Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. május 19. csütörtök, 12:44

Mintha személyesen rólam/rólunk mesélne – Földes Petra recenziója Radó Péter könyvéről a Tani-tani oldalán

PROGRESS Könyvek, Noran Libro, Budapest, 2022

Radó Péter könyve egy normálisan működő országban szakmai vitákat generálna, további vizsgálódásra ösztönözne, fejlesztésekhez adna inspirációt. De hát valamennyien tisztában vagyunk azzal, hogy a jelenlegi zárt rendszeren kívül rekedt szakembereknek nincs bejárásuk a politika boszorkánykonyhájába, és odabenn a dolgok a rendszeridegenné vált szakma beleszólása, kontrollja nélkül zajlanak.

Nem véletlen, hogy nem is a szó szoros értelmében vehető recenzió, hanem szubjektív hangvételű reflexió jelent meg a szabad pedagógiai gondolkodás fórumán. Földes Petra a tenni akaró, korábban bizakodó és lelkes civilek nézőpontjából ír az elmúlt 12 év oktatáspolitikáját elemző kötetről.

Nem véletlen, hogy tökéletesen azonosulni tudok az ő gondolataival, hiszen ebben az időszakban együtt próbáltuk jobbítani az iskola világát. Petrához hasonlóan én is szívesebben foglalkoznék szakmai projektekkel, s nem ragaszkodnék a folyamatos küzdelemhez. Bár már mozgás- (harc)terünk sem igen van.

Az alábbiakban néhány részletet adunk közre Petra írásából, amelynek a következő, tudományos publikációk esetében meglehetősen szokatlan címet adta:

Akart a frász immunsejt lenni”

A saját szubjektív összegzésem a korszakról egy másik (Radóéhoz képest alulnézetibb) nézőpontból, amihez a szakmapolitikai elemzés mellett a kötet sorai között érezhető, mélyen megélt személyes történet adta számomra az inspirációt. Szorult helyzetünkben, amikor a közoktatás romjain körülnézve nehéz meglátni és elhinni, hogy van merre és van hogyan tovább, muszáj jól érteni, hogy mi történt velünk. 2011. december 19-én, a Köznevelési törvény elfogadásának (elő)estéjén ott álltam én is a Kossuth téren a fagyos hidegben, ahogy ott voltam gyakran az azt megelőző hetekben a frissen létrejött Hálózat a Tanszabadságért nonstop szabadtéri fogadóóráján. 

…úgy éreztük (tudtuk és akartuk érezni), hogy ha csak részlegesen is, van tétje annak, ami a T. Házban történik. És úgy érezhettük, egy kicsit benne vagyunk mi is. Kívül a Házon, sötétben és hidegben, a szakmai és civil kontroll szerepében valahogy mégis érvényesek. Akkor még – utoljára akkor – nem immunsejtnek, nem egy védekező kommandó láthatatlan harcosának éreztem magam, hanem a szakmai közélet integráns, fontos, hasznos szereplőjének.

(…) Azt a fajta szerveződést, amit Radó a könyvében már a törvényelőkészítés időszakától, 2011-től az ellenállás kis szigeteinek, később az immunrendszer1 működésének nevez, a törvény elfogadása után már minősített naivitással sem lehetett részvételként megélni. A szakmai/civil jelenlét – bár lassan értettük meg, hogy mi történik –, végső soron, a résztvevők vérmérsékletétől függően, a harcos ellenállás gyermeki pozíciójába vagy a túlélést épp a távolság által garantáló rezervátumokba szorult. 

Földes Petra

(…) Miután a teret tőlünk, a szereplőktől sikerült megtisztítani, a ’90-es és 2000-es évek (lassan már extrémnek tűnő) szabadságában létrejött szakmai/civil szervezeteknek nem volt más választásuk, mint hogy az ellenállás szigeteivé szerveződjenek (én például a botcsinálta aktivista tevékenység helyett szívesen maradtam volna simán tréner és tananyagfejlesztő, s küldtem volna négyévenként két képviselőt az OKNT-be).

(…)Miközben teljesen indokolt az érintettek kétségbeesett tiltakozása: a szakmai evidenciákhoz való ragaszkodása és a politikai címkék elutasítása, az történt velünk – ha Radó elemzését továbbgondoljuk –, hogy szakpolitikai mező híján a szerveződéseket és állásfoglalásokat nem sikerült – nem volt lehetséges – szakpolitikaiként pozicionálni. Ezt a kontextust nem mi (szakmai/civil szervezetek) teremtettük: mi továbbra is szakemberként gondolkodtunk és cselekedtünk, ám hatómező híján egyre gyakrabban kellett lázongó hülyegyereknek vagy naiv fantasztának érezni magunkat.

(…)amikor arról beszélünk, hogy meg kell erősíteni a közoktatás immunrendszerét, „erős és független szakmai egyesületek és hálózatok, független szakértői hálózatok és ezek által működtetett belső nyilvánosság” (139. o.) segítségével, szem előtt kell tartani, hogy ezeknek a szervezeteknek a lételeme nem a jelenlegi körülmények által rájuk kényszerített szakmai ellenállás, hanem az (amúgy csendben folyamatosan végzett) alkotó szakmai munka. Ám a sikerélmény, s így az alkotó energia lenne egyre kevesebb, ami a fentiek alapján nagyon is érthető. Másokat (a közoktatást?) megmenteni csak az fogja tudni, aki először önmagát menti meg. Kölcsönös megerősítéssel, örömelvű tevékenységekkel, olyan társaságban, ahol lenni jó. A világmegváltást a magam részéről kicsit elhalasztanám, míg megerősödünk.

Kapcsolódó link

Akart a frász immunsejt lenni | Taní-tani Online (tani-tani.info)

Egy üzenet

  1. Domokos+Zsuzsa szerint:

    Soros -kutatasom targya a” Duna-menti népek egymas mellett élése a polgarosodás évtizedeiben a fikcios forditásirodalomban” volt. Így pontosan tudom, hogy a civil , mindennapi emberek nem bantották más nyelvű vagy vallású szomszédaikat, amig a pilitikusok nem kezdték el uszitani őket! Még ma is ámulva gondolok az ezredfordulóra amikor sok hozzám hasonlo „mezei „kozepiskolai oktato kapott hasonló alkotói élményt. Néha úgy érzem, nem is 1989-ben volt rendszerváltás, hanem 2010-ben. Nemcsak a tanarok szava némult el arról mite és mi módon neveljük és oktassuk a jövő nemzedékét. De bezartak a müvhazak, könyvtarak klubok is.
    Ma mar alig olvas valaki print lapokat folyóiratokat. A mai pedagogusoknak mikor is lenne ideje olvasni és kutatni?!
    Én nem tudom, van-e még értelme szakmánkért lelkesedni? Kihalo szakma leszünk, mert a gépek a G5 veszi.át szerepünket?? Hová lett a humanizmus a világból nélkülünk?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep