Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 16.

Parisz ítélete

Thetisz istennő és Peleusz király lakodalmára hivatalos volt valamennyi isten, egyedül Eriszt, a viszály istennőjét szerették volna távol tartani a menyegzőtől. Erisz nagyon megharagudott ezért, és a maga módján állt bosszút. Egy aranyalmát dobott az isteni násznép közé ezzel a felírással: „A legszebbnek”.

Ki is tört menten a veszekedés, a „viszály”. Három istennő is vetélkedett a legszebbnek járó címért: Héra, a családi tűzhely, Athéné, a bölcsesség és Aphrodité, a szerelem istennője. Végül Pariszt, a trójai királyfit kérték fel, hogy döntse el a versenyt.

A három istennő meg is jelent a királyfi előtt. Héra családi boldogságot, Athéné bölcsességet, Aphrodité pedig a világ legszebb asszonyának szerelmét ígérte a győzelemért. Parisz a szerelem istennőjét választotta, neki ítélte Erisz almáját.
Jutalmul elnyerhette a szépséges Heléne szerelmét. Megszöktette az asszonyt, s emiatt tört ki azután a görög trójai háború, amely kilenc évnyi véres tusa után Trója pusztulását hozta.

A viszály istennője tehát győzedelmeskedett.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (10 éves kortól)

Javasolt kérdések és feladatok

Miért akart bosszút állni Erisz?

Miért tört ki a viszály a három istennő között?

Mit ígértek Parisznak az istennők a győzelemért?

Kinek a javára döntött Parisz?

Mi a véleményed Parisz döntéséről?

Mi lett a döntés következménye?

Egészítsd ki gondolatban a következő hiányos mondatokat:
Én vagyok a leg……………….. az osztályban.
Én szeretnék a leg……………………… lenni az osztályban.
(A kiválasztott tulajdonság lehet külső vagy belső, csak az számít, hogy neked fontos legyen.)

Válassz magadnak egy párt az osztálytársaid közül, és mondjátok el egymásnak, hogy mit miért írtatok a hiányzó helyre. Beszélgessetek egy kicsit erről!

Képzeljétek el, hogy Erisz, a viszály istennője a ti osztályotokba dobja be azt a bizonyos almát. Válaszolj írásban a következő kérdésekre!

1. Szerinted mit kellene ráírnia az almára, hogy közületek többen is meg akarják kapni?

2. Te személyesen milyen feliratú almáért vetélkednél?

3. Ki számítana e tekintetben versenytársnak az osztálytársaid közül?

4. Mit éreznél, ha sikerülne elnyerned az almát?

5. És ha más kapná meg?

Alkossatok három-négy fős csoportokat, és beszéljétek meg a válaszaitokat. Válasszatok meg egy szóvivőt, aki az egész osztálynak beszámol a csoport válaszairól! Vitassátok meg a válaszokat!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep