2018.04.30.
A CEU nem költözik Bécsbe, de van B-terve
Ignatieff azt is kilátásba helyezte, hogy amennyibe sikerül az új Orbán-kormánnyal megegyezniük, az egyetem tovább növekedhetne, bár erre a Soros Györggyel nyíltan szemben álló (a Reuters-cikk az "ellenség" szót használta) kormányfő miatt elég kevés esély látszik. Egy biztos: a rektor szerint az egyetemről elvándorlás nincs, de a 2019-ben tanulmányait megkezdő diákoknak Ausztriában kell majd beiratkozniuk, ha a kormánnyal folytatott tárgyalások megrekednek, és a CEU nem kap akkreditációt.
(Forrás: index)
2018.04.30.
Transzlingváló osztálytermek Tiszavasváriban
Ez a dolgozat egy olyan, újabb szociolingvisztikai eredményekre alapozott nyelvpedagógiai projektet mutat be, amely egy tiszavasvári általános iskolához kapcsolódik. Ebben az iskolában olyan gyerekek tanulnak, akiknek otthoni nyelvi szocializációja nemcsak a magyarhoz, hanem a romanihoz is kapcsolódik. A családok Tiszavasvári egy jól behatárolható városnegyedében és annak környékén laknak. Az itt lakó emberek a helyi diskurzusokban oláhcigány közösségként jelennek meg. A projekt lényege, hogy az innen érkező diákok iskolai előrehaladását hozott tudásuk egészére alapozzuk: a tanulási folyamatban helyet keresünk nemcsak a magyarhoz, hanem a romanihoz kötött megszólalási módoknak is. Ettől azt várjuk, hogy a diákok nyelvi-intellektuális fejlődése töretlen marad, hiszen meglévő alapok felhasználásával folyik az iskolai munka.
(Forrás: Új Pedagógiai Szemle)
2018.04.30.
Aki válaszol: Vekerdy Tamás pszichológus
(Egy mai középiskolásnak) öt dologra lesz szüksége a következő évtizedekben: értő olvasásra, írásra, elemi számolásra (nem a rengeteg marhaságra, amit matematika címén tanítunk ma), számítógép-használatra és angol nyelvre. Fontos lesz a kritikai érzék és a kreativitás. Amit ma követelnek az iskolában, az sajnos minden kreativitást megöl.
(Forrás: Új Szó)
2018.04.29.
"A hozzánk kerülő gyerekek hetven százaléka bántalmazott, teljes családja szinte senkinek nincs"
„Hozzánk nulla önértékeléssel érkeznek a gyerekek, aztán elkezdünk beszélgetni, énekelni, mesélni, és elkezdik megtalálni magukat, ki tudjuk bogozni a bennük rejlő tehetséget” – mondja Havasi Tibor, aki a Tapolcsányi Általános Iskolai Kollégium igazgatójaként mély szegénységben élő, sok esetben bántalmazott gyerekekkel foglalkozik. Nem unatkozik: hol állami gondozott gyerekekből álló gospelkórusának ír dalokat, hol tehetséges diákjainak keres gyakornoki helyet, hol volt tanítványainak szervez találkozót. Munkájáról mesélt az Eduline újságírójának.
(Forrás: Eduline)
2018.04.29.
L. Ritók Nóra: Adjon már…
Az anyagi hiányok pótlása megoldható egyszer, kétszer, párszor. De nem állhatunk be erre, mert akkor sosem lesz változás. Az akarathiány pótlása a nehéz. Meg a tudásé, a képességeké. De csak ezek a hiánypótlások vezethetnek oda, hogy majd az anyagi hiányokat biztosítani tudják maguknak, a gyerekeiknek. Tudom, nem juthatunk el mindenkivel idáig. De ha kevesebben lesznek, akik csak várnak, és többen, akik tesznek, már jobb lesz a világ.
(Forrás: Nyomor széle blog – hvg.hu)
2018.04.29.
Ilyen kisgyerekeknél semmi rosszra nem gondol az ember - videó
Hároméves volt a legfiatalabb résztvevő a Little Miss World Hungary gyerekszépségversenyén. A szülőkkel és az alapítóval beszélgettünk.
(Forrás: index)
2018.04.29.
Jelek, hogy traumát él át a gyerek
A sorstragédiák nagy részétől a szülők képesek megóvni gyermeküket, és sokkal jellemzőbb, hogy a mindennapok tartogatnak rázós helyzeteket a gyerek számára. Mi van akkor, ha a homokozóban kikapják a kezéből a játékot, ha az oviban félrelökik, az osztályban csúfolják, vagy nem veszik fel az egyetemre? Ha kistestvére születik, ha más városba költöznek, ha iskolát vált, ha a szülők elválnak?
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.28.
Osztrák intézkedések miatt negyvenezer magyar gyerek élete válik nehezebbé
Az Európai Unió intézményeinek tiltakozása ellenére az osztrák kormány szerdán dönteni fog az Ausztriában dolgozó külföldiek gyerekei után járó családtámogatás csökkentéséről, írja a Die Presse. Az új szabályozást az ősszel fogadhatja el a parlament, és 2019-től lépne életbe. Az osztrák költségvetés 100 millió eurós megtakarítást vár tőle.
(Forrás: Propeller)
2018.04.28.
Harmincéves a Kodály Kórusiskola
Ünnepi hangversennyel emlékeztek meg nemrég a Budai Ciszterci Szent Imre-templomban a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola harmincéves fennállásáról. A Magyarországon egyedülálló, Sapszon Ferenc (képünkön) Kossuth-díjas karnagy nemzeti nevelési terve alapján három évtizeddel ezelőtt alapított, tizenkét évfolyamos komplex oktatási intézmény egyúttal általános és középiskola, zeneiskola és szakközépiskola, amelynek nemzeti nevelési elvei közül a zenei nevelés a legfontosabb.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.04.28.
Egyre több gyereknek fáj a feje az iskolai stressz miatt
Egyre több olyan gyerek kerül a gyermekpszichológusok látóterébe, akik lelki okokból szenvednek visszatérő fejfájástól. Miközben az okok sokfélék lehetnek, az egyik leggyakoribb közülük az iskolai stressz okozta szorongás: az 11-18 éves diákok egészségükkel kapcsolatos magatartását vizsgáló kutatások szerint is a fejfájás a leggyakoribb pszichoszomatikus panasz, amit ráadásul a probléma globális kezelése helyett legtöbbször gyógyszerszedéssel csak tünetileg kezelnek a diákok.
(Forrás: abcug.hu)
2018.04.28.
Hogyan készíthet fel az iskola a száz évig tartó karrierre?
Bár elterjedt nézet, hogy „21. századi készségek” kellenek majd a jövő munkaerőpiacán, ez a kutatás cizelláltabb eredményekre jutott. Érdekes, hogy az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban eléggé különbözik a jövőbeli munkavállaló hasznos képességeinek rangsora (lásd a cikk végén). Az USA-ban olyan interperszonális képességek válnak még fontosabbá, mint a tanítás, a társadalmi fogékonyság, a szolgálatkészség és a meggyőző erő. Emellett persze olyan kognitív képességek is sokat nyomnak majd a latban, mint a problémamegoldás, az eredeti gondolatokra való képesség, az ötletgazdagság vagy az aktív tanulás. Az Egyesült Királyságban viszont inkább a rendszerközpontú gondolkodással összefüggő készségekre lesz szükség – legalábbis a Pearson-féle előrejelzés szerint –, mint például a helyes döntéshozatalra, a rendszerek elemzésére, értékelésére való képesség.
(Forrás: Qubit)
2018.04.28.
Rogán szerint Kásler Miklós a garancia arra, hogy elég figyelem jut majd az oktatásra
Bár külön oktatási államtitkárt nem nevez ki a kormány, a Balog Zoltán emberminisztert váltó Kásler Miklós "jót fog tenni" a magyar oktatásnak, árulta el az RTL Klub híradójának Rogán Antal miniszterelnök kabinetirodát vezető miniszter.
(Forrás: 444.hu)
2018.04.28.
Semmi sem javult az oktatásban - Kompetencia felmérés
A legrosszabb átlageredmények az észak-magyarországi és az észak-alföldi iskolákban születtek. A Nyugat-Dunántúl és a Közép-Magyarország régió jól teljesít, a legjobb eredményeket pedig a fővárosi iskolákban produkálták a diákok. Az OH elemzésében ezt a "különböző településtípusok eltérő gazdasági és szociális jellemzőivel" magyarázzák. A helyzet nagyjából ugyanaz, mint évekkel korábban, tehát nagy változás ebben a tekintetben sem figyelhető meg. Holott a kormány célja az iskola-központosítással, a Klebelsberg Központ létrehozásával épp az volt, hogy csökkentse az iskolák közötti különbségeket.
(Forrás: Népszava)
2018.04.28.
Rendőrök keresték az elszökött óvodásokat Szegeden
Elszökött két gyerek csütörtökön a Cső utcai óvodából. A kicsiket már a rendőrség is kereste, végül egy járókelőnek tűnt fel a két, kíséret nélkül sétálgató ovis - a belvárosban. Ez már a második eset volt, hogy az intézményből gyerek tűnt el, az érintett dolgozók írásbeli figyelmeztetést kaptak.
(Forrás: Délmagyar)
2018.04.28.
Vagy elmész, vagy kicsinállak!
Számos tanár gyomorgörccsel jár be dolgozni abba az angyalföldi iskolába, ahol a gyermekbántalmazási ügybe keveredett volt fideszes polgármester, Putnoki Zsolt az igazgató. Megkérdeztünk két ott dolgozó tanárt, milyen az iskolában a helyzet az új intézményvezető kinevezése óta. A forrásaink viszont csak név nélkül mertek megszólalni, mert ha marad Putnoki, szerintük további szankciók következnek. A tanárok szerint az igazgatónak fogalma sincs, hogyan kell vezetni egy iskolát, mások dolgoznak helyette, ha rajta múlt volna, el sem tudták volna kezdeni a tanévet
(Forrás: Index)
2018.04.26.
A tanulás szabadsága és a demokratikus önkormányzat az alsó tagozatban – Fóti Péter Falko Peschel pedagógiájáról
A beszélgetések légköre a valódi véleménycserét kell ösztönözze, nem a téma egy megadott megoldás felé terelését. Ez időigényes, hisz a megszülető normák sokféle igényt összeegyeztetve alakulnak ki. Egy-egy ideig az is előfordulhat, hogy a destruktivitásra hajló gyerekek dominálják a megbeszéléseket. A demokratikus folyamatok már ilyenek, és nagy türelemre van szükség, ha a többségi döntéseket kipróbálva lassú változásokra kell várnunk. Nem véletlen mondta Ibsen túlozva, hogy a többségnek soha nincs igaza. Ugyanakkor a folyamatban kifejezésre jut, hogy mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra. Amikor konszenzust igyekszünk teremteni, nem szabad túlzásokba esni és erőltetni, hogy csak egyetlen vélemény maradjon. Persze, ha az alapok körül egyetértés alakul ki, az jó. A demokrácia nem csak szabályok sokasága, hanem alapelveké is.
(Forrás: Tani-tani Online)
2018.04.26.
A Legyek Urát modellező pszichológiai kísérlet nem úgy sült el, mint várták
A Sherif-kísérletről szóló könyv szerzője felkeresett néhány, immár a 70-es éveikben járó egykori résztvevőt: legtöbbjüknek mai napig fogalma sem volt arról, hogy egy kísérletben vettek részt. Nem voltak különösebben traumatizálva, bár egyikük bevallotta: azóta is utálja a táborokat, a tavakat és a sátorokat. Igaz, sokkal rosszabbul is járhatott volna - elég csak Zimbardo börtönkísérletére, vagy A Legyek Urára gondolni.
(Forrás: Fidélio)
2018.04.25.
A beilleszkedés lehetőségeinek megteremtése testnevelésórán. Dr. Kovács Katalin írása
Talán nekünk testnevelőknek is újra kellene vizsgálni az alkalmazási lehetőségeket. Ahhoz, hogy a Nat-ban leírtak szerint megtörténjen a szociális és érzelmi képességek fejlesztése és erősítése, a tanulóknak döntéseket kell hozniuk és meg kell tapasztalniuk azok következményeit. Csak így válhatnak nyitottabbakká, hogy megérezzék és megértsék társaik sikereit és kudarcait.
(Forrás: Tani-tani Online)
2018.04.25.
A diákok szerint az iskolában nem nagyon lehet megtanulni angolul
A diákok egyébként a nyári nyelvi táborokat, a magántanárok által adott órákat és a külföldi nyelvtanfolyamokat értékelték a leghasznosabbnak, az iskolai nyelvórák viszont szinte minden országban a rangsor hátsó részére kerültek. Ezeket az órákat legkevésbé a magyar (19%), leginkább pedig a román (44%) diákok tartják hasznosnak. A diákok tehát szívesen néznek angol nyelvű Youtube-csatornákat, követnek Instagramon külföldieket, és online információt sem csak hazai forrásból szereznek. Utolsó helyen, az utcán, külföldiekkel való kommunikáció áll, vagyis legkevésbé a turistákkal szoktak szóba elegyedni a fiatalok.
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.25.
Gyarmathy Éva: Tanóra a boldogtalan magyar gyerekeknek
Az úgynevezett pozitív pszichológiának szép területe a boldogság, de a magyar gyerekek esetében sokkal hasznosabb lenne a szintén a pozitív pszichológia területéhez sorolható reziliencia, vagyis a stresszel és a nehéz helyzetekkel való megküzdésre, a testi-lelki szenvedés utáni gyors regenerációra való képesség. Ez is megoldható, de könyörgöm, nem rezilienciaórán, hanem a minősítő-büntető nevelés helyett a megismerő-fejlesztő szemlélet bevezetésével. Az ellenálló képességet növeli, ha valaki megismeri saját erős és gyenge oldalait, megtanulja, hogy fejlődésre, tanulásra és problémamegoldásra képes, ha elismerést kap.
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.25.
Mintha a Don-kanyarból jöttek volna vissza a gyerekek
Óriási stresszt rak a gyerekekre a hatosztályos gimnáziumba való felvételizés, sokan nem esznek és alig alszanak a vizsga előtt. A felvételi követelmények a rengeteg plusz tanulás ellenére sincsenek összhangban a hatodikos tananyaggal – állítja több édesanya is. De a pedagógusok is csak tovább nehezítik a szülőnek, gyereknek amúgy is megterhelő időszakot: sokan ugyanis személyes sértésnek veszik, hogy valaki 12 évesen gimnáziumba készül.
(Forrás: abcug.hu)
2018.04.24.
„Akkor keressen más iskolát a gyerekének!” – levetették a szülő kritikus Facebook-posztját
Pont a nyílt napon, a szülők szeme láttára hibásodott meg egy écsi általános iskolában az egyik radiátor. Mikor az egyik édesapa ezt kiposztolta saját privát közösségi oldalára, az iskola vezetése azzal hívta fel, hogy azonnal vegye le a kellemetlen megjegyzést, és burkoltan azzal fenyegették, hogy ellenkező esetben eltanácsolhatják a gyerekét az intézményből.
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.23.
Sikerrel zárult a Digitális Témahét az iskolákban
Idén közel hétezer pedagógus és 120 ezer tanuló vett részt a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) szervezésében és az Informatikai Vállalkozók Szövetségének (IVSZ) közreműködésével lezajlott, harmadik Digitális Témahét projektjeiben. A Digitális Témahét az idei tanévben kiemelt figyelmet fordított a médiatudatosságra, a digitális gyermekvédelemre és a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenítésére. A 920 regisztrált iskola a 2017/2018. tanévben közel 3000 projektet valósított meg
(Forrás: Magyar Idők)
2018.04.23.
Aki jó szakmát választ, arra biztos jövő vár
Nemzeti érdeknek nevezte egy tegnapi eseményen a kormányfő, hogy olyan fiatalokat neveljenek, akiknek piac- és versenyképes tudásuk van. Orbán Viktor szerint választ kell adni arra a gyakorlatra, miszerint a szerencsésebb múltú és gazdagabb országok elszívják más nemzetek szakképzett fiataljait. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke arról beszélt, hogy bár a szabályozás elindult, a tételes végrehajtás még hiányzik ahhoz, hogy a szakmunkások könnyebben juthassanak be a felsőoktatásba.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.04.23.
Gyerekbántalmazás miatt nyomoznak egy budapesti iskola igazgatója ellen
Gyermekbántalmazási ügybe keveredett Putnoki Zsolt, a Budapest XIII. Kerületi Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskola igazgatója, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Újkenéz korábbi fideszes polgármestere. A 24.hu-nak nyilatkozó tanárok és szülők is azt állítják, hogy Putnoki több gyereket megütött, köztük egy kislányt, illetve hogy a bántalmazásokat minden esetben roma gyerekek szenvedték el. Nevüket vállalva azonban a szülők és a tanárok közül sem mert senki nyilatkozni, mert többek elmondása szerint az igazgató megfélemlítette őket. A rendőrség kiskorú veszélyeztetése miatt nyomozást rendelt el – de ezt megelőzően feljelentést tett az igazgató is egy 13 éves fiú ellen.
(Forrás: 24.hu)
2018.04.23.
Nekik is sikerült, mint a Talpas lányának
Tiszabőn, az ország egyik legszegényebb településén még mindig nagy szónak számít, ha valakinek sikerül leérettségiznie. Nagyon hamar, sokszor már az első évben otthagyják az középiskolát a tiszabői gyerekek. Haza hívja őket a családjuk, mert otthon van rájuk szükség vagy maguk döntenek úgy, hogy a tankötelezettség lejártával inkább elmennek közmunkásnak, napszámosnak. Elvétve ugyan, de akadnak kivételek.
(Forrás: abcug.hu)
2018.04.23.
Én nem vagyok szakember, de a szívemben van
Egy kis békési faluban nem mindennapi kapcsolatra bukkanhatunk egy látássérült kisfiú és tanítónénije között. Zsóriné Hocz Anikó amikor meghallotta, hogy Balázs az osztályába érkezik, 30 éves tanítói pályával a háta mögött nekiállt megtanulni a Braille-írást, és felkutatta azokat a módszereket, amikkel képes lesz tanítani a vak fiút. Balázs nagyon jó tanuló, az osztály példaképe, és a tanítónő hatására író szeretne lenni, ha felnő. A tanítónő szerint egy csoda, ami vele történt és a későbbiekben szívesen foglalkozna látássérült gyerekekkel.
(Forrás: abcug.hu)
2018.04.23.
Többet keres a kezdő buszsofőr, mint egy egyetemi adjunktus
Bár az egyetemi oktatóknak 2015 óta negyedével (26,8 százalékkal) nőtt a bére, ez így is csak az egyetemi hierarchia tetején jelent elfogadhatónak hangzó pénzt. Egy egyetemi tanár alapesetben 554 ezer bruttót kap, egy adjunktus ennek már csak a felét, havi 277 ezret – ez havi 191 ezer nettó. A tanársegéd ennél is kevesebbet, 147 ezer forint nettó bért vihet haza. Ez ugye azt jelenti, hogy magyar felsőoktatási intézményben tényleg csak az kezd karriert,aki nem tud külföldre menni vagy itthon a piaci szférában elhelyezkedni;aki hatfelé szakad, és az egyetemi állása mellett máshonnan próbál megbízásokat szerezni;
akiben tényleg túlteng a hivatástudat.
(Forrás: Index)
2018.04.23.
Fábry Béla: Akkor most?
Szomorú kép körvonalazódik. Még az eddigi piszkosszürke tónus is sötétebbé válik. Reménytelen a helyzet? Amíg a pályán látó mértékadó szakemberek nem kongatják fülsiketítő módon a vészharangot, amíg a pedagógusok portfólióiparosként csak az előmenetelükre figyelnek, amíg a szülők inkább kimenekítik az oktatási rendszer taposómalmából gyerekeiket, s van hová menekíteni őket, amíg a gazdasági élet szereplői káromkodások közepette, többletráfordítással megoldják a munkaerőgondjaikat, amíg a miniszteriális uraknak fontosabb a szavazatmaximálás, mint a gyermekek-családok boldogulása, addig önámítás bármilyen reményről akár csak egy szót is szólni.
(Forrás: Népszava)
2018.04.23.
Beszóltak Orbánnak a gyenge kompetenciatesztek miatt
A Tanítanék Mozgalom azt írta Orbán Viktornak, hogy „a magyar gyerekek és fiatalok szövegértési és matematikai készségei rettenetesen gyengék. Különösen a leszakadó régióban élők gyermekeinek képzése mutat komoly, rendszerszintű problémákat, valamint a szakképzésben tanulóké – pedig hát a szakképzés az Ön szívügye, azt mondják".A szakközépiskolában tanuló, 10. osztályos tanulók kompetenciaeredményei nem érik el a 6. osztályos gyerekek országos átlagát. És úgy gondolják, hogy Orbán nem íratná be a gyermekeit olyan iskolába, amelyek „magukra hagyott, kétségbeejtő helyzetbe taszított intézmények”.
(Forrás: index)
2018.04.23.
Balog után ki rázza gatyába Orbán demográfiai súlypontú minisztériumát?
Telnek a hetek, röpködnek a nevek: Balog Zoltán hétfőn bejelentett távozása után egyelőre ennyit lehet biztosan állítani arról, hogy ki vezetheti a negyedik Orbán-kormány várhatóan legnagyobb szerepet kapó minisztériumát. Orbán Viktor a választás másnapján csak annyit árult el: demográfiai súlypontú kormányzást akar, azt nem, hogy kikkel. A posztra Novák Katalin eddigi családügyi államtitkár mellett Palkovics László oktatási államtitkár esélyes, illetve egy rejtélyes harmadik, akit a távozó miniszter ajánlott utódául a miniszterelnöknek.
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.22.
A hátrányos helyzetű fiatalokat támogatják
A hátrányos helyzetű és roma fiatalok támogatására kötött szakképzési együttműködési megállapodást méltatta a nemzetgazdasági miniszter szombaton Budapesten, az Ábrahám Béla szalézi tartományfőnök kinevezésének megerősítése alkalmából tartott ünnepségen. A dokumentumot április elején írta alá az NGM és a Szalézi Intézmény Fenntartó – közölte a tárca az MTI-vel. A közlemény szerint Varga Mihály kiemelte: a megállapodás lehetőséget teremt arra, hogy széles körben elterjedjen a rend szakképzésben folytatott innovatív munkája, a Megelőző Módszertan program, valamint a Tedd képessé! mintaprogram.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.04.22.
Döntés, amivel a tanár és a diák is rosszul jár
Repárszky Ildikó, a Történelemtanárok Egyletének elnökségi tagja, a Fazekas Mihály Gimnázium tanára azt mondja, hogy nagyos sok tankönyvvel gondban lesznek a kollégák, nem csak a töriatlasszal. „Amelyik kiadónak sikerült még 2013-ban, az utolsó pillanatban engedélyeztetnie 5 évre egy könyvet, azokat most elvileg még lehet rendelni, de valójában a nagy részüket mégsem lehet kérni, mert nincsenek átdolgozva az új kerettanterv alapján. Átdolgozva azért nincsenek, mert nem lehet beadni engedélyeztetni tankönyvet…”
A pedagógusok azt a kiskaput használhatják ki, hogy azokat a tankönyveket, amelyeket átdolgoztak és kiadtak a kiadók, a szülőkkel kifizettetve, egyeztetve, meg lehet külön rendelni, a Kellót kikerülve.
(Forrás: Nők Lapja Café)
2018.04.22.
Orbánnak és Balog Zoltánnak üzent a PDSZ
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) megszüntetését, önálló Oktatási Minisztériumot követel a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) - jelentette be pénteken Szűcs Tamás, a szakszervezet újonnan megválasztott ügyvezető elnöke az Emmi épülete előtt tartott sajtótájékoztatón. Ezen kívül azt is szeretnék, hogy az oktatás mellett minden jelentősebb ágazatnak legyen önálló, a területet megfelelő erővel és szakértelemmel képviselő minisztere.
(Forrás: Népszava)
2018.04.21.
Tanítanék Mozgalom: még nem tudjuk, merre tovább
A választások eredménye egy kis időre őket is megbénította, így most rendezniük kell soraikat, és ki kell találniuk, miként is tudnak tovább működni ebben az új helyzetben. "Jelenleg a társadalom forrong, és nem látszik még, hogy hová vezet mindez. Most nem a szakpolitikai kérdések vannak előtérben, hanem az, hogy képes lesz-e a legújabb tüntetéshullámból egy új, konstruktív ellenzéki mozgalom kibontakozni. Lesz-e igény, kapacitás valódi hálózatépítésre, meg lehet-e tölteni a tüntetéseket olyan célokkal, tartalommal, hogy a tiltakozás ne üresedjen ki, ne fáradjon el, hanem táptalajul szolgáljon egy valódi, békés és eredményes építkezéshez.
(Forrás: Népszava)
2018.04.20.
Viselkedjen már normálisan az a fogyatékos gyerek!
Hiába van papírjuk a tanulási nehézséggel küzdő vagy éppen fogyatékkal élő gyerekeknek, sokszor csak a tanár jó indulatán múlik, hogy tényleg ad-e könnyítést a dolgozatnál vagy felelésnél. Néhány tanár olyan, mintha szándékosan szívatná a tanulási nehézséggel küzdőket például azzal, hogy kioszt egy ötödik egyest egy figyelemzavarosnak a tollbamondására vagy azzal, hogy nem azt kérdezi a dolgozatban, amiről a szülővel megállapodott. Még a fogyatékkal élő diákokra specializálódott iskolákban sem mindig segítenek a tanárok.
(Forrás: abcug.hu)
2018.04.20.
Buk(tat)ás
Azt mondják, a magyar iskolarendszer leggyengébben teljesítő területe a nyelvoktatás. Az egész EU-ban nálunk beszélnek a legkevesebben idegen nyelvet – miközben az iskolában az előző rendszerben is kötelezően tanították –, vagyis a tétel látszólag nem szorul bizonyításra: a szisztéma láthatóan nem működik. Ráadásul az állam, illetve annak képviseletében az Orbán-kormány maga ismerte el, hogy a probléma létezik, de képtelen megoldani, amikor nyelvvizsgához kötötte az egyetemi-főiskolai felvételt.
(Forrás: Népszava)
2018.04.20.
A kisdiák rendelte meg az iskolai menüt
A Békéscsabai Gyermekélelmezési Intézmény kezdeményezése alapján a megyeszékhely általános iskoláinak tanulói javaslatot tehetnek kedvenc ételükre. Ezeket azután beépítik az adott havi étlapba, így a kiválasztott menüt aznap minden iskolás megkapja. A menetrend szerint szerdán húslevest és sertésbordát főzött a konyha, köretnek pedig burgonyapürét és barackbefőttet kaptak a tanulók. A menüt a Petőfi Utcai Általános Iskola kisdiákja, Vajda Petra Panna választotta ki.
(Forrás: Eduline)
2018.04.20.
A legnagyobb amerikai egyetemeket is legyőzték az ELTE hallgatói Washingtonban
A budapesti egyetemisták a döntőben több mint 120 csapatot utasítottak maguk mögé, köztük olyan egyetemek válogatottjait, mint a Yale, a Berkeley, az NYU, a King's College, a UCL, valamint a nemzeti döntőket korábban megnyert német, ír, francia, kanadai, indiai, kínai és ausztrál csapatokat is.
A versengő csapatok 25 oldal terjedelmű jogeset alapján dolgozzák ki mind a felperesi, mind az alperesi érvelést. A hallgatóknak egyenként 60-70 oldalas angol nyelvű beadványokat kell készíteniük, amelyen szeptembertől január közepéig dolgoznak.
(Forrás: Szeretlek Magyarország)
2018.04.20.
Zsidó iskola a Budai-hegyekben: itt nem tudod megvásárolni a helyedet (Interjú a Lauder Javne igazgatójával)
Ahogy pedig a diákok egyre közelebb kerülnek a pályaválasztáshoz, el kell érni, hogy valóban arra koncentrálhassanak. Azzal segítünk, ha egy ponton túl a továbbtanulást támogatjuk, a többi tehertől pedig megszabadítjuk a gyerekeket. Ettől lehet, hogy sokan berzenkednek, de szerintem már nem sokáig.
Érdekes egyébként, hogy erre a rugalmasságra elvileg az állami rendszerben is lehetőség van. A közoktatási rendszer messze nem olyan merev, mint amilyennek sokan gondolják. Bizonyos adminisztratív eszközökkel, például egyéni tanrenddel, egy gyerekközpontúbb, színesebb oktatási program bárhol megvalósítható lenne. Persze ha az intézményvezetők nem kompetensek, akkor az nem várható el tőlük, hogy kihasználják a törvények által rendelkezésükre bocsátott keretet.
(Forrás: Pénzcentrum)
2018.04.20.
Új irány jön a gazdaságban Az átfogó javaslatcsomag már májusban napirendre kerülhet
Részletes, új és átfogó gazdaságstratégiai javaslatok kerülhetnek már májusi megalakulását követően az új kormány asztalára. A javaslatok kidolgozásában a Magyar Nemzeti Bank, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is részt vesz A jelenleginél lényegesen nagyobb hangsúlyt kell kapnia a tudás felzárkóztatásának a gazdaságban. Koncentrálni kell az ipari termelés elősegítésére is a legújabb kori digitális alapú fejlesztési stratégiákkal. A kamara elnöke szerint a keresetek mellett kiemelt hangsúlyt kell fektetni a képzésre, valamint az élethosszon át tartó tanulás elősegítésére. Ehhez a kamara külön oktatásfejlesztési javaslatcsomagot is kidolgoz.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.04.20.
Megvannak a kompetenciamérés friss eredményei: nagy baj van a szakközépiskolákban
Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési készsége - igaz, nem is romlott. A szakközépiskolások átlageredménye viszont siralmas: a szakmát tanuló tizedikes diákok a hatodikos általános iskolások szintjét sem érik el matematikából és szövegértésből.
(Forrás: Eduline)
2018.04.17.
Kötélmászás: mi a fenének erőltetik évtizedek óta?
Az történt, hogy mikor a Facebookon nyilvánosan felsóhajtottam – mit felsóhajtottam, dühöngtem egy sort a még mindig kötelező kötélmászás miatt –, az ismerőseim kommentözönben tudatták, hogy hasonlóképpen frusztráltak. Ott van például az anyukám, közösségi oldal se kellett ahhoz, hogy értesüljek róla, a torna volt a mumusa a suliban. Amúgy osztályelső volt mindig, iskolakönyvtáros, a tanárok imádták (kivéve a tesitanár), de a mai napig azt meséli el az iskolás éveiről először, hogy nem tudott bukfencezni meg kötelet mászni, és mennyit cikizték ezért.
(Forrás: wmn.hu)
2018.04.17.
Felejtsük már el a stigmákat! – Nem igaz, hogy az Y generáció lusta és önimádó
És a lustaság meg az önimádat csak a jéghegy csúcsa. A digitális bennszülöttek első hullámát, az Y generációt övező előítéletek már vagy egy évtizedesek. Tíz év alatt azért elég sok minden történik; házasság, gyerekek, válás, munkahelyek, csalódások, sikerek... szóval itt az ideje, hogy benézzünk az Y generációt övező sok-sok sztereotípia mögé. Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő írása.
(Forrás: wmn.hu)
2018.04.16.
Azt tudjuk a diákoktól megtanulni, hogy tök máshogy kell őket tanítani
Egy iskolai kiadvány, a Stáb szerkesztősége tudósítja a 7. kerületi II. Rákóczi Ferenc Szakgimnázium diákjait arról, hogy mi történik az iskolában a digitális témahét alatt. Álhíreket is publikálnak, méghozzá szándékosan. A Stáb keretében a diákok a gyakorlatban tanulják meg például azt, hogy miről ismerszik meg a fake news. A Qubit stábja a Rákóczi Stábját kérdezte arról, mit tanultak egymástól a diákok és a tanáro
(Forrás: Qubit)
2018.04.16.
Jobban járunk, ha örömet csempészünk annak tanulásába is, ami nem érdekel
A kicsik rengeteg mindent megtanulnak, ráadásul úgy, hogy az közben örömöt nyújt nekik, de az iskolában elromlik valami, és kínná válik a tanulás – állítja Lantos Mihály tanulásmódszertani tréner. Lehet-e játszva tanulni? Miért fontos a humor ebben a folyamatban? Hogy vegyük rá a gyereket az olvasásra? Balla István nterjúja.
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.16.
Az ELTE 316 tanárja és diákja is tiltakozik a Figyelő listája miatt
Kedd reggel az ELTE Jog- és Társadalomelméleti Tanszék tanszékvezetője, Fleck Zoltán hozta nyilvánosságra Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra az "ELTE polgárainak szolidaritási nyilatkozatát".
Azt írják, szolidárisak a "Soros zsoldoshadseregének" tagjaiként megnevezettekkel, a listázást elfogadhatlannak tartják.
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.15.
Tananyagfejlesztés: több mint duplájára emelte a kormány az OFI-nak szánt keretösszeget
2 milliárdról 4,367 milliárd forintra emelte a kormány „A köznevelés tartalmi szabályozóinak megfelelő tankönyvek, taneszközök fejlesztése és digitális tartalomfejlesztés” (EFOP-3.2.2-VEKOP-15) című felhívás keretösszegét.
(Forrás: Kamara Online)
2018.04.15.
Már most káosz van a tankönyvrendelés miatt? Fontos dologra figyelmeztet a TANOSZ
Sokan félreértelmezik a 2018/2019-es tanévre szóló hivatalos tankönyvlistán szereplő jelzéseket - írja az iskoláknak küldött levelében a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete.„Több kolléga jelezte, hogy egyes tankerületekben (a jogszabályokat félreismerve) úgy értelmezik a 2018.08.31-ig szóló tankönyvi engedélyeket, hogy azok nem érvényesek a 2018/19-es tanévre. Erre hivatkozva egyes magánkiadós tankönyvek megrendelését nem akarják jóváhagyni.Állításunk: az Oktatási Hivatal 2018/19-es hivatalos tankönyvjegyzékéről valamennyi tankönyv (legyen az állami kiadású vagy magánkiadóé) szabályosan rendelhető, azok megrendelésének letiltása jogellenes! Azoké a tankönyveké is, amelyek engedélye 2018.08.31-ig szól.
(Forrás: Eduline)
2018.04.15.
Új elnöke van a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének
Szűcs Tamást választotta a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) ügyvezető elnökévé a szakszervezet országos választmánya. A PDSZ közleményében azt írja, az április 14-én megtartott rendkívüli tisztújító kongresszusa döntött Mendrey László elnöki tisztségből való visszahívásáról, valamint az Országos Választmány visszahívásáról is.
(Forrás: Eduline)
2018.04.14.
“Elsősorban pedagógus vagyok, minden más ezután következik…” -interjú dr. Főző Attila Lászlóval
Ünnepélyes keretek között idén is átadták a Sulinetwork-díjat, most az Oktatási Hivatal III. Országos Szaktanácsadói Konferenciáján került erre a sor. A szakmai elismerést olyan pedagógusok és oktatási szakemberek nyerhetik el, akik kiemelkedő tevékenységükkel hozzájárulnak a digitális írástudás fejlesztésének pedagógiai-módszertani támogatásához, valamint az info-kommunikációs technológia újszerű oktatási alkalmazásainak elterjesztéséhez. Díjazottak: Bognár Amália, dr. Főző Attila László és Novák Károly.
(Forrás: Modern Iskola)
2018.04.14.
L. Ritók Nóra: Érzések a választások után
A sokkoló eredmény után fokozta a döbbenetemet a vidék, a szegények és a cigányok hibáztatása. E miatt én is kaptam több üzenetet. „Támogassa magukat ezután Mészáros Lőrinc…”, vagy „az Igazgyöngyöt a stop soros törvény fogja törölni és ezt nem is fogják megérteni….és ezentúl az odafordulást is nehéz lesz elvárniuk az értelmiségtől. A kollégáid majd elmondhatják talán nekik, hogy az ő szavazataik miatt szűnt meg a támogatás.” Mi történhetett, „hiszen Toldon működik a talán legkomplexebb közösségfejlesztési program”? stb…
(Forrás: Nyomor széle blog – hvg.hu)
2018.04.14.
Még a Professzorok Batthyány Köre is nekiment a Figyelőnek
A Fidesz-közeli, konzervatív értelmiségekből álló Professzorok Batthyány Köre közleményt tett közzé, amelyben elítélte a Figyelő című lap úgynevezett újságcikkét, amelyben a lap által Soros-zsoldosoknak nevezett egyetemi tanárokat, jogvédőket, újságírókat listáztá
(Forrás: 24.hu)
2018.04.14.
Iskolai lövöldözést tervezett az elítélt magyar diák
A fiú egy közösségi oldalon és személyesen is arra utalt két kiskorú osztálytársának és egy szintén kiskorú ismerősének, hogy a floridai iskolai lövöldözéshez hasonlóan azt tervezi, hogy a gimnáziumban diáktársait lelövi, majd öngyilkosságot követ el - írta közleményében Ibolya Tibor fővárosi főügyész. A fiú ezután átküldött nekik egy az amerikai iskolai lövöldözésről készült amatőr videót, valamint egy olyan linket is, amelyben egy sorozatlövő gépkarabély képe és leírása szerepelt. A bizonyítékok alapján a Fővárosi Főügyészség Gyermek- és Fiatalkorúak Bűnügyeinek Osztálya emberölés előkészületének bűntette miatt gyorsított eljárásban állította bíróság elé.
(Forrás: Népszava)
2018.04.14.
Tényleg jön a pénzügyi oktatás az iskolákban szeptembertől?
Elkészültek és a tankönyvjegyzékről már rendelhetők azok az új, 5., valamint 6. osztályosoknak szóló matematika munkafüzetek, melyekben a mindennapi élethez kapcsolódó, gyakorlatias pénzügyi feladatokat tartalmazó önálló fejezet is helyet kapott – olvasható a Pénziránytű Alapítvány közleményében.
(Forrás: Eduline)
2018.04.10.
Jönnek az egyetemi századok, összesen 1300 hallgatót akarnak bevonni
Takács Attila dandártábornok, a MH Hadkiegészítő, Felkészítő és Kiképző Parancsnokságának parancsnoka a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési programra utalva kijelentette, hogy az MH-nak mintegy 20 ezer tartalékos katonára van szüksége, ezért az ország mind a 197 járásában létrehoznak egy-egy tartalékos századot. Elmondása szerint az egyetemi századok jelentik majd a testület tartalékos tisztképzésének bázisát.
A leendő önkéntes egyetemi tartalékosok feladatairól szólva Takács Attila elmondta: krízishelyzetben minden járásban, minden településen lesz egy azonnal reagálni tudó helyi erő.
(Forrás: Eduline)
2018.04.08.
2020-ig biztosan nem enyhül a diákok túlterheltsége, és nem ez az egyetlen gond a CKP szerint
A Civil Közoktatási Platform (CKP) szerint a jogszabályokból kiolvasható, hogy 2019-ben sok, régóta bevált tankönyvről le kell mondani, csak két-két állami kiadású könyv maradhat a tankönyvjegyzéken, és ugyanettől az évtől csökken a gimnáziumba felvettek száma, 2020-ig pedig biztosan nem csökken a diákok túlterheltsége, mert addig nem változik a tanterv. 2020-tól csak az juthat be az egyetemekre, "akinek van pénze nyelvtanárra, mert az iskola nem készít fel a kötelezővé tett nyelvvizsgára, 2020-tól tovább nehezedik a szakgimnazisták továbbtanulásra, mert azoknak is kötelező lesz emelt szinten érettségizni, akiket az iskola erre nem készít fel".
(Forrás: Eduline)
2018.04.08.
Megvan a döntés, tényleg kampuszt nyit a CEU Bécsben
A bécsi városháza közlése szerint a dokumentum kilátásba helyezi, hogy a Soros György milliárdos üzletember által alapított magánegyetem 99 évre kibérel egy történelmi épületet. A CEU ígéretet tett az épület állagának megóvására is. Az egyetértési nyilatkozatban foglaltak az aláírást követően még a bécsi önkormányzat kulturális, tudományos és sportbizottsága elé kerülnek vitára.
(Forrás: Eduline)
2018.04.06.
Visszavágtak az oktatási államtitkárnak a tankönyvesek: "csalódtunk Palkovics Lászlóban"
A TANOSZ csütörtökön közleményben reagált az oktatási államtitkár nyilatkozatára, azt írták, "csalódtunk Palkovics Lászlóban. Egyértelműen látszik, hogy az oktatáshoz és az üzleti élethez egyaránt értő államtitkár nem nézett utána azoknak a tényeknek, amelyekről nyilatkozatában általánosságban beszél".
(Forrás: Eduline)
2018.04.06.
"Mi nem csalódtunk Önben" - a CKP és a Tanítanék is válaszolt az államtitkárnak
„Az Oktatási Minimumról szóló, Magyar Hírlapnak adott interjújában Ön kijelentette: Csalódtam az oktatáshoz értő ellenzéki kollégákban, mert az egyértelműen látszik, hogy nem néztek utána az elmúlt években és hónapokban bevezetett intézkedéseknek. Mi nem csalódtunk Önben: Ön lekicsinyli azt a 3 hónapos egyeztetés során létrejött 30 oldalas dokumentumot, amelynek létrehozásában csak az Önök tandempártja nem volt hajlandó részt venni” – írja közleményében a Civil Közoktatási Platform és a Tanítanék Mozgalom.
(Forrás: Eduline)
2018.04.06.
Csak a választás után dönt Balog Zoltán az egyetemek új vezetőiről
Pedig a Pécsi Tudományegyetemen (PTE), a Szegedi Tudományegyetemen (SZTE), a Budapesti Műszaki Egyetemen (BME), és a Semmelweis Egyetemen már decemberben megtörtént az új rektorjelölt kiválasztása, csakhogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma még mindig nem erősítette meg ezeket a döntéseket. Megkérdeztük az EMMI-t, miért nem bólintott rá a jelölésekre Balog Zoltán, illetve mikor teszi ezt meg. A minisztérium válaszában azt írta, várhatóan a megbízást megelőzően jelenik meg a rektori megbízásokról szóló határozat a Magyar Közlönyben. Mivel az általános gyakorlat szerint a döntéseket megszületésükkor teszik közé a Magyar Közlönyben, ezért újabb levelet küldtünk a minisztériumnak, hogy tisztázzuk azt a kérdést: a négy említett egyetem esetében még nem döntöttek, vagy más oka van a késedelemnek. Erre az a válasz érkezett: a döntési eljárás még folyamatban van.
(Forrás: 24.hu)
2018.04.06.
Hol a Fidesz oktatási programja? - Nyílt levél Palkovics Lászlónak
"Államtitkár Úr, van Önnek elfogadható válasza arra, hogy legalább a parlamenti választások előtt miért nem ismerhette meg a szakma és a társadalom az Önök mögött álló pártok jövőre vonatkozó oktatásügyi elképzeléseit? Hadd kérdezzük meg nyíltan: milyen oktatáspolitikát ígér Ön és az Önök tandempártja? Mire vállal garanciát az ország színe előtt – a parlamenti választások alkalmából?" - olvasható abban a nyílt levélben, amit a Tanítanék Mozgalom és a Civil Közoktatási Platform (CKP) küldött Palkovics Lászlónak. Az oktatási államtitkár a Magyar Hírlapnak adott keddi interjújában úgy fogalmazott, a szakmai szervezetek és az ellenzéki pártok szakpolitikusai által kidolgozott Oktatási Minimum Program tájékozatlanságot mutat, egyértelműen látszik, hogy "az ellenzéki kollégák nem néztek utána az elmúlt években és hónapokban bevezetett intézkedéseknek".
(Forrás: Népszava)
2018.04.06.
Dúró Dóra: A pedagógusoknak is lépést kell tartaniuk a korral
Stratégiai ágazatként tekint az oktatásra választási programjában a Jobbik. Dúró Dóra, a párt országgyűlésiképviselő-jelöltje, az Országgyűlés kulturális bizottságának elnöke a Magyar Nemzetnek adott interjúban több pénzt, beszédközpontú nyelvórákat és bentlakásos iskolákat ígért, ha kormányra kerülnek. A mindennapos testnevelés, a hit- és az erkölcstan marad.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2018.04.06.
Elmúlt nyolc év: Permanens reform és kudarc az oktatásban
Azt nem lehet mondani, hogy az Orbán-kormány semmit nem kezdett a magyar oktatással: 2010 óta gyökeres átalakítások zajlanak a közoktatásban, a szakképzésben és a felsőoktatásban. Néhány régóta húzódó problémára igyekeztek megoldást találni, de nem mindig a megfelelő eszközt használták. Az elsietett, nem előkészített és az érintettekkel nem egyeztetett átalakítások botrányokat, válságokat, tüntetéseket, lemondásokat hoztak. A brutális központosítás nem működött, a magyar oktatás eredményessége pedig még mélyebbre zuhant a nemzetközi összehasonlításokban.
(Forrás: index)
2018.04.04.
Titokban a kormány is tudja, hogy baj van a magyar iskolákkal
A korai iskolaelhagyás súlyos probléma Magyarországon, az intézményekből kieső diákok száma drasztikusan csak akkor csökkenhetne, ha kevesebb szegény lenne, és újra 18 év lenne a tankötelezettség korhatára. A problémát ugyan nem oldja meg, de talán enyhíthet rajta egy tavaly indult uniós program, amely az iskolán belül kezelné a helyzetet, úgy, hogy élvezetessé teszik az ott eltöltött időt. Alkotói úgy vélik, ha jó az iskola, a gyerek maradni fog, ehhez pedig a pedagógus a kulcs. Az ország általános iskoláinak felébe akarják elvinni a módszert.
(Forrás: abcug.hu)
2018.04.04.
Furcsa, de van egy hely, ahol mindenki mindenkivel kedves
A Bátor Tábor 17 éve vállalkozik arra, hogy újraindítja a gyerekkort. Most a táborozók összegezték, hogy mit kaptak ettől a kezdeményezéstől.A Bátor Tábor szervezői azt állítják, hogy az ott töltött idő valamit megmásíthatatlanul megváltoztat a gyerekekben: újra rátalálnak a hangjukra. A súlyosan beteg gyerekeknek és a családjuknak sorsfordító élményeket nyújtó táborban a résztvevők megtanulják, hogy úrrá tudnak lenni a félelmeiken, és azzal a hittel térnek haza, hogy az életükön is. Mindez azért is fontos, mert az életüket az ismeretlen uralja: ijesztő, kiolvashatatlan gyógyszer- és betegségnevek, tiltások tömkelege és a kiszámíthatatlan jövő.
(Forrás: hvg.hu)
2018.04.03.
Oktatás: így válaszoltak a szülőknek a pártok
A Szülői Hang Közösség kérdőíves felmérést végzett a szülők körében az oktatás elmúlt nyolc évéről, mely lehetőséget nyújtott a szülők és a pártok közötti közvetlen párbeszédre is. Felmérésünk célja, hogy felszínre kerüljenek a szülői vélemények az elmúlt nyolc év oktatáspolitikai intézkedéseivel kapcsolatban. Az online felmérésen az oktatási kérdések iránt érdeklődő szülők, nagyszülők önkéntesen vettek részt, és saját tapasztalataik alapján adtak választ. Összesen 11826 válasz érkezett, a válaszokkal együtt pedig a két kifejtő kérdésre összesen 15501 szöveges hozzászólás is. Az eredményeket több részletben hoztuk nyilvánosságra.
(Forrás: Facebook)
2018.04.03.
A tudományos akadémia lesújtó látlelete az oktatásról
Egyre több diák hagyja el az iskolát végzettség nélkül, idősödik a tanári kar, a társadalmi helyzetből és egyéb hátrányokból adódó egyenlőtlenségeket a hagyományos iskolarendszer képtelen enyhíteni. Többek között ez derül ki az MTA nemrég megjelent, A közoktatás indikátorrendszere 2017 című kutatásából. Az MTA 2015 óta minden évben kiadja az előző év adatai alapján a hazai közoktatást aktuális állapotát jellemző, legfontosabb mutatókat tartalmazó kutatását. A legfrissebb tanulmány 2016-ig foglalja össze az adatokat.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2018.04.03.
Korszerűsítették az ELTE 15 épületét A 21. században nagyon fontos a korszerű infrastruktúra
Palkovics László elmondta, hogy a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében korábban elnyert támogatásból megújult 15 épület energetikai rendszere: kicserélték a nyílászárókat, szigetelték az épületek tetejét és homlokzatát, valamint gépészeti felújításokat végeztek.Kitért arra: a 21. században nagyon fontos a korszerű infrastruktúra, és ennek megvalósítása régi, patinás épületekben - mint amilyenek az ELTE épületei is - komoly kihívást jelentő feladat.Fontosnak nevezte, hogy nemcsak az ELTE felsőoktatási intézményeit újították fel, hanem az intézmény gyakorló gimnáziumaiban is történtek korszerűsítések.
(Forrás: Magyar Hírlap)
2018.04.03.
Az osztrák kormány betiltaná a fejkendőviselést az óvodákban és az iskolákban
A konzervatív néppárti kancellár szerint a nyár elejéig kidolgoznak egy erre vonatkozó törvényjavaslatot, annak lényege, hogy minden gyermek számára azonos esélyeket biztosítsanak. „Ehhez hozzátartozik, hogy a fiatal években ne történhessen hátrányos megkülönböztetés” – tette hozzá.
A törvényjavaslat alkotmányos szintre emeléséhez viszont az Osztrák Néppártból (ÖVP és )az Osztrák Szabadságpártból álló koalíciós kormánynak szüksége van egy ellenzéki párt támogatására.
Hírügynökségi jelentések szerint a kezdeményezés Heinz-Christian Strache szabadságpárti osztrák alkancellártól származik, Strache szerint a lányok fejkendőviselésének tilalmával kell ellensúlyozni „a politikai iszlám túlkapásait”.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.04.03.
Ebben az iskolában csak gerillák tanítanak
Mi köze van Szókratésznek a gletteléshez? Látszólag semmi, a kőbányai Wesley János Általános Iskolában azonban nagyon is összefüggnek: az iskola speciális helyzete miatt a tanárok kénytelenek alternatív módszerekhez folyamodni, hogy sikerélményt és célokat adjanak az oda járó – főként roma – gyerekeknek. Az iskola vezetője, Erős Máté szerint nem lehet mindenkit megmenteni; van, akiről le kell mondaniuk, hogy másokon segíthessenek. Az igazgató arról is beszélt, milyen érzés lelkesedéssel dolgozni egy olyan iskolában, ami közvetve ugyan, de fenntartja az igazságtalan rendszert.
(Forrás: vs.hu)
2018.04.03.
Oktatással a terrorizmus ellen
Minél hamarabb kezdik a gyermekek az iskolai oktatást, annál könnyebben integrálódnak a társadalomba – ezzel indokolta Emmanuel Macron a közelmúltban, hogy 2019 szeptemberétől az iskola már három éves kortól kötelező lesz. Az elmúlt három évben számos terrorista akciót hajtottak végre Franciaországban. Legutóbb Trebe-ben, egy szupermarketben követelt négy halálos áldozatot egy túszejtés. Az elkövető egy 25 éves, marokkói származású francia állampolgárságú férfi volt. Emmanuel Macron a terrorista akció kapcsán múlt heti beszédében azt mondta: ideje, hogy ne csupán a megosztottság tüneteivel foglalkozzanak. „Az oktatás segítségével, a kedvesség és a megelégedés iskolájának felépítésével leszünk képesek egy olyan új generációt felnevelni, amely nem fog engedni a gyilkos ingereknek”.
(Forrás: Népszava)
2018.04.03.
Börtönben érzik magukat a diákok - Sérül a privát szféra
A floridai Parklandban történt februári iskolai lövöldözésben 17 heten haltak meg. A tavaszi szünet után visszatérő diákok olyan intézkedésekkel találkoztak, amelyek miatt néhányan börtönben érzik magukat.
Belépéskor terelőkorlátokkal és táskaellenőrző sorral találkoztak. Az iskola személyzete átadta nekik a kötelezően használandó tárgyakat, az új átlátszó hátizsákokat és a személyazonosító jelvényeket, amelyeket mindig viselniük kell – írja a CNN. Az átlátható táska csak egy újabb kemény emlékeztető arra, milyen sok változás történt a lövöldözés óta, amikor tanáraikat, osztálytársaikat veszették el. Most fel kell áldozniuk privát szférájukat, miközben hatástalannak ítélik az eszközt.
(Forrás: Népszava)
2018.04.02.
Tájékozatlanságot mutat az ellenzék Oktatási Minimuma
Inkább politikai, mint szakmai anyag az ellenzék Oktatási Minimuma Palkovics László szerint. Az oktatási államtitkár a dokumentum főbb pontjaira reagálva beszélt lapunknak a tanulók és a pedagógusok terheinek csökkentéséről, az állami iskolafenntartás és a délutáni kötelező benntartózkodás szerepéről a szegregáció elleni küzdelemben, az ellenzéki érdekeltségekről a szabad tankönyvpiacban, és kijelentette, ha rajtuk múlik, „nem kell izgulni az új Nemzeti Alaptanterv jövő szeptemberi bevezetése miatt
(Forrás: Magyar Hírlap)
2018.04.01.
Ha izgalmas dolgokat csinálhatnának, a gyerekek nem lennének túlterheltek
A 24.hu megbízásából reprezentatív közvélemény-kutatást végzett a Republikon Intézet, amelynek eredményéről két cikkben számoltunk be. Az első arról szólt, hogy a válaszadók szerint melyek az oktatási rendszerünk fő problémái, a második pedig arról, mennyire látják eltérően mindezt a különböző pártok szavazói.A kutatás eredményeiről beszélgettünk Halácsy Péterrel, a Prezi és a Budapest School egyik alapítójával, aki a beszélgetés elején leszögezte, habár véleménye van, mikroiskoláiknak nem az elsődleges célja a közoktatás jobbá tétele, és amit ők létrehoztak, az nem működik országos szinten.
(Forrás: 24.hu)
2018.04.01.
A kisebbségi iskolákban is a többségi nyelven kell tanítani Lettországban Uj Péter Külföld ma 12:05 264 148
„A középiskolában a lett nyelven történő oktatás egyforma lehetőségeket biztosít az egész ifjúság számára a minőségi képzéshez és a lettországi élethez, hogy itt tanuljanak tovább és dolgozzanak. Ez egységesebbé teszi a társadalmat és erősebbé az államot" – vélekedett Raimonds Vejonis. Az államfő hangsúlyozta, hogy a gyermekeknek a jövőben ugyanúgy lehetőségük lesz a nemzeti kisebbségekkel, azok önazonosságával és kultúrájával kapcsolatos tárgyakat az anyanyelvükön tanulni, támogatni a saját gyökereiket és sokoldalúan fejleszteni a személyiségüket. A jogszabályt a lett oktatási és tudományos minisztérium dolgozta ki, a kormány jóváhagyta, a parlament pedig elfogadta.
(Forrás: 444.hu)
2018.04.01.
Németországban az iskolákban megjelent antiszemitizmus feltárását sürgetik
Fel kell tárni a német iskolákban jelenlévő antiszemitizmus valódi mértékét, és a zéró tolerancia elve alapján következetesen fel kell lépni ellene - mondta a német Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a bajor testvérpárt, a Keresztényszociális Unió (CSU) közös szövetségi parlamenti (Bundestag-) frakciójának vezetője egy vasárnapi lapinterjúban.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.04.01.
A falu, amelyik mézből épített iskolát magának
A kilátástalanság helyett igazi kis földi édenkertbe csöppentünk a borsodi Göncruszkán. A helyi reformátusok nem vártak az államra: iskolát és óvodát hoztak létre, saját kezűleg újították fel a templomukat, méhészkednek, hamarosan pedig éttermük is nyílik. A fejlesztéseket az eladott mézből fedezték, ami nemcsak hasznos, de rettentő finom is. A beiskolázásánál mindig figyelnek arra, hogy kerüljön az osztályba telepi környezetből érkező gyerek, fogyatékkal élő, és olyan is, aki a nevelőszülői hálózatból jön. Az arányok ugyanis nagyon fontosak. Mindezt nem maguktól találták ki, az iskola alapítása előtt hosszan tanulmányoztak iskolákat olyan európai térségekben, amelyek hasonló kihívásokkal küzdenek.
(Forrás: 24.hu)
2018.04.01.
A szülők szerint a gyerek is meleg lesz, ha a melegekről hall
Az iskolában a gyerekek sokszor semmit nem hallanak a védőnőktől vagy a pedagógusoktól a homoszexualitásról, pedig ez segítené a minél korábbi előbújást, a többieket pedig az elfogadásban. Néhány szülő inkább be sem engedi a gyerekeit az iskolába, ha tudja, hogy az egészségnevelésen szó lesz a melegekről. Volt olyan tanár, aki titokban szeretett volna előadót hívni a homoszexualitással kapcsolatban, mert az igazgató nem engedélyezte volna az órát.
(Forrás: abcug)