2019.04.30.
Ónody-Molnár Dóra: Egyre több a válsághelyzet az oktatásban, Orbán Viktor képtelen a korrekcióra
Átgondolatlan kármentés folyik az oktatásban, továbbra is a szakma megkerülésével. A 2010-es drasztikus átalakítások káros hatásai naponta produkálják a válsághelyzeteket. Orbán Viktor azonban, úgy tűnik, képtelen a korrekcióra, így az oktatási rendszer egészéhez nem nyúl a kormány, csak egyes szegmenseit próbálja javítgatni. Ez tetőfoldozás, rogyadozó alapokkal, most éppen a technikumokat vezetik be.
(Forrás: 168 óra)
2019.04.29.
Újabb viharos események a nyelvvizsgapiacon
A furcsaságok sora nem is itt, hanem inkább ott kezdődik, hogy az iTOLC az indulás utáni első hónapra nem kevesebb, mint 15 vizsgaidőpontot hirdetett meg csak angol B2-es szinten (további 4-4-et német B2 és angol C1, illetve kettőt német C1 szinten). Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy a különböző időpontokban megrendezett azonos típusú nyelvvizsgáknál előírás, hogy egy-egy feladatot, egy éven belül csak egy vizsgán használhat a központ – ezzel azt biztosítják, hogy mindenki egyenlő esélyekkel indulhasson a vizsgákon, ne derüljenek ki a kérdések a későbbi vizsgázók számára. Azaz minden egyes időpontra teljesen egyedi tesztlapot kell biztosítania a vizsgát szervező vizsgaközpontnak – újrafelhasználni a régi teszteket nem szabad.
Ezeknek a vizsgalapoknak a kidolgozása viszont egyáltalán nem pimf kis feladat: az egyes részkészségek mérése kidolgozott és előre engedélyeztetett (akkreditált) szempontrendszer szerint történik, létrehozásukban egy komoly, sokszereplős stáb vesz részt.
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
2019.04.29.
A minisztériumnak nincsenek szakmai érvei – Visszaszólt Rétvári Bencének a Szülői Hang
„Miközben a kormányzat ingyenességről beszél, valójában ezek csupán kölcsöntankönyvek, amelyeket év végén vissza kell adni. Az év elején kiosztott használt könyvek több mint felében maradnak zavaró beírások, így sok szülő inkább mégis megveszi a könyvet. A minőség és a választék pedig nem is számít a kormányzatnak: a XXI. században a Kádár-korszak egyentankönyv rendszere alkalmatlan, hiszen nem lehet jó ugyanaz a könyv mindenhol, az ország minden pontján, minden iskolában, minden iskolatípusban, minden gyereknek. A minisztérium egyúttal a szakmai versenyt felszámolja, holott még a miniszteri biztos Csépe Valéria szerint is ez a verseny a minőségi taneszközök titka” – írták az aktivisták.
(Forrás: 168 óra)
2019.04.29.
Csisztu Zsuzsa, Farkas Timi és a morális fölény
A múlt hét elején az RTL Klub Reggeli című műsorába volt hivatalos a 18 éves influenszer, Farkas Timi. Arról kérdezték volna, hogy ő, úgyis, mint 211 ezer követővel rendelkező fiatal lány, milyen támadásoknak van kitéve a közösségi médiában, és hogyan lehet ezeket kezelni.Iszonyatosan fontos téma, ezer okból, szóval kifejezetten jó hír, hogy az RTL Klub foglalkozott vele. Kár, hogy mégsem ez lett a fő téma.
Történt ugyanis, hogy a reggeli műsor hagyományainak megfelelően a műsor hátterében egy meghívott vendég reggelit készített – ez esetben éppenséggel Csisztu Zsuzsa. Aki valamilyen okból úgy gondolta, hogy kilépve reggelikészítő szerepéből inkább átalakul rögtönítélő bírósággá, és kioktatja a 18 éves Farkas Timit az élet nagy dolgairól.
(Forrás: mérce)
2019.04.29.
Készíts interjút egy migránssal! – Lőrincezős aktuálpolitikába fulladt egy gyerekvetélkedő
Készíts interjút egy migránssal arról, miért jó letelepedési kötvényt vásárolnia, ha Magyarországra akar jönni! – ilyen erősen átpolitizált feladatokat is kaptak gyerekek egy hétvégi műveltségi vetélkedőn. De a 10-18 éves versenyzőknek Mészáros Lőrinc bőrébe is bele kellett bújni, hogy amellett érveljenek, miért sikeresebbek az üzletben a Facebook-alapító Zuckerbergnél. Az egyik részvevő csapat kiakadt, ezért a zsűri törölte a leginkább politikai kérdést, amit a vetélkedő szervezője azzal indokolt, hogy a csapból is ez folyik manapság, így kisebbeknek is tudni kell.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.29.
Gyerekmunkára özönlenek a lájkok, minden szülő kidfluencerekről álmodik
Az influenszerek mára letarolták, felszántották, porba döntötték az internetet, és a win-win szituációnak tűnő reklámszerződések, alig bújtatott marketingkampányok már a gyerekeket is elérték. A kidfluencereknek nevezett gyereksztárok megjelenése viszont rengeteg kellemetlen témát vet fel: újra felvetődnek az 1930-as évek Hollywoodjának problémái a gyerekmunkáról, de az online zaklatók megjelenése is arra sarkallta a Youtube-ot, hogy letiltsa a kommenteket minden gyerekeknek szánt videónál.
(Forrás: Qubit)
2019.04.29.
Minden negyedik magyar tinédzser influenszer akar lenni
Arról, hogy egyre többen igyekeznek minél profibb videókat és képeket készíteni a netes követőiknek, az is árulkodik, hogy egyre több kifejezetten erre alkalmas kamera fogy az elektronikai áruházakból. Papp Balázs, a legnagyobb műszaki áruházlánc, a MediaMarkt területért felelős kategóriamenedzsere szerint míg korábban az akciókamerák szezonális árucikknek számítottak, „2016-ban 40-50, tavaly is még közel 10-20 százalékos forgalomnövekedést regisztrálunk ennél a műszaki terméknél. Megfigyeltük, hogy a karácsonyi időszakot követően a májustól júliusig tartó időszakban ugrik meg leginkább az értékesítés, ami egyértelműen összecseng az egyik legnépszerűbb videómegosztón megfigyelhető tartalommegosztási csúcsidőszakkal,
és az iskolai szünidő kezdetével.”
(Forrás: 444.hu)
2019.04.29.
Nem merik bevallani a gyerekek, ha bántalmazzák őket az iskolában
Az MTA iskolai bántalmazással foglalkozó kutatásából az is kiderült, hogy aki védelmezni próbálja az áldozatokat, maga is nagyobb eséllyel szenved el bántalmazást. A rosszindulatú pletykálkodás ugyanannyira romboló tud lenni, mint mások megverése, csúfolása; a gyerekek idővel lenézik azt a társukat, akiről negatív dolgokat terjesztenek az osztályban. De míg a szakiskolákban, szakközépiskolákban a bántalmazás nyílt formái a jellemzőek, addig a gimnáziumokban a pletykálkodás a bevett módszer mások bántására. Interjú Kisfalusi Dorottya szociológussal, az iskolai bántalmazást vizsgáló kutatócsoport tagjával.
(Forrás: abcug.hu)
2019.04.28.
A férfi pedagógusok nélkül féloldalassá válik az oktatás
Mivel a társadalom teljesen ráállt arra a nézetre, hogy a férfi a családfenntartó, ezért nekik kell adni a több fizetést, így a tanári, óvónői munkahelyek bérezései lemaradtak – mutatott rá a szakember.
– Ma egy kezdő nettó 120 ezer forintot vihet haza havonta, amiből bizony sem megélni, sem a családot eltartani nem lehet – vette át a szót a zuglói óvodapedagógus, aki szerint a pályát akkor lehetne vonzóbbá tenni, ha a szakma társadalmi, anyagi megbecsültsége megváltozna.– Csak az marad meg hosszú távon, aki tényleg elhivatott, és egyáltalán nem foglalkozik az anyagi szempontokkal. Nekem is másod-, sőt harmadállást kell vállalnom ahhoz, hogy kijöjjek a fizetésemből.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.28.
Nem írja alá a kormány a 70 milliárdos szerződést, mert beleszólást akar a civilek ügyeibe
A Narancs.hu kérdésére a norvég külügyminisztérium és a tárgyalásokért magyar részről felelős Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) is megerősítette, hogy még nem született meg az együttműködési megállapodás. „Ennek legfőbb oka a civil alappal kapcsolatos véleménykülönbség” – tették hozzá a norvégok.
A civil szervezetek számára fenntartott alap a teljes, közel 70 milliárdos keretösszeg maximum 10 százaléka. Ennek az alapnak a donor országok (Norvégia mellett Izland és Lichtenstein) választják ki egy nyílt pályázaton, hogy ki legyen az adott célországban a pénzek kezelője, míg a fennmaradó összeget a fogadó kormány – esetünkben a magyar – oszthatja szét (például energiahatékonysági vagy örökségvédelmi projektekre, kutatásra vagy vállalkozások támogatására).
(Forrás: Magyar Narancs)
2019.04.28.
Az Emmi közölte, hogy a tüntető diákok mögött Soros és Gyurcsány áll
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint a „Soros-hálózat” és az ellenzék kampányakciója a diákok pénteki, Kossuth Lajos téri tüntetése. A tárca oktatásért felelős államtitkársága ezt délután, a tüntetés előtt közölte az MTI-vel. Közleményükben azt írták: négy héttel az európai parlamenti választás előtt a „Soros-szervezetek, Gyurcsányék és a többi ellenzéki párt” ismét politikai kampányakciókhoz akarja felhasználni a diákokat. Közölték: a nyelvvizsgához kötött felvételiről szóló döntést 2014 óta ismerik az iskolák, a pedagógusok, a szülők és a diákok, bevezetését tehát több mint hat év felkészülés előzi meg. Azt írták: ez az első kormány, amely segíti a fiatalok nyelvtanulását.
(Forrás: 444.hu)
2019.04.27.
Egyre több gyógypedagógus tud segíteni a problémás gyerekeknek
A gyógypedagógusnak készülő hallgatók létszáma megduplázódott az elmúlt években, a már pályán lévő szakemberek pedig csaknem hetven százalékkal lettek többen 2010-hez képest — derül ki Rétvári Bence közléséből. Sajnos a problémás gyerekek száma is emelkedő tendenciát mutat: az óvodákban és szinte minden iskolatípusban egy-két százalékkal többen vannak a fejlesztőpedagógiai ellátásra szorulók.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.27.
Fejlesztett kreativitással lehet megfelelni a jövő kihívásainak
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) oktatásért felelős államtitkára szerint „fejlesztett kreativitással” lehet megfelelni a jövő kihívásainak.Bódis József erről pénteken Mohácson beszélt, a felújított Kisfaludy Károly Gimnázium ünnepélyes átadási ünnepségén. Megjegyezte, a tanárok majdnem a lehetetlenre vállalkoznak, amikor napjainkban minél több ismeretre kívánják megtanítani a diákokat. Közgazdászok kutatását idézve kiemelte: a sikeres élethez szükséges kompetenciák közül a következő években a komplex problémamegoldás és a kritikus gondolkodás mellett egyre fontosabb szerepet tölt majd be a kreativitás.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.27.
Döbbenet: A tanárok jelentős része alkalmatlan a pályára
A pedagóguspályaalkalmassági-szűrés hatékonyabbá tétele régóta felmerülő igény, aminek a szükségességét hétköznapi tapasztalatokon túl kutatások is alátámasztják. Varga Júlia oktatáskutató egyik korábbi vizsgálata kimutatta, hogy – bár még mindig sok az elhivatott tanár – a magyar pedagóguskar jelentős része háromszorosan kontraszelektált, vagyis inkább a rosszabb képességűek választják ezt a pályát.A Magyar Nemzetnek nemrég egyetemi vezetők és a HÖOK képviselője egyaránt úgy nyilatkoztak, hogy a pedagógusképzés során további érdemi szűrésre lenne szükség, mivel a felvételi eljárás legfeljebb a szélsőséges esetek kiszűrésére jó – legalábbis erre utal, hogy az elmúlt 6 évben 83 jelentkezőt szűrtek ki országosan.
(Forrás: ATV)
2019.04.25.
Nem hiszik, hogy Orbán hajtotta el őket, nem adják fel a budaörsi tanárok
Újabb nyílt levelükben ezért a korábbi kérésüket megismétlik:„Kérjük, hogy ezt az Önnek írt nyílt levelet személyesen vegye át tőlünk! A levél és a támogató aláírások átadására egy kéthetes időintervallumban (május 8-tól május 21-ig) mindössze 3 percet kérünk Öntől. A helyszín bármi lehet, ami Önnek megfelel. Ez azt jelenti, ha ezt hivatalában nem tudja átvenni, az ország bármely pontján, bármilyen rendezvény előtt, után, szünetében készek leszünk átadni.”
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.24.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézményekéitől. A válasz: aligha. A magyar állam és Borsod megye hatóságai soha nem készítettek tervezetet nappali gimnáziumok megnyitására a megye kisgyermekeinek nagy részét kitevő hátrányos helyzetű tanulók számára. Miskolcon 2017-ben a város vezetői még azt is ellenezték, hogy a Martin Luther King Kollégium munkája elkezdődhessen a városban. Ma sincs – vagy legalábbis nincs tudomásunk róla – állami tervezet az általános iskolások tömeges leszakadásának ellensúlyozására. Az Ámbédkarban dolgozók már csak abban reménykednek, hogy az iskola államosítása egy a kirekesztést fölszámoló, a szegregált iskolákban éveket eltöltő fiatalok jövőjét tervező állami koncepció része lenne, amelyben az ő szakértelmükre is számítanak.
(Forrás: 168 óra)
2019.04.24.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő céllal alakított Nemzeti Pedagógus Kar is szinte egységesen bírálja az oktatáspolitikát (nem is beszélve Pokorni Zoltánról, vagy éppen Pálinkás Józsefről), és felemeli szavát a bérek rendezése ügyében. Az említett szervezetekkel felvették a kapcsolatot,és készek közösen (bár más-más eszközökkel) tenni is a közös célokért.„A mi eszközünk az aláírásgyűjtés, amit nevezhetünk úgy is, hogy nemzeti konzultáció az oktatáspolitikáról” – fogalmaztak.
(Forrás: mérce)
2019.04.24.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai oktatást drága nyelvtanfolyamokkal kompenzálni. Ezzel a jó anyagi körülmények között élő szülők sem lehetnek elégedettek. Még ha képesek is előnyhöz juttatni a gyermekeiket, azt súlyos áldozatok árán érhetik el. Rengeteg pénzt fizetnek ki és feláldozzák a gyermekük szabadidejét egy olyan iskolán kívüli szolgáltatásért, amit egy jól működő oktatási rendszerben iskolaidőben, ingyen is megkaphatnának.
(Forrás: Szülői Hang)
2019.04.24.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által alapított, sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot – írta a tárca az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében. Közlésük szerint erre úgy került sor, hogy azonnali, előre hozott támogatásban részesítették az intézményt, amelynek a hatályos köznevelési szerződés összegén felül további 23,5 millió forint támogatást biztosítottak a tanév sikeres lezárása érdekében. -„A tárca nyitott arra, hogy állami fenntartásba vétellel garantálja az iskola további működését, ezt azonban csak a gimnázium jelenlegi fenntartójának kérésére teheti meg” – emelték ki.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.24.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti korosztály pedig immár 27 százalékos arányt tesz ki. Egyre kevesebben választják tehát a tanári pályát, miközben folyamatosan nő a nyugdíjkorhatár előtt álló aránya.
(Forrás: Pénzcentrum)
2019.04.18.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen jogi tényállás, akkor számolni kell azzal, hogy törvénybe ütköző cselekedet alapos gyanúja merülhet fel, vagyis minimum az igaz, hogy az oktatásigazgatás szerveinek eljárásokat kell indítaniuk. Ha nincs ilyen büntetőjogi tényállás, akkor felmerülhet, hogy legyen. Az biztos, hogy az e téren kialakult helyzet valamilyen jogi, igazgatási lépéseket is igényel.
(Forrás: tani-tani online)
2019.04.17.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot. Az MTA olyan közleményt adott ki, amiből egyértelmű, beleáll a harcba. Az MTA határozott szándéka, hogy hagyományaihoz és nemzeti küldetéséhez híven, értékei és eredményei megőrzésével, a benne rejlő lehetőségek és alkotó energiák felszabadításával járuljon hozzá egy új, a magyar tudományos kutatás felemelkedését és a hazai innovációt hatékonyan segítő tudomány-, technológia- és innovációpolitika kidolgozásához és megvalósításához
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.16.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) helyettes államtitkára a Szakképzés 4.0 stratégiát ismertetve.
Azt mondta, hogy a szakképzési rendszernek meg kell felelnie a negyedik ipari forradalom kihívásainak; a szakmai képzés fejlesztését az új szakképzési struktúra mellett a lemorzsolódás csökkentésének új rendszere, valamint új ösztöndíjrendszer is támogatja majd.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.14.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pályaalkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt csak a motivációk felmérését teszi lehetővé, ezért a szakma szeretné, hogy a képzés későbbi szakaszába építsenek be még egy szűrőt. A tanárképző központok és a HÖOK kezdeményezik azt is, hogy az egyéves szakmai gyakorlat számítson bele az életpályamodellbe. A szaktárca szívesen fogadja a javaslatokat.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.14.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben. A kérdés aktualitását az adja, hogy egy gyermekeiért harcoló magyar anya ismét pert vesztett első fokon, miután tavaly az ügyében hozott hasonló ítéleteket hatályon kívül helyezte az Alkotmánybíróság és újra kezdődött az eljárás.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.14.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online olvasói számára is érdekes lehet, hiszen a lengyel oktatási rendszer a lap hasábjain is többször megjelent már példaként (itt, itt, itt és itt). Írásomban a lengyel sajtóban megjelenő hírekre, lengyel kutatókkal folytatott interjúkra és saját tapasztalataimra, informális beszélgetésekre támaszkodom, ugyanis a lengyel oktatási rendszer változásaival foglalkozom a doktori kutatásomban, és az idei tanévet a Varsói Egyetem Pedagógiai Karán töltöm kutatóúton (Velkey Kristóf).
(Forrás: tani-tani online)
2019.04.12.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját gyerekeimet, és elfogadni mindazt, ami szemmel láthatóan elfogadható a társadalom számára, tanároknak is, szülőknek is, hiszen működik, a gép forog. Nagyon elkeserítő látni az apátiát a tankönyvek kapcsán is, szörnyű a tehetetlenség, amit a közösségünkhöz érkező tanári segélykérő levelek olvasása után érzünk, és felfoghatatlan, hogy ott tartunk, hogy SNI-s tanárok facebook oldalon privát üzenetben mernek csak segélykiáltást küldeni. Szülőknek. Arcpirító arról olvasni – egy országban, ahol ovisok térdepelnek a hideg aszfalton, ahol az iskolákban a gyerekeket listázhatják, ha a szüleik részt vesznek egy tiltakozásban -, hogy itt az ideje feljelentgetni a nemkívánatos tanárokat. Mi a következő?
(Forrás: ckpinfo)
2019.04.12.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon is kiálló kecskeméti középiskolás, Nagy Blanka minősíthetetlen vegzálása – a kormány szennylapjai, az Origo, a Lokál, a Ripost már az ellenőrzőjéből közölnek részleteket gyomorforgató módon, miközben a diáklány sorra nyeri a pereket ellenük – azt jelzi, hogy a lehető legkisebb ellenállást is a csírájában akarják elfojtani. A HVG szerint mindazzal, ami a tanulóval történik, példát akarnak statuálni – egy 2022-ben már szavazó generációt megfélemlíteni. A dolgok jelenlegi állása szerint Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar: sem a pedagógushiány, sem a bérek, sem az oktatás folyamatosan romló színvonala, sem a szegény gyerekek háttérbe szorítása miatt nem kell komolyabb ellenállástól tartania
(Forrás: 168 óra)
2019.04.12.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormány szándéka, hogy láthatóvá váljon, milyen módon hasznosulnak a források a tudományos életben.”Az MTA most közleményben hívja fel arra a figyelmet, az MTA költségvetését már réges-régóta maga a kormány és a parlament költségvetési szervei ellenőrzik, méghozzá szigorú rend szerint, Palkovics állításai így pedig értelmezhetetlenek:„A Magyar Tudományos Akadémia éves költségvetésének tervezése központilag szabályozott államháztartási rendben történik. A pénzügyi-számviteli elszámolásokat a kincstári szabályok szerint vezetik, a kutatóhálózat valamennyi adatát a Magyar Államkincstár havonta látja.
(Forrás: mérce)
2019.04.12.
Fergeteges magyar siker a lányoknak rendezett matematikai diákolimpián
Kerekes Anna aranyérmet, Hámori Janka ezüstöt, Kocsis Anett és Mészáros Anna bronzérmet szerzett, ezzel Magyarország összesítésben a 8. lett az idén kilencedszer megrendezett Európai Leány Matematikai Diákolimpián (European Girls’ Mathematical Olympiad, EGMO). Az április közepén Kijevben rendezett versenyen összesen 49 ország 196 versenyzője vett részt; a házigazda Ukrajna kivételével mindegyik ország legfeljebb 4 fős csapatot küldhetett. A versenyt a szerb Jelena Ivančić nyerte, az amerikai Emma Qin lett a második; az első tíz helyezett között a magyar Kerekesen kívül lengyel, bolgár, orosz, ukrán, cseh és mexikói diákok vannak még.
(Forrás: Qubit)
2019.04.12.
Bódis József: Tanulással a reménytelennek tűnő helyzetekből is ki lehet törni
Bódis József Magyarország és Európa elsőként roma nemzetiségi érettségit adó intézményének oktató-nevelő munkáját méltatva azt mondta: a gimnázium különleges helyzetét nemcsak itthon, hanem külföldön is elismerik.Ennek bizonyítéka, hogy a gimnáziumot az UNESCO is felfedezte, és a pécsi oktatási módszer 2017-ben felkerült a szellemi kulturális örökség jó gyakorlatokat tartalmazó regiszterére – fogalmazott.Az idei év hétköznapi roma hőse címmel kitüntetett Sztojka Edinát méltatva kiemelte: az ápolónő életútja azt igazolja, hogy tanulással ki lehet törni a reménytelennek tűnő helyzetekből és környezetből is.A Gandhi Gimnázium életre hívói is jól tudták, mennyire fontos a tanulás és az abban rejlő lehetőségek – közölte Bódis József, aki az eseményen részt vevő diákokat arra biztatta, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.12.
Pölöskei Gáborné: A szakképzési stratégia a naprakész tudású oktatók szakmai munkájára is épít
A kormány által elfogadott, a vállalatok és a kamarák kezdeményezésére elindított Szakképzés 4.0 stratégia elsősorban a vonzó tanulási környezet, az infrastruktúra megteremtésére, a karrierlehetőségek biztosítására és a naprakész tudású oktatók szakmai munkájára épít – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára egy szakmai konferencián csütörtökön a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Szerencsen.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.12.
A málenkij robot tanítását segítő kézikönyvet kaptak a történelemtanárok
A könyv a Szovjetunióba kényszermunkára elhurcoltak sorsát bemutató, a ferencvárosi Málenkij Robot Emlékhelyen létrehozott kiállítás értelmezéséhez és a korszak megismeréséhez nyújt segítséget.
Varga Benedek, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója hangsúlyozta: a családok emlékezete többnyire őrizte a kényszermunkára elhurcolt és gyakran elpusztított hozzátartozóik sorsát, gyakran azonban „félelemből, szégyenérzetből vagy a megélt szenvedés nyomasztó emléke miatt családi körben is a felejtés, az elfojtás” dominált. Az emlékhely ennek akar véget vetni.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.12.
Barátaiktól, rokonaiktól félnek a nevelőszülőséget fontolgató családok
Több ezer nevelőszülőt kellene ahhoz munkába állítani, hogy a szüleiktől elvett gyerekek ne intézetekben nevelkedjenek. Emiatt is indított tájékoztató kampányt a kormány, egyelőre azonban ez nem tűnik túl hatékonynak, az egri rendezvényükre például egyetlen érdeklődő sem ment el. Ott volt viszont több olyan család is, akiknél már nevelkednek gyerekek. Volt köztük olyan középkorú nő, akinek ez a főállása már tíz éve, de olyan fiatal családanya is, aki nem adta fel a munkáját, amikor két saját gyereke mellé három kamaszt vállalt. Azért is tűnik ez elszalasztott lehetőségnek, mert a beszélgetéseink alapján úgy tűnik, a sikeres nevelőszülők személyes példája lehet a legnagyobb ösztönző az újak bevonására.
(Forrás: abcug.hu)
2019.04.12.
A nyelvvizsgához kötött felvételi burkolt vagyoni cenzus
Ha minden feltétel egy csapásra adott lenne a közoktatásban, akkor is legalább négy évet kellene a kormánynak várnia a nyelvvizsgához kötött felsőoktatási felvételi bevezetésével – mondja Gyetvai Viktor, az április 26-i diáktüntetés szervezője. Szerinte a fiatalok nem várhatják, hogy majd a felnőttek felemelik a szavukat az oktatás problémái miatt. Gyetvai nem fél a karaktergyilkosságtól, mint mondja, a Nagy Blanka lejáratására tett kísérlet is épp fordítva sült el, mint ahogyan azt a propagandasajtó szerette volna: nem lenyomták a föld alá, hanem épphogy felemelték. A tanárok feljelentésére buzdító propagandáról a fiatal egyetemista azt gondolja, ilyet egy jól működő demokráciában nem lehet megtenni.
(Forrás: abcug.hu)
2019.04.12.
Belebotlik a nyelvük - fiatalok tízezrei eshetnek el a diplomaszerzés esélyétől
A törvény azokat fogja még hatékonyabban kiszorítani a felsőoktatásból, akiknek nincs lehetőségük különórákra járni, tovább rontja a nehezebb helyzetű gyerekek kitörési esélyeit. Hiba lenne azt gondolni ugyanakkor, hogy az esélyegyenlőséget sértő szigorítás a középosztálybeli családok gyerekeinek nem okoz gondot. Bár egyelőre még nem tudni pontosan, hogyan változik meg a felvételi pontok számítása az új rendszerben, az a hír járja, hogy miután kötelező lesz egy középfokú nyelvvizsga és egy emelt szintű érettségi, a későbbiekben ezek után nem jár majd pluszpont – aki ezekkel nem rendelkezik, nem is vehet részt a felvételi folyamatban.
(Forrás: népszava)
2019.04.12.
Férfiak cselekedetei. Felszámolható-e a történelemtanítás nemi egyoldalúsága? Knausz Imre írása
Konkrét nők eleve kis számban fordulnak elő a tankönyvekben, és ha igen, akkor jellemzően férfiak „tartozékaként”, mint valakinek a felesége, lánya, anyja. Az egyetlen történelmi nőalak, aki egy egész lecke főszereplője, Mária Terézia.Az ún. női témák, vagyis a nőkről szóló történelmi témák nagyobb arányban fordulnak elő a didaktikai apparátusban, mint a tanulásban jellemzően fontosabb szerepet játszó főszövegben. Ez önmagában is a perifériára szorítja a témát. Azt gondolnánk, hogy minél jobban közelítjük tematikusan a jelent, annál erőteljesebben jelennek meg a nők a történelemtanításban, hiszen politikai szerepük igazán a 20. században nőtt meg. Ennek az ellenkezője az igaz, minden vizsgált tankönyvsorozatban a nyolcadikos könyvekben esett a legkevesebb szó a nőkről.
(Forrás: Tani-tani online)
2019.04.11.
Ab: Elvehetik a gyereket az oltásellenes szülőktől
Az Alkotmánybíróság nem találta megalapozottnak az indítványt. Mint honlapjukon írják, "Nem kérdőjelezhető meg, hogy a védőoltások az emberi szervezet fertőző betegségekkel szembeni ellenálló képességének fokozását és a fertőző megbetegedések elterjedésének megelőzését szolgálják." Ennek alapján döntöttek úgy, hogy az oltás megtagadása igenis veszélyezteti a gyermeket, márpedig ilyen esetekben indokolt a kiemelése a veszélyeztetettség mértékének megfelelően. Ezért az ideiglenes hatályú elhelyezés, illetve a szülők neveléshez való jogának korlátozása szükséges volt.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.11.
Ercse Kriszta: Olcsó tankönyv, híg jövő
A magyar oktatás legsúlyosabb problémája az esélyegyenlőtlenség döbbenetes mértéke, melynek oka a rendszer szélsőségesen normatív, a középosztály kultúráját preferáló szemlélete, és ennek megnyilvánulásai. Ez az elvárt kommunikációs, viselkedési kultúrától kezdve az előzetes tudásbázisig sok módon kifejeződik, a tananyag és tankönyvtartalmakat is ideértve. A tanulók sokféleségének eltagadása vezet azokhoz a jelenlegi tömeges egyéni és rendszerszintű, tanulási teljesítményben mérhető kudarcokhoz, amelyek a tanulási igények sokféleségének figyelembevételével, az ahhoz való alkalmazkodással elkerülhetők lennének. A többféle tankönyv használatát biztosító tankönyvpiac ellehetetlenítésével a rendszernek éppen az egyik féle alkalmazkodóképességét számolta fel a kormány – mert nem, NEM IGAZ, hogy az egyentankönyv az esélyegyenlőtlenség ellen hat, azt éppen hogy súlyosbítja.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.09.
Csak azért is állami tankönyv: fenyegető levelet kaptak az iskolák
A hvg.hu-nak nyilatkozó nyelvtanár szerint az idei tankönyvjegyzék, „horrorisztikus… eszméletlen silány, alacsony minőségű könyvek vannak rajta”. Az állami tankönyvmonopólium ellen civil és szakmai szervezetek is tiltakoztak, köztük a Szülői Hang Közösség, amely kampányt is indított annak érdekében, hogy a szülők a pedagógusokkal összefogva közvetlenül a magánkiadóktól rendeljék meg azokat a tanulási, pedagógiai folytonossághoz szükséges, szakmailag elismert köteteket, amiket eddig használtak, de most a hivatalos jegyzékről eltűntek.
(Forrás: hvg)
2019.04.09.
Dolgoznak vagy kallódnak a magántanulóságba kényszerített gyerekek
Mint kés a vajon, olyan könnyen megy át a szülőkön az iskola akarata, ha egy kezelhetetlennek mondott, problémás tanuló magántanulósításáról van szó. Az iskola azért kezdeményezi, hogy a többi diákot és a tanárokat mentse, a szülő pedig azért egyezik bele, mert úgy érzi, nincs más választása. Az egészet a gyerek szívja meg a leginkább, akinek segítség nélkül esélye sem lesz felkészülni az osztályozó vizsgákra, és egyről a kettőre jutni az oktatásban. A kötelező iskolai konzultáció fikarcnyit sem ér, egyedül a tanodák és a nem-formális oktatási programok vihetnek némi rendszert az életükbe. Sok magántanulónak azonban még ez sem jut: marad a munka a szülőkkel, vagy a flangálás és a neten lógás.
(Forrás: abcug.hu)
2019.04.09.
A tankerület fellép a politizáló tanárok ellen
A tankerületi központ biztosította a szülőt, hogy a tanár úr nem fogja háborítatlanul folytatni a történelemórákon az Orbán-fóbiás propagandájával a gyermekek lélekmérgezését. Erre a tanár úr figyelmét munkáltatóként nyomatékosan felhívták. Biztosították a szülőt, hogy ha mindezek ellenére megismétlődne az eset, akkor „szigorúbb munkáltatói lépéseket fogunk tenni, melyet az érintettnek külön is jeleztünk”.
Kedves szülők! Nincsenek teljesen kiszolgáltatva a bolsevik tudatú pedagógusoknak. Csak szólni kell a tankerületi központnak!
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.09.
„Ha a gyerekek látják, hogy mindezt tűröm, hogy álljak eléjük?” – lesz-e újabb tanárlázadás?
A budaőrsi Illyés tanárai korábban sem hallgatták el a véleményüket az oktatási átalakításokról. Még az első Orbán-kormány idején, saját pénzből fizetett újsághirdetésben tiltakoztak, hogy az akkor készülő kerettantervek kidolgozásába és egyéb változtatásokba nem vonták be a pedagógusokat, valamint arra hívták fel a figyelmet, hogy rendezzék a béreket. „A Népszabadságban és a Magyar Nemzetben akartuk feladni a hirdetést. Utóbbi nem hozta le, de az akkori oktatási miniszter még azelőtt értesült róla (nyilván a Nemzettől), mielőtt az megjelent volna a Népszabadságban. De Pokorni Zoltán legalább meghívott bennünket magához egyeztetésre – igaz nem sok sikert értünk el”. Ma a követelések pont ugyanazok: több beleszólás az oktatási átalakításokba, és a bérek rendezése – tesszük hozzá mi.Később, 2011-ben az Illyés pedagógusai tiltakoztak az átgondolatlan és szerintük káros köznevelési törvény elfogadása ellen, majd az elsők között csatlakoztak a már említett miskolci felhíváshoz is.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.09.
Szintet lépett a tankönyvszigor: "kifejezetten kérjük, hogy az engedélyekkel már nem rendelkező kiadóktól ne vásároljanak"
A tankönyvbeszerzés céljára kapott támogatás kizárólag a hivatalos tankönyvjegyzéken szereplő eszközök beszerzésére fordítható, a jogosulatlan felhasználást a Klebelsberg Központ ellenőrizni fogja, ezért kifejezetten kérjük, hogy az egyes, engedélyekkel már nem rendelkező kiadóktól ne vásároljanak – olvasható abban a lapunk birtokába került levélben, amit Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár küldött szét a tankerületek igazgatóinak. Hangsúlyozta: a diákoktól és családjuktól az iskola nem szedhet be pénzt tankönyvek vásárlására, és nem kérheti meg őket arra, hogy saját maguk vegyenek tankönyveket. A levelet néhány nappal azután kapták meg a tankerületek, hogy a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) „alternatív tankönyvjegyzéket” tett közzé és küldött meg valamennyi iskolának, amelyről a tanárok a szülőkkel együttműködve továbbra is megrendelhetik azokat a jól bevált, népszerű köteteket, amiket a korábbi évtizedekben használtak – és amik most lekerültek a hivatalos tankönyvjegyzékről, mégpedig azért, mert nem állami, hanem magánkiadók fejlesztették őket.
(Forrás: Népszava)
2019.04.08.
Budaörsi nevelési és oktatási intézmények dolgozói nyílt levélben mennek neki Orbánék oktatáspolitikájának
A budaörsi nevelési és oktatási intézmények közel háromszáz dolgozója küldött nyílt levelet Orbán Viktor miniszterelnöknek, melyben bírálják az elmúlt több, mint két ciklus sikertelen oktatáspolitikáját.
Mint írják, "közel 9 év telt el azóta, hogy Ön másodszor is miniszterelnök lett. Beiktatása után világossá tette számunkra, hogy új kormánya egyik első intézkedése a közoktatási rendszer teljes átalakítása lesz. Az utóbbi évek történései és az Önök legújabb nyilatkozatai (tudásalapú társadalom fontossága, technikumi rendszer visszaállítása….stb.) a szakma és a közvélemény előtt bizonyították, hogy a 2011-ben érdemi egyeztetés nélkül, felülről vezérelt átalakítások az Önök akkori ígéretei helyett, a kétkedők aggályait igazoló eredményre vezettek."
(Forrás: Magyar Narancs)
2019.04.08.
CEU-rektor: öt év múlva is itt leszünk
Nem szűnt a bizonytalanság a CEU budapesti jövőjét illetően, miközben az Európai Néppárt három bölcse már felvette a kapcsolatot az egyetemmel – mondta a Klubrádiónak az intézmény rektora, Michael Ignatieff. Kijelentette, ha a Néppárt nem jár sikerrel a magyar kormánynál a CEU ügyében, az egyetem akkor is marad Magyarországon, bár azt még nem tudja, hogyan. Egyelőre semmiféle olyan garancia nem született a kormány részéről, ami a felsőoktatási intézmény budapesti jövőjét biztosítaná – hangsúlyozta Michael Ignatieff.
(Forrás: Magyar Narancs)
2019.04.08.
Tanárhiány: érdemes tanulni az angol példákból
Először egy releváns alapdiplomát kell megszereznie a hallgatónak, majd ezután két módon válhat tanárrá. Az egyik lehetőség az egyetemi mesterképzés (MSc), ahol egy évig tanul főleg pedagógiát és módszertant, miközben iskolákban is tölt időt gyakorlaton. A másik lehetőség az „iskola vezette képzés” ahol a tanárjelölt az első naptól „kistanárként” dolgozik egy iskolában, és munka közben tanul a tapasztaltabbaktól. Mivel az alapképzés után kell jelentkezni mindkét képzési formára, a legtöbb állami egyetem igyekszik megszólítani hallgatóit olyan lehetőséget kínálva, amely révén a tanárjelöltek valóban megismerkedhetnek a közoktatás működésével, illetve kellő időt tölthetnek helyi középiskolákban.
(Forrás: Magyar Hang)
2019.04.08.
A szakképzés lehetőségére hívják fel a figyelmet a Szakmák Éjszakáján
A szakképzési lehetőségekre szeretnék felhívni a figyelmet a pénteken megrendezendő Szakmák Éjszakáján – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára kedden az M1 aktuális csatornán.Pölöskei Gáborné azt mondta, a cél a lehető legtöbb szakma bemutatása, és az érdeklődés felkeltése irántuk. A helyszíneken a látogatók maguk is kipróbálhatják az adott szakmákat. A Szakmák Éjszakáját 2016 óta rendezik meg, tavaly mintegy 56 ezren vettek részt rajta – ismertette, hozzátéve, a határon túlról is egyre több iskola kapcsolódik be.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.08.
Nem, hogy nemi egyenlőség nincs az iskolákban, még beszélni se akarnak róla
Az iskolák keveset tesznek a zaklatások megelőzéséért, többnyire csak akkor foglalkoznak velük, miután megtörtént a bántalmazás. Van, ahol továbbra is él az a szemlélet, hogy a reál tantárgyak nem lányoknak valók, a nemi alapú diszkrimináció pedig leginkább láthatatlan marad az iskolában. A „NEM – Nemi Esélyegyenlőségi Mutató” projekt keretében a nemi esélyegyenlőséget kutatták a középiskolákban, és kidolgoztak egy olyan mutatót, amely segíthet az iskolák vezetőinek és a tanároknak, hogy hatékonyan felléphessenek a nemi előítéletek ellen.
(Forrás: abcug.hu)
2019.04.08.
Nem állt le a keresztes hadjárat az oktatásban
Évről évre egyre több egyházi intézmény jelenik meg az oktatási statisztikákban, a Köznevelési Információs Rendszer (KIR) legutóbbi, idén márciusban frissített adatai szerint összesen 654 oktatási intézményt (az összes hazai oktatási intézmény 11,1 százalékát) tart fenn „egyházi jogi személy”. Ez a szám 2010-ben még 369, 2016-ban 599 volt. A növekedés még ennél is szembetűnőbb a feladat-ellátási helyek tekintetében: míg 2010-ben 572 helyen oktattak az egyházak, ez a szám a 2016/2017-es tanévben 1308-ra emelkedett, az idei tanévre pedig már 1536-ra nőtt.
(Forrás: Népszava)
2019.04.08.
Szeptembertől gyógypedagógus szakosok is megkaphatják a Klebelsberg-ösztöndíjat
A Pedagógiai Szakszolgálatok Hete megnyitóján a helyettes államtitkár kiemelte a pedagógusok szerepét, hiszen az iskolákban tűnik fel, ha a valamelyik gyerek problémákkal küszködik, segíteni kell neki. Horváth Zita szerint több gyógypedagógusra van és lesz szükség. A rendezvényen az államtitkár bejelentette: szeptembertől a gyógypedagógus-képzésben résztvevők is igénybe vehetik a Klebelsberg-ösztöndíjat.
Az utánpótlás fontos, azt lehet mondani, hogy ez nehéz, ugyanakkor szép és biztos szakma, "kötelességünk biztosítani a képzés folyamatosságát" - hangsúlyozta.
(Forrás: eduline)
2019.04.08.
Pórul járnak azok a gyerekek, akik nem hallanak elég mesét
Azok a gyerekek, akiknek csak napi egyetlen könyvet olvasnak, mintegy 290 ezerrel több szót hallanak ötéves korukra, mint azok, akiknek szülei, gondozói nem olvasnak rendszeresen nekik – derült ki a Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics című folyóiratban közzétett tanulmányból. "A szókincsből több szóval megismerkedő gyerekek jobban fel lesznek készülve arra, hogy ezeket a szavakat nyomtatásban lássák, amikor iskolába kerülnek. Ezeknek a gyereknek az olvasási készsége gyorsabban és könnyebben fejlődik" – magyarázta Jessica Logan adjunktus, a tanulmány vezető szerzője.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.07.
Hazugság-gyár – A Tanítanék Mozgalom állásfoglalása
A fentiekben igyekeztünk tartózkodni a véleménynyilvánítástól, a tények közlésére szorítkozni. (Ennek ellenére biztosan újra megkapjuk a Sargentini-, Weber-, Juncker-, Soros-ügynök, migránssimogató, álcivil jelzőket. Kibírjuk.) Mert a legszomorúbb az egészben az, hogy az oktatás sok problémája közül csak egy a tankönyvkérdés. És ezzel kapcsolatban is egyetlen fórumon ennyi hazugság hangzik el! Gondoljunk bele: vajon hogy nyilatkoznak akkor vezetőink az ország előbbitől sokkal nagyobb gondjairól?!?
(Forrás: Facebook)
2019.04.06.
Stabil bizonytalanság vagy optimista jövőkép? A tanodák helyzetéről...Szűcs Norbert és Fejes József Balázs írása
Számos ismeretlen tényezőn túl a jelenlegi rendszer néhány jelentős problémája már most azonosítható. Bár a tanodák távolodtak a köznevelési rendszertől, az iskolai tanév és a támogatás alapját képező költségvetési év eltéréséből fakadó nehézségek egyértelműek (pl. mérések időpontja, toborzás, pedagógusok alkalmazása). Mindezt felerősíti a pályázati ciklus rövid időtartama. Az állami finanszírozás kialakításának legfontosabb oka a stabilitás biztosítása volt. Így egy átmeneti, bevezető év kompromisszumait elfogadva a következő projektciklust javaslatunk szerint 4-8 éves időszakra kell kialakítani, természetesen köztes monitoring alkalmazásával. Mindaddig ugyanis nehezen tudnak jelentős eredményeket felmutatni a tanodák, amíg nem biztosított a középtávon kiszámítható működésük.
(Forrás: tani-tani online)
2019.04.05.
Idén is megrendezik a digitális témahetet az iskolákban
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium csütörtöki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a témahéten hangsúlyos szerepet kap a multidiszciplináris megközelítés, a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése, a digitális technológia alkotó használata és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése. Központi szerepet szánnak a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztésének és bevonásának, illetve a tavalyi évhez hasonlóan a digitális gyermekvédelemnek, a médiatudatosságnak, és a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenésének.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.05.
Cáfolja Palkovicsot a saját tárcája által kezdeményezett átvilágítás
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezdeményezett átvilágítás cáfolja Palkovics László innovációs miniszter korábbi állításait: a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhálózatának teljesítménye kiváló, gyökeres átalakításokra nincs szükség.A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kutatóhálózata Európában a legjobbak közé tartozik, gyökeres átalakítására nincs szükség – röviden így összegezhetőek annak a teljesítmény-értékelésnek a megállapításai, amelyet a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kezdeményezésére végeztetett el az Akadémia hazai és nemzetközi szakértők bevonásával, nemzetközi standardok figyelembe vételével.
(Forrás: Népszava)
2019.04.05.
NINCS ÖSSZEFÜGGÉS A KÉPERNYŐ ELŐTT TÖLTÖTT IDŐ ÉS A GYEREKEK MENTÁLIS EGÉSZSÉGE KÖZÖTT EGY ÁTFOGÓ KUTATÁS SZERINT
Gyakorlatilag nincs összefüggés a képernyő (tévé, számítógép, okostelefon) előtt töltött idő és a gyerekek egészségi állapota között – állítják az Oxfordi Egyetem pszichológus kutatói, akik a Psychological Science című folyóiratban közölték eredményeiket. Azért csak gyakorlatilag, mert egyes kirívó esetekben a túlzásba vitt képernyőbámulás fizikailag is káros lehet, a nézett vagy olvasott tartalom (amit a kutatásban nem vizsgáltak) pedig lelki sérüléseket okozhatnak.
(Forrás: Qubit)
2019.04.04.
Visz az FTC, Livi néni – Vita Járóka Líviával a cigányság felzárkóztatásáról (Ónody-Molnár Dóra)
Megkérdeztük a romákat, hogy mit akarnak, és ők azt mondták, szülni akarnak 19 évesen. Akarnak hozzá diplomát is, és a családjukkal együtt akarnak élni egy nagy házban. Az államnak felelőssége van ebben – így magyarázza Járóka Lívia, a Fidesz roma származású EP-képviselője, hogy a kormány a nyilvánvalóan szomorú adatok ellenére miért nem állítja vissza 18 évre a tankötelezettség korhatárát. Nagyinterjú.
(Forrás: 168 óra)
2019.04.04.
Két magyar iskolában háromnál több napnyi hiányzást is igazolhatnak a szülők, mégsem omlott össze a közoktatás
Egy pomázi iskolában, illetve a Sashegyi Sándor Általános Iskola, Gimnázium és Rendészeti Szakközépiskolában 2017-ben döntöttek úgy, hogy az általános szabálytól eltérve a szülők 3 helyett 15 napot igazolhatnak.Másfél év után a pomázi iskola igazgatója, Nagy Koppány Lászlóné már összegezni tudta a tapasztalatokat. A lényeg:
a hiányzások száma az új rendszerben ugyanannyi, mint 2017 előtt volt.Vagyis teljesen megalapozatlannak bizonyultak a félelmek, hogy az engedékenyebb rendszerben nőni fog a hiányzások száma. Nem nőtt, ellenben látványosan csökkent a kamu orvosi igazolások száma. Nagyné amúgy eredetileg még engedékenyebb lett volna, ő azt javasolta, hogy a szülők 30 napot igazolhassanak. Ezt azzal indokolta, hogy a szülőnek korlátlan felelőssége van a gyermeke fölött, "vagyis amit igazol, az úgy van".
(Forrás: 444.hu)
2019.04.04.
„Ez egy börtönóvoda” – A röszkei tranzitzónában járt Szabó Szabolcs és Szél Bernadett
Szél Bernadett úgy fogalmazott:„ha egy mondatban akarnám leírni, hogy én hol voltam, tulajdonképpen egy börtönóvodában voltam. Ez egy börtönóvoda” 101 ember tartózkodik a röszkei tranzitzónában, ebből 61 fő gyermek. A legkisebb pár hónapos lehet, a legnagyobb tinédzser korú. Az egészségügyi ellátást a jogszabályok miatt nem látja megoldottnak. Van bent egy nyolc éves kisfiú, akinek négy napja fáj a foga, de – mivel nem minősítették sürgősségi esetnek – nem fogadják őt a fogászaton. A kisgyerek négy napja nem alszik és nem eszik – emelte ki. Kitért arra is, hogy egy súlyosan szívbeteg tinédzser fiú az idegenrendészeti szektorban pacemakerre vár.„Nekem ne mondja senki, hogy ők terroristák. Vagy ne mondja senki, hogy ezek a gyerekek bármi rosszat tettek volna”
(Forrás: Népszava)
2019.04.04.
Ne használják a gyerekeket a kampányban - kéri az ombudsman
A gyermeki jogok tisztelete olyan politikai és alkotmányos kultúrát feltételez, amelyben a gyermekek nem lehetnek pártpolitikai tevékenység díszletei vagy eszközei - írta Székely László a közleményében, amelyben arra is felhívja a figyelmet, hogy az Alaptörvény rögzíti, hogy minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz, a szülőknek pedig joguk van megválasztani a gyermeküknek adandó nevelést, a gyerekek kampányeszközként való felhasználása pedig sérti ezt a jogot.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.02.
Boldog Zoltán: A fiúknak vitézi ének, a lányoknak szerelmes vers?
Van egy kollégám, aki névre szólóan állítja össze a dolgozatokat. A kinyomtatott feladatsoron ott szerepel a diák neve, és mindenki a személyiségéhez leginkább passzoló verset elemezheti. Ezzel akkor találkoztam, amikor helyettesítettem az egyik óráján, és nekem kellett kiosztanom a megcímzett papírokat. Mi ez? – kérdeztem a csoporttól, akik beavattak, hogy a fiúk különböző vitézi énekeket kaptak Balassitól, a lányok pedig istenes verseket vagy éppen a szerelmi költészet egy-egy darabját.
(Forrás: Képmás)
2019.04.02.
Hétfőn kezdődik az iskolai sokszínűség hete
A közlemény szerint az április 8. és 12. között megrendezendő program lehetőséget teremt az iskoláknak, pedagógusoknak és más, diákokkal dolgozó szakembereknek a sokszínűség melletti kiállásra. Ehhez az oktatási munkacsoport ötleteket és kellékeket – szóróanyagokat, tanári kézikönyveket, kitűzőket – biztosít az iskoláknak.A munkacsoport az előítéleten alapuló iskolai zaklatás és bántalmazás témájának feldolgozásához egy kisfilmet is készített Te mit csinálnál? címmel. A Sokszínűség Oktatási Munkacsoport tizenkét oktatással, gyermekjogokkal, kisebbségi csoportokkal foglalkozó civil szervezet együttműködésével jött létre, hogy támogassa az iskolai előítéletesség és zaklatás elleni munkát.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.02.
Jövőre mindenki ingyen kapja a tankönyveket
Idén ősztől az első kilenc évfolyam, 2020-tól pedig minden tanuló térítésmentesen jut hozzá a tankönyvekhez a köznevelésben és a szakképzésben – jelentette be Bódis József oktatásért felelős államtitkár a tankönyvrendelési időszak kezdete alkalmából tartott tájékoztatón. Emlékeztetett: a folyamat 2013-ban kezdődött, amikor az első osztályosok ingyen kapták könyvcsomagjaikat, majd felmenő rendszerben egyre több évfolyam csatlakozott a kedvezményezettekhez.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.02.
Rendhagyó osztályfőnöki órát tartottak az autizmus világnapján Budapesten
Fülöp Attila, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára az óra előtti sajtótájékoztatón kiemelte, fontos az „érzékenyítés” elkezdése már gyerekkorban, hogy felnőve az emberek elfogadják, természetesnek tekintsék az autizmust. Közölte, ezen a héten hirdetik ki annak a pályázatnak az eredményeit, amelynek keretében 190 millió forintos kiegészítő támogatást kapnak az autistákat ellátó civil szervezetek által fenntartott bentlakásos intézmények.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.02.
Továbbra is az ELTE legnépszerűbb a felvételizők körében
Összesen 112 034-en nyújtottak be jelentkezést a 2019. évi általános felsőoktatási felvételi eljárásban, ez a tavalyi hasonló érték 104 százaléka – közölte Horváth Zita, a felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón. A legnépszerűbb intézmény több szempontból is az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), amelyet csaknem 14 ezren jelöltek meg első helyen.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2019.04.02.
Hatvanezer gyerek nem fér hozzá a gyerekorvosi ellátáshoz
Sok minden beárnyékolja a családi ellátások emelkedését, írja a Hintalovon Alapítvány friss gyermekjogi jelentése. Ilyenek a betöltetlen gyerekorvosi körzetek, a hiányzó védőnők és iskolaorvosok, az alig létező gyermekpszichiátriai ellátás, a gyermekszegénység és a gyermekvédelmi rendszer problémái is. Összefoglaltuk a 2018-as jelentés néhány érdekes fejezetét.
(Forrás: abcug.hu)
2019.04.02.
Sorost kitüntetik Bécsben, mert odavitte a CEU-t
mint Michael Ludwig, Bécs szociáldemokrata főpolgármestere és tartományi vezetője az osztrák hírügynökséggel közölte: Bécs az idei évben a város és a tartomány legmagasabb kitüntetését, a nagy arany becsületrendet Soros Györgynek kívánja adományozni. A végleges döntést Bécs szociáldemokrata-zöld tartományi kormánya jövő kedden fogja meghozni – de ez már csak a dolog formális része.Bécsben bezzeg örülnek a CEU-nak.Sorost az osztrák főváros, amelyet idén immáron már a tizedik alkalommal a világ legélhetőbb városának választottak, azért tünteti ki, mert a magyar származású milliárdos azzal, hogy a CEU-t – vagy legalábbis annak egyes részeit – Bécsbe menekítette, jelentősen hozzájárult a város tudományos életéhez.
(Forrás: azonnali.hu)
2019.04.02.
PSZ-elnök: nem hódoltunk be a kormánynak
Az együttműködési megállapodás nem azt jelenti, hogy mostantól kritika nélkül elfogadjuk a kormány valamennyi javaslatát. Éppen ellenkezőleg: több lehetőséget biztosít, hogy kifejezhessük véleményünket, aggályainkat, javaslatainkat – mondta Szabó Zsuzsa, hangsúlyozva: mindenhol jelen akarnak lenni, ahol oktatási kérdésekben születnek döntések, ezért csatlakoztak a Köznevelés-stratégiai Kerekasztalhoz is. – Nem azért ülünk ott, hogy bólogassunk, hanem hogy megfogalmazzuk a tagságunk kritikáit. Az utcán kiabálva ez nehezebben menne – fogalmazott az érdekvédő. A PSZ elnöke szerint az együttműködési megállapodás nemcsak azért fontos, mert a köznevelést érintő jogszabályok szakmai előkészítésébe bevonják a szakszervezetet és a jogszabály-tervezeteket is közvetlenül megküldik számukra, hanem azért is, mert a minisztérium kötelezettséget vállalt arra, hogy minden átalakítást egy átfogó helyzetelemzésnek kell megelőznie.
(Forrás: Népszava)
2019.04.02.
Ezért kellene emelni a tanárok fizetését: tényleg annyit keres egy kezdő tanár, mint egy érettségizett munkavállaló
„A pedagógusok többet keresnek, mint 2013 januárjában, de azóta sem keresnek jól” – ez a sommás következtetés szerepel a Nemzeti Pedagóguskar kedden nyilvánosságra hozott szakmai anyagában, amelyben azt a kérdést járják közül, hogyan kellene módosítani a pedagógusok bértábláján (a javaslataikról szóló cikkünket itt olvashatjátok el). A pedagóguskar osztott-szorzott: utánajártak, hogyan alakult a kezdő pedagógusok bére a minimálbérhez és a garantált bérminimumhoz képest. Utóbbi azok a munkavállalók kapják, akiknek középfokú szakképesítésük vagy középiskolai végzettségük van, és a munkakörük betöltéséhez is ilyen iskolai végzettség kell.
(Forrás: eduline)
2019.04.02.
Ez a tíz legnépszerűbb alapszak a 2019-es felvételin: tarol a gazdálkodási és menedzsment
Gazdálkodási és menedzsment, kereskedelem és marketing, mérnökinformatikus – ez a 2019-es felvételi három legnépszerűbb alapszakja. Nyilvánosságra hozták a jelentkezési statisztikákat, idén összesen 112 034-en jelentkeztek egyetemre és főiskolára. Úgy tűnik, továbbra is a gazdálkodási és menedzsment a legnépszerűbb alapszak az egyetemeken és főiskolákon, 2019-ben összesen 10348-an jelentkeztek erre a BSc-képzésre, közülük több mint 7100-an állami ösztöndíjas formában kezdenék el tanulmányaikat. A második legnépszerűbb alapszak a kereskedelem és marketing 7426 jelentkezővel, a harmadik a mérnökinformatikus 6500-zal.
(Forrás: eduline)
2019.04.02.
Miért kell éveknek eltelni, mire kiderül, hogy autista a gyerek?
Az autista gyerekek szüleinek és pedagógusoknak segítő Mars Alapítvány legfrissebb felmérésében közel 400 szülőt kérdezett meg az autizmus diagnózisának menetéről. Döntő többségben még mindig a szülők (72%) veszik észre a tüneteket. A legtöbb szülő a gyermekorvoshoz fordul először, akik viszont csak a legritkább esetben gyanakodnak az autizmusra. A megkérdezett szülők közül minden negyedik a háziorvost kereste fel a tünetekkel, de a diagnózisok mindössze 1%-a indul a rendelőkből.
(Forrás: hvg.hu)
2019.04.02.
Családvédelem másként: csak mert gyereke van, még ne maradjon ki az iskolából
Az országban egyedülálló módon napközbeni gyerekfelügyeletet szerveztek egy szegedi szakközépiskolában azoknak a fiatal szülőknek, akik nem tudtak volna továbbtanulni e nélkül. Reggel a gyerek a Cseperedőben kezd, az anyák a szomszédos tanteremben. Állami támogatás nem jár erre, noha ez tényleg valós segítség a családoknak.
(Forrás: hvg.hu)