Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. december 12. hétfő, 15:13

Homályos emlékek

Egy kosár szilva

Még hogy homályos? Addig homályos, míg bátorságot merítesz az emlékezéshez. A bátorság fénybe borít.

Súrlófényben a legkisebb egyenetlenség is látszik, gyakran nagyobbnak, mint a valóságban, miközben árnyékban marad a látvány fele. Szemből megvilágítva határozott körvonalak, teljes részletgazdagság, s ha a fény természetes, a színek is igazak. Ellenfényben a tiszta körvonalakat gyakran veszik körül további fénylő karikák, a részletek felfedezéséhez azonban gyakran kell belső utakat bejárnunk: a kép titkolja önmagát.

Az emlék tehát nem homályos. Legfeljebb ahányszor előhívod, annyiszor másként látod a rávetülő fény irányától függően.

A nyeszlett, gyakran beteg kislány áll a sírok között. Unatkozik. A temető nem szomorú – unalmas hely. Olvasni még nem tud, a számokat sem ismeri. Ha tudna, ha ismerné, se mondanának neki semmit a nevek és a számok. Ő itt nem emlékezik. Pusztán létezik. Vár, amíg a felnőttek „kiemlékezik” magukat. Közben toporog, fel-fellép a dombocskákra. Felötlik benne a mondóka:

„Egy kis dombra lecsücsülünk.” Le-leguggol.

Nagyanyám feleszmél, könnyei közt is meglátja, amit csinálok:

– Jenő, szólj már rá arra a gyerekre! Nézd, mit csinál!

Apám nem szól. Megfog. Felemel. Letesz a földre két domb közé. Ekkor mondja:

– Nem szabad! Azok is sírok.

Jeltelen, kőtelen, süppedő sírok. Nagyanyám talán meg tudná mondani, kik fölött lépegettem, színesítve a gyorsan sötétedő, szürke novemberi estét. Nem mondja, nincs miért. Nem mesél. Nincs történetem, amelyet közvetlenül tőle hallottam volna. Róla is csak keveset.

A szép árva. Akit a mostoha az első adandó alkalommal, tizenhat évesen férjhez adott. Aki az első szülésbe majdnem belehalt. Ahogy az utolsóba, az ötödikbe is kis híján.

Vitte a terhet – gyerekekét, háztartásét, parasztgazdaságból mindazt, ami női dolog volt. Nem volt segítsége se közel, se távol. nagynénje, egyetlen élő vér szerinti rokona a szőlőhegyen túl lakott. Messze.

Kemény fából faragták vagy csak megkeményedett? Nem tudom. Szűk keretek, kemény korlátok, A természet törvényei, a az időjárás és a gazdaság szabta tennivalók, a falu szája.

Mikor ott álltam, már jó helyen, nem síron, hanem a sírok között, nem láttam mindezt, csak a fekete vállkendős öregasszonyt, akit a fia kitámogatott a temetőbe, a férje sírjához.

„Tornai nagymama” ¬ így emlegettük, ha nagy ritkán szóba került. Anyám sose említette anyósát, apám csak ritkán az anyját „kedvezsanyámat”.

Tíz év múlva távirat jött. Apám nevére, da anyai nagyanyám felbontotta. Elolvasta, kezembe adott egy forintost meg a lapot.

– Menj, telefonálj apádnak, és ezt olvasd fel neki!

Mentem. Találtam működő telefont. Felolvasni azonban nem tudtam. Annyit mondtam:

– Táviratoztak, meghalt az édesanyád.

Nem, nem tudtam kimondani, hogy meghalt a nagymama. Még úgy sem, hogy meghalt a tornai nagymama. Nagymama él, pár perce küldött ki telefonálni. Aki meghalt, az az apám anyja. Mézeskalácssütés, tehénfejés, libatömés, csupasz kézzel csalánszedés s ki tudja, milyen fortélyok szálltak vele sírba.

De nagymama nem halt meg. Vár engem otthon.

Apám a haláláig felemlegette, megrovón:

– Nem voltál képes azt mondani, hogy meghalt a nagyanyád.

Nem. Ma is nehéz. Pedig lassan húsz éve már. Annak is.

Valaki kérdezte, nincs folytatás? Hogyne lenne.

Számtalan új év kezdődött el azóta. Apró tudásmagvak szökkentek szárba. Bújtak, dideregtek a földben, majd az eső vagy a napsütés hatására kicsíráztak.

Az egyik így: Nagyanyámnak nagyokat kellett hallgatnia. Az ura apja lehetett volna. Rá biztosan. Ha élt még anyósa, rá is, tőle is. Hiszen ha nem is ahány ház, de biztosan ahány falu, annyi szokás. Másfél megyényi távolság – még a néprajzban is érzékelhető lenne. Hát még a mindennapokban. – Lányom, mi ezt… Mifelénk ezt… Minálunk így…

Apai nagyapám anyjáról már szinte semmit nem tudok. Tudott-e bölcsen hallgatni, türelemmel megmutatni, vagy csak szúrós szemmel mustrálni, megróni, parancsolni, szapulni. Falatnyi tudásom külsejére vonatkozik. Ha úgy tetszik, külsőnkre. Fekete haj – mint nekem. Villogó, sötétbarna szem – mint nekem. … mint nekem, … mint nekem.

Nagyanyám pedig nekem már nyugodtan mondhatta, s mondta is: a cigányok hagytak el a kordéról. Engem, a kirívót, a mást, a feketét a szőkésvörösek, a kreolt a szeplősök közt. Engem, aki annyira hasonlított, s így talán emlékeztette is őt, az anyósára.

Szabó Anna

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep