Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019.03.31.
A „harmadik tanár”. A tanulási környezet szerepe a pedagógusok módszertani megújulásában. Bognár Amália írása
A „harmadik tanár” fogalmát a Kreatív iskola című könyvben olvastam először, amely egy 2010-ben megjelent munkára utalt, ebben Bruce Mau nemzetközi építészcsapata azt vizsgálja, hogy a tanulási terek hogyan biztosítják a motiváció, a hangulat, a módszertani sokszínűség, a tanulói munkaformák (választások) sokrétű megjelenését (Robinson–Aronica 2018). Különböző stratégiákat ajánlanak fel az iskolai fizikai tér alakítására, a helyiségek egymáshoz viszonyított helyzetére, valamint az osztálytermek berendezésére.
(Forrás: tani-tani online)
 
2019.03.29.
Tanítva gyógyít a KórházSuli
Hiánypótló kezdeményezés az iskolából tartósan kimaradó gyermekeknek a KórházSuli Alapítvány programja. Az önkéntescsapat azokat a gyerekeket karolja fel, akik például baleset, égési sérülés, daganatos megbetegedés, pszichés problémák vagy akár transzplantáció miatt hónapokig, évekig kórházi, illetve otthoni ápolásra szorulnak. A betegekkel közel egyidős középiskolások és egyetemisták nemcsak a tananyag átadásában, a lemaradás csökkentésében segítenek, de a közös tevékenységek (például kiállítások, koncertek, táborok) a gyógyulási folyamatot is gyorsítják.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.29.
Államtitok lett a fóti gyermekváros sorsa
Hiába próbált közérdekű adatigényléssel konkrétumokat megtudni a fóti Károlyi István Gyermekközpont tervezett megszüntetéséről Szél Bernadett, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) elutasította az adatok kiadását – azokat ugyanis tíz évre titkosították. A független országgyűlési képviselő szombaton Facebook-posztban számolt be erről, a minisztérium magyarázata az volt, hogy a kért adatok „döntés megalapozását szolgáló adatnak” minősülnek, ezért titkosak. A politikus jelezte: pert indít az Emmi ellen.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.29.
Külön farsangot tartott volna az iskola a roma diákoknak
A Borsod-Abaúj Zemplén megyei Ongán külön farsangot tartottak volna az iskola roma és nem roma tanulói számára - ezt a helyi nemzetiségi önkormányzat írta ki a Facebook oldalára. Az ATV Heti Napló című műsora forgatott a helyszínen, az igazgató az interjút nem vállalta, de azzal magyarázta a helyzetet, a hely kicsi, ezért kellett volna kettéosztani a tanulókat és két farsangot tartani. Végül mégis megoldották azt, hogy mind az 500 tanuló együtt mulasson.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.28.
Rétvári Bence: Kelet-Európának egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben a tehetséggondozásban
Kelet-Európának egyre nagyobb szerepe lesz a tehetséggondozásban, mivel itt még az iskoláknak lehetőségük van ezzel foglalkozni, és nem az integrációra kell összpontosítaniuk – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára vasárnap Vácon, a Piarista Gimnáziumban.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.28.
Durván csökken a felsőoktatási hallgatók száma Magyarországon 2005 óta
Október elején a G7 mutatta be az Eurostat kutatási eredményeit, amelyekből az látszik, hogy az Európai Unióban csak Magyarországon csökkent a diplomások aránya a 25-34 éves fiatal felnőttek körében az elmúlt években. A téma kapcsán körülnéztünk a KSH adatbázisában, és vizualizáltuk az ott szereplő számokat. Az első ábra azt mutatja be, hogy 1960 és 2017 között mennyi volt a felsőoktatási hallgatók aránya a teljes népességben. Jól látszik, hogy 1989 után lassan, de fokozatosan nőtt a hallgatók aránya, egészen 2005-ig, azóta pedig folyamatosan csökken. 2005-ben a teljes magyar népesség 4,2 százaléka volt felsőoktatási hallgató, 2016-ban viszont már csak 2,92 százalék volt az arányuk.
(Forrás: Átlátszó)
 
2019.03.28.
Megfékezhető az agresszió
Nem a hibákat javítják ki pirossal a dolgozatokban, hanem a jó megoldásokat pipálják ki — ilyen és ehhez hasonló apró trükkökkel dolgoznak szemléletváltáson az iskolák annak érdekében, hogy kevesebb legyen a szorongó diák, s így a tanulási zavar vagy az agresszív magatartás előfordulása is. Az iskolások közötti bántalmazás — angol kifejezéssel bullying — leküzdéséhez ma már országosan elérhető, gyakorlati segítséget jelent az Oktatási Hivatal által koordinált ENABLE program, amelyhez térítésmentes, akkreditált tanári továbbképzés is tartozik.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.28.
Kínába is utazhatnak a középiskolások
Újabb részletek derültek ki a miniszterelnök által bejelentett ingyenes külföldi nyelvtanfolyamokról. Rétvári Bence államtitkár közlése szerint az érdeklődő diákok, hallgatók és pedagógusok összesen hét célország közül választhatnak. A részletek kidolgozásába a nyelvi intézeteket és a külképviseleteket is bevonják.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.28.
Kínába is utazhatnak a középiskolások
Újabb részletek derültek ki a miniszterelnök által bejelentett ingyenes külföldi nyelvtanfolyamokról. Rétvári Bence államtitkár közlése szerint az érdeklődő diákok, hallgatók és pedagógusok összesen hét célország közül választhatnak. A részletek kidolgozásába a nyelvi intézeteket és a külképviseleteket is bevonják.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.28.
A legfideszesebb civil szervezet a kiürítésre váró fóti gyermekváros szomszédja
A Kincsem Nemzeti Lovas Program céljaira hivatkozott az Orbán-kormány, amikor 2017-ben döntött arról, hogy egy nagy lovasterápiás központot épít Fóton, ahol aztán az egész országból fogadnák az egészségfejlesztő szolgáltatásokra szoruló fogyatékkal élőket. A kormányzathatározat szerint a beruházás a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Egyesület (NGYSZ) telephelyén zajlana, ahol egyébként is lovasterápiás központ működik már másfél évtizede. Ez a lovasközpont a telekszomszédja a fóti gyermekvárosnak, amelyet viszont több mint 60 éves működés után hamarosan kiürítenek. Azt senki sem árulta még el, hogy a gyermekvárosnak eddig helyet adó Károlyi kastéllyal és a hatalmas kastélyparkkal mik szándékai a kormánynak.
(Forrás: 24.hu)
 
2019.03.28.
Tamás Pál: Az Akadémia három nagy baja
Elöntött bennünket a sok szamárság az “alap” és az "alkalmazott" kutatásról. Én harminc éve kutatom a tudománypolitikát, és bízvást állíthatom, hogy bár számtalan rangsor létezik, azokat nyilvánvalóan a kutatás világát meghatározó játékosok, vagyis a kutatók és a kutatáspolitikusok manipulálják. Az egyének, csoportok, intézmények teszik, amit legjobb tehetségük szerint tehetnek. S közben úgy nevezik magukat, ahogy azt pillanatnyi érdekeik, vagy inkább az uralkodó politikai divatok, pénzosztási mechanizmusok megkövetelik tőlük. Ha a világtudományról vagy a szellemi szabadságról beszélnek a hatalom közelében, akkor ők alapkutatók: a tudást valamilyen abszolút fogalom szerinti termékként állítják elő, értékesítik. Ha ellenkezőleg, a hazát, a gazdaságot, az iskolát kell a kutatásra szánt összegeknek szolgálniuk, máris alkalmazott tudományt termelnek, hogy a potenciális felhasználókat szolgálják.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.28.
Ígéretcsokorral lepte meg a minisztérium a 100 éves Pedagógus Szakszervezetet - cserébe optimista hitet követel
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött pénteken a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi) vezető Kásler Miklós miniszterrel – jelentette be Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke a szakszervezet alapításának 100 éves évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen. Mint mondta, a megállapodás különösen fontos a szakszervezet életében; azt garantálja, hogy a PSZ a jövőben minden jogszabálytervezetet időben megkap annak érdekében, hogy szakmai véleményt alkothasson. Az ünnepségen Bódis József, az Emmi oktatási államtitkára is részt vett. Beszédében felsorolta, mi mindent tett meg a kormány a pedagógusokért (életpályamodell bevezetése, béremelés), majd ígértetett tett az újabb béremelésre: állítása szerint napirenden van, hogy a kormány meghatározza, milyen módon és milyen mértékben emelnék újból a pedagógusok fizetését.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.28.
Norvégiában áll a bál az asztrológiai képzés miatt
A Norvég Oktatási Minőségellenőrző Hivatal (NOKUT) adta meg az akkreditációt, de a döntésért a kormányt hibáztatják, mert a hatályos törvények nem követelnek meg semmilyen szigorú akadémiai kritériumot a képzésekkel kapcsolatosan. A Herkules nevű asztrológiai iskola, amelynek négy norvég városban futnak képzései, sikeresen érvelt amellett, hogy igenis van igény az asztrológiára. Az országban körülbelül háromszáz professzionális asztrológus dolgozik rész- és főmunkaidőben, a fizetések jók, és ha van kereslet erre a munkára, akkor van igény akkreditált képzésre, ez ma a törvény Norvégiában – mutatott rá Gisle Henden, a Herkules iskola alapítója és vezetője.
(Forrás: index)
 
2019.03.28.
Elegánsan helyre tette az elszabadult Schmidt Máriát a CEU-vezető
Semmilyen megkeresést, jelet, elmozdulást nem tapasztalt a CEU vezetése azóta, hogy a múlt heti néppárti fiaskó hevében Orbán Viktor azt ígérte a bajor tartományi kormánynak, hogy maradhatnak Budapesten. A Klubrádióban Enyedi Zsolt, az intézmény rektorhelyettese arra is reagált, hogy Schmidt Mária nem sokkal korábban szabályos kirohanást produkált Manfred Weberrel, illetve az egyetemmel kapcsolatban.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.28.
"A fiúk már csak ilyenek": láthatatlan marad az iskolákban a nemi alapú diszkrimináció
Nem foglalkoznak eleget az intézményvezetők és a tanárok sem a nemi alapú iskolai erőszakkal, és nem is készítik fel őket erre – így lehetne összefoglalni azt, amit Rédai Dorottya, a CEU szakértője mondott a hvg.hu-nak. Tapasztalatuk szerint a homofób erőszakkal szemben határozott volt a fellépés, de ha fiúk bántottak lányokat, már megjelent az áldozathibáztatás is. A "NEM – iskolai Nemi Esélyegyenlőségi Mutató" névre hallgató projektjük célja az, hogy a tanulókat és a pedagógusokat is segítsék a nemi előítéletek felismerésében.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.27.
Rajzszöget tett a játékmotorokra, mert zavarhatta a gyerekzsivaj
Valaki rajzszögeket ragasztott a kismotorokra, és szétvágta a gyerekek labdáit a Ferencvárosban működő Lepke-lak Családi Napközi udvarán. Hét társasház használja a közös kertet, a napközi vezetője szerint az egyik szomszéd lehet az elkövető, akit a gyerekekek hangoskodása zavarhatott. Szerencsére senki nem sérült meg, mert a pelenka felfogta a kismotorból kiálló éles tárgyat. A rendőrség nyomozást folytat az ügyben, a szomszédok nem értik, mi vihetett rá valakit erre a kegyetlenségre.
(Forrás: index)
 
2019.03.26.
Kásler Miklós megfutamodott az őt felkérdezni akaró népjóléti bizottság, és a diákok elől
A Független Diákparlament tagjai szerettek volna feltenni néhány kérdést Kásler Miklósnak, az emberi erőforrások miniszterének az Országgyűlés népjóléti bizottságának ülése előtt, ahová Káslert meghallgatásra várták. Csakhogy a miniszter inkább megfutamodott – derül ki Szél Bernadett Facebook-posztjából.A diákok elsősorban a nyelvvizsga-rendszer bevezetéséről kérdezték volna a minisztert. Kásler viszont inkább a saját meghallgatására sem ment be, de így legalább elkerülte a kínos kérdéseket.
(Forrás: mérce)
 
2019.03.26.
Neveléstudományi kutatóközpont alakult a Debreceni Egyetemen
Megalakult a Debreceni Egyetemen (DE) a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) neveléstudományi kutatóközpontja. Az intézmény létrehozásáról szóló együttműködési megállapodást szerdán tudományos konferencia keretében írták alá az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), az intézet és az egyetem képviselői.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.26.
A nyelvtanárokat is tovább kellene képezni „A tartalomalapú nyelvoktatásnak inkább a két tannyelvű iskolákban van gyakorlata”
Salusinszky András, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke rámutatott, az úgynevezett CLIL-módszernek (Content and Language Integrated Learning), vagyis a tartalomalapú nyelvoktatásnak inkább a két tannyelvű iskolákban van gyakorlata, kevésbé az egyes tantárgyak tanításánál. „Mivel a tanulók kezdetben nem tudnak még idegen nyelven a tantárgyi tanuláshoz szükséges szinten érteni és beszélni, a tárgyat egyszerűsített idegen nyelven lehet csak közvetíteni. Ebből következik, hogy ilyen tankönyvet kell írni, és tudomásul kell venni, hogy a tantárgyi ismeretek »primitívebbek« lesznek.”
(Forrás: Magyar Hírlap)
 
2019.03.26.
Külföldre vágynak a szomolyai fiatalok
Saját készítésű videóban mondják el a Borsod megyei faluban élő roma fiatalok, hogyan képzelik el az életüket tíz év múlva: külföldön dolgoznak, családjuk van és sokat keresnek. A nyolc perces kisfilmből az is kiderül, mennyire kiszolgáltatottnak érzik magukat a magyarországi jelenben. A videó elkészítésében a Parforum Részvételi Kutató Műhely segítette a gyerekeket, korábbi projektjükben helyi roma nők beszéltek arról, milyen tapasztalatuk van az egészségügyről.
(Forrás: abcug.hu)
 
2019.03.26.
Nem hagyják magukat a magánkiadók: továbbra is elérhetőek a hivatalos tankönyvjegyzékről eltávolított köteteik
A kormány a tankönyvellátásról szóló törvény módosításával lényegében megtiltotta a magánkiadós tankönyvek engedélyeztetését, hogy ezzel vegye rá az iskolákat az „újgenerációs” állami tankönyvek rendelésére. Az intézkedések ellen szülői, tanári és diákszervezetek is tiltakoznak, nemrég az Emberi Jogok Európai Bírósága is kimondta: a magyar tankönyvpiac monopolizációja jogellenes, az Emberi Jogok Európai Egyezményébe ütközik. Az Orbán-kormányt mindez hidegen hagyta, ezért most a civilek próbálják menteni a menthetőt, hogy a kétes minőségű, sokszor botrányos hibáktól hemzsegő állami „újfejlesztésű” tankönyvek mellett a jól bevált kötetek továbbra is a tanárok, diákok rendelkezésére álljanak.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.26.
Néha a verbális bántalmazás jobban fáj, mint a verés
A büntetőeljáráson túl azonban jelenségszinten igen nehéz megfogni az iskolai bántalmazást, pláne nem könnyű tenni ellene. Az eredményes intervenció alapfeltétele ugyanakkor a mögöttes okok és a bántalmazói helyzet kialakulását elősegítő tényezők pontos feltárása. Ezt a célt szolgálja a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpontjában működő Versengés és negatív hálózatok elnevezésű, Lendület-programhoz kapcsolódó kutatás, melynek egyik munkatársával, Kisfalusi Dorottyával beszélgettünk.
(Forrás: index)
 
2019.03.26.
Megkapja az olasz állampolgárságot az iskolabusz elleni támadást meghiúsító gyerek
Múlt kedden egy olasz állampolgársággal rendelkező szenegáli buszsofőr elrabolt, majd felgyújtott egy iskolabuszt, amelyen 51 gyerek volt. A szenegáli férfi a gyerekekkel együtt akarta felgyújtani a buszt, hogy így tiltakozzon az olasz kormány szigorú menekültpolitikája ellen, ami miatt sok gyerek és felnőtt fullad bele a Földközi-tengerbe. A buszsofőr összegyűjtötte a gyerekek mobiljait. A terrortámadást Shehata és egy iskolatársa, a marokkói bevándorló Adam el-Hamami azzal hiúsították meg, hogy egy telefont nem adtak oda a sofőrnek, és ezen keresztül értesítették a hatóságokat.
(Forrás: index)
 
2019.03.26.
Életképtelen a lex Taigetosz - mentik a gyerekeket
Ez a törvény nem segítség, hanem egy újabb akadály – nyilatkozta lapunknak Gyarmathy Éva klinikai szakpszichológus, miután a köznevelési törvény tavaly szeptemberben életbe lépett, Taigetosz-törvényként elhíresült módosításának tapasztalatairól kérdeztük. A magyarországi Diszlexia Központ alapítója szerint a törvénymódosítás semmilyen problémát nem oldott meg, sőt csak tovább nehezítette a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel (BTMN) küzdő gyerekek és szüleik, valamint a szakemberek helyzetét.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.26.
A pártok azok, akiknek nincs keresnivalójuk az iskolákban - üzenték Dúró Dórának
"Majd a a pedagógusok eldöntik, milyen tartalmakat és hogyan visznek be az óráikra, illetve milyen tájékoztató programokat hívnak meg a tanterven kívüli eseményekre." Nagyjából így foglalható össze az a válasz, amelyet a Labrisz Leszbikus Egyesület és a Szimpozion Egyesület küldött Dúró Dórának, aki, mint fogalmaztak, legújabb javaslataival az általuk működtetett Melegség és Megismerés iskolai program ellehetetlenítésén dolgozik. Nyilatkozatukban leszögezték azt is, a politikai pártoknak semmi keresnivalójuk a közhasznú civil szervezetek tevékenységének szabályozásában.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.26.
Hiába a nemzetközi bírósági döntés, a kormány kitart a tankönyvrendszer mellett
Az ATV Start vendége Kereszty Péter, a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének elnöke (videó).
(Forrás: ATV)
 
2019.03.25.
Árva gyerekeket tanító kenyai tanár a világ legjobb pedagógusa
Peter Tabichi természettudományokat oktat középiskolásoknak egy félsivatagos vidéken fekvő falu állami iskolájában, amelynek mindössze egy számítógépe van, és ahol az internet is nehezen elérhető. A faluban a gyermekek egyharmada árva, vagy csak egy szülője van, a térségben gyakori az aszály és az éhínség. A díjat a tanárnak a dubaji koronaherceg, Hamdan bin Mohammed bin Rasid Al-Maktúm nyújtotta át a ceremónián, amelynek házigazdája a filmsztár Hugh Jackman volt.
(Forrás: Nők Lapja Café)
 
2019.03.23.
Szociális farmon adnak munkát az autista fiataloknak
Miskolcon sikeresen működik egy szociális farm, ahol fogyatékos és megváltozott munkaképességű embereket vonnak be a gazdálkodásba, a megtermelt árut pedig értékesíteni is tudják. Az egyedi kezdeményezés nemcsak terápiás célokat szolgál, hanem megoldást jelent a fogyatékos fiatalok lakhatási problémájára is, sőt mivel saját fizetésük van, pénzt is spórolnak az államnak. A folyamatos növekedési igény miatt a farmon felhúztak egy új lakószintet, ahová további 12 fiatal költözhet be. Ahhoz viszont, hogy a szociális farmok széles körben elterjedhessenek, és ne ússzanak el a milliárdos uniós támogatások, jogszabályi változtatásokra lenne szükség.
(Forrás: abcug.hu)
 
2019.03.23.
Tessenek forradalmat csinálni!
Magas a lemorzsolódás a középiskolában, az érettségizettek országos aránya alacsony. A szocioökonómiai háttérrel nem tud megbirkózni az oktatás. A PISA-eredmények sokkolóak, nem sikerült a rangsorban feljebb lépni. Kiégett tanárok és alulmotivált diákok küzdenek nap mint nap az iskolában. A pályaelhagyó pedagógusok száma riasztóan magas, ennek hátterében részben a pedagógusok alacsony társadalmi presztízse, részben a rossz munkakörülmények állnak. Akár Magyarországról is szólhatna ez a pár mondat, de az Egyesült Államokról írta Ken Robinson, az egyik legismertebb oktatási szakember. Elolvastuk a Kreatív iskolák című könyvét, ami szerint lehet csodát tenni, de egyelőre a helyi közösségek, az egyes iskolák tudnak csak oktatási forradalmat csinálni.
(Forrás: Tízperc Iskolablog)
 
2019.03.23.
Több szintet lezártak a pécsi iskolában, ahol Áder felavatott pár vízautomatát
„Már reggel 7-től az iskola körül több rendőr autó állt, le voltak zárva az utak a suli körül. Az iskola folyosói is tele voltak biztonsági emberekkel. Nem lehetett a folyosókon »csakúgy« járkálni, le voltak zárva bizonyos szintek. Még a csengő se szólt egyszer se a mai nap. Az iskolát a diákoknak és a tanároknak sem lehetett elhagyni, volt olyan terem, ahol még a függönyt is behúzták hogy ne lássunk rá az utcán tüntetőkre.” Áder is az egyik lezárt szinten próbálhatta ki az egyik vízautomatát.
(Forrás: 444.hu)
 
2019.03.23.
A Taigetosz törvény rossz – és akkor mi van?
Magyarán, bár az Alkotmánybíróság különböző okokra hivatkozva az LMP beadványát ugyan elutasította, de maga is beismerte, hogy az állam felelőtlenül (sőt mi több, alkotmányellenesen) járt el, amikor úgy alakította át a rendszert, hogy nem törődött a BTMN-tanulók védelmével. És június 30-ig határidőt adott ennek a korrekciójára.
(Forrás: mérce)
 
2019.03.23.
Menet a tudományért: piros lapot adtak Palkovicsnak
Sem egységről, sem függetlenségről nincs szó az MTA tervezett átalakítása ügyében – hangsúlyozta Orosz Ferenc az ITM épülete előtt. Az akadémikus elmondta, nem fogadják el a minisztérium tervezetét, hiszen az elmúlt hónapokban nem hallottak egyetlen érvet sem arra, hogy miért kéne tönkretenni az intézményt. A tudós a Palkovics-Lovász-féle szándéknyilatkozatot blöffnek, zsarolásnak minősítette, amelynek részleteiben számos ördög lakik. – Ha a kutatóintézeteket elcsatolják az MTA-tól, az a tudományos élet Trianonja lesz – fogalmazott Orosz Ferenc. – Keresztény-konzervatív emberként nem vártam volna a kormánytól, hogy ilyen látványosan veszi semmibe a saját törvényeit is.
(Forrás: Magyar Hang)
 
2019.03.23.
Állásfoglalás a szakképzés tervezett átalakításáról
A szak- és felnőttképzés átalakításának Szakképzés 4.0 elnevezésű stratégiája ezúttal a korábbiaknál szélesebb kör, a Szakképzési Innovációs Tanács bevonásával készült. A stratégia még nem került nyilvánosságra, tartalmát egy másik cikkünkben foglaltuk össze. Civil Közoktatási Platform szakképzésben érintett szervezetei és szakértői áttekintették a Szakképzés 4.0 stratégia iskolai rendszerű szakképzéssel foglalkozó részét. Véleményükre alapozva a CKP állásfoglalást adott ki, amelyet eljuttattunk a Szakképzési Innovációs Tanács tagjaihoz is.
(Forrás: ckpinfo)
 
2019.03.21.
Tárgyalni fog a kártalanításról a kormány a tankönyvesekkel
Kártérítést kell fizetnie a kormánynak azoknak a tankönyvterjesztő cégeknek, amelyeket az uniós bíróság ítélete szerint megkárosított. Az Emberi Jogok Európai Bírósága kedden jogerősen is kimondta, hogy a magyarországi tankönyvkiadás és forgalmazás centralizálásával a kormány megsértette a cégek jogait.
(Forrás: Infostart)
 
2019.03.21.
Partizánakcióznak a magán-tankönyvkiadók
Április 1-jén lesz nyilvános a 2019-20-as hivatalos tankönyvjegyzék, amit az Oktatási Hivatal ad ki, az állami tankönyvterjesztő Kello elektronikus felületén lehet belőlük rendelni. Az idén már szinte csak az állam által kiadott tankönyvekből lehet válogatni, melyekkel sem a pedagógusok, sem a szülők nincsenek maradéktalanul megelégedve. Sok iskolában inkább vállalják a szülők, hogy fizetnek (az állami általános iskolákban, amelyek az állami tankönyvek rendelésére vannak kötelezve, ingyenesek a tankönyvek) a jobb minőségű tankönyvekért, mint hogy a rosszabb államiból kelljen a gyerekeknek tanulnia. Ám most, hogy a magánkiadók tankönyveinek az állam nem hosszabbította meg az engedélyét, nem mind rendelhetőek a Kello felületén, pénzért sem.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.21.
Jogerős a strasbourgi tankönyvpiaci bukta, félmilliárdot is fizethet az állam
Az elsőfokú ítélet szerint a hatóságok ezzel megsértették az Emberi Jogok Európai Egyezményének a magántulajdon védelméről szóló cikkét. A magyar állam fellebbezést nyújtott be a verdikt ellen, ezt azonban kedden elutasította a fellebbviteli fórumként eljáró bírói tanács. Az elmarasztaló ítélet így jogerőre emelkedett, esetleges kártérítésről azonban csak később fognak dönteni. Az Európa Tanács égisze alatt működő bírósághoz az európai emberi jogi egyezmény előírásainak megsértésére hivatkozva lehet fordulni akkor, ha a panaszos már minden hazai jogorvoslati lehetőséget igénybe vett, és nem járt eredménnyel.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.20.
Mindenre felkészül a CEU – az egyetemi közösség előtt beszélt a rektor
Egy lépéssel közelebb került a CEU ahhoz, hogy valóban Budapesten maradhasson. A szavakon túl már papírjuk is van arról, hogy folytathatják a kutatást és az oktatást a magyar fővárosban, de ehhez még a miniszterelnök ígérete és levele nem elég – így foglalható össze a CEU rektorának mondandója, amit az egyetemi közösségnek adott elő.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.18.
Schmidt Mária wellness-szállókban képezné tovább a történelemtanárokat 1956-ról
A továbbképzés fejenként 200 ezer forintba kerül majd. A Schmidt Mária főigazgató vezette Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány nettó egymilliárd forintot ajánlott fel az „1956-os forradalom és szabadságharc emlékévhez kapcsolódóan pedagógus továbbképzési szolgáltatás és kapcsolódó szolgáltatások” nevű projektre,
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.18.
„Kész átverés show” – Tényleg akkora siker a pedagógus-életpályamodell?
Az államtitkári nyilatkozat rengeteg felháborodott tanárt késztetett ara, hogy kifejtse véleményét a pedagógus-életpályarendszerről. Már korábban idéztük azt a szakgimnáziumi tanárt, aki szerint „ennél nagyobb melléfogást nehezen lehetett volna kitalálni”. Ő úgy véli, hogy az életpályamodell tantestületeket vert szét. „Amikor a jóval többet kereső, önjelölt, 2×30 órában képzett, 18 kontaktórát tartó minősítők döntik el a szakadásig dolgozó – akár már 30+ évet is ledolgozó – kollégáikról, hogy alkalmasak-e arra a pályára, amiben évtizedek óta helytállnak úgy, hogy mindezt felsőoktatási intézmények tucatjai, szülők, gyerekek, vezetők, kollégák is tanúsíthatják, akkor egészen biztosan nem mondhatjuk azt, hogy az életpályamodell sikeres.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.18.
Taigetosz-törvény: döntött az Alkotmánybíróság, nem így kellett volna változtatn
Az Ab 53 országgyűlési képviselő indítványára vizsgálta a nemzeti köznevelésről szóló törvény módosítását. A korábbi szabályozás szakértői vélemény alapján még minden tanuló számára lehetővé tette, hogy mentesítsék az osztályozás, illetve tantárgyak, tantárgyrészek alól. A vitatott törvénymódosítás ezt a mentesítési lehetőséget a sajátos nevelési igényű tanulókra szűkítette. Az indítványozók szerint a mentesítés lehetőségétől megfosztott tanulók hátrányos megkülönböztetést szenvednek el, részben azért, mert számukra teljesíthetetlen követelményeknek kell megfelelniük. Emellett az indítványozók szerint a támadott rendelkezések sértik a tanulók művelődéshez való jogát is.
(Forrás: eduline)
 
2019.03.18.
Jogerős a strasbourgi elmarasztalás a tankönypiac monopolizálása miatt
A strasbourgi székhelyű törvényszék októberben első fokon helyt adott a felperesek - a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. - panaszának, akik a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt indítottak eljárást. Az EJEB akkor kimondta: a hatóságok megsértették ezen, iskolai tankönyvek forgalmazásával foglalkozó cégek jogait, mivel az átalakítás tisztességtelen terheket rótt rájuk, megfosztva őket korábbi vevőkörüktől, a változtatások pedig gyakorlatilag monopolpiac kialakulásához vezettek az iskolai tankönyvellátásban.
(Forrás: eduline)
 
2019.03.17.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt, hogy a szereplőkkel beszél a kormány a kérdésről, meghallgatja a véleményeket. A Deszegregációs Munkacsoport munkájának sem volt érzékelhető eredménye, pedig itt azt tervezték, hogy a megyei jogú városokban majd mindenhol elindítanak valamit. Az egyházi iskolák szegregáló hatása pedig tabutéma marad, erre nem reagálnak sehol, semmilyen szinten, még az ombudsman sem.
(Forrás: tani-tani online)
 
2019.03.17.
Az EMMI támogat egy képzést, ahol a jelentkezők vállalják, hogy nem írnak fel fogamzásgátlót
A pályázóknak motivációs levelet kell írniuk és be kell másolniuk még a lakcímkártyájukat is. Ezenfelül kötelezően ki kell tölteni egy szándéknyilatkozatot, amely szerint vállalják, hogy legalább 2019. december 31-ig nem végeznek művi terhesség-megszakítást, nem alkalmaznak fogamzásgátló tablettát, eszközt fogamzásgátlási céllal, nem vesznek részt inseminatioban, sőt semmilyen mesterséges megtermékenyítési eljárásban, ráadásul a páciensek körében népszerűsítik a FEMM módszer alkalmazását. A pályázat adatvédelmi szabályzatából kiderül, hogy a támogatást 30 fő részére nem is a Katolikus Szeretetszolgálat, hanem az EMMI adja, így állami támogatásból képeznek olyan orvos-, egészségügyi oktatókat, akik nem írnak fel a fogamzásgátló tablettát. A támogatott jelentkezők számát 30 főben maximálták.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2019.03.17.
Megkezdődött a fenntarthatósági témahét
A Parlamentben megtartott hétfői nyitórendezvényen Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára elmondta: idén mintegy 1500 intézmény kapcsolódik be, kétszer annyi, mint négy évvel ezelőtt, és 300 ezer diák vesz részt a programokon, ötször annyi, mint az első témahéten. Weingartner Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fenntarthatóságért felelős államtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a témahét ideje alatt megrendezett TeSzedd! szemétgyűjtési akció során a diákok a gyakorlatban is tapasztalhatják, milyen környezetkárosító hatása van az eldobált hulladékoknak. A témahét fővédnöke a köztársasági elnök.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.17.
Egymilliárdból turbózná fel Schmidt Mária alapítványa az '56-ról szóló töriórákat
Tavaly májusban ért véget az 1956-osemlékévhez kapcsolódó tanárképzési program, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szerint azonban ennyi nem elég a jóból. A Schmidt Mária főigazgató vezette szervezet most nettó egymilliárd forintot ajánlott fel az „ 1956-os forradalom és szabadságharc emlékévhez kapcsolódóan pedagógus továbbképzési szolgáltatás és kapcsolódó szolgáltatások” -nevű projektre, derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből, a TED-ből. A pályázaton egyedüli jelentkezőként a Prekog Alfa Kft. győzött: a főként felnőttképzésben utazó vállalkozás már 2016-ban is befutott a közalapítvány azonos témájú tenderén, igaz, az Átlátszó cikke szerint kizárólagos ajánlattevőként, 628 millió forintból oktathatták a történelemtanárokat.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.17.
Átalakítják a szakképzést: az iparkamara szerint rengeteg technikusra van szükség
Bihall Tamás azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette a technikumok bevezetését is tartalmazó Szakképzés 4.0 stratégia elkészültét. Felhívta a figyelmet, hogy a szakképzésben a szakmai tudás folyamatos megújítása alapfeladat, a minél magasabb szintű szakmai tudás pedig alapvető elvárás. Látható, hogy sok szakmában egyre magasabbak a követelmények, ezt az iskolarendszerben is követni kell.
(Forrás: eduline)
 
2019.03.17.
Ezért (is) éri meg felsőoktatási szakképzést végezni
Az már régóta nem kérdés, hogy a 2020-as felvételin már csak az kerülhet be alap- vagy osztatlan szakra, aki legalább egy tárgyból emelt szintű érettségit tesz, emellett van egy – legalább B2-es – nyelvvizsgája vagy azzal egyenértékű oklevele. Azonban ez nem azt jelenti, hogy nem kerülhet be az egyetemre olyan, akinek nincs meg a nyelvvizsgája és az emelt szintű érettségije. A szigorítás ugyanis csak az alap- és osztatlan mesterképzések felvételijére vonatkozik. Ami azt jelenti, hogy a felsőoktatási szakképzésre jelentkezők mentesülnek a feltételek alól.
(Forrás: eduline)
 
2019.03.17.
Egyre több komoly ellensége van az oltásellenességnek
A Facebook oltásellenesség elleni lépéseit taglalja az RTL Klub Híradójának anyaga, a cég ilyen irányú döntéséről már a hvg.hu is beszámolt, ahogy a YouTube ugyanilyen szankciójáról is. Az oltásellenesek egyre több szankcióval kell szembenézzenek, mivel tevékenységük miatt egyre több helyen ütik fel fejüket már legyőzöttnek hitt betegségek, mint a kanyaró. Az olasz iskolák és óvodák kötelezővé teszik a diákjaiknak az oltást, akinek pedig nincs, nem mehet be, erről is volt hír. És arról is, hogy ezeket az oltásellenes ideológiákat sokszor azok az orosz álhírgyárak segítenek terjeszteni, amelyek politikai vagy egyéb álhírekkel is bombázzák a nyugati országokat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.17.
Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra
Sok szülő már most érdeklődik gyerekének nyári táborra, az ilyen előfoglalásból 20 százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor, írja a Táborfigyelő portál közleménye. Egyre több meghökkentő tematikájú tábor indul, mint a jobb agyféltekés rajztábor, szabaduló szobás nyomozótábor, okostelefonos animációs tábor, kangoo tábor, de foglalható agykontroll tábor, vagy épp önismereti-stresszoldó tábor is.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.13.
Mire megérkezik a béremelés, nem lesz ki átvegye
De milyen vonzó perspektívát lehet a fiataloknak kínálni az ösztöndíjprogram mellett? A tanári fizetések továbbra sem vonzóak. Az Orbán-kormány 2013-ban vezette be a pedagógus életpályamodellt, amely által a pedagógusok bére fokozatosan emelkedett volna a minimálbér függvényében, de aztán rögtön el is törölték a minimálbérhez indexelést, és az alacsonyabb összegű „vetítési alap”-hoz kötötték a béreket, amivel aligha sikerült bárkit arra ösztönözni, hogy a tanári pályán maradjon: ha megmaradt volna a minimálbéres viszonyítás, akkor ma 47 százalékkal keresne többet egy pedagógus minden kategóriában, mint 2013-ban, és ez akár nettó 180 ezer forint pluszt is jelenthetne. Ehhez képest ma egy pedagógus 1-2000 forinttal kap többet a bérminimumnál, bruttó 200 ezer forint körül van a fizetése, egy kezdő fizetése pedig ennél is kevesebb.
(Forrás: 168 óra)
 
2019.03.13.
A fóti gyermekek inkább megszöknek, de nem mennek oda, ahova a kormány küldené őket
tervek szerint az összesen hatvan fóti gyereket különböző intézményekben helyeznék el: egy részük a zalaegerszegi, a kalocsai, illetve egy budai gyermekotthonba kerülne, a kísérő nélkül érkezett menekült gyerekek pedig az aszódi javítóintézet egyik romos épületét kapnák meg, az viszont egyelőre nincs lakható állapotban. A felsorolt intézmények nem a legjobb hírnévnek örvendenek. Egy 2017-es ombudsmani jelentés szerint Zalaegerszegen például a szakdolgozók verbálisan és fizikailag is bántalmazták a gyerekeket, továbbá büntetésként nem engedték ki őket a szabad levegőre; az is rendszeresen előfordult, hogy cigarettával jutalmazták vagy annak megvonásával büntették őket. (...) A kormány most 24, pszichés zavarral, drogfüggőséggel és viselkedési problémákkal küzdő fóti gyereket tervez Zalaegerszegen elhelyezni.
(Forrás: 168 óra)
 
2019.03.13.
Ki akarták hagyatni a kínosnak vélt utolsó versszakot Petőfi verséből
Az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar március 14-i ünnepi állománygyűlésének programjában szerepel általános iskolás gyermekek szereplése, versmondása is. Az esemény szervezői úgy állították össze a teljes programot, hogy az ünnepi megemlékezés a honvédtisztképzés hagyományait, annak történelmi jellegzetességeit minél jobban megjelenítse, kidomborítsa. Ezért döntöttek úgy, hogy Petőfi Sándortól olyan verset mondjon el a diák, amely sokkal inkább illeszkedik a tiszti tradíciókhoz. A választás A honvéd című versre esett, aminek felolvasását azonban a diák nem vállalta. A szervezők sajnálják, ha ez benne esetlegesen rossz érzéseket kelthetett, de minden esetben a szervezőké a felelősség a rendezvény tartalmának kialakításáért és megfelelő lebonyolításáért.
(Forrás: Index)
 
2019.03.13.
Veszélybe sodorják az egyházak a sikeres falusi iskolákat
A magyar iskolák általában alig tudnak mit kezdeni a gyerekek otthonról hozott hátrányaival. Helyi szinten azonban vannak sikeres iskolák, akár csak néhány kilométerre olyanoktól, ahol minden erőfeszítés kudarcba fullad. A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kutatói azt vizsgálják, mi okozhatja ezeket az eltéréseket. Kiderült, hogy a kis, falusi iskolák a legeredményesebbek, akár azért, mert annyi továbbképzésre küldik a tanáraikat, akár azért, mert dolgozik ott egy nagy tekintélyű, elhivatott pedagógus. Közben viszont ezek az intézmények is veszélyben vannak, mert a jobb helyzetű szülőknek ez nem elég, sokan inkább a szomszéd település egyházi iskolájába viszik a gyereküket.
(Forrás: abcug.hu)
 
2019.03.13.
Ellehetetlenítette a pedagógusok sztrájkját a kormány, a tankerületekkel karöltve
Bár tegnap este még úgy tűnt, hogy 4 tankerületben lehet jogszerűen sztrájkolni, a PDSZ által meghirdetett kétórás szolidaritási sztrájkot, illetve az erről szóló, már aláírt megállapodásokat ma reggelre az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az érintett tankerületek megtámadták.Szűcs Tamás szerint „totálisan téves és rosszhiszemű ez a megállapítás, annak fényében különösen, hogy Hajnal Gabriella tegnap egy megbeszélésen még hangsúlyozta, hogy a pécsi tankerületi megállapodással minden rendben van, vagyis még a Klebelsberg Központ vezetője szerint is lehetett volna ott jogszerűen sztrájkolni.” A PDSZ elnöke jelezte, hogy bíznak benne, a bíróság kimondja majd, hogy a tankerületek jártak el joszerűtlenül, amikor az utolsó pillanatban beblokkolták a sztrájkot.
(Forrás: mérce)
 
2019.03.13.
A rendőrség is megjelent a bezárásra ítélt zánkai iskola szülőijén
Több órás szülői értekezletet tartottak az egykori zánkai úttörőtábor helyén működő Pápai Szakképzési Centrum Egry József Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban, miután kiszivárgott, hogy a zánkai tábor felújítása miatt vélhetően mennie kell az iskolának. Az érintettek szerint, ha az igazgató nem szólt volna nekik, akkor lehet, hogy csak az év végén tudták volna meg, hogy bezárhat az iskola. Az értekezletet Vellai László Gábor igazgató, valamint az illetékes Szakképzési Centrum egyik vezetője tartotta, akik elmondták, hogy az egykori táborban többek között az iskola menzáját újítják fel, ezzel indokolták, hogy átmenetileg biztosan bezárják az iskolát, de a felvázolt tervek alapján a szülők tartanak attól, hogy ez könnyen végleges bezárást jelent, a több mint 150 diáknak új iskolát kell találni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.13.
A középosztály kimenekíti gyerekeit az állami oktatásból, és ez az egész országnak rosszat tesz
Az utóbbi időkben egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy Magyarországon a magasabb társadalmi státuszú szülők kimenekítik a gyerekeiket az állami iskolákból. A jelenség persze korábban is létezett, a szülők elkülönítési vágyaiban és az ezt lehetővé tevő iskolarendszerben semmi új nincs, de az oktatási intézmények burkolt, illetve nyílt államosítása felerősítette és a korábbinál szembetűnőbbé tette a folyamatot.
(Forrás: Qubit)
 
2019.03.11.
Kísérleti egerek, avagy az osztatlan tanárképzés igazi hősei
013-ban hozták vissza a régi rendszert, a tanárképzés ekkor vált újra osztatlanná. Az általános iskolai tanári végzettséghez 5, a középiskolai tanári végzettséghez pedig 6 egyetemen töltött év szükséges, a BA és az MA többé már nem különül el. Kérdőívvel jártunk utána, hogy vajon működőképes-e az új rendszer. Az újragondolt képzési forma bevezetése közel sem sikerül(t) zökkenőmentesen. Az első évfolyamok tanulóit bátran nevezhetjük kísérleti egereknek, hiszen rajtuk tesztelik, hogy hogyan kellene működnie az osztatlan tanárképzési rendszernek. 2018-ban végeztek az első általános iskolai tanárok, 2019-ben pedig már az első középiskolai tanárok is kifutnak. De vajon milyen az oktatás minősége egy olyan képzésen, aminek még nem sikerült definiálnia magát? Milyen a közhangulat az egyetemeken, és vajon hogyan élik meg a diákok, hogy ők a tesztalanyok, sok esetben maguk az áldozatok? Kérdőívünkben többek között ezekre is kerestük a válaszokat.
(Forrás: 20on.hu)
 
2019.03.11.
Nyílt levél Kásler Miklósnak: 5 ezer szülő az egyentankönyvek ellen
A Szülői Hang Közösség az alábbi nyílt levéllel fordul az Emberi Erőforrások Miniszteréhez, Dr. Kásler Miklóshoz. Felnőttként és gyermekként is sokszínűek vagyunk. Szülőként pontosan tudjuk, hogy sokféleképpen lehet nevelni, sokféleképpen lehet és szükséges elmagyarázni a gyerekeknek ugyanazt a dolgot. A 21. században a Kádár-korszak egyentankönyv rendszere alkalmatlan; gyermekeink boldogulása, az ország jövője az egyéni sajátosságok figyelembevételével az egyéni képességek fejlesztésén, az egyéni kreativitás kibontakoztatásán múlik. Nem lehet jó, nem tud megfelelni tehát minden gyermeknek ugyanaz az uniformizált taneszköz! Felmérték Önök, hogy azzal, hogy a nem állami kiadású tankönyvek iskolai rendelhetőségének betiltására készülnek és a tanárokra próbálják erőszakolni az általuk sok esetben gyengébb minőségűnek ítélt állami egyentankönyveket, mekkora kárt okoznak a gyermekeinknek? Kérjük, ne vegyék el az esélyegyenlőség egyik alapvető feltételét, a gyermek és a tanár igényeihez igazodó tankönyvválasztás lehetőségét!
(Forrás: Szülői Hang)
 
2019.03.11.
Az Origo után most a Lokállal szemben is pert nyert a gimnazista Nagy Blanka
A múlt heti, Origo elleni elsőfokú győzelem után most a kormánymédia egy másik zászlóshajója ellen nyert pert Nagy Blanka. A kiskunfélegyházi gimnazista helyreigazítási pereket indított a kormánypropaganda ellen, miután azok januárban azt állították, sokat hiányzik az iskolából, és három tárgyból is bukásra áll – írja tudósításában a merce.hu. Litresits András ügyvéd az MSZP Facebook-oldalán közzétett videóban számolt be a legújabb győzelemről: a bíróság megint kimondta, hogy valótlanok voltak a kormánymédiában – ezúttal: a Lokálban – közölt állítások.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2019.03.11.
Úgy teszünk, mintha ez iskola lenne, pedig nem az
Egy budapesti gettóiskolában dolgozó tanárnő fakadt ki a Facebookon, mert nem hiszi, hogy bárhová is vezetne az a deszegregációs ítélet, ami másodfokon mindössze arra kötelezi az Emberi Erőforrások Minisztériumát – némi bírság megfizetésén kívül -, hogy a szegregáltan működő iskolákkal készíttessen deszegregációs tervet. A tanárnő interjúnkban elmondja, miért érzi teljesen tehetetlennek magát abban a szegregált iskolában, ahol több mint egy éve tanít, és azt is, szerinte miért ferdítés Budapesten arra hivatkozni, hogy egy gettóiskola a “helyi sajátosságok miatt” van tele hátrányos helyzetű, problémás diákokkal.
(Forrás: abcug.hu)
 
2019.03.11.
A humántárca tárgyal, a kormány nem
Csak azokban a tankerületekben és szakképzési centrumokban kezdjenek csütörtökön reggel szolidaritási sztrájkot a pedagógusok, ahol van írásos megállapodás a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a központ között a még elégséges szolgáltatásokról, különben utólag könnyen jogellenesnek minősíthetik az akciót – erre figyelmeztette kollégáit a szervezet elnöke hétfői sajtótájékoztatóján. Szűcs Tamás értékelése szerint központi elhatározásból húzzák az időt a tankerületek, hogy minél kevesebb helyen lehessen jogszerű akciót tartani.
(Forrás: Népszava)
 
2019.03.11.
Okkal indult bullyingellenes kampány
„Aki ver, az nem haver” címmel egyébként tavaly ősszel kampány is indult az iskolai bántalmazás ellen. Az UNICEF legutóbbi, a 2018-as tanévkezdés idején nyilvánosságra hozott jelentése szerint ugyanis világszerte százötvenmillió gyereknek, a 13–15 év közötti diákok felének volt már része iskolai erőszakban. Magyarországon sem jó a helyzet:2018-ban a magyar gyerekek 25 százaléka mondta azt, hogy bántalmazták valamilyen módon a társai az iskolában, 36 százalékuk pedig arról vallott, hogy részt vett verekedésben a megelőző egy hónapban.
(Forrás: index)
 
2019.03.11.
Orbán üzent a tanároknak: Neveljenek hazaszerető fiatalokat
„A mi fiataljaink a mi aranytartalékunk. Aki elereszti a fiataljait, az elveszíti a jövőjét. Márpedig Magyarország meg akarja nyerni a jövőt, ehhez pedig szükség lesz rátok” – fogalmazott a kormányfő a diákok előtt, akiknek azt is mondta: külföldön eltölteni valamennyi időt, tanulni, dolgozni mindig hasznos és jó dolog, de előbb-utóbb vissza kell térni, mert a ti jövőtök nem ott, hanem itt vár rátok.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.11.
Palkovics gyakorlatilag megzsarolta az MTA-t
Lovászék a levélben azt írják, hogy a közös szándéknyilatkozattal viszont legalább egyben maradhat a kutatóhálózat, az MTA is megkerülhetetlen lesz ennek szakmai irányításában és döntéseiben, megmaradhat a kutatóhálózat vagyona, és az MTA "brand" is. A levél szerint a továbbiakban azon fognak dolgozni, hogy ezeket a célokat továbbra is érvényesítsék.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.11.
A CEU-ra ment elsőként Manfred Weber
Kedden Budapestre érkezett Manfred Weber, az egyelőre a Fideszt is a soraiban tudó Európai Néppárt európai parlamenti frakcióvezetője és csúcsjelöltje, hogy személyesen találkozzon Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel. Weber egy korábbi interjúban azt mondta, azért jön Budapestre, hogy megértesse Orbánnal, jelenleg jó úton halad afelé, hogy távozzon az Európai Néppártból.A bajor politikus emellett a CEU-ra is ellátogatott kedden késő délelőtt, itt Michael Ignatieff rektorral folytatott megbeszélést. Egy német lapnak a politikus a látogatás előtt azt mondta, konkrét ajánlatot is fog tenni az egyetemnek, hogy segítsen megmenteni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.10.
A kreativitás lehetőségei az oktatásban. Szöllősi Barnabás írása
Az oktatásnak egy demokráciában nemigen lehet más célja, mint hogy önazonossághoz segítse az embereket. Az önazonos ember mindennapjaiban minél többször olyan tevékenységeket folytathat, amelyek flow-élményhez juttatják, amelyek ösztönagresszióit, frusztráltságát nem fokozzák, hanem elaborálják és szublimálják. A társadalmi feszültségek leginkább azzal csökkenthetők, ha az embereket hozzásegítjük ahhoz, amit Rogers önaktualizációnak hív. Ezt pedig nem lehet elég korán elkezdeni. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy a társadalom minden résztvevője, akik vagy eleve kíváncsi tekintettel jönnek a világra, vagy szenvedéseiket igyekeznek csökkenteni, tizenkét évet az életükből úgy töltsenek el, hogy a végére feladják. Nem engedhetjük tovább, hogy valaki a közoktatás ellenére maradjon kreatív.
(Forrás: tani-tani online)
 
2019.03.08.
Rétvári szerint sikeres a pedagógus-életpályamodell
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára hozzátette: ez a tanároknak havi 30 ezer forint biztos fizetésemelkedést jelent, a diákoknak pedig felfrissített tudással oktató tanárokat. Az előbbi valóban igaz, és valószínűleg az elsődleges motiváció, az utóbbiról már erősen megoszlanak a vélemények. Attól, ugyanis, hogy egy tanár bead egy halom papírt, és bemutat – sokszor színházi előadásként – egy-egy tanórát, nem változik a tanórai gyakorlata. „A diákok ennek köszönhetően naprakész módszerekkel tanulhatnak, azaz egyre magasabb színvonalú oktatásban lehet részük” – mondta ennek ellenére Rétvári államtitkár.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.08.
Michelangelo széklábat farag: gondolatok a neoliberális felsőoktatásról
Az egyetemeket és az Akadémiát az orbáni zsarnokságtól jogosan féltő hazai közvélemény így elsiklik afelett a nem mellékes körülmény felett, hogy a „fejlett nyugat” felsőoktatása és szellemi élete is egyre mélyülő válságban van, azzal a különbséggel, hogy Magyarországgal ellentétben nem elsősorban egy basáskodó állam, hanem piaci folyamatok, illetve a piaci elvek állam általi erőltetése taszította oda.
(Forrás: mérce)
 
2019.03.08.
Valami nagy baj van a fiatalokkal: súlyosan szoronganak és depressziósak
Úgy tűnik, hogy valami nagyon nincs rendben a mai fiatalokkal: a Pew Research felmérése szerint a 13-17 év közötti tinik 70 százaléka gondolja úgy, hogy szorongás és depresszió nyomasztja a korosztályát. Ők a Z generáció, akik már okostelefonokkal és közösségi médiával nőttek fel, de egyelőre csak találgatni tudunk, hogy pontosan mi állhat a háttérben. Az alábbiakban az Economist és a Pew Research elemzését mutatjuk be.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2019.03.08.
Kizsigerelik az egyetemekről elcsábított diákokat a cégek
Bódis Lajos, a Budapesti Corvinus Egyetem Munkagazdaságtan Központ docense többek között azt kutatja, hogyan alakul az egyetem mellett történő munkavégzés a hallgatók, az oktatási intézmények és a munkáltatók szemszögéből. Szerinte a jelenség mögött, hogy a hallgatók már az alapszak alatt abbahagyják a tanulást egy jól fizető állás kedvéért, az állhat, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci viszonyok között nem látják hasznát a diplomának, ami később esetleg jobban fizető pozícióba juttathatja őket. “Lehet, hogy bizonyos ágazatokban elavult az egyetemi képzés, nem ott képződik a tudás. Nemcsak, hogy az egyetemen kívül is fel lehet csipegetni a tudást, hanem jobb tudásra lehet szert tenni a munkáltatóknál. Ugyanakkor más képességeket, melyek hosszabb távon és sok munkáltatónál hasznosíthatók, jól fejleszthetnek az egyetemek – itt viszont hiányozhat a munkáltatók érdekeltsége és felkészültsége.”
(Forrás: abcug.hu)
 
2019.03.08.
Megdöbbentek az akadémiai dolgozók, megfutamodást látnak
„Az Akadémiai Dolgozók Fóruma megdöbbenéssel értesült az átvilágítás eredményének bevárása nélkül az MTA és az ITM közötti tárgyalásokon született közös szándéknyilatkozatról. Az abban megfogalmazott elvek ugyanis ellentmondanak a 2018. decemberi rendkívüli MTA közgyűlés nagy többséggel elfogadott határozatainak és az MTA Elnöksége februári döntéseinek is, miszerint az akadémiai kutatóhálózat továbbra is kizárólag az MTA szervezeti keretein belül kell hogy maradjon. Éppen ezért a Lovász László elnök és Palkovics László miniszter által aláírt nyilatkozatot nem tudjuk másként értékelni, mint az akadémiai dolgozók közössége és a magyar tudományosság számára legfontosabb kérdésben történő megfutamodást.
(Forrás: Magyar Hang)
 
2019.03.08.
Gyarmathy Éva: Mennyi is az a 2x2?
Úgy tűnik nem sikerül függetlennek maradnia a magyar tudománynak. Megvan a törvény, van alku. Palkovics eddig sem tartotta be, amit ígért, tudjuk, a kutatók mennek a levesbe. És nem vonulnak ki tízezrek tüntetni az utcára. Miért is tennék? Mit érdekli Gézát, a cégvezetőt, Lacit, a kőművest, Mari nénit, a nyugdíjast, hogy pár ezer kutató milyen jövő elé néz. Eddig sem tudott róluk semmit, talán azt sem tudta, hogy létezik az MTA és ráadásul vannak kutatóintézetei. Nem tudják, hogy a jövőjük, a gyerekeik és unokáik élete forog kockán.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.07.
Kutyával a tanulás is könnyebb
Különleges társat kapnak a tanórákon a Kiskunhalasi Felsővárosi Általános Iskola harmadikosai. Osztályfőnökük, Horváth Eszter pedagógiai eszköztárát színesítve a négyéves bichon havanese terápiás kutyájával, Macival is segíti a gyerekeket a tananyag elsajátításában. Az iskolába természetesen nem lehet bármilyen kutyával besétálni. Mielőtt egy eb a gazdájával együtt részt vehet a gyerekek tanításában, neki is sokat kell tanulnia. Az úgynevezett állatasszisztált oktatás célja az élményszerzés mellett a diákok fizikai, érzelmi, szociális és kognitív fejlesztése. A segítő kutya motiváló társként van jelen az órákon.
(Forrás: eduline)
 
2019.03.07.
Saját oktatási ellenreformját készül eltörölni a kormány
Az eddigi intézkedéseket tekintve most megint valami teljesen új készül az oktatásban, de ezúttal, mintha átgondoltabb formában, hozzáértő szakemberek (és nem csak laikus politikusok) bevonásával indulna neki a kormány eltörölni saját kilencéves oktatási ámokfutását. Kár, hogy az azóta eltelt időszakban közel egymillió gyerek hagyta el a közoktatási rendszert, akiknek nagy része már érezte a Hoffmann–Czunyiné (emlékszik még rá valaki?) –Palkovics által levezényelt (felsőbb utasításra végrehajtott) változásokat. Sokatmondó az is, hogy a reformtervek egyike sem az Emmiből érkezett.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.07.
2020-ra minden tanuló ingyenesen juthat a tankönyvekhez
2020-ra minden alap- és középfokú képzésben részt vevő, valamint az első szakképesítését megszerző tanuló ingyenesen juthat hozzá a tankönyvekhez – közölte az emberi erőforrások minisztere csütörtökön az M1-en.Kásler Miklós a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában az egységes tananyaggal kapcsolatban azt mondta, ezzel nem szürkül el az oktatás, hanem egy olyan törzsanyag jön létre, amelyet mindenkinek illik és érdemes elsajátítania. Emellett a magyar oktatási rendszer széles palettán kínál mindenféle ismeretszerzési lehetőséget.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.07.
Az idén lesz először igazán érezhető a tankönyvpiac bedarálásának hatása
Április elsején közli az államilag támogatott tankönyvek listáját az Oktatási Hivatal, az idén pedig a magánkiadóknak már jóval kevesebb kiadványa kerülhet fel a listára. Néhány héten belül szembesülnek a szülők a tankönyvpiac államosításának utolsó fejezetével, április elsején közli ugyanis az Oktatási Hivatal az állami támogatással beszerezhető tankönyvek listáját. Az idén viszont már csak azokat a tankönyveket kaphatják meg ingyen a gyerekek, amelyek megfelelnek a kormány ideológiai elvárásának, a magánkiadók tankönyveire 2013-ban kiadott engedélyek ugyanis 2018-ban lejártak, januárban a kormány pedig úgy rendelkezett, hogy egy évfolyamon minden tárgyból csak két tankönyvet lehet felvenni a támogatott listára, ez pedig az állami kiadók kiadványaival is teljesíthető.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.05.
A dobogóra sem fér fel a Facebook a tinédzsereknél
A magyar tizenévesek körében a közösségi médiumok közül csak az ötödik legnépszerűbb a Facebook – egyebek mellett ez derült ki a tinédzserek közösségimédia-fogyasztási szokásait feltáró felmérésből. Nem arról van szó, hogy a fiatalok elmenekülnének a szüleik elől, csupán arról, hogy az ottani aktivitásukat azokra a tartalmakra korlátozzák, amelyeket a család idősebb tagjai előtt is hajlandók felvállalni, miközben kialakították saját új tereiket. A mostani tizenévesek felnőve sokkal nagyobb kapcsolati tőkét hozhatnak magukkal, mint az előző generációk bármelyike. Kérdés azonban, hogy nem alakul-e ki a körükben minden korábbinál szélesebb társadalmi szakadék a kapcsolati tőkéhez való hozzáférés és a használatára való képesség alapján.
(Forrás: 168 óra)
 
2019.03.05.
Megérinthető-e a személyiség a magyar mint idegen nyelv (mid) tanításakor? H. Tóth István írása…
A címbeli kérdésre összetett, bonyolult, rétegzett válasz adható. Nem is lehet más, hiszen amikor a magyar nyelvet idegen nyelvként tanítjuk, akkor más nemzetiségű, más identitású, más szociokulturális dimenziójú egyénekkel kerülünk kapcsolatba mi, magyar anyanyelvű tanárok, kiváltképpen a célnyelvi környezetben. Vitathatatlan, hogy az az általam szervezett, irányított oktatási helyzet, amelyik keretében más-más anyanyelvű hallgatóknak tanítom a magyar nyelvet, egyértelműen pedagógiai alaptermészetű, közelebbről nyelvpedagógiai szempontok mentén meghatározott.
(Forrás: tani-tani online)
 
2019.03.05.
Ónody-Molnár Dóra: Jóval magasabb fizetésért eladó vagyok – Pályaelhagyó pedagógusok panaszai
A vezérmotívumok: a szánalmasan alacsony jövedelem, az önálló értékteremtő értelmiségi munkavégzés hiánya, a brutális leterheltség, a szelekció miatti kudarcok koncentrációja, a szánalmas munkakörülmények. Mindez megágyaz a tipikus pedagógusi attitűdöknek: a nagyon erős felelősségáthárításnak – a szülőkre és a Klikre –, a „kisebbségiekkel” szembeni némi előítéletességnek, valamint annak, hogy a tanórán kívüli tevékenység „túlmunka”. A szövegek is azt bizonyítják, hogy az érem két oldala, azaz a jogos panaszok okozta frusztráció és a pedagógiai magatartást torzító attitűdök egymásból táplálkoznak és egymást erősítik.
(Forrás: 168 óra)
 
2019.03.05.
Egyre biztosabb a felső tagozatok összevonása
Egyre közelebb a kisiskolák felső tagozatainak összevonása: az évek óta halogatott és lebegtetett terv most a Varga Mihály pénzügyminiszter és Palkovics László innovációs miniszter nevével fémjelzett, „Program a Versenyképesebb Magyarországért” című dokumentumban bukkant fel újra.A fenntartható és fejleszthető oktatási rendszer fejezetnév alatt a következőt írják: az iskolaszerkezet elaprózottságának csökkentésére, a felső tagozatok képzési helyeinek racionalizálásával koncentrálni kell a szakemberállományt, valamint a képzéshez szükséges modern eszközöket.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.03.
Így akarjuk utolérni az osztrákokat
Néhol egész konkrét és újszerű, néhol viszont csupán általánosságokat tartalmazó vagy csak régebbi intézkedések kibővítésére vonatkozó javaslatokból áll a jegybank 330 pontos versenyképességi csomagja, amit szerdán mutattak be. Van benne első ránézésre is könnyen megvalósítható intézkedés, és olyan is, ami jól hangzik, de inkább csak vágyálomnak tűnik. Átnéztük a Magyar Nemzeti Bank versenyképességi programját, és kiszemezgettük a legérdekesebb javaslatokat.
(Forrás: index)
 
2019.03.03.
A száz legjobb között a Zeneakadémia
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem a brit Quacquarelli Symonds (QS)2019-es rangsorán került be a világ 100 legjobb művészeti felsőoktatási intézménye közé előadóművészeti képzési kategóriában. A február végén közétett rangsorban a közép- és kelet-európai régió művészeti egyetemek közül a Zeneakadémia mellett mindössze két iskola szerepel az első 100-ban, az Észt Zene- és Színiakadémia és a moszkvai Bolsoj Balettintézet. A QS az 51. helytől a 100. helyezésig hagyományosa már csak csoportos sorrendet közöl, ebben a szekcióban kapott helyett a Zeneakadémia is.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2019.03.03.
Holnap eldőlhet az Akadémia sorsa, már 19 magyar egyetem oktatói tiltakoznak az MTA ellehetetlenítése miatt
„Mi, egyetemi diákok, oktatók, kutatók és a tudást és tanulást nagyra tartó állampolgárok, magyarországi egyetemek, intézetek, karok, tanszékek és laborok elrettenve és kétségbeesve látjuk a Magyar Tudományos Akadémia intézeteinek anyagi eszközökön keresztül történő ellehetetlenítését.” Így kezdődik az a nyílt levél, amelyet már 1600 ember, köztük 19 magyarországi egyetem oktatói írtak alá, és amelynek célja, hogy az egyetemi közösség is ki tudja fejezni szolidaritását és véleményét az MTA ellehetetlenítésével kapcsolatban. Az aláírások közt többek közt szerepel az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Debreceni Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem jó néhány tanszékvezetője, egyetemi tanára, docense és adjunktusa, illetve MTA-tagok is.
(Forrás: mérce)
 
2019.03.03.
Riasztó lemorzsolódási adatok: az orvos- és egészségtudományi szakokon tanulók harmada nem fejezi be az egyetemet
A 2010/2011-es tanévben alapképzésre beiratkozóknak például a 31,5 százaléka lemorzsolódott, csak 66, 8 százalékuk fejezte be sikeresen a képzést, sőt már a 2016/2017-es tanév elsőéveseinek 19 százaléka is így járt. Az osztatlan, „klasszikus” orvostudományi képzéseken jobbak az arányok: a 2011/2012-es tanévben kezdőknek például a 17 százaléka morzsolódott le - derül ki a Felsőoktatási Elemzési Jelemzések legfrissebb számából.
(Forrás: eduline)
 
2019.03.03.
Jól hangzik, hogy felvételi nélkül lehet egyetemre menni, de koppanás jöhet a végén
Vajon jót tesz a kormány azzal, ha a technikumot végzett diákok könnyített feltételekkel (vagy ahogy a szöveg fogalmaz, felvételi nélkül) kerülnének be a szakmájukhoz passzoló egyetemekre? Ebben a diákszervezet képviselője, illetve a Rektori Konferencia elnöke sem biztos, ahogy több nyilatkozónk azt mondja, ezzel a jelenleginél is jobban leszűkítik a diákok lehetőségeit.
(Forrás: hvg.hu)
 
2019.03.01.
„Engem ne sajnáljon senki” – állami gondozottak és az előítéletek
Egy Budapesten zajló művészeti képzés keretében állami gondozásban felnőtt fiatalok lehetőséget kapnak arra, hogy kitörhessenek a hátrányos helyzetükből. Hogyan tud a színházi nevelés segíteni ezeken az embereken, és miért tabutéma, hogy a „zaciból jöttek”? Három résztvevővel és az őket mentoráló rendezővel beszélgettünk.
(Forrás: hvg)
 
2019.03.01.
Ebbe a pesti iskolába járatja gyerekeit a keresztyén elit: orvosok, mérnökök lesznek
Hiába születnek bele az internet világába a mai gyerekek, a kritikus gondolkodásra és forráskezelésre bizony őket is meg kell tanítania valakinek. "A diákok fejében ugyanis még nincs meg az a váz, amire ilyen közegben segítség nélkül tudnának támaszkodni. Ennek a kialakítása a tanárok múlhatatlan feladata" - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjújában Gadóné Kézdy Edit, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium igazgatója. A pedagógussal beszélgettünk az elit intézményi lét pozitív és negatív oldaláról; a diákokat nem egyszer betegségbe hajszoló, önmagukkal szembeni elvárásairól; a digitalizáció nehézségeiről; a magyar oktatási rendszer hiányosságairól, a be nem teljesült ígéreteiről, de pozitívumairól is.
(Forrás: Pénzcentrum)
 
2019.03.01.
„Nem engedhetjük, hogy gazdasági érdekek felülírják a jövőnket!” – a Kossuth térig jutott a svéd környezetvédő lány mozgalma
A világ több pontján, Angliától Kanadáig, hetek óta zajlanak a globális klímapolitikában és a jelenlegi gazdasági rendszerünk működésében változásokat követelő fiatalok tüntetései. A diákok a 16 éves svéd lányt, Greta Thunberget követik, aki egyedül ült ki fél évvel ezelőtt a svéd parlament elé tiltakozni, de akire ma már emberek milliói figyelnek. Már-már úgy tűnt, hogy hazánk ismét kimarad az eseményekből, amikor két fiatal a semmiből felbukkanva múlt péntekre klímasztrájkot hirdetett a Parlament elé. Úgy tervezik, hogy mostantól a Fridays for Future mozgalom keretében minden pénteken a Kossuth térre vonulnak. Kik ők? Mit akarnak elérni? Tényleg azt gondolják, hogy egy maroknyi fiatal megváltoztathatja a világot? A két főszervezőt, Hartmann Johannát és Pribéli Leventét kérdeztük.
(Forrás: Átlátszó blog)
 
2019.03.01.
Átfogó nyelvoktatás-fejlesztési programot javasol a Szülői Hang Közösség
Az ATV Start vendége Miklós György, a Szülői Hang Közösség képviselője (Videó)
(Forrás: ATV)
 
2019.03.01.
Cseresnyés Péter: Biztassuk a fiatalokat a problémák meglátására
Cseresnyés Péter a pénzügyi és vállalkozói témahéthez kapcsolódóan önkéntes segítőként vett részt a Kaposvári Szakképző Centrum Nagyatádi Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának egyik tanóráján, hogy megossza a diákokkal korábban vállalkozóként szerzett tapasztalatait. Nem szabad abban a hitben ringatnunk magunkat, hogy az oktatási intézményekből kikerülő 18-24 éves fiatalok rögtön vállalkozóvá válnak, hiszen erről inkább azután tudnak dönteni, miután munkatapasztalatot, rutint szereznek, kapcsolatokat építenek – fogalmazott az államtitkár újságíróknak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.01.
A Mi Hazánk szegregálna az oktatásban
Dúró Dóra úgy vélekedett: bentlakásos iskolákban, „speciális”, illetve „párhuzamos” osztályokban kellene biztosítani azon tanulók oktatását, akik nem tudják betartani a közösségi normákat. A jelenlegi rendszer azokat a tisztességes családokat bünteti, akik a biztonság érdekében sokszor a lakhelyüktől távolabb eső iskolába kényszerülnek átíratni a gyermeküket – érvelt. A politikus emlékeztetett arra: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint öt megyében haladja meg a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű diákok aránya a 40 százalékot. Közölte, bár a szegregációt nem etnikai alapon képzelik el, tagadhatatlan, hogy az iskolai konfliktusok sokszor a magyar-cigány együttélésből fakadnak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2019.03.01.
Orbán Gáspár: Nem jó gyűlöletet szítani semmilyen népcsoport ellen
Nem a jelenlegi egyházak ellen, hanem a velük közös célokért akar dolgozni az eddigi tevékenységét márciusban lezáró Felház – erről is beszélt a hvg.hu-nak adott interjújában az átalakulás előtt álló keresztény misszió két alapítója, Ember Illés és Orbán Gáspár. Az alapítók meséltek a szervezet gazdasági hátteréről, de elmondták azt is, van-e dolga a Felháznak a menekült- vagy abortuszkérdéssel, és hogyan kezeli egy a szeretet hatalmát hirdető mozgalom, ha a kormány – élén az egyik alapító apjával – gyűlöletet szít egyes népcsoportok ellen.
(Forrás: hvg.hu)
 
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep