Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2018.05.31.
Gyorsabban daráltatná le Kásler a tananyagot
Kásler Miklós miniszter szerint a Nemzeti Alaptanterv kiváló, a gond a kivitelezéssel van. A Magyar Hírlapnak adott interjúban beszélt arról is, hogy Magyarországon a gyerekvállalási kedv igen magas, csak most épp hullámvölgyben vagyunk. A gyerekeknek már az óvodától kezdve abban kell segíteni, hogy szép párkapcsolatra törekedjenek, amiből házasság lehet.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.30.
Hová lenne Oxford és Cambridge a magyar diákok nélkül? 05.31. 681 tudomány
Az összefoglaló néven Oxbridge-nek nevezett, hagyományosan college-okból álló intézményekben ugyanakkor egyre nagyobb számban vannak jelen a feltörekvő nemzetközi intellektuális elit tagjai, és úgy tűnik, hogy jelenlétük feltétlenül szükséges ahhoz, hogy ezek az egyetemek megőrizzék jó helyezésüket az egyetemi rangsorokban, ahol az Oxford rendszeresen az első helyen végez, a Cambridge pedig hagyományosan dobogós.Hogyan élnek ezek a magyar, lengyel, román diákok, ha bekerülnek Cambridge-be vagy Oxfordba? Részben elszeparálva. Bár az angolnyelv-tudás és szándék szerint többé-kevésbé megvan a lehetőségük az integrációra, mégis sokan inkább a saját országukbeliek társaságát választják, ugyanis a kulturális különbségeket nehéz átlépni.
(Forrás: Qubit)
 
2018.05.30.
A szív is legyen erős, ne csak a kar Balogh Zsolt: A Honvédkadét program révén meg lehet találni az utat a fiatalokhoz
Tavaly indult el Magyarországon a kadétképzés, de idén már három-négyszeres a túljelentkezés. A siker nem véletlen, a diákok lövészeteken vehetnek részt, haditechnikai ismereteket szerezhetnek, és részesülnek önvédelmi oktatásban is. Hogy miként lehet eljutni a magyar fiatalokhoz? Erről kérdeztük Balogh Zsolt alezredest, a Honvédkadét program szaktanárát.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.30.
Megbüntették a Debreceni Egyetemet, amiért melegeket diszkrimináltak Sajó Dávid
Az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) 100 ezer forintra büntette a Debreceni Egyetemet, amiért kitiltottak az intézményből egy LMBTQI témájú kerekasztal-beszélgetést. Az Itt vagyunk! c. országos kampány 2015-2016-ban vidéki városokban mutatták helyi csoportokkal LMBTQI-emberek helyzetét, és tartottak kerekasztal-beszélgetéseket. 2016 áprilisában a Debreceni Egyetem lett volna a helyszín, azonban az egyetem vezetése a témáról értesülve kitiltotta a beszélgetést nem csak az egyetem épületéből, hanem a kampuszról is. Végül a Nagyerdei Víztoronyban lett volna az esemény, de ezt is lemondták az egyetem vezetésének hozzáállása miatt.
(Forrás: Index)
 
2018.05.30.
Harcba kezdtek a régi történelmi atlaszért a jövőre érettségiző diákok: itt a petíciójuk
Már több százan írták alá azt a petíciót, amelyet 2019-ben érettségiző középiskolások indítottak: azt szeretnék elérni, hogy ők is használhassák majd a történelemérettségin a kronológiát tartalmazó, „régi” történelmi atlaszt.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.29.
Szakképzés új gazdával
Máshol már biztosan nem volt hely - kommentálta Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság (MPT) pénteken megválasztott elnöke azt a kormányzati intézkedést, ami az új Innovációs és Technológiai Minisztérium alá rendelte a szakképzést. Ugyanez a tárca -Palkovics László leköszönő oktatási államtitkár vezetésével - felel majd egyebek mellett a vasúti és a közúti közlekedési hálózat fejlesztésért, Magyarország energiaellátásának biztosításáért, a Nemzeti Éghajlatvédelmi Stratégia előkészítéséért, valamint a hulladékgazdálkodásért. Trencsényi szerint nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy ez a szakképzés további "lefokozását" jelenti, ám attól nem tart, hogy a kormány megszokott oktatásirányítási módszerei bármiben is pozitív irányba változnának.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.29.
Súlyos kór pusztít hazánkban: minden hatodik gyermek érintett
Ha állandóan élelmiszerekről néznek reklámokat a gyerekek, az eredményezheti azt, hogy többet esznek, amitől pedig elhízhatnak. A Yale Egyetemen 2009-ben végeztek egy kutatást, ami azt vizsgálta, hogy milyen összefüggés lehet az ételekről szóló reklámok és a gyerekek étkezési szokásai között. A kísérlet keretein belül külön-külön 118 gyereknek vetítettek le egy részt egy népszerű Disney-sorozatból. A vetítés alatt a 7 és 11 év közötti gyerekek egyedül voltak, ugyanakkor kitettek nekik egy pohár vizet illetve egy kis ropogtatni valót.
(Forrás: Index)
 
2018.05.29.
Miért tart ott az oktatás Magyarországon,ahol?
Az utóbbi időben történt,eddig a Független Diákparlament, mostantól a Diákvagyok Mozgalom szervezésében való diáktüntetések tökéletesen mutatják, hogy a Magyar Oktatási rendszerrel nincsen minden rendben. Próbáltam rájönni a válaszra, miért tart ott az oktatás ma Magyarországon ahol? Először is, a szabad tankönyvpiac hiányát nevezném meg az első problémának. A tankönyvpiac illiberalizálása, a minősíthetetlen OFI-s tankönyvek, amelyben több a hiba mint azt értelmes gondolat juttatta ide az oktatást.
(Forrás: Index)
 
2018.05.29.
Új tantárgyat vezethetnek be az iskolákban, ha a kormány rábólint az orvosok ötletére
A kötelező egészségtan-oktatás haladéktalan bevezetését kéri a kormánytól a Magyar Orvosi Kamara, amely szerint „a lakosság egészségtudatosságának és képzettségének hiánya nemcsak veszélyeztető, de jelentős gazdasági terhet is eredményező negatív társadalmi tényező”.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.29.
Humbug, hogy el lehet venni a tanár szabadságát, de meg lehet nyomorítani például portfólióírással
"Fiatal pedagógusként annyi mindenben hittem én is, amiről 32 év tanítás, és sok száz oldal szakirodalom átrágása után már tudom, hogy csak mítoszok voltak" – írja a Taní-Tani Online-on megjelent írásában Asztalos György magyar-fizika szakos tanár, aki egyebek mellett úgy véli, „humbug az, hogy elvehető a pedagógus szabadsága. Megnyomorítható például portfólióírással és egyéb szekatúrákkal, de kisugárzását egy rendszer sem tudja elvenni”.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.28.
Kinyílnak a tiszavasvári roma gyerekek, ha romani nyelven is megszólalhatnak az órán
Sokszoros hátrányból indulnak a magyar nyelvű iskolarendszerben azok a roma gyerekek, akikhez otthon valamelyik cigány nyelven beszélnek a szüleik. A megoldás azonban nem a cigány nyelv teljes elnyomása – akár a szülő, akár az iskola részéről -, hanem annak beemelése az iskolai környezetbe. Ezt próbálja bebizonyítani egy nyelvész és egy iskolaigazgató, akik a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tiszavasvári egyik iskolájában nyelvközi vagy “transzlingváló” osztálytermi munkával kísérleteznek.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.28.
Robotokkal fejleszt a gyógypedagógus
A várpalotai SNI-s tanulók az ajtóban toporogva várják, hogy kezdődjön a fejlesztőóra. Nem véletlen, ugyanis Aknai Dóra Orsolya nem akármilyen utazó gyógypedagógus: menő robotokkal, programozással és telefonos applikációkkal fejleszti a tanulási nehézséggel küzdő diákokat. A gyógypedagógus szerint mintegy a 150 000 magyar pedagógusból, jó ha 10 százalékuk használ digitális eszközöket az órákon.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.28.
Fejlesztés a KRÉTA mellett
Mintegy 3,7 milliárd forintos informatikai fejlesztést hajt végre a Klebelsberg Központ, mivel jövőre egy új, elektronikus ügyintézési szisztémát fognak bevezetni az állami fenntartású iskolákban. Olyat, amely integráltan működik majd a KRÉTA nevű tanügyigazgatási rendszerrel. A napokban ezzel kapcsolatban sok csúsztatás látott napvilágot.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.28.
Többszörös a túljelentkezés a népszerű gimnáziumokban, egyre több előkészítőt hirdetnek
Még a tanév sem ért véget, már most úton-útfélen a 2019-es középiskolai felvételire felkészítő tanfolyamokat hirdetik az oktatási centrumok – van, ahol nyári tábort szerveznek a jövőre felvételiző diákoknak, máshol egyetemi tanárokkal, pszichológussal, tanulásmódszertani szakértővel "edzik" a gyerekeket az írásbeli felvételire. Nem véletlenül: a legnépszerűbb középiskolákban komoly a verseny a férőhelyekért, van olyan budapesti gimnázium, ahol az idén tízszeres volt a túljelentkezés.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.28.
19. század végi állapotok uralkodnak az iskolákban: éles kritikát kapott az oktatásirányítás
„A XXI. század második évtizedének végén számos nemzetközi és hazai kutatás – mérés, elemzés, értékelés – azt mutatja, hogy 2010-11-től a magyar oktatásügyben olyan folyamatok indultak el, melyek eredménye nemzetközi összehasonlításban a magyar iskolás korú népesség lemaradása, még a korábbi eredményekhez képest is visszaesés. E kedvezőtlen eredményeket nem cáfolják a diákolimpiai sikerek” – írja állásfoglalásában a Magyar Pedagógiai Társaság küldöttgyűlése.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.28.
Fojtogatta osztálytársa a diákot, majd furcsa kérdéseket tett fel neki a pszichológus
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala keddi, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint Székely László ombudsman a vizsgálatot egy panaszlevél miatt indította. Abban az állt, hogy az iskolában a szülő gyermekét az egyik osztálytársa fojtogatta, ezért az iskola a gyámhatóság részvételével esetmegbeszélést hívott össze, védelembe vételi eljárást indítottak, és mindkét gyermeket az iskola pszichológusához küldték. A szülő a második foglalkozás után közölte az osztályfőnökkel, hogy gyermekét a továbbiakban nem engedi a pszichológushoz, mert a konfliktus kezelése helyett a gyermeke vallásos neveltetését firtatták, majd a tankerületi központtól kért segítséget. Miután onnan nem kapott írásos választ, a gyermekét átíratta egy másik kerület iskolájába.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.27.
Rendpárti oktatás? Épp elég volt belőle! Nyílt levél Forgács Istvánnak. Lévai Julianna és Szabó Anna írása
Végigolvasva a szöveget, mintha 8 évet ugrottunk volna vissza az időben. Egészen pontosan a Hoffmann-érába, amelynek kulcsszavait (akárcsak most Forgácséit) kizárólag az határozta meg, hogy azok ellentétei legyenek az oly gyűlölt „liberális oktatás” kulcsszavainak. „Az iskola nem szolgáltató intézmény”, „a pedagógusok kapják vissza a nekik járó tiszteletet”-típusú szlogenek támogatásra is találtak – kezdetben – a pedagógus társadalom nem kis részében.
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.05.26.
Lázár János hirtelen őszinte lett: az oktatáspolitikából hiányzott a profizmus
Önkritikussá vált Lázár János volt kancelláriaminiszter, aki Makón, a Csongrádi Református Egyházmegye oktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok számára rendezett találkozón bírálta a kormányzat oktatáspolitikáját. A beszéd egy része Lázár János Facebook oldalára került fel. Azt mondta, a gyerekeket most mindenekelőtt tanulni kell megtanítani, hiszen a hasznos élethez szükséges ismeretanyag és tudás gyorsabban változik, mint amivel a hagyományos iskolarendszer lépést tud tartani. Ezt a gondolatot senki sem vitatja, sőt, csak szakértők azt mondják, a kormány által erőltetett és lebutított szakképzés pont ezt a képességet nem adja meg a diákoknak, akik ennek hiányában nem tudják majd egy új gép kezelését sem megtanulni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.26.
A magyar fiatalok a legkevésbé hajlandók idegen nyelvet tanulni az egész Európai Unióban
Egy friss, 2018 áprilisában készített kutatás szerint a 15 és 30 éves kor közötti EU-s állampolgárok közül a magyarok mutatják a legkisebb hajlandóságot arra, hogy megtanuljanak egy idegen nyelvet. Az Európai Bizottság Oktatásügyi, Ifjúságpolitikai, Sportügyi és Kulturális Főigazgatóságának megrendeléséből készült felmérés szerint a korcsoportban a magyarok 38 százalékának nincs igénye a további nyelvek ismeretére, míg ugyanez az arány például Csehországban 29, Szlovákiában 22, Lengyelországban pedig 21 százalék – a 28 tagország átlaga 22 százalék.
(Forrás: Qubit)
 
2018.05.26.
Kásler: Magyar hagyományokra épülő, korszerű oktatás a célunk, amely egész életre szóló értékeket, iránytűt is ad számukra
Az Emmi új minisztere a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium és az Öregdiákok Baráti Köre hagyományos érettségi találkozóján mondott beszédében kijelentette: "erős vidék erős vidéki iskolákkal és elhivatott, megbecsült pedagógusokkal lehetséges." Kásler Miklós mint a baráti kör elnöke vett részt a rendezvényen. Szerinte a nemzeti kormány azért is kapott olyan erős felhatalmazást és bizalmat az áprilisi választáson, mert a magyar emberek is látják, hogy nemzetben, nemzedékekben, fővárosban és vidékben is gondolkodik. Kijelentette:"az új kormány célja, hogy a gyermekes családok és a gyermekeket tanító pedagógusok még inkább érezzék a megbecsülést, a támogatást."
(Forrás: 444.hu)
 
2018.05.26.
Novák Katalin: mintegy hárommilliárd forintot fordít a kormány tehetséggondozásra
Több mint hárommilliárd forintot fordít a fiatal tehetségek felkarolására, gondozására a kormány – mondta Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár az Új Nemzedék Központ gyereknapi Tehetségfesztiválján vasárnap Budakeszin. Az államtitkár szavai szerint a kormány a tehetségeket minden területen támogatja, erről szól a nemzeti tehetségprogram is.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.26.
A jég hátán is megélő fiatalokat kell nevelni Orbán szerint
Felújított kastélyt adott át a cserkészeknek Orbán Viktor miniszterelnök Nagykovácsiban, majd az esemény anakronisztikus jellegéhez méltó beszédet mondott arról, hogy a kormány és a cserkészek "azonos értékalapon állnak". Az pedig, hogy a kormány és a cserkészek elvei "egy tőről fakadnak", lehetőséget ad rá, hogy a jövőben szövetségesei legyenek egymásnak, vagyis Orbán Viktornak is lehessenek saját kis pionírjai, mint az az egyre inkább példának tekintett keleti diktatúrákban dívik.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.05.25.
3,7 milliárdért fejlesztik tovább a magyar iskolák e-naplóját
A most kiírt közbeszerzés ára többszöröse lesz az alapprogramnak. A hirdetmény szerint a rendszernek 130 ezer pedagógust és 2 millió szülőt kell kiszolgálnia. Itt fut majd az elektronikus ügyintézés, az iratkezelés, a statisztikakészítés, a tanárok és a szülők kapcsolattartása, a köznevelési törzsadatok kezelése, a tanulmányi pénzügyi folyamatok szervezése, az iskolai pénzbefizetés, és az iskolák gazdálkodási- és HR-folyamatai. Mindez abból a szempontból érdekes, mert már a KRÉTA készítésekor is feltétel volt, hogy az az érdemjegyeken kívül kezelni tudja a tanárok teljes munkaidő-elszámolását, a diákigazolványokat vagy iktasson és tároljon hivatalos iratokat.
(Forrás: Index)
 
2018.05.25.
Félelmetes, uszító videóban szólítják fel gyerekvállalásra a magyar fiatalokat
A Hozz Világra Még Egy Magyart Mozgalom jelentkezett egy videóval, a szervezet gyakorlatilag mindenkit elítél, aki valamiért nem hajlandó házasságot kötni és gyereket vállalni Magyarországon. A Hozz világra még egy magyart felkiáltással nyilvánosságra hozott felhívásban mindenről szó esik a kivándorlástól az migrációig és az állatvédelemig.A videó egyébként egy kissé kontraproduktívra sikerült, azóta legalábbis, május 24-én megjelent a YouTube-on, a több mint százezer nézőjéből 3800-an jelezték, hogy nem tetszik nekik az üzenet, amely eddig csak 167 ember tetszését nyerte el.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.05.25.
Rétvári Bence: idéntől szigorúbb szabályok szerint lehet iskolai buszos kirándulásokat szervezni
Rétvári Bence az osztálykirándulások időszakának kezdetére utalva a legfontosabb változások között említette, hogy az óvodák, iskolák csak olyan társasággal köthetnek szerződést, amely 13 évesnél fiatalabb autóbusszal vállalja a diákokat szállítását, valamint a cégnek garantálnia kell, hogy a sofőr nem szenved alvászavarban.Ezen kívül fontos változás, hogy külföldi iskolai utazások során éjszaka 11 és hajnali 4 óra között ezek a buszok nem közlekedhetnek, és a sofőrnek is biztosítani kell a megfelelő pihenést, tehát ez az idő nem tölthető a járműben. Az év elején életbe lépett szabályok minden köznevelési intézményre vonatkoznak, fenntartótól függetlenül. Az iskolai kirándulások szervezése továbbra is az oktatási intézmény hatáskörében marad, azonban az adott fenntartó felelős a jogszabályok betartatásáért.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.25.
Valódi védelem a virtuális térben
Úgynevezett digitális bennszülött korosztállyal állunk szemben a mai tizen- és huszonévesek fejlett informatikai jártasságát tekintve, ám a realitásérzékük, emberismeretük még gyenge ahhoz, hogy felmérjék, milyen veszélyeket tartogat a világháló – mondta lapunknak Pokorni Zoltán. A Hegyvidék polgármestere két éve indított kampányt a kerületben az internet buktatóinak, veszélyeinek kitett gyerekek védelmében, a kerület e tekintetben éppen olyan úttörő szerepet vállalt, mint egykor a mindennapi testnevelés vagy a határon túli kirándulások bevezetésével.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.25.
Iskolákból az újjászületés felé
A Sulizsák Program az iskolákban már több évtizede működő papír- és gesztenyegyűjtés mintájára a használt, de jó állapotú ruhákat gyűjti be a családoktól. A Sulizsák – Nyugat-Európában már számos helyen jól működő – ötletét Kovács-Kiss Krisztina és a férje honosította meg Magyarországon. A Sulizsák első gyűjtései tavaly decemberben voltak, és bár később volt egy néhány hónapos megtorpanás az iskolák bizalmatlansága miatt, Krisztáék ma már nagyon sok megkeresést kapnak. Eddig 25 iskolában valósult meg a gyűjtés, de a tanév végéig szinte mindennap lesz olyan iskola, ahonnan begyűjthetik a ruhákkal teli zsákokat.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
 
2018.05.25.
Balatoni József: Kompetenciamérés
Közben pedig jönnek a hírek újra, hol nem engedték be a gyengébb képességű diákokat, hol diktálták le a válaszokat, csak hogy fényesebben szerepeljen az iskola. Tényleg ennyire fontos lenne ez? Tényleg ez határoz meg egy iskolát? Mert ezzel akkor alapvetően baj van. Nem feltétlenül az iskolákkal, hanem azzal, aki ennek ekkora szerepet tulajdonít. Megértem azokat is, akik csalnak, mert így jobb a megítélésük. De ezzel mire tanítjuk a gyerekeket? Arra, hogy érdekből lehet csalni egy kicsit? Mert ne higgye bárki, hogy a gyerekek ezt nem értik, nem tudják. Meg igenis tudják. A mérés szükséges, de valahogy máshogy. Nem, nem tudom, pontosan hogy lehetne.
(Forrás: Facebook)
 
2018.05.25.
Kiverte a biztosítékot a szülőknél a kompetenciamérés kérdőíve, a Facebookon háborognak
„Két éve egy ideig töltöttük, majd felháborodtunk és félbehagytuk. Kicsit túlmentek a kérdések a szociális érdeklődésen”, „Mi köze bárkinek is ahhoz, hogy hány autónk, laptopunk, telefonunk van, hogy milyen környéken élünk és milyen az anyagi helyzetünk?”, „Most töltötték ki a húgom gyerekei, és benne volt mobil, autó, lakás, minden, amire a kormány kíváncsi lehet. És rajta a tanuló azonosító száma. Ez nem névtelen” – tömegével érkeztek ilyen kommentek Balatoni József, vagyis Jocó bácsi kompetenciamérésről szóló csütörtöki Facebook-posztjához. A történelemtanár – akit a Facebookon több mint 35 ezren követnek – arról írt, hogyan lehetne megértetni a diákokkal, miért fontos a kompetenciamérés az iskoláknak, a szülőknél azonban nem a matematikai vagy a szövegértési feladatsor verte ki a biztosítékot, hanem az úgynevezett „tanulói kérdőív”.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.25.
Már iskolás korban meg akarják szólítani a honvédelem iránt érdeklődő fi
A toborzás nagyon fontos feladat, nem lehet elég korán elkezdeni - emelte ki a Honvédelmi Minisztérium honvédelmi államtitkára az M1 aktuális csatorna szombat reggeli műsorában. Szabó István megjegyezte: különböző eszközöket állítottak csatasorba, hogy minél korábban, már iskolás korban meg tudják szólítani a honvédelem iránt érdeklődő fiatalokat. Ilyen például a katonasuli program, a kadétprogram, és ezt a célt szolgálják a honvédelmi táborok is, amelyekben az idén nyáron csaknem 1200 gyermeket táboroztat a honvédség.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.25.
A gyereknapi buli küszöbén van itt lesújtó jelentés a magyar gyerekekről
Évről évre nehezebb gyereknek lenni Magyarországon, az egymásra rakódó feszültség és a régóta húzódó, megoldatlan problémák miatt – mondja Gyurkó Szilvia, a gyermekjogokkal foglalkozó Hintalovon Alapítvány létrehozója, a 2017-ről szóló Gyermekjogi Jelentésük alapján. Ilyen problémák a gyerekszegénység, illetve a gyerekeket nevelő családok szegénysége, a gyerekbántalmazás, hogy sok gyerek családon kívül nevelkedik, hogy megkülönböztetik a fogyatékosokat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.22.
Mentortársas és Rendszerhiba
A Mentortársas 2.0 képet ad az iskolarendszer diszfunkcióiról, ugyanakkor kevésbé villantja fel a lehetséges megoldásokat. Ez nem is lehet a célja, hiszen a játék kifejezetten személyes, megmutatja, mi mindent kell átélned szerencsétlen sorsú gyerekként, azonban a probléma megoldása – a szegénység csökkentése és egy jobban működő iskolarendszer kialakítása – nyilvánvalóan nem egy gyermek feladata. Hanem kié? Nehéz kérdés. A magyar államé, a mindenkori kormányé, a társadalomé, az embereké. Mindannyiunk közös feladata.
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.05.22.
A jó pedagógia nem kirekesztő, hanem gyermekcentrikus
Miért és hogyan hoznak létre mesterségesen homogén közösségeket az oktatásban, és milyen előnyei származnának az egyénnek és a közösségnek abból, ha a kisebbségi vagy sajátos nevelési igényű gyerekek többségi társaikkal együtt tanulnának? Léteznek-e olyan esetek, melyekben indokolt a sajátos nevelési igényű gyerekek többségtől elkülönítve történő oktatása? A fenti kérdések körbejárásában voltak segítségünkre meghívott szakértőink a harmadik Megafon-est alkalmával.
(Forrás: A TASZ jelenti)
 
2018.05.22.
Országos kompetenciamérést tartanak az iskolákban
Annak érdekében, hogy összehasonlíthatóvá váljon az azonos vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák pedagógiai teljesítménye, az országos kompetenciamérést a tanulók családi hátterének vizsgálata egészíti ki. Ennek keretében az OH kérdőívet juttat el a diákok közvetítésével a szülőkhöz. A tanulói kérdőív kitöltése önkéntes és név nélküli. A hivatal kiemelte: a kérdőívek adataiból képzett, az iskolák tanulóinak szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével jobban megmutatkozhat azon iskolák értékes pedagógiai munkája is, amelyek nehezebb körülmények között élő vagy gyengébb képességű tanulókkal foglalkoznak.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.22.
Meglepően bírálta a kormányt és saját munkáját Pölöskeiné
A képzés nem magában létezik. Gazdaságunk fejlődik, ez a növekedés képzett munkaerőért kiált, az álláskeresők száma csökkent – jelentette ki a konferencián Pölöskei Gáborné, hozzátéve, hogy mindezek mellett az egyik legfőbb kihívás a technológia gyors változása. A kihívásokra a szerinte a szakképzés azzal tud választ adni, ha képes olyan szakembereket képezni, akik megfelelnek az automatizáció és a digitalizáció miatt átalakult elvárásosoknak. Pölöskeiné sokak meglepetését kiváltva ezzel, kritikusan szólt a szakképzési intézményrendszer hiányosságairól, a problémák közé sorolta például a végzettség nélküli iskolaelhagyók magas arányát. Ezt tekinthetjük önkritikának is, lévén ez az arány kifejezetten növekedett az Orbán-kormány 2010-es tevékenykedése óta.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.05.21.
Teszteltük két gyerekkel a Holnemvolt Várat, fájdalmas élmény volt
Egy 3 és egy 6 éves gyerekkel néztük meg az Állatkert mellett most megnyílt Holnemvolt Várat, és nem esett jól. A nagyobb imádta, a kisebb csak azt hallgatta, mit miért nem tud használni. Az egész a régi Vidámpark hangulatát idézi: a belépő dupláját minimum ott kell hagyod, különben értelme sincs bemenni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.21.
Visszafordíthatatlan az állapota, mégis évente vizsgálni kell
A súlyosan, halmozottan sérült gyerekek többsége születése óta él betegségével, gyógyulásukra legtöbbször kevés az esély. Szüleiknek ennek ellenére évről-évre bizonyítaniuk kell, hogy a gyerek továbbra is beteg. Mindezt azért, hogy megkapják az ápolási díjat, az emelt összegű családi pótlékot, vagy a kerekesszéket. Az önálló mozgásra képtelen, pelenkázásra szoruló gyerekeket kész rémálom az orvos és a szakértői bizottságok elé cipelni, mégis sokszor ez az egyetlen lehetőség, hogy megkapják az ellátást.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.21.
304 milliót kap a felcsúti általános iskola
A kormány döntött a felcsúti Endresz György Általános Iskola 304 175 000 forintos új épületének megvalósításáról - számol be a Menedzsment Fórum. Ebbe nem tartoznak bele az építkezésre kiszemelt telek közművesítésének és átalakításának költségei, mert azt az önkormányzat állja. A projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.21.
Gyermekotthonban élő gyerekek mondanak verset a BKK járatain
Újdonsággal készülünk gyermeknapra: 2018. május 22-től 27-ig József Attila Altató, Bartos Erika Villamos, Forgalom és Trolibusz, Erdős Virág Négyeshatos és Varró Dániel Hol alszik a villamos? című műveinek részleteit hallhatjátok számos buszon, trolibuszon és villamoson a Cseppkő Gyermekotthoni Központ lakóinak előadásában. Itt megtudhatjátok, melyik járatokon találkozhattok majd a gyerekversekkel: Köszönjük a szerzők hozzájárulását versük felhasználásához, a Cseppkő Gyermekotthoni Központnak, hogy eljöttek hozzánk, a Szülők Háza Alapítványnak pedig a szervezésben nyújtott segítséget.
(Forrás: Index)
 
2018.05.21.
Mélyen hallgat a magyar delegáció a CEU amerikai kampuszáról
Enyedi Zsolt, a CEU rektorhelyettese a múlt héten számolt be arról, hogy a Bard College falain belül kialakított oktatási helyszínt olyan magas rangú magyar tisztviselők szemrevételezték még április 13-án, mint Palkovics László leköszönő oktatási államtitkár, Altusz Kristóf külügyi helyettes államtitkár és Kumin Ferenc New York-i főkonzul.A rektorhelyettes úgy hallotta, mindennel meg voltak elégedve, az egyetem minden feltételt teljesített, amit a felsőoktatási törvény tavaly áprilisban elfogadott - lex CEU-ként elhíresült - módosítása előír.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.21.
A gyerekek közel fele már hároméves kora előtt rendszeresen használ okostelefont
Magyarországon a 3 évnél fiatalabb gyermekek 42 százaléka rendszeresen használ valamilyen okoseszközt, és kisiskolás korra ez a szám 89 százalékra nő – derül ki az NN Biztosító megbízásából készült friss kutatásból, amelyet az NRC készített.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.20.
Nevelj jedit! - A képzelet pedagógiája. Kultúraváltás a pedagógiai szakirodalomban. Lencse Máté recenziója
Meggyőződésem, hogy sok ilyen könyv kellene. Mármint olyan, ami jól néz ki, hívogató, aztán kézbe venni is kellemes, sőt, még az illata is jó. És kinyitva sem tűnik fel semmi különös, olyan mint a többi könyv, valahogy illik a többiek közé, otthon érzi magát a könyvesboltban. Fontos az első benyomás, hiszen nem mindenki tudja, hogy mit is keres, nem mindenkinek adnak fel olvasmányokat. A Nevelj jedit! könnyedén meglephet bárkit, simán hazaviteti magát olyasvalakivel is, akinek semmi köze a pedagógiához.
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.05.20.
Megdöbbentő, de ez a térkép az iskolai mészárlásokat mutatja
Legalább tíz halottja és tíz sérültje van a pénteki, Santa Fében történt iskolai lövöldözésnek, amit egy Dimitrios Pagourtzis nevű 17 éves diák követett el. Pagourtzis a 11. osztályba járt, a lövöldözés mellett a szemtanúk szerint csőbombát is dobott több osztályterembe. Időközben újabb amerikai iskolánál történt lövöldözés: péntek este Georgia államban nyitottak tüzet egy intézménynél; egy ember meghalt, egy másik pedig megsebesült. A The Washington Post az 1999-es Columbine-ban történt lövöldözés óta gyűjti egy adatbázisban az Egyesült Államokban történt hasonló eseteket. A Twitteren tették közzé, hogy a Santa Fében történt volt az idei tizenhatodik iskolai mészárlás az Egyesült Államokban, és még csak május van.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.05.20.
Trónok harca a PDSZ-nél
Közös beadvánnyal fordult a bírósághoz a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) több tagja, a szakszervezet áprilisi rendkívüli tisztújító kongresszusa szabályosságának vizsgálatát kérve – jelentette be Mendrey László, a PDSZ korábbi elnöke az érdekképviselet szombati közgyűlésén.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.20.
Az egyetemre készülők harmada külföldre menne, de mi tartja itthon a többieket?
Sokan gondolkoznak úgy, mint ő, és a kockázatkerülés valóban logikus stratégia lehet, ha az embernek nincs sok pénze. Ő legalábbis úgy számolt: ahhoz, hogy biztos munkalehetőség nélkül kimenjen, annyi megtakarított pénzre mindenképp szüksége van, amiből tudja finanszírozni, hogy hetekig csak munkát keres. Addig is figyeli az álláshirdetéseket, de azt jól látja, hogy sokkal kevesebb az esélye, ha a távolból keres munkát.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.20.
Az állam és az egyház elérte, hogy a gyerekek már nem is köszönnek egymásnak az utcán
Az egyházi iskolák 2017-ben tanulónként évi 160 ezer forint normatív támogatást kaptak, míg a tankerületek egy tanulóra jutó éves dologi kiadási kerete 2017-ben csak 57 651 forint volt.Ez az egyházi iskoláknak járó normatív keret 36 százaléka. A különbség pedig 2018-ban még nőtt is. Az iskolákba áramló pénz, az egyéb külsőségek, illetve az iskola híre döntő befolyással van arra, hogy a szülők az adott intézménybe vagy más iskolába akarják íratni a gyereküket.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.05.19.
AZUL: a szabadság logikája – Játékfilozófiai elemzés. Aczél Zoltán írása
A játékfilozófia – meggyőződésem szerint – segíthet a strukturális alapjait újragondolni egy teljesen új társadalomnak, amelyet már elsősorban a Z-generáció működtet. Ennek a társadalomnak a legjellemzőbb eleme már nem a digitalizáció lesz, hanem általában a játék élménye. Egy élményalapú társadalom robbanásszerű kibontakozását éljük meg, ahol a legalapvetőbb erőforrás a szabadság. A játékélmény, amit az AZUL nyújt számomra, egy teljesen új gondolkodásmód ízelítője, mely partiról partira segít egyre jobban megértenem a szabadság logikáját.
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.05.18.
NGM: a diákok munkavállalását is a Munka törvénykönyve szabályozza
A diákok munkavállalásának körülményeit is a Munka törvénykönyve szabályozza, így a 16. életévüket betöltött tanulók foglalkoztatásánál is fontos az írásban rögzített munkaszerződés, amelynek tartalmaznia kell az alapbért, a munkakört, a munkavégzés helyét, a napi munkaidőt, illetve a munkaviszony időtartamát - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.18.
Migráns és Soros-terv nevű csapatok versengtek a gyerektáborban
Tisztelt Miniszterelnöki Kabinetiroda! Mély alázattal és tisztelettel jelentem, hogy nem volt kidobott pénz a migránsozós népszavazásra, számtalan plakátkampányra meg a kormánypárti képviselők és média betanítására költött pártízmilliárd forint, az üzenet ugyanis szép mélyen beszívódott a magyar nemzettestbe. Ennek jeléül küldeném azt a Facebook bejegyzést, amelyet egy olvasónk küldött nekünk. Ebben egy vidéki erdei iskola számol be arról, hogy a 10-11 éves gyerekek a tábori versenyre a Migránsok és a Soros-terv csapatneveket választották maguknak.
(Forrás: index)
 
2018.05.17.
Kétségbeejtő állapotban van a magyar gyerekek fogazata
Hiába biztosít az állam szinte teljeskörű térítésmentes fogászati ellátást gyerekeknek, a Council of European Dentist legutolsó adatai szerint Európában mégis a magyar 12 évesek fogazata a legrosszabb. Ebben az életkorban már csak alig nyolcaduknak van ép fogsora, az átlagos magyar hatodikosnak háromnál több foga hiányzik, lyukas vagy tömött.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.17.
HASIT: a Hallgatói Sikerességet Támogató projekt
2016 szeptemberében került bevezetésre az AVATAR rendszer a Dunaújvárosi Egyetemen. Az Avatar legfőbb célja a hallgatói aktivitás és sikeresség mérése, valamint ezen eredmények vizuális megjelenítése. Az aktuális állapot folyamatosan tájékoztatást ad arról, hogy hogyan alakulnak a hallgató egyetemi tanulmányai. Az Avatar-állapot értékelésére számos az egyetemi életben fontos, mérhető indikátort alkalmazunk, ilyenek pl. a mintatantervhez viszonyított haladás, a félévközi határidős feladatok teljesítése, a tanulmányi eredmény, az órákon való megjelenés és a nyelvvizsga megléte vagy hiánya. Egy speciálisan kialakított képlet alapján hétféle állapotot vehet föl egy hallgató avatárja: haragos, aggódó, szomorú, semleges, bizakodó, mosolygós, elégedett és boldog.
(Forrás: Eduline)
 
2018.05.17.
Fellélegezhetnek a tanárok? Itt az intelligens diákfegyelmező rendszer
A Hangzhou No. 11 Middle Schoolba "intelligens tantermi magatartás-irányítási rendszert" telepítettek, amely rögzíti a diákok arckifejezéseit és mozgásait az órákon, az adatokat kielemezve pedig azt is megmondja, hogy a diákok figyelnek-e rendesen a tanárra. A rendszer képes megmondani, hogy a tanulók olvasnak, figyelnek, vagy esetleg szundikálnak az asztalukon. Felismer olyan kifejezéseket, mint a boldogság, a félelem, a harag vagy épp a hülyéskedés. A diákok ezek alapján valós idejű figyelempontokat kapnak, amelyet a képernyőn követhet a tanár.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.16.
Gyarmathy Éva: Gondolkodó sapkák: kreatív gyerekek és beilleszkedési zavarok
A kreatív megoldás jellemzője, hogy összeegyezteti az összeegyeztethetetlent, vagyis olyasmit hoz létre, ami még nem volt, alkot. A kreatív személy a szokásosnál jobban képes elviselni a kétértelműség, a bizonytalanság keltette feszültséget. Gondolkodása nem menekül a biztos, már meglévő tudáshoz, bejárt utakhoz, hanem ha szükséges, elviseli azt a feszültséget, amelyet az össze nem illés okoz. A kisgyerekek kreativitása természetes szabad fantázia, amit még nem nagyon korlátoz a tudás. Az érett alkotó gondolkodásnak azonban már meg kell küzdenie a szokásossal, az ismerttel.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.16.
„Lakossági igényre” hivatkozva adna iskolákat egyházi kézbe Semjén
A kereszténydemokrata politikus hétfőn, kinevezés előtti parlamenti meghallgatásán beszélt arról, hogy az elmúlt nyolc évben megduplázódott az egyházi fenntartású intézmények száma: a közoktatásban 6-ról 13, a szociális területen 11-ről 23 százalékra nőtt ez az arány, miközben már 270 ezer gyerek tanul hittant. Semjén hozzátette, ha erre lakossági igény mutatkozik, híve annak, hogy az egyházak további intézményeket is átvegyenek – és azt is hangsúlyozta, hogy hisz az állam és egyház egymás mellé rendeltségében. Mindezzel csak két bökkenő van: lakossági igény eddig sem mutatkozott arra, hogy az állam – a rendes éves támogatáson túl – a HVG által is megírt váratlan döntéssel 118 milliárdot vagy akár 80 milliárdot adjon határon inneni és túli egyházi szervezeteknek; ahogy azt sem követelte senki, hogy egyetemi, középiskolai struktúrák kerüljenek egyházi fennhatóság alá.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.16.
Szókratész és az ellopott gyermekkor orvosi esete
Amióta Szókratész azon dohogott, hogy az írás rombolja az emlékezőtehetséget, az emberek ökölbe szorítják kezüket, ha a technika lehetséges veszélyeiről hallanak. S míg kutatók manapság arra hívják fel a figyelmet, hogy a közösségi média egyre több tinédzsert taszít depresszióba, a szülők azon pánikolnak, hogy az okostelefon korszaka elvonja a figyelmet a lényeges dolgoktól.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.16.
A legtöbb fogyatékos gyerek csak álmodhat róla, hogy nevelőszülőhöz kerül
Ahogy a nevelőszülők száma folyamatosan csökken Magyarországon, úgy fogynak egyre azok a nevelőszülők is, akik fogyatékos gyerekek nevelését is vállalják. Hiába magasabb összegű az ellátmány, ha a gyerek tartósan beteg vagy fogyatékkal él, a megemelt összeg sem fedezi az ilyen gyerekek gondozásával járó plusz költségeket. A szakmai-lelki támogatás is hiányos a nevelőszülői hálózatokban, így a nevelőszülők sokszor egyedül maradnak a gondjaikkal. Ezek mellett ráadásul a gyermekvédelmi rendszer is inkább bent tartja a fogyatékos gyerekeket az otthonokban, csak nehogy később vissza kelljen venni őket a nevelőszülőtől, esetleg a környéken hiányzó speciális iskola, nappali fogyatékos ellátás vagy fejlesztési lehetőségek miatt.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.16.
Csak fantázia a jó iskola
A fantasztikus univerzumok iskolái sokban hasonlítanak a valósakhoz, a szegregáció éppúgy jelen van, mint a zaklatás, bántalmazás - A képzelt világok elemzése segíthet megérteni jelen társadalmunk problémáit is - Nem kérdés, hogy a sci-fit, a fantasyt érdemes lenne bevinni az iskolák falain belülre – a Nevelj jedit! A képzelet pedagógiája című kötet szerkesztőjével, Nagy Ádámmal beszélgettünk.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
 
2018.05.16.
Iskolai program a cukorbetegség megismeréséért
A Nemzetközi Diabétesz Szövetség 6-14 éves gyerekek, szüleik és tanáraik számára hozta létre KiDS elnevezéssel iskolai oktatási programját, melyet a kezdeményezés mellett elkötelezett Sanofi-Aventis Zrt. felkérésére az Egy Csepp Figyelem Alapítvány valósít meg Magyarországon. A program hazai bevezetése a következő tanévben kísérleti projekttel indul, melyben öt iskola vesz részt. A cukorbetegség megismerésére, a 2-es típusú diabétesz megelőzésére és a diabétesszel élő gyerekek elfogadására irányuló programban a szakemberek mellett olyan hírességek is részt vesznek majd, mint Erős Antónia, Szellő István vagy éppen Kocsis Tibor.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.15.
Házmesterrekord: a Figyelő felnyomta a Kliknél a "Tanulni akarunk" klip helyszínét, a Vörösmarty gimit
A fenntartó erre küldött válaszából a lap szerint az derült ki, hogy "a Vörösmarty Mihály Gimnázium vezetője saját hatáskörben engedélyezte az intézmény volt diákjának, Molnár Áron "noÁr” rapper klipjének forgatását. Mivel nem értesítette a tankerületi központot, így bérleti díjat nem állapíthattak meg, ezzel megsértette a belső eljárásrendet."A sikeres feljelentgetés után még tanulságra is futotta: a Figyelő szerint mivel az igazgató "nem kötött bérleti szerződést, és ingyen üzleti és politikai célokra adta oda a közintézményt, ezzel megkárosította a fenntartót, a magyar államot.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.05.15.
Most oktatásügyben kapott komoly bírálatot Magyarország
Az EP kulturális és oktatásügyi bizottsága (CULT) szerint Magyarországnak joga van saját oktatási törvényekhez, de azok nem lehetnek ellentétesek a belső piaci szabadságjogokkal.Elismerték, hogy a magyar hatóságok teljesítették az EP bizonyos vonatkozó ajánlásait, ugyanakkor problémásnak nevezték a Közép-európai Egyetem (CEU) ügyének elhúzódását, és az intézmény működését lehetővé tevő megállapodás aláírására szólították fel a kormányt, mondván, a CEU már teljesítette az előírt feltételeket.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.14.
Igazán boldog akar lenni? - Olvasson!
Tudjuk, hogy a boldogsághoz a legfőbb út a társas kapcsolatokon keresztül vezet, a nagyon boldog emberek sok időt töltenek másokkal – magyarázza Santos, akinek tanításai már kikerültek a Yale falai közül. „A jól-lét tudománya” már az interneten is hozzáférhető, írásbeli és videó tananyagokkal. Egy hónappal az indulása után már 168 országból 78 ezer ember vette fel, ami a legnagyobb szám az online tanfolyamok történetében.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.14.
Ignatieff: Ha nyárig nincs megállapodás, Bécsbe költözik a CEU
Korábban már megjelent, hogy a CEU Bécsbe költözik – már egyetértési nyilatkozatot is aláírtak a várossal –, Ignatieff ugyanakkor arról beszélt, hogy az intézmény otthona a magyar főváros marad, és elkötelezett a budapesti jövő hosszú távú rendezése mellett. Most a WP-nek azt mondta a rektor: ha az intézmény nem kapja meg nyáron a működési engedélyt, Bécsbe kell költöznie. "Ha nincs változás, az egyetem nem lesz vonzó a hallgatók számára. Nem tudunk új embereket felvenni. Elkezdünk elvérezni. Nem vághatunk neki még egy tanévnek ilyen bizonytalanságban."
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.14.
Miért lenne menő, hogy nem tud összeadni két törtet?
Miért van az, hogy senki sem konyít a matematikához, és még fel is vágunk vele? Juhász Péter matematikatanár,az MTA Rényi Alfréd Matematikai Intézet munkatársa szerint ez nem kellene, hogy így legyen, elég lenne, ha képlethalmok helyett gondolkodásra nevelnék a gyerekeket iskolában. Juhász, aki gimnáziumi és egyetemi tanár is egyben, régóta használja a felfedeztető matematika módszerét, amit más kutatókkal együtt szívesen elterjesztene szélesebb körben is. Két éve ezzel a tervükkel nyertek a Magyar Tudományos Akadémia szakmódszertani pályázatán.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.14.
Meghalt Zara, Kecskemét kedvenc szurikátája
Május 14-én a Kecskeméti Vadaskertben egy fiú a tiltás ellenére benyúlt a vemhes Zarához, aki ösztönösen beleharapott a fiú kezébe. A kisfiú valószínűleg a rémülettől földhöz csapta a szurikátát. Zara és utódai azonnal elpusztultak. Kérek mindenkit, ne kezdjünk bűnbakot keresni, hiszen azzal már nem tudjuk meg nem történtté tenni a tragédiát, de kezdjünk apró lépésekkel egy olyan világot építeni, ahol ilyen dolgok nem történhetnek meg, ahol figyelünk a természetre, egymásra, és a közöttünk lévő harmóniára.
(Forrás: BAON)
 
2018.05.14.
A matematikának nem a képletek bemagolásáról kellene szólnia
A középiskolai matematika tanárnő már az egyetem alatt sem tudta elképzelni, hogy nyakra-főre íratja a röpdolgozatokat és adja a jegyeket, ezért alternatív módszereket keresett, így bukkant rá a gamifikációra. Nála a diákok pontokat gyűjtenek, akár úgyis, hogy egy telefonról működő játékkal feladatokat oldanak meg otthonról. A diákok minél több pontot gyűjtenek, annál menőbb avatart kapnak a virtuális osztályteremben. A tanárnő 9.-es osztálya pedig egy matematikai kísérletoktatásban vesz részt, ami nem tételeket magoltat, hanem gondolkodni tanítja a diákokat.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.14.
Persze, vannak jogaid, csak légy óvatos
Magyarból múlt hétfőn volt az érettségi, jöjjön tehát egy szövegértési feladat. Mit olvasnak ki ebből önök? Azt, hogy csak kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlaszt lehet használni az érettségin, vagy azt, hogy lehet használni azokat a 2017/2018-as vagy korábbi tankönyvjegyzéken szereplő középiskolai történelem atlaszokat is, amelyekben egyébként van kronológia? A félreértések eloszlatására a Történelemtanárok Egylete már tavaly rákérdezett erre a jogszabályhelyre, és kérdésükre már tavaly októberben megerősítette a minisztérium, hogy igen, lehet használni az évszámokat tartalmazó korábbi térképeket is az érettségin.
(Forrás: index)
 
2018.05.13.
„Hiába tanul egy gyerek 3 éve angolul, sokszor a kezdő csoportba kerül”
A Funside School úgynevezett élményiskola: a termekben laptop, tablet, társasjáték és LEGO várja a diákokat, a konyhában keksz és ropi van nekik kikészítve, a szünetben pedig kutyát simogathatnak babzsákfotelban ülve. Az idilli képet magunk elé képzelve hamar rájövünk, hogy ez vagy nem a valóság, vagy nem a közoktatás. Az utóbbi az igaz, azaz azoknak van lehetőségük szórakozva tanulni, akiknek a szülei megengedhetik maguknak, hogy finanszírozzák a képzést.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.05.13.
Balog Zoltán: a mostaninál jobb feltételei még nem voltak a romák integrációjának
Balog Zoltán a pécsi Gandhi Gimnáziumban rendezett VII. Romológus konferencián mondott köszöntőjében méltatta a kormány romaintegrációban elért – a közoktatást, a foglalkoztatást, a kultúrát és a tudományos életet is kedvezően befolyásoló – eredményeit. Emlékeztetett arra, hogy – Európában egyedülálló módon – Magyarországon hároméves kortól minden kisgyermeknek joga és lehetősége óvodába járni, ahol 85 százalékuk számára naponta háromszor ingyenes étkezést biztosít az állam. Az általános iskolások mintegy 65 százaléka részesül ingyenes étkezésben és kedvezményekben – tette hozzá a tárcavezető, kiemelve: az első kilenc évfolyam minden diákja számára díjmentesen biztosítják a tankönyveket.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.13.
Csalódottság és düh kíséri az OKJ-s képzéseket
Se szeri, se száma az OKJ-s tanfolyamot indító cégeknek és iskoláknak, de a képzések színvonalát senki sem garantálja. Pedig sok pénzt és energiát emésztenek fel, de a vége mégis sokszor az, hogy valódi tudás helyett csak egy papírt szorongatunk a kezünkben. Ahogy az a három interjúalanyunk, akik felnőttként döntöttek úgy, kitanulnak egy teljesen új szakmát. Virágkötés egy szál virágból, kutyakozmetika kutya nélkül, és egy gyógymasszőr tanfolyam, ahol pelenkázni kell.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.13.
Soros-Fidesz kettős ügynököt találtunk
Mint ismert, a PDSZ tisztújítást tart, menesztették az elnököt, Mendrey Lászlót. A szakszervezet leváltott elnöke hol többé, hol kevésbé érezteti azt, hogy a PDSZ-ben a Fidesz ügynökei ülnek, ebben a műsorban éppen kevésbé.Kimondva-kimondatlanul mások mellett Nagy Erzsébet pécsi pedagógusra is célozhatott Mendrey. A pécsi pedagógus, a szakszervezet választmányi tagja, városi ügyvivője – hosszas tépelődés és több megkeresésünk után - levélben reagált az elhangzottakra, amelyet lapunkhoz juttatott el.
(Forrás: Pécsi Stop)
 
2018.05.13.
"Ez a pedagógus társadalom szégyene" - Áll a bál a PDSZ-nél
Akár a bíróságig is eljuthat a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) áprilisi rendkívüli tisztújító kongresszusának ügye - értesült lapunk. Úgy tudjuk, a szakszervezet egy csoportja jelenleg kiemelten vizsgálja a tisztújító szabályosságát, a kialakult helyzet jogi körülményeit. Megírtuk: a rendkívüli kongresszuson még mandátuma lejárta előtt visszahívták a PDSZ addigi elnökét, Mendrey Lászlót - leváltásának szükségességét "belső feszültségekkel" magyarázták.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.13.
Megnyílt a Digitális Pedagógiai Műhely – négy előadó, három könyv, két felvonás, egyértelmű folytatás
Élénk érdeklődés mellett zajlott le 2018. május 3-án az első Digitális Pedagógiai Műhely foglalkozás a Kódex Kulturális Központban, a József körúton, Budapesten. A Műhely célja, hogy találkozási és tanulási fórumot biztosítson a különböző fejlesztő csoportok képviselői számára. Médiapedagógusok, oktatási szakemberek, kutatók hallgatták meg az előadásokat és beszélgettek a digitális pedagógiai környezet újdonságairól.
(Forrás: Modern Iskola)
 
2018.05.12.
L. Ritók Nóra: Fejlesztő foglalkoztatás
Nem betanított munka. És nem is tanfolyam. Nem felnőttoktatás. Valami más, amiben a közös célok meghatározása, és a közös felelősségvállalás az alap. Tudásátadás, képességfejlesztés és megfelelő viszonyulások kialakítása. Velük. Türelemmel. Mindez nem elméletben, hanem a gyakorlatba, a napi munkába ágyazottan. Így lehet eredmény. Nálunk már látszik.A hatása pedig átgyűrűzik mindenre. A családra, és a közösségre is. És a részvételi demokráciára is. Mert akik közösen keresnek célokat, és építik az ehhez vezető utat, felismerik majd, hogy ezt máshol is lehet gyakorolni. Bár ezzel most azt hiszem, megint nem illeszkedünk a központi elvárásokhoz. Mert ez egy liberális út.
(Forrás: Nyomor széle blog – hvg.hu)
 
2018.05.12.
Fókuszban a reziliencia, avagy hogyan működik a pszichológiai immunrendszerünk? Kramarics Rita írása
A reziliencia kifejezést számos diszciplína alkalmazza a mérnöki tudományoktól az ökológián át egészen a pszichológiáig. A kifejezés széleskörű alkalmazhatóságának oka abban áll, hogy általános rendszerszinten magyarázható meg általa a különféle anyagok vagy struktúrák sokkhatással szemben tanúsított adaptív ellenállóképessége. Tágabb értelemben azonban úgy is tekinthetünk erre a jelenségre, mint egy szervező-erőre, azaz a rendszer a vele szemben megnyilvánuló erőhatások következtében kibillen, és egy másik szinten újraszerveződve áll ismét helyre
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.05.12.
Kásler Miklós, az új emberek új kovácsa
Kásler Miklós beköszönő interjújában tudják, mit mondott? (Amúgy a kérdés az volt, hogy „Mi a véleménye a Klikről?”). „Abból indulnék ki, hogy én nem csak oktatásban gondolkozom, hanem nevelésben is. Az értékalapú oktatás és nevelés lesz a cél, amiben a magyar kultúrának a hihetetlen értékei is meg fognak jelenni. A nevelés kiemelt jelentőséggel bír, mivel ha a gyerek nem találkozik a viselkedési formákkal, az emberhez méltó életvitel ismertetésével, akkor ez egyértelműen értékveszteség az egyén, a család és a nemzet számára is.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.11.
Már nem a tanár az egyedüli birtokosa az információnak. De a zűrzavarban ő rak rendet.
A tanulás legyen öröm, érezzék, érdemes ide járni, de az iskola mégse váljon vidámparkká a sok modern kütyütől. A diákélet nem szenvedéssel teli gyötrelem, az új tudás nem puszta reprodukálás. Együttműködés, problémamegoldás, gondolkodás. A számonkérés nem padlóba fúrt lábakkal álló gyerek kínvallatása. Hát ilyen egyszerű. Mármint a végeredmény. De hogyan lehet eljutni erre a kellemes fennsíkra, amit tanításnak, tanulásnak nevezünk? Aki a minap meghallgatta a könyvtárosok hívására Debrecenből Egerszegre érkezett fiatal „tanár bácsit”, új hitet kapott. Fegyverneki Gergő elhiteti, mégiscsak legjobb tanárnak lenni.
(Forrás: ZAOL)
 
2018.05.11.
Homonnay: "Soha többet nem fogok érettségiztetni" - egy extanár vallomása a magyar oktatásügyről
A magyar iskola ma már nem is törekszik arra, hogy leképezzen egy demokratikus rendszert. Szerencsés az az intézmény, ahol még lehetőségük van a gyerekeknek olyan délutáni elfoglaltságokra – színjátszókör, médiakör, stb. – ahol egy mentor segítségével megtanulják, hogyan szerveződjenek maguk közösséggé, megtanulnak érvelni, vitázni. Szerencsés a gyerek, ha egy elitgimnáziumba, vagy egy alapítványi iskolába jár. De ezekből az iskolákból a legjobb diákok már nem magyar felsőoktatási intézményekben akarnak továbbtanulni. Az eduline május 6-án tette közzé, hogy az érettségizők több mint harmada külföldön tanulna tovább.
(Forrás: Szeretlek Magyarország)
 
2018.05.11.
Oktatás: segítség! - videó
A PISA-teszteken az uniós cél az volt, hogy 2010-re a kettesek aránya mindenütt 10% alá csökkenjen az oktatásban, de 5 évvel később, 2015-ben a magyar arány mindhárom területen több mint 25%. Már az Akadémia is beavatkozna a magyar oktatás színvonalában. A PDSZ ügyvezető elnöke, Szücs Tamás, Horváth Péter a Nemzeti Pedagóguskar elnöke és Nahalka István, oktatáskutató a Magyarul Balóval című műsorban.
(Forrás: rtl.hu)
 
2018.05.11.
Megvédte a tanárt a hamis pedofilvádtól, kirúgták az iskolaigazgatót
A szülői munkaközösség petíciót adott át a tankerület vezetőjének. Ebben többek között azt írják, felvetődik a gyanú, hogy más személyes konfliktus miatt bocsátották el az igazgatónőt, s a pedofilvád csak ürügy volt. Aggodalmuknak adtak hangot amiatt is, mi lesz az iskola tanulóival, mert ha így marad minden, hamarosan több tanár is felmond. Szerettük volna megkérdezni az illetékes tankerületi igazgatót, miért kellett távoznia az iskola vezetőjének, de lapzártáig nem reagált megkeresésünkre.
(Forrás: Blikk)
 
2018.05.11.
„Célszerű a tízparancsolat szerint élni” – Kásler Miklós a Mandinernek
Jó az, hogy az Emmi egyben marad? Mi lesz az orvoselvándorlással és a budapesti kórházfejlesztésekkel? Mi lesz az oktatáspolitika lényege, mire számíthatnak a pedagógusok? Mi az új ciklus kultúrpolitikai alapvetése? És hogyan értette a tízparancsolat és az egészség összefüggéseit? Ezekről is faggattuk Kásler Miklós onkológus orvosprofesszort, az Emberi Erőforrások Minisztériumának új vezetőjét.
(Forrás: Mandiner)
 
2018.05.11.
Műveltség, tanterv, vizsga.Knausz Imre előadása Pécsett az Autonómia és felelősség c. konferencián
Mindezekkel a megfontolásokkal csak szerettem volna határozottan állást foglalni amellett, hogy a hatékony – azaz gyermekközpontú – műveltségközvetítés igénye nem mond ellent az egységes nemzeti műveltség és az igazságos vizsgarendszer igényének.
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.05.11.
Bagdy Emőke és Oláh Attila a boldogságórákról - videó
A hvg-ben megjelent vélemnényre (Gyarmathy Éva) reagál a pozitív pszichológia két jeles képviselője, a boldogságórák kezdeményezője és mentora.
(Forrás: atv,hu)
 
2018.05.09.
Gyarmathy Éva: Vegyük komolyan a boldogságot!
Javaslom, hogy szakmai szempontok mentén elemezzük a boldogságot, és ennek fényében a boldogságórákat. A gyerekek boldogok, amennyiben hagyják őket boldognak lenni. Ha a körülmények engedik, mindannyian tudunk boldogok lenni, de van egy igen erős egyéni, személyes faktora a boldogságnak, amely kisgyerekkorban formálódik, és amely által a boldogság megélése inkább a belső, mint a külső tényezőktől függ.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.09.
Értékrendkurzus Németországban
Újabb integrációs kísérletre készülnek Németországban: a kormányzó Kereszténydemokrata Unió (CDU) és bajor testvérpártja, a Keresztényszociális Unió (CSU) előírná a nyugati értékrend elsajátítását a menedékkérők német oktatási intézményekben tanuló gyermekei­nek. A kibővített, beilleszkedésre is nevelő órarend akár pár éven belül életbe léphet.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.05.09.
A Nemzeti Pedagógus Kar még hisz a csodákban
Nemzeti Pedagógus Kar pozitív irányú, konstruktív párbeszédre készül az új emberierőforrás-miniszterrel, Kásler Miklóssal. Mint írták, nem feladatuk megítélni a miniszter elődje, Balog Zoltán munkáját, ugyanakkor jelezték, a Nemzeti Pedagógus Kar egyetértett azzal, hogy szükséges egy szakmai alapú életpályamodell, egy önértékelésre épülő, külső szereplőt is biztosító pedagógiai-szakmai ellenőrzés, valamint az oktatás tartalmi kérdéseinek átgondolása és változtatásokat kell tenni a pedagógusképzésben.Ugyanakkor problémát jelent és többször jelezték is, hogy a minimálbértől elszakadt a garantált illetményalap, így gyakorlatilag befagytak a bérek, továbbá nincsen valódi lehetőség a differenciálásra, a szükségesnél adminisztratívabb és néha életszerűtlen lett a tanfelügyeleti rendszer, többletforrások kellenek a megfelelő szintű fenntartáshoz és működtetéshez, valamint a szükséges fejlesztésekhez.
(Forrás: Kolozsvári Szalonna)
 
2018.05.09.
Nagy változás várható az iskolákban: csak az állami tankönyv maradhat
Az Indexnek Kereszty Péter, a Tankönyvesek Országos Egyesületének elnöke azt mondta, a tankönyvi engedélyeket bizonyos tankerületekben hibásan értelmezték, egyes magánkiadós tankönyvek megrendelését nem akarták jóváhagyni arra hivatkozva, hogy augusztusban lejár az engedély. Kereszty azt mondja, a 2018/19-es tankönyvjegyzékben szereplő könyveket nem lehet letiltani. Abban biztos, hogy ilyen írásbeli központi utasítás nem lett kiküldve, de feltételezése szerint szóban esetleg elhangozhatott, hogy célszerű később is elérhető tankönyveket rendelni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.09.
Tankönyvcsata: eljött az utolsó összecsapás
Az iskoláknak már csak idén van lehetőségük arra, hogy a magánkiadós könyvek többségéből a hivatalos tankönyvjegyzék alapján rendeljenek. Ennek ellenére a Tanosznak tudomása van arról, hogy egyes tankerületek nem akarják jóváhagyni ezeket a rendeléseket, akkor sem, ha az iskolák nem lépik át a tankönyvekre szánt keretösszeget. Arra hivatkoznak, hogy az augusztus 31-ig szóló engedélyek a 2018/2019-es tanévre már nem érvényesek. Érdekes, hogy a tankönyvjegyzékben szerepelnek olyan állami kiadású könyvek is, amelyek engedélye ugyancsak idén augusztusban jár le, ám ezek megrendelésével egyik tankerületnek sem volt gondja. A Tanosz levélben hívta fel az iskolaigazgatók és tankönyvfelelősök figyelmét arra, hogy a hivatalos jegyzékben szereplő magánkiadós könyvek letiltása jogellenes.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.09.
Változások kellenek az oktatásban – az MTA minden segítséget megad
Az indoklás szerint a további problémák a következők: növekszik a korai iskolaelhagyók aránya, jelentősen torzult az oktatás szerkezete, a megbízható szakmai kontroll elmaradása miatt romlott a tankönyvek színvonala, a családi háttér egyre jobban meghatározza a tanulók kilátásait, növekedtek a régiók, illetve az iskolák közötti különbségek. A pedagógusok bére az egyéb szakmákban dolgozó felsőfokú végzettségűekhez viszonyítva az elmúlt évek béremelései ellenére még mindig az utolsók között van az EU28 országok között.
(Forrás: MTA)
 
2018.05.09.
Hiába a rendelet, elvették az érettségizőktől a régebbi töriatlaszokat
"Ha valóban ez történt, akkor ezt semmiképpen sem lehet annyiban hagyni, mert ez súlyosan érinthette a gyerekek érettségijének eredményességét" - mondta az Indexnek Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. Miklósi azt mondta: fontos lenne tudni, hogy az esetről készült-e jegyzőkönyv, egyben felajánlotta az Egylet segítségét az érintett diákoknak és szüleiknek.
(Forrás: index)
 
2018.05.08.
Világhírű professzorok is kiálltak a Stop Soros törvénycsomag ellen
A nyilatkozatot többek közt olyan világhírű professzorok is aláírták, mint François Crépeau, aki nem sokkal ezelőttig az ENSZ migránsok jogaival foglalkozó különleges rapportőre volt, vagy James Hathaway és Guy Goodwin-Gill, akik manapság a világ két legnagyobb menedékjogi szaktekintélyének számítanak. Az aláírók között van emellett a svéd Raoul Wallenberg Intézet igazgatója, a Szlovák Tudományos Akadémia tagja és a legpatinásabb ecuadori egyetem jogi karának dékánja is.
(Forrás: index)
 
2018.05.08.
Miért változik nehezen az oktatás?
A kérdés az, hogy az a paradigmaváltás, amit számon kérünk a közoktatáson, vajon miért nem jön el, vagy legalábbis miért késik. Számon kérik már a szülők, akik több mint tízezren szúrtál le a változás igényének virtuális zászlaját a Szülői hang térképén. Nem is felületes, hanem, mint írják gyökeres változást szeretnének az oktatásban. A diákok is százezrével tették le a voksukat a rendszer alapvető újragondolása mellett, ennek remek példája az a videó, amelyben a diákok a színész-rapper noÁr hangján követelik talán ugyanazokat a változásokat. Mindenesetre sok dolog előkerül a rap-számban, az IKT eszközök is megemlítődnek, mint a jövőre nyitott kapuk megtestesítői. Végül szólnunk kell a tanárokról, akiknek már hetente jut továbbképzés, új szakkönyv, webinárium vagy konferencia - mind-mind egy új pedagógia jegyében.
(Forrás: Tanárblog)
 
2018.05.08.
Így tanítana a demokratikus iskola, ha létezne Magyarországon
Az ELTE Tanító- és Óvónőképző Karán megrendezett konferencián nemcsak az új kompetenciákról, hanem az esemény címének megfelelően szegregációról, a gyermekek emancipációjáról, demokráciáról és szabadságról, a pedagógusok szerepváltozásáról, a tanítás nélküli tanulásról is szó volt. A demokratikus és alternatív neveléssel foglalkozó szakemberek igazi sztárparádéja vonult fel: Fóti Péter, a Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület elnöke előadást tartott, kerekasztalt moderált és egy iskolagyűlés-szimulációt is levezényelt. Jelen volt még egyebek mellett Nahalka István oktatáskutató, Gyarmathy Éva pszichológus, a Diszlexia Központ alapítója, illetve Bas Rosenbrand alternatíviskola-alapító Hollandiából.
(Forrás: Qubit)
 
2018.05.08.
Robban az iskola – mi legyen a pedagógia jövője?
Budapesten az elmúlt hónapokban három nagy pedagógiai konferencia is lezajlott. Kettőn az aktuális magyarországi oktatási szemlélettel szembeni kritikai hangok jelentek meg. Vajon mi lehet az elégedetlenség oka? Miért beszélnek pedagógusok pedagógusoknak vagy az oktatásban dolgozóknak a szakma válságáról? Hogy lehet, hogy informatikusok, cégtulajdonosok, pszichológusok innovatívabb pedagógiai ötletekkel állnak elő, mint a tanárok? Hogyan reagálhat a szakma a társadalmi változásokra?
(Forrás: Qubit)
 
2018.05.08.
Történelemtanár: Könnyű érettségi feladatsor néhány becsapós kérdéssel
"Ez egy nagyon jól feldolgozható feladatsor, aki egy kicsit is tájékozott a történelemben, az könnyen megírja" – értékelte a középszintű érettségit az oktatási szakportálnak egy középiskolai történelemtanár. Ahogy megírtuk, a diákoknak egyebek mellett a kereszténység születéséről, az iszlámról, a kapitalista gazdaságról, a Rákóczi-szabadságharcról, a dualizmus kori Magyarország gazdaságáról, az első világháború idején fellépő élelmiszerhiányról, és egy 1957-es Kádár János-beszédről is kellett kérdésekre válaszolniuk az érettségi rövidebb feladatokból álló részében.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.07.
Gerőcs és Csapodi tanár úr megoldotta a matekérettségit
"Az idei matematika érettségi nagyjából lefedte a középiskolai tananyagot , ebből megbukni nehéz, de a jelest sem volt könnyű megszerezni. Annak különösen örültem, hogy volt benne egy-két olyan probléma is, ami kifejezetten godolkodásra, próbálkozásra, egyfajta szellemi játékra késztette a gyerekeket", mondta az idei középszintű matematika feladatlapról Gerőcs László, a Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium vezető tanára. Csapodi Csaba az ELTE oktatója szerint az írásbeli az előzetes elvárásoknak megfelelő volt, az elégségest viszonylag könnyen meg lehetett szerezni, az ötös eléréséhez viszont dolgozni kellett.
(Forrás: index)
 
2018.05.07.
Elismert felsőoktatási szakember lesz az oktatási államtitkár
Bódis József, a Magyar Rektori Konferencia elnöke és a Pécsi Tudományegyetem korábbi rektora lesz a hvg.hu információi szerint az oktatási államtitkár a Kásler Miklós vezette Emberi Erőforrás Minisztériumban. A tárcánál, úgy tudjuk, nem áll vissza a korábbi köz- és felsőoktatás-irányítási struktúra, Bódis József oktatási államtitkárként mindkét területet felügyeli majd, egy-egy helyettes államtitkár segítségével.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.07.
Az árokparton kezeli a megerőszakolt kislányokat (interjú)
Tasi Kriszta az ország legszegényebb településein dolgozik pszichológusként, a körülmények miatt kénytelen unortodox módszerekhez nyúlni: árokparton vagy a gátoldalon tart rendelést, ha úgy hozza a szükség. Rajta kívül nincs másik szakember a térségben, pedig hatalmas igény lenne rá, hogy valaki meghallgassa a felnőtteket, gyerekeket, mondja Tasi, aki egyszemélyben pszichológus, szociális munkás és tanító. Munkája során rengeteg bántalmazásos esettel találkozik; sokszor neki kell rendőrségi feljelentést tennie, mert a nemi erőszakot elszenvedő lányoknak még saját anyjuk sem hisz.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.05.03.
Lencse Máté írása a Tanúhegyek c. könyv kapcsán
A Trencsényi László által szerkesztett Tanúhegyek című kötet bemutatóján hangzott el a szöveg. A kötet portrékat, emlékezéseket, interjúkat tartalmaz mintaadó pedagógusokról (Magyar Pedagógiai Társaság, Budapest, 2018).
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.05.03.
Tanár úr, nem írtam leckét, inkább gondolkodtam - Interjú Surányi Lászlóval, a Fazekas kitüntetett tanárával
Surányi Lászlót, a Fazekas Gimnázium matematika tagozatának tanárát kitüntette a Massachusetts Institute of Technology. Harminc éve tanít az ország legjobb tagozatán, diákolimpikonokat és tudósokat nevelt. Matematikán kívül filozófiával, irodalommal, zenével és számos más tudományterülettel is foglalkozik. Azt mondja, nem szabad, hogy egy tanártól féljenek a gyerekek, és el kell fogadni, hogy nekik nem az iskolában töltött délelőttök a legfontosabbak. Szerinte nem magától értetődő az, miért kellene mindenkinek megtanulni a másodfokú egyenlet megoldóképletét és elolvasni a Vörös és feketét
(Forrás: 444.hu)
 
2018.05.03.
Arra vagyok kíváncsi, mit tudnak a diákok, nem arra, hogy mit nem (interjú)
Kovács Erika, a Városmajori Gimnázium matematikatanára megkapta a Massachusetts Institute of Technology kitüntetését, az Inspirational Teacher Awardot. Több díjat is kapott már, a legnagyobb sikernek mégis azt érzi, ha a gyerekek jókedvűen mennek be az órájára. Kötelességének érzi, hogy gondozza a tehetségeket és minden diákjával megszerettesse a matematikát. Van, hogy péntek éjjel háromkor is matekpéldákat old meg, és a villamoson találja ki a legjobb feladatokat a diákoknak.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.05.03.
Magyar egyetemisták nyerték a neves nemzetközi szoftverfejlesztő versenyt
A Global Legal Hackathon nevű nemzetközi jogiszoftver-fejlesztő verseny New York-i döntőjébe 14 csapat került be.Az egyetlen európaiként döntőbe jutó magyar csapat tagja volt Bihary Gergely, Lakatos Péter és Elődi Márton mérnök informatikus, Danóczy Bálint közgazdász, Bihary Dániel jogász és Nagy Kristóf dizájner hallgató. A csapatok feladata az volt, hogy 48 óra alatt egy olyan szoftvert fejlesszenek ki, amely megváltoztathatja a jogi szektor működését.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2018.05.03.
Csúnyán kiosztotta az osztályfőnököt a budai gimnázium portása
A Budai Nagy Antal Gimnázium feltűnő gyakorisággal kerül be a hírekbe. Legutóbb azzal, hogy a Magyar Kétfarkú Kutya Párt kerületi jelöltje körülbelül 400 ezer forint értékben különböző műszaki cikkeket vitt az iskola diákjainak, de az igazgató megtiltotta, hogy a tanulók bevigyék ezeket az épületbe. Az adományokat azért kapták a gyerekek, mert az iskola évek óta működő alapítványát kizárták az 1 %-os felajánlásokra jogosult szervezetek közül. Ez komoly anyagi hátrányt okozott az alapítványnak, amely a szülők többszöri kérése ellenére sem hozta nyilvánosságra a 2016-os éves beszámolóját, ezért a szülői választmány feljelentést tett az iskola és egyben az alapítvány vezetője, Manolovitsné Erdőközi Orsolya ellen.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.05.03.
Gyereknek lenni nem csak játék és mese
A 10-14 éves korosztályban évente 25-30 gyerek vet véget az életének - ez az egyik legelkeserítőbb megállapítása a Hintalovon Alapítvány frissen publikált, a 2017-es év eseményeire vonatkozó gyermekjogi jelentésének. Mindez az iskolapszichológusok hiányára is visszavezethető; a tavaly tavasszal felbukkanó, Kék Bálna nevű, tinédzsereket öngyilkosságra buzdító online csoportok hazai megjelenésének veszélye miatt több szó esett a gyerekek mentális egészségét támogató szolgáltatásokról és a prevenció fontosságáról is. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2017-ben közzétett (2016-ra vonatkozó) adatai szerint ugyanakkor az iskolapszichológusi státuszoknak csupán felét sikerült betölteni.
(Forrás: Népszava)
 
2018.05.03.
Kitiltanák a lakók a visítozó, ordibáló gyerekeket egy XXII. kerületi játszótérről
A XXII. kerületi Rózsakerti lakótelep "pihenni vágyó" lakói figyelmeztetést ragasztottak ki az egyik játszótér kerítésére. Úgy döntöttek, hogy a játszótéren szórakozó, rosszcsont gyerekek számára bizonyos tevékenységeket egyszerűen megtiltanak, és bár a facsemeték tekergetése, a házak tövében való vécézés vagy a játszótér elemeinek megrongálása még érthető okokból került a tiltólistájukra, a kiabálás, ordítozás, visítozás vagy bömbölés ellenzése már kevésbé. Érthetetlen továbbá, hogy mégis miként akarják egy kisgyereknek megszabni, hogy ha a barátaival mászókázik, játszik vagy hintázik, akkor azt csendben tegye, ha pedig leesik, elesik, véletlenül se kezdjen sírni?
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.02.
Gyarmathy Éva: Pótszerek – még egyszer a Boldogságórákról
A Boldogságóra Csapat (amelynek cikke itt olvasható) nyilván abban hisz, hogy meg kell tanulni elviselni a rosszat, és ebben tud segíteni például a boldogságóra. És persze a meditáció, a kóruséneklés, valamint a horgászat is megnyugtató. Mi leszünk ismét a legvidámabb barakk. És a gyerekek, amikor kikerülnek a szürkésítőből, akkor már tudják, hogyan kell elfogadni az elfogadhatatlant. Kivéve persze azt a néhányat, akik pszichiátriai diagnózist kapnak, mert elutasítják, hogy az a dolguk az életben, hogy kövessék az utasításokat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.05.02.
Boldogságórák nem csak boldogtalan gyerekeknek – válasz Gyarmathy Évának
Gyarmathy Éva (akinek a munkásságát tiszteljük és nagyra értékeljük), Tanóra a boldogtalan gyermekeknek című cikke április 26-án jelent meg a hvg.hu-n. Ebben a cikkben többszörösen valótlan információkat közölt a Boldogságóra Programról, ezzel hitelrontást okozva a programnak, amit most szeretnénk tisztába tenni. Továbbá tisztelettel felajánljuk a személyes találkozás és beszélgetés lehetőségét egy boldogságórán, bízunk benne, hogy elfogadja a meghívásunkat. Hiszünk abban, hogy mindannyian a pozitív változás követei vagyunk, egy hajóban evezünk, és szívünkben békével szeretnénk kiállni a boldogságórák mellett.
(Forrás: hvg.hu)
 
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep