Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022.02.28.
Egyházi iskolák összehangolt polgári engedetlenségre készülnek
„Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy az akció sem a fenntartó, sem a vezetőség, sem kollégáink, sem diákjaink ellen nem szól, pártpolitikát nem szolgál. Ezzel a mozgalommal keresztényi lelkiismeretünk szavát követjük. Célunk a korszerűbb és diákközpontúbb közoktatás megvalósulása. A polgári engedetlenség fogalmával tisztában vagyunk, következményeit vállaljuk és mivel szakmai egységet szeretnénk mutatni, minél több egyházi iskola csatlakozását szorgalmazzuk.”
(Forrás: Librarius)
 
2022.02.26.
Diszkriminatív, kaotikus és Alaptörvény-ellenes: így látják az új iskolaérettségi rendszert
Mint ismert, a 2019-es köznevelési törvény módosításával már nem a szülők és az óvodapedagógusok jogosultak eldönteni, hogy a hatodik életévét betöltő gyermek alkalmas-e az iskolakezdésre, hanem az Oktatási Hivatal. Azaz alapból mindenkit be kell íratni az iskolába, aki augusztus 31-ig betölti a hat évet. Ha a szülő szeretne felmentést kérni ez alól, akkor az Oktatási Hivatalhoz kell fordulnia. A változtatást annak idején az egységesítéssel és az állítólagosan előforduló csalásokra hivatkozva indokolták. Ezzel szemben továbbra sincs egységes és nyilvános kritériumrendszer, amely alapján döntenének az Oktatási Hivatal munkatársai a beadott kérelmekről. Sőt a Szülői Hang Közösség idei kutatásában rendkívül nagy eltérés látszik abban, hogy a különböző megyékből érkező kérelmek elbírálásakor mi számít elegendőnek ahhoz, hogy egyből megadják a plusz egy évet, vagy további vizsgálatra küldjék a gyereket a helyi pedagógiai szakszolgálathoz, akik viszont továbbra is az esetek körülbelül kilencven százalékában helyt adnak a szülői kérelmeknek.
(Forrás: szabadeuropa..hu)
 
2022.02.26.
A kormány sztrájkrendelete volt az utolsó csepp a tanárok poharában
A podcast mai adásában két, a polgári engedetlenséget szervező tanárral, Tóth Viktorral, a Kőbányai Szent László Gimnáziumból és Mahler Attilával a Berzsenyi Dániel Gimnáziumból, valamint Szász Zsófiával, a 444.hu újságírójával beszélgetünk arról, hogy miért és hogyan is indult ez a polgári engedetlenségi hullám, mit szeretnének elérni a tanárok és milyen reakciókra számíthatnak a kormány és a közvélemény részéről. És az is kiderül, hogy milyen hatása volt Zsófi tanársztrájkról készült videójának ahhoz, hogy elindulhatott a polgári engedetlenségi mozgalom.
(Forrás: 444.hu)
 
2022.02.26.
A jelenlegi hatalom csípőből tüzel, de nem tud mit kezdeni az országban felgyűlt bajokkal
A pedagógusok harcának oka az iskola világa és a pedagógustársadalom nyomora, de a szikrát a sztrájkjog korlátozásáról szóló zavaros kormányrendelet lobbantotta lángra. Megérezték a pedagógusok, hogy csípőből tüzel a kormány, és ez most már durva önkény. És megérezték a gyengeséget is, a kormány kétségbeesett ragaszkodását a hatalomhoz, miközben nem tud mit kezdeni az országban felgyűlt bajokkal – nyilatkozta a Hírklikknek Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.02.26.
Romsics Ignác: A pedagógusok helyzete nem most kezdett el romlani, de mostanra vált tragikussá
Az interjú vége felé szóba került egy másik fontos kihívása is az oktatásügynek. Veiszer Alinda arra volt kíváncsi, hogy mennyire képes az iskola a mobilitást megteremteni egy társadalomban. Vagyis, mennyire van esélye mondjuk egy vidéken, rossz anyagi körülmények között élő fiatalnak arra, hogy az iskola által biztosított tudás megszerzésével például egy fővárosi, jó egzisztenciájú életet kiépítsen magának. A történész szerint a legnagyobb mobilitás a Rákosi- és a korai Kádár-korszakban volt. A Horthy-korszakban ugyanakkor nagyon alacsony volt a mobilitás esélye, egészen az 1930-as évekig. Ebben az időben az alsóbb rétegekből két kitörési lehetőség volt: a papi hivatás és a katonatiszti szolgálat. A két világháború között a középiskola szerinte egy elit képző intézmény volt, kevés diákkal, megbecsült tanárokkal. Ehhez képest a Kádár-korszak középiskoláiban színvonalcsökkenés történt, viszont a korosztály 50-60 százaléka részesült oktatásban. Szerinte egyenes az összefüggés aközött, hogyha valami elkezd tömegesedni, akkor színvonalcsökkenés következik be. Hozzátette, hogy lényegében ugyanez történik a felsőoktatásban a rendszerváltás óta.
(Forrás: telex)
 
2022.02.26.
Több mint száz iskola háromezer tanára tagadta meg a munkavégzést az elmúlt napokban
Újabb iskolák és több száz tanár csatlakozott pénteken ahhoz a lassan két hete tartó polgári engedetlenségi akciósorozathoz, amelyben munkamegtagadással tiltakoznak a kormány sztrájkjogot korlátozó rendelete ellen. A Népszava összesítése szerint február 25-én legalább 27 iskola több mint 500 pedagógusa tagadta meg a munkavégzést néhány órára vagy egész napra. A polgári engedetlenségben részt vevő intézmények száma így 128-ra nőtt az első, február 14-ei megmozdulás óta, a tiltakozás radikálisabb formáját választó pedagógusok száma pedig meghaladta a háromezret.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.26.
Másodfokon és az Alkotmánybíróságon is megtámadják a sztrájkrendeletet a szakszervezetek
„Tekintettel arra, hogy a kormányoldal az egyeztetéseken nem terjesztett elő ellenajánlatot, a szakszervezetek ezt nem ismerhették meg, de azt sem, hogy a bíróságnak milyen tartalmú ellenkérelmet nyújtottak be. Különös pikantériája az ügynek, hogy a kormány viszontkérelme alapján a szakszervezeteknek is biztosítani kellett volna a lehetőséget észrevételeik megtételére, ám az elsőfokú bíróság a kérelmezők álláspontjának ismerete nélkül döntött ebben a kérdésben. Ez a „Hallgattassék meg a másik fél” ősi, római jogi alapelvének sérelmét jelenti” – írja a két szakszervezet.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.25.
Tovább bővül a tiltakozók sora, pénteken több mint harminc iskolában tagadják meg a munkát: élő tudósítás
Az elmúlt napokban több gimnázium és technikum tanárai tiltakoztak a kormány sztrájkrendelete ellen azzal, hogy egy-egy napra megtagadták a munkát. A pedagógusok úgy gondolják, hogy a február 11-én megjelent rendelet ellehetetleníti a tanárok sztrájkjogait, ugyanis olyan még elégséges szolgáltatást szab, amely miatt gyakorlatilag \"érzékelhetetlenné\" válna a sztrájk. Az akciósorozat február 14-én, hétfőn indult egy iskola tanárainak polgári engedetlenségi akciójával, amelyhez később több intézmény tanári karából csatlakoztak. (Az alább felsorolt iskolák tanári karai vagy azok egy része nyilatkozattal, névvel vállalta a tiltakozást, de az iskolától és a tankerülettől függetlenül álltak ki a sztrájkjogok mellett.)
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.25.
\"Összezúzott gerincű tanárok nem tudnak szabad, döntésképes állampolgárokat nevelni\" (Videó)
Miért harcolnak a polgári engedetlenségi akcióba kezdő pedagógusok? Erről is beszél a Tanítanék mozgalom Facebook-oldalán közzétett videóban Törley Katalin, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium tanára, aki szerint „ha összezúzott gerincű tanárok vannak a tantestületekben, nem tudnak majd szabad, döntésképes állampolgárokat nevelni a gyerekekből”. A Kölcsey-gimnázium tanára szerint nagyon nagy szükségük van a társadalom támogatására, „ez az egész akciósorozat egy figyelemfelkeltő sorozat”: szeretnék visszakapni sztrájkjogukat, követelik a sztrájkrendelet visszavonását.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.25.
„Ennek semmi súlya nincs, de mégis nagyon fontos” – tanárok és diákok a sztrájkról
Mit mondtak a diákjaiknak a sztrájkoló tanárok, miért tüntetnek? Hogyan lehetne javítani az oktatás helyzetén és a tanári megbecsülésen? Mit válaszolnak azoknak, akik szerint pártpolitikai akció folyik? – ezekről kérdeztük szerdán a polgári engedetlenségben részt vevő tanárokat. Videóriportunkból kiderült: a diákok és a pedagógusok elképzelései egy élhető oktatási jövőképről sok helyen metszik egymást.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.25.
Ez bizony nem polgári engedetlenség – a Trefort igazgatója a Mandinernek a tanársztrájkról
Kezdetben talán sokaknak jó ötletnek tűnt egy a korlátozott célú, úgynevezett polgári engedetlenség, hogy felhívja a figyelmet a közoktatást érintő fontos kérdésekre. Aztán néhány nappal később, amikor nálunk is élesedni kezdett a helyzet, s fiatal kollégák megkerestek azzal, hogy csatlakoznának ehhez a „mozgalomhoz”, utánanéztem többek között a Társaság a Szabadságjogokért – nem a jelenlegi kormányzathoz való lojalitásáról híres – érdekvédelmi szervezet honlapján, hogy mikor lehet élni ezzel az ellenszegülési formával. Azt találtam, hogy „…ha az intézkedés vagy döntés ellen van jogorvoslat, akkor azt ki kell meríteni. De … először a tiltakozás hagyományos formáival kell megpróbálkozni (petíció indítása, gyűlés szervezése, nyomásgyakorlás a képviselőkre), s csak ha ezek ésszerű időn belül nem vezettek eredményre, akkor van helye a polgári engedetlenségnek”. Mivel jelen helyzetben ezek a feltételek nem teljesülnek, arra jutottam, hogy az akcióra ráhúzott elnevezés nem fedi a valóságot. Akármennyire is szimpatikus sokaknak ez a törvénytelen cselekedet, valójában nem beszélhetünk polgári engedetlenségről.
(Forrás: Mandiner)
 
2022.02.23.
Hétfőtől a diákok is akcióznak, fehér szalagot viselnek a március 16-i tanársztrájkig
Február 28-tól fehér szalagban, és akinek lehetősége van rá, kockás ingben jelenjen meg a középiskolákban, egyetemeken, ezzel jelezve pedagógusaink felé, hogy mellettük állunk. - olvasható a Kiállunk a tanárainkért elnevezésű esemény Facebook-oldalán. A kockás ing 2016 óta szimbóluma a tanárok tiltakozásnak, \"a fehér szalag az oktatás sérthetetlenségét, tisztaságát és a reményt szimbolizálja, ezt egészen március 16-ig hordanánk (de ha kell még tovább)\" - írják.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.23.
Orbán Viktor volt gimnáziumának tanárai is tiltakoznak a sztrájkrendelet ellen
Délelőtt hat budapesti gimnázium tanárai tartottak közös demonstrációt a sztrájkrendelet ellen. Az eseményen közel kétszáz pedagógus gyűlt össze az ELTE gyakorlógimnáziumaiból (Radnóti, Apáczai, Trefort, Bárczi), hozzájuk csatlakoztak a Fazekas Mihály Gimnázium, illetve a Madách Imre Gimnázium oktatói is. oktatás Tiltakozik Orbán Viktor volt gimnáziuma is: február 23-án a Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola gimnáziumi részlegéről tíz tanár állt ki a sztrájkrendelet ellen. A pedagógusok engedetlenségét mára széles körű társadalmi támogatás övezi: az Eduline beszámolója szerint már 312 ELTE-s dolgozó állt ki mellettük.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.23.
Kiderült, mikor tárgyalnak újra a tanárok és a kormány
A jövő héten újra tárgyalóasztalhoz hívta a kormány a pedagógusok sztrájkbizottságának képviselőit - mondta a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke. Legközelebb március 2-án szerdán fognak sztrájktárgyalás címén találkozni a kormány képviselőivel a pedagógusok - tudtuk meg Szabó Zsuzsannától. \"Remélem, és nagyon bízom abban, hogy végre észreveszik, hogy tenniük kell valamit, mert különben összedől az oktatás. Ez már régen nemcsak a pedagógusok baja, hanem valamennyi diáké és az ő családtagjaiké, mert a gyerekek alapvető joga sérül azáltal, hogy nem kapnak minőségi oktatást amiatt, mert nincs elég pedagógus a rendszerben\" - fejtette ki a PSZ elnöke.
(Forrás: Infostart)
 
2022.02.23.
Miért kivételes a mostani pedagógussztrájk? Rövid történelemórát tartunk
Az ehhez hasonló történelmi előzmények, a szakszervezetekből való kiábrándultság, no meg a kormányok által a sztrájkjog rugalmas alakítgatása is magyarázza, miért nem gyakoribbak Magyarországon az érdekérvényesítő munkabeszüntetések. A nemzetközi statisztikák szerint (ezek az ezer munkavállalóra jutó éves sztrájknapok számát szokták megadni) e téren az OECD országok közül Franciaország és Dánia tartozik az élmezőnybe 118, illetve 116 nappal, míg Németország, az Egyesült Államok és Svájc a legkevesebbet szervezkedők közé.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.22.
A miskolci Herman Ottó Gimnázium mellett minden eddiginél több vidéki iskola csatlakozott a polgári engedetlenséghez
Kedden minden eddiginél több vidéki iskola csatlakozott a tanárok polgári engedetlenségéhez, ami már második hete zajlik a kormány február 11-én elfogadott rendelete miatt, ami lényegében ellehetetleníti a pedagógusok sztrájkjogát. Részt vesz a tiltakozásban többek között a pécsi Leőwey Klára Gimnázium, a miskolci Herman Ottó Gimnázium, a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium és Bolyai János Gimnázium, a Martonvásári Beethoven Általános Iskola, a Vecsési Andrássy Gyula Általános Iskola, a váci Madách Imre Gimnázium és a tatabányai Pólya György Általános Iskola. Budapesten a Kosztolányi Dezső Gimnázium, a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium, a Móricz Zsigmond Gimnázium, az Újbudai József Attila Gimnázium, az Ady Endre Gimnázium, a Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskola, a Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakgimnázium és a Szent István Gimnázium, illetve a Veres Pálné Gimnázium.
(Forrás: telex)
 
2022.02.22.
Polgári engedetlenség: több száz tanár tagadta meg a munkavégzést kedden
Nem csillapodik a polgári engedetlenség az iskolákban, egyre több intézmény tantestületében döntenek úgy a pedagógusok, hogy egynapos munkamegtagadással tiltakoznak az Orbán-kormány február 11-én kiadott rendelete ellen, ami lényegében meggátolja, hogy a tanárok valódi és jogszerű sztrájkot szervezhessenek. A Népszava összesítése szerint kedden újabb 17 iskola 387 pedagógusa csatlakozott a múlt héten indult engedetlenségi mozgalomhoz, így február 14-e óta már több mint 40 intézményben került sor munkabeszüntetésre.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.22.
Több száz tanár tagadta meg a munkát kedd reggel, az ország legjobb gimnáziumaiban is tiltakoznak
Országszerte több száz tanár kezdett polgári engedetlenségbe kedd reggel, a budapesti Szent István Gimnáziumban, az Ady Endre Gimnáziumban, a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnáziumban, a Miskolci Herman Ottó Gimnáziumban, az Újbudai József Attila Gimnáziumban és a XI. kerületi Bethlen Gábor Általános Iskolában és Gimnáziumban is így döntött a tantestület egy része. A IX. kerületi Bakáts Téri Ének-zenei Általános Iskola épületére a szülők feszítettek ki egy molinót, így támogatják a sztrájkjogért harcoló pedagógusokat.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.22.
ORSZÁGSZERTE TILTAKOZNAK AZ OKTATÁSBAN DOLGOZÓK
A kormány február 11-én úgy döntött, hogy élve a járványügyi veszélyhelyzetre való tekintettel a kezébe adott hatalmával, rendeletben próbálja ellehetetleníteni az oktatásban dolgozók sztrájkját. A diktátumra adott válasz azonban nem az volt, amit a kormány várt: rettegés helyett országszerte döntöttek úgy a kollégák, hogy – vállalva a következményeket – állampolgári engedetlenség formájában leteszik a munkát. A következő héten országszerte sok száz kolléga jelentette be, hogy kötelességének érzi felemelni a hangját alapjogaink megcsorbítása ellen, hiszen A SZTRÁJK ALAPJOG!
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2022.02.22.
Gyöngyöspatán túl – az iskolai szegregáció és az esélyegyenlőség kérdése
Szóval van egy általános folyamat, amelyet a szabad iskolaválasztás kínál: aki megteheti, a lehető legjobb iskolát próbálja megtalálni a gyermekének. Aki nem teheti meg, vagy akinek ez kevésbé fontos, illetve aki nem érti, hogy mások miért teszik ezt, az marad a helyi iskolában, többségükben cigány családok gyermekei vidéken. De mindeközben arról nagyon kevés szó esik, hogy a fővárosban és a nagyobb városokban (Debrecen, Szeged, Pécs, Miskolc) a jobb iskolai előmenetelt akaró szülő nemcsak a cigányok mellől akarja kimenekíteni a gyerekét, hanem a deklasszálódásban érintett minden család minden másik gyerekétől is távol akarja tartani a saját kölykét.
(Forrás: Mandiner)
 
2022.02.21.
A pedagógusok már nem tudnak hova hátrálni
„A tanár annál hasznosabbat nem tehet, mint hogy megmutatja diákjainak, az életben ki kell állni a jogainkért” – jegyezte meg egy szimpatizáns a közösségi oldalán a múlt heti pedagógus „gördülő sztrájk” hatása alatt. A pedagógusok egész héten kiálltak – újabb és újabb intézményekben spontán tiltakozva – alanyi sztrájkjoguk hatalmi szóval tervezett korlátozása ellen. Nagy Erzsébettel, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének választmányi tagjával összegeztük az eddig történteket.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.02.21.
A Fidesz a tanárok béremeléséről: „a baloldal elvett a pedagógusoktól egyhavi bért”
Vasárnap délután a Kossuth téren a pedagógusokkal szolidarítva tartott kisebb demonstrációt a Párbeszéd, ahol a párt képviseletében Erőss Gábor azt mondta, hatalomra kerülése esetén Márki-Zay Péter első legelső intézkedései között lesz, hogy megemelje a pedagógusok bérét.Erre a kijelentésre reagált röviden a Fidesz egy közlemény formájában. Ez úgy kezdődik, hogy teljesen mindegy, mit ígérget a Gyurcsány vezette baloldal, a 2006-os kampányt is végighazudták. Majd úgy folytatódik, hogy Ígértek fűt-fát, aztán a pedagógusoktól is elvettek egyhavi bért. Végül úgy zárul, hogy a Fidesz-KDNP kormányzása óta a gazdasági növekedésnek köszönhetően több ütemben emelkedett a pedagógusok bére, és jövőre is béremelés lesz.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.02.21.
„Nem kívánjuk tovább tétlenül nézni, ahogy eltűnnek a kémia- és fizikatanárok”
Fizikatanár szakon országosan 26-an, kémiatanárin 28-an kezdték meg a tanulmányaikat 2021-ben, miközben százak mennek nyugdíjba – ezek a sokkoló a számok világítottak több portál címlapjáról ősszel. Az már kisebb hírverést kapott, hogy a tanárképző egyetemek összefogtak, hogy kihúzzák magukat a bajból, és elkezdték megreformálni a természettudományos pedagógusképzést. Ebből lett a Z-szak, amire most először jelentkezhettek a diákok. „Tényleg drámai a helyzet, akad olyan város, ahol kiürült a természettudományos tanárképzés” – mondja a Válasz Online-nak Weiszburg Tamás, az ELTE TTK tanára, a Z-szakok létrehozásának egyik motorja. Ugyanakkor szerinte most kegyelmi pillanatban vannak, mert „pártállástól, pozíciótól, hangulattól függetlenül” mindenki elfogadja, hogy lépni kellett, és igazi esély kínálkozik, hogy több és jobb tanárt képezzenek. Csak az alacsony bér a baj? Hogy jutottunk el a szövegértési bajokkal küzdő egyetemistákig? Milyen megoldást ajánl a Z-szak? Interjú.
(Forrás: válasz online)
 
2022.02.21.
Több száz tanárszakos egyetemista állt ki a sztrájkjogért harcoló pedagógusok mellett
Három nap alatt több mint 670 tanárszakos hallgató írta alá azt a szolidaritási nyilatkozatot, amellyel a sztrájkjogért harcoló tanárok mellett állnak ki. Az egyetemisták azt írják, mindannyian feltették már maguknak azt a kérdést, milyen közoktatásba kerülnek majd frissen végzettként, és hogy egyáltalán szeretnének-e tanárként elhelyezkedni. Ezekre a sztrájkrendelet megjelenése óta még nehezebb választ adni.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.21.
„Itt az az általános, hogy a gyerekek szeretnek tanulni” – interjú a Fazekas gimnázium igazgatójával
Nehezen kimutatható a pedagógiai hozzáadott érték az ország egyik legerősebb iskolájában, de a tehetséggondozás ugyanolyan nehéz munka, mint másutt a felzárkóztatás – véli a hosszú évek óta az iskolai rangsorokban az elsők között végző budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium megbízott igazgatója, Erős-Honti Zsolt. Milyen elvárásoknak kell megfelelnie egy fazekasos tanárnak? Van-e tanárhiány és magasabbak-e a bérek az országos hírű intézményben? Milyen arányban mennek külföldre a végzősök? (Balla István interjúja)
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.21.
Diszkriminatív, kaotikus és Alaptörvény-ellenes: így látják az új iskolaérettségi rendszert
Idén az ország valamennyi megyéjéből összesen 1346-an töltötték ki a Szülői Hang kérdőívét, akik megkapták az OH válaszát, ezen túl pedig a szakszolgálati vizsgálatban érintett szülőktől további 665 visszajelzést kaptak az ottani vizsgálatról. A korábbi évek eredményeivel összevetve, megyénkénti elemzésben most a korábbiaknál is részletesebb képet mutatnak a válaszok az eljárás működéséről. A Szülői Hang felmérésének adataiból az látszik, hogy az Oktatási Hivatal döntéseiben nem maga a kérelem tartalma a perdöntő, hanem az számít, hogy melyik megyében él a kérelmező család. Idén éppen az ország leszakadó térségeiben (például Nógrádban és Borsodban) volt a legtöbb teljeseljárás-kérés, azaz szakszolgálathoz irányítás. Ezek közül előbbiben az esetek 87 százalékában kértek szakszolgálati vizsgálatot az Oktatási Hivatal munkatársai, míg Budapesten csak a beadott kérelmek 17 százalékában.
(Forrás: szabadeuropa.hu)
 
2022.02.20.
“Annyi keserűség gyűlt már össze, hogy borítékolható volt, hogy ez egyszer robbanni fog”
Példátlan dolog történik a magyarországi iskolákban: sorra állnak bele a tanárok a polgári engedetlenségbe, hogy így tiltakozzanak a kormány múlt pénteki rendelete ellen, ami előírja, hogy sztrájk alatt is meg kell tartaniuk az óráik jelentős részét, és minden osztályban külön gyermekfelügyeletet kell biztosítani. A pedagógusok úgy értékelik, elvették tőlük a valódi, látható sztrájk lehetőségét, miközben a szakszervezetek hónapok óta tárgyalnak a minisztériummal a sztrájkkövetelésekről, eredménytelenül. Az egy hete iskoláról iskolára gördülő tiltakozássorozatról pályakezdő és több évtizedes tapasztalattal rendelkező tanárokkal és egy gimnáziumi diákkal beszéltünk, és megszólaltattuk azt a pedagógust is, aki a hétfői akcióval elindította a folyamatot.
(Forrás: 444.hu)
 
2022.02.18.
Polgári engedetlenség: újabb budapesti középiskolák mellett a miskolci Földes Ferenc Gimnázium is csatlakozott a tiltakozáshoz
Pénteken is folytatódtak a tanárok polgári engedetlenségi akciói az iskolákban, egyre több iskola egyre több pedagógusa tiltakozik így a kormány pénteken megjelent kormányrendelete ellen, ami lényegében ellehetetleníti a sztrájkjogot. Pénteken többek között a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnáziumban, a Vörösmarty Mihály Gimnáziumban, a Scheiber Sándor Gimnáziumban, a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban, az Eötvös József Gimnáziumban és a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban sem vették fel a munkát pedagógusok. Egy alapítványi iskolából ismét csatlakozott egyénileg is egy pedagógus a polgári engedetlenséghez. Az Eötvös József Gimnáziumban minden eddiginél többen tiltakoztak, 60 tanár nem vette fel pénteken a munkát. Nyilatkozatukban kiemelték, hogy „olyan változásokért küzdünk, amelyek fókuszában a ránk bízott gyerekek vannak.”
(Forrás: telex)
 
2022.02.17.
Három gimnázium tanárai nem dolgoznak pénteken, tiltakozásul a sztrájkrendelet ellen
A gimnáziumok tanárai sorban jelentették be a héten, hogy egynapos polgári engedetlenséggel tiltakoznak a sztrájkrendelet ellen. Hétfőn a Kőbányai Szent László Gimnázium 12 pedagógusa nyitotta a sort, kedden a Kölcsey Ferenc Gimnázium 17 oktatója nem tanított, szerdán pedig a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közel ötven oktatója nem vette fel a munkát. Csütörtökön a budapesti Szerb Antal Gimnázium 26, a Teleki Blanka Gimnázium 33, valamint a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Pesterzsébeti Technikumának négy pedagógusa csatlakozott a polgári engedetlenségi mozgalomhoz.Budapesten a Vörösmarty Mihály Gimnáziumban, a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban, Miskolcon pedig a Földes Ferenc Gimnáziumban fognak tiltakozni a tanárok a kormány múlt heti sztrájkrendelete ellen – értesült csütörtökön a hvg.hu.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.17.
Most akkor létezik polgári engedetlenség vagy sem?
Összegezzük most már mai szemmel, valójában mi is az a polgári engedetlenség. Gyakorlatilag valamilyen szabály vagy rendelkezés tudatos megszegése. Célja mindig a nyilvános tiltakozás egy adott jogszabály vagy jogellenes gyakorlat ellen. Az engedetlenség soha nem lehet erőszakos, és mindig az erkölcs nevében lehet csak alkalmazni. Vagyis formálisan jogellenes, hiszen jogsértést valósít meg, de mindig az erkölcs nevében. Ez azt is jelenti, hogy az engedetlenkedő számol azzal, hogy engedetlenségének jogi következményei lesznek/lehetnek. Ezért vállalnia kell a felelősséget, vagyis soha nem tagadhatja, hogy valóban elkövette az adott cselekményt. Az is feltétele a polgári engedetlenségnek, hogy előtte már minden más jogi úton tett próbálkozás kudarcot vallott. Vagyis a polgári engedetlenség mindig a végső, tudatos, erőszakmentes, erkölcsös és nyilvános eszköz egy jogi igazságtalansággal szemben.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.02.17.
A szülőkhöz és a gyerekekhez is eljutott az üzenet: érdemes szakmát tanulni
Február 18-án jár le a középiskolai jelentkezési határidő. A tartalmában megújult, rugalmasabb szakképzési rendszerben a nyolcadikosok már az egyetemekre való továbblépést is kínáló végzettséget biztosító technikumok vagy a mélyebb szakmai tudást nyújtó szakképző iskolák közül válogathatnak. Erről, illetve a felnőttképzés kínálta lehetőségekről beszélgettünk Pölöskei Gábornéval, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért felelős helyettes államtitkárával.
(Forrás: index)
 
2022.02.17.
Kérlek, feküdj hasra velem szemben! Kússz felém, mint egy katona!
A pedagógusok, a szülők iskolaválasztási szempontjaihoz hasonlóan, a diszfunkcionális oktatási rendszert igyekeznek optimalizálni – az intézményen belülről. A Qubit által kérdezett szakemberek egybehangzó véleménye szerint sokszor az a fő szempont, hogy nem szeretnének „problémás” gyerekekkel küszködni. Az állami iskolákban a pedagógusoknak a legritkább esetben vannak az órai munkát is segítő asszisztenseik, ezért is igyekeznek elkerülni, hogy olyan gyerekek járjanak az osztályaikba, akikkel sok baj lehet. Bár többnyire azokat a gyerekeket tekintik problémásnak, akiknek alacsonyabb a társadalmi státuszuk, ez a szelekciós gyakorlat a középosztálybeli szülőket és gyerekeiket is érintheti, akár az átlagos körzetekben is, de még inkább azokban, amelyek környékén egyébként is csak magasabb társadalmi státuszú családok élnek.
(Forrás: Qubit)
 
2022.02.17.
Polgári engedetlenség: most a Szerb Antal Gimnázium és a BGSZC Pesterzsébeti Technikum több tanára nem vette fel a munkát BELFÖLD 2022. február 17. – 10:21
Tovább folytatódnak a polgári engedetlenségi akciók az iskolákban: csütörtökön a budapesti Szerb Antal Gimnázium és a BGSZC Pesterzsébeti Technikum több tanára nem vette fel a munkát, ezzel tiltakozva a pénteken megjelent, sztájkjog gyakorlását ellehetetlenítő kormányrendelet ellen. A Szerb Antal Gimnázium egyik tanára a Telexnek azt mondta: „Szeretnénk, ha a kormány a pénteki kormányrendeletét visszavonná, mert az megfoszt egy fontos érdekérvényesítő eszközünktől”. Hangsúlyozta, hogy csak úgy, mint a többi iskola pedagógusa, ők is egyénileg döntöttek a kiállás mellett. A tiltakozásról készült képen 25 pedagógus látható. Közleményükben a tanárok kiemelték, hogy akciójuk nincs összefüggésben a szakszervezetekkel, és nem kötődik politikai pártokhoz sem.
(Forrás: telex)
 
2022.02.17.
Így tanítanak
Amellett, hogy a Fidesz-kormány saját törvényeivel is szembemegy és alapjogokat korlátoz, a rendelet egyben beismerése annak, hogy a januári sztrájknak nagyobb hatása volt, mint amekkorára a kormányzat számított. Ha csak feleannyian kezdenének bele egy határozatlan idejű, akár több napig is elnyúló sztrájkba, mint amennyien a kétórás munkabeszüntetésben részt vettek, az komoly kihívások elé állítaná az oktatásirányítást. A rendelet emellett beismerése annak is, hogy a pedagógusoknak igazuk van, ezért máshogy nem, csak a hatalommal visszaélve, diktatórikus eszközökkel lehet fellépni ellenük.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.16.
A kormányrendelet néhány pedagógust talán meghátrálásra késztethet, ám sokaknak inkább olaj a tűzre
Újra a miskolci pedagógustüntetés élvonalában állt Pilz Olivér, a helyi Herman Ottó Gimnázium matematika-fizika-biológia szakos tanára, a Tanítanék Mozgalom egyik alapítója, aki szerint rosszabb az ágazat helyzete, mint 2016-ban, az első tüntetésük idején. „Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy nőtt a nyomorunk, minden értelemben. A helyzet tarthatatlan, ezt az ötven-hatvan éves elavult oktatási rendszert toldozgatni-foldozgatni nem lehet, újjá kell építeni az alapoktól az egészet. Mindenki elhúzott már mellettünk, egész Európában, a szomszédos országokban is, ezt a hátrányt már csak egy merőben új iskolarendszerrel és tantárgystruktúrával lehet orvosolni.”
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.16.
Gulyás Gergely: \"Mi a pedagógusok idényeit értjük és jogosnak is találjuk\"
Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter a mai kormányinfón újságírói kérdésre válaszolva erősítette meg, hogy jelenleg is folynak a tárgyalások a kormány és tanárok érdekképviseleti szervezi között. Sőt azt is elmondta, a kormány örülne, ha előrébb jutnának a kérdésekben, de hozzátette, úgy gondolják, a márciusi sztrájk politikai felhanggal bír. Mi a pedagógusok idényeit értjük és jogosnak is találjuk. Valóban ahhoz képest, hogy milyen mértékben nőttek a bérek Magyarországon, a tanárok béremelése ettől elmaradt\"- mondta a miniszter, hozzátéve, hogy szerinte is jó lenne, ha a pedagógusok ennél többet tudnának keresni. \"Ezért jelentettük be, hogy legalább 30 százalékos emelést tudunk biztosítani, de szeretnénk ennél többet is adni.\" Ezért tárgyalnak a tanárokkal - mondta -, de kérik, hogy mindenki tartsa be a jogszabályokat.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.16.
Karikó Katalinra kíváncsiak a leginkább a gyerekek, pedig a Marson is sétálhatnak
Lenyűgöző, de talán túl sok információt próbál bemutatni a Millenárison megnyílt Álmok Álmodói 20 című kiállítás. Sétálhatunk a Marson, műthetünk laparoszkópiás eszközzel, vezethetünk Ikaruszt, és közben dagadhat a büszkeségtől a mellünk a magyar feltalálók elképesztő eredményei miatt. Egy nagyon jól átgondolt, 21. századi, interaktív, minden korosztálynak szóló kiállítás nyílt kedden a Millenáris hatezer négyzetméterén, amit másfél kilométeres „túrával” lehet bejárni alsóhangon is több óra alatt, de ha valaki alaposabban akar elmélyedni a mintegy hatszáz magyar tudós, felfedező és egyéb géniusz munkásságában és találmányaiban, akkor akár több napot is rászánhat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.16.
Közel ötven tanár nem tanít szerdán a budaörsi Illyés Gyula Gimnáziumban, így tiltakoznak a kormány sztrájkrendelete ellen
Tájékoztatjuk Önöket, hogy mi, a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium Szakgimnázium és Technikum alulírott tanárai 2022. február 16-án a polgári engedetlenség eszközével élünk. Ezzel tiltakozunk a Magyar Közlönyben 2022. február 11-én megjelent 36/2022 (II. 11.) sz. Kormányrendelet ellen, amely meghatározza, hogy milyen oktatási- nevelési tevékenységekben köteles részt venni a pedagógus sztrájk esetén. Ez a rendelet az esetleges sztrájkot a tényleges érdekérvényesítésre alkalmatlanná teszi. A polgári engedetlenségi akciónk azt jelenti, hogy nem vesszük fel a munkát, nem folytatunk oktatási, nevelési tevékenységet. A figyelemfelkeltő akcióban való részvételünkről NEM tantestületként, hanem egyénenként, jogtudatos állampolgárként döntöttünk, tettünk ránk nézve hátrányos következményeit vállaljuk. Akciónk sem az iskolánkat felügyelő és irányító tankerület, sem az iskolánk vezetősége ellen nem irányul. Elsősorban tanítványaink és a következő generációk érdekeiket szem előtt tartva cselekszünk. Kötelességünknek érezzük, hogy kiállásunkkal is felhívjuk a figyelmet alaptörvénybe foglalt jogainkra, valamint az oktatás kiemelt fontosságára.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.15.
Ma a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban, holnap a budaörsi Illyés Gulya Gimnáziumban folyamodnak polgári engedetlenséghez a tanárok
A pénteki kormányrendelet ellen tiltakozva a tegnapi napon polgári engedetlenséghez folyamodott a Szent László Gimnázium tantestületének tizenkét tagja. Ma a Kölcsey Ferenc Gimnázium, holnap a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum követi a Szent László példáját.Telefonon utolértük Tóth Viktort, a Szent László Gimnázium egyik tanárát. Kérdésünkre elmondta, hogy a tegnapi napon a polgári engedetlenség jegyében tizenkét tanár nem ment a tanterembe, helyette tiltakozásul a díszteremben ültek és „semmilyen oktatási-nevelési munkát” nem folytattak. „Ez egyszerű figyelemfelkeltő akció volt a pénteki rendelet hatására” – meséli a pedagógus. Törley Katalin, a Kölcsey Ferenc Gimnázium azt mondta, a tantestületben nagyjából tizenöt-húsz tanár nem veszi fel ma a munkát a péntek este megjelent rendelet elleni tiltakozásul.
(Forrás: Mérce)
 
2022.02.13.
Alkotmányellenes a kormány kötelező gyerekfelügyeletről szóló rendelete a sztrájkolni készülő pedagógusok szerint
A szakszervezetek nem fogadják el, hogy a kormány a felhatalmazási törvényre hivatkozva alapjogot korlátoz – szögezték le a szakszervezetek. A PDSZ és a PSZ szerint a rendelet előírásai köszönőviszonyban sincsenek a valósággal, azzal, hogy hónapok óta mindennaposak az óvodákban, az iskolákban a csoportösszevonások, mert eddig sem volt és most már különösen nincs elegendő pedagógus és segítő munkatárs a feladatellátásra. Ez a fő oka a sztrájkhelyzetnek. Az érdekképviseletek felszólították a kormányt, hogy tartsa tiszteletben: a bíróság független hatalmi ág és a független bíróságnak dolga és joga sztrájkügyben döntést hozni. Kijelentették, hogy a szakszervezetek nem hagynak fel a sztrájkjog védelmezésével, ha kell, nemzetközi bíróságra viszik az ügyet.
(Forrás: telex)
 
2022.02.13.
Milyen a tanárélet külföldön? A magyar fizetés sokszorosát vihetik haza a tanárok havonta
Thaiföldön kifejezetten vonzó a tanári pálya, de Franciaországban is jómódúnak számítanak az oktatásban dolgozók, és a tanári bérek Szlovákiában is sokkal magasabbak, mint nálunk - derül ki az RTL Fókusz című műsorából.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.13.
Több mint 600 ezer notebookot kapnak a diákok és a tanárok
A kormány az oktatás területén a következő négy évben mintegy 200 milliárd forint értékben vásárol 560 ezer tanulói és 55 ezer tanári notebookot – jelentette be a miniszter a köznevelés fejlesztésével kapcsolatban. Az első 120 ezer notebook többsége már meg is érkezett az országba, kiszállításuk jövő héten veszi kezdetét a Klebelsberg Központ irányításával. Kásler Miklós beszámolt róla, hogy megjelentek a digitális tankönyvek is, a módosított Nemzeti alaptantervvel pedig a nemzeti értékek tanítását juttatták érvényre.
(Forrás: index)
 
2022.02.12.
RENDKÍVÜLI BEJELENTÉS: A VÉSZHELYZETRE HIVATKOZVA KORMÁNYRENDELETBEN LEHETETLENÍTETTÉK EL A SZTRÁJKOT
Ezért nem engedtek ma be bennünket az EMMI-be: kijött a Magyar Közlönyben a sztrájkot teljesen ellehetetlenítő rendelet. A február 11-én este kiadott Magyar Közlönyben olvasható kormányrendelet egyebek mellett arról rendelkezik, hogy a sztrájk során minden intézményben biztosítandó gyermekfelügyelet, továbbá a tanórák 50 százaléka – egyes esetekben 100%-a – megtartandó. A rendeletet a pandémiára hivatkozva, a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló törvény szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján hozta meg a kormány.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2022.02.12.
„Nagyon szívesen lennék tanár, de nem tudom megengedni magamnak”
Az általunk megkeresett tanárok egybehangzó véleménye szerint sürgős változásra van szükség a rendszer egészében, ha a tanárhiányt meg akarjuk oldani. Azonban az államtól hiába várnának a tanárok segítséget, a kormányzat rövid távon nem profitál az oktatás fejlesztéséből. Egy fiatal tanár szerint először is a közvéleményt kéne újra a tanárok mellé állítani, ugyanis a hatalom csak politikai nyomásra hajlandó lépéseket tenni. A közvélemény megnyerése azonban nagyon nehéz lesz szerinte mindaddig, amíg ilyen alacsony a presztízse a közoktatásnak.
(Forrás: Mérce)
 
2022.02.12.
Tanársztrájk: lépett a minisztérium, itt az új kormányrendelet
Közleményükben felidézték: a Fővárosi Ítélőtábla kimondta, hogy a január 31-én tartott pedagógussztrájk törvényellenes volt. A kormány álláspontja szerint a szülők és a gyermekek érdekében, az újabb káosz elkerülése céljából és a járványhelyzetre is figyelemmel pontosan szabályozni kell, hogy az esetleges pedagógussztrájk idején a köznevelési intézményeknek milyen minimum szolgáltatást kell nyújtaniuk. A köznevelési államtitkárság ezzel együtt hangsúlyozta: a kormány és a pedagógus szakszervezetek között nem a további béremelés szükségességéről van vita, hanem annak időzítéséről.
(Forrás: Infostart)
 
2022.02.12.
140 ezer forintos bírságot kapott az iskolaőr, aki egy gyereket a nyakánál szorítva a korláthoz nyomott
A férfi közfeladatot ellátó személynek minősült, munkaköre szerint rendvédelmi, bűnmegelőzési és rendfenntartási tevékenységet látott el, ami nem terjedt ki az iskola tanulóinak a fegyelmezésére. Ennek ellenére odament az intézmény udvarán sorakozó gyerekekhez és rászólt az egyik 5. osztályos tanulóra, hogy maradjon csendben. Miután ezt a férfi szerint a gyerek nem vette figyelembe, odalépett hozzá, a korláthoz nyomta, megszorította a nyakát, és megfenyegette, hogy ha nem marad csendben, akkor „úgy felpofozlak, hogy a kerítésig elszállsz”. Miután elengedte a nyakát, azt is mondta a gyereknek, hogy az tanítási idő után, az iskola területén kívül úgy fel fogja pofozni, hogy „elbőgi magát”. Ezután elment a helyszínről. A kiskorú gyerek nyakán nyolc napon belül gyógyul, könnyű sérülés, bőrpír, zúzódás lett.
(Forrás: telex)
 
2022.02.12.
Ne engedjük be a kék szalagokat az iskolákba, akárki is hív fel rá!
Két-három éve kellett volna sztrájkolnunk, de akkor ezek a szervezetek nem foglalkoztak vele. Már akkor is inkább pártpolitikával próbáltak népszerűséget szerezni. De a tanárok, mint a társadalom egésze is, különböző pártszimpátiával megáldott emberek halmaza. Két hónappal a választás előtt szakmai szempontból értelmetlen a sztrájk. A változást az új kormánytól (akármelyik lesz is) kell kikényszeríteni! A jelenlegi kormány bármit is ígérne, nem lenne hiteles, mert két hónap még a mandátumuk. Ezt csak az nem látja, aki nem akarja. Ez a sztrájk szimplán egy kampányrendezvény volt, főleg, ha MZP kék szalagját is figyelembe vesszük. A szakszervezetek szerint az akciót a választás előtt közvetlenül meg kellene ismételni. Miért is? Mindenki gondolkodjon el egy kicsit! Csak logikusan! Ugyan mi értelme van ennek, hacsak nem az, hogy egy politikai tábor kampányát segítse?
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.02.12.
Tanársztrájk: Ismét időhúzásba kezdett a kormány
Az utolsó pillanatban lemondta a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) sztrájkbizottságával péntekre tervezett egyeztetését az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) - tudatták az érdekképviseletek. A tárgyalás elnapolását a szaktárca azzal indokolta, hogy még időre van szükségük a Fővárosi Ítélőtábla másodfokú, a január 31-i tanársztrájk jogellenességét kimondó döntésének tanulmányozására abban tekintetben, hogy az milyen hatást gyakorolhat a további tárgyalásokra.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.12.
EMMI-KÖZLEMÉNY: MÁR A CÍM IS HAZUGSÁG
Kizárólag a kormány időhúzása az oka annak, hogy a választások időszakához közeli időben kell a legkeményebb munkavállalói eszközökhöz nyúlni. Pedig a helyzet megoldása a kormány kezében van: gyurcsányozás, baloldalizás, kékszalagozás helyett korrekt ajánlatot kellene letenni végre az asztalra, hogy valamelyest mérsékeljék azt az óriási kárt, amelyet az eredetileg törvénybe foglalt, majd elvett béremelés okozott. A nem pedagógus-munkakörben dolgozók helyzetének javítását a kormány kezdettől nem tartotta fontosnak, ezért maradt 2008 óta változatlan a közalkalmazotti bértábla.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2022.02.10.
A lengyel kormány is megvédené a gyerekeket az \"erkölcsi züllesztéstől\"
A kormányzó Jog és Igazságosság frakciójának jelen lévő 227 tagja egyöntetűen a törvénymódosításnak a szejmben korábban már jóváhagyott formája mellett állt ki, amint az ellenzéki Kukiz´15 három jelen lévő tagja, valamint három független honatya is. Az oktatási tárca által előterjesztett törvénymódosítás növeli a megyei tanfelügyelők hatáskörét, egyebek között ők véleményeznék az általános és középiskolákban civil szervezetek által tartandó foglalkozások terveit. Az ilyen foglalkozások vagy kurzusok előtt legalább két hónappal az iskolaigazgató köteles lesz részletes információkat kérni ezek tartalmáról. A kiskorú diákok részvételéhez szüleik írásbeli hozzájárulására lesz szükség. A törvénymódosítás támogatói a magyar LMBTQ-ellenes törvény érvrendszeréhez hasonlóan azt mondják, hogy az iskolákban gyakran \"a hagyományos családfelfogással szemberforduló\" szervezetek foglalkoznak szexuális felvilágosítással, a szülők előzetes tájékoztatása nélkül.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2022.02.10.
Puzsér Róbert: Hallott már nemváltó műtétre váró óvodásról?
Csakhogy a szerzőknek és Dúró Dórának köszönhetően a magyar értelmiség ma már ezen a könyvön keresztül vonja meg a kormányzat és az LMBT-csoportok közti frontvonalat, ahelyett hogy az egynemű állampolgárok házasodáshoz vagy örökbefogadáshoz fűződő jogáról, esetleg a homoszexuálisokat érő fizikai atrocitásokról szólna a melegjogi diskurzus. A fentiek a leszbikus Hófehérkével meg a hét transz törpével ellentétben tényleges problémát képeznek, és meggyőződésem, hogy a magyar társadalom többségének melegjogilag humánus az álláspontja, úgyhogy ezekben az ügyekben támogatná az LMBT-közösséget. A homoszexuálisok meg a leszbikusok jogi státusza, méltósága és biztonsága kellene hogy a problémafelvetés tárgya legyen, nem pedig a gyerekek érzékenyítése – hisz épp erre hivatkozva mossa össze aljas módon a kormányzati kommunikáció a homoszexuálisokat a pedofilokkal a maga „gyermekvédelmi” narratívája mentén.
(Forrás: index)
 
2022.02.10.
Ezer sebből vérzik a menzás iskolai étkezés, megnéztük, hogyan lehetne javítani rajta
Helyes étkezéssel olyan fontos készségeket lehetne befolyásolni az iskolai évek alatt, mint például a koncentráció, és mivel minimum egy, de sokszor napi 3 étkezés is az iskolában zajlik, nem mindegy, hogy éveken át jó alapanyagból készült finom ételek vagy vacak minőségű helyettesítő élelmiszerek landolnak a gyerekek gyomrában. Két szakembert kérdeztünk az ideális menzáról, és eközben sok érdekes szempont került szóba a nyugodt étkezéstől a natúrjoghurton át a bátrabb fűszerezésig.
(Forrás: telex)
 
2022.02.10.
Visszavett az arroganciából az Orbán-kormány, már nem vádolja pártpolitikai célokkal a sztrájkoló pedagógusokat
Pontosító beadványukban végül visszavonták a politikai vádaskodást: a bíróságot arra kérik, hogy a pártpolitikai tevékenység támogatásával kapcsolatos hivatkozásokat „figyelmen kívül hagyni” szíveskedjen. Nem ez az első eset, hogy az Emmi visszavonulót fújt a sztrájkkal kapcsolatos eljárásban. Mint a Népszava megírta, elsőfokon még a szakszervezetek bérkövetelését is jogellenesnek tartották, legalábbis ennek megállapítását kérték a bíróságtól. Másodfokú beadványukban ezt már nem kérték. A pedagógusok bérrendezési igényeit egyébként Orbán Viktor miniszterelnök is jogosnak nevezte.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.10.
NEM AKAROM, HOGY A KIÉGÉS ELLENI HARCRÓL SZÓLJANAK A MINDENNAPJAIM – EGY PÁLYAELHAGYÁST FONTOLGATÓ GYÓGYPEDAGÓGUS GONDOLATAI
A fő szakterületem az értelmileg akadályozottak nevelése, oktatása volt. A másik szakomnak hála, iskolákba is járhattam fejleszteni a „problémás” gyerekeket – azokat, aki túl aktívak, nehezen figyelnek, zavarja őket a túl sok inger, vagy akik számára problémás az általános szabályok betartása. Ha elsősöket kaptam, az biztos, hogy az első pár hónap azzal ment el, hogy megtanultuk: nem mászunk az asztal alá, ha unatkozunk. Ez is az idegrendszeri éretlenség egyik velejárója. Igazából csak próbálták feltalálni magukat a gyerekek, nem akartak ők rosszat. Kihívás volt, és imádtam. De csak mellékállásban végeztem, mert a főállásom egy speciális iskolában az akkor hatodik osztályos, értelmileg akadályozott gyerekek között volt. Kis létszámú csoport, főként Down-szindrómás gyerekekkel. Hat évet töltöttünk együtt, ők voltak az első osztályom – és a második családom. (Vetter Judit)
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.02.10.
Pölöskeiné: “Kérem a szülőket, hogy a szakképzést kezeljék úgy, mint a gimnáziumot!”
“A technikumokban nagyon-nagyon jelentősen megnövekedett a jó eredményű átlaggal bejutó gyerekek száma és a szakképzőbe is ma már azoknak kell menni, akiknek megvannak a jó jegyei, a jó kompetenciái, hiszen Mesteremberré is csak azzal tud válni.” – fogalmazott Pölöskeiné. “Különböző alternatív utakat is kialakítottunk, ahova pedig azoknak teszünk ajánlatot, akinek esetleg nincsen meg a jó jegye, esetleg nincsen meg a kompetenciája. Itt gyakorlatilag mindenki megtalálhatja a helyét.” tette hozzá a helyettes államtitkár.
(Forrás: Szakmaverzum)
 
2022.02.10.
Gulyás Gergely \"három év alatt legalább 30 százalékos\" tanári béremelésről beszélt
Gulyás Gergely a Demokrata című hetilapnak azt mondta, egyetért azzal, hogy további jelentős pedagógusbér-emelésre van szükség, de a tanárok napokban tartott demonstrációja esetében \"politikai sztrájkról van szó, amellyel néhány, az ellenzék iránt elkötelezett szakszervezeti vezető a baloldal választási kampányát akarja elősegíteni, akár törvénytelen eszközöktől sem visszariadva\".A korábban már beígért 2023-as béremelésről is beszélt. Csak a következő három év magyar uniós költségvetésébe 30 százalékos tanári bérfejlesztést tervezünk, és ehhez jönnek még a nemzeti források - idézi az interjúban elhangzottakat az MTI.A 2023-as béremelés mértékéről korábban senki nem beszélt. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára még novemberben csak annyit közölt: „kedvező gazdasági folyamatok esetén 2023-tól látszik a lehetősége a komolyabb mértékű bérrendezésnek.\"
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.09.
Megvan az időpont: teljes sztrájknapokat terveznek a tanárok, gyermekfelügyelet sem lesz mindenhol
Március 16-tól venné kezdetét a pedagógusok határozatlan idejű sztrájkja. A két nagy szakszervezet megállapodott a még elégséges szolgáltatásokról, az erről szóló javaslatukat pénteken vitatják meg a kormány képviselőivel – közölte az RTL Híradóval Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) országos választmányának a tagja. Ha nem lesz sikeres a kormánnyal folytatott párbeszéd, akkor miharabb bírósághoz fordulnak.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2022.02.09.
Éveken belül bekövetkezik a tragédia: menthetetlen helyzetben az oktatás?
A szakma elöregedése és a tanárok túlterheltsége jelzi, hogy egyre súlyosabb pedagógushiány felé halad Magyarország – derült ki a T-TUDOK Zrt. kutatásának tanárhiányról szóló részéből. Minden téren nőtt az üres álláshelyek aránya tíz év alatt. Folyamatosan romlik a helyzet a természettudományok terén, miközben matematikatanárból, gyógypedagógusból és idegen nyelvet tanító tanárból is megugrott a hiány. Éveken belül különösen drasztikus pedagógushiány lesz a szakértők szerint.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2022.02.08.
EZ MÁR A TANÁROK BECSÜLETÉRŐL SZÓL
A kormány iránt elkötelezett sajtó igyekezett a tanárok követeléseit elferdíteni, a baloldal zsoldosainak beállítani a szakszervezeteket, emellett folyamatosan azt ismételgették, hogy a sztrájk nem jogszerű. Annak ellenére tették ezt, hogy első fokon nyert a két szakszervezet, az EMMI pedig nem élt a fellebbezési jogával. A közösségi médiában százmilliókat költő propagandaszervezet egyik beszélő feje rátámadt a pécsi Leöwey Klára Gimnázium tanárára a haja színén gúnyolódva. Ennek hatására a diákok szolidaritási akciót szerveztek: tegnap mindenki kékbe öltözve ment iskolába. A kormány maga is igyekezett megfélemlíteni a tanárokat, azzal fenyegetve őket nem is annyira burkoltan, hogy következményei lesznek a munkabeszüntetésnek. Minden általam megkérdezett tanár szerint ez okozta azt, hogy végül csak a pedagógustársadalom kevesebb mint egy ötöde szüntette be a munkát. Sokan még mindig tartanak a retorziótól. A március 16-án következő, határozatlan idejű sztrájknak éppen ezért már nem csak a béremelés lesz a tétje. A szervezők azt is meg akarják mutatni a hatalomnak, hogy a tanárok nem félnek kiállni a becsületükért.
(Forrás: Jelen)
 
2022.02.08.
ÓNODY-MOLNÁR DÓRA: CSODA GILVÁNFÁN
Az oktatáskutatók álláspontja szerint, mivel a tanoda az iskolán kívül végzi tevékenységét, része az egyenlőtlenségeket termelő iskolarendszernek. Szerintük az egyenlő esélyeket az iskolában kell megteremteni, nem azon kívül. Heindl Péter úgy véli, a tanodáknak akkor is fontos esélykiegyenlítő szerepet kellene betölteniük, ha nem kényszerítenék őket erre a lehetetlen iskolapótló szerepre az oktatás hiányosságai. Megnéztük, hogy 2003 és 2016 között, azaz a tanodaprogram indulását megelőzően és azt követően mennyire voltak eredményesek a gilvánfai diákok a középiskolában. A gilvánfai tanoda a 2009/2010-es tanévben nyitotta meg kapuit. A vizsgált időszak első 7 évében, tehát a tanodanyitás előtt, 41 gilvánfai diák fejezte be az általános iskolát. Közülük 9-en fejezték be a középiskolát, ez 22 százalék, ebből ketten szereztek érettségit is, ami 5 százalék. Meg vagyok egyébként győződve, hogy mivel a vizsgált időszak végén már volt tanoda, három tanuló biztosan nem fejezte volna be a középiskoláját a tanoda segítsége nélkül, ezért, ha ezt is figyelembe vesszük, az arány 22 százalék. A tanodanyitást követő hét tanévben 44 gilvánfai diák fejezte be az általános iskolát, közülük 22-en fejezték be nappali tagozaton középiskolai tanulmányaikat, ami 50 százalékos arány. Kilencen érettségit szereztek, ami 20 százalékos arány – sorolja Heindl Péter. Vagyis: a tanodaprogram elindulását követően 6-ról 20 százalékra ugrott az érettségizett gilvánfai diákok aránya.
(Forrás: Jelen)
 
2022.02.08.
„Gúzsba vagyunk kötve” – Tanárrá válni ma Magyarországon
Az általunk megkeresett tanárok egybehangzó véleménye szerint sürgős változásra van szükség a rendszer egészében, ha a tanárhiányt meg akarjuk oldani. Azonban az államtól hiába várnának a tanárok segítséget, a kormányzat rövid távon nem profitál az oktatás fejlesztéséből. Egy fiatal tanár szerint először is a közvéleményt kéne újra a tanárok mellé állítani, ugyanis a hatalom csak politikai nyomásra hajlandó lépéseket tenni. A közvélemény megnyerése azonban nagyon nehéz lesz szerinte mindaddig, amíg ilyen alacsony a presztízse a közoktatásnak. „A szülők szidják a tanárt mint a répát, és sokszor igazuk van. Emiatt a társadalom egésze közömbös lett a tanárok helyzete felé, nem veri az asztalt az oktatásért. Az érdekképviselet is ki lett herélve, de szerintem fontosabb ez az öngerjesztő tapasztalat, ahogy csúszik lefelé a szakma.”
(Forrás: Mérce)
 
2022.02.08.
Ne engedjük be a kék szalagokat az iskolákba, akárki is hív fel rá!
De akkor miért nem sztrájkoltam? Messziről kezdem. 1989-ben, a kommunista utódszakszervezet, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) ellenében létrehoztunk egy független szervezetet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét (PDSZ). Akkor a szivárványt választottuk logónknak, így annak nincs köze a mai szivárványos mozgalmakhoz. A PSZ százezres régi taglétszámából tizenötezret leszakítottunk, de soha nem értük el a reprezentativitást. 2006 és 2010 között többször szerveztünk sztrájkot és demonstrációt, amit az MSZP-hez bekötött PSZ nem támogatott. Tehát sztrájkoltunk, demonstráltunk a gyurcsányi rezsim alatt. Mára mindkét szervezet tagsága nagyjából lemorzsolódott. Én is kiléptem a PDSZ-ből, mert szerintem eltértek a pártoktól való egyenlő távolságtartástól, és a megmaradó vezetőik egy szűk elit ideológiáját követik. (Ezért, gondolom, megkapom a magamét, de felhívom a figyelmüket, hogy a sokszínűség nevében lehet ez a véleményem.) A PSZ kényszertagjai pedig lassan lemorzsolódtak. Ez a két szervezet a fennmaradásáért küzd, tagokat kell vonzaniuk, támogatókat kell szerezniük bármi áron, ellenkező esetben eljelentéktelenednek.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.02.08.
Két év kihagyás után újra lesz szóbeli érettségi
Két év után újra megtartják a tavaszi szóbeli érettségi vizsgákat - ez derül ki abból a szűkszavú válaszból, amelyet az Oktatási Hivatal küldött kérdésünkre. 2021-ben és 2020-ban a koronavírus-járvány miatt csak írásban vizsgáztak a végzős középiskolások, idén azonban - omikron ide vagy oda - visszaállhat a korábbi vizsgarend. Közben egy végzős osztály petíciót indított a szóbelik törléséért, eddig 12 ezren csatlakoztak hozzájuk.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.08.
Tanársztrájk: Nem merték meglépni, mégsem büntetik igazolatlan hiányzással a diákokat
Nem írhatnak be az iskolák igazolatlan hiányzást azoknak a tanulóknak, akik a múlt hétfői pedagógussztrájk ideje alatt nem tartózkodtak az intézményben - derült ki egy, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ) eljutott tankerületi levélből. Az érdekképviselet szerint ez előrelépés a korábbi utasításhoz képest, amellyel sok diáknak könyvelhettek volna el mulasztást. Mint arról a Népszava is beszámolt, a sztrájkot követően egyes tankerületi központok arra utasították az iskolákat - a szakszervezetek szerint jogellenesen -, hogy a KRÉTA e-naplóban megtartott tanóraként tüntessék fel a munkabeszüntetés miatt meg nem tartott órákat, illetve az iskolában tartózkodó diákok számára megszervezett felügyeletet. Így a távol maradó tanulóknak is igazolatlan hiányzást kellett adminisztrálni. A PDSZ-hez olyan visszajelzés is érkezett egy iskolából, hogy úgy is tanóraként kellett naplózni a felügyeletet, hogy a valóságban az egyik osztályban a takarítónő, a másikban a szülői munkaközösség vezetője felügyelt a diákokra.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.06.
Akár egy halom hasított fa…A felvételik utánérzése. Kerényi Mari írása
Valójában az igazán fájdalmas ebben a történetben az egész rendszer avíttsága, életidegen mivolta. Az egész úgy rossz, ahogy van; a királynak sem az a legnagyobb baja, hogy meztelen, hanem hogy király. Nem az a legnagyobb baj, hogy rövid idő alatt nehéz feladatokat kell megoldani a gyerekeknek. Nagyobb baj, hogy nem tudatosodik: ezzel még az is veszít, aki látszólag jól jár. A legnagobb baj éppen az, hogy ebben elvész a gyerek. Ezek a tesztek a legjobb esetben huszadik századi, ha nem avultabb tudáselemeket kérnek számon a huszonegyedik század szülötteitől. Ez a felvételi eljárás az egyedüli helyes megoldások ismeretéről és hibátlan reprodukciójáról szól, miközben köze sincs mindazon kompetenciákhoz, melyekre beláthatatlanul változó világunkban olyan égető szükség volna.
(Forrás: tani-tani online)
 
2022.02.05.
Kásler Miklós minisztériuma nem tárgyal: az utolsó pillanatban fellebbezett a hétfői tanársztrájk jogellenességének megállapításáért
Fellebbezést nyújtott be a Fővárosi Ítélőtáblához az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), amelyben egyebek mellett azt kérték, hogy a bíróság helyezze hatályon kívül az első fokon eljáró Fővárosi Törvényszék múlt pénteki döntését, amely jogszerűnek mondta ki a hétfői, kétórás figyelmeztető pedagógussztrájk megtartását - derült ki a Népszava birtokába került fellebbezési kérelemből. Az Emmi szerint a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) által szervezett munkabeszüntetés - amelyben több mint 20 ezer tanár, oktatási dolgozó vett részt - azért sem volt jogszerű, mert azt olyan időpontban tartották meg, amikor az első fokú ítélet még nem emelkedett jogerőre.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.05.
Néhány ábra arról, hogy miért sztrájkolnak a tanárok
A Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete figyelmeztető sztrájkot tartott ma 8 és 10 óra között, követeléseik döntő része a közoktatásban dolgozók bérezésével és munkaterhelésével kapcsolatos. Az előbbiről az utóbbi hónapokban többször is írtunk, és bemutattuk azt is, hogy ez milyen mértékű pályaelhagyást okoz a pedagógusok körében. Most további adatokkal igyekszünk megvilágítani, hogy miért olyan nagy az elégedetlenség a tanárok körében.
(Forrás: g7.hu)
 
2022.02.04.
„ELTOLTÁK” – A KORMÁNY AZ OKTATÁSPOLITIKÁT, A TÜNTETŐ PEDAGÓGUSOK MEG A BICIKLIT
Már a délután 5-ös kezdésnél, a Herman Ottó Gimnázium mellett becsléseink szerint két-háromszázan lehettek, majd a résztvevők gyalog, többen biciklit tolva vonultak át a Hősök terére, ahol hasonló tömeg várta őket. A kerékpárnak szimbolikus jelentősége van ebben a történetben: arra kívántak emlékeztetni mindenkit a szervezők, hogy 2016-ban – az országban elsőként emelve fel hangjukat az oktatás terén tapasztalható fokozódó problémák miatt – a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai nyílt levelet tettek közzé. Balog Zoltán, az emberi erőforrások akkori minisztere úgy reagált, hogy a kormány által bevezetett változásokkal „túltolták a biciklit egy kicsit”. A levél széles, diákokat és szülőket is felölelő tiltakozási mozgalmat indított el, amelyhez sorban csatlakoztak az iskolák, százezres nagyságrendben támogatták a Herman-levelet; megalakult a Tanítanék mozgalom.
(Forrás: minap.hu)
 
2022.02.04.
Válaszolt az EMMI: nem ők listáznak, sőt, Péterfalvi hivatalához fordulnak
Pedagógus sztrájk - az Adatvédelmi Hatósághoz fordul az EMMI, szerintük a szakszervezetek “listáznak”, akik “a honlapjukon lévő jelenléti íveken bekérték résztvevők névsorát, aminek semmilyen indoka nincs” - derült ki a tárca atv.hu kérdésére adott válaszából.“Nem a minisztérium listáz, hanem a szakszervezetek, akik a honlapjukon lévő jelenléti íveken bekérték a résztvevők névsorát, aminek semmilyen indoka nincs, ezért a tárca a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordul. Az iskolák csak az elmaradt órák számát rögzítik, hiszen azokat be kell pótolni” - ezt válaszolta az EMMI sajtóosztálya az atv.hu-nak arra, milyen következménye lesz egy pedagógus esetében, ha részt vett január 31-én - a kormány által törvénytelennek tartott - figyelmeztető sztrájkban.”
(Forrás: ATV)
 
2022.02.04.
Nincs elfogadható oktatás, már csak gyerekmegőrzés van
„Vegyük már végre észre: az oktatás területén környezetünk, Európa, de a világ nagy része is elhúzott mellettünk. Már nem az a kérdés, hogy mikor fog összeomlani a magyar közoktatás, mert már javában omlik, egyes helyeken már össze is omlott. Az olyan iskolákban, ahol rendszeresen nincs kémia-, fizika-, angol-, informatika…stb. óra, ott már nincs elfogadható színvonalú oktatás! Már csak gyermekmegőrzés van
(Forrás: telex)
 
2022.02.04.
A pénzhiány miatt a modellváltást választhatja a Műegyetem az autonómia helyett
A 64 felsőoktatási intézményből mára csupán hat maradt állami fenntartásban: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem; a Magyar Képzőművészeti Egyetem; a bajai Eötvös József Főiskola; a kormánypárthoz sok szálon kötődő Nemzeti Közszolgálati Egyetem; illetve a két nagy és erős presztízsű fővárosi intézmény, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME); valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE). Lapunk úgy tudja, hogy az ELTE részéről komoly szándék egyelőre nem merült fel a magánosításra, de azt biztosan szeretné elérni az egyetem, hogy a modellváltó intézményekhez hasonlóan velük is kössön az állam hosszabb távon is kiszámítható forrásokat garantáló szerződést. Más helyzetben van a BME. Úgy tudjuk, az egyetem vezetése január első napjaiban levelet írt Palkovics László felsőoktatásért felelős miniszternek a működési nehézségek, a költségvetési támogatások folyamatos csökkenése miatt. Ebben megbeszélést kezdeményeztek a miniszterrel a BME-vel kapcsolatos további tervekről, hangsúlyozva, hogy becslé
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.04.
„Már nem az a kérdés, hogy mikor fog összeomlani a magyar közoktatás, mert már javában omlik” – újabb nyílt levelet írtak a miskolci tanárok
2016 januárjában a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai – az azóta kormányközelivé vált helyi lap, a boon.hu oldalán (ahonnan mára eltűnt ez a tartalom is) – nyílt levélben fogalmazták meg az oktatási rendszer problémáit, sürgős változtatásokat követelve. Azt írták többek között, hogy már az egész oktatási rendszer veszélyben van, miközben az oktatás a kísérleti nyulak terepévé vált, ahol egy diák a tanulmányai során 6–8 reformot is megélhet. Kifogásolták a diákok és a tanárok leterheltségét, valamint, hogy a kormányzat senkivel nem hajlandó egyeztetni. A levél akkor széles, diákokat és szülőket is felölelő tiltakozási mozgalmat indított el, amelyhez sorban csatlakoztak az iskolák, százezres nagyságrendben támogatták a Herman-levelet, megalakult a Tanítanék mozgalom. Több utcai demonstrációt is tartottak országszerte.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.04.
Címzett: EMMI minisztere, kormányfő - magyar társadalom Újabb miskolci nyílt levél a közoktatás helyzetéről.
Azt sosem gondoltuk, hogy majd pont a miskolci iskolák tanáraival fognak egyeztetni az oktatás irányítói, de hogy lényegében senkivel sem, aki kritikát fogalmaz meg, az legvadabb elképzeléseinkben sem merült föl. Nem számítanak a több évtizedes szakmai szervezetek, a szakszervezetek, de még a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar sem. Ha épp arra volt szükség, akkor alapítottak helyettük/mellettük másikat. Nem tudunk tényfeltáró kutatásokról, kidolgozott programról a felfelé ívelés érdekében, nincs rendszer az egymás utáni döntésekben - sőt, az az érzésünk, az egymást követő lépések annak kényszeréből erednek, hogy a korábbi hibás döntések okozta káoszon próbáljanak meg úrrá lenni. Új alapokra helyezett oktatási rendszer kell! A jelenlegi helyzet már régóta tarthatatlan. Új évszázadban élünk több mint két évtizede: nem lehet kiindulópontnak tekinteni egy huszadik század közepi oktatási rendszert, s azt toldozgatni-foltozgatni. Vegyük már végre észre: az oktatás területén környezetünk, Európa, de a világ nagy része is elhúzott mellettünk.
(Forrás: szabad a hang)
 
2022.02.03.
Törley Katalin–Pilz Olivér: Akarjuk, hogy a tanárok és diákjaik ne merjenek kiállni igazukért?
Amíg a pedagógusra nem partnerként tekint a „köz”, amíg nem becsüli meg, nem ismeri el a tudását, az autonómiáját, amíg a munkavégzéséhez nem teremti meg a feltételeket, nem fizeti meg őt, addig sok tanár is marad olyan, mint a róla élő kép: nem mer véleményt mondani, sztrájkolni, tüntetni. S ugyanilyenek lesznek azok is, akiket ők tanítanak. Amíg a pedagógusra nem partnerként tekint a „köz”, amíg nem becsüli meg, nem ismeri el a tudását, az autonómiáját, amíg a munkavégzéséhez nem teremti meg a feltételeket, nem fizeti meg őt, addig sok tanár is marad olyan, mint a róla élő kép: nem mer véleményt mondani, kiállni az igazáért, sztrájkolni, tüntetni. S ugyanilyenek lesznek azok is, akiket ők tanítanak. A testbeszédük is azt fogja közvetíteni: jobb csöndben meghúzni magad. Ezt akarjuk? (A szerzők a Tanítanék Mozgalom képviselői)
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.03.
Mindenki tudja, ez így nem mehet tovább az oktatásban
A pedagógus szakszervezetek szervezik a március 16-ára meghirdetett általános sztrájkot, de hogy meg is tartják-e, az a kormányon múlik. Eközben a sztrájkbizottság folytatja a tárgyalásokat a kormánnyal, mert a szakszervezetnek ez a feladata, és azon vannak, hogy megegyezzenek a kormánnyal. Minderről Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke beszélt a Hírklikknek a hétfői figyelmeztető sztrájk kapcsán.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.02.03.
„Most kell lépni, és még úgy is 10 évig maradnak a bajok” – miért sztrájkoltak a tanárok?
Hétfőn országszerte sztrájkba léptek a pedagógusok, reggel 8-tól két órára függesztették fel a munkát. Jobb munkakörülményeket és tisztes megélhetést garantáló béreket szeretnének. A kormány előre jelezte, illegitimnek tekinti a lépést, aminek következményei lesznek, a tanárok viszont március közepén határozatlan idejű munkabeszüntetésre készülnek, ha addig nem sikerül megállapodniuk a kormánnyal. A sztrájkról és a kiváltó okokról szól a HetiVálasz legújabb adása, vendégeinket, Törley Katalin franciatanárt, a Tanítanék Mozgalom és Miklós Györgyöt, a Szülői Hang Közösség képviselőjét Élő Anita és Vörös Szabolcs kérdezi.
(Forrás: válasz online)
 
2022.02.03.
A magyarok kétharmada teljes mértékben egyetért a pedagógussztrájkkal
A lakosság több mint kétharmada egyetért a pedagógusok sztrájkjával, és további 18 százalék vélekedik úgy, hogy valóban alacsony a tanárok fizetése, de nem sztrájkkal, hanem másképp kellene érvényesíteniük a követeléseiket - derül ki a Pulzus Kutató Napi.hu számára készült országos reprezentatív felméréséből. Bár a pedagógus szakma kifejezetten nőies hivatás, a férfiak jóval szolidárisabbak a tanárokkal, mint a nők. 72 százalékuk ért teljes mértékben egyet a sztrájkkal, míg a nők körében ez az arány mindössze 63 százalékos volt.
(Forrás: napi.hu)
 
2022.02.03.
Gulyás Gergely szerint a hétfői pedagógussztrájk valójában \"politikussztrájk\" volt
Gulyás Gergely a csütörtöki kormányinfón a hétfői pedagógussztrájkról is beszélt, a hvg.hu tudósítása szerint két kérdést érdemes megvitatni. Az egyik, hogy jogos-e a pedagógusbér-emelés igénye. A kormány szerint ez jogos, a következő ciklusra ki is van tűzve. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ugyanakkor a hétfői egy „politikussztrájk” volt, amelyet törvénytelen munkabeszüntetésnek tekint, mert nem volt jogerős ítélet róla. A másik kérdés az állami iskolákban dolgozók kötelező oltása. Arról kérdezték, hogy mi az oka annak, hogy a pedagógusokat nem mentesítik az oltás felvétele alól, és nem tolják ki ennek a határidejét sem (mint például a rendvédelmiek esetében). Gulyás Gergely azt mondta, más állami alkalmazottak számára sem tették ezt lehetővé.
(Forrás: Eduline)
 
2022.02.03.
Változatos módszerekkel állnak bosszút a sztrájkoló tanárokon
Több iskolában – értesült a Népszava – már el is kezdődött a hétfői kétórás figyelmeztető sztrájkban résztvevő pedagógusok különböző módszerekkel történő szankcionálása a munkabeszüntetést szervező érdekképviseletek szerint. A Pedagógusok Szakszervezetéhez (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ) is érkeztek visszajelzések az enyhébb retorzióktól kezdve olyan tankerületi utasításig, amely az érdekvédők szerint egyértelműen jogellenes. De van olyan iskola is, ahol arra utasították a tanárokat, hogy a KRÉTA e-naplóban úgy könyveljék el a sztrájk miatt elmaradt órákat, mintha megtartották volna azokat.
(Forrás: Népszava)
 
2022.02.03.
Kék ruhában álltak ki pécsi diákok a megtámadott sztrájkoló tanárukért
A hétfői pedagógussztrájkról írt a Facebook-posztjában a Megafon által igen bőkezűen fizetett Deák Dániel, amelyben hozta a kormányzati mantrát a megmozdulás kudarcáról, mert azon csak a tanárok ötöde vett részt. „A Telex.hu kékre festett hajú és Freeszfe-maszkot viselő tanárral illusztrálta a megmozdulást. Egyébként az illusztráción látható Vatai Éva, a pécsi Leőwey Klára Gimnázium pedagógusa aktív kormányellenes tüntető és jól szimbolizálja a mai pártpolitikai alapú sztrájkot, amelyen a tanárok túlnyomó többsége nem vett részt” – írta. Másnap a pécsi intézmény diákjai – a kék hajú tanárnő előtt tisztelegve – kedden kék színű ruhában mentek be az órára, amiről fotók is készültek „Mert büszkék vagyunk a tagozatra és a tanárnőnkre!” – írták posztjukban kedden az intézmény diákjai.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.02.03.
L. Ritók Nóra: Megtörni a kört
Néha úgy érzem, teljesen szerencsefüggő, hogy kivel sikerül elmozdulni, és ki az, aki marad a nyomorúság átörökített körében. Mondhatnám, mert bizonyára jól hangzana, hogy képesség- vagy tehetségfüggő, és a tehetség mindig utat tör magának; vagy, hogy a családi háttér a meghatározó. Vagy azt is, hogy személyiségfüggő a dolog, hogy milyen erős az akarata, a motivációja valakinek. De jól leírható, megcáfolhatatlan tényező-együttállást a sikerhez nem tudok felállítani. Mindenre van ugyanis példa. Van, aki a jövője szempontjából teljesen értelmezhetetlen közegből végigcsinálja, másnak minden adott, mégis félrecsúszik. Nem lehet tudni, kiből mi lesz. Épp ezért nem hagyhatunk el senkit. Minden gyereknek meg kell adni az esélyt, hogy azzá válhasson, ami lehetne.
(Forrás: viszont.hu)
 
2022.02.01.
Sok pedagógus úgy érzi: valami elindult a figyelmeztető sztrájkkal
A szervezők és több résztvevő is arról számoltak be, hogy a tankerületi vezetők sok helyen megtiltották a sztrájkot, és fegyelmi eljárással fenyegették a munkabeszüntetés mellett kitartó kollégákat. \"A központosított rendszer miatt mindenki fél attól, hogy ez bekerülhet az anyagába, és aki feltette az életét, és megtanulta, hogy ő pedagógus lesz, és ezeket az iskolákat elvégezte, az ellehetetlenülhet a pályán. Tehát igazából én megértem azokat a pedagógusokat, akik ma nem lehetnek itt, én azért vagyok itt, mert oltás hiányában ma vesztettem el az állásomat\" - mondta az Euronewsnak egy tanár. A sztrájkot szervező szakszervezetek közölték, ha mégsem hat a figyelmeztető megmozdulás, és nem sikerül megállapodniuk a kormánnyal, akkor március 16-án egésznapos sztrájkkal készülnek.
(Forrás: euronews)
 
2022.02.01.
Nincs mindenben igaza a szakszervezeteknek, de régen volt annyira jogos sztrájk, mint a pedagógusoké
teljes logikus és életszerű volna, ha nem két óráig, de akár két hétig is sztrájkolnának. Ha azt hisszük, hogy ez csak az ő bajuk, hatalmasat tévedünk. Mert minden egyes minden egyes hóvégi gyomorgyörcsbe belefáradt, kiégett pedagógussal és minden egyes emberhez méltó megélhetés reményében pályát elhagyó tanárral a mi gyermekeink jövője zsugorodik. Kevés olyan szféra van, amelyet olyan kíméletlen következetességgel véreztetett ki az elmúlt három évtized minden kormányzata, mint az oktatási rendszer. S ennek folyamányaként kevés olyan magyar társadalmi csoport van, amelyet annyi igazságtalanság ért, s amelynek helyzete olyan vigasztalanul reménytelen lenne, mint a pedagógusoké.
(Forrás: azonnali.hu)
 
2022.02.01.
2022.01.31: a szelíd erő napja a hatalommal szemben
A reggel 8 és 10 óra között zajló országos pedagógus sztrájkhoz kapcsolódóan a Magyar Szakszervezeti Szövetség 14 órától autós felvonulást szervezett Budapesten. Csatlakozhattak szakszervezetek, illetve bárki, aki szerette volna támogatását kifejezni a délelőtti pedagógus sztrájk aktív résztvevőivel. A megmozduláshoz számos szakszervezet képviselői csatlakoztak, és a Szépművészeti Múzeum előtt gyülekező, majd a városon lassan végigguruló kocsik között akadt több bérelt autó is – ami azt jelenti, hogy voltak, akik úgy is fontosnak érezték részt venni az eseményen, hogy nincs saját gépjárművük, és hajlandóak voltak némi pénzt áldozni arra, hogy ezt megtehessék. Bár több rendőrautó kísérte végig a menetet, az útvonalat nem zárták le. Ennek akadtak előnyei és hátrányai is. Néhányan egészen biztos, hogy elvesztették útközben a többieket, és nem tudták végigjárni a tervezett útvonalat. Viszont többen, akik csak éppen arra haladtak, nem tervezetten is részei lettek ideig-óráig az eseménynek, így spontán is lehetett csatlakozni, ha valaki éppen nem regisztrált előre. Az útvonalat minden résztvevő megkapta előre, így, ha valaki esetleg lemaradt volna a tömegtől, akkor is végigjárhatta. A kormánypárti sajtó, nem meglepő módon, sem a délelőtti sztrájkról, sem a délutáni felvonulásról nem közölt semmilyen információt. Szerintük meg sem történt.
(Forrás: b1.hvgblog.hu)
 
2022.02.01.
BALATONI JÓZSEF: ÉN NEM AZÉRT TÜNTETEK, MERT EBBŐL POLITIKÁT SZERETNÉK KREÁLNI
Én még hiszek Hiszem, hogy együtt, összefogva változást tudunk elérni. Hiszem, hogy együtt, összefogva ki tudunk állni hétfőn az oktatásért, a gyerekekért, magunkért, a jövőért. Nemcsak a felsorolt pontokért, hanem mindenért. Pártoktól és pártszimpátiától függetlenül. Mert ez nem erről szól. Ez sokkal többről szól. Legyünk minél többen, csatlakozzatok hozzánk, kapcsolódjunk egymáshoz!
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.02.01.
A kormány nem akar politikai balhét
A kormány politikai okból próbálta meg csírájában elfojtani a pedagógusok figyelmeztető sztrájkját, mert nincs szüksége semmilyen balhéra, ami azt sugallhatná, hogy a teljesítménye nem olyan szép, mint amilyennek beállítja – nyilatkozta lapunknak Radó Péter. Az oktatáskutató azt mondja, a pedagógusszakma 2016-ban kikerült a rendszer kegyeltjei közül, mert tagjai fél évig lázongtak. S, hogy közben az oktatás gajra ment? Ez sem érdekli őket, ahogy az ország jövője sem. A választások előtt nem gondolják, hogy úgy kellene csinálniuk, mert a választások előtt irdatlan mennyiségű költségvetési pénzt osztogatnak szét a jónép között, olyan csoportoknak, amelyeknek a támogatását meg akarják tartani. De mivel abból indulnak ki, hogy a pedagógusok úgysem fogják támogatni őket, ezért nekik nem osztanak pénzt. Hogy mennyire nem hosszú távon gondolkodnak, bizonyítja, ha a kormány csak legalább áprilison túl látna, akkor nem költene el sok ezermilliárd forintot arra, hogy szavazatokat vásároljon. Egyszerűen a pedagógusok 2016-ban kikerültek abból a körből, amelyikről a kormány úgy érzi, hogy a támogatásuk megerősítése érdekében pénzt kell nekik osztani. Ezért nem oszt. Olyan csoportoknak oszt, amelyekről az gondolja, hogy a pénzosztással meg lehet erősíteni a támogatását.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.02.01.
„Nálunk senki nem sztrájkol, ahogy én sem. Szégyellem is magam miatta. Nincs rá semmi mentségem. Katolikus iskola meg miegymás”
Sok iskolában tanítás nélküli munkanapot tartottak – a legtöbb helyen ezt eleve így tervezték –, azokban az intézményekben pedig, ahol a pedagógusok sztrájkoltak is, úgy oldották meg ezt, hogy reggel 8 helyett 10-kor kezdték az értekezletet. Az erről levelet író tanár olvasónk úgy fogalmazott, az iskolában, ahol dolgozik, egyedül ő nem sztrájkolt: „Én pedagógusként sosem fogok pénzért sztrájkolni. Tudom, hogy egyéb programpontok is vannak, és éppenséggel olyan is, ami beugrónak jó számomra, de egy átfogó tanügyi reform nélkül a hajára kenheti mindenki ezt az oktatási rendszert. Nem a pedagógusbér a legfőbb gond. Sőt!”
(Forrás: 444.hu)
 
2022.02.01.
Időhúzás, zsarolás és téves információk – a sztrájkszervezés kulisszái mögött
Hétfőn reggel két órás országos figyelmeztető sztrájkot tartanak a pedagógusok, a szakszervezetek közel 50 százalékos részvételi arányra számítanak. A sztrájkot hónapokon át tartó sikertelen egyeztetések előzték meg a kormánnyal, és az ahhoz szükséges, „még elégségesnek minősülő szolgáltatásról” szóló javaslatot végül a bíróság hagyta jóvá, szinte az utolsó pillanatban, pénteken. Hogyan folytak a sztrájktárgyalások, milyen nehézségekkel találkoztak, és mi értelme lehet egy kétórás munkabeszüntetésnek, erről kérdeztük Nagy Erzsébetet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagját.
(Forrás: Mérce)
 
2022.02.01.
Nincs vége az akcióknak: Miskolcon tüntetést szerveznek csütörtökre, a \"tanárlázadás\" évfordulójára
„A 2016-os tanárlázadás első nagy megmozdulásának évfordulóján, 2022. február 3-án újabb pedagógustüntetés lesz Miskolcon. A helyszínek, a vonulás útvonala ugyanaz, az oktatás gondjai nagyobbak” – olvasható az esemény Facebook-oldalán. A tüntetők a Herman Ottó Gimnázium sportcsarnoka mellett találkoznak majd – a 2016-os „tanárlázadás” idején a gimnázium tantestülete nyílt levélben követelt azonnali és radikális változásokat az oktatásügyben –, onnan vonulnak a Hősök terére, ahol a Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete 18 órától \"rendkívüli fogadóórát\" tart majd.
(Forrás: Eduline)
 
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep