Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. május 22. péntek, 5:28

Bűnmegelőzés és konfliktuskezelés

Alternatív módszerek Nagybörzsönyben

Az elmúlt három hónapban közösségépítő módszerekkel és alternatív vitarendezési készségekkel gazdagodott Nagybörzsöny település eszköztára. A napokban záródó, a lakókat és a térségben tevékenykedő szervezeteket egyaránt megmozgató kísérleti modellprogram eredményeként megteremtődtek a konstruktív kommunikáció és a hatékony konfliktuskezelés helyi lehetőségei. A Foresee Kutatócsoport szakmai vezetésével megvalósult kezdeményezést az Országos Bűnmegelőzési Bizottság támogatta.

A program kezdeti szakaszában, idén februárban, a szervezők személyes interjúk segítségével tárták fel a helybeliek véleményét, igényeit és kompetenciáit, valamint megismerték a település életét megnehezítő problémákat, a közösséget megosztó törésvonalakat. A helyzetfeltárást követően kialakított, településre szabott szolgáltatásterv rugalmasan igazodott a helyi viszonyokhoz.

A projekt két tartópillére a közösségépítés és az alternatív vitarendezés módszere volt. A különböző területek szakembereinek együttműködésével lezajlott közösségépítő tevékenységek (hétvégi gyerekfogalkozások; baba-mama csoport; ruhabörze megszervezése; önkéntesek szervezése egy helyi játszótér megépítéséhez; érdekek és információ közvetítése az általános iskola megtartása és fejlesztése érdekében), valamint a jövőbeni konfliktusok megoldását elősegíteni hivatott helyi vitarendezési szakemberek kommunikációs, tolerancia- és mediációs képzései adták a tevékenységek gerincét. A képzési sorozat 50 órás volt, a csoport 14 főből állt. Okleveles mediátorrá nyolc helyi lakos vált a projekt befejezésére. A három hónap alatt közel húsz program, csoportfoglalkozás, fórum, előadás, közösségi beszélgetés valósult meg.

A program szabta viszonylag szűk időkeret ellenére a három hónap végére kirajzolódtak a közösséget érintő legfontosabb kérdések, valamint érezhetően javult az ezekkel kapcsolatos, érintettek közti kommunikációs kultúra.

A nagybörzsönyi lakosokból, ottani szociális és oktatási szolgáltatásokat nyújtó, valamint közbiztonságért felelős szakemberekből álló, kiképzett mediátorok szakértelme és elkötelezettsége garanciát jelent a fenntarthatóságra.
A helyi konfliktuskezelési és megelőzési intézményrendszer keretei közt a helybéli közvetítők az oktatásukat végző szakemberekkel karöltve már négy ügyben kezdték meg az alternatív vitarendezés módszereinek alkamazását.

A projekt során Hajdú Eszter rendezésében egy tizenöt perces rövidfilm is készült. A szervezők a film segítségével szeretnék eljuttatni más településekhez is a program legfőbb üzenetét: a békés vitarendezés módszerei mindenki számára elérhetők, alkalmazásuk pedig nagyban megkönnyítheti a lakóközösségek életét, hosszú távon javítva ezzel életminőségüket.

A sikeresen megvalósított modellprogram más, a közösségfejesztésért és a helyi problémák megoldásáért aktívan tenni kívánó települések számára is elérhető, adaptálható segítség lehet.

Az alternatív vitarendezés

Az alternatív vitarendezés fogalomköre konfliktuskezelési és tárgyalástechnikai módszereket foglal magában. A módszerek közös jellemzője, hogy egy harmadik semleges fél, egy konfliktuskezelő szakember segítségével a konfliktusban álló felek úgy zárják le a konfliktusaikat, hogy érdekeik nagymértékben érvényesülnek, negatív érzelmeik semlegesítődnek, a kapcsolatok általában stabilizálódnak. A módszerek alkalmazásával mód nyílik arra, hogy a vitából mindenki nyertesként kerüljön ki.

A mediáció az alternatív vitarendezés egy formája. Az eljárásban, melyben a felek önként vesznek részt, egy pártatlan közvetítő segíti az érintetteket, hogy tisztázzák konfliktusuk mibenlétét és problémájukra maguk találják meg az összes érintett számára előnyös megoldást. A mediáció hatása abban áll, hogy képes a feleket egymás felé fordítani, köztük új viszonyulást kialakítani. Kapcsolatuk újszerű és közös felfogásának megteremtésével nyitja meg az utat arra, hogy a felek közös érdekeik mentén egyezségre jussanak.

A települési közösségfejlesztés

A települési közösségfejlesztés egy adott lokalitásban élő emberek aktivizálásával, valamint kapcsolataik, tudásuk és érdekérvényesítő képességük fejlesztése által járul hozzá a település fejlesztéséhez és az ottlakók életminőségének javulásához. A közösségfejlesztés legfontosabb területei a szükségletekre épülő helyi kezdeményezések segítése, a helyi nyilvánosság csatornáinak megnyitása, a közösségi cselekvésért elköteleződő emberek és csoportok megerősítése és a közösség bevonása a helyi döntés-előkészítési folyamatokba.

A közbizalom helyi szintjének emelkedése maga után vonja a közösségi kezdeményezések számának növekedését, a közérdekű önkéntesség fejlődését, valamint a helyi identitás és az együttélési normák legitimitásának erősödését is. Mindez segíti a különböző szektorok közötti hatékony együttműködést és végső soron jelentősen növeli a települések lakosságmegtartó, forrásvonzó és forrásfelhasználó képességét.

A Foresee Kutatócsoport Nonprofit Közhasznú Kft.

A 2008. májusban alapított közhasznú szervezet kutató, képző, programfejlesztő, tanácsadó és nemzetközi hálózatépítő tevékenységével hozzá kíván járulni a társadalmi egyenlőtlenségek és előítéletek kialakulásának megelőzéséhez, csökkentéséhez valamint az alternatív konfliktuskezelési technikák szemléletének és gyakorlatának elterjesztéséhez. Kiemelt alapelve a szakterületen működő szervezetek és intézmények partnerségének elősegítése és a szakmaközi együttműködés fejlesztése. További információ: www.foresee.hu.

A projektben közreműködő konzorcium tagjai

Börzsönyvidék Alapítvány; Nagybörzsöny Község Önkormányzata; Nagybörzsönyi Cigány Kisebbségi Önkormányzat; Nagybörzsönyi Német Nemzetiségi Kisebbségi Önkormányzat; Tegyünk Együtt Nagybörzsönyért Egyesület (TENE); Nagybörzsönyi Polgárőr Egyesület; Börzsönyvidéki Bölcsőde, Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási és Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény nagybörzsönyi oktatási tagintézménye; PrimRose Kiadó, Tanácsadó és Kulturális Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság; Másság Alapítvány, Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda; Közösségfejlesztők Egyesülete – Közösségi Kezdeményezéseket Támogató Szakmai Hálózat; Partners Hungary Alapítvány.

További információk

Kísérleti projekt:

Benedek Gabriella projektfelelős
e-mail: gabriella[pont]benedek[kukac]foresee.hu
Dr. Győrfi Éva szakmai vezető
e-mail: eva[pont]gyorfi[kukac]foresee.hu

Foresee Kutatócsoport:
Dr. Fellegi Borbála
e-mail: borbala[pont]fellegi[kukac]foresee.hu

(Sajtóanyag)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep