Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. április 6. szombat, 15:27

A tanár is ember, de nem az a dolga

Most, vagy soha!

Tavaly még mosolygott és kihúzta magát, ha hátba vágtam, hogy ne görnyedjen, és kezdjen elvonókúrát a kütyütől. Idén már csak létezik, egy tétova aszteroida, s ha kapcsolatot keresek vele, nem néz rám, bármit kérdezek, a válasz: „Nem.” „Nem tudom.” „Mindegy.” Keresem a szülőt, nem reagál. Tanár vagyok, ezért rögtön látom, hogy mélyen depressziós. Riasztom az osztályfőnököt, az iskolapszichológust a 10 perces szünetben, miközben 7 órám van zsinórban.

Úgy saccra húszan vannak az idén tanított 140 gyerekből. Vágod? 140. Az iskolám egészségesnek mondható légkörű, patriarchális, odafigyelünk – ha marad energiánk.

Ó, idő az lenne: 24 órából bármikor csináltam 30-at (tíz évvel ezelőtt).

Szintfelmérőt íratok az angolosaimmal, középfokú nyelvvizsga feladatokkal. Az íráskészség egyik feladata esszé a „school bullying ”1-ról. Nem hiszem ugyan, hogy nálunk jelentős probléma lenne, de mostanában sztenderd feladat, hát lássuk, hogyan küzdenek meg vele. Kezdetben örülök, hogy íráskészségük megüti a középszintet, aztán lelohadok.

Az egyik, mosolygós, pszichológushoz jár, bár azt írja: „I`m not that much bullied, I try to handle it.”2

A másik a tanároktól várná a segítséget, de nem megy bele részletekbe.

A harmadikról sejtem, hogy csendes agresszióval nyomasztja társait, látom a szemekből.

Próbálok visszaemlékezni. Nem emlékszem ilyen sikeresen elfojtott stresszekre gimnazista koromból, bár más sulikból hallottam rémtörténeteket.

Tehát csendben, láthatatlanul folyik. Egy frusztrált felnőtt társadalom kezei közül csúsznak ki, s alig érik utol őket a kizsigerelt, önvédelemre, túlélésre berendezkedett tanárok.

K, amikor angolul beszélgetek vele arról, hogy hogyan képzeli el az életét 10 év múlva, azt mondja: „I think our generation has a bright future ahead.”3 Igaz, ő már 14 évesen sziklaszilárd ambícióval vágott neki az útnak, és kezdő szintről hozta fel saját magát felsőfokra. Csendben, szerényen, de elkülönülve.

A többség, akivel erről beszéltem, közölte, hogy ő bizony „rather strict parent”4 lesz, de persze „caring”5.

Én nem tudom, hányszor kell még riadót fújni.

Vass Judit

1iskolai erőszakról

2Engem nem nagyon bántanak, megpróbálom kezelni a helyzetet.

3Azt hiszem, hogy a mi nemzedékünkre fényes jövő vár.

4elég szigorú szülő

5gondoskodó

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep