Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2018.06.30.
Egy orosházi tanítónő működtette a facebookos kamuoldal-hálózatot
Több mint százezres nagyságrendű követőtáborral bírt azt a magyar kamuhír-hálózat, amit sikerült lelőnie a Facebooknak – írja az Index. A Káprázatos Club, a NŐK Blogja, a Magyarok Blogja, a Világpolgár, a 40 év felettiek közössége, és A Tudás Fája néven futó oldalak mögött mint kiderült, a 48 éves Nagy Erika állt, aki korábban tanítónőként dolgozott Orosházán. Erikát a fakepalm.hu szerkesztői buktatták le, akiknek a nő később bevallotta, hogy valóban ő működtette az oldalakat.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.06.30.
Máris Gulyás Gergelyt tennék a Nemzeti Közszolgálati Egyetem urává, de egyéb érdekességek is várhatók a Ház rendkívüli ülésén
Az NK-ről szóló törvény eddig az intézmény fenntartójának a közigazgatás-fejlesztésért felelős miniszter, az igazságügyért felelős miniszter, a honvédelemért felelős miniszter, valamint a rendészetért felelős miniszter részvételével működő Fenntartói Testületet jelölte meg, amelyet felváltva irányítottak az egyes tárcák. A Fenntartói Testület a hatáskörébe tartozó ügyekben határozattal dönt a négy tag egyhangú igen szavazatával. A mostani javaslat arról rendelkezne, hogy az NKE fenntartói jogait a jövőben a közigazgatás-fejlesztésért felelős miniszter gyakorolja, azaz a Miniszterelnökséget vezető miniszter: Gulyás Gergely.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.06.30.
Török Márk 11 év után lemondott a hallgatói önkormányzat vezetéséről
Török – egy évnyi, fegyelmi ügy miatti kihagyással – 2007 óta vezette a Szegedi Tudományegyetem egyetemi hallgatói önkormányzatát. Előtte, 2004-től a bölcsészkari HÖK vezetője volt. 2016 nyarán írt arról az Átlátszó Oktatás, hogy a jogszabály-módosítás miatt Török már nem lehetne EHÖK-elnök.Törököt az egyetem mind a 12 karának dékánja megkérte, hogy az intézmény hírnevére tekintettel ne ragaszkodjon görcsösen tisztségéhez és ne menjen bíróságra. A diákvezér erre kioktató levelet írt a kari vezetőknek, amiben konkrétumok és nevek említése nélkül visszaéléseket sugallt. Kovács Tamás szegedi ügyvéd feljelentést tett, hogy kiderüljön, a Török által említett visszaéléseknek van-e alapjuk, de kiderült: csupán üres vádaskodásról van szó.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.06.30.
Megfontoltak a pénzügyekben a gyerekeink
Ingyenes pénzügyi projektnapokat szervezett középiskolásoknak a Pénziránytű Alapítvány és a Diákhitel Központ. Hét városban összesen hatszáz diák vett részt az interaktív tanórából, pódiumbeszélgetésből, kvízshow-ból álló programon. A diákok jelentős részének vannak önálló tapasztalatai a pénzkezelést illetően.A hitelhez fűződő viszonyukat tekintve szkeptikusak:autóra, lakásra, telefonra a középiskolások harmada egyáltalán nem venne fel felnőtt korában hitelt, míg abban fele-fele arányban oszlanak meg a vélemények, hogy tanulásra szabad-e hitelt felvenni.
(Forrás: Infostart)
 
2018.06.30.
Felvettek az egyetemre egy nyolcéves fiút
Nyolcévesen elkezdheti az egyetemet egy belga fiú – írta meg a BBC. Laurent Simons most szerezte meg az érettségit, miután hat és fél évesen elkezdte már a gimnáziumot is, majd másfél év alatt elvégezte az egészet. Most jöhet két teljes hónap nyári szünet, hogy kipihenje magát valahogy és úgy viselkedjen, mint egy gyerek, majd kezdődhet az egyetem. A leginkább a matematika és az informatika érdekli, ezzel próbálkozik az egyetemen is.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.30.
A helyesírás az életidegen iskolai fikciók egyike.
Ha az írás (és a beszéd) szabályozásának szükséges és elégséges mértékét a kommunikációs hatékonyság szempontjához igyekeznének szabni (nyilván sohasem tökéletes sikerrel), akkor diák és tanár sokkal kevesebbet szenvedne az iskolában, sokkal többen írnának helyesen, sokkal kevesebben szoronganának, szégyenülnének meg, sokkal többen lehetnének sikeresebbek írásban, olvasásban, kommunikációban. A hozott előnyök kevesebbet hoznának, a hátrányok kevesebbet vinnének, az egyenlőtlenségek kevésbé növekednének az iskolai évek alatt.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.28.
Jól érzik magukat, nem akarnak hazajönni - magyar gyerekek százai ingáznak nap mint nap Ausztriába
Ausztriában jó pár éve robbant először az „iskolabomba”, erről azonban Magyarországon vajmi keveset hallhattunk. Még 2011-ben az osztrák szélsőjobb szerette volna kitiltani az ottani általános és középiskolákból a magyar diákokat. Kampányt indítottak az osztrák iskolák „védelmében”. Első körben nem is a határszélről ingázó magyarokra, sokkal inkább a németekre hegyezték ki a konfliktust. Ugyanis a Németországgal szomszédos határszélen is jellemző, hogy tömegesen hoznak át gyerekeket Ausztriába tanulni, számukra is vonzó az ingyenes osztrák iskolarendszer, és a köztudottan jó színvonalú oktatás. Valahogy így van ez a magyarokkal is, hallottunk olyan családról, amelyik azért költözött Szegedről Szombathelyre, hogy a gyerekek kint tanulhassanak Ausztriában.
(Forrás: nyugat.hu)
 
2018.06.27.
PDSZ: jogszabályellenes útmutatót adott ki a Klebelsberg Központ
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint megszorító és több ponton jogszabályellenes útmutatót adott ki a Klebelsberg Központ a tantárgyfelosztásról és a tanárok óraszámának kialakításáról. Úgy vélik, hogy az állami iskolákban ezek miatt nagyobb osztálylétszámok lennének, és főleg a kisebb iskolák járhatnak rosszul.
(Forrás: Infostart)
 
2018.06.27.
Fekete ruhában állnak ki a feljelentett igazgató mellett
Botrányos vezetőváltás jöhet Budapest egyik legnagyobb szakközépiskolájában. A Bánki Donát Szakközépiskola tantestületének 96 százaléka támogatta az igazgatót, de a fenntartó most vizsgálatot indított, állítólag a kisebbségben maradt kollégák feljelentésére.Fekete ruhában kísérik el pénteken reggel nyolckor a kollégái Kovács Leventét, a Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola igazgatóját a intézményfenntartó, a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Váci úti épületéhez – ahol az intézményvezetőt várhatóan azonnali hatállyal felmentik majd tisztségéből.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.26.
Az első pun háborútól, az ementáli sajtig
A digitalizáció nemcsak a pedagógia eszközrendszerét változtatja meg, hanem a teljes tanulás-tanítási kontextust. Mit tehet a pedagógus? Mire kell felkészítenie a gyermekeket? Mit tudunk nyújtani a tanulóknak, aminek hasznát veszik még pár év múlva is? Horváth Ádám a II. Digitális Pedagógiai Műhelyen tartott "Mi a digitális pedagógia lényege, ha nem az eszközhasználat?" című előadásának részletes bemutatása következik.
(Forrás: Modern Iskola)
 
2018.06.26.
Eleve kiszorítják a szegényeket – Nem megszüntetni, szabályozni kell a szabad iskolaválasztást
A jelenlegi oktatási rendszer keretei között jóval eredményesebben lehetne küzdeni a szegregáció ellen, mint egykoron, amikor ezernyi önkormányzat tartotta fenn az iskolákat – állítja Kertesi Gábor közgazdász, az MTA Közgazdaság-tudományi Intézet kutatója, akivel azt próbáltuk megfejteni, hogy ennek ellenére mégis miért lett rosszabb a helyzet, és mit lehetne tenni ez ellen. Mostanában egyre többen vetik föl, hogy a szabad iskolaválasztás, amit annak idején a legnagyobb szabású reformlépésnek hittünk, teret nyitott a szegregáció előtt.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.06.26.
Hétfőtől új elnök vezeti a Pedagógusok Szakszervezetét, itt a három jelölt
Csabalik Zsuzsanna, Szabó Éva Zsuzsanna és Tarnay Attila indul a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöki posztjáért, az országos tisztújító kongresszus júniusban lesz. Ahogy arról korábban beszámoltunk, Galló Istvánné, a PSZ jelenlegi elnöke az országos vezetőség januári ülésén bejelentette: két ciklus után nem kíván ismét elindulni az elnöki tisztségért.
(Forrás: Eduline)
 
2018.06.26.
Több ezer diák vesz részt az erdei vándortáborokon
Elindultak az első csoportok az Erdei vándortábor program útvonalain, idén nyáron száznál is több csoport, csaknem háromezer diák és pedagógus jelentkezett az Országos Erdészeti Egyesület által szervezett egyhetes túrákra, amelyek a Bakony, a Börzsöny, a Mátra, a Mecsek, valamint a Pilis természeti és kulturális értékeivel ismertetik meg a fiatalokat – erről Elmer Tamás, az Országos Erdészeti Egyesület programfelelőse tájékoztatta lapunkat. Emlékezetes, az erdei vándortáborok 2018-as szezonját június 21-én nyitotta meg hivatalosan Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos és Nagy János állami földekért felelős helyettes államtitkár.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.26.
Barna vagyok, de ismerkednék!
Ne üzenjük azt a roma fiataloknak, hogy nekik diplomát szerezni csak emberfeletti képességekkel lehet, mert az sokakat eltéríthet a tanulás útjáról – vallja az a két roma fiatal, akik évek óta a YouTube-on poénkodnak saját cigányságukon. Videóikkal azokat a romákat képviselik, akikről már nem lehet azt mondani, hogy fel kell zárkózniuk. És, bár ahhoz azért kellett idő, hogy a nézőik megértsék: ők nem gúnyolódnak a roma embereken, inkább nevetve gondolkodtatnak, mára mégis ott tartanak, hogy középiskolába járnak segíteni, és tőlük kér nevelési tanácsot a roma kisgyereket örökbefogadó család.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.26.
Palkovics László: elviekben egyetértünk az MTA-val, a megoldásokban nem
Bár kedden is tárgyalt egymással Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, illetve Lovász László, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, továbbra sincs megegyezés a kutatási pénzek elosztási módjáról - erről Palkovics László nyilatkozott az InfoRádiónak. "Senki nem akar elvenni senkitől semmit, csak arról van szó, hogy próbáljuk meg azokat a forrásokat, amelyekkel rendelkezünk, valamilyen formában fókuszálni. A kiválóságok támogatása megmarad, az innováció és alapkutatás támogatását választjuk szét, ez a három elv. Elviekben ebben egyetértünk, csak a megoldásokban nem, úgyhogy folytatjuk a tárgyalásokat" - mondta a miniszter az InfoRádió kérdésére, amikor távozott az egyeztetésről.
(Forrás: Infostart)
 
2018.06.26.
Felfedeztető oktatás a jövő informatikusainak
Elsősorban a fenntarthatóság és a tudásfejlesztés jegyében osztották ki tavasszal az InnoMax innovációs díjakat. Idén is üzleti és nonprofit kategóriában kereste a legjobb pályázatokat az Invitech infokommunikációs vállalat. A Nonprofit kategória egyik nyertese az A Gondolkodás Öröme Alapítvány lett.A TechTáboraikban is a már említett, a matematikában már jól bevált módszert, vagyis a felfedeztető oktatást alkalmazzák, és megpróbálják a tapasztalataikat átvinni az informatika és a programozás területére.az a céljuk, hogy a középiskolás diákok kipróbálhassák, milyen egy jó szoftverfejlesztés, megismerhessék, hogy miként kell egy megoldásra érdemes problémát megtalálni, illetve mi az, amire az embereknek igényük lehet.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.06.26.
Csak azért is Jókai – évtizedek óta ő a magyarok kedvenc szerzője
Ehhez gyorsan hozzátennénk, hogy a magyar oktatáskutatás évtizedek óta nyilvántart egy másik gránitszilárdáságú tényt is: ha a kedvenc regényekre kérdeznek rá, akkor mindig az Egri csillagok az első, nem véletlen, hogy a 2005-ös Nagy könyv versenyt is ez a regény nyerte. Gereben Ferenc, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyetemi docense még akkor a FigyelőNet kérdésére elmondta, hogy fél évszázada végeznek Magyarországon és a Kárpát-medencében olvasáskutatásokat, ezek mindegyikén az Egri Csillagok volt a legnépszerűbb könyv. Gárdonyi főműve után Jókai Mór: Aranyember vagy A kőszívű ember fiai című regénye következett.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.25.
Marad a CEU a 2019-20-as tanévre is
Az intézmény kuratóriuma június 23-i ülésén jóváhagyta, hogy a CEU a megszokott felvételi határidők szerint megkezdje a toborzást a 2019-20-as tanévre Budapestre – derül ki az egyetem mai közleményéből. A tavaly tavasszal elfogadott Lex CEU minden előírásának idén szeptemberig kellene megfelelnie a CEU-nak, az egyetem kuratóriuma úgy látja, ők ezt meg is tették, így nem látják akadályát, hogy megkezdjék a toborzást a következő utáni tanévre is. A közlemény arra is kitér, hogy „a magyar kormányzat továbbra is elzárkózik a felsőoktatási törvény módosítása által teremtett helyzet rendezésétől”, pedig most már New York Állam Oktatási Hivatala is megerősítette, hogy a CEU megfelel a módosított felsőoktatási törvény előírásainak: New Yorkban is folytat képzési tevékenységet.
(Forrás: mérce)
 
2018.06.25.
Nem mehetnek osztálykirándulni a szegény gyerekek
Sok szegény gyerek kimarad az osztálykirándulásból, mert nincs bevett gyakorlat arra, hogyan szerezzenek támogatást a kirándulásra. Az önkormányzathoz nem vagy csak nehezen lehet pályázni, a többi szülő csak szánakozik, de más gyerekét nem üdülteti. A pedagógusoknak nincs energiájuk pályázati lehetőségeket kutatni, a szülők pedig annyira szégyellik, hogy inkább hazugságokat találnak ki, miért nem tud a gyerek kirándulni menni.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.25.
„Kolompár Dzsenifer” oktatásáért aggódott Jobbik a parlamentben
Kevesen tudnak úgy elrontani egy felvetést sztereotípiákkal és közhelyekkel, mint ahogy a jobbikos Andor Balázs tette kedden a parlamentben. politikus szerint politikai tabuktól mentesen, de higgadtan és őszintén kellene arról beszélni, hogy ha nem lesz sikeres integráció, akkor milyen jövő vár azokra az „óriási gettórégiókká züllő, lassan megyényi területeket felölelő perifériákkal, ahol sokan nem hallották azt a szentenciát, hogy iskola nélkül fiatalon a nyomorba sokat szülni, az nem kulturális jog és erény.”
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.25.
Szomorú eredmények a magyar diákok nyelvtudásáról: nagy a lemaradás a kisebb településeken
Az országban tavaly összesen 172 831 diák idegen nyelvi tudását mérték fel, 73 százalékuk angolul, 27 százalékuk németül tanul. Az idegen nyelvi mérés elsősorban az olvasott és a hallott szöveg értését méri, a teszten azok a diákok kaptak „megfelelt” minősítést, akik a hat feladatban az összpontszám legalább hatvan százalékát megszerezték.A 2017-es szövegértési és matematikai kompetenciaméréshez hasonlóan az idegen nyelvi mérés eredményei is az észak- és dél-alföldi, valamint az észak-magyarországi iskolákban a leggyengébbek.
(Forrás: Eduline)
 
2018.06.25.
Iskola négy gyerekre – a szegregáció színtiszta megjelenése
Utolsó napok a tanévből. A tantermekben nem könnyű elviselni a hőséget, a Besztereci Móricz Zsigmond Általános Iskola tanulói ezért a kerti fák alatt hűsölnek. Más előnye azonban nincs ennek az iskolának. Úgy 160-170 gyerek jár ide, a legtöbbjük besztereci, de sokan érkeznek a folyamatosan néptelenedő környékbeli falvakból is. Glonczi Lászlót, a Hátrányos Helyzetű Családok Országos Egyesületének elnökét kísérjük, aki az intézmény megbízott igazgatójával találkozik. A roma gyerekek oktatási esélyéért küzdő aktivista nemrégiben tudta meg, hogy az intézménynek Tiszarádon van egy tagiskolája, ahová mindössze négy, különböző évfolyamokon tanuló alsó tagozatos roma gyerek jár. E telephely sok ponton sérti a hatályos jogszabályokat, az egyenlő bánásmódról szóló törvényt például, valamint a köznevelési törvényt, mert ennyire alacsony létszámmal iskolát nem lehet működtetni.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.06.25.
Szemléletváltás az oktatásban, jön az Élménysuli
A korábbi jó gyakorlatok és pedagógiai módszerek rendszerré fejlesztésével jött létre a Komplex Alapprogram, amely az idén szeptemberben kísérleti formában hatvan iskolában indul, de 2021-re már ezerötszáz iskolában tanítják majd az élménypedagógia módszertanával a gyerekeket, s ehhez harmincötezer pedagógus továbbképzése is megtörténik. A projektben részt vevő intézmények tanulóinál már fél év múlva észrevehető, egy év múlva pedig látványos változásra lehet számítani: szívesen járnak majd iskolába – erről is beszélt lapunknak Révész László, az Eszterházy Károly Egyetem docense, a program szakmai vezetője.
(Forrás: Magyar Hírlap)
 
2018.06.24.
„Nem akarjuk lecserélni a klasszikusokat” – mi legyen a kötelező olvasmányokkal?
Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola vezetőtanára, aki szerint olyan Nemzeti alaptanterv kellene, amely kevesebb – általánosan és egy meghatározott évfolyamon – kötelező elemet tartalmaz és kevésbé „listaszerű”. A magyartanár azt is hozzátette: nem jó, hogy az általános iskola felső tagozatában alig van helye a kortárs ifjúsági és a populáris irodalomnak, miközben a legtöbb diáknál hetedikben-nyolcadikban dől el, hogy olvasóvá válik-e.
(Forrás: Eduline)
 
2018.06.24.
Szeptemberben az ország hatvan iskolájában kísérleti formában vezetik be az élménysulit
A tanév végén lezajlott az utolsó tankerületi tájékoztató is a Komplex alapprogramról az Eszterházy Károly Egyetemen. A következő lépés, hogy szeptembertől kísérleti formában hatvan iskolában elkezdődik az úgynevezett élménysuli. A változások a tanítási-tanulási stratégiában jelennek meg, és abban leginkább óraszervezési módokról van szó, amelyekkel megvalósítható az élményalapú oktatás.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.24.
A balatonfüredi tanulók tömeges kirúgása az orbáni drogpolitika csődje
Ami az igazi probléma, hogy a nemzeti drogstratégiának még azokat a részeit sem sikerült megvalósítani, amelyek valóban a szakemberek egyetértésével kerültek kidolgozásra, és amelyek valóban az ifjúság érdekeit szolgálták. Ilyen például az iskolai drogmegelőzés hozzáférhetőségének és minőségének javítása. A területen dolgozó szakemberekkel készült vizsgálatok szerint egyik szempontból sem tapasztalhattunk javulást az elmúlt években. A kézivezérelt, forrásszegény, a helyi közösség kontrollja alól kikerült iskolák egész egyszerűen sem lenyelni, sem kiköpni nem tudják a drogproblémákat. Leginkább azt teszik tehát, amit a legkevésbé kockázatosnak tartanak: áthárítják azokat másra, főleg a rendőrségre.
(Forrás: index)
 
2018.06.23.
Keresztény szemléletű vezetőket képeznek egy magyar egyetemen
Országosan egyedülálló képzés indul szeptembertől a Kaposvári Egyetemen. Keresztény szemléletű vezető szakirányú továbbképzésre jelentkezhetnek az érdeklődők. A két féléves szakon a szemléletformálás és a gyakorlat elsajátítása lesz a fő irány. A Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kara az országban elsőként indít keresztény értékrendű vezetés szakirányú továbbképzést. Az új szakra bárki jelentkezhet, aki rendelkezik alapdiplomával, és érdekli a keresztény vezetés szemlélet. Igyekszünk keresztény oktatókkal együtt dolgozni – mondta Kőműves Zsolt, a szak felelőse. – Törekszünk arra, hogy az oktatásba becsempésszük a Biblia tanításait. Ugyanis nem szabad elfelejteni, a Szentírás komoly hatással van a vezetéselméletre.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.22.
Knausz Imre: A találkozás kultúrája
A pápa említett beszédében a találkozás kultúrája nevelési célkategóriaként jelenik meg – hasonlóan egyébként a teremtésvédelemhez. Ferenc tehát arról beszél, hogy mire kell nevelni az ifjúságot: nyitottságra, mondja, vagyis arra, hogy úgy fogják fel a másik embert, „mint arcot, személyt, fivért és nővért, akit meg kell ismerni és tisztelni kell a maga élettörténetével, értékeivel és hiányosságaival, gazdagságaival és korlátaival.” Ferenc pápa szerint az Egyház törekvése, hogy előmozdítsa a találkozás kultúráját azáltal, hogy a pedagógusok erre a nyitottságra nevelik a tanítványaikat. Nyitottság a másik személy iránt, a másik arcának meglátása.
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.06.21.
Betegségek, büntetés, gyógyszerezés: megdöbbent a javítóintézetekben járó ombudsman
Javítóintézeteket vizsgált a közelmúltban Székely László ombudsman és csapata. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Debreceni Javítóintézetét, valamint annak nagykanizsai telephelyét ellenőrizték. Nagyon rosszak a tapasztalatok.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.21.
"Bízzák ezt a szülőkre" – a Billy Elliot nézői csak röhögnek a gyerekükre leső melegveszélyen
Nehogy már az Orbán-kormány szócsöveként működő lap akarja megmondani, mit nézhetünk meg a színházban a gyerekkel – egyhangúan így vélekedtek azok, akik aznap nézték meg Billy Elliot című eladást, amikor a Magyar Idők darabot támadó cikkének hatására törölték a musical 15 előadását. Van, aki dühöng a politikai presszió miatt, más szülő csak jót nevetett azon, hogy ezek szerint éppen homoszexuális propagandának teszi ki a kisfiát. A társulat érthetően szomorú a váratlan elkaszálás miatt, mégis vastapsot érő alakítással szórakoztatták a nagyérdeműt -–amíg még tehetik.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.21.
Méltányosság az oktatásban – a tanulók felzárkóztatása még mindig nem megy
A megfelelő oktatás számos módon hozzájárul a társadalmi jóléthez. Amennyiben az iskolarendszer a méltányosság jegyében működik, a sikerrel felzárkóztatott hátrányos helyzetű tanulók majdani felnőttként továbbörökítik megszerzett gazdasági, társadalmi és kulturális tőkéjüket, így biztosítva ezen értékek fennmaradását, illetve fejlődését. És, mivel a társadalmi mobilitás (vagyis egy személy vagy csoport helyzetének megváltozása) akár több generáción is átívelő folyamat eredménye, végképp ideje lenne a szükséges alapokat lefektetni (a jelenlegi hét generációt felölelő fejlődési út megdöbbentő eredmény).
(Forrás: Hollin&Nuc)
 
2018.06.21.
Használatlanok maradnak az állami tankönyvek - videó
Az ATV Start vendége Miklós György, Szülői Hang Közösség.
(Forrás: atv.hu)
 
2018.06.21.
A kormány ódákat zeng a pedagógusok támogatásáról, de közben egy fillérrel sem emeli jövőre a fizetésüket
Amikor 2013-ban elindult az életpályamodell, ez tényleg így is volt, ám csupán egyetlen évig, mivel a 2014-es választások után változtattak a rendszeren. A 2015-ös költségvetésről szóló törvény ugyanis rögzítette, hogy a tanári fizetések illetményalapját nem az évente emelkedő minimálbérhez, hanem a 2014-es minimálbérhez igazítják, ami 101 500 forint. Ma a minimálbér 138 000 forint, vagyis nem nehéz kiszámolni, mennyivel járnának jobban a tanárok, ha a kormány betartja a szavát. A kormánynak, amely 2014-ben a „költségvetési peremfeltételekkel” indokolta a változtatást, ez kétségkívül kényelmesebb megoldás, hiszen továbbra is el tudja mondani, hogy a tanári fizetések nőttek, ám mégsem kell évente több pénzt adni a pedagógusoknak.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2018.06.21.
Oktatási menekültek kora
Rohamivás. Jelenség, melynek során a fiatalok sportot űznek abból, ki tud a lehető legrövidebb idő alatt a legjobban beállni. A kamaszok egy része a beilleszkedést akarja könnyebbé tenni, mások azt látják a környezetükben, hogy az ivás természetes. A rohamivás egyre jellemzőbb a kamaszokra, és a drogok is a közösségi szórakozás részévé váltak. De miért fordulnak a szerek felé, és hogy lehetne megállítani őket az önpusztítás útján?
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
 
2018.06.21.
23 pedagógus akarja otthagyni a gyerekverő igazgató iskoláját
A 24.hu-nak nyilatkozó tanárok és szülők is azt állították, hogy Putnoki több gyereket megütött, köztük egy kislányt, illetve hogy a bántalmazásokat minden esetben roma gyerekek szenvedték el. Akkor azonban nevüket vállalva a szülők és a tanárok közül sem mert senki nyilatkozni, mert többek elmondása szerint az igazgató megfélemlítette őket.A Zoom.hu jelen volt, amikor a szülők és a tanárok június 21-én az önkormányzat képviselő-testülete előtt is felszólaltak a XIII. kerületi polgármesteri hivatalban tartott nyílt közmeghallgatáson. A pedagógusok elmondása szerint az iskola első embere megfélemlíti a tanárokat, korábban több ízben megalázta, bántalmazta a diákokat, főleg a roma tanulókat.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.06.20.
A gyerekek ötöde nem érti, amit olvas! – Mit tehetünk értük?
Melyek az alapvető gondok ma az olvasástanításban? Szakemberek véleményét gyűjtötte össze erről Both Gabi. Továbbá megismerkedhettek egy páratlan, olvasást segítő kampány részleteivel. Az idén júniustól a TanTrend oktatási portálon online formában megjelenő Mikkamakka folyóiratban szeretnének segíteni a szülőknek, pedagógusoknak, ezért a megjelenő szövegekhez klasszikus, jól ismert játékos szövegértési online feladatokat kínálnak. Az Alfa generáció szülöttei a tapasztalatok szerint szívesebben ülnek le a számítógép elé, mint, mondjuk, egy munkafüzet elé, és az ilyesfajta feladatok megoldását nem nyűgként élik meg, hanem játékként, kikapcsolódásként.
(Forrás: wmn.hu)
 
2018.06.20.
Olyan nincs, hogy mi cserben hagyunk egy gyereket. Amigos A Gyerekekért Alapítvány
Fábián Sára előbb orvos szeretett volna lenni, aztán újságíró, most pedig stratégiát és szervezést tanul Amszterdamban. De addig is, azért létrehozott egy alapítványt, ami ma már nyolcvan önkéntessel látogatja rendületlenül a kórházban fekvő gyerekeket. Nem akarják megváltani a világot, épp csak annyi a céljuk, hogy senki ne feküdjön magányosan a fehér ágyakban, és ne maradjon le a tananyaggal. És persze ne csődtömegként térjen majd vissza a suliba, hanem egy menő egyetemista barátságával a tarsolyában.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.20.
Hisztériakeltés az iskolában
Valótlannak bizonyult az a balliberális lapokban megjelent információ, amely szerint drogfogyasztás miatt gyakorlatilag kirúgta a balatonfüredi Lóczy Lajos Gimnázium és Két Tanítási Nyelvű Idegenforgalmi Szakközépiskola több tucat diákját az intézmény igazgatója. A gyerekeknek, akik a szüleikkel megkeresték az iskolát, egyénre szabott gondozással segítenek kezelni a kialakult helyzetet, figyelemmel kísérik, támogatják őket – mondta lapunknak Duna Katalin intézményvezető. A téma kapcsán politikusok felvetették a drogliberalizáció szükségességét, de a lapunknak nyilatkozó igazságügyi orvos szakértő szerint ez tévút.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.20.
A török oktatási miniszter eltörölné az iskolákban a házi feladatot
Az Anadolu török állami hírügynökségnek szerdán adott nyilatkozatban Yilmaz kifejtette: szeretnék, ha a tanulók inkább magára a tanórára összpontosítanák a figyelmüket, és az anyagot már ott elsajátítanák. Ugyanakkor „a memorizálás módszerét is megszüntetnénk” – jelezte a tárcavezető, hozzátéve, hogy projektmunka keretében a tanárok mégis adhatnának a gyerekeknek otthonra feladatot. Yilmaz hangsúlyozta azt is: hisznek abban, hogy a gyerekek otthon átismétlik az órán tanultakat. Rámutatott: azt szeretnék, ha a török diákok megszereznék azt a képességet, amellyel az életben is használni, hasznosítani tudják az iskolában megszerzett tudást.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.20.
Milyen az a szakirányú továbbképzés?
A szakirányú továbbképzés felsőfokú végzettségre és szakképzettségre épülő, végzettséget nem adó képzés. A szakirányú továbbképzésen legalább hatvan kreditet kell és legfeljebb százhúsz kreditet lehet megszerezni. A képzési idő legalább két, legfeljebb négy félév.A szakirányú továbbképzést teljesítő hallgatók speciális szakirányú szakképzettséget tanúsító oklevelet kapnak.A szakirányú továbbképzésekről a felsőoktatási intézmények saját hatáskörben döntenek, azaz ők határozzák meg a felvételi feltételeit, határidejét, módját, az oktatás tantervét, tematikáját.
(Forrás: Eduline)
 
2018.06.20.
Tankönyvek - Ingyenes bosszúság?
Ha már a szülők is ugyanazokat a problémákat látják, mint a tankönyves szakma, a döntéshozóknak komolyan el kellene gondolkodniuk azon, hogy valamit nagyon rosszul csináltak az elmúlt években - értékelte Romankovics András a Szülői Hang Közösség legfrissebb kérdőíves felmérésének eredményeit. A Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének (TANOSZ) elnökhelyettese szerint nem meglepő, hogy a szülők is egyre szélesebb körben utasítják el a hibáktól hemzsegő, újfejlesztésű állami tankönyveket, ők is kezdik megérteni, hogy az olcsó, ám silány minőségű tankönyvek használata bűn a gyerekekkel szemben.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.19.
Parragh: "A fehér bőrű, keresztény gyökerű munkavállalók elfogytak"
Az elnöknek voltak még más, a kormány gazdaságpolitikáját érintő, egyéb kritikus kijelentései is: Megfelelő felnőttképzés kell a közmunkásoknak. Megfelelő felzárkóztatási programot kell hirdetni a romáknak. Haza kell hozni a külföldön dolgozó fiatalokat.Utóbbiakról az elnök azt mondta: ők értékes munkaerőnek számítanak, mert felkészültek és nyelveket beszélnek. Majd hozzátette: "komoly érvágás a nemzetgazdaságnak, hogy több százezren hagyták el az országot".
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.18.
A magyar tudomány esete a kultúrharccal
Ez lesz az egyik legfélelmetesebb hónap a magyar tudomány rendszerváltás utáni történetében. Eldől a CEU sorsa, és elképzelhető, hogy az Akadémia elnöksége arra kényszerül, hogy összehívja a rendkívüli közgyűlést. Orbán kétharmadával szemben Lovász Lokális Lemmája és Wolf-díja nem sokat ér. Ha Orbán el akarja tiporni az Akadémiát és el akarja üldözni a CEU-t az országból, akkor abban őt nem lehet megakadályozni. Igen, ennek beláthatatlan következményei lehetnek, egyetemisták, oktatók és kutatók ezreinek életét negatívan befolyásoló nemzetközi ellenlépések is vannak a lehetséges következmények között. A hosszabb távú hatás még borzasztóbb. A magyar felsőoktatás lassú kivéreztetése, az MTA intézeteinek meggyengítése és a CEU felszámolása borzalmas kárt jelentene ennek az országnak.
(Forrás: Örülünk, Vincent?)
 
2018.06.18.
Tizenévesek fordítanak szépirodalmat
A projekttől azt vártuk, hogy lehetőséget teremtsen a kétnyelvű iskola tanulóinak, hogy megmutassák nyelvi képességeiket, és azt is, hogy igazán örülhessenek az ő kettős kulturális identitásuknak. Emellett az is célunk volt, hogy inspirációt kapjanak arra, hogy ennek a két kultúrán is átívelő tevékenységnek aktív résztvevőivé váljanak.a projekt modellnek is tekinthető. Nincsen akadálya, hogy ezt egy szlovák iskola Magyarországon, egy magyar iskola Szerbiában – vagy egy francia iskola Thaiföldön valósítsa meg. A világ tíz égtája arra mutat, hogy bizonyos értelemben a tizenévesek az egész világon hasonlóak. Ha fiatal magyarországi lengyeleknek kedvük volt egy könyvet fordítani, miért ne lenne ehhez kedvük máshol élő más tizenéveseknek?
(Forrás: Tani-tani Online)
 
2018.06.18.
Kötelező olvasmányok: sok kárt okoz a teljesen elhibázott rendszer
A parlamentben már három évvel ezelőtt téma volt, hogy korszerűtlen az iskolai irodalomtanítás, a kötelező olvasmányok elavultak, inkább elrettentik a gyerekeket az olvasástól. A kormány azóta sem módosított a Nemzeti alaptanterven, pedig az ügy fontosságát jelzi, hogy nemrég a Magyar Tudományos Akadémia konferenciát rendezett a kötelező olvasmányokról. Szóba került az is, hogy a tavalyi PISA-jelentés szerint a magyar diákok szövegértési képessége súlyosan romlott, több mint egynegyedük funkcionális analfabéta. Már nem az a kérdés, hogyan lehetne megszerettetni velük az irodalmat, hanem hogy miként kellene megtanítani őket olvasni.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.06.18.
Létrejönnek a Tankerületi Tanácsok
Megjelent a miniszteri felhívás, mely a tankerületek mellett működő Tankerületi Tanácsok tagjainak delegálására kéri fel a 134/2016. (VI. 10.) számú Kormányrendeletben nevesített szervezeteket - közölte az EMMI Oktatásért Felelős Államtitkárság.A tankerületi tanács állandó tagjai közé egy-egy képviselőt jelölhetnek az országos önkormányzati szövetségek, az Országos Nemzetiségi Önkormányzatok Szövetsége, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a tankerületi központ által fenntartott intézményekben működő diákönkormányzatok.
(Forrás: OrientPress Hírügynökség)
 
2018.06.18.
A gyerekek öröme, a szülők terhe
„Nagyon sok szülőnek jelent gyakorlatilag megoldhatatlan feladatot a gyerekek nyári elhelyezése, sok a kulcsos gyerek, akik jobb híján plázákban lófrálva, a tévé vagy a számítógép előtt töltik a nyár jelentős részét” – mondja Fodor Katalin, a Szülői Hang közösség képviselője, aki szerint még a szerencsés családok is csak egy-két hétre jutnak el nyaralni, a további másfél-két hónapra nem egyszerű programot szervezni a gyerekeknek. Bár reprezentatív felmérés nincs arról, hogy a szülők többsége hogyan oldja meg, Fodor Katalin szerint ez biztosan egy olyan kérdés, amiről érdemes lenne beszélni, konzultálni.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
 
2018.06.18.
Zsúfoltság van több tankerületben
A 2017/2018-as tanévben 5882 köznevelési intézményben tanulhattak a diákok – írja a Világgazdaság keddi száma az Oktatási Hivatal adatai alapján. Az intézmények nagy része állami vagy önkormányzati fenntartású, az iskolák 10, illetve 12 százaléka pedig egyháztól vagy egyéb fenntartótól függ.A most végződött tanévben 95 iskola és 51 óvoda használta a saját maga által megfogalmazott vagy a választott pedagógiai elveket. A 2017/2018-as tanévtől két új kerettantervet is engedélyeztek. 2017 szeptemberétől a különleges pedagógiai célokat és módszereket alkalmazó nevelési-oktatási intézményekben 17 engedélyezett kerettanterv és egy óvodapedagógiai program használható. A legtöbb alapítványi óvodában és iskolában a Waldorf-módszer szerint nevelik a gyerekeket.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.18.
Senki nem segít az alkoholista szülők gyerekeinek
A szenvedélybeteg családban felnőtt gyerekek életük végéig szenvednek a fiatalon elszenvedett traumáktól: a statisztikák szerint több mint harmaduk később maga is függő lesz. Az ellátórendszer többnyire csak a szülők felépülését támogatja, a gyerekekkel senki sem foglalkozik. Mostanáig nem is létezett magyar nyelvű szakirodalom a témában, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kiadásában megjelent Apa, anya, pia – Hogyan találhatják meg a szenvedélybeteg szülők felnőtt gyermekei mégis a boldogságot című könyv hiánypótlónak számít. Azt remélik, hogy a könyv révén a segítő szakemberek is jobban megértik, hogyan működik egy szenvedélybeteg család.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.18.
Anya, ki vagyok rúgva az iskolából
Az utolsó tanítási héten behívatta és gyakorlatilag kirúgta a balatonfüredi Lóczy Lajos Gimnázium és Két Tanítási Nyelvű Idegenforgalmi Szakközépiskola több tucat diákját az intézmény igazgatója. A radikális döntés körülményei ma még nem teljesen tisztázottak, és az is jellemző a történetre, hogy amikor hétfőn reggel telefonon felhívtam Duna Katalin igazgatónőt, nekem az egész történetet letagadta.
(Forrás: index)
 
2018.06.18.
Odacsapott a kormánynak a Szülői Hang: elvárják a nem állami tankönyvek megrendelését
A szülők többsége szerint romlik az oktatás minősége akkor, ha a kormányzat a tervek szerint megszünteti a nem állami tankönyvek iskolai rendelhetőségét 2019-től - írja a Szülői Hang Közösség közleményében, hozzátéve: oszágosan milliós nagyságrendben maradnak használatlanul az állami tankönyvek, mert a tankönyvrendeléseket gyakran a gyermekek és pedagógusok valós igényei helyett a félelem igazgatja, az iskolák szükségtelenül is megrendelnek könyveket. Ezáltal a rendszer feltehetően hamis képet ad a tanárok valós igényeiről - fogalmaz a Szülői Hang Közösség.
(Forrás: Eduline)
 
2018.06.18.
Oktatási platformot vásárolt fel a Microsoft
A Flipgrid éves előfizetése ma 65 dollár diákonként, tanáronként, vagy 800 dollár körzetenként, területi alapon; illetve ezer dollár, ha egy iskola rendeli meg. A Microsoft egyre nagyobb erővel veszi fel a versenyt az oktatási piac e szegmensében az uralkodó Google-lel. Nemrég két fontos lépésük volt: egyrészt a Minecraft oktatási változata, másrészt tavaly májusban a Windows 10 iskolai verziójának kiadása.
(Forrás: index)
 
2018.06.17.
Jöhet a hazafias testnevelés, a hazafias irodalom és a hazafias földrajz: a kormány az iskolákban akarja hazaszeretetre nevelni a diákokat
Simicskó Istvánt a Hír Tv kérdezte meg, hogy mit is fog jelenteni a kormány által hangoztatott hazafias nevelés, és hogyan kell elképzelni ennek gyakorlati megvalósítását. A volt honvédelmi miniszter, akit Orbán Viktor a hazafias nevelés koordinálásával bízott meg, azt mondta, nem külön tantárgyak keretében kellene oktatni a hazafias nevelést, hanem el kellene helyezni a közismereti tantárgyakban. Szerinte nem katonákat nevelnének az iskolákban, de a honvédelem is profitálhatna az újfajta oktatásból. Simicskó utalt külföldi példákra is, de az nem derült ki, melyik országra is gondolt, az viszont biztos, hogy először egy stratégiai tervet kell alkotnia kormánybiztosként, és ez alapján valósulna meg a hazafias nevelés.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2018.06.17.
Minden gyermeknek jut meleg étel
Az állam országszerte térítésmentes ebédet biztosít a nyári szünetben a rászoruló gyermekeknek. A legtöbb településen, mint Mátészalkán és Debrecenben a főzés helyszínén fogyasztják el az ételt a gyermekek vagy ételhordóban viszik el szüleik az ételt, de például Orosházán a központi helyszínen kívül a tanyavilágban a gondnokok házhoz is szállítják az ebédet.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.17.
Kő András: Tablók
Seregnyi középiskolás tablókép néz vissza ránk ezekben a napokban, az ország érettségiző osztályai­nak tükörképei. Soha vissza nem térő arcokkal szembesülünk. Háromféle arccal: az egyikkel, amely látható, a másikkal, ami nem látható, de tényleges, a harmadikkal pedig azzal, amelyet a diák magáénak gondol. A látható arcok árulkodnak valamiről. Arról, hogy Dominika hatalmas szemüvege mögött kedves lény lakozhat, arról, hogy Szilviának már most tanárnős a tekintete, arról, hogy Regina csúnyácska arca kisebbségi érzésekkel teli; Petra már nagy nő, Cintiától mentsen meg az Isten, Botond tudálékos, Fanni fannis, Luca megbízható jellem. Csupa ábrándos arc, az élet első nagy lépcsője előtt.
(Forrás: Magyar Hírlap)
 
2018.06.16.
Botrány egy veszprémi iskolában: részegen verte a gyerekeket az exrendőr tanár, a lányokat zaklatta is
Veszprém Megye — Kellemes kiruccanásnak ígérkezett, ám rémálommá vált az iskolai kirándulás egy Veszprém megyei középiskolai osztály számára. A kísérő tanár ugyanis, a diákok elmondása szerint, részegen tombolt, és bántalmazott négy fiú diákot. Ezenkívül az exrendőrt azzal is megvádolták a gyerekek, hogy kifogásolható módon bánt a lányokkal.
(Forrás: Blikk)
 
2018.06.16.
Ónody-Molnár Dóra: A lezárkózásért felelős biztos
No child left behind, gyermeket nem hagyunk hátra – ez volt a neve annak a programnak, amelyet George Bush indított el az oktatási esélyegyenlőség megteremtéséért Amerikában. No minister left behind, minisztert nem hagyunk hátra – válaszolta Orbán Viktor, amikor az erőforrás-minisztérium éléről eltávolított egykori lelkészt kinevezte romaügyekért felelős miniszterelnöki biztosnak. A lépés teljesen logikus, hiszen Balog Zoltán az összes alá halmozott ágazatban legendás sikereket ért el, de minden bizonnyal a „romafelzárkóztatás” terén volt a legsikeresebb.Ebből a kinevezésből több mindenre következtethetünk. Először is arra, hogy változatlanul érvényes a szabály, hogy aki lojális a kormányfőhöz, az nem tud megbukni. Illetve meg tud, de lezuhanni nem fog.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.06.14.
Amíg ez így megy tovább, én nem járok többé évzáróra – Egy csalódott anya levele
Jó lenne eldönteni, hogy az iskolai évzáró kinek és miről szól. Ahogy hallom, vannak iskolák, ahol már csak huszonöt percig tart. Mámorítóan hangzik! Úgy érzem, a mi százhúsz percünk messze van ettől a céltól… vagy legalábbis nem az én szülői életemben jön el. A performansz abból áll, hogy az igazgató bácsi, az iskolai alapítvány elnöke, az igazgatóhelyettes néni és egy diák köszöntőbeszédet mond, amiből egyetlen mondat sem marad meg senki emlékezetében. Számos dolog hangzik el valós információtartalom nélkül. Az igazgató smúzol az iskolai alapítvány elnökének, az iskolai alapítvány elnöke smúzol a szülőknek, az igazgatóhelyettes smúzol az tanároknak, és mindenki smúzol a polgármesternek.
(Forrás: wmn.hu)
 
2018.06.14.
A tanárok reálbére akár csökkenhet is
A költségvetési mellékletek alapján úgy tűnik, az oktatóknak is rossz hírt rejtenek a táblázatok. Bérük minimálisan emelkedik, kevésbé, mint amennyivel az élet drágul, vagyis a választási év előtti, szavazatvásárlási célt is szolgáló, köz- és felsőoktatási oktatói béremelés nem folytatódik, a tanárok reálbére könnyen lehet, hogy még csökkenni is fog.
(Forrás: szakszervezetek.hu)
 
2018.06.14.
Ismerni fogják a drogokat, mire kiszabadulnak
Az unalmas iskolai droghasználatról szóló előadások után végre itt a drogprevenciós szabadulószoba. A Tudat-törő szabadulószobában 14-18 év közötti diákoknak különböző feladványokon keresztül kell kitalálniuk, hogy hogyan juthatnak ki a szobából, miközben megismerkednek különböző drogfajtákkal és végighallgatják egy droghasználó fiú élettörténetét. Ha sikerül megszerezniük az összes kódot, amivel ki tudják nyitni az ajtót, akkor a szabadulás után egy beszélgetés várja őket a szakemberekkel a kábítószerhasználatról.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.14.
Igazán különleges jutalmat kapnak a kitűnő tanulók
A Gyermekvasúton a nyári szünidő első hónapjában jutalomutazásban részesülhetnek azok az iskolások, akik magukkal hozzák kitűnő bizonyítványukat. A jegyvásárláskor az eredeti bizonyítvány felmutatására az utazáshoz részvételi jegyet adnak ki. Az akció június 16-tól július 15-ig tart. A „Kitűnő utasunk” akciót tavaly hirdették meg először, akkor a kéthetes időszakban nyolcszáznál többen éltek a kedvezménnyel.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.13.
Nem látszik a kiút a magyar oktatás legsötétebb zsákutcájából
A törvény értelmében 2011 óta az oklevél kiadásának feltétele a nyelvvizsga megszerzése. Már akkor látszott, hogy rengeteg hallgató ennek következtében nem fogja tudni átvenni diplomáját, így 2013 végén eyg miniszteri döntés nyomán el is indult a Diplomamentő-program, aminek célja az volt, hogy segítsenek azoknak, akik már befejezték tanulmányaikat, de a papírt nyelvvizsga hiányában nem vehették át.A most nyilvánosságra hozott közel százezres szám hatalmas, és még rosszabb a helyzet, ha hozzátesszük: a Diplomamentő-program elindítása után közzétett statisztikákban az szerepelt, hogy 2006 óta 50 ezren nem kaptak diplomát a záróvizsga után. Azaz az utóbbi időben a nyelvvizsga nélküli diplomázók száma drasztikusan nőtt.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.06.13.
Nem kellenek iskolai érdemjegyek! – Pedagógus vagyok, változtatni akarok
Az alternatív értékeléssel kapcsolatos írásom többek tiltakozását, illetve ellenszenvét kiváltotta. Elsősorban a pedagógusok nem tudtak napirendre térni azzal kapcsolatban, hogy miféle létjogosultsága lenne egy másfajta értékelési módnak a magyar iskolákban, hiszen az osztályozáson alapuló minősítésnek évtizedekre visszanyúló hagyománya van, mindenki érti az érdemjegyek által üzenni kívánt „tartalmat” egy-egy tanulóra nézve. Sokan nem érzik annak destruktív hatását, túlzásként értékelik a minősítést célzó kutatások eredményeit. Miközben az eredmények nem légből kapottak, hosszadalmas vizsgálati folyamatok következményei. Tehát, amennyiben nem szeretnénk részesei lenni, netalán kezdeményezői, a fejlesztő és szöveges értékelés (egyelőre) osztályszintű próbálkozásainak, nincsen semmi baj. De azért ne utasítsuk el zsigerből az újítás lehetőségét, mert talán valódi megoldást jelent a társadalmi problémák egy szeletének orvoslásában.
(Forrás: Hollin&Nuc )
 
2018.06.13.
Villám csapott az iskolába, 15 gyereket kórházba vittek
Hatalmas csattanás rázta meg szerda délelőtt fél tizenegy tájban a kaposfői iskolát: villám csapott az épületbe. A Kaposvár melletti település oktatási intézményében nem esett kár, ám 15 gyereket megfigyelésre kórházba kellett szállítani. Hirtelen jött a vihar, szakadt az eső, de így is váratlanul ért mindenkit az óriási robaj, mely a villámcsapással járt – mondta az iskola igazgatója a Népszavának. – A villám a villámhárítóba csapott, mely a kazánház melletti falon fut végig, s vélhetően áthúzott a hálózatra. A számítástechnika teremben éppen a hetedikeseknek volt órájuk, s a magasfeszültség a komputereken keresztül ért el a gyerekekhez.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.13.
A játék összeköt! - Befogadó játszótér épül Óbudán
Szerencsejáték Zrt. a társadalom érzékenyítésének érdekében a 2017. év végén bevezetett Nagykarácsony sorsjegy bevételeiből vállalta, hogy három inkluzív (azaz minden ép és fogyatékkal élő gyermek számára befogadó) játszótér megépítését finanszírozza a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT) szakmai közreműködésével. A program A Játék összeköt! nevet kapta. Az összegyűlt 75 millió forintból az egyetemes tervezés szabályai szerint kialakított játszóterek kerülnek átadásra 2018 folyamán; az első a III. kerületi Csillagház Általános Iskola területén, további kettő pedig vidéken. A munkálatokban olyan szervezetek is közreműködnek partnerként, mint az Egyesület az Inklúzióért, valamint a játékokat tervező MagikMe – melyek tagjai érintett szülők, azaz olyanok, akik maguk is fogyatékossággal élő gyermeket nevelnek.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.13.
Elkülönítés után munkanélküliség?
A szegregáció kérdéskörét a közbeszédben leginkább a roma gyerekek elkülönítéseként tárgyalják, de valójában szociális alapon történik, és a mélyszegénységben élők az áldozatai. „Az etnikai háttér csak egy plusz diszkriminációs lehetőség, de egy nem cigány szegény gyerek hasonló gondokkal küzd meg a magyar iskolarendszerben. Minden iskola szeretné kicsemegézni azokat a tanulókat, akikkel könnyű együtt dolgozni és támogató a családi háttér. A ránézésre legegyszerűbben kiszelektálható gyerekek a romák” – mondja Fejes József Balázs, hozzátéve: pontos adatokat nagyon nehéz mondani, mert a jogszabályok sem teszik lehetővé ezen információk kinyerését, de Kertesi Gábor oktatáskutató friss elemzése szerint a roma gyerekek majdnem 50 százaléka olyan iskolába jár, ahol ők vannak többségben, és a hazai általános iskolák 14 százalékában van roma többség.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
 
2018.06.13.
Kásler: Nincs olyan rossz állapotban az oktatás és az egészségügy, mint amilyen kritikát kap
Az oktatásról szólva azt mondta, már egyeztetett a minisztérium szakmai vezetőivel az új Nemzeti alaptantervről, elolvasta a preambulumot, amit teljesen megfelelő szellemiségűnek talált, "a tanterv egészének ezt kell majd képviselnie". Szerinte mindenképp meg kell gyorsítani a folyamatot, ezért a legrövidebb időn beül leül tárgyalni a NAT alkotói gárdájával. A cél az, hogy a 2019/20-as tanév már az új alaptanterv alapján induljon el. A kötelező olvasmányokat is újragondolják, mint mondta, "ez természetes, az értékeinket, a keresztény kultúránkat, a hagyományainkat azon a szinten kell megfogalmazni, amit a tanulók különböző korosztályai képesek befogadni".A kilencosztályos általános iskola bevezetéséről szólva azt mondta, komoly szakmai viták zajlanak az ügyben, de egyelőre nincs döntés.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.13.
Mendrey: Álságos az az érvelés, mely „táborszerű” foglalkozásokról beszél
Hoffmann Rózsa óta megszoktuk: ha június, akkor menetrendszerűen napirendre kerül a tanév meghosszabbításának – pontosabban fogalmazva – a nyári szünet megrövidítésének témája, állítólag a szülők igényeire alapozva. Annak ellenére, hogy nincs olyan szülői szervezet, mely ezt felvállalná, a kormányzat évek óta kísérletezik akaratának áterőltetésével. Arról ne essék szó (most), hogy Magyarország klimatikus viszonyai mennyire adekvátak a június végéig tartó iskolai elfoglaltsággal, nézzük inkább a kormány szempontjából a kérdést, a túl hosszú nyári szünet vs. szülők problémái a gyermekek felügyeletének/elhelyezésének kérdésében.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.12.
Rövidebb nyári szünet? Nem is lenne teljesen hülyeség
Sok szülőnek probléma, mit csináljon a két és fél hónap alatt a gyerekkel, és az is tény, hogy a nyári szünetben tovább nő a szakadék a szerencsésebb és kevésbé szerencsés családokba született gyerekek teljesítménye között. A megoldás viszont nem a kötelező tanévhosszabbításban van. Úgy tudjuk, uniós pénzekből készülnek a programok a tervezett kéthetes táborokhoz, csak a szakmaiság hiányzik belőlük.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.11.
Büntetésként élnék meg a diákok a tanév meghosszabbítását
Vekerdy Tamás semmiképpen sem tartaná jónak a tanév meghosszabbítását, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint pedig átgondolatlan a javaslat, amellyel a Népszava értesülései szerint a kormány megváltoztatná jövő évtől a tanév rendjét. Az Emmi arra hivatkozva cáfol, hogy a táboroztatás nem változtatná meg a tanév rendjét, így az nem is lenne hosszabb.
(Forrás: FÜHÜ)
 
2018.06.11.
Hosszabb tanév, rövidebb nyári szünet jöhet
A Népszava kormányközeli forrásból úgy tudja, jövőre két héttel később kezdődhet az általános iskolákban a vakáció. A kormány azt tervezi, a tanévet tábori vagy „táborszerű” foglalkozásokkal meghosszabbítja. A döntés már megszületett, de a bejelentéssel meg akarják várni az idei tanév lezárását. A lap szerint ezt erősíti, hogy még nem hirdették ki a következő tanév rendjét. Az Emmi szerint a 2018/2019-es tanév rendje a napokban jelenik meg. A téma rendre előkerül ilyenkor, amikor a szülők panaszkodnak, hogy nem tudják megoldani gyerekeik felügyeletét a hosszú nyári szünet alatt. Erre lenne megoldás a plusz két hetes táboroztatás.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.06.11.
Carma-projekt: pályaorientáció a szakiskolákban – az iskola-elhagyás elleni jó gyakorlat
Közismert probléma, hogy a munkaerőpiac igényei és a frissen végzettek képességei nem feltétlenül felelnek meg egymásnak. Az iskola világából a nagybetűs életbe való átmenet nem zökkenőmentes a szakképzésben végzettek esetén sem. A szakmai képzés központi fejlesztése folyamatos, ám a tanulóknak a munkaerőpiacon nemcsak szakmai kritériumoknak kell megfelelniük, hanem számos, úgynevezett soft skillel is rendelkezniük kell, ha meg akarják találni a helyüket. Ezek közé tartozik a sikeres pályaorientáció, a karrierjük megtervezéshez szükséges képességek, amelyek fejlesztését az Erasmus + program keretén belül megvalósuló Carma-projekt célul tűzte ki.
(Forrás: Modern Iskola)
 
2018.06.10.
A középiskolákban a tanár is kevesebb
Összesen 1 millió 686 ezer gyerek és fiatal vesz részt a köznevelésben a 2017–18-as tanévben. Az óvodák száma öttel, az általános iskoláké kettővel nőtt. A középfokú oktatásban az intézmények száma héttel csökkent, a felsőoktatási intézményeké pedig eggyel lett kevesebb – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A középfokú oktatásban nemcsak a tanulók száma csökkent, de a pedagógusoké is 2,3 százalékkal mérséklődött. Egy tanárra a szakközépiskolákban 10,6 gyerek helyett már 12,1 tanuló jut. A mobilitás is középfokon válik jelentőssé, a diákok 16,4 százaléka tanul lakóhelyétől eltérő megyében.
(Forrás: Világgazdaság)
 
2018.06.10.
Siralmas a helyzet - Összeomlott a magyar szakképzés
Az érettségit nem adó szakmunkásképzés egyértelmű zsákutca. Ugyanezt állítja az iparkamara is, ha éppen nem a miniszterelnöknek elkötelezett Parragh László elnököt hallgatjuk. Egy néhány éve publikált kutatásban ugyanis azt írják a kamara háttérintézményében dolgozó szakértők, hogy a szakképzett pályakezdők elhelyezkedési esélyeit egyértelműen javítja a nyelvtudás és az érettségi megszerzése. Sőt! A munkanélkülivé válás kockázatát is csökkenti az érettségi megszerzése és a megfelelő szakmaválasztás. Egy idén májusban rendezett szakmai konferencián pedig Gablini Gábor a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége nevében azt mondta: Magyarország nem lesz képes azt a lemaradást behozni, ami a szakképzett munkaerő hiánya miatt alakult ki. Szerinte olyanná kell alakítani a szakképzést, hogy onnan élethosszig tartó tanulásra képes fiatalok jöjjenek ki. Hangsúlyozta, Magyarországon az érettségi megszerzését kellene az alapfokú minimumnak tekinteni.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.06.10.
„Tanítson a harminc fokban, és akkor beszéljen rövidebb nyári szünetről” – Dögmeleg, klíma nélküli termekben tanulnak a magyar diákok
Ha egy iskola valamilyen eszközt szeretne vásárolni, akkor az illetékes tankerületi központhoz kell fordulni és engedélyt kérni, mivel az iskolák gazdálkodási szempontból semmilyen önállósággal nem rendelkeznek. Vagyis ha egy igazgató klímát szeretne beszerezni, le kell adnia az igényét, amire majd érkezik valamilyen válasz. „Én januárban igényeltem klímát négy helyiségre, semmilyen visszajelzés nincs, azaz az érettségiig már nem oldódik meg a dolog. De minden másra igaz, hogy nincs az iskolának önállósága, döntési jogosultsága semmilyen beszerzésben” – mesélte a lapnak egy igazgató.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2018.06.10.
„Jóságos ég, megint valami, amiért lehet utálni a tanárokat”
Elég nagy port vert olvasóink körében a múlt héten megjelent Jár-e a tanárnak a szülőktől tanév végén "hálapénz"? című cikkünk. Ebben arról írtunk, hogy a legtöbb tanár nem vágyik és nem is fogadna el év végén nagy ajándékot, de jól esik neki, ha év végén meglepik őket a gyerekek kis, személyes tárgyakkal. Bemutattunk számos jó példát is.Ugyanakkor arra is felhívtuk a figyelmet, konkrét – és külön hangsúlyoztuk: kirívó – esetek alapján, hogy sok helyen extrém drága ajándékokat vesznek a szülők a pedagógusoknak. Azt is állítottuk – egyébként több pedagógus véleménye alapján – hogy az ajándékozás kicsit az orvosi hálapénzhez hasonló: nincs szabályozva, de a rendszer része.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.10.
Winkler Márta: "A nehezen kezelhető diákok edzettek tanítóvá" (Balla István interjúja)
A 60-as évektől próbálta szétfeszíteni az akkori egyenoktatás kereteit, majd 1988-ban megalakította az első alternatív iskolát, a most 30 éves Kincskeresőt. Úgy véli, a játék, a mozgás, a gondolkodni tanítás a legfontosabb az iskolában, és ezeket bármilyen rendszerben, bármilyen felügyelet mellett el lehet érni, ha a tanító rendelkezik belső szabadsággal. Winkler Mártával beszélgettünk, aki szerint az értelmetlen iskolai szabadság ugyanolyan káros, mint az értelmetlen előírások betartása.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.06.
Rétvári Bence: több program indult a diákok képességeinek fejlesztésére
Rétvári Bence az Országgyűlés honlapján közzétett válaszában részletezte: A Pályaorientáció, kiemelten az MTMI készségek és kompetenciák fejlesztése a köznevelés rendszerében című projekt részeként az iskolákban tanórai vagy tanórán kívüli, általános pályaorientációs programokat tartanak az általános és középiskolákban. A Természettudományos élménypedagógiai programkínálat és természettudományos élményközpontok fejlesztése című projekt keretében vissza nem térítendő támogatásra pályázhattak olyan szervezetek, amelyek céljai közé tartozik a természettudományos ismeretterjesztés, természettudományos oktatás-képzés.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.06.
Kásler a Mokkában jelentette be:
"Már az óvodában meg kell ismertetni a család élet értékeit, és ezt végig kell vinni az egész oktatási rendszeren," A tanárok és a diákok túlterheltségét érzékeli, sok lehetőség van ebben. A nemzeti alaptanterv következik most, szeretném felgyorsítani a folyamatot.”
(Forrás: 444.hu)
 
2018.06.06.
Sehol nem jut hely egy látássérült gyereknek
Hiába van benne a legtöbb óvoda és iskola alapító okiratában, hogy felvesznek látássérültet, nem szívesen fogadják őket és többnyire elképzelésük sincs, hogyan kell egy vak gyereket integrálni. A látássérült Dávid anyukájával Egerből költözött Budapestre, hogy speciális óvodába járhasson, mert Eger az integrálásban csődöt mondott. Bálint a budapesti Vakok Óvodájában bennlakásos, mert Székesfehérváron egy óvoda sem fogadta be. Flóra és Bianka pedig azon kevés látássérült gyerekek közé tartoznak, akiknek eddig egész jól alakult az integrációja.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.06.
Iskolának ütközött egy kamion Magyarszéken
Egy iskola falának hajtott egy betonszállító kamion Magyarszéken, a Kossuth utcában – közölte honlapján a Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság. Az iskolában tartózkodók közül senki nem sérült meg a balesetben. Sárkány Sándor, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság szóvivője az MTI-nek elmondta: a 25 tonnás teherautó frontálisan az épület sarkának ütközött, a balesetben a jármű sofőrje kéztörést szenvedett. A tanulók abban az időben az iskola másik részében tartózkodtak. Az ingatlanban keletkezett kárt jelenleg statikus szakértő méri fel, ez idő alatt a diákok nem mehetnek vissza az érintett tanterembe.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.06.
Cigánynevelés, "egy kis kegyetlenséggel"
Elfogadható és eredményes lehet-e, ha az egyéni szabadság "némi korlátozásával" és "egy kis kegyetlenséggel" veszi rá az állam a cigány szülőket arra, hogy iskolába járassák gyermekeiket? Egyebek mellett erre a kérdésre kell választ találniuk azoknak a 11. osztályos diákoknak, akik az új állami tankönyvekből tanulnak történelmet. Az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet (OFI) "új forrásközpontú" és az új kerettantervi követelményekhez igazodó könyvében ugyanis egy 1893-ból származó idézettel példázzák, hogyan próbálta az akkori kormányzat az oktatásba bevonni, s ezáltal felzárkóztatni a romákat.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.06.
Menekülés a közoktatásból: egyre többen „vállalkozásban” tanítják a gyerekeiket
Alig tudnak felvenni gyerekeket magániskolákba, annyira sokan keresnek az állami intézményeken kívül lehetőséget. Jobb híján a szülők arra vállalkoznak, hogy magántanulói csoportokat alakítanak a legkülönbözőbb igényekkel. A sokféleségben van igény az egységes szervezési, módszertani támogatásra, védjegyre. Most úgy néz ki, hogy ez is megvan.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.06.
Jár-e a tanárnak a szülőktől tanév végén "hálapénz"?
A legtöbb tanár nagy jutalomra nem vágyik, de jól esik neki, ha év végén meglepik őket a gyerekek kis, személyes ajándékokkal. Sok helyen viszont extrém drága ajándékokat vesznek a szülők a pedagógusoknak. A dolog kicsit az orvosi hálapénzhez hasonló: nincs szabályozva, de a rendszer része.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.04.
Kódol a gyerek
Bár a tévé és a rádió mindenkit biztatott, hogy a gyereknapon érdemes szabadtéri programot csinálni, Budapest egyik régi vörös téglás gyárépületében mégis izgága tíz év körüli kisfiúk gyülekeztek, hogy robotokkal játszhassanak. A gyerekek a fekete, kockás asztalokhoz ültek le, és kíváncsi tekintettel nézték a falat, ahova a projektor furcsa, színes kockákat vetített. Ilyet utoljára néhány évvel ezelőtt láttak, amikor BB–8, Han Solo és Batman figuráival meséltek történeteket, esetleg klasszikus legó- és duplókockákat raktak egymásra.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.04.
Emmi: még lehet igényelni az ingyenes étkeztetést a nyári szünetre
Még lehet igényelni a nyári szünetre az ingyenes étkeztetést, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek napi egy tál meleg ételt kaphatnak az iskolai szünetben - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkársága hétfőn az MTI-vel.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.06.04.
Nem figyel a diák? Mesterséges intelligencia árulkodik a tanárnak
Hangzhou tartomány egyik középiskolájában már tesztelnek egy olyan viselkedéselemző rendszert, ami kamerák és arcfelismeréses szoftver segítségével vizsgálja óra közben a diákokat. A program felismeri az arcokra kiült érzelmeket - köztük az unalom jeleit is. Ha az oda nem figyelés elér egy bizonyos szintet, a rendszer rögtön értesítést küld a tanárnak. Kevesebb, mint egy percbe telik neki megmondani azt is, teljes létszámban jelen van-e az osztály. Ugyan elsőre úgy tűnik, hogy ez csak a diákok számára "kegyetlen büntetés", elvileg az oktatók munkájának értékelésére is alkalmas. A visszajelzések alapján az is lemérhető, mennyire képes - vagy épp képtelen - megragadni diákjai figyelmét egy-egy tanár.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.04.
Az Éhezők viadalát vagy Jókait olvassa a gyerek?
A kötelező olvasmányokon kívül a konferencia másik témája a digitális fordulat kora volt, de ez utóbbiról jóval kevesebb szó esett. Az azonban elhangzott, hogy a webben rejlő lehetőségeket mindenképpen meg kell látniuk a tanároknak is. Soha annyi verset nem olvastak a diákok, mint most, amikor gyakorlatilag egész nap a dalszövegeket bújják. A “sok elátkozott kütyünek” hála a diákok rengeteg betűt látnak és írnak le maguk is a digitális világ ha tetszik, ha nem, de riválisává válik a hagyományos olvasásnak, ezzel pedig az irodalomtanár is egy nehéz versengő helyzetben találja magát, amire kénytelen válaszokat adni.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.04.
Tanárnő, nem értünk egyet!
Bence tágra nyílt szemmel néz rám, amikor szembesítem az osztályterem ajtajára felragasztott, ember méretű táblázatban felvésett magatartás fekete pontjaival. Első osztály, november. Az akkurátusan, de gyermeteg módon megrajzolt táblázatban szépen betűrendben az osztálynévsor, a hónapok, valamint a magatartás és szorgalom pontok. Kizárólag a feketék. Hamar látszik, hogy kik a renitensek, hiszen az ajtó folyton tárva-nyitva, csak az nem látja, a „rosszak” bélyegét, aki a szomszéd kerületben sétál csukott szemmel. Igen ám, de az én kisfiamnak gyakorlatilag egy eseten kívül fogalma sem volt, hogy mikor, miért kapott feketét. Felhorgadt bennem az anyaállat. (Jó, most írhatjátok, hogy rohadt elfogult vagyok, meg inkább neveltem volna meg a gyerekemet, meg egy nyomorult anyai csőd az életem, és szégyen-gyalázat.) De mégis… Milyen előítéleteket szül ez a táblázat? Mit követett el a gyerekem? Miért büntetünk motiváció helyett első osztályban?
(Forrás: index)
 
2018.06.03.
A gyerekek borzalmasan gonosz teremtések
Az UNICEF Magyarország létrehozott egy weboldalt, ahol a gyerekek megadnak egy becenevet és egy e-mail címet, és ahol leírják a problémáikat, majd kiválaszthatják, melyik ismert embertől szeretnének tanácsot kapni, aki pedig személyes videóüzenetben válaszol a megadott elérhetőségen keresztül. Az üzenetet az UNICEF juttatja el a kiválasztott hírességhez, így nem kell attól tartani, hogy a bántalmazott története nyilvánosságra kerül.Ez utóbbi azért is fontos, mert sok gyerek még a közvetlen környezetének sem mer beszélni arról, mi történik vele, sőt,általában a szülő az utolsó, akinek szólnának.
(Forrás: index)
 
2018.06.03.
A hazafias nevelés pedellusa lesz Simicskó
Az Orbán Viktor által jóváhagyott határozat szerint Simicskóra hárul majd a hazafias és honvédelmi nevelés és az azzal együtt járó beruházások felügyelete. Ez azt jelenti, hogy ő alakíthatja ki a most még csak elméletben létező kormányzati stratégiát. A leírás alapján szinte az is biztos, hogy Simicskó felel majd az iskolai lőpályákért is. Érdekes, hogy bár kormánybiztosként honvédelmi feladatokat lát el, de nem Benkő Tibor honvédelmi miniszter, hanem a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely felügyelete alatt dolgozhat – mintha kormány nem annyira katonai, hanem politikai feladatnak tartaná a területét.
(Forrás: Népszava)
 
2018.06.03.
Magunk alatt vágjuk a fát azzal, hogy jól tanítunk
Bármelyik fővárosi iskola megirigyelhetné a gyulaházi Dr. Kozma Pál Általános Iskolát: az intézménynek saját torncsarnoka és tanuszodája van, az okostábla az alapfelszereltség része. Ennek is köszönhető, hogy évek óta sikerrel ellensúlyozzák a gyerekek rossz családi hátterét. Mégis kérdéses, mi lesz az iskola sorsa, mert az elvándorlás miatt néhány év alatt drasztikusan csökkent a gyerekek száma.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.06.03.
Hiába népszerűsíti a kormány a szakképzést, egyre kevesebb a diák a szakgimnáziumokban
A középfokú nappali rendszerű oktatásban jelenleg 428,0 ezer fő tanul, 6,7 ezer fővel – 1,5%-kal – kevesebb, mint a 2016/2017-es tanévben. A diákok 1,7%-a (7,2 ezer fő) szakiskolában és készségfejlesztő iskolában, 17,3%-a (74,1 ezer fő) szakközépiskolában, 43,1%-a (184,5 ezer fő) gimnáziumban, 37,9%-a (162,2 ezer fő) szakgimnáziumban tanul – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2017/2018-as tanévre vonatkozó adataiból.
(Forrás: Eduline)
 
2018.06.03.
Tegye a szívére a kezét, ön mit ad a gyereke kezébe: Jókait vagy J. K. Rowlingot?
„Nem vagyok én szadista, hogy a 15 évesekkel Goethét olvastassak” – fakadt ki Imre Flóra egy minapi konferencián. A szakemberek szerint igencsak át kellene alakítani a kötelezők listáját, hiszen számos mű egyszerűen nem érthető a legtöbb mai gyerekek számára. De lenne megoldás arra, hogy meg is maradjon Jókai meg nem is: a nagyobb tanári autonómia.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.06.03.
„Nem csak a gimnázium jó irány”
Ösztöndíjprogram indulhat a szakközépiskolák és szakgimnáziumok tanárai számára, és „meg kell fontolni, hogy olyan diplomát adjunk ki, amelynek megszerzésével a hallgató egyúttal szaktanári oklevelet is kap, amennyiben vállalja a tanítást” – erről is beszélt Palkovics László a lapunknak adott interjúban. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetője közölte, a Magyar Tudományos Akadémiával a korábbinál szorosabb együttműködést tervez a kormány. A CEU jövőjével kapcsolatban elmondta, szakértők bevonásával vizsgálják, valódi képzést folytat-e az intézmény az Egyesült Államokban.
(Forrás: Magyar Hírlap)
 
2018.06.01.
Kegyetlenül elvették a könnyítést a tanulási nehézséggel küzdő gyerekektől
A parlament kedden módosította a köznevelési törvényt, ami felmentést adott bizonyos tárgyak alól azoknak a gyerekeknek, akiknek tanulási nehézségeik vannak. A Civil Közoktatási Platform szerint mindez több tízezer gyerek sikeres tanulói karrierjét veszélyezteti, „hiszen azokat is hátrányba hozzák, akik bár a legtöbb tárgyból kiválóan teljesítenek, valamelyik tantárgy esetében nem fejlődnek az elvártak szerint (például enyhe diszgráfiájuk miatt lassabban tanulnak meg folyamatosan írni). Ha nem kaphatnak felmentést, megbuktathatják őket, holott a fejlődési nehézségek türelemmel és megfelelő fejlesztéssel idővel leküzdhetőek lennének”.
(Forrás: index)
 
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep