Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. május 18. szerda, 5:36

Iskolai (rém)mesék

Az iskolarendszer és a szociális ellátórendszer problémáit feszegetve, működési zavarait emlegetve talán éppen a gondok halmozódása miatt hajlamosak vagyunk elfeledkezni azokról, akik miatt ezeknek a rendszereknek működniük kellene: a gyerekekről és fiatalokról. Pedig a mostani iskolások, a jelenlegi tizenévesek elvesztése, kihullása a rendszerből nem csupán egyéni, családi tragédiákhoz vezethet, hanem az egész társadalom jövőjét veszélyezteti.

A következőkben olyan eseteket mutatunk be, amelyek az iskolarendszer mostohagyerekének számító szakiskolákban történtek meg. A szakiskolákban tanító tanárok egyre reménytelenebb helyzetekbe kerülnek, s számos ok miatt képtelenek boldogulni tanítványaik jelentős hányadával. Kutatási adatok igazolják például a bűnözés magas arányát ebben az iskolatípusban.

A sorozatot annak reményében indítjuk, hogy minél többen elgondolkodjanak/elgondolkodjunk azon: hogyan lehetne megelőzni, s ha már megtörtént, érdemben kezelni a hasonló gondokat. A probléma szinte minden esetben visszavezethető a teljes rendszer működésének letagadhatatlan zavaraira: az elszemélytelenedésre, az ellátórendszerek töredezettségére, a felelősségvállalás és a bizalom, no meg a szolidaritás hiányára és a sort még folytathatnám.

Egyesületünk a közelmúltban szervezte meg az Underground Kiadóval1 közösen azoknak a könyveknek a bemutatóját, amelyekben a legnehezebb terepen dolgozó pedagógusok írták le megrendítő történeteiket. A mezőtúri Teleki Blanka Gimnázium drámatagozatosai e kötetekből válogattak, s e részletekből állt össze az alábbiakban látható rövid színdarab, amelynek az elején megszületik a kisbaba, aki senkinek sem kell…

Úgy véljük, hogy az itt látott történet akár a következő (rém)mesék előzményének is tekinthető.

A kötetekről, illetve a bemutatóról tájékozódni lehet a honlapon.

SZJ

1A részletek Benedekné Fekete Hajnalka: A gyüttment mesél, Leiner Károly: Elveszett gyerekek országa és L. Ritók Nóra: Bukdácsoló esélyegyenlőség című köteteiből valók. A diákokat a negyedik kötet (Csak azért is iskola) szerzője: Achs Károly készítette fel.

Egy üzenet

  1. ax szerint:

    Ó, ezt észre sem vettem akkor. Köszönöm! Látjátok, milyen jó, ha az ember őszi szünetekben portfóliókat ír, ilyenekre bukkan!

Hozzászólás a(z) ax bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.30.
Három fővárosi gimnáziumból összesen 8 tanárt rúgtak ki polgári engedetlenség miatt
A hvg.hu információi szerint a kirúgott tanárok közül hatan a Karinthy Frigyes Gimnáziumban dolgoznak. Ők azok, akik az első figyelmeztetés után a tankerület elé vonultak diákjaikkal egy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.30.
Kirúgták három budapesti gimnázium nyolc tanárát
A munkáltatói jogokat gyakorló tankerületi igazgatók - a Belügyminisztérium elvi álláspontját követve - december 1-jei hatállyal három fővárosi gimnázium nyolc pedagógusának szüntetik...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.11.28.
Takáts Előd, a Corvinus rektora: \"A legtehetségesebb diákok elvándorlása egy csendes nemzeti katasztrófa”
A végzősök nyelvvizsga-kötelezettségének eltörlése differenciálni fogja a diplomák értékét – értenek egyet azok az egyetemi rektorok, akiket egyebek között arról kérdeztünk, milyen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.28.
Mától a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium 28 tanára is \"gördülő\" sztrájkba kezd
A 28 aláíró tanár november 28-tól vesz részt a más iskolákban is meghirdetett gördülő sztrájkban. Hozzáteszik, amint a 9 követelésük végrehajtását megkezdik, azonnal felfüggesztik...
(Forrás: Eduline)
--
2022.11.28.
Vera Jourová magyar tanárokat és hallgatókat fogad Brüsszelben holnap
Az Európai Bizottság értékekért felelős alelnöke egy nappal azelőtt folytat eszmecserét a magyar pedagógusok és hallgatók képviselőivel, hogy az Ursula von der Leyen vezette testület á...
(Forrás: ATV)
--
2022.11.28.
L. Ritók Nóra: A gyermekvédelmi és a szociális törvény miatt rosszabb a helyzet, mint a 80-as években
Mert ha mindent megoldunk az állam helyett adományokból, akkor az állam hátra dől és nem is fordít erőforrásokat a megoldásra, hiszen nélküle is rendeződik minden. Lehet azt is mondani,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep