Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. április 5. kedd, 13:37

Féloldalas netgeneráció (egy tévéinterjú margójára)

Az MTV Ma Reggel című műsorában Betlen János beszélgetett Fehér Péter egyetemi adjunktussal (ELTE), és Hornyák Judit középiskolai tanárral a Netgeneráció 2010 kutatás eredményeiről. Az interjúból kibontakozó kép rendkívül ellentmondásos.

Ide kattintva megtekinthető a műsor

 

A beszélgetés első részében a kutatók – olykor meglehetősen ingerülten – vetik a „netgeneráció” (pontosabban az „online generáció”) tagjainak a szemére, hogy nem használják ki eléggé az internet nyújtotta lehetőségeket. Ahelyett, hogy tudatosan készülnének a jövőjükre, törekednének minél több ismeret megszerzésére, zenéket meg filmeket töltenek le és osztanak meg. Pedig a napi 3-4 órát, amennyit naponta átlagosan a számítógép előtt ülnek, értelmesebb dolgokra is fordíthatnák.

Az interjú második részében a két szakember hangot vált, és egyértelműen cáfolja azt az elterjedt hiedelmet, amely szerint a sok netezés, a közösségi oldalakon való folyamatos jelenlét gátolná a valóságos kapcsolatok létrejöttét. Ellenkezőleg: a közösségi oldalak (ma már első sorban a Facebook) kitágítja a kapcsolatok körét, és virtuális kapcsolatfelvételt az esetek nagy részében személyes találkozások, csoportos programok követik. Ebben az értelemben tehát a net segíti a szocializációt, gazdagítja a fiatalok társas életét.

Egyetértek egy, a kutatás eredményeire korábban reflektáló pedagógus véleményével a fiatalokat elmarasztaló ítélettel kapcsolatban: „Tudom, hogy mindennapjainkban jelen van egy szinte határtalan pedagógiai lehetőségeket is rejtő eszköz együttes, mint a Web 2.0, és a gyerekek nem a jót és a hasznos dolgokat ragadják meg belőle. Viszont gondoljunk bele, hogy a Web 2.0 eszközök, kommunikációs, közösségépítő, hálózati együttműködési lehetőségek, valamint az ezeket lehetővé tevő technikai eszközök úgy vannak jelen a mai általános és középiskolás korosztály mindennapjaiban, – a gyerekek úgy használják azokat, – hogy ezzel kapcsolatban az un. megelőző generációtól, az idősebb korosztálytól szinte semmilyen tanítást, útmutatást, felvilágosítást nem kaptak, nem kaphattak.”(http://zalai-iskola.hu/rovatok/netgeneráció)

A téma rendkívül komplex, olyan kérdéskörről van szó, amely életünket, nevelői feladatainkat alapvetően meghatározza. A honlapunkon a témával a közeljövőben mindenképpen foglalkozni fogunk még.

Szekszárdi Júlia

5 üzenet

  1. Juli szerint:

    Érdemes megnézni az ATV honlapján egy másik beszélgetést ugyanezekkel a kutatókkal Kik a digitális bennszülöttek? címmel.

    E témával foglalkozott a III. Oktatásinformatikai Konferencia nyitóelőadása, aminek a videófelvétele megtalálható a neten.

    (Köszönet a tájékoztatásért Fehér Péternek.)

  2. Tóth István szerint:

    Néhány perccel fejeztem be szadolgozatomat ebben a témában. A 10-11 éves korosztály internet-használati szokásit vizsgálatam. minta = 169 fő Tapaszztalatok:
    90% felettiek a technikai lehetőséget; tömeges a közösségi oldalak használata és egyoldalú, mástartalmakat még kifejezésként is hibásan írank;
    viszont még erős a szülői kontroll, a nagyobb létszámú családoknál csökkenő; tanulásra való használat alacsony, bár ez ebben a koroszályban elfogatható, de csak otthonra. Az ide vonatkozó teendők prevenciós szintűek. Szerencsére.
    Nagyon tetszik az oldal!

  3. Ofoe szerint:

    Tisztelt Kolléga Úr! Nagyon örülünk, hogy tetszik az oldal. Ha van kedve egy beszámolót írni ide a kutatás legérdekesebb tapasztalatairól (legfeljebb 2-3 oldalban), nagyon szívesen közzé tesszük.

  4. Fehér Péter PhD szerint:

    Kedves Júlia!

    Nem emlékszem, hogy különösebben ingerült lettem volna az interjúban, szerintem érzelemmentesen mondtuk el a dolgokat. Egy ilyen rövid interjúban (és felkészületlen kérdezővel) nem könnyű a nyilatkozó dolga. Ő beszélt összevissza, mi pedig próbáltunk ebből valamit kibogozni. A téma iránt érdeklődőknek az ELTE Oktatási Infomratika konferencián elhangzott hosszú előadást, vagy a neten is fellelhető anyagainkat ajánlom.

  5. Juli szerint:

    Kedves Péter! Egy megvágott tévés anyagból valóban nem mindig jön le reális olvasat. Ismerem és természetesen minden érdeklődőnek nagyon ajánlom az említett konferencia, illetve a kutatás anyagait. Sőt nagy érdeklődéssel követem a Pedagógia Online-on folytatott vitákat is a témáról. Nagyon sajnálom, hogy ezeknek nincs szélesebb nyilvánosságuk, mert valóban lenne miről beszélni. Például azzal kapcsolatban, hogy ki milyennek látja a mai fiatalokat (netgeneráció, online generáció, y generáció stb.) Ugyanis mindezzel komoly pedagógiai (gyakorlati) teendők lennének.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep