2020.06.27.
"Nem akarunk központosítani" - mondja Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke
A digitális oktatás és a tantermen kívüli, digitális munkarend nem azonos fogalom. A digitális oktatás egy módszertani megközelítés, amely folyamatosan nyer teret a mindennapi pedagógiában, köszönhetően többek között az erre irányuló kormányzati stratégiai irányok következetes megvalósításának. A járvány miatt kialakított oktatásszervezési forma pedig egy munkarend, amely önmagában nem határozza meg az alkalmazandó módszertanokat. Az biztos, hogy az infrastruktúra bővült: az iskolákban mintegy 350 ezer digitális eszköz van, amelyekből sokat használtak most a tanárok és diákok, illetve be is mehettek az érintettek az intézményekbe, hogy használják ezeket. Csak az elmúlt két évben mintegy 40 ezer pedagógus továbbképzését biztosítottuk digitális módszertanokból, ennek most kiváló hasznát vehették. Új gépeket is beszereztünk, 47 ezer laptop és 30 ezer tablet ment ki az iskolákba a konvergencia régiókban, 28 ezer pedig a Közép-Magyarországi Régióba az elmúlt két évben.
(Forrás: Népszava)
2020.06.27.
Dicsérik a történelemtankönyveket a szaktanárok
Jelentősen csökkent a tananyag, megszűntek a felesleges ismétlődések és egészségesebb lett a magyar, illetve az egyetemes történelem közti arány – így értékelte a Magyar Nemzetnek az új generációs tankönyveket a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete elnöke. Nánay Mihály nem ért egyet az ellenzéki kritikákkal, szerinte az új tantervi alapelvek sikeresen érvényesülnek a kötetekben.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.27.
A hét vitája - Iskolaórök
Szeptembertől 500 közoktatási intézménybe küldene iskolaőröket a kormány, akiknek ahhoz is joguk lenne, hogy a 12 éven felüli diákok ellen testi kényszert alkalmazzanak, de a jogos önvédelem keretein belül akár gumibottal vagy gázspray-vel is felléphetnének a diákok ellen. Mai adásunkban Sárosi Péter, a Jogriporter Alapítvány igazgatója és Ander Balázs országgyűlési képviselő, a Jobbik alelnöke ütköztette a véleményét a kormány tervéről.
(Forrás: Partizán)
2020.06.27.
A tanárok digitális képzésén múlik a jövő generáció sikere
Újabb, mintegy hetvenezer dolláros támogatást kapott a Microsoft Skills and Employability programjából a magyar HTTP Alapítvány, amely idén a pedagógusok mellett, munkanélküliekre is kiterjesztette képzési programját, hiszen a munkát keresők könnyebben találnak új állást, ha ismerik a legmodernebb technológiákat, vagy magabiztosan kezelik például a felhő alapú megoldásokat, mint amilyen a Microsoft365. A HTTP Alapítvány programja az informatika tanárok bevonásával errálláste is hangsúlyt fektet a közeli jövőben.
(Forrás: Microsoft)
2020.06.25.
Ceglédi Zoltán: Koriander Tagozat!
Magyarórán írtak már létező hivatalnak adekvát hivatalos levelet, vagy továbbra is „levélformában ajánlják barátjuk figyelmébe A kőszívű ember fiai című regényt”? Nagyon szeretem a kőszívűt, ez így volt már hatodikosként is, de eszembe nem jutott volna róla levelet írni valamelyik haveromnak. Ma sem tenném. A hivatal felé muszáj. Aztán: önmagáért való barkácsoláson túl, meg az ezredik „a legjobb ajándék a kézzel készített” helyett-mellett felmerül esetleg, hogy a hétköznapi háztartási feladatokon egyszer átmenjenek? Tiplit a falba, izzót meg csapszűrőt cserélni, mosógépet bekötni, meg ezer más dolog, amit milyen jó lenne már nem felnőttként bénázva megtanulni. Járvány idején látszik az is, hogy biológiából sem volt annyira gyakorlatias a képzés, a zöld szemesostoros meg a nemiszervek keresztmetszeti képe semmit nem adott hozzá a jelenlegi tudásunkhoz. A kommentek pedig a mondatelemzésre és definíciók biflázására alacsonyított nyelvtanoktatás hibáira mutatnak rá.
(Forrás: szeged.hu)
2020.06.25.
A gyerek nem attól fog szexelni, ha beszélnek neki a szexről és a testről- a lengyel "STOP PEDOFILIA"- tervezet margójára
Nagyon nehéz egyetlen rövid cikkben összefoglalni mennyi félreértés, csúsztatás, hamis mítosz, téves következtetés van abban a kezdeményezésben, ami most Lengyelországban a Parlament elé került. A jogszabálytervezet a „Stop Pedofília” címet viseli, és a megfogalmazás szerint a „kiskorúak szexuális tevékenységének nyilvános dicséretét és előmozdítását” fenyegeti büntetőjogi következményekkel. Ahogy az egyik előterjesztő fogalmazott: „A szex túl intim dolog ahhoz, hogy beszéljenek róla az iskolákban”. Az előterjesztés ellenzői szerint viszont a készülő törvény valójában a gyerekek szexuális felvilágosítását és a fogamzásgátlással kapcsolatos ismeretek iskolai oktatását tiltja. Ha ez így lenne, az baj lenne, állítja dr. Gyurkó Szilvia gyerekjogi szakember.
(Forrás: hintalovon.hu)
2020.06.25.
Egyre kevesebb az általános és középiskolás, a tanár és az óvodapedagógus is
6 ezer fővel csökkent az általános iskolás nappali tanulók száma. Az elemzés szerint a csökkenés egyrészt az adott korosztály népességfogyásának, másrészt a 6 éves gyerekek nagyobb arányú óvodában maradásának is köszönhető – írják. Ez a nagy mértékű csökkenés szélsőséges esetekben iskolabezárással is járhat, legalábbis idén januárban egy Bács-Kiskun megyei iskoláról kiderült, hogy a csekély tanulólétszám miatt megszüntetik az oktatást. És a tanárok száma sem mutat nagyon mást a diákokéhoz képest. Az általános iskolákban foglalkoztatott pedagógusosok száma 75 ezer fő, ami 1,4 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. A csökkenés pedig öt éve folyamatos.
(Forrás: eduline)
2020.06.25.
Tanárok szerint nem csökkentik a tananyagot, és sok helyen tévesek is az új magyar és történelem tankönyvek
A tavasszal elfogadott új nemzeti alaptantervet (NAT) követve kutyafuttában készültek el az új történelem és magyar tankönyvek, számszerint négy-négy verzió (kettő az ötödikeseknek, kettő a kilencedikeseknek) mindkét tantárgyból. A hvg.hu által megszólaltatott pedagógusok nagyon elégedetlenek ezekkel, szerintük azok még az új NAT célkitűzéseinek sem felelnek meg. Az alaptanterv ugyanis a nemzettudat erősítését, a gyerekközpontúságot és a 21. századiságot jelöli meg célként, a nyilatkozó tanárok azonban úgy látják, utóbbi kettő teljes egészében a nemzettudatnak rendelődik alá, és még a korábbi tankönyvekhez képest is kevésbé érvényesülnek.
(Forrás: mérce)
2020.06.25.
Harminc éves módszertani visszalépés az új történelem tankönyvekben? (videó)
Az ATV Start vendége Repárszky Ildikó alelnök, Történelemtanárok Egylete.
(Forrás: atv)
2020.06.25.
FELMÉRÉS: A DIGITÁLIS MUNKAREND AZ OKTATÁSIRÁNYÍTÁS KUDARCA
A digitális távoktatást a kormányzat sikertörténetként adja el. Felmérésünkből azonban kiderül, amit persze mindenki sejtett: az oktatásirányításnak alig volt köze a digitális munkarend konkrétumainak megszervezéséhez. A pedagógusok fokozott stresszről, az oktatás lebonyolításával kapcsolatban saját zsebből fizetendő költségekről, egészségkárosodásról számolnak be, és jól kirajzolódik az is, hogy az oktatásirányítás intézményei egyszerűen képtelenek voltak konkrét segítséggel – vagy akár eszközökkel – hozzájárulni a távoktatás hatékony lebonyolításához.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2020.06.24.
LEHET TÁVOKTATNI, DE AZT NE NEVEZZÜK EGYETEMNEK!
Sokkal kevésbé volt így pezsgő a tanítás, elveszett a motiváció és az inspiráció, hogy az órákon együtt gondolkodjanak a résztvevők, hiányoztak a tanítást és a tanulást nagyban megkönnyítő metakommunikációs jelek, nem volt érzékelhető a csoportdinamika, és mindenkinek fura volt egy légüres térben a kamerának beszélni még akkor is, ha a képernyőn látta a többieket. Online ráadásul elveszik az egyetem egyik kardinális funkciója, a közösségi élményszerzés és a lehetőség annak a kapcsolati hálónak az építésére, ami hatalmas előnyökhöz juttathatja az egyetemi szféra szereplőit akár a szakmai, akár a magánéletükben.
(Forrás: azonnali.hu)
2020.06.24.
A digitális munkarend a jövőben is az iskolai oktatás része lehet
A nemzeti köznevelési törvény változtatása értelmében a tanév bizonyos időszakában vagy valamilyen speciális esetben miniszteri rendelet tenné lehetővé a digitális tanítást. A szabályozás egyetlen esetben sem írná elő kötelezően azt, csupán lehetőséget adna arra garanciális szabályok beépítésével és jellemzően három esetben:
a május–júniusi érettségi vizsgaidőszakot megelőző két hétben a végzősök számára, abban az időszakban, amikor az önálló felkészülés nagyobb hangsúlyt kap, A szombatra áthelyezett munkanapokon és vis maior helyzetekben.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.24.
Kevesebb ráfordítással nagyobb kontroll, erről szól az egyetemek alapítványi kiszervezése
Összesen nyolc egyetemet privatizál az állam 2020-ban a Corvinus Egyetem mintájára - az újonnan létrehozott vagyonkezelő alapítványok azonban nem kapnak majd olyan vagyont, ami megalapozhatja az önálló gazdálkodásukat. A „magánegyetemek” továbbra is állami finanszírozásból működnek majd, az élükre kinevezett kuratóriumok azonban gyakorlatilag teljhatalmat kapnak az intézmény irányításában.
A szenátus hatásköreit könnyen megvághatják, egyes jogértelmezések szerint pedig még a rektor demokratikus megválasztását is megkerülhetik.Ennek ellenére nem minden átalakuló egyetemen alakult ki tiltakozás az átalakulás ellen. Igaz, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen kívül nem nagyon van másik intézmény, ahol a kormányoldal kultúrharcos célok szolgálatába állítja a modellváltást.
(Forrás: 444.hu)
2020.06.24.
Őstörténeti legendákat tettek a történelemtankönyvekbe
Szeptemberben jön az új NAT szerinti történelemtanítás, meg is vannak az új tankönyvek, körbe is ment a sajtón, hogy az egyikbe Szent Erzsébet illusztrációjaként bekerült az állami üdülési program finom kis promója is. De az új tankönyvek azt is kézzelfoghatóvá tették, hogy milyen mélységben változik a kötelező tananyag: miközben a kronológiai tárgyalás megmaradt, az általános iskolai anyag a következő tanévtől egyetlen lecke Egyiptommal, egy pár oldalas Hellásszal és ugyanannyi Rómával folytatódik. Ez azt jelenti, hogy mostantól az általános iskolások nem tanulnak semmit az őskorról, ahogy például Mezopotámiáról sem.
(Forrás: index)
2020.06.24.
Avítt, lapos, történelmet hamisít -–Kiakadtak a magyar- és történelemtanárok az új NAT-hoz készült tankönyveken
Nemcsak a sokat bírált, három év alatt hazafiasított alaptantervben, hanem a hozzá készült tankönyvekben is sok helyen tetten érhető, ahogy a kormány politikai szempontjai felülírták a szakmai elveket, sőt, néhol a tényeket. Bár a Horthy-kedvelő Takaró Mihály részvétele miatt sokan az irodalomkönyvektől tartottak, ezek "csak" zsúfoltak és unalmasak, a történelemkönyvek viszont az általunk megkérdezett tanárok szerint konkrétan is hamisítanak, csúsztatnak.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.23.
Rétvári: A tanárok telefonon riaszthatják az iskolaőröket
Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára további részleteket árult el a felállítandó iskolaőrségről. Mint mondta, az iskolaőrök a rendőrség állományába tartoznak majd, és a tanárok egy applikáción keresztül riaszthatják őket, ha valamilyen erőszakos cselekményt tapasztalnak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.23.
Digivihar
A koronavírus-járvány miatt elrendelt tantermen kívüli munkarend egyik napról a másikra forgatta fel az iskolai hétköznapokat: a tanároknak, diákoknak, szülőknek gombnyomásra kellett átállniuk digitális üzemmódba. A XXI. századi elvárások hirtelen berobbanása azonban nemcsak őket, hanem az egész oktatásirányítást váratlanul és felkészületlenül érte. Hiába van évek óta Digitális Oktatási Stratégiánk, Digitális Pedagógiai Módszertani Központunk, az oktatási kormányzatból senki nem lépett elő az íróasztal mögül, hogy gyors és hathatós segítséget nyújtson. Márpedig, Orbán Viktor miniszterelnök szavaival élve: „ha nincs legény a gáton, elveszünk”.
(Forrás: Népszava)
2020.06.23.
A Történelemtanárok Egyletének első, „gyorsreagálású” észrevételei a 2020. június 17-én nyilvánosságra hozott átdolgozott történelemtankönyvekről
(Forrás: tte.hu)
2020.06.23.
Mire vagy kötelezhető nyáron, és mire nem?
Ez a tavasz más volt, mint a többi, és a rendkívüli helyzet az oktatásban dolgozók nyarát is alaposan átszabhatja. Sorra érkeznek a hírek arról, hogy az oktatásirányítás korrekt viszonyok és megfelelő bérezés helyett ismét nyomásgyakorlással és még több ingyenmunkával igyekszik megoldani a kialakult helyzetet. Összefoglaltuk, milyen jogaid és kötelességeid vannak nyáron.
(Forrás: ne dolgozz ingyen)
2020.06.23.
Senki sem akar úgy tanulni, hogy közben fáj a hasa, ha az iskolára gondol
2015-ben alakult meg a Budapest School, Halácsy Péter úgy véli, kezdetekben naivak voltak, de azok a célok, amelyekért létrejött az iskola, mára kiforrtak. Ősztől a reményeik szerint egy általános iskolát, gimnáziumot és egy technikumot is indítanak.
(Forrás: Nők Lapja)
2020.06.23.
Átlagosan 51 ezer forintot költöttek saját zsebből a pedagógusok, hogy tudjanak dolgozni a koronavírus alatt
Bár a kormány sikertörténetként kommunikál a digitális oktatásra való átállásról, ha beszélhetünk is sikerről, az semmiképp nem a kormány érdeme, az elmúlt három hónapban megvalósult oktatás pedig nem igazán nevezhető digitálisnak. Hogy kiderüljön, hogyan élték meg a néhány óra alatt lezajló teljes átszervezést az érintettek, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) országos felmérést készített. A kielemzett adatok első részét most közölték.
(Forrás: mérce)
2020.06.23.
Hátráló állami oktatás: egyre több és több egyházi iskola van
A legutóbbi tanévben az egyházak által fenntartott általános iskolák száma 18-cal, a gimnáziumoké 19-cel emelkedett, miközben a párhuzamos állami tanodáké 9-cel, illetve 10-zel csökkent. E két iskolatípus felekezeti irányítás alatt álló intézményeiben nagyjából két-két ezerrel tanultak többen, mint egy évvel korábban.Az állami általános iskolákban mindeközben 8 ezer fővel csökkent a létszám. Az évtizedek óta tartó tendencia alapján egyre inkább úgy tűnik, hogy a közoktatási intézmények átjátszásával burkolt módon missziós, hittérítő gyakorlatot folytat, illetve segít elő az állam.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.22.
"Lementem a boltba tejért és úgy tudtam meg, hogy kereshetünk új iskolát"
Esélyt sem kaptak a mártélyiak az iskolájuk megtartására, mert a "vasalódeszkás tanárt" megregulázó tankerületi vezető későn döntött az átszervezésről. Ráadásul, hivatalosan még nem is értesítették őket a döntésről, amely ellentétes a kormány "kisiskola" koncepciójával. Tiltakozásként az érintettek 200 kilométert futnak: Mártélyról egészen a köznevelési államtitkár íróasztaláig.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.20.
Az érettségi jó alkalom felmérni az iskolák kormány iránti elkötelezettségét
Idén nem jött postás, csak egy e-mail. Ráadásul az üzenet meglehetősen későn érkezett: elküldésekor már több iskolában is befejeződtek az érettségi vizsgák erre a tanévre. Ahol pedig még éppen zajlottak a szóbeli feleletek, ott az igazgatónak biztosan nem volt alkalma otthagyni mindent, és elrohanni a kormányhivatalba a miniszterelnöki üdvözletekért. Így valószínűleg a legtöbb diák utólag, postán fogja megkapni a neki szóló kormányfői szavakat. Ebben az esetben kézenfekvő a kérdés: nem lett volna egyszerűbb, ha a hivatal közvetlenül a gyerekeknek küldi, hogy időben megkaphassák?
(Forrás: b1blog.hu)
2020.06.19.
„Kirúghattak volna azért is, mert a sajtóhoz fordultam, de inkább a véleményemért rúgtak ki” (videóval)
Fodor István kért, hogy ne menjek a sajtóhoz, most, miután kirúgott. Mondtam is neki, hogy figyelj István, ne haragudj, de az első dolgom lesz a sajtóhoz fordulni, hiszen továbbra sincs más lehetőségem. Nagyon kényelmetlen volt egyébként ott lenni az irodában. Már nem számítottam rá, hogy kirúgnak. Azt hittem, legfeljebb egy megrovást kapok, mivel az ügyet már lezártnak tekintettük. Ez is volt a hivatalos álláspont. Aztán azt mondtam, hogy a végeredmény sajnálatos.Erre a mondatomra hivatkozva mondja Fodor István, hogy nem álltam le? Végeredménynek neveztem a döntést és el is fogadtam, de a véleményemet attól még úgy gondolom, szabadna elmondanom.A tankerületi igazgató azt gondolja, hogy most béke van az iskolában? Ki kell ábrándítsam, elkeserítő a hangulat az iskolában, de csöndben vannak a kollégák. És csöndben is maradnak ezután.
(Forrás: nyugat.hu)
2020.06.19.
HUNOK, DISNEY-CSODASZARVAS, KEVESEBB TANANYAG: ÁTNÉZTÜK AZ ÚJ TANKÖNYVEKET!
Szerintem azonban a dolgot valahol máshol kell keresni és nem a tantervben: a dualizmus kurucnosztalgiája, a Horthy-korszak sérelmi-revizionista, a magyar történelmet szenvedéstörténetként ábrázoló kultúrpolitikája, a Rákosi-éra „utolsó csatlósságot” hangsúlyozó narratívája, a kádárizmus akolmeleg, nemzeti kérdéseket kizáró szemlélete, majd a rendszerváltást követő vadkapitalizmus kereskedelmi televíziózással terhelt konzumerizmusa mind-mind hozzáadott egy téglát ehhez az építményhez. A defetista vád pedig csak a napjainkban dúló „kultúrkampf” harcosainak bunkósbotja. Mind a tantervi, mind a tankönyvi változás szembetűnő – mennyiségi és történelemszemléleti (ha tetszik: ideológiai) szempontból egyaránt. Nem tudom, mi lesz belőle, mert megalkotásakor hiányzott a szakmai párbeszéd (egyesek ezt utólag akarják lefolytatni).
(Forrás: azonnali.hu)
2020.06.19.
SOK SZÜLŐ ÚGY ÉRZI, HOGY A JÁRVÁNY IDEJÉN AZ ISKOLA CSERBENHAGYTA A GYEREKEKET
Az ilyen vagy olyan okokból már alapból hátrányból induló, például sajátos nevelési igényű (SNI-s) tanulók és szüleik közül sokan még inkább értetlenül állhattak a Maruzsa-féle helyzetértékelés előtt. A Qubitnek nyilatkozó szülők túlnyomó többsége szerint gyermekeiket az iskola és a pedagógusok jóformán teljesen hátrahagyták a rendkívüli helyzetben. Bár a körkép nem reprezentatív, a kiragadott példák nemcsak azt érzékeltetik jól, milyen volt valójában a távoktatási sikertörténet Magyarországon, hanem azt is, mennyire tekintik partnernek a szülőket a tanárok, és mennyire transzparens a hazai oktatási intézményekben a kommunikáció tanárok és a szülők között.
(Forrás: Qubit)
2020.06.19.
Ösztöndíjjal segítik a bukott tanulók felzárkózását
Új módon zárkózhatnak fel társaikhoz a lemorzsolódó fiatalok a következő tanévtől. Elindul a korábbi szakképzési Hídprogramot felváltó Dobbantó program, amely alternatív tanulási utat biztosít azoknak a fiataloknak, akik még alapfokú végzettséget sem tudtak szerezni, tehát a nyolcadik osztályt sem fejezték be. Főleg magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó vagy a rendszerből már kisodródott 16–25 éves fiatalok kaphatnak itt második esélyt. A Dobbantó program a munkaerőpiacon hasznos alapkompetenciák fejlesztésére koncentrál.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.19.
Bíróság küldi iskolába a hatéveseket
Esélyük sincs szembeszállni a szülőknek az Oktatási Hivatallal (OH), ha azt szeretnék, hogy hatéves gyermekük iskolakezdés helyett szeptembertől még egy évig inkább óvodában maradjon, de az OH ezt nem engedélyezte. Az egyetlen út a bíróság, de az eddigi eljárások többsége a szülők keresetének elutasításával végződött – számolt be tapasztalatairól a Szülői Hang Közösség képviselője, Miklós György. A tankötelezettség megkezdésének és az iskolaérettségi vizsgálatok szabályainak szigorítása miatt ugyanis idén januártól az óvoda és a szülő helyett csak az OH döntheti el, hogy egy hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyermek szeptemberben iskolába megy vagy további egy évig még óvodai nevelésben részesülhet. Ha a szülő az utóbbit szeretné, az OH-nál kell kérvényeznie. A kérvényekről a hivatal egymaga dönt.
(Forrás: Népszava)
2020.06.19.
TRÜKKÖK SOKASÁGÁVAL ÉRTÉK EL KÁDÁRÉK, HOGY A FIATALOK NE LÁZADJANAK MÁRCIUS 15-ÉN
Március 15. ünneplésének története legalább annyira szerteágazó és összetett, mint amilyen az 1848–1849-es forradalom és szabadságharc kutatástörténete. A világosi fegyverletételt követő években a megemlékezés tiltása, a szándékolt feledtetés is akaratlanul elősegítette, hogy ’48 márciusának emléke a szabadsággal, az elnyomás elleni küzdelemmel kapcsolódjon össze, és hogy hivatalos ünneppé nyilvánítása előtt széles társadalmi bázissal rendelkezzen. Ezért az országot irányító mindenkori rezsimek emlékezetpolitikájának sarkalatos pontjává vált a ’48-as forradalom örökségének kezelése.
(Forrás: Qubit)
2020.06.18.
Még zsebpénzt is kapnak a külföldre utazó diákok
Nemcsak a nyelvi kurzusok tandíját, a diákok szállását, valamint utazását finanszírozza a kormány, hanem még zsebpénzt is biztosít a 9. és 11. osztályos tanulóknak a kéthetes külföldi nyelvtanfolyamokon — mondta el lapunknak Bartos Mónika, a magyar diákok külföldi nyelvi kurzusainak szervezéséért felelős miniszteri biztos. Kiderült: az utazások előtt nem kell szintfelmérőt írni, jelentkezni pedig a tanév során folyamatosan lehet.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.18.
Megmagyarázta az Emmi, miért nem tudott Rácz Zsófia találkozni a PSZ ifjúsági tagozatával
Reagált az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) arra, hogy Rácz Zsófia fiatalokért felelős helyettes államtitkár sorra lemondta találkozóit a Pedagógusok Szakszervezete Országos Ifjúsági Tagozatának a tagjaival. A beszélgetést 13 órakor tartották volna, de helyettes államtitkár 12.13-kor azt is lemondta. Az Emmi szerint ezt egy hivatali programváltozás miatt nem ért rá Rácz. Azt is hozzátették:Jelenleg zajlik a találkozó új időpontjának egyeztetése.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.18.
„Egy fél ország röhögött a videómon három hónapig, közben az én életemből eltűnt a humor”
Nem szereti, hogy „vasalódeszkás tanárként” híresült el, ha visszamehetne az időben, nem is csinálná meg a „digitális úszásóra” videót, ami miatt az azóta lemondott tankerületvezető meghurcolta. Felsejlik azért az ügy mögött némi politikai leszámolás is, noha erről végképp nem szeretne beszélni. Vezsenyi László nem akar népi hős lenni. Harminc éve a pályán van, szeretik a diákjai, a kollégái, most viszont az sem biztos, hogy pedagógus marad. Meglátogattuk a pedagógust, és kiderítettük a masszív vasalódeszka titkát is.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.18.
Tündérek, szivárvány és griffen lovagló huszár - ilyenek az új tankönyvek
"Nemzetileg elkötelezett, gyermekközpontú és jól használható", pluszban fantáziadús is - tegnap bejelentették, hogy megjelentek az új Nemzeti tantervhez kapcsolódó tankönyvek. Maruzsa Zoltán tegnap hangsúlyozta: a tankönyvekre "a jól használhatóság mellett a nemzeti elkötelezettség, a gyermekközpontúság és a 21. századi modernitás egyaránt jellemző". Arról nem is beszélve, hogy a könyvborítón idézett Kányádi Sándor mondatot nem maga a költő mondta, illetve ő mondta, de lakodalmi rigmusként idézte egy interjúban - írta meg közösségi oldalán többek között Nyári Krisztián író is.
(Forrás: Eduline)
2020.06.18.
Ónody-Molnár Dóra: A láthatatlan kisgimik – Íme, egy újabb hungarikum
Rengeteg stresszel jár, sok pénzbe kerül, elveszi a gyerektől a pihenő időt: mi az? Felkészülés a kisgimnáziumi felvételire. A szülők mégis ragaszkodnak ahhoz, hogy minél korábban „kimenekítsék” gyerekeiket az egységes általános iskolai oktatásból. Berényi Eszter oktatásszociológus azt kutatta, vajon miért.
(Forrás: Nők Lapja)
2020.06.18.
Logopédiai fejlesztés online. Nagy Virág írása
Elindítottuk a pilot programot; négy vidéki tanodával együttműködve és a saját tanodákban folytatva a programot végeztünk online foglalkozásokat. A tanodák kiválasztásánál szempont volt, hogy kis településeken legyenek, ahol nagyobb valószínűséggel marad el az ellátás. Így került a programba a Csörögi Tanoda, az Alsószentmártoni Tanoda, a Hernádszentandráson lévő IndaHouse Tanoda, illetve kezdetben a Motiváció Egyesület Balástyai Tanodája. A tanév elején minden tanodába személyesen ellátogattunk, és elvégeztük a szűréseket, felméréseket. A tanodában dolgozó kollégákat kértük meg, hogy segítsenek kiválasztani azokat a gyerekeket, akiknek beszéd vagy nyelvi problémái lehetnek. A 4 tanodában összesen 16 gyermeket mértünk fel, de minden tanodából csak egy gyereknek a fejlesztését tudtuk vállalni.
(Forrás: tani-tani online)
2020.06.16.
Újabb botrány a "vasalódeszkás" tankerületben: szokatlan hirtelenséggel bezárnának egy iskolát
lépést kapacitás-kihasználatlanság és az oktatás minőségével magyarázták. Dr. Putz Anita, Mártély polgármestere a lapnak azt mondta, információik szerint a tankerület azt szeretné, hogy az alsó tagozatos diákok már az idén szeptembertől egy hódmezővásárhelyi iskolában tanuljanak majd. A felső tagozatos tanítás már 2015-ben megszűnt az iskolában. A település vezetője felháborítónak tartja, hogy ilyen hirtelenséggel, a szülők megkérdezése nélkül záratnák be az intézményt.Mártélyon jelenleg aláírást gyűjtenek azért, hogy ne zárjon be az iskola és teljes a kétségbeesés:jelenleg azt sem tudják, hogy a gyerekeik hova fognak járni szeptembertől.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.15.
A szombathelyi tankerület kirúgta a zenetanárt, aki elmondta a véleményét az igazgatóról
A szombathelyi tankerület vezetése elbocsátotta állásából Rác Gábor zenetanárt, aki nyilvánosan kifogásolta a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskola igazgatójának etikailag erősen megkérdőjelezhető cselekedeteit. Az igazgató egy mesterpedagógusi vizsgán erősen lepontozta saját igazgatóhelyettesét, miközben a két másik külsős tag magas értékelést adott. A tankerület megpróbálta elsimítani az ügyet. A véleményét elmondó Rác Gábort most elbocsátották, az igazgatóhelyettest lefokozták, miközben az igazgatót senki nem vonta felelősségre.
(Forrás: index)
2020.06.15.
Értékteremtő gyermeknevelés a járvány után is
A Kopp Mária Intézet kutatása arra kereste a választ, hogyan vélekednek a pedagógusok és a szülők a gyermekek neveléséről. A válaszadásban az általános iskolák negyedik évfolyamára járó tanulók szülei és tanítói vettek részt. A pedagógusok és a szülők háromnegyede szerint a családi és az iskolai nevelési elvek összhangban vannak: a pedagógusok 77,3 százaléka, a szülők 76,5 százaléka vélekedik így. A pedagógusok szerint a szülők nagy többsége, 94,4 százaléka alapvetően együttműködő az iskolával, a tanítók 98 százaléka a nevelési elveket és a gyakorlatot tekintve az iskolát szigorúbbnak tartotta, mint a szülői nevelést – olvasható a KINCS közleményében.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.15.
A diákok foglalkoztatásához is írásban megkötött munkaszerződés kell
A diákok foglalkoztatásánál is írásban megkötött munkaszerződésre van szükség, amelyben meg kell határozni az alapbért és a munkakört, ezenfelül célszerű, de nem kötelező rögzíteni a munkaviszony időtartamát, a munkavégzés helyét és a napi munkaidőt – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.15.
Végkielégítés nélkül maradhatnak azok a szakképzésben dolgozók, akik nemet mondanak új bérajánlataikra
Nem akarják kifizetni június 30-ai hatállyal a végkielégítését azoknak a szakképzésben dolgozó oktatóknak, akik úgy döntöttek, nem fogadják el új bérajánlataikat és munkaszerződésüket – hangzott el a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) hétfői online sajtótájékoztatóján. A szakképzési centrumok csak azoknak fizetnének végkielégítést, akik jogviszonyuk megszűnése után 60 napig nem tudnak elhelyezkedni, és erről nyilatkozatot is tesznek. Vagyis a dolgozók csak 60 nap után juthatnak hozzá a végkielégítésükhöz, de csak akkor, ha igazolják, hogy addig nem találtak máshol állást. Gosztonyi Gábor, a PSZ szakképzésért felelős alelnöke szerint ez jogszabályellenes, hiszen a közalkalmazotti törvény kötelezi a munkáltatót a végkielégítés kifizetésére – és arról szerinte szó sem lehet, hogy erre csak 60 nap múlva kerüljön sor.
(Forrás: Népszava)
2020.06.15.
Maruzsa Zoltán: érettségik előtt és a szombati munkanapokon is jöhet a távoktatás Maruzsa Zoltán: érettségik előtt és a szombati munkanapokon is jöhet a távoktatás
Szóba kerültek az áthelyezett szombatok is - amikor kiesett hétköznapot kell pótolni a diákoknak. Maruzsa Zoltán szerint ilyenkor kevesen mennek iskolába, így ideális megoldás lehetne, hogy azokon a napokon is digitális oktatás legyen. Arról is beszélt az államtitkár, hogy a nyárra több fórumot is szerveznek, ahol jogi szempontból fogják megvizsgálni a távoktatást. Példaként említette: nem tisztázott, hogy mi számít hiányzásnak. Kérdésre válaszolva elmondta: az oktatásban tart a felkészülés a járvány második hulláma miatt, a Kréta rendszert fejlesztik és az okostankönyvek körét bővítik. Fokozatos átállásra készülnek abban az esetben, ha a fertőzés terjedése majd indokolja.
(Forrás: eduline)
2020.06.15.
Tudja, mit csinál a gyereke a számítógép előtt?
A számítógép-függőség kialakulása szoros összefüggést mutat a szórakozáshoz kapcsolódó használattal, de a munkával, távoktatással nem – állítja Demetrovics Zsolt pszichológus, aki szerint, bár vannak kockázatai annak, hogy megnövekedett a gép előtt töltött idő, akár még pozitív hozadéka is lehet, hogy most munkaeszközként jelentek meg a kütyük a gyerekek életében.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.15.
Ahol eleve hatékonyabb az iskola, ott jobban működik a távoktatás is – interjú Csapó Benővel
A lényeges változáshoz alapvető szemléletváltásra van szükség. Az ugyanis mindegy, hogy ugyanazt az uniformizált tananyagot „élőben”, frontális osztálymunkával próbáljuk tanítani, vagy interneten kiközvetítve, mindenkinek egységesen, azonos ütemben. A technológia alkalmazása lehetővé teszi, hogy a tanulást személyre szólóvá tegyük, feltérképezzük, hogy az egyes diákok hol tartanak, és mindenkinek egyedileg azt tanítsuk, amire szüksége van. Figyelembe kell venni, hogyan tanulnak a gyerekek, miképpen fejlődik a gondolkodásuk, milyen kapcsolat van az értelmi fejlődés és a tananyagokban található összefüggések megértése között. Ezek régóta ismert, egyszerű alapelvek, de nehéz őket a mindennapi gyakorlatba átültetni. Most láttuk, hogy a technológia ebben is segíthet, innen lehet továbblépni.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.14.
Az új NAT is része a kormány nyelvstratégiájának
Noha továbbra sem nyilvános a kormány részletes idegennyelvi stratégiája, az biztos, hogy három elemből áll – tudta meg lapunk, miután az Emberi Erőforrások Minisztériumától (Emmi) kértünk tájékoztatást a stratégia jelenlegi állásáról. Az első a középiskolásoknak szóló két hetes külföldi nyelvtanulási program, ami idén indult volna, de a koronavírus-járvány miatt elmaradt. A második egy ugyancsak két hetes célnyelvi továbbképzés a nyelvtanárok számára, amire jövőre lehet majd jelentkezni. A harmadik elemet az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) idegen nyelvi tantárgyainak átdolgozása során hajtottuk végre – írta az Emmi. Szerettük volna megtudni azt is, mikor tehetik közzé a teljes, 2019-2027 közötti időszakra vonatkozó stratégiát, ám erre a kérdésünkre nem kaptunk választ.
(Forrás: Népszava)
2020.06.14.
Tankönyvparódia és buddhista-taoista tanmese
A Nem kötelező elsősorban az irodalom iránt érdeklődőknek készült, változatos, merészebb szövegválasztásai viszont könnyedén bevonzhatják azokat is, akiknek a középiskolában megismert szövegek kevésbé keltik fel a figyelmüket. Király Levente szerint azért is kellene a kortársaknak nagyobb teret adni az oktatásban, hogy a diákok lássák, a magyar irodalom sok szálon fut és sokféle: egy több százéves szövegben hasonló problémával találkozhatunk, mint egy mai novellában. – Valószínűleg jobban megtanulnának így olvasni, vagy akár meg is szeretnék az olvasást, míg a régi szövegek elidegenítik őket. A Nemzeti Alaptanterv körül kialakult vita olyan, mintha azon vitatkoznának az irodalomtörténészek és a pedagógusok, hogy meghatározzák, mit nem fognak olvasni a diákok – hangsúlyozta. Úgy véli, amögött, hogy a NAT a „lezárt és biztosan értékelhető életműveket” részesíti előnyben, az a félelem állhat, hogy a kortárs író a másik politikai oldalon áll, esetleg mond valami kellemetlent.
(Forrás: Népszava)
2020.06.14.
Gyarmathy Éva: Erőszak kontra szakértelem
„Többet ésszel, mint erővel”. Legalábbis a régi magyar közmondás szerint. Lehet, hogy olyan régi, hogy feledésbe is merült, mert egyelőre a „többet erővel, mint ésszel” szellem tölti meg a magyar teret. Az iskolai tereket is. A magyar kormány képtelen szakszerű utakat találni az iskolai erőszak kezelésére, ezért jön a gumibot és a bilincs. Pedig tálcán kínáltuk a megoldást már 2016-ban, amikorra egyértelmű volt, hogy az oktatásunk katasztrofális állapotba jutott, és már csak a terepen dolgozók elszántsága tartja össze, ahogyan ez most tavasszal is történt. Akármeddig azonban nem feszíthető meg sem a gyerek, sem a szülő, és még a pedagógus sem.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.14.
„Az biztos, hogy a szakadék az oktatásban tovább növekedett”
Bár a szakember azt mondja, hogy jelenleg nincsenek konkrét adatok, a tapasztalat azt mutatja, hogy főleg a leszakadó térségekben a gyerekek egy jelentős része nem, vagy alig kapcsolódott a távoktatáshoz. A teljesítményértékelés nagyon különböző lett, volt, ahol az új ismeret feldolgozását osztályozták, feleltetéssel, dolgozattal, máshol pedig már azt is értékelték, ha bármilyen próbálkozás visszakerült papír alapon. Sok helyen erre az utolsó két hetes időszakra behívták a nem - vagy alig teljesítőket, hogy egy kicsit bepótoljanak, de ez biztosan nem lesz elégséges. Nyilván nem fognak buktatni, egyrészt, mert egész éves teljesítményt kell nézni, másrészt, ha tényleges felmérés történne a tudásbővülésről, akkor meg ennyi gyereket nem lehet megbuktatni – tette hozzá a szakember.
(Forrás: eduline)
2020.06.14.
Gyerekek az állami gondoskodásban
Végigkísérve a kiemelt gyereket a kapcsolatrendszerünkből, már rég arra a következtetésre jutottam, hogy nem tudok több sikertörténetet mutatni akkor sem, ha otthon maradnak, és akkor sem, ha kiemelésre kerülnek. Persze azt továbbra is vallom, hogy vannak helyzetek, amikor nem maradhatnak ott a gyerekek a családban, pl. ha abúzus éri őket. Mi is jeleztünk a rendszeren belül eseteket, amikor hallottunk vagy láttunk valamit, vagy olyat mondtak el a gyerekek, ami mellett nem lehetett elmenni, esetleg épp fizikai bántalmazás nyomait találtuk rajtuk. Vagy, ha a szülő kábítószerfüggése teremtett olyan helyzetet, amikor nem volt biztonságban a gyerek.
(Forrás: hvg./Nyomor széle blog)
2020.06.13.
Demagóg ostobasággal érvel a kormány az iskolaőrség felállítása mellett
Valahol végtelenül kiábrándító, hogy egy ilyen tervezet, amely gyakorlatilag potenciális bűnözőként tekint a gyerekekre – és amit persze meg fognak valósítani, kétségünk ne legyen efelől – nem vált ki elemi felháborodást a társadalomból.De hát emlékezzünk: ugyanígy nem indult országos mozgalom és felháborodáshullám a tankötelezettségi korhatár lecsökkentésekor sem. Hiszen az is hasonló népszerűséghajhászó, problémaeltüntető módszer volt: a problémás (jellemzően ugyebár roma, hátrányos helyzetű, emiatt különféle zavarokkal küzdő) gyerekek kiszórása az oktatási rendszerből ki nem mondott megkönnyebbülést jelentett megannyi végletekig kizsigerelt, megalázott, lefárasztott pedagógusnak. Akik fellélegeztek, hogy idő előtt kitessékelhetik ezeket a problémás gyerekeket.
(Forrás: mérce)
2020.06.13.
Nem csak exrendőr lehet őr
Speciális rendészeti, valamint pedagógiai-pszichológiai felkészítést is kapnak a leendő iskolaőrök, akiknek munkába állás előtt vizsgán is bizonyítaniuk kell az alkalmasságukat – mondta el lapunknak Maruzsa Zoltán. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára kiemelte: az iskolaőrség felállítása fajsúlyos, de szükséges lépés, ami ugyanakkor nem önmagában áll, hanem a pedagógusok védelme érdekében, és az iskolai agresszió elleni komplex intézkedéscsomag része. Hangsúlyozta továbbá, hogy az érintett iskolák – ahol gyakori a pedagógusok elleni verbális vagy akár fizikai fenyegetés, bántalmazás – örülnek a fokozott védelemnek, de a segítség igénybevétele minden esetben önkéntes, vagyis sehol sem kell attól félni, hogy az intézmény akarata ellenére kivezénylik az iskolaőröket.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.13.
Lannert Judit: "Ez az a pillanat, amikor egy oktatásért felelős miniszternél le kellene esnie a tantusznak, hogy az új NAT-ot nem szabad így bevezetni"
Kásler Miklós az idézett videóban azt mondta a NAT-ról, hogy a pedagógusszervezetek véleményezése után sikerült olyan „bázistartalmat” kialakítani, ami ötvözi az európai értékek és a nemzeti identitás legfontosabb elemeit, miközben korszerű ismereteket is átad.Nem, ez nem egy konszenzusos NAT, ez egy megerőszakolt NAT. Jó kezdet volt az Akadémia megbízása az elején, és akár jó dolog is kisülhetett volna belőle, de nem ez történt. A tanárokig el sem jutott előzetesen az anyag, idegen lesz számukra, majd csinálják belőle, amit tudnak. A kevés innovatív pedagógus pedig nem nagyon fog törődni vele, azt csinál, amit akar. Pedig egy normális országban a közoktatás egy közösen vallott értékkészletből építkezik, amit mindenki magáénak vall. Itt most megint egy rossz NAT-ot fog rosszul csinálni a szolgai többség, és még széttartóbb lesz a rendszer.
(Forrás: népszava)
2020.06.13.
Civilekből is lehetnek iskolaőrök
Elsősorban volt rendőröket várnak iskolaőrnek, de nem lesz feltétel a rendőri előélet az állás betöltéséhez, ahogy a pedagógiai előképzettség sem – idézte a Magyar Nemzet a köznevelésért felelős államtitkárt. Maruzsa Zoltán elmondása szerint elég lesz a középfokú végzettség a jelentkezőknek, de előnyt élvez, aki magasabban képzett.Az alkalmas jelentkezőknek pár hetes tanfolyamot szerveznek augusztus végére, ahol rendészeti, pedagógiai és pszichológiai oktatást kapnak, és megismerkedhetnek az érintett iskolavezetőkkel is, akik elmondják nekik, mit kell tudni az iskoláról és a diákokról.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.13.
Megszólalt az EMMI a vasalódeszkás tanár ügyében
Az ATV Híradó megkeresésére az EMMI Sajtó- és Kommunikációs főosztálya is elmondta véleményét a vasalódeszkás tornatanár megalázásáról.„A tárca egyértelmű túlkapásként értékeli a tankerületi igazgató eljárását”- válaszolták a csatornának, és hozzátették, „tekintettel arra, hogy az érintett tankerületi igazgató több szakmai hibát is vétett az utóbbi időszakban, lemondását el fogjuk fogadni”. Szombaton jött a hír, hogy a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ vezetője június 15-i hatállyal benyújtotta a lemondását.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.12.
SÚGÁS A TAKARÁSBÓL, GYEREK HELYETT MEGÍRT TESZT ÉS ANYA ÁLTAL FUTOTT KILOMÉTEREK TESIÓRÁRA
A karantén alatti online oktatás – megannyi szülőtárssal együtt – engem is arra késztetett, hogy alkalomadtán „visszaüljünk az iskolapadba”, és néha igen homályos emlékeinkből merítve, a legjobb tudásunk szerint segítsük a sokszor vergődő, magyarázatokat követelő, vagy csak simán teljesen ritmust vesztett és kifáradt gyerekeinket. Ki több, ki kevesebb sikerrel teljesített. Marossy Kriszta gyűjtése.
(Forrás: wmn)
2020.06.12.
„AZ APÁM TEGNAP KIBORULT, MERT NEM TUDTA MEGOLDANI A 2. B ÉS C FELADATOKAT” – TANÁRSZEMMEL AZ ONLINE OKTATÁSBAN NÉMILEG FELCSERÉLŐDÖTT DIÁK-SZÜLŐ SZEREPEKRŐL
A család minden tagjának kitartása mellett igenis megkövetelt némi humorérzéket is a helyzet mindenki részéről, és ezt a jó tulajdonságot nem érdemes sutba vágni. Mindenkinek küzdelmes időszak volt, mindenkinek keményen kellett dolgozni az újszerű megoldásokon, a tanároknak is. Én személy szerint fejet hajtok a gyerekem tanárainak odaadása előtt. Most tehát pedagógusok mesélnek a tapasztalataikról. Marossy Kriszta gyűjtése.
(Forrás: wmn)
2020.06.11.
A VASALÓDESZKÁS TANÁR BÜNTETÉSE
Mindenki ismeri a „vasalódeszkás” testnevelőtanárt. És a videóját, amit azért készített, hogy kicsit felvidítsa a válsághelyzetben ledermedt diákjait. Ma már több százezren látták, alaposan megjárta a médiát is. Kevesen tudják, hogy a nagy sikert nem igazán vette jó néven mindenki. A vasalódeszkás testnevelőtanárt ugyanis komolyan meghurcolták.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2020.06.11.
A jelenlegi digitális oktatás hatalmas lehetőséget kínál a jövőben
A digitális oktatási munkarend bevezetése óta eltelt időszak tapasztalatairól beszélt egy online előadásában Horváth Ádám, a Digitális Jólét Program (DJP) állandó szakértője. Véleménye szerint távoktatás helyett jelenleg távtanítás folyik Magyarországon, ami egy vészhelyzeti, ideiglenes üzemmódja a köznevelésnek.
(Forrás: KEMMA)
2020.06.10.
Iskolai erőszak: kiderült, gyakorlatilag egy fillért sem költött a kormány prevencióra
Gyakorlatilag egy vasat sem költött a kormány az iskolai erőszak elleni prevencióra az elmúlt években, az ezzel foglalkozó civileket pedig kizárta az intézményekből. Ezek után nyúlt a gumibothoz, anélkül, hogy a szakmai megoldásoknak egyetlen esélyt is adott volna.
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
2020.06.10.
Szülői vélemény a digitális oktatásról
A Szülői összefogás gyermekeink jövőjéért közösség 2020. április 14. és május 7. között online felmérést végzett a szülők körében a digitális oktatás tapasztalatairól. Május 5-én az AHang is bekapcsolódott.A beküldött, összesen 2499 (Szülői összefogás: 2247, AHang: 252) darab kérdőív kb. azonos arányban érkezett a fővárosból (28,5%), vidéki nagyvárosokból (22,5%), kisvárosokból (23,6%) és falvakból (23,2%). Szerettük volna megtudni a szegregátumokban tanulók szüleinek véleményét is, de sajnos – a pedagógusokhoz hasonlóan – mi sem tudtuk őket elérni. A válaszadók csupán 2,2%-a jelezte, hogy olyan helyen él, ahol nincs iskola. A kérdőív a szöveges megjegyzésekre is lehetőséget adott, ezek feldolgozása árnyalta a statisztikákból kirajzolódó képet.
(Forrás: Szülői Hang)
2020.06.10.
Gyurkó Szilvia: Nincsenek eszközök a valódi megelőzésre, amikor 800 gyerekenként 1 iskolapszichológus van (videó)
em lehet tudni, hogyan fog hatni egy egyenruhás iskolaőr jelenléte az intézményekre, és mit fog csinálni akkor, ha nem kell éppen "senkit letepernie". Gyurkó szerint nagy hiányossága a javaslatnak, hogy nem írja elő, hogyan kell az iskolaőrnek a szociális segítőkkel együttműködnie, akik elvileg azért vannak az intézményben, hogy megelőzzék az iskolai erőszakot.Gyurkó szerint az erőszak soha nem elfogadható, semmilyen formában, ez egy alaptétel. A tanárokkal szemben alkalmazott erőszak kapcsán a szakértő elmondta, hogy az ügyek döntő többségében nincs fizikai erőszak, hanem fenyegetés van, "végtelenül frusztrált emberek a hatalom képviselőjét látják a tanárban". A szakértő szerint jelenleg 800 gyerekenként egy iskolapszichológus van, így nem adottak azok az eszközök, amik a valódi megelelőzéshez szükségesek.
(Forrás: ATV)
2020.06.09.
"A szülőnek nem kell tanárnak lennie" - interjú Dr. Kolosai Neddával, az ELTE Tanító-és Óvóképző Kar Neveléstudományi Tanszékének pszichológusával
A koronavírus okozta járványhelyzet mindannyiunk életébe számos változást hozott. De milyen problémákkal találhatják szembe magukat azok, akik kisgyermeket nevelnek? Dr. Kolosai Neddával, erről beszélgettünk. Dr. Kolosai Nedda az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Neveléstudományi Tanszékén dolgozó pszichológus, oktató, a Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat főszerkesztője. Első diplomáját tanító szakon szerezte meg, így a pedagógusi munkához szükséges pszichológiai szempontokat is ismeri és tanítja. Ő maga is édesanya, két lány gyermeket nevel, így több nézőpontból is szemléli a kialakult helyzetet, tapasztaltalja az ezzel esetlegesen együtt járó nehézségeket.
(Forrás: Metszéspontok)
2020.06.09.
Maruzsa: Külön rendészeti szervként, a rendőrség irányítása alatt jöhet létre az iskolaőrség
A törvényjavaslat szerint az iskolaőrök egyenruhát, szolgálati igazolványt és jelvényt kapnak, az egyenruhájukon fel lesz tüntetve az iskolaőr szó. Az iskolaőrök "intézkedési és kényszerítő eszköz-alkalmazási jogosultsága csak a nevelési, oktatási intézmény területére terjed ki tanítási időben". Iskolaőrök ott tevékenykedhetnek majd, ahol erről a rendőrség és az iskola megállapodik. Az iskolaőrök jogosultak lesznek igazoltatni, felvilágosítást kérni, helyszínt biztosítani, dolgokat elvenni vagy visszatartani, valamint "tevékenység abbahagyására" felszólítani. Az iskolaőr közfeladatot ellátó személynek minősül majd.
(Forrás: Magyar Narancs)
2020.06.07.
Különleges tanárok sikeres kudarcai
Ez alkalommal ketten osztották meg a fxckup sztorijaikat, Joós Andrea élménybiológia tanár, a Tanárnő, kérem! podcast életre hívója és műsorvezetője, illetve Balatoni József történelem tanár, író, a Jocó bácsi világa című Facebook-oldal szerzője. És hát… Igen, a tanár is ember. Még akkor is, ha felkészülünk arra, hogy egy ilyen eseményen nem az átlagtanárok fognak sztorizni, hanem olyanok, akik még nem égtek ki, akik szeretnek tanítani, sőt mi több, a gyerekeket is szeretik.
(Forrás: Nők Lapja)
2020.06.07.
„A halmozottan hátrányos helyzetű és roma tanulók harmada kimarad a digitális oktatásból”
A túlnyomórészt hátrányos helyzetű gyerekeket oktató pedagógusok szerint tanulóik harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba – ez derül ki egy friss, kutatásból. Az eredmények alapján várható, hogy tovább nő majd az iskolai szakadék a gyerekek társadalmi helyzete alapján. Ez az eredmény nem igazolja a köznevelési államtitkár optimizmusát, aki azt nyilatkozta nemrég, hogy pozitív tapasztalataik voltak a digitális oktatással kapcsolatban. A kutatást három, hátrányos helyzetű gyerekek oktatási helyzetének javításán dolgozó szervezet végezte: a Rosa Parks Alapítvány, a Motiváció Egyesület és a Partners Hungary. Ebben online kérdőív kitöltésére kérték a pedagógusokat. 425 tanár töltötte ki a kérdőívet, az ő válaszaikból állt össze az eredmény.
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
2020.06.07.
Novák Ferenc, tanár: Pedagógus a sakktáblán
Persze, hogy nem rózsaszínű minden egy iskolában és környékén! Erre intézménytől és az ország térségétől függően azt is mondhatod, hogy „Minden? Nálunk semmi sem az!”
Ha azonban megengedjük másoknak, hogy másként lássanak dolgokat, s ezért ritkábban jövünk ki a sodrunkból, és legtöbbször megőrizzük nyugodt alapállásunkat, akkor másokat és magunkat is élni hagyjuk.Élő előadásaimban jó sok kommunikációs példával szoktam gyakorlatiasabbá tenni, hogyan jöhetünk le a sakktábláról akkor is, amikor a kritikus helyzet szinte visszarángat a táblára. Elnézést kérek, hogy erre itt nem volt lehetőség. Az biztos, hogy nem megy rögtön és elsőre. Sok a reláció: pedagógus-szülő helyzet, tanár-tanár konfliktus, pedagógus-diák helyzet, óvónő-gyerek, pedagógus-intézményvezető.Gyakorolni kell.
(Forrás: gyerekneveles.hu)
2020.06.07.
Kilencévfolyamos általános iskolát javasol az MSZP
Ötpontos oktatási javaslatcsomagot mutatott be Hiller István, az Országgyűlés szocialista alelnöke vasárnapi online sajtótájékoztatóján pedagógusnap alkalmából.Hiller azt mondta, az MSZP szakértők bevonásával kidolgozott javaslatcsomagja alkalmas arra, hogy Magyarországot és a magyar oktatási rendszert újjáépítsék. Azt javasolják, hogy a kormány ne vezesse be az új Nemzeti alaptantervet (Nat), mert az még több tananyagot ír elő kevesebb óraszámmal, növelve a tanulók terhelését. Az MSZP azt kéri, hogy a kormány vonja vissza a Nat-ot, a tapasztalatok birtokában dolgozza át, bocsássa szakmai vitára, és csak ezután vezesse be.
(Forrás: Magyar Narancs)
2020.06.07.
Pedagógusnap, idén kicsit másképp
Százhetvenezer nevelő fáradságos munkájára irányítja rá a figyelmet az idei, rendhagyó pedagógusnap. A kormány életpályamodellje helyett az ellenzék többek között azonnali ötvenszázalékos béremelést, fizetett feltöltődési évet, a Nemzeti alaptanterv elvetését szorgalmazza. A Nemzeti Pedagógus Kar és a Pedagógusok Szakszervezete a járványügyi helyzetben való helytállásért külön is köszönetet mondott kollégáinak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.07.
Alig néhány iskola segítette eszközökkel a hátrányos helyzetű diákok távoktatását
A hátrányos helyzetű diákok egyharmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba azokon a helyeken, ahol vannak tanodák. Ahol nincsenek, ennél is rosszabb lehet a helyzet. A távoktatás sikerességéhez nemcsak az eszközök hiányoznak, de a diákoknak sem tere, sem módszertana nincs az önálló tanulásra, szüleik pedig nem tudnak nekik hatékonyan segíteni – derül ki egy friss kutatásból.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.03.
Nemzeti Pedagógus Kar: Rendeljék alá az iskolaőröket az igazgatóknak
Az intézkedésről a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) országos elnöksége úgy vélekedik: az iskolaőrök kényszerintézkedéssel megakadályozhatják, illetve elrettentéssel meggátolhatják az agresszív magatartást, hosszabb távon azonban inkább pedagógiai jellegű megelőzésre lenne szükség. – Kétségtelen, hogy sajnos vannak olyan intézmények, ahol a mostani helyzetben, talán egyes diákoknak csak az előbb lehet igazán hatásos, ezért ezeken a helyeken, az iskolarendészet kizárólag a nevelőtestület kérésére való alkalmazását, a feltételek néhány pontosításával elfogadható lépésnek gondoljuk – hangsúlyozták a tanárok, hozzátéve: valamit tenni kell azért, hogy az erőszak ne történhessen meg.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.06.02.
LEZÁRÓ ÚJRAKEZDÉS – FÖLDES PETRA MÓDSZERTANI AJÁNLÁSA
Június első felében két hetük van a pedagógusoknak és a diákoknak arra, hogy egy új munkarendbe belerázódjanak, s egyidejűleg ettől a – mindenki számára extrém terhelést jelentő – tanévtől elbúcsúzzanak. A digitális oktatás és a kontaktfoglalkozások ebben a két hétben párhuzamosan zajlanak, vagyis a tanároknak az egyéni és távoli tevékenységgel egyidejűleg kell a csoportos és kontaktfoglalkozásokat menedzselni. Így egyszerre van napirenden az iskolába visszatérő tanulókkal való kapcsolatfelvétel és kapcsolatteremtés, valamint a végéhez közeledő tanév lezárása. Mindez tartalmát tekintve is többszörösen „kettő az egyben”, nem beszélve a tanárokra váró kihívásokról és terhelésről.
(Forrás: ckpinfo)
2020.06.02.
Iskolarendőrök: a kormány megint büntetésben gondolkodik problémamegoldás helyett
Szeptembertől iskolaőröket küld 500 általános és középiskolába a kormány, akik a 12 évesnél idősebb gyerekeket szükség esetén meg is bilincselhetik. A tanárokat védenék az agressziótól, ám több szakemberrel beszéltünk, akik szerint ez csak tüneti kezelés. Ritók Nóra úgy látja: a gyöngyöspatai ítéletre adott választ a kormány, ami egy újabb bélyeg és a kirekesztést erősíti.
(Forrás: hvg.hu)
2020.06.01.
Belépés csak maszkban: fura időszak kezdődik kedden az iskolákban
Keddtől kinyitnak az iskolák: ügyeletet, illetve szükség esetén felzárkóztató órákat kell tartani. Tanárokkal és szülőkkel beszélve úgy tűnik, nagy tömeg nem lesz a tantermekben. A nyári táborokról még nem döntöttek, de sok család ezeket is inkább kihagyná.
(Forrás: hvg.hu)