2018.12.31.
Minden gyermeknek egyformán jó oktatási feltételeket kell biztosítani
Az elmúlt évtizedek legnagyobb volumenű iskolafejlesztése zajlik 2018 és 2020 között, amelynek során országszerte mintegy 800 helyszínen, 276 milliárd forint felhasználásával valósulnak meg tornaterem-, tanuszoda-, valamint tanteremfejlesztések és -bővítések – mondta lapunk kérdésére válaszolva a Klebelsberg Központ (KK). Megtudtuk azt is, hogy a pedagógusok között eddig 45 630 notebook osztottak ki, a diákok számára pedig 24 ezer tabletet, valamint a hozzájuk tartozó tárolószekrényeket is kiszállították az intézményekbe.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.12.31.
Miért kellene egy egész korcsoportnak ugyanazt a kötelező olvasmányt feladni?
Az ország GDP-je a lakói írásbeliségének fejlettségétől is függ – jelzi az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának magyar tanszékét vezető egyetemi tanár, Steklács János. „A képességfejlesztés felé mozdítanám el az oktatást. Nyelvtanból nem értekeznék a nyelvről, hanem tanítanám a nyelvet, hogy a tanulók sokkal inkább megismerjék a beszéd és az írás különböző formáit. Irodalomból pedig a felső tagozat közepéig a próza, a költészet szépségeit mutatnám meg nekik, az elmélettel csak később foglalkoznék. A száraz ismereteknél sokkal izgalmasabb a gyerekek számára, ha elmeséljük, hogy a mű keletkezése idején hogyan éltek az emberek, milyen történelmi események zajlottak akkor, amikor a cselekmény játszódik. Hasznos lenne az összművészeti nevelés, az irodalomnak a zenével, a képzőművészettel való összekapcsolása vagy a világ- és magyar irodalom párhuzamainak felfedése.”
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.31.
Szülőként alig befolyásolhatjuk, mi lesz a gyerekből - állítja egy tudós
Még nehezebben határozható meg a gének és a környezet hatása az emberek viselkedésére, hiszen létezik szabad akarat is – érvel Boldogkői Zsolt, a molekuláris genetika professzora. „Elvileg ellentmondhatunk a gének diktátumának is, a nevelésünk által elsajátított értékrendszerünknek is. A gének nem marionettbábuként mozgatnak bennünket, hanem inkább ösztökélnek vagy óvnak bizonyos cselekedetektől. Fontos még, hogy az emberi viselkedést sok tekintetben a gének nem egyértelműen kódolják, hanem alternatívákban: az ember képes önző és nagylelkű is lenni, képes együttműködni és háborúzni is. A probléma komplexitását jelzi, hogy a viszálykodó magatartás és az agresszivitás lehet ugyan veleszületett hajlam, de az iskolázottság magasabb fokú védettséget ad ezekkel szemben”.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.31.
Minden másként volt? - jön a Fidesz-magyar történelemóra
Az, hogy mit is hiányolnak a NAT történelemtanításra vonatkozó részéből a kormánypárti politikusok, pár nyilatkozatból hamar kiderült. Szerintük alapvetően az a baj, hogy a mai történelemoktatás nem nevel elég hazafiasságra, ezért ennek erősítése szükséges. Kásler Miklós emberierőforrás-miniszter szerint „értékorientált hozzáállásra van szükség, a magyar történelem gazdag és tanulságos, tele van rendkívüli államférfiakkal, hadvezérekkel, politikusokkal, mélyen hívő emberekkel, ennek meg is kell jelennie az oktatásban”. L. Simon László korábbi kulturális államtitkár pedig kifejtette, hogy a NAT tervezete „nem szakított a kommunista történetírás terminológiájával”, pedig „nyugodtan nevezhetjük a trianoni békét békediktátumnak, ezt nem kell már elfinomkodni a szomszédaink érzékenységére hivatkozva”.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.27.
"Nehéz volt meggyőzni a szülőket, hogy elhozzák a gyereküket egy terrorizmusról szóló darabra"
A nyolcéves fiam látta a híradóban a hírt a kenyai bevásárlóközpontban történt terrortámadásról, és mesélt róla. Akkor kezdtem el azon gondolkozni, hogy hasonló tragédiát hogyan lehetne feldolgozni gyerekeknek, fogyasztható változatban, hiszen találkoznak a külvilág eseményeivel, nem védhetjük meg őket ezektől az olykor igen kellemetlen történetektől.Ha felnőtteknek szeretnénk elmondani, mi történt valójában, akkor a horror pornográfiájáról beszélünk, ami furcsa módon mindenkit érdekel. A gyerekek szemszögéből azonban kicsit könnyebb megmutatni és elmesélni a tragédiát, hiszen ők nem mindig látják a helyzetet a maga súlyosságában. Ők inkább használják a fantáziájukat és a gyermeki logikájukat a tragédiák
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.26.
"A tanárság nem arról szól, hogy tölcsérrel a diákba töltjük az információt" - beszélgetés Kelemen János filpgusprofeszorral
K. J.: Kinek ezt, kinek azt. Voltak olyan diákok, akiknek kimondottan jó filozófuseszük volt. Tőlük sokat lehetett tanulni. Voltak a szorgalmas diákok, őket adatokkal igyekeztem tömni. A tanárság nem arról szól, hogy tölcsérrel a diákba töltjük az információt. A tanítás interaktív magatartás.
HVG: A filozófia és a filozófiai gondolkodás mindig is kritikus volt a hatalommal szemben. Mennyire élt a hatalom a történelem során a filozófia eszközével?
K. J.: Ez koronként változik. A nagy skolasztika idején a filozófia igyekezett önállósodni. Az egyházi hatalom rettentően sok támadást intézett a filozófusok ellen – említsem a máglyákat? Az eretnekséggel nem az volt a baj, amit gondoltak, hanem hogy mást gondoltak. Kering vagy nem kering? De nem kell időben messzire mennünk; a sztálinista szocializmus idején is kicsit hasonló volt a hatalom és a filozófia viszonya, mint a modern világ születésének pillanatában.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.26.
Döbbenetes statisztika jelent meg az amerikai iskolai hétköznapokról
Az Egyesült Államokban a 2017-2018-as tanévben összesen 6200 iskolában történt biztonsági riasztás, ami több mint 4,1 millió diákot érintett - derült ki a Washington Post szerdán publikált összesítéséből. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos napon 16 amerikai iskolában volt valamilyen riasztás (a lockdown kifejezés azt jelenti, hogy minden ajtót bezárnak, tilos kimenni a folyosóra, az ablakokat is elfedik). A biztonsági riasztás 15 százaléka történt bombariadó miatt, 61 százaléka viszont valamilyen lőfegyver észleléséhez volt köthető. Volt olyan eset, amikor a riasztás 4 tanulót érintett, volt olyan, hogy 5000-et.
(Forrás: index)
2018.12.26.
Papa, mama, gyerekek - Mézgáék, a nukleáris család
z Ószövetség ugyanis – mint az érv megcáfolói utánaszámoltak – nyolc különféle családmodellt említ. Többségük ma már büntetőjogi kategória. Elfogadott a poligámia: Ábrahámnak két ágyasa volt, Jákobnak két felesége, Salamon királynak egész háreme. Sógorházasság (levirátus) esetén a meghalt férj fivére feleségül veszi a gyermektelen özvegyasszonyt, és utódot nemz neki, hogy ne szakadjon meg az örökösödési sor. Létezik olyan család, amelynek egyes tagjai rabszolgák, ez esetben a férj magától értetődően a feleség tulajdonában álló szolgálóval is hál. Háború idején a nőrablás a családalapítás bevett módszere. Visszataszító szabály, hogy a megerőszakolt szűznek feleségül kell mennie az erőszaktevőhöz (miután a bűnös kifizeti a lány apjának az 50 sékel értékű ezüstöt). Azonos neműek valóban nem házasodnak a Bibliában, viszont ott van Dávid és Jonatán kapcsolata, ami régóta gyanús az utókornak.
(Forrás: Népszava)
2018.12.26.
Ez a Z generáció álomszakmája: youtuberek, influencerek, vloggerek
YouTuber, blogger, vlogger, influencer − egyre inkább úgy tűnik, ezek a Z generáció álomszakmái. De vajon miért? Guld Ádám médiakutató, kommunikációs szakember szerint az elmúlt 8-10 év kutatásai is alátámasztják, hogy a fiatalok olyan szakmák iránt érdeklődnek leginkább, amelyekkel az ismertség és a hírnév könnyen, gyorsan elérhető. A szakember az utóbbi években többször járt középiskolákban előadásokat tartani ebben a témában − ezek után pedig rendszeresen meg szokták keresni 16-17 éves fiatalok azzal a kérdéssel: tudna-e nekik abban segíteni, hogy ők is influencerré váljanak.
(Forrás: Eduline)
2018.12.26.
Ezért lenne jó minden diákot megtanítani sakkozni
A sakk nem csupán játék és sport, hanem sokoldalú készségfejlesztő eszköz is, lehetőségeit ezért az oktatásban is érdemes kihasználni - mondta Polgár Judit az M1 aktuális csatornán.A sakknagymester hangsúlyozta, hogy a sportág játékos és kreatív módon ösztönzi a gyermekeket a hasznos, más tantárgyakban és az élet számos területén is alkalmazható tudás megszerzésére. Utóbbi - tette hozzá - azért is vitathatatlan, mert a sakk találmányok létrejöttét ösztönzi, tudományos modelleket ihlet, segíti a mesterséges intelligencia fejlesztését. A gyerekeket összefüggések megértésére sarkallja, amikor megtanítja nekik, hogy a 64 mezőn minden figura egyedi értékkel bír, egymással pedig sajátos összefüggésrendszerben állnak - hangsúlyozta.
(Forrás: Eduline)
2018.12.26.
Karácsony a Kádár-rendszerben: volt ajándék a LEGO-korszak előtt is
A Kádár-rendszer hiánygazdaságában leginkább külföldi katalógusok képeit nézegetve álmodozhattak a gyerekek a nyugati játékokról, LEGO-ról, eredeti matchboxokról, Barbie-ról és társaikról. De azért akkor is került a fa alá a gyerekeknek kedves tárgy. Minden karácsonyi filmben szerepel egy kisvasút, valahogy hozzátartozik az ünnep hangulatához, hogy jellegzetes zúgásával körbe-körbe menjen egy szerelvény a fa alatt.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.25.
Tizennyolc perc a világ: a TED hódító útja
A világ kétségkívül legtöbb érdeklődőt vonzó konferenciasorozatának története 1984-re nyúlik vissza, akkor tartották ugyanis az első TED-konferenciát, 1990 óta pedig minden évben megrendezik az eseményt az Egyesült Államokban, sőt ma már világszerte tartanak előadásokat, 2009 óta például gombamód szaporodnak a független szervezésű, helyi témákat középpontba állító, licenc által védett TEDx- és TEDxYouth-események.a ted.com valóban az egyik legjelentősebb tudásmegosztó platformmá vált, hiszen a MOOC-hoz (massive open online courses, vagyis bárki által elérhető, ingyenes online kurzusok) hasonlóan kitárja az egyetemek, kutatóintézetek, zenei stúdiók, tudományos műhelyek ajtajait, és lehetővé teszi, hogy az értékes gondolatok mindenkihez eljussanak.
(Forrás: Eduline)
2018.12.25.
szerző: Eduline Értékelje a cikket: Köszönjük! Milyen elemekből áll az alkalmassági vizsga a tanárszakokon? Van-e kötelező irodalom, amelyből készülni kell?
Az alkalmassági vizsga kötelező része a jelentkező által előzetesen megküldött motivációs levél alapján beszélgetés a felvételiző pályaelképzeléseiről, karrierterveiről, egyéni életút-fejlődési terveiről, arról, hogy miért szeretne tanár lenni.A vizsga másik része választható: vagy egy pedagógiai témájú szöveg alapján egy konkrét nevelési helyzet értelmezése, véleményezése, vagy beszélgetés a jelölt által szabadon választott pedagógiai jellegű olvasmányról, a nevelési szempontok kiemelésével.
(Forrás: Eduline)
2018.12.25.
Az erőből való politizálással nem tudok mit kezdeni – Portré a Prima Primissima díjas L. Ritók Nóráról
Nyughatatlan. Munkamániás. Képtelen hátradőlni. Annak, aki vele akar dolgozni, tisztában kell lennie ezzel. És rengetegen akarnak vele dolgozni. Meg tanulni tőle. L. Ritók Nóra – aki saját hazájában, Berettyóújfalun lett próféta – az elmúlt húsz évben megújította a rajztanítást, egyúttal a vizuális nevelést a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatásának hatékony eszközévé fejlesztette. Bár nem érdekli a pártpolitika, azzal, hogy következetesen kiáll szakmai elvei mellett, például szóvá teszi az egyházi iskolák által gerjesztett szegregációt, óhatatlanul bekerült a politikai térbe. Ezért is számít óriási fegyverténynek, hogy ő lett az idei Prima Primissima közönségdíjasa.
(Forrás: 168 óra)
2018.12.20.
A fizetése harmadát elvesztheti az az orvos, aki nemcsak gyógyít, de tanít is
Kúria döntése szerint az egyetemen például osztályvezető adjunktusként, docensként vagy professzorként dolgozók „csak végzettségüket tekintve orvosok”, mert oktatói, illetve tudományos kutatói munkára szól a kinevezésük. Ez alapján pedig nem is járnak nekik az ágazati pótlékok, ellentétben a klinikai szakorvos állásban foglalkoztatott kollégáikkal. A döntés nyomán például az aneszteziológus-intenzíves, radiológus, labor-, pszichiátriai, trauma-, infektológiai pótlékokat vagy a második szakvizsga utáni kiegészítő díjazást sem kaphatják meg. Ezzel havonta átlagosan 50 ezer forinttal kapnak kevesebbet, mint azok az orvostársaik, akik csak gyógyítanak, de oktatási feladatuk nincs. A Kúria ítéletének még ennél is durvább következménye lehet, hiszen a hivatkozott közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény másik pontja szerint az ilyen státuszú orvosok jövedelmét a felsőoktatási bértábla szerint kell megállapítani.
(Forrás: Népszava)
2018.12.20.
Politikai okokból lefújták a rászoruló gyerekek pizzapartiját
Az elmúlt években ismét megszokottá vált Magyarországon, hogy ha valaki nyíltan felvállalja a központi iránynak nem tetsző politikai véleményét, akkor hátrányos helyzetbe kerülhet az élet legkülönbözőbb területein. Ennek egyik jellemző formája, hogy ha az illető szervezni akar egy rendezvényt, akkor bezárulnak előtte a kapuk, vagy mondvacsinált okokra hivatkozva a helyszín biztosítói az utolsó pillanatban mondanak le egy eseményt. Ez történt most Molnár Tiborral is Keszthelyen. A középiskolai tanár az Együtt választókerületi elnöke volt, pártja azonban megszűnt, tavasz óta nem politizál szervezetszerűen, csak véleményét teszi közzé időnként közösségi oldalán. Elmondása szerint „békés túlélésre" rendezkedett be. A politika azonban úgy tűnik, olyan esetekben is keresztbe tesz neki, amikor szó sincs pártpolitikáról, de még különösebben közéletről sem.
(Forrás: index)
2018.12.19.
A magyar szülők többsége 10 ezer forintnál is többet költ játékokra karácsonykor
dén karácsonykor a magyar gyermekek két-három játékra is számíthatnak, amelyekre a szülők többsége 10 ezer forintnál is többet költ a Regio Játékkereskedelmi Kft. és a Formatex Kft. legfrissebb kutatása szerint. Az idei karácsony slágertermékei a társas- és kreatív játékok, a Lego, a kisautók és a játékbabák.
A Regio játékkereskedő áruházaiban az első adventi hétvégén 6 százalékkal, a másodikon 3 százalékkal nőtt a forgalom tavalyhoz képest, míg az online értékesítés már a második hétvégén háromszoros forgalmat generált. Az ünnephez közeledve kisebb emelkedésre számítanak, ezért idén december 22-ére várják az áruházi forgalom tetőpontját.
(Forrás: 24.hu)
2018.12.19.
Egyre több magyar gimnazista választ külföldi egyetemet: melyek a legnépszerűbb országok?
Egyre több középiskolás dönt úgy, hogy nem itthon, hanem valamelyik külföldi egyetemen folytatja tanulmányait, a magyar diákok EU-s állampolgárként ugyanis több országban tandíjmentesen tanulhatnak. A legnépszerűbbek a brit, az osztrák és a német egyetemek. Egy 2017-es felmérés szerint a főváros, Pest és Győr-Moson-Sopron megye legjobb eredményű gimnáziumainak végzősei közül minden tizedik külföldi felsőoktatási intézménybe is jelentkezik. A vezető budapesti gimnáziumokban ennél is magasabb a külföldre készülők aránya: több egyetemi gyakorlóiskolában arról számoltak be: a 2018 májusában érettségizők 20-40 százaléka úgy döntött, hogy másik országban tanul tovább.
(Forrás: Eduline)
2018.12.19.
Az állami iskolák tanáraira nem vonatkozik a túlóratörvény
Tárgyalás kezdődött az oktatási államtitkárság és a Pedagógusok Szakszervezete között – írja Facebook-oldalán a szakszervezet. „Az egyeztetésén – a (PSZ) felvetésére – elhangzott: a 2018. december 12-én elfogadott, a Munka törvénykönyvét érintő törvénymódosítás az állami fenntartású köznevelési intézményrendszerben foglalkoztatottakat nem érinti”. Sok pénzt veszítenek a tanárok a bebetonozott béralappal, erről (is) egyeztetne a PSZ. A pedagógusbéreknek ismét a minimálbérhez kellene igazodniuk, ez az egyik olyan kérdés, amelyről a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) egyeztetne a kormánnyal - mondta Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke.
(Forrás: Eduline)
2018.12.18.
Ne is számítson arra, hogy visszakapja Grétit
A családjukból kiemelt gyerekek csak nehezen kerülhetnek vissza a szüleikhez, még akkor is, ha azok időközben rendezték az élethelyzetüket. Így járt Kriszta is, akitől pszichés okokra hivatkozva kétszer vették el a kislányát, Grétit. Bár az anyuka másodjára önerőből teljesen talpra állt, a gyámhivatal mégse akarta visszaadni a gyerekét, inkább a családja vádaskodásainak hitt. Kriszta viszont nem adta fel és jogi segítséget kért. Egy budapesti, jó társadalmi helyzetben lévő, gyógyult beteg kérelmét pedig kevésbé tudta lemosni a gyámhivatal az asztaláról, mint egy szegény, vidéki édesanyáét.
(Forrás: abcug.hu)
2018.12.18.
Telefon az iskolában: nem csak ellenség, eszköz is lehet
Vannak olyan iskolák, ahonnan kitiltották, máshol tanórai gyakorlásra is használják a telefonokat. Úgy tűnik, a diákok sokkal találékonyabbak tanáraiknál, ha az oktatóappokról van szó, a tizenévesek többsége kipróbált már olyan alkalmazást, amellyel nyelvet, matekot vagy éppen természettudományt tanulhat.
Egy okostelefonos alkalmazás és egy tankönyv hibridjével nyerte meg a Microsoft Imagine Cup nevű világversenyének hazai döntőjét idén az Innobie nevű fejlesztőcsapat. A tankönyvek illusztrációit speciális jelölésként használva az Eddie nevű alkalmazás a kiterjesztett valóságba „viszi” a diákokat, ahol olyan környezetben ismerhetik meg a tananyagot, amelyre egyébként is fogékonyak.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.17.
Itt a 2019-es egyetemi rangsor: ezek a legjobb pedagógusképzések
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara vezeti a pedagógus képzéseket indító intézmények hallgatói rangsorát, a második helyen szintén az ELTE áll, a Természettudományi Karával, a harmadik pedig a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kara lett. Az oktatói kiválóság alapján összeállított rangsort a Nyíregyházi Egyetem vezeti, a második helyen a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kara, a harmadik helyen pedig a Debreceni Református Hittudományi Egyetem áll.
(Forrás: Eduline)
2018.12.17.
Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?
Az állam korszerűtlen és méltánytalan oktatást nyújt a gyerekeknek – vélik egyre többen, és ezt felismerve egyes iskolák, tanárok és szülők próbálnak tüzet oltani, valamennyire javítani a helyzeten. Ez lehetne jó hír is, ám mögötte ott van a beletörődés, hogy rendszerszinten már nem is várnak javulást.Egy normális országban is egyéni kedvezményezések, civil szervezetek, esetleg uniós vagy vállalati támogatással induló projektek tömik be azokakat a lyukakat, amelyek az állami rendszerekben keletkeznek, Magyarországon viszont, úgy tűnik, lassan létrejön egy egész kis alternatív valóság ezekből.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.16.
Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam
Eddig 30 ezer fiatalnak térítették vissza a nyelvvizsgadíját, továbbá 10 ezer fiatal kaphatta vissza a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díját a meghatározott összegig - jelentette be Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára.
A sikeres nyelvvizsgadíj-visszatérítés összege legfeljebb 34 500 forint lehet, míg a KRESZ-tanfolyam és vizsga esetén legfeljebb 25 ezer forint. Előbbi programot január 1-jén, utóbbit július 1-jével vezette be a kormány. A legtöbben, a támogatottak 78 százaléka angolból vizsgázott, de népszerű nyelv volt még a német is.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.16.
Kétségbeesett pécsi szülők a Penny Market apróhirdető tábláján keresnek iskolát
A Pécs-Somogyban található Vadgesztenye Általános Iskolába elsősorban hátrányos helyzetű gyerekek jártak, ám idővel egyre csökkent a beiratkozók száma. A mélypont 2014-ben volt, amikor mindössze 5 tanuló iratkozott be. Két évvel ezelőtt azonban elindult a szülők és a pedagógusok közös kezdeményezése, ami olyan reformpedagógiai eredményeket épített be a tantervbe, amelyek megfelelnek a jelenleg hatályos állami követelményeknek is. A kísérlet sikerrel járt, hiszen a beiratkozók száma folyamatosan nőtt, amint erről a Pécsi Stop és a Szabad Pécs is beszámolt. A fejlődésnek egy vezetőcsere vetett véget. Az iskola tagintézménnyé vált, és ezzel összefüggésben az igazgatói pályázatot a Pécsi Tankerület érvénytelennek nyilvánította, vagyis a remélt igazgató helyett egy megbízott igazgató került az iskola élére. A tanárok folyamatos harcban álltak és állnak az új vezetővel, és emiatt sokan elhagyták az iskolát – állítják az odajáró gyerekek szülei.
(Forrás: Magyar Narancs)
2018.12.16.
Vadgesztenyének lenni. Szülői levél Páva Péter polgármesternek
Kísérleti programba vágtunk bele. Tudtuk, hogy lesznek rögök, hogy lesznek elméletek, amik majd a gyakorlatban nem fognak működni, folyamatok, amik megszakadnak, mert így fog majd egyszer évek múltán (ha hagyják) kialakulni valami igazán nagyszerű. Voltak gyerekek, akik nehezen idomultak, voltak pedagógusok, akiknek több idő kellett, hogy megtanuljanak ebben a rendszerben működni a felülről irányított gyakorlatilag gondolkodástól mentes hagyományos rendszer után. De ilyen egy módszer kialakulása és az a mód, ahogyan mindig változtattak, finomhangoltak, felülvizsgálták a saját nézeteiket, döntéseiket a pedagógusok, csak bizalomra adhatott okot. Mert minden döntés, gondolat, tette a működést, fejlődést szolgálta.
Nézze, dobálózhatunk, jogszabályokkal, megsértett önérzettel, Facebook posztokkal meg mindenfélével, a valóságos helyzet az, hogy a Vadgesztenye Iskolában jelenleg olyan káosz van, hogy gyakorlatilag egyetlen ember sincs, aki tudná, hogy merre van az előre. Mariann (az iskola igazgatója) a legkevésbé.
(Forrás: Facebook)
2018.12.16.
Elveszítette presztízsét a tanári szakma: szomorú adatok a pedagóguspályáról
„2016-ra elveszítette presztízsértékét az újságírói és tanári foglalkozás, amelyek a rendszerváltás előtti időkben még magas megbecsültségű szakmáknak számítottak. A 2016-os foglalkozási presztízssorrend szerint a legmagasabb megbecsültséget magáénak mondható tanári foglalkozás a középiskolai magyartanáré volt, amely ekkor a 35. helyen szerepelt a presztízsrangsorban. Más tanári foglalkozások, így a magánnyelvtanár és az általános iskolai tanító a 48–49. helyen szerepelt” - olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kiadványában.
(Forrás: Eduline)
2018.12.16.
2022 után még durvább lesz a tanárhiány, de már most van egy nagy probléma
Legutóbb arról tájékoztattak, hogy 1-2 százalékos a pedagógushiány – mondta a Magyar Időknek Bódis József oktatási államtitkár, aki szerint 2022 után a nyugdíjba vonulók miatt viszont fel kell készülni a jelentősebb tanárhiányra is. A tanárszakos hallgatók számával nincs baj, a problémát inkább az okozza, hogy egy részük otthagyja a pályát.
(Forrás: Eduline)
2018.12.13.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak? Milyen közösségek lehetnek már ma is azok, ahol a gyerekeket az iskolába menet osztálytársaik szüleinek rabruhás képe kíséri? Ahol már a gyerekközösségeket is a szülők politikai meggyőződése veri szét, és olyasmik teremtenek áthidalhatatlan szakadékot közöttük, amit valójában nem is értenek. Ahol a gyermekek abban nőnek fel, hogy a politikai ellenfelet gyűlölni kell, és vele szemben a legnemtelenebb eszközök is felhasználhatók. Ahol azt tanulják meg, hogy a politikai küzdelem nem demokratikus versengés, amely a tisztességes játék szabályai szerint zajlik, hanem élet-halál harc, ahol az ellenféllel szemben minden megengedhető. És vajon miféle ócska, karrierista fiatalok szorgoskodhatnak a Fidesz ifjúsági szervezetében, akik pártutasításra a nevüket adják a hazug gyűlöletkampányhoz? Akik a személyes szebb jövőjük reményében magukra vállalják a csicskaszerepet, mások sározását, alázását.
(Forrás: 168 óra)
2018.12.13.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz teret enged az élménynek, az élményszerű olvasásnak, de közben tanáros pedantériával megszámolja a költői képeket is. (Valójában mindez durva leegyszerűsítés, a háromszáz oldalas kötetben nemigen van olyan aspektusa a verselemzésnek, egyáltalán: a verssel, az irodalommal, sőt a művészettel való foglalkozásnak, a befogadás lélektanának és esztétikájának, amely említetlen és feldolgozatlan maradna.) Úgyhogy a könyv alapos áttanulmányozása után arra a következtetésre jut a figyelmes és a művészet templomában szükségszerűen alázatos szívű olvasó, hogy ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így van értelme – így, ahogy ebben a könyvben olvashat róla.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.12.13.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarországon. Bagon a legrosszabb a helyzet: nemcsak a felnőttek, hanem már a 8-9 éves gyerekek is használják az olyan rossz minőségű, de olcsó drogokat, mint a herbál és a kristály. A Bagázs elnöke, Both Emőke arról beszélt az Abcúgnak adott interjúban, hogyan lehet országos megoldást találni egy olyan helyzetben, amikor a rendőrség és az önkormányzatok is tehetetlenek.
(Forrás: abcug.hu)
2018.12.13.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelmű magyarázata, hogy az egészségügyből és az oktatásból vonnak el tőkét, így az alacsonyabb kiadások miatt javul a mérleg. Ez a két ágazat képezi ugyanis a költségvetési kiadások 60 százalékát. Ugyanakkor a költségvetési szervek lejárt tartozásai októberben - egyetlen hónap alatt 14 százalékkal növekedtek, jórészt az Emberi Erőforrások Minisztériuma 6,5 milliárd forintnyi kifizetetlen számlái miatt, ennek közel 85 százalékát az egészségügyi beszállítók állították ki. Katona Tamás ebből azt a következtetést vonta le, hogy a normális működés feltételei változatlanul hiányoznak, ami önmagában is magyarázza az egészségügyi ellátás romló színvonalát.
(Forrás: Népszava)
2018.12.13.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi egyeztetést nélkülöző módosítása miatt. Sérelmezzük ezt az eljárást, a törvénymódosítás tartalmát, a szakszervezetek és a munkavállalók tiltakozásának semmibe vételét” – írja pénteki közleményében a szakszervezet.
Szerintük a törvénymódosítás nemcsak a munkaterheket, hanem a munkavállalók kiszolgáltatottságát is növeli, „veszélyezteti a dolgozók egészségét, a családok békéjét”.
(Forrás: Eduline)
2018.12.13.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult az egyetemeken és főiskolákon. A legtöbb – 14 400 – külföldi hallgató BA- vagy BSc-szakon tanult a 2017/2018-as tanév őszi szemeszterében, ám az osztatlan képzések is nagyon népszerűek: több mint tízezren választottak ilyen szakot, a többség alighanem általános orvosi, állatorvosi vagy fogorvosi képzésen tanul. 4087-en mesterszakra, 1400-an pedig doktori képzésre iratkoztak be – derül ki az Oktatási Hivatal adataiból.
(Forrás: Eduline)
2018.12.13.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen fogadták a változást, a diákok azonban - a várakozásnak megfelelően - alvásra használták az ajándékba kapott időt, amelytől teljesítményük is jobb lett - írta a medicalxpress.com portál a Science Advances tudományos folyóirat aktuális számában megjelent kutatás eredményét ismertetve.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.13.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel szívesen okoznának örömet rászoruló gyerekeknek. A vállalat minden évben több ezer könyvet adományoz hátrányos helyzetű és beteg gyerekeknek, idén azonban még többet szeretett volna tenni, ezért olvasóközönségét is bevonta az adományozás örömébe. Az jótékonysági akció mellé állt több ismert ember, többek között Mácsai Pál, Beck Zoltán, Jakupcsek Gabriella, Vecsei H. Miklós és Varró Dániel is elhozta otthonról a nem használt gyerekkönyveket.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.13.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy véljük, hogy ezzel a kormány eljutott ahhoz a ponthoz, ahonnan nemcsak egy uniós ország munkavállalóinak, de a szakszervezeteknek sincs tovább hova hátrálniuk.Ezt felismerve világosan látszik, hogy szakítani kell azzal a gyakorlattal, hogy az egyes munkavállalókat hátrányosan érintő törvények, javaslatok elfogadása előtti szakaszra helyezik a szakszervezetek a tiltakozó akciók súlypontját, majd ha nem tudtak elérni komoly eredményt, akkor lassan elhal, kifulladni az ügy. Éppen ezért a PDSZ több szakszervezethez eljuttatta a törvény vitatható elfogadása utáni időszakra vonatkozó javaslatait, s reméli, hogy akár azok figyelembevételével, akár más elgondolások alapján, de a következő napokban, hónapokban létrejön a magyarországi szakszervezetek akcióegysége.
(Forrás: Pécsi Stop)
2018.12.13.
„Száműzetésben” a középiskolában. Ősi János írása
A cím keresettnek tűnhet, sőt hatásvadásznak, de talán megbocsátható, ha mindjárt hozzáteszem, hogy ez egy tanítási óra címe egy érettségi előtt álló, szakgimnáziumi gépész osztályban. Hallatán kicsit felkapják a fejüket a diákok, s ez jó kiindulási pont. Oravecz Imre Száműzetésben című művének tanításához választhatunk, persze, kevésbé félreérthető címet is. Csakhogy itt a félrehallások akarva-akaratlanul is a témához tartoznak. Mindjárt például az első „félreértés”, hogy tudniillik az életvidám, világra nyitott ifjúság osztályterembe, iskolapadokba zárt számkivettetéséről lesz szó. Ez a félrehallás sem csupán tréfa, és sokan úgy véljük, leginkább talán az irodalom képes oldani a hátterében álló ellentéten.
(Forrás: Tani-tani Online)
2018.12.12.
„A gyerekeket tényleg nem érdekli Petőfi meg Arany” (Beszélgetés Csovcsics Erikával)
A fiatalok jól tudják, hogy melyik pálya milyen egzisztenciát ígér. Tudják, hogy a versenyszférában a kétszázezer forintos nettó pedagógusbérnél sokkal többet lehet keresni. Ma azokban az országokban a leghatékonyabb az oktatás, ahol a pedagógusok ugyanannyit keresnek, mint a versenyszféra diplomásai. Ott nagy a harc azért, hogy valaki pedagógus lehessen, s aki a pályán van, annak komoly a tekintélye, nem lehet őt rángatni, lekezelni, a véleményét semmibe venni. Egyébként nálunk nemcsak a bért keveslik a fiatalok, hanem a pálya által biztosított szakmai szabadságot is. A felmérések azt bizonyítják, hogy ahol a pedagógusok nagyobb szabadságot kapnak, ott élnek is vele, és lényegesen jobb eredményt érnek el növendékeikkel.
(Forrás: Népszava)
2018.12.12.
Kovács Zoltán: A Közép-európai Egyetem továbbra is működik
Az Egyesült Államok budapesti nagykövete eleinte próbálta kompromisszumra bírni Magyarországot, Orbán Viktor azonban elutasította próbálkozásait, miután David B. Cornstein egyszerűen csak a magyar kormányfő és Soros György közötti ellenérzésnél alig valamivel többként jellemezte a konfliktust - olvasható a cikkben.
Kovács Zoltán levelében azt írja: a The Washington Post figyelmen kívül hagyta például azt a tényt, hogy az egyetem Budapesten bejegyzett campusa - a Közép-európai Egyetem - továbbra is működik majd és ad ki diplomákat, tehát nem lehet azt állítani, hogy elűzték. Az államtitkár hozzáfűzi ehhez: az amerikai nagykövetnek teljesen igaza volt, amikor megállapította, hogy az ügyben nem sérül az akadémiai szabadság.
Kovács Zoltán ezenkívül felteszi a kérdést, hogy a CEU hogyan bocsáthat ki amerikai diplomákat, amikor szerinte magában az Egyesült Államokban nem bocsát ki. Szerinte ugyanis a CEU nem tart fenn valódi campust és nem bocsát ki posztgraduális diplomákat a New York állambeli Bard College-ban, amint "egyesek" állítják. A CEU emiatt nem működhet tovább Magyarországon, mint afféle "offshore" egyetem - írta.
(Forrás: Magyar Hírlap)
2018.12.12.
Államkincstár: a fiatalok pénzügyi tudatosságát fejleszti a videópályázat
Borbély László András elmondta: a pályázat elsődleges célja az volt, hogy a fiatalok figyelmét felhívják a megtakarítások és a pénzügyi ismeretek fontosságára. A Magyar Államkincstár programja szorosan kapcsolódik a pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó kormányzati intézkedésekhez. A pályázattal arra is kíváncsiak voltak, hogy a fiatalok hogyan gondolkodnak a takarékoskodásról és az állampapírokról – hangsúlyozta az államkincstár elnökhelyettese.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.12.12.
A történelemhamisítás neohorthysta iskolája: értelmiség a hatalom árnyékában
Divatok jönnek-mennek, a történész oknyomozó küldetése marad – véli Krausz Tamás történész, aki szerint a régiónkban létrejött egy olyan új értelmiség, amelynek egyetlen célja, hogy kiszolgálja az uralkodó oligarchikus elitek legitimációs igényeit. Ezzel párhuzamosan pedig jelentős politikai és gazdasági üzletté fejlesztették a piaci alapokra helyezett történelmi emlékezetet és identitást. Krausz Tamással Bartha Eszter történész beszélgetett.
(Forrás: mérce)
2018.12.12.
A szegénység és a szegregáció ellen harcol az idei Prima Primissima Közönségdíjas Infostart / InfoRádió
Az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője azt is elárulta, hogy az alapítvány ötlete akkor jött, amikor olyan állami iskolában tanított, ahol magas volt a hátrányos helyzetű diákok arány. Ekkor kezdte el foglalkoztatni a hátránykompenzálás és az integráció. „Azt gondoltam, hogy olyanná kell tenni az Igazgyöngyöt, amit minden gyerek elérhet”. Mivel a hátrányos helyzetű gyerekek utaztatását nem tudták megoldani, úgy döntöttek, ők mennek be a kisebb településekre. Így ma már hat településen működik az alapítvány.Mint mondta: sokat dolgoznak azon, hogy a gyerekekkel kapcsolatba lépjenek, hiszen akkor sem merül fel bennük, hogy érdekes lehet számukra a szervezet nyújtotta lehetőség, ha ingyen kínálják. Így fel kellett keresni a gyermekeket és a szülőket, és elmagyarázni nekik, mivel jár a beiratkozás. Mára azonban elterjedt az Igazgyöngy híre, így nem jelent különösebb többletmunkát az elérésük.
(Forrás: Infostart)
2018.12.12.
Az ombudsman Kásler Miklóshoz fordult a kaotikus iskolaérettségi vizsgálatok ügyében
Székely László jelentésében több ajánlást is megfogalmazott a szaktárca és a hatóságok számára is. A biztos a gyámhatósági eljárások kapcsán szintén visszásságot tárt fel, ugyanis az eljáró gyámhatóságok sem vizsgálták a szakértői vizsgálat kezdeményezőjének személyét, hanem egyszerűen elfogadták a szakértői bizottság által (tévesen) írtakat és határozatban kötelezték a szülőt, hogy gyermekével a megadott időpontban jelenjen meg a bizottság előtt. Az alapjogi biztos az emberi erőforrások miniszterénél kezdeményezte a kifogásolt jogszabályok mielőbbi módosítását, pontosítását. A másodfokú gyámhatóságként eljáró fővárosi kormányhivatal vezetőjétől kérte, hogy a törvényi szabályok szerint tisztázzák a vizsgált ügy tényállását, illetve annak ismeretében tegyék meg a szükséges intézkedéseket ahhoz, hogy a szülő kötelezéséről szóló határozat jogszerű legyen.
(Forrás: 24.hu)
2018.12.12.
A felvidéki magyarok kértek Orbántól egy iskolát, stadiont kaptak
Az Átlátszó újságírói kikérték az összes vonatkozó szerződést a támogatások elosztásában közreműködő szervezetektől, a kapott információt pedig egy cikksorozatban dolgozzák fel. A kedden rajtoló széria első felvonásában a román, szlovák és szerb csapatoknál landoló 16 milliárd forintnyi támogatás történetét mutatják be. A cikkek legfontosabb átfogó megállapítása, hogy a támogatások igen nagy százalékban olyan csapatokhoz kerültek, melyeknek tulajdonosát, vezetőjét személyes kapcsolat fűzi Orbán Viktorhoz, vagy üzletileg kötődnek Mészáros Lőrinc gazdasági köreihez. Az Átlátszó keddi cikkeiben szereplő klubok közül egyedül a Komárom FC kapcsán nem állapítható meg rögvest ilyen összefüggés.Ugyanakkor a 2,4 milliárd forintos állami támogatást és magyar állami cégeken (pl. MOL) keresztül további milliárdokat kapó felvidéki DAC (Dunaszerdahely) tulajdonosa, Világi Oszkár saját bevallása szerint 1990 óta barátja Orbánnak.
(Forrás: index)
2018.12.12.
Visszavonhatta plagizált pályázatát a szigetszentmiklósi igazgatójelölt
a tüntetésen bejelentették, hogy Adorján Botond a botrány kitörése után visszavonhatta pályázatát. Ugyanígy tett a másik pályázó is. A város megbecsült pedagógusának számító Nagyné Gazsó Mária családi okokra hivatkozva lépett vissza. A pályázatokról szerdán döntött volna a szigetszentmiklósi képviselő-testület. Korábban a köznevelési bizottság Adorján Botond pályázatát támogatta, amikor még elvileg nem volt tudható, hogy a pályázat lényeges részei plágium útján születtek.A Magyar Narancs azt írta: helyben sokan úgy vélik, hogy a fideszes városvezetés Adorjánnak, a halásztelki Bocskai István Református Oktatási Központ tanárának, gazdasági vezetőjének, oktatásszervezőjének akart politikai hátszelet biztosítani a pályázat során.
(Forrás: Magyar Narancs)
2018.12.12.
Szomorú a CEU miatt az amerikai nagykövet, de ez az ügy nem vezethet szakításhoz
Kérdésre kifejtette, CEU-kérdésben azt látja, a barátok néha nem értenek egyet bizonyos kérdésben, szomorú a kialakult helyzetért, de ez nem vezet szakításhoz a felek között. Az ukrán–orosz Kercsi-szorosnál kialakult újabb konfliktusról is kérdezett a hvg.hu, mondván, a magyar fél nem hangsúlyozta az oroszok felelősségét. Erre Németh Zsolt annyit mondott: egyértelműen kiáll Magyarország az ukrán területi integritás mellett, mindig is elítélte az orosz akciókat a Krímben vagy a Kercsi-szorosnál, elvárjuk, hogy az oroszok is tartsák tiszteletben az ukrán integritást, engedjék szabadon a foglyul ejtett és bíróság elé állított ukrán hajók személyzetét.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.10.
Kiderült: olyan súlyosan alulfizetett itthon a tanári pálya, hogy még a gyerekeinek sem ajánlja senki
Kiderült: olyan súlyosan alulfizetett itthon a tanári pálya, hogy még a gyerekeinek sem ajánlja senki
Méltatlanul alulfizetettek Magyarországon a tanárok, ezért a többség még csak véletlenül sem ajánlja ezt a pályát a gyerekének - derült ki egy friss nemzetközi kutatásból, amely hazánkban is reprezentatív felmérést végzett. Az eredmények alapján nyíltan kijelenthető, hogy a magyaroknak az alacsony tanári fizetéseken túl az egész oktatási rendszerrel is komoly bajuk van. Alig volt néhány ország a mintában, ahol rosszabbnak ítélték volna meg az általános színvonalat. Eközben pedig a tanáraink a világtrendekkel ellentétben még a közvéleménynél is negatívabban látják saját státuszukat. Elgondolkodtató kutatási eredmények következnek.
(Forrás: portfolio.hu)
2018.12.10.
Nincs nagyobb nemzetstratégiai közérdek az oktatásnál, a kormánynak mégsem fontos
Már nem kevés cikkben felhívtuk rá a figyelmet, hogy Magyarországon az utóbbi években romlásnak indultak az iskolázottsági mutatószámok, ami annak köszönhető, hogy a Fidesz 2010 után komoly irányváltásokat hajtott végre az oktatáspolitikában.Így például hat éve csökkentette a tankötelezettség felső korhatárát, miközben Magyarországon sok tízezer gyermeket alapból is fenyeget a veszély, hogy idő előtt kiesik az iskolapadból. A korhatárcsökkentés eredményeként tavaly már 12 éves csúcson járt a korai iskolaelhagyók aránya, amely problémára egyébként korábban már egy a kormány által megrendelt belső anyag is felhívta az ország vezetésének figyelmét. A negatív folyamatok ráadásul a társadalom legsérülékenyebb csoportjainál a legerősebbek, azoknál, akik már amúgy is hátrányos helyzetűek és az oktatás adná nekik az egyetlen kitörési esélyt. Nem véletlen, hogy a roma fiatalok esetében kiugróan magas, közel kétharmad a korai iskolaelhagyók aránya.
(Forrás: g7.hu )
2018.12.10.
Fontos a diákok felkészítése a tudatos döntésekre
Napjainkban egyre népszerűbb az iskolákban a fogyasztóvédelem gyakorlatias oktatása, több tucat intézmény kapott már kitüntetést a tudatosságra nevelő tevékenysége elismeréseként.Évente megjelenő pályázat keretében eddig 42 magyarországi és külhoni oktatási intézménynek ítélte oda az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet, amellyel elismerik és támogatják a hasznos közoktatást.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.12.10.
Gyermekorvosok fontos figyelmeztetése
Egy új kutatás szerint a digitális képernyő előtt töltött túl sok idő hatással van a gyerekek agyának fejlődésére: az amerikai gyermekorvosok nem tanácsolják a kisgyerekek digitális médiahasználatát.
A kutatók szerint a digitális médiahasználat nyomot hagy az agy mintázatában: agyi képalkotó eljárással kimutatható változás következett be az okoseszközöket és videojátékokat használó gyerekek agyában.
(Forrás: Infostart)
2018.12.10.
A közélet sem tabu a szegedi tanár médiaóráján
Erdélyi Eszter médiaóráin nincs tabutéma, a diákokkal az aktuális közéleti témákról is beszélgetnek, miközben összehasonlítják, hogy ugyanazt a hírt hogyan írta meg például az Origo és az Index. A szegedi tanárnő célja, hogy érdeklődő, a világra nyitott, kritikus szemléletű, a rászorulók problémáira érzékeny felnőtteket neveljen. Osztályaival szendvicscsomagokat állítottak össze hajléktalanoknak, élőláncot alkottak a fogyatékkal élőkért Szeged főutcáján, közös programokat szerveztek cigány gyerekekkel.
(Forrás: abcug.hu)
2018.12.10.
Szigorítanak: júliustól csak engedéllyel lehet tanodát működtetni
Fülöp Attila elmondta: június végéig minden intézménynek jelentkezni kell, s tanodává kell minősíttetnie magát, amely tanoda jellegű szolgáltatást végez. A most kiírt pályázatra jelentkezőknek még idén meg kell ezt tenniük. Nekik feltétel többek között az, hogy már egy éve hasonló szolgáltatást végezzenek.
Az államtitkár kifejtette: kiegészítő segítséget biztosítanak azon civil, illetve egyházi szervezeteknek, akik tanodát működtetnek az iskolához segítségre szoruló gyermekeknek. A tanodák 2019. január elsejétől két fajta segítséget kapnak. Egyrészt januártól a gyermekjóléti alapellátás egyik fajtája lesz a tanoda. Emellett körülbelül 200 tanodát tudnak majd támogatni, tanodánként 12-15 millió forinttal.
(Forrás: Eduline)
2018.12.10.
A 16 évesek nagy része "megy a lecsóba"? Odaszúrt a miniszter Pokorninak
Ami a közoktatásban zajló folyamatokat illeti, Palkovics László azt mondta: a kormány mindent megtesz azért, hogy a gyerekek ne vesszenek el az iskolarendszerből. Arra, hogy Pokorni Zoltán szerint 16 évesen a gyerekek egy része „megy a lecsóba”, úgy reagált, hogy Pokorni Zoltánnak érdemes lenne az aktuális statisztikákat tanulmányozni. Arra a felvetésre, hogy ez Pokorni szakterülete, Palkovics azt válaszolta, hogy az már régen volt, Pokorni Zoltán azóta polgármesterként dolgozik.
(Forrás: Eduline)
2018.12.10.
Taroltak a magyar diákok a természettudományi diákolimpián, hat érmet szereztek
A magyar csapat tagjai két ezüst- és négy bronzértmet szereztek. Magyarország ezzel az érmek alapján a 45 résztvevő országból a 13. helyen végzett - írja a Tudományos Olimpikonok Facebook-oldal.
(Forrás: Eduline)
2018.12.10.
Mert pont egy iskolai sütivásár hiányzik még a decemberi hajtásban!
Nem pontosan tudjuk, hogy mikor történt, de bekerültek a rendszerbe és az év végi rutinba az óvodai és iskolai jótékonysági sütivásárok, és azóta mindenki a tökéletes sütivel próbálja a csúcsra járatni a bevételt, hogy a csoport vagy az osztály a lehető legtöbb adományt gyűjthesse össze. Pedig nem mindenkinek sikerül az a tökéletes süti. Sütivásár szubjektív.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.10.
A Corvinus egyetemi lapjában nem jelenhetett meg egy interjú a genderről
Idén ősszel már nem jelent meg a Közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem 1951 óta havonta megjelenő, nyomtatott formátumú lapja. Az egyetem vezetése ezt azzal indokolta, „a hallgatók sem olvasnak nyomtatott kiadványokat.” A Mérce információi szerint azonban az egyetem vezetésének egy, a lapban eredetileg megjelenő interjúval is voltak gondjai. Hadas Miklós szociológus, az egyetem tanára ugyanis a társadalmi nemek tudományának témájáról is hosszasan, elemezve beszélt benne, és az egyetem vezetése felé is megfogalmazott enyhe kritikát. A nyomtatott újságot költségvetési okok miatt már régebb óta fenyegette a megszüntetés réme, és nem valószínű, hogy konkrétan Hadas-interjú okozta a volna beszüntetést.
(Forrás: mérce)
2018.12.10.
„A gyerekeink most járnak iskolába – mentsük, ami menthető”
A szülők látják a munkahelyükön, hogy milyen munkavállalói készségekre van szükség, az iskolában pedig azt, hogy mindezt az oktatás nem adja meg. Egy fővárosi iskolában a tanárok és szülők megmutatják, hogyan kell ezt csinálni: ez lett a Közbigyó, amelyhez nem kell se pénz, se tanterv, se tankerületi engedély, mégis működik. Van-e azonnali gyógyír az oktatási rendszer felemásságaira? Mit tudsz te tenni még ebben a tanévben, hogy minden gyerek sikeressé válhasson az iskolátokban? Ezt a kérdést tették fel a XVIII. kerületi Bókay Árpád Általános Iskolába járó gyerekek szülei, és meg is próbáltak válaszolni rá az iskolai pedagógusai segítségével.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.06.
Ónody-Molnár Dóra: Akadémiai kutatóhálózatok: egyre durvuló harc az MTA és Palkovics László között
A teremben, ahol az MTA rendkívüli közgyűlését követő sajtótájékoztatóra várakozó újságírók ültek, egyszer csak megjelent egy asszisztens, aki fogta Palkovics László névtábláját és elvitte. Pedig az eredeti tervek szerint a tájékoztatón az innovációs és technológiai miniszter is részt vett volna, hiszen a rendkívüli közgyűlés témái – kutatóintézeti hálózatának sorsa és az MTA jövő évi költségvetése – mind-mind olyan kérdések, amelyek megválaszolása nem megy a miniszter nélkül. A rendkívül feszült és komor hangulatú tájékoztatón Lovász László, az akadémia elnöke elmondta: arra számítottak, hogy a miniszter eljön, és ismerteti elképzeléseit arról, miként is szeretné biztosítani az akadémiai kutatóhálózat finanszírozását. Ehelyett azonban csak egy levelet küldött, amelyben azzal indokolta távolmaradását, hogy a közgyűlés tervezett témái szerinte nem relevánsak.
(Forrás: 168 óra)
2018.12.06.
Egyetemisták segíthetnek iskolásoknak
Tanítsunk Magyarországért! elnevezéssel a társadalmi felzárkózást és érzékenyítést célzó program indul – jelentette be tegnap György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára. A programot a december 5-i önkéntesek világnapja alkalmából az ITM és az Emberi Erőforrások Minisztériuma hívta életre a Klebelsberg Központ és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája közreműködésével.
György László a program céljaként jelölte meg a kistelepülésen élő általános iskolások támogatását tanulmányaik sikeres elvégzéséhez, továbbá az egymásról való gondoskodást és a közösséghez tartozás élményének megélését. A program a 2019/20-as tanévben – Borsod, Szabolcs, Hajdú-Bihar és Baranya – megyében és ötven településen indul el, lényege, hogy egyetemisták mentorálnak 7. és 8. osztályos iskolásokat, amiért havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek. Ha a diákok eredményei javulnak, a mentorok további juttatásra számíthatnak – jelezte.
(Forrás: Magyar Idők)
2018.12.06.
Könnyen elveszíthetik gyereküket a pszichés betegek
A családsegítők nem ismerik eléggé a pszichiátriai betegségek természetét, ezért sokszor óvatosságból túl szigorúan járnak el, ha a családnál kiderül, hogy az egyik szülőnek mentális problémái vannak. A gyermekvédelemben dolgozó szakemberek is osztják a társadalomban élő előítéleteket a pszichés betegekkel szemben; a skizofrénekről hajlamosak azt gondolni, hogy veszélyesek és kettős személyiséggel rendelkeznek. Válásoknál viszont alulbecsüli a rendszer, hogy mekkora kockázatot jelent a gyerekre nézve egy pszichés beteg szülő. Az információhiánynál is nagyobb problémát jelent, hogy kevés pszichiáter dolgozik ezen a területen, a családsegítőknek nincs kihez fordulniuk támogatásért, ha nehezebb esettel találkoznak.
(Forrás: 444.hu)
2018.12.06.
Gyermekpornográfia miatt emelnek vádat Pest megyei középiskolások ellen
A Pest megyei középiskolások olyan pornográf felvételeket osztottak meg az interneten, amelyek az egyik vádlott volt barátnőjéről, a bűnügy sértettjéről készültek. A felvételeket egy fiú készítette a lányról a telefonjával, illetve a lány, aki bízott abban, hogy a felvételek nem kerülnek illetéktelen kezekbe, maga is küldött a fiúnak intim fotókat.Végül 2017 nyarán a fiatalok szakítottak, ám a fiú, aki haragudott a lányra, a felvételeket egy közösségi oldalon elküldte az egyik barátjának. Utóbbi pedig egy ismerősének továbbította a képeket. A fiú, néhány nap múlva megbánta, hogy elküldte a képeket és arra kérte a barátját, hogy törölje az átküldött felvételeket, azonban addigra már a felvételek a bűnügy további vádlottjaihoz is eljutottak. Ők letöltötték, elmentették, tárolták, majd egymás között és további ismerőseik között megosztották a felvételeket.
(Forrás: Infostart)
2018.12.06.
Ezrével törölte a videókat a YouTube, amelyekben iskolai csalásra biztatták a diákokat
Idén májusban nagy visszhangot keltett a YouTube egyik ügye, amikor kiderült, a videómegosztón százával sorakoznak a diákokat iskolai csalásra biztató felvételek. Ezek között olyanok is voltak, amelyek egy erre a “feladatra” létrehozott cég, az EduBirdie szolgáltatásait reklámozták: azt hirdették, hogy a vállalkozástól (pénzért cserébe) bárki rendelhet egy “szuperokos” valakit, aki majd megírja helyettük az esszét vagy a szakdolgozatot. Az ügyet a BBC Trending göngyölítette fel: akkor 250 csatornát és 1400 olyan videót azonosítottak, amelyek befogadták a szolgáltatás reklámját, ezzel elősegítve az iskolai csalások terjedését, és a cég gyarapodását. Az ügy azért is volt kellemetlen, mert a hirdetés idővel a témához egyáltalán nem kapcsolódó videókban is megjelent.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.06.
Programozható robotot kapott 38 magyar iskola
kiskunfélegyházi térség 38 általános és középiskolájába érkezett Alpha 1 Pro oktatási célokra is kiváló az eszközök csütörtöki átadóján elhangzottak szerint. Az Alpha 1 PRO nem csupán egy technikai csúcsteljesítmény, de elgondolkodtató, szórakoztató találmány, amely oktatási célra is kiválóan alkalmazható a mesterséges intelligenciával és a programozással ismerkedő gyerekek és fiatalok számára - mondta az MTI szerint Lezsák Sándor, a térség fideszes országgyűlési képviselője, az Országgyűlés elnöke, a robotok beszerzésének kezdeményezője.A robotokat a Bács-Kiskun megye 4. számú választókörzete önkormányzatainak és vállalkozóinak adományaiból, valamint az Emberi Erőforrások Minisztérium és a Lakiteleki Népfőiskola támogatásával vásárolták meg.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.06.
Rekviem az ÁMK-kért? - Trencsényi László írása
Vajon megtudjuk-e még bármikor is, hogy az ÁMK mint új típusú intézmény a „szocializációdeficites” helyi társadalmak problémamegoldására jó válasz, vagy éppenséggel ott működött igazán, ahol a helyi társadalom, benne a családok úgymond „rendben voltak” magukkal? Vajon megtudjuk-e még bármikor is, hogy a sikeres gyermekkori szocializációban a sokak által emlegetett „sokszínű tevékenység” képes hatékony lenni, vagy a „jó óvoda, jó iskola” mégsem elegendő, ha nem kíséri az intézmény, a segítő szakemberek figyelő támogatása az iskolából kikerült, kamaszkori, ifjúkori kríziseikben, értékkereséseikben vergődő személyeket, csoportokat később is.
(Forrás: Tani-tani Online)
2018.12.06.
Egyféle, rosszabb minőségű tankönyvek, mint közérdek
Szintén 2014-ben történt, hogy az állam végképp leuralta a tankönyvpiacot, ennek egy fontos eleme volt, hogy megvásárolta az Apáczai Kiadót és a Sanomától a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadót. A Nemzedékek Tudása (korábbi nevén Nemzeti Tankönyvkiadó) átvételével az elméleti cél „a versenyképes, 21. századi tudást és a nemzeti hagyományokra épülő nevelés” biztosítása volt, valamint az elemi oktatásban használt tankönyvek ingyenessé tétele (jelenleg 1-9. évfolyamig mindenkinek ingyen járnak). Nem mellékesen minden más szereplőt kizártak a tankönyvgyártásból és -terjesztésből. Az MTA szerint egyébként a központosítás óta a tankönyvek színvonala romlott, mivel sokszor elmarad azok megbízható szakmai kontrollja.
(Forrás: index)
2018.12.06.
Van olyan nyelv, amiből a vizsgázók több mint fele megbukik: itt vannak a friss statisztikák
Majdnem annyian próbáltak nyelvvizsgát szerezi 2018 első hat hónapjában, mint tavaly egész évben - derül ki az Oktatási Hivatal statisztikáiból. A középiskolások alighanem a közelgő felvételi szigorra készülnek, sokan pedig ügyesen taktikáztak a vizsgaidőponttal: megvárták az első januári-februári vizsgaidőpontot, így ugyanis visszaigényelhették az államtól a nyelvvizsga 20-30 ezer forintos díját. Az adatokból az is látszik, hogy még mindig sokan próbálnak papírt szerezni eszperantó- és lováritudásukról, de inkább kevesebb, mint több sikerrel: a nyelvtanulók több mint fele elhasal a vizsgán.
(Forrás: Eduline)
2018.12.06.
Majd 70 ezer magyar diák áll a szakadék szélén
Az Oktatási Hivatal nyilvánosságra hozta a 2017/2018-as tanév második félévére vonatkozó adatait a magyar diákok lemorzsolódásáról, a számok pedig nem festenek túlzottan biztató képet:
a vizsgált évfolyamokon – ötödik és tizenkettedik osztály között – összesen 746 258 gyerek tanul Magyarországon, közülük összesen 66 121 diákot, azaz az érintett diákok csaknem 9 százalékát veszélyezteti a lemorzsolódás. Ráadásul csak az általános iskolákban 41 682 gyermek érintett.
(Forrás: 24.hu)
2018.12.05.
Európai legjobb üzleti iskolái közé került a Corvinus
Idén is összeállította Európa legjobb üzleti iskoláit tartalmazó rangsorát a Financial Times – a listára Magyarországról a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kara került fel, a rangsorkészítők a 82. helyre sorolták az intézményt. A Financial Times rangsorkészítői Európa több száz üzleti iskolája közül választották ki a kilencvenöt legjobbat. A Budapesti Corvinus Egyetem nem először szerepel a listán, két évvel ezelőtt a 82., tavaly a 76. helyet szerezte meg, idén ismét a 82. helyre sorolták a Corvinus Business Schoolt. A rangsorra a szomszédos országokból egyébként mindössze két egyetem került fel: a legjobb eredményt az ausztriai WU, vagyis a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetem érte el, a 41. helyre sorolták, míg Szlovénia legnagyobb felsőoktatási intézményének, a ljubljanai egyetemnek a gazdasági kara a Corvinust követi, a 83. helyen végzett.
(Forrás: Eduline)
2018.12.05.
Nagy esélyt jelent a gyengénlátó magyar gyerekeknek, hogy most kódolni tanítják őket
A Microsoft és a Digitális Tudásért Alapítvány szakemberei idén a Gyengénlátók Általános Iskolájába költöztették be a nemzetközi kezdeményezést. A Microsoft közlése szerin itt 22 számítógép segítségével mintegy ötven felső tagozatos fiatalnak tanították meg a programozás alapjait a Digitális Tudásért Alapítvány oktatói és az informatikai vállalat önkéntesei. A programban a code.org és a KODU fejlesztői programjait használták, amelyekkel a látásukban korlátozott fiatalok is tudnak kódolni, egyszerűbb alkalmazásokat fejleszteni. Mi több, IT-tudásuk elmélyítésével a későbbiekben akár informatikai munkát végezzenek, így keresett és jól jövedelmező szakmájuk, állásuk legyen, miután elvégzik az iskolát.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.04.
Milyen iskolába vigyük a gyereket?
Az Index megbízásából a szülők között végzett közvélemény-kutatást a Závecz Research (ZRI). Az elmúlt évek egyik legfelkapottabb témája itthon az oktatás helyzete, különösen a magyar diákok nemzetközi összehasonlításban romló teljesítménye szokott nagy politikai visszhangot kiváltani.A felmérésben arra voltunk kíváncsiak, mennyire elégedettek a szülők a gyerekük általános, illetve középiskolájával, elgondolkodtak-e azon, hogy elvigyék a gyereküket alapítványi vagy egyházi intézménybe.A szülőknek 1-től 5-ig terjedő skálán kellett osztályozniuk, mennyire elégedettek azzal az iskolával, ahová a gyerekük jár. A 400 megkérdezett elégedettségi szintje 3,99, ami elég magas értéknek számít. Főleg azzal együtt, hogy közel 70 százalék adott 5-ös vagy 4-es osztályzatot. Markáns eltérés mutatkozik az elégedettség a szülő iskolai végzettsége szerint.
(Forrás: index)
2018.12.04.
Sárga, szuperbiztonságos, és több százezer magyar gyerek jár majd vele 20
Ősz eleje óta keringenek informálisan pletykák arról, hogy a kormány iskolabusz-hálózat kiépítését tervezi, két hete pedig félhivatalosan is elkottyantotta a miniszter. A céldátum 2021. A számtalan kérdőjelre egy januárban kezdődő pilotprogrammal keres válaszokat a minisztérium: januártól egy debreceni és a kecskeméti tankerület 13 ezer diákjának részvételével próbálják modellezni a rendszer működését. A tesztidőszak 16 hónapig tart majd, az abban tapasztaltak alapján pedig 2020 december végére születhet egy olyan, végleges megvalósítási terv, amely alapján országossá lehet bővíteni a rendszert. Vagyis a sárga buszokkal leghamarabb 2021-től találkozhatunk majd az utakon.
(Forrás: hvg.hu)
2018.12.03.
Plainer Zsuzsa: A gettóiskola színei
Ez az írás egy úgynevezett „cigányiskoláról” szól. „Cigányiskolának” a köznyelv olyan oktatási intézményt nevez, amelyben a magukat romáknak valló, ugyanakkor szociálisan hátrányos helyzetű diákok aránya jelentős (itt körülbelül 80%), az iskolai teljesítménymutatók (főleg a gimnáziumokban való továbbtanulás) nem igazán jók, az iskolaelhagyók száma pedig magas.
A következő szöveget kvázifiktív esettanulmánynak nevezem. Kvázifiktív, mert bár hosszas antropológiai kutatás eredménye, és mint ilyen nagyon is empirikus, de nem egyetlen iskolára vonatkozik, több romániai intézmény sajátosságait vegyíti. Esettanulmány, mert az oktatási egyenlőtlenségek egy lehetséges modelljét mutatja meg, mégis következtetéseit tekintve inkább tipikus, mintsem egyedi.
(Forrás: Átlátszó Oktatás -Erdély)
2018.12.03.
Ónody-Molnár Dóra: A Közbigyó legyen veled! – Fájdalmasan ritka példa, de ilyen is lehetne egy magyar iskola
A Közbigyó projektet a Bókay néhány lelkes szülője, a díjátadón is fölszólaló Borbély Péter, valamint Fehér Vera és Neumann-Bódi Edit találta ki, és az iskola – különösen a két díjazott pedagógus – közreműködésével már az első projekt során több mint 270 gyereket és 65 mentor szülőt vontak be a közös alkotómunkába.
A Bókay nyitott iskola, sokat beszélgetnek egymással a szülők és a pedagógusok. Éreztük, valami hiányzik az oktatásból. Szerettük volna, ha a gyerekek a projektelés idejére kezükbe vennék az irányítást, saját ötleteiken dolgozhatnának, amelyek túlnyúlnak a hagyományos technikaórai kereteken – meséli a kezdetekről Borbély Péter.– Valójában azon tanakodtunk, miként lehetne a 21. századi kompetenciákat fejleszteni, és megszerettetni a gyerekekkel a tanulást, ha a hagyományos tanórák túlterheltsége miatt nincs idejük semmire – magyarázza az egyik díjazott, Burka Erika, amit Tímár Kriszta azzal egészít ki, hogy a jelenlegi körülmények között a gyerekek elszigetelődnek egymástól. Márpedig az a tudás, amelyet közösen szereznek meg, maradandóbb.
(Forrás: 168 óra)
2018.12.03.
A roma fiatalok 63 százaléka korai iskolaelhagyó
„A cigányság az iskolai oktatás magasabb szintjein huzamosabb ideje rendkívül alulreprezentált, így az össznépességhez viszonyított képzettségi lemaradásuk számottevő, amely bizonytalan és alacsony szintű foglalkoztatottságot determinál.” – olvasható a nemrég megjelent Margón kívül című tanulmánykötetben, amely a magyar fiatalok helyzetét több fontos szempontból is bemutatja. A romák kirekesztettsége három egymást erősítő problémán (területi szegregáció, munkaerőpiacról való kiszorulás, oktatási szegregáció) alapul, amire most a KSH adatai is rávilágítanak.
(Forrás: mérce)
2018.12.03.
Új, önálló tárgyat vezetnének be a magyar iskolákban
A Pénziránytű Alapítvány a hatodik alkalommal megrendezett Pénzügyi Tudatosság Fórumon jelentette be felvetését. A részletekről Merényi Zsuzsanna, az alapítvány oktatási igazgatója beszélt az InfoRádiónak.
A Pénzügyi Tudatosság Fórum egyik panelbeszélgetésének témája kifejezetten arra irányult, hogy a készülő Nemzeti Alaptantervbe hogyan illeszthetőek be a pénzügyi ismeretek - tudta meg az InfoRádió Merényi Zsuzsannától, a Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatójától.
(Forrás: Infostart)
2018.12.03.
CEU-rektor: kiszorítottak minket Budapestről
„Az elmúlt 20 hónap során a CEU mindent megtett, hogy megfeleljen a magyar törvényeknek. Felsőoktatási képzést indítottunk az Egyesült Államokban, amelyet az amerikai hatóságok regisztráltak és jóváhagytak. Ennek ellenére a magyar hatóságok jelezték, hogy nem fogják aláírni azt a megállapodást, amelyet több mint egy évvel ezelőtt véglegesítettek New York Állammal, és amely hosszú távon elismerné és biztosítaná a CEU budapesti működését” – olvasható a közleményben.Michael Ignatieff, a CEU elnök-rektora úgy fogalmazott: „a CEU-t kiszorították”. – Ez példátlan. Egy amerikai intézményt kiszorítanak egy NATO-szövetséges országból. Egy európai intézményt elűznek az Európai Unió egyik tagállamából – közölte a rektor.
(Forrás: Népszava)
2018.12.03.
Hoffmann Rózsa a CEU-ról: Bécs nincs a világ végén
Nem történt olyan tragédia, amiből botrányt kell csinálni, Bécs pedig nincs a világ végén – mondta Hoffmann Rózsa a CEU-ügyről az ATV Egyenes beszéd című műsorában.Hoffmann Rózsa leszögezte, hogy ezzel kapcsolatban csak magánemberként nyilatkozik, és közölte: szerinte ez egy „politikailag túltupírozott kérdés” és nem a magyar kormány űzte ki a CEU-t, hanem ők döntöttek úgy, hogy az amerikai diplomát adó képzésüket kiviszik. Hozzátette: nem tudja, hogy ez jól van-e így, de „Bécs nincs a világ végén”.Szerinte „nem történt itt olyan tragédia, amiből új botrányt kell kavarni”, és „még bizonyos szempontból jobb is lett, mert végre ez a fortyogó fazék egy kicsit majd lecsillapodik”.
(Forrás: Népszava)
2018.12.03.
Ez az állami közoktatás sorsa? Minden ötödik diák egyházi vagy magániskolába jár
A legnívósabb iskolák tanulóinak harmada már nem állami fenntartású intézménybe jár. De tíz év alatt az egyházi iskolák tanuló létszáma is megduplázódott. A tehetősebb Győr-Moson-Sopron megyében a diákok fele nem állami gimnáziumban tanul, míg Somogyban azonban csak 12 százalék ez az arány - derül ki a G7 átfogó cikkéből, amely a Klebelsberg Központ létrehozásának következményeiről ír. A 2012-es központosítás ideje alatt számos önkormányzat próbálta megmenteni saját intézményét, így alapítványok, kisebbségi önkormányzatok vagy az egyházak kezébe adták azt, hogy ne tudja az állam elvenni.
(Forrás: Eduline)