Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. október 1. szombat, 21:00

Felfoghatatlan

Miután anyagilag tönkretették (a bérüket elinflálták), miután a szabadságuktól megfosztották (egyentankönyvek és egyentantervek utcájába terelték), miután a sztrájkjogukat kiherélték, a tiltakozó kölcseys pedagógusokat megfosztották a munkaviszonyuktól is. A borítékos emberek közölték, hogy ők csak végrehajtják az utasítást. Az iskolában gyerekek és felnőttek sírtak.

Mindeközben az ország másik pontján egy totálisan szétázott építési területet próbált a tankerület megfelelő tanulási környezetként eladni, totálisan hülyének nézve a tanárokat, gyerekeket és szülőket. Végül egy hét állóháború és vacogás után a gyerekek megelégelték a helyzetet és hazamentek.

Vagy lejövök a közoktatási hírekről, vagy megzavarodom. Mert ezekben a történetekben nemcsak az tükröződik, hogy oltári nagy baj van az oktatásban, hanem az is, hogy mindeközben mit művelünk egymással.

Azt műveljük, hogy nem vesszük emberszámba egymást. Aki félrenézősen kézbesít egy felmondó levelet, az nem tartja tiszteletben az érintettek megrendülését, veszteségét, fájdalmát. Amíg egy ilyen helyzetben a személyes kényelmetlenség megúszása a legfontosabb indíték (én itt se vagyok, végképp nem tehetek semmiről, jahh, hogy véletlen épp a kezemben volt a pecsét…), addig nem számíthatunk egymástól semmi jóra. Egyszerűen nem ugyanabban a történetben vagyunk, nem kapcsolódunk egymáshoz mint emberi lények. Pedig kellene, mert a nagyon rossz hír az, hogy a gigantikus sakktáblán az is kiszolgáltatott, aki most a borítékot hozta. (Sőt, mert azt hiszi és azt éli meg, hogy nincs választása, még kiszolgáltatottabb).

Lehet, hogy egy kép erről: 4 ember és szabadtéri
„El a kezekkel a tanárainktól!” Diáktüntetés a Kölcsey előtt

Nem a morális felelősség izgat. Mert a morálnál sokkal előbb kellene megmozdulnia valaminek, ami totálisan elveszni látszik. Hogy a kutyaúristenit, amit egymással művelünk, annak érzelmi hatása van. A kölcseysekkel szembeni döntés embereknek okozott súlyos veszteségélményt. És most nem a konkrét veszteségről és a praktikus nehézségekről beszélek. Hanem a gyászról, a visszafordíthatatlanról, a soha vissza nem hozhatóról. Az akár évekig tartó megrendülésről. A politikai boszorkánykonyhában, ahol ezt a forgatókönyvet feltehetőleg kiötölték, ezzel a hatással nem számoltak. Az érintett tanárokkal mint személyekkel. Az érzéseikkel, és a gyerekek érzéseivel.

Ahogy nem számoltak az érintettekkel – és itt sok száz főről van szó – a gödöllői Török Ignác Gimnázium elképesztő történetében sem. Hogy emberek fáznak, az nem szempont, hogy gyerekek napokat töltenek balesetveszélyes körülmények között, az sem. A lassan bejáratódó süketek párbeszédében az emberhangra itt is és ott is (s amott is) jogászkodás a válasz.

Én pedig emberhangon szeretnék beszélni, és hallgatni is emberhangot szeretnék. (Minden megbecsülésem a szakszervezeteké, akik ezt a luxust nem engedhetik meg maguknak, ha tárgyalni akarnak.) Nem tudom, a süketek párbeszédéből hogyan lehetne kimozdulni, és hogy lehetne érzelmeket kelteni ott, ahol az embert erőforrásként és alattvalóként tartják számon. Azt viszont szeretném elmondani, hogy mélységes tisztelettel adózóm a polgári engedetlenséget vállaló tanároknak.

Ismeretlenül is szeretlek benneteket.

Földes Petra

Egy üzenet

  1. Szabó Anna szerint:

    Egy háború felé vánszorgó, ténfergő, botorkáló, igyekvő, menetelő országban az érzésekre nincs szükség. Kívánatos azokat a hazaszeretetre korlátozni, annak is arra a fajtájára, amikor a Másik irtani való mocsok. Az együttérzés határozottan a legveszélyesebb érzelmek közül való – akiben ott bújik, megfertőzhet vele másokat, s ő maga is harcképtelen.
    Az érzelmek megélése nem bocsánatos, de bűn.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep