2020.04.28.
A szó elszáll, csak az írásbeli marad – az érettségi a kormány vizsgája is
Nem állnak sorfalat az alacsonyabb évfolyamú osztályok a végzősöknek, nem lesz szerenád a tanárok ablaka alatt. Az idén érettségiző diákok nem tudnak méltó módon elbúcsúzni az iskolájuktól, még csak egy utolsó, nagy bulit sem tarthatnak, lezárva az együtt töltött éveket. A feladatukat viszont teljesíteniük kell, az érettségit a jövő héten megtartják – döntötte el a kormány.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.27.
Szigorúan védik az érettségizőket
Mindent elkövet a kormány, hogy szavatolja az érettségiző fiatalok és felügyelőtanáraik biztonságát. A tíz nap múlva esedékes írásbeli vizsgák lebonyolításához szigorú óvintézkedéseket írtak elő, amelyről az Emberi Erőforrások Minisztériuma tájékoztatta a Magyar Nemzetet.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.27.
Megtérítik az ösztöndíjasok költségeit Nem lehet felmondani a szerződéseket, a fizetés digitális munkáért is jár
A rendkívüli helyzetben is zavartalan a diákok juttatásainak folyósítása a szakképzésben és a felsőoktatásban – tudta meg a Magyar Nemzet. A különböző ösztöndíjakat, valamint a tanulószerződés alapján járó fizetést a digitális munkarendben is minden érintett megkapja, a vis maior helyzetet jelentő járvány miatt félbeszakadt külföldi tanulmányok költségeit pedig megtérítik a hallgatóknak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.27.
Ingyenes oktatástól eshetnek el hátrányos helyzetű gyerekek
a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, fogyatékkal élő és autista gyerekeknek az ingyenes alapfokú művészetoktatást – derült ki az Nkt. lapunk birtokába került módosító javaslatából. A törvény jelenleg úgy szól: az állami fenntartású és az állami feladatellátásban részt vevő alapfokú művészeti iskolában heti hat tanórai foglalkozás biztosított térítési díj ellenében a főtárgy gyakorlatának és elméletének elsajátításához, valamint tanévenkénti egy meghallgatás és egy művészi előadás, továbbá e szolgáltatások körében az iskola létesítményeinek, felszereléseinek használata. Minden esetben ingyenes a halmozottan hátrányos helyzetű, a hátrányos helyzetű tanuló, a testi, érzékszervi (látási, hallási), középsúlyos és enyhe értelmi fogyatékos, továbbá az autista tanuló részére az első alapfokú művészetoktatásban való részvétel.A Népszava által megismert módosító javaslat az utolsó mondatot törölné. Az indoklások között nem részletezték, mi szükség van erre, ahogy azt sem, terveznek-e valamilyen más intézkedést hozni helyette.
(Forrás: népszava)
2020.04.27.
A hátrányos helyzetű gyerekek papír alapon kapcsolódnak a „digitális tanredhez”
A túlnyomórészt hátrányos helyzetű gyerekeket oktató pedagógusok szerint tanulóik harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba – ez derül ki egy friss, kutatásból. Az eredmények alapján várható, hogy tovább nő majd az iskolai szakadék a gyerekek társadalmi helyzete alapján.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.27.
Knausz Imre: Gondolatforgácsok a nevelés céljáról
Az általános nevelési célok iránti igény mellett foglalnék állást egyszerűen azért, mert a nevelő előzetes elgondolásai, illetve az adott társadalom uralkodó eszméi, előítéletei nagy erőkkel befolyásolják a nevelési folyamatot. Éspedig abban az értelemben, hogy a felnövekvő nemzedéknek illeszkednie kell az adott társadalom szövetéhez, el kell foglalnia azokat a „rókalyukakat” (George Harrison), amelyeket a társadalom számukra kijelölt. Ezek a hatások aligha védhetők ki mással, mint tudatossággal, azaz azzal, hogy megfogalmazunk egy általános nevelési célt, amit a hagyományos neveléselméletek embereszményként szoktak megnevezni.
(Forrás: Tani-tani online)
2020.04.27.
MIT GONDOLNAK A DIÁKOK AZ ÉRETTSÉGIRŐL? – VALÓS, SZÁMSZERŰ EREDMÉNYEK
Az elmúlt hétvégén készült online kérdőíves felmérésben több, mint 3.000 érettségi előtt álló diák válaszolt az érettségivel kapcsolatos kérdésekre. A kutatásokból kiderül az érintettek véleménye az érettségivel kapcsolatban felmerült alternatívákról, és az is látszik, mekkora kockázatot, milyen nehézségeket jelent a jelenlegi megoldás. Összességében megállapítható, hogy a diákok többsége nem szeretné az érettségi vizsgák elhalasztását, de még mindig bíznak egy méltányosabb és kevesebb kockázatot jelentő megoldásban.
(Forrás: CKP)
2020.04.27.
Összeállt, miért rendezi meg most a kormány az érettségit
Eldőlt, hogy május 4-étől két hétig írásbeli érettségi vizsgát tartanak Magyarországon, amikor 100 ezer ember indul majd útnak országszerte. Többen azt kérték a kormánytól, hogy halassza el az érettségit, hiszen korábbi közlések szerint éppen a járvány csúcspontján kezdődik az érettségi. A halasztás ebben az esetben valóban racionális és indokolt lépés lenne, azonban az új információk alapján egyre inkább úgy tűnik, hogy a későbbi megrendezés még nagyobb kockázattal járna, mint a mostani.
(Forrás: portfolio)
2020.04.21.
„A karanténoktatás egy merő káosz. Minden máshogy van, és mindenki más, mint aminek látszik” – Egy matektanár vendégposztja
Az iskolák bezártak. Minden bezárt. Minket meg jól összezártak. Itthon, együtt a család. És ez jó. Szeretem. Egészen addig, amíg meg nem érkezik az üzenet, hogy feladat van. Egyszerre lendül három kéz a magasba, egy negyedik négykézláb, de két keze a magasban, és kérlelő tekintettel néz fel. És akkor csörög a telefon, jelez a naptár, hogy team meeting. Hétköznapok a karanténban. Koren Balázs négy gyerek apukája, matematikatanár, a Telenor HiperSuli programjának szakmai vezetője – ez az ő vendégposztja.
(Forrás: WMN)
2020.04.21.
Beindult a tömeges diplomagyár - Megrohamozták az egyetemeket a nyelvvizsga nélküliek
Eddig közel 300 megkeresés érkezett egyetemünkre diplomakiadás kapcsán, de folyamatosan növekvő érdeklődésre számítunk. Becslésünk szerint több ezres nagyságrendre tehető azon volt hallgatóink száma, akik nyelvvizsga hiányában nem tudták átvenni a diplomájukat az elmúlt évtizedben. Pontos számot egyelőre azért nem tudunk mondani, mert 2006-ig a hallgatók teljes tanulmányi adminisztrációja papír alapon zajlott - válaszolta lapunk kérdésére a Budapesti Corvinus Egyetem.
(Forrás: privatbankar.hu)
2020.04.21.
A magyarok négyötöde támogatja, kétharmada ellenzi az érettségi megtartását
A kormány házi tanácsadó- és közvéleménykutató cége, a Századvég szerint a magyarok négyötöde egyetért az „írásbeli érettségi szigorú biztonsági szabályok melletti megtartásával“ A politikai piacon ismeretlen Pulzus Piackutató ATV megbízásából született mérés szerint a magyarok kétharmada úgy véli, hogy „a járvány tetőzésének idején nem lehet biztonságosan megrendezni az érettségit“
(Forrás: index)
2020.04.21.
Megelőzhető az iskolai bántalmazás A Sulinyugi-foglalkozás a gyerekeket és a tanárokat is kiegyensúlyozottabbá teheti
Egyre inkább úgy látjuk, hogy a gyerekeknek nagy szükségük van a kötelező órákon kívül az önismeretre, a konfliktuskezelésre, arra, hogy átadjunk valamiféle stratégiát, amellyel képesek leküzdeni a problémáikat, ezért az elsők között kapcsolódtunk be a Békés iskolák programba hat évvel ezelőtt – mondta el lapunknak Pattantyúsné Tóth Gyöngyi, a zuglói Móra Ferenc Általános Iskola igazgatója. A Nemzeti alaptantervben hét kompetencia jelenik meg, amelyekkel foglalkoznia kell az intézményeknek, ezek egyike a személyes és társas kapcsolatok – ebbe szorosan beilleszthető a program.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.21.
Pórul járhatnak a tandíjas egyetemisták
Az államilag támogatott képzéseken tanuló egyetemi hallgatók idén nem kerülhetnek át önköltséges, vagyis tandíjas képzési formába – derült ki abból az április 10-én megjelent kormányrendeletből, amely az egyetemeket, hallgatókat érintő intézkedéseket tartalmazza a koronavírus-járvány időszakában.Bár elvben továbbra is adott számukra a lehetőség, hogy ősztől ne kelljen tandíjat fizetniük, a fentebb említett intézkedés miatt sokan mégis kiszorulhatnak az államilag támogatott helyekről, nagy részük ugyanis épp azoknak a helyére kerülhetne be, akiket gyenge eredményeik miatt fizetős képzésbe sorolnak át.
(Forrás: népszava)
2020.04.21.
Egyetemistákat is bevetnének az érettségin
Az oktatásirányítás tanárszakos egyetemi hallgatókat is bevonna érettségi felügyelőnek – állítja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanárképző Központjának szerdai állásfoglalására hivatkozva, amelyben arról lehet olvasni, milyen feltételekkel vehetnek részt a hallgatók a május 4-21. közé tervezett írásbeli érettségi vizsgákon. A tájékoztató szerint a tanárszakos egyetemisták nem kötelezhetők, hogy részt vegyenek az érettségik lebonyolításában, de aki önként vállalja, közreműködhet.
(Forrás: népszava)
2020.04.21.
Milliók maradnak ki az oktatásból a járvány miatt világszerte
Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója úgy vélekedett: bár erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy mindenki rendelkezhessen digitális kapcsolattal, szükséges, hogy "az oktatás és a tanulás ne csak az online eszközökre korlátozódjon". "A fennálló egyenlőtlenségek csökkentése érdekében támogatnunk kell egyéb alternatívákat, például a közösségi rádió- és televízió-programok igénybevételét, valamint a kreativitást a tanulás minden formájában" - tette hozzá.
(Forrás: eduline)
2020.04.21.
Mégsem lesz elég felügyelőtanár az idei érettségihez?
A szakszervezet szerint nemrég levelet kaptak az általános iskolai igazgatók, hogy gyűjtsék össze a 50 év alatti, érettségin felügyeletet vállaló pedagógusok névsorát, de jelezzék a nemleges válaszokat is.A PDSZ szerint ebből is látható, hogy előfordulhat, nem lesz elég felügyelőtanár az érettségin, nemcsak azért, mert több tanárra van szükség a normális érettségi menetéhez képest, hanem azért is, mert sokan vannak a 60 év körüli, a járvány tekintetében veszélyeztetett tanárok. A hozzájuk érkezett visszajelzésekből tudják, hogy voltak, akik kérték, hogy idős szüleik ápolása, krónikus betegség, vagy más veszélyeztető tényező miatt ne osszák be őket felügyeletre, illetve éltek azzal a munkavállalói joggal, hogy szabadságot kértek az érettségi napjaira a veszély elkerülése érdekében.
(Forrás: eduline)
2020.04.21.
„Megéri az érettségi akár csak egy nagymama halálát?” Válasz Thaisz Miklósnak
Thaisz Miklós Legyen érettségi – de kötelező maszkhasználattal! című cikkének végkövetkeztetése szerint a kormány „az írásbeli érettségi megtartásával a legkevésbé rossz döntést hozta meg egy helyzetben, amelyben jó döntést hozni lehetetlen”.Ideális megoldás valóban nincs, minden megoldás esetén vannak, akik rosszabbul járnak. Rendkívüli helyzet van, rendkívüli megoldásra van szükség. Minden megoldás eltér attól, amire a diákok készültek, és minden megoldás eltér a tavalyitól és a jövő évitől. Ha pedig eltér, akkor lesz, akit nagyon, lesz, akit kevésbé rosszul érint, és még az is lehet, hogy olyan is lesz, aki jól jár.Ez az oka, hogy valóban sokféle megoldási javaslat kering a neten, és ez magyarázza, hogy a sok szervezet véleményét összegző Civil Közoktatási Platform nem állt ki egyetlen megoldás mellett sem.
(Forrás: válasz online)
2020.04.20.
Érettségi: a 65 év feletti tanárokra is számítanak, és a halasztásnak nincs kijelölt határideje
Az érettségin a 65 év feletti pedagógusok is részt vehetnek a vizsgáztatásban. A május 4-ei időpont változtatásnak pedig ”jelenleg nincs kijelölt, végső határideje” - közölte az atv.hu kérdésére az EMMI.Az érettségi vizsgák lebonyolítása során nem határoztunk meg jogszabályban életkori korlátokat - közölte az EMMI sajtóosztálya az atv.hu kérdésére, hogy a 65 év feletti pedagógusok is részt vehetnek-e az érettségi vizsgák lebonyolításában.
(Forrás: ATV)
2020.04.20.
Több tízezer gyerek maradhat ki a digitális oktatásból, ezt még a Klebelsberg Központ is kénytelen elismerni
A Klebelsberg Központ (KK) mintegy 750 ezer diákjának öt százaléka nem rendelkezik a szükséges eszközökkel, vagy még internettel sem a digitális távoktatáshoz – erről Hajnal Gabriella, a KK elnöke beszélt múlt pénteken az InfoRádióban. Azt is elmondta, esetükben levél útján oldják meg az oktatást. Ugyanakkor a KK korábbi tájékoztatása szerint nemcsak levélben, hanem telefonon vagy családsegítő szolgálat közreműködésével is eljuttathatják a feladatokat és a tananyagot. Az öt százalék első pillantásra alacsony aránynak tűnhet, ám valójában ez is rengeteg diákot jelent: a KK-elnök által ismertetett számok alapján mintegy 37,5 ezret. Vagyis ennyien biztosan vannak, akik kiesnek a koronavírus-járvány miatt március 16-tól elrendelt tantermen kívüli, digitális tanulásból.
(Forrás: Népszava)
2020.04.20.
Érettségi járvány idején: Értelmetlennek tűnt tanulni, most örülünk, hogy vége lesz
A szakmai szervezetek hevesen tiltakoznak, a kormány pedig mintha engedni készülne az érettségi ügyében, de a diákoknak éppen elég probléma maga a bizonytalanság. Amíg nem volt biztos, hogy lesz vizsga, többen nem is tanultak rendesen. Vannak, akik tartanak a járványhelyzettől, ám mégis javít a motivációjukon az, hogy tudják: megtartják az érettségit.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.20.
A járvány csúcsára tervezett érettségi: az oktatásirányítás uralja a pillanatot, de vajon a vírusokat is?
2010 óta nincs más lehetőségünk, mint tehetetlenül figyelni azt az ámokfutást, amit az Orbán-kormány az oktatás területén (is) művel. Az elhibázott intézkedések a lézerpontos szakértői előrejelzéseknek megfelelően fejtik ki pusztító hatásukat. Gondoljunk csak a szakképzés már sokadik újra-átalakítására vagy a brutálisan megnövekedett tanulói és tanári terhelésre, esetleg a Nemzeti alaptantervre, amelynek 2012-es verziója kevés híján forradalmat robbantott ki, és a feszültségcsökkentésnek beígért, 2018-2020-as variációk – hosszú, nyűgös vajúdás után is – csak rontottak a helyzeten. És most, a járvány idején tökéletesen nyilvánvalóvá vált az oktatásirányítás felkészületlensége és alkalmatlansága.
(Forrás: g7.hu)
2020.04.19.
Több mint 1 milliárdot költött a kormány az új NAT-on dolgozó szakértőkre - uniós pénzből
A projektben résztvevő forrásunk szerint valamennyire végig tartottak attól, hogy munkájuk eredményét a politika átírja majd, a bizonytalansághoz hozzátett, hogy a 2017-es kezdetekkor szinte egyáltalán nem volt tisztázva, mit vár a kormány a kutatócsoporttól, milyen NAT-ot szeretne. Az is hozzájárulhatott a NAT tervezetének átírásához, hogy a 2018-as választás után Balog Zoltánt Kásler Miklós váltotta az Emmi élén. Takaró Mihály nagy valószínűséggel az új miniszternek köszönhetően került pozícióba, bár hivatalosa titulusa nincs az Emmi-ben, Takaróra a minisztérium belső levelezéseiben "miniszteri főtanácsadó úrként" is hivatkoznak.
(Forrás: Magyar Narancs)
2020.04.19.
Minden rászoruló diáknak jut digitális eszköz
A magyar hozzáférési arányok nemzetközi összehasonlításban is megállják a helyüket, erre Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) parlamenti államtitkára hívta fel a figyelmet a napokban. Az MSZP-s Szabó Sándor írásbeli parlamenti kérdésére adott válasza szerint OECD-átlag feletti a gyermekes magyar családok körében mért 98,5 százalékos internetelérési arány. Az OECD-átlag e tekintetben 96 százalék. Akiknek van internetjük, azok kivétel nélkül szélessávú internetet használnak, ami szintén két százalékkal jobb az uniós átlagnál.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.19.
Még a kevésbé kormánykritikus szakszervezetek is felszólaltak Maruzsa Zoltán terroristázása ellen
A szakszervezeti akciószövetség szerint „egy demokratikus jogállamban nem megengedhető, hogy egy tanárok és diákok érdekeit jogszerűen védő szakszervezetet egy szélsőbaloldali terrorszervezethez hasonlítson bárki” – de főleg nem az állam egyik képviselője -, azért azt követelik, Maruzsa kérjen nyilvánosan bocsánatot, amennyiben pedig erre nem hajlandó, azonnal mondjon le. A szakszervezetek továbbá azt is követelik, hogy a kormányzat haladéktalanul kezdjen tárgyalásokat a pedagógusok és a diákok érdekképviseleteivel annak érdekében, hogy az ez évi érettségi lebonyolítása ne tegye ki kockázatnak tanárok, diákok és hozzátartozóik tízezreit a koronavírusnak.
(Forrás: mérce)
2020.04.19.
Maruzsa: Ha a járvány miatt szükséges, mozgatják az érettségi időpontját
Müller Cecília országos tisztifőorvos, illetve Orbán Viktor miniszterelnök is arról beszélt, hogy a járvány tetőzését május 3.-ra várják. Az érettségi napját egy nappal későbbre jelölte ki a kormány.Az elmúlt napokban diákok és pedagógusok körében is felháborodást, értetlenkedést váltott ki a kormánynak az a csütörtökön közölt döntése, amelyben az eredeti menetrendhez ragaszkodva, a májusi időponttól rendezik meg az írásbeli érettségi vizsgákat.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.15.
Sem érdemi támogatás, sem valóságismeret – így irányítja Maruzsa Zoltán az oktatást
Maruzsa Zoltán levelet írt az iskolaigazgatóknak. A levél hangneme megértő – talán a korábbi felháborodás hatására. A szemlélet azonban nem változott. A levél – mint ahogy a mindennapi gyakorlat is – azt mutatja, hogy az oktatásirányítás nem alkalmazkodik a rendkívüli helyzethez. Míg a Facebookon sorra keringenek azok a levelek, beszámolók, hogy Angliában, Németországban vagy Olaszországban mennyire a „mentális túlélésre” helyezik a hangsúlyt, míg például Szlovákiában bejelentették, hogy év végén nem lehet buktatni és általános iskolában nem kell osztályozni, nálunk az az öröm, ha a számonkérésnek kialakulnak a formái, és ugyanannyi érdemjegy kerül be a rendszerbe, mint eddig.
(Forrás: mérce)
2020.04.15.
FELELŐS TANÁR NEM ÉRETTSÉGIZTET MÁJUSBAN, MÉG AKKOR SEM, HA KÉNYSZERÍTIK!
FELSZÓLÍTJUK A TANÁROKAT, HOGY JELEZZÉK AZ INTÉZMÉNYVEZETŐJÜKNEK, HOGY JELEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT NEM KÍVÁNNAK KÖZREMŰKÖDNI AZ ÉRETTSÉGIBEN.FELSZÓLÍTJUK A SZÜLŐKET, HOGY TILTAKOZZANAK ŐK IS A GYERMEKÜKET ÉS CSALÁDJUKAT VESZÉLYEZTETŐ DÖNTÉS ELLEN.
Ez annál is inkább fontos a tanárok tekintetében, mert adott esetben ez nemcsak lehetőség számukra, hanem jogszabályi kötelezettség is. Fontos tudni, hogy a munka törvénykönyvének 54. §-a szerint ha az elrendelt munkavégzés a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné, a munkavégzést meg kell tagadni, továbbá ha a munkavállaló életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és súlyosan veszélyezteti, a munkavállaló a munkavégzést megtagadhatja.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2020.04.15.
Végzős gimnazisták írtak megfontolandó javaslatokat az operatív törzsnek az érettségiről
A diákok emlékeztetnek, hogy a kormány szándéka a kijárási korlátozással, hogy kerüljük az otthonunk elhagyását és a tömeget. Ezzel szembefordulna, ha a végzős évfolyamok a vizsgán egyszerre tartózkodnának egy légtérben. Ráadásul az allergiaszezon miatt a levegőben is terjedő vírus nagyobb veszélyt jelent az egy légtérben tartózkodókra. Azt is megjegyzik, hogy mivel a tünetmentes fertőzöttek a legveszélyesebbek, az érettségin pedig nem biztosítható mindenkinek az előzetes vizsgálat, lehetséges, hogy tünetmentes fertőzött lesz az érettségizők között. Felteszik a kérdést, hogy hogyan lenne biztosítva így az érettségiző diákok számára a vizsga alatti biztonságos és kényelmes környezet?
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.15.
Csak írásbeli érettségi lesz, május 4-én kezdődnek a vizsgák
Az idei érettségi jelentkezők összesen 113 ezren vannak, de ebben benne vannak az előrehozott érettségire jelentkezők is. KIZÁRÓLAG AZOK ÉRETTSÉGIZHETNEK MOST, AKIKNEK MOST KELL A TOVÁBBTANULÁSHOZ.Előrehozott érettségire nincs lehetőség.CSAK A VÉGZŐSÖK ÉRETTSÉGIZNEK MAJD.Ez 83 ezer embert jelent.KIZÁRÓLAG ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI LESZ szóbeli csak ott lesz, ahol írásbelire eddig nem volt lehetőség, ez 3178 embert érint csak.
(Forrás: index)
2020.04.15.
„A net mindent elbír, de a gyerekek nem!” – gimnáziumi tanárok a digitális oktatásról
„Azt ugye senki nem gondolja, hogy majd a kis borsodi falvakban neten tanulják a matekot a gyerekek?” Nagyszerű lehetőség vagy össztársadalmi szétszakadás? Gimnáziumi oktatókkal – egy optimista magyartanárral és egy szkeptikus igazgatóval – beszélgettünk a digitális oktatás eddigi tapasztalatairól. Az is elhangzik: „Nincs az az elitiskola, ahol ne lenne hülye pedagógus”.
(Forrás: Mandiner)
2020.04.15.
Felgyorsíthatja a járvány terjedését az érettségi megtartása?
Nem szabadott volna az eredeti dátumra kinevezni az érettségi vizsgákat, ráadásul a túl nagy kockázat miatt a munkavállalóknak a törvény szerint a megjelenést meg is kell tagadniuk. Fontos, szakértői álláspontot mutatunk be a témában. Arató László szerint azt nem lehet vállalni, hogy a tanárok és a 80 ezer diák jó része - helyi vagy helyközi - tömegközlekedési eszközre szálljon, majd az ott szerzett vírusokat hazavigye idősebb hozzátartozóinak. Úgy fogalmazott, erre senki nem kötelezhető, miként arra sem, hogy személyautóval vagy biciklivel közlekedjen. Álláspontját pedig a a Munka Törvénykönyvében foglaltakkal alá is támasztotta.
(Forrás: eduline)
2020.04.14.
Levelet kapott Maruzsa Zoltán a hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó szervezetektől
Huszonöt tanoda és civil szervezet kéri nyílt levélben a Köznevelésért Felelős Államtitkárságot, hogy dolgozzon ki válságkezelő akciótervet azoknak a gyerekeknek a támogatására, akik hátrányos helyzetükből fakadóan kimaradnak a digitális távoktatásból.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.14.
Egy ábrán megmutatjuk, miért aggasztó a felsőoktatásba jelentkezők számának drasztikus csökkenése
Korábban több cikkünkben foglalkoztunk már azzal, mekkora problémát okoz már most az országban a pedagógushiány, legyen szó tanárokról vagy óvónőkről. Ezeknek az egyetemi szakoknak ráadásul közös jellemzője, hogy azon túl, mennyire kevés a jelentkező, a képzési idő végére még felvett hallgatók jelentős része is lemorzsolódik. A Felvi statisztikáit böngészve kiderül, hogy az idén szeptemberben sem töltik fel majd az elsőéves hallgatók a tanárokat, tanítókat és óvodapedagógusokat képző intézmények padsorait, hiszen minden egyes területen csökkent a jelentkezők száma – noha már tavaly is meglehetősen alacsony volt az érdeklődés ahhoz képest, hogy ezeken a területeken hányan vannak a nyugdíjkorhatár közelében.
(Forrás: 24.hu)
2020.04.14.
Pléh Csaba: Káoszt vártunk, de a tanárok feltalálták magukat
Ahhoz képest, hogy az utóbbi tíz évben egyre inkább centralizálódott a magyar oktatás irányítása, most a drámai körülmények miatt egy decentralizált helyzet jött létre. „Nagyon sok energia szabadul fel, az új eszközök, felületek és az új módon bemutatott tartalmak kezelése során pedig mind a diákok, mind a tanárok nagyon sokféle új tudásra tesznek szert.” Pléh hangsúlyozza, hogy a megbecsültségük hiánya és a centralizáció miatt kialakult másodlagos szerepük ellenére a tanárok igen jól képzett értelmiségiek, akik igenis képesek új helyzetek megoldására.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.13.
Karanténpedagógia a közoktatásban
A tanártársadalom magára hagyatottságában önállóságot is kapott, a legtöbb tanár szabadon választhat a különböző online lehetőségek közt. Kulcsfontosságú lett a tanárok kreativitása, eltökéltsége és teherbírása, ezekre szükség is van az új eszközök felfedezésekor. A pedagógusok támaszra is lelhetnek a különböző tanárblogokban, ahol akár ismeretlen tanárkollégák nyújtanak egymásnak segítő kezet.
(Forrás: Tani-tani online)
2020.04.13.
Extrák a tantervben: idén a sakkozás a favorit
Középiskolában a rendészeti ismeretek, általánosban pedig például a honismeret az egyik legkedveltebb szabadon választható tantárgy az idei tanévben – tudta meg a Magyar Nemzet. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma tájékoztatása szerint az iskolák csaknem harminc különleges kerettanterv közül választhatnak a következő tanévben is, hogy a szabadon tervezhető időkeretet kitöltsék. A diákok így tanórai keretek között mehetnek tehenet fejni, vitorlázni vagy lovagolni.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.13.
Online iskolai zaklatás
A koronavírus járvány idején virtuális tantermekben folyik az oktatás. Az online órákon a tanár legtöbbször nem látja, ott van-e a diák a képernyő előtt, s azt, hogy a tanulók a számítógépen hogyan kommunikálnak egymással. A szülőké a felelősség, hogy gyermekük se áldozat, de bántalmazó se lehessen. Az iskolapszichológus a Magyar Nemzetnek hangsúlyozta: az online bántalmazások fájóbbak lehetnek, mivel a világhálón többen tudomást szerezhetnek róla.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.13.
Biztos, hogy most egyeseket kell szórni testnevelésből?
A távoktatásra áttért iskolarendszer egyik legfurább feladata, hogy miközben a gép elé várja a gyerekeket, egyben mozgásra is kellene bírnia. Nem könnyű azonban a mindennapos testnevelést ilyen körülmények között elvárni a gyerekektől, pláne nem könnyű ellenőrizni és értékelni azt. A videós bizonyíték erre egyébként nem jogszerűtlen, csak nem biztos, hogy a legjobb módszer.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.13.
Ezeket érdemes lenne a kormánynak is átgondolni - végzős diákok levele az érettségiről
Nyílt levelet írtak a budapesti Lauder Javne Iskola végzős diákjai Maruzsa Zoltánnak - a köznevelési államtitkárnak - és az Oktatási Akciócsoportnak. Maruzsa Zoltán a múlt heti sajtótájékoztatón bejelentette: döntés még nem született a 2020-as érettségiről, de hivatalos javaslatuk szerint idén szóbeli érettségi vizsga nélkül zajlana le a vizsgaszezon. A diákok az egyik legégetőbb résszel kezdik levelüket: érettségi készülésüket - ami alapból stresszes - felborította a jelenlegi helyzet, és komoly bizonytalanság nehezedik rájuk. Szerintük a kijárási korlátozással szembefordulna, ha megtartanák az érettségi vizsgákat.
(Forrás: eduline)
2020.04.13.
Nemzeti Pedagógus Kar: a nem felvételiző diákok akár megajánlott jegyet is kaphatnának az érettségin
Az egészség védelme az elsődleges szempont az érettségi lebonyolításában, ezért a vizsga módját és időpontját a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzsnek kell meghatároznia – mondta Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a Kossuth rádióban. Horváth azt is elmondta, a jelenlegi elképzelés szerint csak az írásbeli vizsgákat tartanák meg, de még sok nyitott kérdés van ezzel kapcsolatban is. Például, hogy mi történik akkor, ha valaki nem tudja teljesíteni a feltételeket, ha betegség miatt nem tud részt venni az írásbelin, valamint vannak olyan tantárgyak is, amelyeknél nincs írásbeli vizsga – sorolta.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.13.
19 éve nem jelentkeztek ilyen kevesen egyetemre: nem lehet csak demográfiai okokkal magyarázni
A jelentkezők számának ilyen mértékű csökkenését biztos, hogy nem lehet csak demográfiai okokkal magyarázni – vélekedett Nahalka István oktatáskutató. Szerinte több tényező állhat a háttérben: egyrészt tovább növekedhetett a külföldi egyetemre jelentkezők aránya, másrészt pedig csökkenhetett azoknak a száma, akik nem rögtön érettségi után tanulnak tovább (egy évben átlagosan 70 ezer középiskolás érettségizik, vagyis az egyetemre jelentkezők között sokan vannak, akik korábban érettségiztek). De befolyásoló tényező az állami férőhelyek központi meghatározása, illetve a hátrányos helyzetű családokban élők egyre nagyobb arányú kiszorulása is az oktatási rendszerből.
(Forrás: népszava)
2020.04.12.
Nyílt levélben fordultak a Lauder végzős diákjai a köznevelési államtitkárhoz és az Oktatási Akciócsoporthoz
Nyílt levelet írtak egy alapítványi iskola végzős diákjai a köznevelési államtitkárnak és az Oktatási Akciócsoportnak. Levelükben az államtitkár által a koronavírus-járvány okán belengetett, az érettségi szervezésével kapcsolatos elemeket nehezményezik, valamint alternatív javaslatokat is kínálnak az érettségi lebonyolítására.
(Forrás: Oktatás átlátszó )
2020.04.12.
„Hatalmas pacsi a tanárainknak!” – Egyszerre kihívás és csapatmunka a digitális oktatás
Rendkívül rövid idő alatt kellett átállnia az iskoláknak egy teljesen más működési formára, de a tapasztalatok azt mutatják, sok helyen sikerrel vették az akadályt. A megpróbáltatásoknak azonban még nincs vége: a pedagógusok, diákok és szülők együttes munkájára van szükség ahhoz, hogy a rendszer megfelelően működjön.
(Forrás: 24.hu)
2020.04.12.
Radó Péter: A rendszer-szabályozási eszköztár és a NAT
A továbbiakban négy kérdésre szeretnék tömör választ adni: (1) Milyen elemekből áll a közoktatás teljes rendszer-szabályozási eszközparkja? (2) Az elmúlt bő három évtizedben milyen pályán haladt a rendszer-szabályozás egésze Magyarországon? (3) Miért tekinthető radikális vízválasztónak a 2011-es közoktatási törvényi szabályozás? (4) Mindezek alapján mi a szerepe a 2020-as NAT-nak?
(Forrás: Tani-tani online)
2020.04.10.
Shoutout – kiáltvány (a.k.a. sírva könyörgés) az általános iskolák tanáraihoz, SZÜLŐKTŐL
Kisgyerekes szülő vagyok. Több is van itthon, bevallom. És rögtön az elején leszögezném, hogy sok szempontból jó ez az új rendszer.Sokat lehetünk a gyerekeinkkel, és ha már dolgozni kell, sokan magunktól is nem a munkatárs, hanem a család közelében tennénk azt, napi 6-8-10(stb.) órában. (Van persze ennek is pro és kontra része, egyrészt mackó/kávé/napsütés/kert, másrészt visító gyerekek a konferenciahívás hátterében, de ezt most hagyjuk.)De.És ez nagy DE.Mi, szülők, eljutottunk addig a pontig, amikor, ha valami nem változik meg sürgősen,meg fogunk zakkanni. De tényleg.
(Forrás: Carrie)
2020.04.10.
Az érettségi megtartásáról szóló döntés igen vakmerő, és igen kevéssé bátor
A Pedagógusok Szakszervezete és a Nemzeti Pedagógus Kar üdvözölte a javaslatot, csak apróbb aggályokat vetett fel vele szemben. Sokan vagyunk azonban, akik a döntést elfogadhatatlanul vakmerőnek, ugyanakkor igen kevéssé bátornak tartjuk. A javaslat elfogadhatatlanul vakmerő, mert veszélyhelyzetben is meg kívánja tartani az érettségit, vállalva – valóban vállalva? – ennek minden kockázatát. Maruzsa Zoltán korábban azt is kijelentette, hogy ha a májusban tartott érettségi kockázata kisebb, mint ha később rendezik, akkor májusban tartják meg a vizsgákat.
(Forrás: mérce)
2020.04.10.
Általános iskolai beiratkozás: nem kötelező személyesen
Hétfőn megkezdődött az általános iskolai beiratkozás, a koronavírus-járvány miatt azonban ez a folyamat sem úgy zajlik, ahogy korábban megszoktuk. Az aktuális szabályokról a Klebelsberg Központ tájékoztatta a Magyar Nemzetet, mint kiderült: ezúttal minden intézhető online, és a lakóhely szerinti körzetes iskola mindenkit automatikusan felvesz, aki nem jelzi, hogy másik intézményt választott.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.10.
Senki se maradjon jövedelem nélkül az oktatásban
A megbízási szerződéssel dolgozó pedagógusok, napközis tanárok és a digitális eszközök használatával hadilábon álló nyugdíjas tanárok sem veszíthetik el állásukat az online munkarend miatt. A Klebelsberg Központ nyomatékosan kéri a tankerületeket, hogy találjanak feladatot azoknak is, akik a rendkívüli körülmények között az eredeti teendőjüket nem tudják ellátni. A Pedagógusok Szakszervezete üdvözli a központi iránymutatást.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.10.
Megszüntetett vizsga, eltörölt tantárgyak – nem csak vírus formálta át az érettségiket
Volt olyan évfolyam, amelynek egyszerűen eltörölték az érettségijét. Volt olyan, amelyik nem kapott osztályzatot a vizsgára és csak két kötelező tárgyat írtak neki elő. Olyan is volt, amelyiknek az év végi matekjegye került be az érettségi bizonyítványába. Az atipikus érettségik 2020-ban új elemmel gazdagodnak: ezúttal nem csalás, nem politika, hanem a vírus ír történelmet. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár bejelentése szerint csak írásbeli tesztek lennének, a kormány jövő héten dönt.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.08.
Lőrinc László: Esztelen öncsalás a történelemtanítás új kerettanterve
„Már az előző életemben sem hittem a reinkarnációban.” Nagyjából így érvel a sikerorientált történelemoktatás mellett a 9-12. osztályos gimnáziumi kerettanterv (KTT). Ami meglepő, hiszen e részletező szabályozás megjelenése előtt, a már ismertté vált keretdokumentum, az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) támogatói épp azt emelték ki, hogy eddig a magyar történelem tanítása „nagyon sokszor a tragédiákra volt kihegyezve”, az „eddigi narratíva szerint besenyő vereség [volt] a honfoglaláskor, augsburgi vereség a kalandozásokkor, majd [jött] a tatárjárás, tehát alapvetően az Árpád-kori történelem minthogyha csak verségekből állt volna”. Ezek Nánay Mihály, a 2016-ban alapított Történelemoktatók Szakmai Egyesülete (TSZE) elnökének egy vitában elhangzott szavai.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.08.
A gyerekekkel mi lesz?
Azok a gyerekek, akik meleg étkezést az iskolában kaptak eddig, most otthon esznek, ha van mit.A járvány idején a gyerekek a leginkább veszélyeztetett csoportot alkotják – nem egészségileg, hanem azért, mert az iskolából való tartós kiesés hosszú távra befolyásolhatja a jövőjüket. A családokra hatalmas teher és felelősség hárul amiatt, hogy a gyerekek ezt az időszakot átvészeljék súlyosabb következmények nélkül. A gyerekeket felügyelni, etetni és oktatni kell. A kormány válságkezelő csomagja erről teljesen elfeledkezett.
(Forrás: g7.hu)
2020.04.08.
Nem kötelező érettségiznie most annak, aki nem felvételizik
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) üdvözölte a javaslatot. Mint közleményükben írták, örülnek, hogy az oktatásért felelős akciócsoport elfogadta a PSZ korábbi javaslatát arról, hogy csak egyféle vizsgát tartsanak. Továbbá bíznak abban, hogy a szakképzésben a szakmai érettségi és a szakvizsgák is megszervezhetők lesznek. Hangsúlyozták: az írásbeli érettségi megszervezése és megtartása se veszélyeztesse egyetlen tanuló és pedagógus, továbbá hozzátartozóik egészségét, életét. Az érettségi vizsgák alatt minden iskolaépületben legyen elegendő fertőtlenítőszer, gumikesztyű, szájmaszk, és minél kevesebb számú vizsgázó tartózkodjon órákon át egy tanteremben.
(Forrás: népszava)
2020.04.08.
Lazítsanak a buktatás feltételein - 25 helyett 20 százalék legyen a határ
Ha nem lesznek megajánlott jegyek, csak írásbeli vizsgák, akkor az elmaradó szóbeli vizsgákkal elmaradnak a javítási lehetőségek is idén. Hiszen a szóbelivel, eddig százalékokat javíthattak a vizsgázók. Korábban több iskolaigazgató ezt kérte, a bejelentés alapján viszont érettségizni kötelező, de aki akarja, eltolhatja következő tanévre.A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, Horváth Péter a hvg.hu-nak azt mondta, az akciócsoport ülésén kérték, hogy a buktatás feltételein lazítsanak, 25 helyett 20 százalék legyen a határ. Ilyen részletekbe Maruzsa Zoltán most nem ment bele, így nem tudni, hogy ezt is megfontolja-e a kormány. Horváth Péter szerint minden körülményt mérlegelve a legelfogadhatóbb javaslat született.
(Forrás: eduline)
2020.04.08.
Csak írásbeli érettségi lehet idén
Ha a járványügyi helyzet lehetővé teszi, május 4-én elkezdődhet az érettségi - közölte Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár. Az oktatásért felelős akciócsoport azt javasolja a kormánynak, idén csak írásbeli érettségi legyen, ezzel ugyanis jelentősen lehet csökkenteni a találkozások számát, és a felvételi, illetve a szeptemberi felsőoktatási tanévkezdés sem kerül veszélybe.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.08.
Maruzsa: Nem lesznek szóbeli érettségik
AZ OKTATÁSI AKCIÓCSOPORT AZT JAVASOLJA, HOGY HA A JÁRVÁNYHELYZETBEN VAN RÁ MÓD, AKKOR ÉRDEMES AZ ÉRETTSÉGIT MEGSZERVEZNI.Javaslatuk szerint az előrehozott, valamint az érettségi bizonyítvány megszerzése előtti szintemelő vizsgákat törölni kell, ez 30 000 jelentkezést érintene, így legfeljebb 73 000 érettségiző maradna.Ugyanakkor megnyitják az érettségi jelentkezési felületeket, és azt javasolják, hogy aki nem felvételizik idén, tehát valójában nincs égető szüksége az érettségi eredményre, az vissza tud lépni a jelentkezéstől, és a következő tanévben nyugodt körülmények között le tud vizsgázni.Senkinek nem kötelező tehát érettségizni, ha nem felvételizik.
(Forrás: index)
2020.04.06.
Lengyelországban Minecrafttal tartják karanténban a gyerekeket
Minecrafttal és mindenféle digitális programmal tartaná otthon a lengyel digitalizációs minisztérium a fiatalokat – írja a Mashable. Létre is hoztak egy weboldalt, ahol versenyeket hirdetnek, szervereket jelentenek be, game jameket szerveznek, webináriumokat tartanak, és sok más módon igyekeznek lefoglalni a lengyel ifjúságot.
(Forrás: index)
2020.04.05.
Befullad a távoktatás ott, ahol a hó végén eladják az okostelefont
Sok a feladat, a tanárok más-más platformot preferálnak, a lógós diákok még lógósabbak, az oktatókra több munka hárul. A távoktatás még a jól ellátott fővárosi iskolákban sem zökkenőmentes. Ott pedig, ahol a hó vége felé eladják az okostelefont, hatványozottak a problémák. Sok helyen képtelenség lesz végigvinni a tanévet, pláne úgy, hogy minden ötödik diák kimaradhat az online oktatásból.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.05.
Polgármester vagy pedellus viszi házhoz a tananyagot
A koronavírus-járvány miatt bezártak az oktatási intézmények, a jobb sorsú diákok számítógép mellett, chat-csatornát használva, a pedagógusok internetes jelenlétével folytatják a tanulást. A tarnabodi gyerekek nem ilyen szerencsések, itt a legtöbb családban nincs komputer, de ha lenne, internetet akkor is csak nagyon kevesen tudnának fizetni. Így az iskola másik módszert dogozott ki – tudtuk meg Nyírfalvi Melinda igazgatótól –, a tanárok otthon állítják össze az osztályok és tantárgyak szerinti feladatlapokat, foglalkoztatókat, amelyeket az intézményben kinyomtatnak, majd hetente kétszer, kedden és pénteken a meleg ebéddel együtt kivisznek a diákoknak. Ilyenkor hozzák vissza a kitöltött feladatlapokat is, amelyeket aztán a köztes időben a pedagógusok ki is javítanak.
(Forrás: Népszava)
2020.04.05.
Gyarmathy Éva: A lehetőségek és megoldások ideje
Ha majd egyszer, reméljük hamarosan, újraindulhat az élet Magyarországon, jó lenne, ha az újraindulás új indulás és nem a régi megoldások folytatása lenne. Nagyon sokan megértették itthon és a nagyvilágban, hogy a jelen nehéz helyzet hatalmas lehetőség a változtatásra. Sőt nem egyszerűen lehetőség, hanem szükség. A régi megoldások már nem működnek, az újak azonban még csak kezdeményekben léteznek. Ezért eljött a lehetőségek és megoldások ideje a családokban, az intézményekben, a gazdasági életben.
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.05.
Tankönyvhelyzet és alternatív tankönyvjegyzék
Elkezdődött a tankönyvrendelés, megjelent a tankönyvjegyzék. A zömében állami kiadású tankönyvek között még nincsenek a NAT2020-hoz igazodók – azokat látatlanban kell megrendelni. A magánkiadóktól rendelhető könyveket és az azokat forgalmazó boltokat a TANOSZ alternatív tankönyvjegyzéke tartalmazza. Az “ingyenes” állami könyvek és tananyagok mellett a magánkiadók digitális anyagait nem támogatja az állam – annak ellenére sem, hogy azokat egyes kiadók a mostani helyzetben ingyen bocsátják a tanárok, diákok rendelkezésére.
(Forrás: CKP)
2020.04.03.
91 ezren jelentkeztek a felsőoktatásba
A 2020 szeptemberében induló felsőoktatási képzésekre 91 460-an nyújtottak be érvényes jelentkezést - tájékoztatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-t. A jelentkezők többsége állami ösztöndíjas formában szeretne továbbtanulni, a legnépszerűbb egyetem továbbra is az ELTE. A szaktárca közleménye szerint a legtöbben, 57 799-en alapképzést jelöltek meg első helyen. Osztatlan képzésre 11 719-en, felsőoktatási szakképzésre 5 132-en, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők közül pedig mesterképzésre 16 810-en jelentkeztek első helyen. Az állami ösztöndíjas képzéseket 81 350-en jelölték meg elsőként, míg az önköltséges képzési formát 10 110-en vállalnák.
(Forrás: Magyar Narancs)
2020.04.03.
Hermann Zoltán: Hány diákhoz nem jut el az online távoktatás?
z iskolák bezárásával a magyar közoktatás egyik napról a másikra online távoktatási módszerekre állt át. Mindenki tudja, hogy vannak olyan diákok, akikhez a szükséges eszközök hiányában ezen a módon nem jut el az oktatás. Az azonban messze nem ilyen egyértelmű, hogy mennyien vannak, és mekkora problémát jelenthet ez most és a jövőben a közoktatás számára.Itt az Országos kompetenciamérés 2017-es egyéni adatai alapján becsüljük meg, hogy a diákok mekkora részéhez nem juthat el az online távoktatás.
(Forrás: KRTK KTI)
2020.04.03.
A siker kulcsa, hogy ne a nyelvvizsga legyen a cél
A jó nyelvtanár számára nem az a legnagyobb eredmény, ha tanítványa nyelvvizsgát tesz, hanem ha a diák magától is szívesen néz angolul filmeket, vagy nyelvtani hiányosságai ellenére is magabiztosan, bátran szóba elegyedik a külföldiekkel. Egy új kutatás ismét bebizonyította, hogy az idegennyelv-oktatásban élenjáró iskolák titka nem más, mint az érdeklődés felkeltése, no meg persze a beszéd, a beszéd és a beszéd.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.03.
Több ezer óvodás még mindig bejár
A tantermen kívüli, digitális munkarend idején is folyamatos a gyermekfelügyelet a köznevelési intézményekben. Bár a gyermekek döntő többsége otthonról tanul, vannak kivételek, hiszen nem minden szülő tud otthonról dolgozni. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) megkeresésünkre arról tájékoztatott, hogy az iskolákban 300–500 fő a gyermekmegőrzésben résztvevők létszáma, az óvodákban pedig minimum háromezer, de olykor több mint ötezren is igénybe veszik ezt a lehetőséget. Hozzátették: a létszám naponta változik, ám mivel a teljes állományhoz képest elenyésző a bejárók aránya, ezért a tárca nem vizsgálja, hogy a szülők milyen indokkal kérik a gyermekük megőrzését.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.04.03.
Szakszervezet: veszélyben az alapítványi fenntartásba kerülő egyetemek autonómiája
Bódis József, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért felelős államtitkára szerdán jelentette be: az Állatorvostudományi Egyetem, a Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a kecskeméti Neumann János Egyetem, a Soproni Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem alapítói és fenntartói joga idén július 1-től a közvetlen állami fenntartás helyett egy kifejezetten erre a célra alapított vagyonkezelő alapítványokhoz kerül. A modellváltás első példája a Budapesti Corvinus Egyetem volt.Toronyai Gábor elmondta azt is, a Corvinust fenntartó alapítvány kuratóriuma már tavaly a szenátus bevonása nélkül módosította az egyetem SZMSZ-ét, szerinte jogszerűtlenül. A kormány most ezt a helyzetet simítaná el egy törvénymódosítással.
(Forrás: népszava)
2020.04.03.
Sok gyerekhez el sem jut a távoktatás, tömeges bukások lehetnek
A diákok ötödéhez el sem jut a digitális távoktatás, tömeges bukások lehetnek, ha nem találnak ki valamit - mondja Hermann Zoltán, az oktatásgazdaságtan kutatója, aki a legátfogóbb magyar oktatási felmérésből, a minden évben több évfolyam összes tanulójával elvégzett Országos kompetenciamérés adataiból számolta ki, hogy hányan lehetnek, akiknek eszközük sincs otthon ahhoz, hogy igazán tartani tudják a lépést.
(Forrás: index)
2020.04.03.
A Debreceni Egyetemen betegszimulátorokon készülnek a frontvonalra
Speciális szimulációs szobában készülnek a koronavírusos betegek ellátásra a Debreceni Egyetem orvosai, rezidensei és szakdolgozói – írja az MTI. Az aneszteziológiai és intenzív terápiás tanszék e-learning képzésén a koronavírus járványra összpontosító intenzív ellátási protokollokkal és ajánlásokkal ismerkednek meg a szakemberek.A távoktatáshoz gyakorlati képzés is kapcsolódik, az aneszteziológiai és intenzív terápiás klinikán a betegellátó team tagjai egy külön erre a célra kialakított és berendezett kórteremben sajátítják el a COVID-19 betegek ellátásának sajátosságait, és azt is gyakorolhatják, hogyan csökkentsék a megfertőződés esélyét.
(Forrás: index)
2020.04.03.
Kellenek-e szankciók az otthoni tanulásban is? Az iskolapszichológus válaszol
Matavovszky Dominika, iskolapszichológust kérdeztük a távoktatás lehetséges hatásairól, melyek a szülőket és gyerekeket egyaránt érintik. Arra a kérdésre, hogy lehetnek-e negatív hatásai a megváltozott szerepeknek a szülők és gyerek kapcsolatára, azt mondta a szakember: "Egy új élethelyzet, ami a legharmonikusabban működő családi rendszert is ki tudja mozdítani az egyensúlyából."
(Forrás: eduline)
2020.04.03.
Jövő héten döntenek az idei érettségiről
A diákok már egyre jobban várják a válaszokat az érettségivel kapcsolatban, azonban a Kormányinfó mai sajtótájékoztatóján még mindig nem hangzott el semmi új információ a vizsgákkal kapcsolatban. Pedig ahogy arról korábban már beszámoltunk, egy a helyzetre rálátó forrás a hvg.hu-nak azt mondta, a kormány valószínűleg ezen a héten fogja bejelenteni a döntést. A szombati sajtótájékoztatón azonban elhangzott, a végső döntést az aktuális járványügyi helyzet függvényében fogják meghozni, és erről mindenkit időben fognak tájékoztatni. Azt is kihangsúlyozták, hogy erre még húsvét előtt - tehát a jövő hét folyamán - sor kerül.
(Forrás: eduline)
2020.04.01.
Nem lesz hosszabb a tanév – elhalasztják a minősítéseket
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden pedagógusnak köszöni az elmúlt hetek áldozatkész munkáját, mely a tantermen kívüli, digitális munkarendre való sikeres átállást lehetővé tette. Az emberi erőforrások minisztere a veszélyhelyzetre való tekintettel úgy határozott, hogy a minősítéssel és tanfelügyelettel kapcsolatos folyamatban lévő eljárásokat a 2020/2021-es tanévre halasztják, az Oktatási Hivatal valamennyi érintett pedagógust közvetlenül értesíti majd az átütemezésről. A halasztás érinti a gyakornokok májusban esedékes minősítését is, melyre ugyancsak az ősszel kerül sor, így semmiféle joghátrányuk nem keletkezik.
(Forrás: kormany.hu)
2020.04.01.
Maruzsa Zoltán: az érettségi követelmények nem változtak, a felkészülést folytatni kel
Mivel még több mint egy hónap van hátra az érettségi hagyományos kezdési időpontjáig, a járványügyi kérdésekben azonban nem látnak előre egy hónapot, az érintettek türelmét kérik - mondta a köznevelési államtitkár. Hangsúlyozta: mivel az érettségi követelmények nem változtak, a felkészülést folytatni kell.
"A kormány a kellő időben meg fogja hozni a szükséges döntéseket. Ez az idő még nem jött el, de azt ígérjük, hogy még a húsvét előtt a terveket ismertetni fogjuk".
(Forrás: hvg.hu)
2020.04.01.
Iskolai zaklatás a Google Classromban - mit tehetnek a tanárok?
A diákok online kapják a tananyagot, online tartják a kapcsolatot egymással és a tanáraikkal is. A sok virtuális időtöltésnek azonban lehetnek hátulütői is. Sok oktatási csoportban felmerült a kérdés: mit tehetnek a tanárok, ha a Google Classroomban is elkezdődik a szekálás vagy egyenesen az iskolai zaklatás? Dr. Jármi Évát kérdeztük a lehetséges megoldásokról.
(Forrás: eduline)