Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Dr. Papp Sándor

Az oktatás és nevelés műhelye vagy szolgáltató intézmény?

A magyar, miként a civilizációs társadalmak oktatási rendszerének alapvető dilemmája, hogy az egyértelmű döntés hiányának következményeit szenvedik. Miközben az oktatás – a gazdasági-technológiai rendszerek egyre nyomasztóbb igényeinek megfelelően – fokozódó mértékben áruvá és szolgáltatássá válik, erősödik a felismerés, hogy az oktatási rendszerek hamis úton járnak, ha egyetlen feladatuknak a gazdasági-technológiai struktúrák munkaerő szükségletének kielégítését tartják. Az oktatás ugyanis nem áru és nem szolgáltatás, hanem elsősorban közjó, tehát alapvetően nem piaci, hanem társadalmi érték. Ha a piaci értékviszonyokat nyersen beengedjük az oktatási rendszerekbe („piaci fundamentalizmus”), akkor ezen a területen is a gazdaságban és a társadalomban kialakult kettészakadási folyamatok fognak lejátszódni. Az esélyegyenlőségről hirdetett szép szavak pedig csupán szavak maradnak, még akkor is, ha olykor látványos állami beavatkozás próbálja meg enyhíteni, betömni a kialakuló szakadékot. A szolgáltató iskola – tiszta formájában – ily módon nem más, mint a pozivitizmus parlagi prakticizmusának térhódítása.

A másik, nem kevésbé aggasztó jelenség, hogy a közoktatás – látszólag – lemondott nevelési feladatairól. Posztmodern, értékrelatív és értékplurális korunkban az oktatási rendszerek irányítói – kevés kivételtől eltekintve – érzékelhetően félnek kijelölni (vagy erre már nem is képesek) a morális értékeknek azt az alapvető körét, amelyet nem lehet relativizálni, s amely értékeket egyként kötelező elfogadni és képviselni, különben a társadalom a normanélküliség állapotába kerülve előbb-utóbb csaknem működésképtelenné válik. Még akkor is, ha az információk nyomasztó és megemészthetetlen tömegét öntjük a tanulókra. Hamis az a ma uralkodó közvélekedés, hogy egy társadalom csupán piaci és jogi szabályok révén tetszőleges határok között stabilis és működőképes lehet. Ha nem vagyunk képesek az oktatási rendszerben kinevelni a „a belülről (is) irányított embert” (David Riesman), akkor valóban nem marad más hátra, mint az a lehetetlen vállalkozás, hogy olyan területeken is a piaci-, illetve jogi szabályozással próbálkozzunk, ahol az csődöt mond. (Néha az a benyomása támadhat az embernek, hogy például a gyerekek napjainkban nem annyira több jogot, hanem több szeretetet igényelnének.) Jó lenne belátnunk, hogy az ember norma iránti igénye genetikailag kódolt.

Sajátos helyzetbe kerülnek az oktatási rendszerek azáltal is, hogy a tanulók az információk egyre növekvő hányadát ma már nem az iskolában és nem a pedagógustól szerzik be. Az információtechnika növekvő szerepe – minden pozitív hatása mellett – negatív következményekkel is jár. Ennek kapcsán felmerül a pedagógus nélküli „iskola” abszurd víziója. (A távoktatás növekvő térhódítása már valami hasonlót sejtet!) Miért is ne? Hiszen a Hálóról a Tele-házakban végül is bármely információ beszerezhető, ami a gazdasági, a pénzügyi, a technológiai és a szolgáltató rendszerek működtetéséhez kívánatos, ami az ott sorjázó feladatok ellátásához szükséges. Csakhogy fel kell tennünk a kérdést: az ily módon szocializálódó ember személyiség-e valójában, vagy csupán reflexív mechanizmus? Megszemélyesítés helyett az elszemélytelenítés folyamatának kárvallottja?

Divatos manapság arról is sokat beszélni, hogy korunk emberének élethosszig tartó tanulással kell felkészülnie és képessé válnia arra, hogy élete folyamán akár többször is foglalkozást változtasson. A fantázia itt is meglódulhat: a gazdaság szempontjából ily módon az ideális munkaerő az, aki lakókocsiban, egyedül él, egyetlen nap alatt képes arra, hogy több száz kilométerre elvándoroljon – egy másik gazdasági szervezet munkaerő-szükségletét kielégítendő. És – természetesen – Hálóra kapcsolt, hogy állandóan tovább képezhesse magát. Csakhogy: hol fér bele ebbe a képletbe a család, a gyermek és az az állandóság, megállapodottság, amely nélkül – mondjuk ki – sem család, sem gyermek nem létezhet. Csak jogok a család és a gyermek védelmére, de sem idő, sem szeretet a számukra. Az imént vázoltakat jól szemlélteti a szingli-életforma terjedése.

Hogy a gazdasági-technológiai rendszerek mennyire a motorikus, elemeire szakadt munkát végezni képes, szinte robotszerű munkaerőt igénylik, arra jó példa lehet egy mobiltelefon-reklám: „Nem vagy elég eredeti? A mobilod még az lehet.” – Itt tehát már nem az ember a gép mértéke, hanem a gép „eredetisége méri” az embert.

Kétségkívül igaz, hogy a hazai és a nemzetközi tanulmányi versenyek nyertesei, a kutatásban és a sportban nyújtott teljesítmények, az olykor megjelenő segíteni akarás és szolidaritás láttán és tapasztaltán hajlandók vagyunk az aggódókat huhogóknak minősíteni. Ám meggyőződésem, hogy mindez csupán a felszín; a mélyben azok a folyamatok a meghatározók, amelyekről Bán tanár úr figyelemfelkeltő és lényeglátó sorai tanúskodnak.

Az iskola mint szolgáltató intézmény – kényszerhelyzet kiváltotta szereptévesztés. Iskolának csak az oktatás és nevelés műhelyei tekinthetők. A szolgáltató iskola – be kell látnunk – nem több, mint sajátos kiképzőhely, az éppen aktuális társadalmi-gazdasági viszonyok konzerválásának legjobb eszköze. Horizontja megreked a jelen síkján. Mély meggyőződésem, hogy a társadalom és a jövő számára az oktatás és nevelés műhelyei adják – a többiek mellett – a legmagasabb szintű „szolgáltatást” is. Az individuum korunkban tapasztalható mérhetetlen magányán és elesettségén a család mellett csak a valóságos ISKOLA „akolmelege” (Németh László) képes segíteni. Tudom, ez a gondolat sem nem új, sem nem eredeti. Az az iskola, amelynek feladata a gyermek morális és intellektuális képességeinek kibontakoztatása, horizontjának kiszélesítése abból a célból, hogy képes legyen társadalma természetének megértésére, múltjának és jelenének befogadására, jövőjének formálására, továbbá arra, hogy átfogó képet tudjon kialakítani közösségéről, országáról és civilizációjáról.

Dr. Papp Sándor
egyetemi tanár

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep