eszembe, amikor osztom a havi kosztpénzt, hogy ilyen egyszerűen is lehet boldogságot vásárolni.

Hiszen olyan egyszerű az élet! Hosszú az ősz, ma is milyen gyönyörűen, melegen sütött a nap!

Végig nézek a szobámon: mit is vennék, ha lenne bankkártyám, hitelkártyám? Először is lehet, hogy új könyves polcot, vagy új szőnyeget, de lehet, hogy a függönyömet cserélném le a leghamarabb? Vagy feltölteném a hűtőmet mindenféle akciós finomsággal? Mert hülye, azért nem vagyok? Segít nekem a Kiskegyed is! Médiás cuccok is kellenének: nincs DVD-lejátszóm sem, igaz eddig sem hiányzott, de ilyen olcsón bárkinek megéri! Vagy fűrész, fűnyíró, esetleg új telefon új dizájnban? Na és a reklámban, olyan gyönyörűen berendezett konyhák, szobák vannak, esetleg lecserélhetném a lakás teljes bútorzatát?

El is szörnyülködöm magamon: nekem reklám kell ahhoz, hogy felébredjek? Hát ilyen igénytelen lennék? Föl sem merült még eddig bennem, hogy ennyi mindenem hiányzik! Hol élek én? Hol és miben éltem eddig! Hisz a televíziót minden magyar ember nézi, ezt már rengetegen csinálhatják: vehetik, ehetik, ihatják, cserélhetik! Mióta mehet ez a reklám, lehet, hogy már minden akciós termék elfogy, mire én fölébredek! Elfog az idegesség, gyomorgörcs, hevesebb a pulzusom is: lehet, hogy holnap már késő! Mégsem ülök az autómba, és nem indulok, valami nem enged. Szorítom a fotel karfáját: ha most elindulok, először mindenképpen őszi kabátot veszek a gyereknek. A tavalyi már kicsi, a nővéréé meg mindig túl nagy.

De teát, azt veszek. De még sem az alig ötszáz forintosat, mert az „örlgréj” csak százharminc. A DVD-lejátszót, azt feltétlen megnézem. Nem fogjuk többé a számítógép monitorját nézni, a szőnyegen kucorogva: fotelből a televízió előtt, kényelmesen, micsoda felemelő érzés! Közben eszünk, akciós finomságokat: margarint, sonkát, vajat, csipszet, gumicukrot, jégkrémet. Segít a Kiskegyed is, hülye sem vagyok.

Még mindig a fotel karfájánál tartok, még föl sem álltam, a lábam sem mozdult.

Kabátot, azt feltétlen venni kell a gyereknek, az biztos. De tea, inkább mégsem veszek, mert van még hat filter és az elég lesz a következő fizetésig. DVD-lejátszót sem veszek inkább, akkor nem egymásba gabalyodva cirógatnánk egymást a gyerekekkel a szőnyegen, az olyan muris, meghitt is! Akciós finomságokra meg egyszerűen nem telik: még ki kell fizetnem az albérletét a nagyobbik gyermeknek, aki nem kapott kollégiumot az egyetemen, a kicsinek meg a napközi térítési díját kell vinni holnap. A mai postával megjött a gázszámla is, három napos határidővel.


Fogyasztói társadalom. Szűcs Édua rajza

De a hitelkártya, az fantasztikus lenne! Már, ha nem kellene egy összegben visszafizetnem tizenöt napon belül a felhasznált összeget, mert különben negyven százalékos téháem. A bankkártyámat közösen használjuk a férjemmel, a közös bankszámlánkhoz. Meg szoktuk beszélni, hogy ki, mikor, mennyit vesz le. És eszembe jut a mai napom. Családgondozóként dolgozom. Mára jutott egy fiatalkorú terhesség, kétségbeesett szülőkkel és fájdalmas fiatalkorúval. Volt két védendő fogyasztós adatlapom, elmaradt villanyszámla-tartozással, hátha nem kötik ki. Volt egy egymást összevert házaspárom öt gyermekkel. Láttam füsttől és párától fekete konyhaszekrényt, vastagon füstporos falakat. Elszomorodott emberarcokat, alkoholtól megmarkánsodott ráncokat és torzult vonásokat. Éreztem az igénytelen ember szagát. Elkísértem a gyógypedagógust a koraszülötten világrajött, ma már két éves, hiperaktív, enyhén autisztikus gyerek aggódó anyukájához. Ismerem, minden nap látom őket. Televíziójuk nekik is van, munkahelyük vagy tisztes jövedelmük régen nincs. Ők is nézik a reklámokat: ez a boldog másvilág.

Nekem még van mit beosztanom, nekik már régen nincs. Elkeseredettek, megkeseredettek, savanyú szagúak és megsavanyodottak. Kesergők és megkeseredettek. Bizakodók voltak egykor, ma már elbizonytalanodottak. Pedig ma a nap is sütött. De holnapra már esőt mond, hűvösebb időt. Eltűnnek az őszi napfény sárgái és az első hideg után minden rondazöld és sárbarna lesz. Hallgathatjuk az esőt, a szelet. Az utcán az emberek összehúzzák majd magukon a pulóvert, a kabátot. Az esernyő (már akinek van) alatt arc nélküli emberek fognak sietni egy ajtón belülre, a melegebbre. Leülnek a televízió elé, és nézik a más világot.

Ráczné Csajbók Csilla

5 üzenet

  1. subert maria szerint:

    Kedves Csilla!

    Éjjel van, fáradt vagyok; kint esik az a tipikus, végnélküli New York-i eső. Most olvastam el az írásodat. Arc nélküli emberek itt is összehúzzák magukon a pulóvert és a kabátot. Túl sokuknak azonban nincs hová sietniük "ajtón belülre".

    Azok akik a fogyasztói társadalom, még pontosabban a szabadversenyes kapitalizmus áldozatai, azok nincsenek rajta a reklámokon. Pedig ők lennének a hiteles tanuk arra hogy milyen hatékonyak azok a trükkök amik Amerika középosztályának nagy részét már hontalanná, vagy reménytelen eladósodott rabszolgákká tették. Most Európán a sor.

    Nagy szükség van szem-és szívnyitogató irásokra. Köszönöm az élményt. Subert Maria

  2. nora szerint:

    Kinek mit jelent a boldogság?
    Egy 5.évet betöltő kisfiúnak a talán első és egyetlen mesekönyve, amit tegnap kapott a szülinapjára.Amúgy La Fontaine Tanmeséi.
    Az anyukájának meg lehet, hogy az, hogy méltattam, és beszéltünk róla.
    A bátyjának meg az, hogy este olvastak is mikor a két kisebb már aludt a kormos, füstös és kicsit sem jó-illatú szobában.
    Mi mikor vagyunk boldogok?

  3. csilla szerint:

    Mindjárt itt az ősz!
    átalakulóban van a társadalom politika, a szociálpolitika.
    a felgyorsult szociálpolitikai, társadalompolitikai változásokban már szakemberként is nehéz követni a változásokat. a kiszámíthatóság megkérdőjeleződött. nemcsak a minimál lét biztonsága kérdőjeleződik meg, hanem a minimál biztonság léte is.
    a társadalom nem csupán ketté szakad: hanem szétszakad a biztonság abszolutértékének mércéje mentén.
    Mi a közoktatás abszolútértéke?
    ki tud erre válaszolni? a matematika tanár? az élethelyzeteket dramatulgizáló pedagógus a gandhiban? vagy egy egyszerű dráma-pedagógus?
    vagy várjunk a válasszal az államtitkárság határozatáig: a biztonság, szabadság abszolútértéke?
    A szabadság: addig tart, amíg más ember szabadságát nem korlátozzuk. Mi és mekkora a korlát ma? mérhető ez jövedelemmel? beszélhetünk-e ma nyíltan ma Magyarországon a szabadságról úgy, hogy havi jövedelmem nem elég a létem biztonságára? szabad vagyok-e, ha nem vagyok biztonságban? Biztonságban vagyok-e, ha a jövedelmem nem elég ahhoz, hogy szabad akaratom tudatában felhasználjam szabadságomat a biztonság érdekében: nem vagyok szabad a jövedelmemmel? vagy mi?
    pozitív és negatív szabadság? van ma nálunk? valaki a pedagógiában, szociológiában válaszolja meg nekem az aktuálist!!!
    a generációk nem szabadságát, korlátozottságát: érzelmi, erkölcsi, akarati, fizikai, értelmi korlátozottságnak tartom.
    Boldogság: a szükséglet kielégítése!
    Melyik szükségleté? mindegyiké! egészséges lélek csak úgy nevelődhet, ha valamennyi szükségletét akkor és ott elégítem ki!
    ehhez nem jótékonysági akciók kellenének, alapítványok, közösségek: jószándék, empátia, közösség, nem csak határon túl, itt közöttünk először: határon belül: magyar és magyar fogadja el egymást!

  4. csilla szerint:

    Nagyon tetszik a potyautasokról szóló írás, amelyhez már olvastam hasonlót. főleg a gyakorlati tapasztalat tetszik, amelyet az érintettektől ír le.
    Ahol én élek a potyautasok anamnéziséből mindig az a fajta családi háttér bomlik ki, amely a cikk elején található: halmozottan hátrányos helyzet: de a legjavából: nem is biztos, hogy ismeri a szüleit, gyiviben, nevelőszülőknél nőtt fel, egy kis személyiségzavara volt gyermekkorában. Társadalmi, családi kapcsolatait nem is tudja feltérképezni: most keresgeti a testvéreit a neten, esetleg tudja, hol laknak, de eljutni hozzájuk az utazási költségek miatt lehetetlenség. családi minta, szerep nélkül felnőtt generáció, a hetvenes évek szülöttei, most szülők. nem romák.
    a romáknál egy biztos: a nincstelenségben születni, élni és valahogy majd lesz, maga csak ne aggódjon,: jövőt tervezni.
    a csökkenő gyermeklétszám korában, a kistelepülési iskolában, a folyamatos kontraszelekció mellett, a fenntartói, financionális fenyegetettség mellett, nevelőtestületet vezető igazgató, kitéve a politikai meghatározottságnak tűnő kinevezése mellett, a létbizonytalansága, szakmaisága megkérdőjelezése mellett, hogyan lehet ma szakmailag, pályázatilag, emberileg, családapa, családanyaként vezetni egy intézményt, úgy hogy közben oktatni és nevelni kellene egy potyautas generációt…..jaj!
    én vagyok megint túl borúlátó?

  5. csilla szerint:

    ma mennyi lehet a Potyautasok halmazának számossága?

Hozzászólás a(z) csilla bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.10.25.
Milyen hatásai lehetnek a digitális és a normál oktatás váltakozásának? – az iskolapszichológus válaszol
Szerencsére vannak általános irányelvek, amelyek a változó körülményektől kevésbé függenek. Minden korosztálynak nagy az igénye a rendszerre, így a rendszer (órarend, világos követelm...
(Forrás: eduline)
--
2020.10.22.
Egyre nagyobb teret hódít a szórakoztatva tanítás az oktatásban
A digitális generációk tanulási stratégiái és ezzel párhuzamosan az eredményes oktatásuk új módszereket és a hagyományostól eltérő eszközöket igényel. Kutatási eredmények már felt...
(Forrás: magyar nemzet)
--
2020.10.22.
Iskolaőrök bevetésen: általános iskolai verekedésbe kellett beavatkozni
A polgári általános iskolában 2020. október 21-én 12 óra körül arra lett figyelmes az iskolaőr, hogy két fiatal fiú összeverekedett az épület aulájában. Azonnal odasietett hozzájuk,...
(Forrás: police.hu)
--
2020.10.22.
Ezek a legjobb egyházi iskolák: itt a 2021-es rangsor
Az egyházi gimnáziumok rangsorát az idén is a budapesti Deák Téri Evangélikus Gimnázium vezeti, a második helyet pedig az előző évhez hasonlóan szintén a budapesti Piarista Gimnázium foglalja...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.10.19.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium előtt tüntetnek az SZFE hallgatói
Azért az ITM előtt tüntetnek, mert szerintük a kormánynak kellene feloldania az új kuratóriummal kialakult patthelyzetet, hiszen 2022. január 1-ig még a minisztériumnál vannak az alapítói...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.10.19.
Olaszországban kötelezővé tennék a genderideológia oktatását
Olaszországban büntetnék azokat a szülőket, akik nem engednék el gyermekeiket az iskolákban tartott gender-programokra. Egy új törvényjavaslat értelmében még az is bűncselekmény lehet,...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep