Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022.03.31.
Genderőrület? Visszavágtak a tanárok Orbán Viktornak
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) reagált arra, hogy Orbán Viktor szerdán Egerben a kormánya által gyermekvédelminek nevezett népszavazás mellett kampányolt, a genderőrület megállítására szólított fel: „Mi elvárjuk a tanároktól, elvárjuk az iskolától, hogy ne neveljék át a gyerekeinket. Nem adtuk át a jogunkat soha senkinek, hogy más határozza meg helyettünk, mikor, hogyan kell a gyerekeinket szembesíteni az életnek ezekkel a nagyon nehéz kérdéseivel.” A PDSZ a Facebook-oldalán gyorsan visszaüzent, jelezte, a tanárok mit várnának el: „Az iskolákban, óvodákban nincs »genderőrület«, úgyhogy nincs mit megállítani, ahogy nincs nem-átalakításra nevelés és egyéb, a miniszterelnök által állított ostobaságtól sem kell tartani.” A szakszervezet szerint a népszavazási kérdéseknek „sincs semmiféle alapja”, ha csak ez akadályozza a kormányfőt, hogy „végre emberhez méltó javadalmazást adjon a közoktatásban dolgozóknak”, akkor megnyugtatják, aggálya alaptalan, máris intézkedhet a béremelésről, a munkaterhek csökkentéséről.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.03.30.
A magyar iskolarendszer nem segíti a hátrányos helyzetű családok felzárkózását
Magyarországon összeomlóban van a közoktatás. És ennek nem csak a pedagógusok alacsony bére, a tanárhiány, a központosítás az oka. A magyar iskolarendszer a legszelektívebb az Európai Unióban, ami azt jelenti, hogy egyáltalán nem támogatja a hátrányos helyzetű családok felzárkózását. A családok romló anyagi helyzetével párhuzamosan fokozatosan szorulnak ki a még hatékonyabban működő iskolákból a gyerekek. Kende Ágnes szociológussal, a CEU Demokrácia Intézetének kutatójával beszélget Balázsy Panna.
(Forrás: Gyerekkel vagyunk)
 
2022.03.30.
Szülők vagyunk, változást akarunk! – szóban, térképen és videóban, mitől szenvednek a gyerekek
A Szószóló a gyermekekért online akciónkban szülők és pedagógusok közösen fogalmaztuk meg oktatási rendszerünk rendszerszintű problémáit. A több mint 2300 szöveges visszajelzést - melyekben a szülői és pedagógus vélemények mellett diák üzenetek is szerepelnek - az ország térképére vittük, így bárki láthatja, hogy saját lakóhelyének környezetében mit tartottak a legfontosabb problémának a megszólalók. Bár a bajokkal mindenki helyben, az óvodákban, iskolákban szembesül, a megoldás helyi szinten legtöbbször nem lehetséges. A problémák nagyon összetettek, de az látható, hogy forrásuk a pedagógusok gyalázatosan rossz anyagi és erkölcsi megbecsültsége mellett a hibás oktatáspolitikai döntések sorozata. A kormányzat megszüntette az érdemi szakmai párbeszédet: a gyerekeink és országunk jövőjét meghatározó döntéseket a spórolás és a hatalompolitikai érdekek határozzák meg, valódi szakmai vita, tervezés és egyeztetés nincs. A kormányzatnak most sincsen nyilvános oktatási programja, mint ahogy korábban sem volt. Ezért kényszerültünk arra, hogy szülőként és pedagógusként a Szószóló a gyerekekért akció keretében a nyilvánossághoz forduljunk.
(Forrás: Szülői Hang)
 
2022.03.29.
Legszívesebben visszafordítanám az időt oda, mikor még csak iskolába kellett járnom
A tankötelezettségi korhatár 18-ról 16 évre csökkentése az elmúlt tíz évben nemcsak az iskolák falain belül okozott változásokat, hanem társadalmi szinten is. A számok azt mutatják, hogy érezhetően kevesebben tanulnak szakközépiskolákban, és többen lettek közmunkások az érintett korosztályból. A 2012. szeptember 1-től hatályos törvényt többen is bírálták azóta, kormányoldalról és szakértői oldalról egyaránt. Az egyesült ellenzék most zászlajára tűzte, hogy ha ők kerülnek kormányra 2022-ben, visszaállítják a tankötelezettség általános korhatárát 18 évre. Egy pedagógus szerint ez nem lenne jó döntés, mert azóta könnyebb az iskolában maradt diákokkal együttműködni. A szakértő szerint viszont az iskola védőhálóként funkcionál a hátrányos helyzetű gyerekeknek. Az oktatási rendszert otthagyó fiatalok azt mondták: külső kényszer hatására kellett korábban kilépniük az iskolából, és azóta mind megbánták, hogy így alakult az életük. Abban viszont mindannyian egyetértettek, hogy a tankötelezettségi korhatár megemelése önmagában nem oldaná meg az oktatásügy rendszerszintű problémáit.
(Forrás: telex)
 
2022.03.28.
A Kőbányai Szent László Gimnázium tanárai új rendszer szerint sztrájkolnak tovább
A március 16-18-ai hét végén arra jutottak, hogy sokuknak okozna anyagi nehézséget egy újabb teljes heti sztrájk, ezért a hétre nagyjából egyenlően elosztva beosztották magunkat a hét napjaira. A többség egy napot választott, néhányan két nap is sztrájkoltak, és még ennél is kevesebben voltak, akik minden napot vállalni tudtak. Már a hét elején látszott, hogy ez a rendszer egyrészt észrevehetetlen, másrészt sajnos képes feszültséget generálni sztrájkoló és nem sztrájkoló kollégák között. A munkaközösségekkel egyeztetve körvonalazódott, hogy sokan továbbra is szívesen vállalnának egy napot a héten, de hogy ez láthatóbbá váljon, megegyeztek, hogy „tematikus” sztrájknapokat tartanak:
(Forrás: msn.com)
 
2022.03.28.
ITT A KOORDINÁLT SZTRÁJK! ÍGY SZTRÁJKOLUNK TOVÁBB MÁTÓL! HAJRÁ!
A kormány pontosan tudja, hogy az oktatásban dolgozóknak nincsenek tartalékaik. Éppen ezért hátradől és vár: arra vár, hogy kifulladunk, hogy nem lesz pénzünk folytatni. Ezt nem engedhetjük: ezért március 25-étől koordinált országos sztrájkot hirdetünk! MI A CÉLJA A KOORDINÁLT SZTRÁJKNAK? Az a célunk, hogy fenntartsuk a sztrájkot az ország minden részén – és mindezt úgy tegyük, hogy munkatársaink, kollégáink ne rokkanjanak bele anyagilag. Az a célunk, hogy fenntartsuk a feszültséget, hogy fenntartsuk a kérdést. Hogy egy percre se engedjünk a szorításból: a követeléseinkért készek vagyunk huzamosabb ideig sztrájkolni.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2022.03.28.
L. Ritók Nóra: A két világ
Mivel az ember a fiatalokban reménykedik, egyértelmű, hogy a kortársakra fókuszálunk ebben is. De ez nem egyszerű. Nemrég osztotta meg velem a gondolatait valaki, aki ezt a nevelési területet a két világ találkoztatásával kezelné, szóval, a jobb társadalmi státuszúakat lehozná a szegregátumokba, hogy érzékenyedjenek. Sok-sok éve, mikor még nem értettem ennyire ezt az egészet, én is azt hittem, ez jó lehet, és teret engedtem az efféle kéréseknek. Sok esettel próbálkoztunk, és alig volt közöttük olyan, amire azt mondtam, hogy elérte a célját. Azt is óriási munkával készítettük elő, a befektetett energia túl sok volt az elért eredményhez viszonyítva. És sok volt, ami kudarcos lett. Inkább rontott a helyzeten, mintsem javított volna. Sok oka van ennek. Az egyik, talán a legfontosabb, hogy az általános iskolásokkal semmiképp, a középiskolásokkal nem igazán, és még az egyetemistákkal sem lehet igazán megértetni a társadalmi leszakadás bonyolult problémáját
(Forrás: nyomor széle/hvg blog)
 
2022.03.28.
Ezerháromszázra nőtt az ökoiskolák száma hazánkban
A minisztérium beszámolt arról, hogy Ökoiskola címmel azokat a köznevelési intézményeket ismeri el a kormány, amelyek pedagógiai programjukban deklaráltan, rendszerszinten, a mindennapos nevelés-oktatás, valamint az iskola működtetésének szerves részeként foglalkoznak az egészség- és környezettudatosság témájával, és kiemelt figyelmet szentelnek a fenntarthatóságra nevelés ügyének. A fenntarthatóság értékeit a pedagógusok személyes példamutatásán, valamint az intézmény környezetbarát működtetésén keresztül is közvetítik a tanulók számára, aktív közreműködésre, cselekvésre bátorítva őket. Hangsúlyozták: az ökoiskoláknak ezáltal kiemelten fontos szerepük van a Kárpát-medence természeti és épített környezeti értékeinek megőrzésében.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.03.28.
Folytatódik a tanársztrájk, összehangolják az iskolák a tiltakozást
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) célja, hogy továbbra is fenntartsák a sztrájkot az ország minden részében úgy, hogy munkatársaik, kollégáik abba “ne rokkanjanak bele” anyagilag. A munkabeszüntetés idejére ugyanis nem jár bér, és az érdekképviseletek szerint a kormány épp arra játszik, hogy a pedagógusok kifáradnak, nem lesz több pénzük sztrájkolni - ezért sem foglalkoznak követeléseikkel, a választásokig pedig már tárgyalni sem akarnak a szakszervezetekkel.
(Forrás: Népszava)
 
2022.03.28.
Mától \"kinyitnak\" a kijevi iskolák, online folytatódik az oktatás
A február 24-i orosz támadásokat követően online oktatásra tértek át az ukrán iskolák, így az órákon azok is részt vehetnek, akik elmenekültek a háborús országból. Kijevben azonban olyan komoly harcok voltak, hogy erre nem volt lehetőség, most azonban a fővárosban maradt vagy korábban ott tanuló diákoknak is elindul az oktatás. \"Március 28-tól az oktatási rendszer újraindul - persze csak online\" - írta meg a CNN a város polgármesterének Telegram-bejegyzése alapján. Utóbbi döntést azzal indokolták, hogy az online oktatás \"jobban igazodik majd a jelenlegi körülményekhez\". Nagyon fontos feladat ma a városnak, hogy éljen és működjön a szigorú háborús helyzet alatt is. (Az oroszok) meg akarnak minket megfélemlíteni, de ez nem fog menni!\"
(Forrás: Eduline)
 
2022.03.28.
Veszélyben a következő iskolai tanév?
A PSZ és PDSZ szorgalmazzák a sürgős bérrendezést, továbbá igazságosabb munkaidő-felosztást szeretnének, többek között azért, hogy megállítsák a tanárok körében egyre gyakoribb pályaelhagyást és a pedagógusi hivatást választók számának csökkenését. A Népszava kitért arra is, hogy az érdekképviseletek követeléseikért az április 3-ai parlamenti választások után is küzdeni fognak, ha az új kormány sem teljesíti azokat, szerintük a következő tanévet már nem szabad elkezdeni a mostani bér- és munkakörülmények között.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2022.03.26.
L. Ritók Nóra: Ma már csak pártpolitika van, velük vagy ellenük
Az utóbbi évek igen erősen megdolgozták a lelkem. Miközben a terepen végzett munka sem egy leányálom, az ügy képviselete is iszonyúan nehéz. Mert zavarja a sikerkommunikáción és a felzárkóztatásra szánt pénzek lenyúlásán alapuló rendszert, ezért bünteti azt, aki ez ellen megy. Ez óvatosságra int, százszor átgondolt kihangosításokra, kompromisszumokra, és állandó moralizálásra. Mert miközben forradalmi hevülettel rohannék, ordítanék, közben a felelősségérzet visszatart, és ki kell, hogy mondjam magamnak újra és újra: ez nem rólam szól, hanem az ügy képviseletéről, a bennünk bízó, tőlünk függő családokról, és a munkatársaim életéről is. Őket nem tehetem ki az éppen hatalmon levő perc-emberek kicsinyes bosszújának, csak mert nem bírom visszafogni magam. Közben folyamatosan próbálok rést találni a rendszeren, szakmailag, emberileg, hiszen változás nem az Igazgyöngy terepi munkájától lehet, hanem a rendszerszintű változásokról.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.26.
A pedagógusok megmozdulása kiindulópontja lesz a hatalom leváltásának
„Még ha a pedagógussztrájk le is csöndesedik, nem múlik el nyomtalanul. Olyan sebet okozott a kormányban, amelyik visszafordíthatatlanná teszi a folyamatot. Akármilyen kabinet lesz is, kénytelen lesz első intézkedései között a pedagógusok kérdéseire válaszolni” – nyilatkozta Trencsényi László. A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint a megmozdulás ugyanúgy kiindulópontja lesz a hatalom leváltásának, mint ahogy a rendszerváltáshoz vezető út első nagy lépése is az 1985-ös oktatási törvény volt. A hatalom akkor sem gondolta, hogy az egy olyan szikra, amitől az egész társadalom lángra gyúlhat.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.03.26.
Emmi: Különórákat kell biztosítani az ukrajnai diákoknak a magyar iskolákban
A közlemény szerint az elmúlt hetekben gyerekek tízezrei érkeztek Magyarországra, közülük sokan a hazatérés lehetőségére várnak, mások továbbutaztak, egyre többen adnak be menedékes kérelmet, a tanköteles korú gyermekeiket magyar óvodákba és iskolákba íratják be. Az Emmi közölte: az óvoda- és iskolaválasztás szabadsága őket is megilleti, a körzetes intézményeknek azonban az érintetteket fel kell venniük,az óvodai nevelésben pedig 3 éves kortól kötelező részt venni. A közlemény szerint az óvodás korosztály rendkívül gyorsan megtanulja a nyelvet, de az iskolákban is cél a gyerekek minél gyorsabb integrációja és felzárkóztatása, illetve adott esetben a magyar nyelv megtanítása, ezért a kormány a kötelező iskoláztatáson felül heti öt délutáni, egyéni foglalkozást biztosít az érintett tanulóknak. Az Ukrajnából érkező menekülőket befogadó iskoláknak, köznevelési és szakképző intézményeknek havi 130 ezer forint többlettámogatást adnak.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2022.03.26.
A magyar közoktatás 2010 után visszatért a Kádár-rendszerbe
A közoktatásban is párbeszéd nélküli döntéshozatal történt 2010 után. A korábbi kormány forráshiányos és határozatlan reformjai kiváló alkalmat nyújtottak, hogy a FIdesz, a közoktatást visszavigye a Kádár-korszakba-írja a közoktatás helyzetét elemző cikksorozatban a Magyar Hang. 2012-ben született és ma is érvényes rendszerrel az ország visszatért az 1978-as szabályozás logikájához. Nincs esélyegyenlőség az oktatásban, emiatt a gyerekek jelentős része nem tud haladni a tantervvel. Vass Albertet vagy Esterházyt olvasson-e a gyerek, mert a helyzet az, hogy teljesen mindegy, hogy melyiket nem olvassa.
(Forrás: erősító)
 
2022.03.26.
Hont András: „Nézd meg jobban, hogy élnek anyádék”
Az igazság persze az, hogy a magyar oktatás sem volt soha világraszóló, a lenyűgöző teljesítmények néhány elitiskolának voltak köszönhetőek, a párás szemmel emlegetett Nobel-díjasok pedig leginkább egynek, a fasori Evangélikus Gimnáziumnak. A visszatalálás ennek ellenére fényesen sikerült. A szorongást, amelyet most érzek, és amelyet akkor éreztem, amikor saját magam igyekeztem túlélni a közoktatásnak nevezett megpróbáltatáshalmazt, tizenvalahány évvel ezelőtt, a nagyobbakkal kapcsolatban nem éreztem. No, nem azért, mert a magyar iskola jobb volt, hanem mert a rendszer volt lazább. Legalább törekedett idomulni a gyermekek és szülők igényeihez, a nagyobb önkormányzatok – amelyek korántsem voltak tökéletes, gondos gazdák – legalább egy elfogadható iskolát megkíséreltek fönntartani, ellenkező esetben bukták a normatív támogatást. Az uniformizálás – függetlenül attól, hogy milyen szintre nivellál – a versenyt zárta ki, és azt üzeni: nincs menekvés.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.26.
ÓNODY-MOLNÁR DÓRA: CSENDES FORRADALOM
A pedagógusok egyelőre kitartanak a követeléseik mellett, és ez szemmel láthatóan zavarba ejtette a hatalmat is, amelynek egyes képviselői élezik (Kásler, tankerületi vezetők, megafonos beszélő fejek), mások (Gulyás Gergely, Kövér László) tompítani próbálják a feszültséget. Közben a tanárok igen komoly erősítést kaptak: a diákok egyre látványosabban állnak ki mellettük.
(Forrás: Jelen)
 
2022.03.26.
„Csak gyerekek tudjanak maradni. Ha ebben tudunk segíteni, az már óriási dolog”
A fogyatékossággal élőket segítő SUHANJ! Alapítvány edzőterme a háború kirobbanása után egyfajta napközivé alakult: ukrán menekült gyerekeknek tartanak foglalkozásokat. Mint kiderült, a nyelvi korlátok sem jelentenek akadályt. Megfigyeltük magunkon, hogy már mi is megtanultunk néhány dolgot ukránul és oroszul, az önkéntesek pedig azt vették észre, hogy a gyerekek is mondanak olykor egy-egy szót magyarul. Ezt Fenyvesi Zoltán, a SUHANJ! Alapítvány kommunikációs munkatársa meséli. Bár korábban már szerveztek integratív nyári tábort, azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell üzemeltetni egy napközit, tapasztalatuk nem volt. Ennek ellenére másfél hét alatt – a széleskörű összefogásnak hála – sikeresen összehozták a projektet.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.03.26.
Budapesti diák nyerte a Közgazdasági Diákolimpia magyarországi döntőjét
A budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium diákja, Fekete Iván Csaba nyerte a 2021–2022-es Közgazdasági Diákolimpia magyarországi döntőjét – közölte a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) pénteken az MTI-vel. A versenyre csaknem 200 középiskolás jelentkezett az ország 29 településének 56 középiskolájából, valamint 11-en a Felvidékről és hárman a Vajdaságból. A járványhelyzet miatt a vetélkedő írásbeli feladatait online oldották meg a versenyzők, akik közül kilencen jutottak be a döntőbe, ahol szóban adtak számot tudásukról a szakmai zsűri előtt. Az első öt helyezett képviselheti Magyarországot a verseny angol nyelvű nemzetközi döntőjében, amelyet 2022. szeptemberben Budapesten rendeznek majd. Itt cseh, lengyel, szlovák, görög és a szervezők tervei szerint kínai diákokkal mérkőznek meg a legjobb magyar diákok.
(Forrás: index)
 
2022.03.26.
Fiatalok klímasztrájkja a Parlament előtt: „Elegünk van a kifogásokból”
Ezren tüntettek péntek délelőtt a Kossuth téren a Fridays for Future által szervezett VII. globális klímasztrájk alkalmából, hogy felhívják a figyelmet a klímaválság veszélyeire. A tiltakozók rendhagyó módon a tanársztrájk mellett is kiálltak. A Fridays for Future mozgalom szerint az ökológiai válság és az oktatás elválaszthatatlan egymástól a következő generáció tájékoztatása és jövőre való felkészítése szempontjából. A Fridays for Future a Parlament előtt ismertette a politikai döntéshozóknak címzett, 12 pontos követeléseit is. Ebben a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a megújuló energiaforrásokra való átállás mellett követelték egy önálló Környezetvédelmi Minisztérium létrehozását, Magyarország természeti kincseinek még szigorúbb védelmét, a környezeti nevelést, valamint egy országos klímagyűlés szervezését, ahol az állampolgárok lehetőséget kapnak a klímavédelem, az energiapolitika és a zöld átmenet kérdésének megvitatására.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.25.
Így segítenek a hazai iskolák az ukrajnai menekült gyerekeknek
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerdán közleményben számolt be arról, hogy a március 23-án megjelent kormányrendelet értelmében a kötelező iskoláztatáson felül heti öt délutáni egyéni foglalkozást biztosít az érintett gyerekeknek, ehhez pedig tanulónként havi 130 ezer forintos támogatást nyújt a menekülteket befogadó iskoláknak, köznevelési és szakképző intézményeknek. Az egyéni foglalkozásokon lehetőség nyílik a diákok felzárkóztatására, illetve adott esetben a magyar nyelv megtanítására. Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke ezzel kapcsolatban az Indexnek elmondta: fontos, hogy a gyerekek mihamarabb eljussanak egy olyan szintre, amellyel már érdemben be tudnak kapcsolódni az oktatásba.
(Forrás: msn.com)
 
2022.03.24.
Az ukrán gyerekek több mint fele elmenekült otthonából
Az ENSZ Gyermekalapját vezető Catherine Russell elmondta: a második világháború óta alig akadt példa arra, hogy a gyermekek ilyen gyorsan és nagy számban kényszerüljenek menekülésre. Hozzátette: a háború tartós következményekkel járhat a jövendő nemzedékek számára. „A borzalmas és szűnni nem akaró erőszak a gyermekek biztonságát, jólétét és az alapvető szolgáltatásokhoz történő hozzáférését fenyegeti.” A konfliktus kezdete óta legalább 81 gyermek vesztette életét és 108 sebesült meg az ENSZ emberi jogi főbiztosságának legfrissebb, szerdán közzétett jelentése szerint. A főbiztosság attól tart, hogy a valós számok ennél jóval magasabbak lehetnek. A háború a polgári infrastruktúrát is pusztította, és sok helyütt ellehetetlenítette a hozzáférést az alapvető szolgáltatásokhoz. Mintegy 1,4 millió ember maradt ivóvíz nélkül az országban.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.24.
Tanársztrájk: csak olaj volt a tűzre az Emmi lesajnáló válasza
„Ugyan mivel lehet már bennünket megbüntetni? Ennél rosszabb munkakörülményeket és alacsonyabb bért már nem nagyon tudnának adni, garantáltbérminimum-közeli bérekről van szó. Ráadásul nem is tudna az állam új embereket felvenni” – válaszolta Nagy Erzsébet (PDSZ) arra, hogy a polgári engedetlenségben részt vevők nem tartanak-e valamiféle extra kormányzati büntetéstől. Elmondta azt is, hogy ettől még különféle fenyegetések vannak, volt, aki írásbeli figyelmeztetést kapott, másnak visszavonták a munkaközösség-vezetői megbízását, ami némi bérpótlékkieséssel is jár.
(Forrás: szabadeuropa..hu)
 
2022.03.23.
Áder János egy budai gimnáziumba ment előadni, tiltakozó diákok fogadták
Szerdán a Budapest II. kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban tartott előadást Áder János. A PDSZ által közzétett videón látszik, hogy az elnöki konvojt tiltakozó diákok fogadták a Keleti Károly utcában. Kockás ingekkel, és szalagokkal vártuk tűkön ülve a felszólalót. Az iskolán kívüli diák támogatóink pedig a jól ismert \"Tanárainkkal vagyunk\" molinóval fogadták a leköszönő államfőt” – olvasható a videó mellett.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.23.
Menekültek az iskolapadban: nem egy minisztériumi levél fogja megoldani a tanárok újabb hatalmas feladatát
Még nem tudni, hogy százas, ezres vagy akár tízezres nagyságrendben kerülnek-e be a magyar iskolákba ukrán menekült gyerekek, de az biztos, hogy újabb nagy próbatétel előtt állnak a tanárok, és most is nagyjából annyi állami segítségük van, mint az egyik napról a másikra bevezetett távoktatás idején. Az ukrán menekültválság talán rávilágít arra, amiről eddig nem vett tudomást a rendszer: van egy csomó magyarul nem beszélő gyerek a rendszerben.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.23.
Legszívesebben visszafordítanám az időt oda, mikor még csak iskolába kellett járnom
A tankötelezettségi korhatár 18-ról 16 évre csökkentése az elmúlt tíz évben nemcsak az iskolák falain belül okozott változásokat, hanem társadalmi szinten is. A számok azt mutatják, hogy érezhetően kevesebben tanulnak szakközépiskolákban, és többen lettek közmunkások az érintett korosztályból. A 2012. szeptember 1-től hatályos törvényt többen is bírálták azóta, kormányoldalról és szakértői oldalról egyaránt. Az egyesült ellenzék most zászlajára tűzte, hogy ha ők kerülnek kormányra 2022-ben, visszaállítják a tankötelezettség általános korhatárát 18 évre. Egy pedagógus szerint ez nem lenne jó döntés, mert azóta könnyebb az iskolában maradt diákokkal együttműködni. A szakértő szerint viszont az iskola védőhálóként funkcionál a hátrányos helyzetű gyerekeknek. Az oktatási rendszert otthagyó fiatalok azt mondták: külső kényszer hatására kellett korábban kilépniük az iskolából, és azóta mind megbánták, hogy így alakult az életük. Abban viszont mindannyian egyetértettek, hogy a tankötelezettségi korhatár megemelése önmagában nem oldaná meg az oktatásügy rendszerszintű problémáit.
(Forrás: telex)
 
2022.03.23.
Már mennének oviba és iskolába az ukrán gyerekek, de hogyan?
Ha egy nem magyar állampolgárságú ukrán család Magyarországon szeretné óvodába vagy iskolába járatni gyerekét, akkor ezt megteheti attól a pillanattól kezdve, hogy beadja a menedékes státuszról szóló kérelmét a menekültügyi hatóságnál, ami az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság. Fontos, hogy nem menekültstátuszért kell folyamodni, hanem menedékesért – ez most az EU-ban a menekülő ukrán emberekre vonatkozó védelmi státusz, így Magyarország is ezt alkalmazza – mondta érdeklődésünkre Bognár Katalin, a Menedék Migránsokat Segítő Egyesület szakmai vezetője.
(Forrás: telex)
 
2022.03.23.
SZTRÁJKBÓL MENEDÉKBE – ÍGY ALAKULT ÁT EGY ISKOLA ÁTMENETI OTTHONNÁ
Olyan korban élünk, amiben hatalmas problémák halmozódnak, és egyik rakódik rá a másikra. A klímaválságra a világjárvány, aztán háború és belpolitikai gondok. A tanárok helyzetéről hajlamosak voltunk megfeledkezni az elmúlt hetekben, pedig semmi nem oldódott meg, és a jogaikért, megbecsültségükért ma is küzdeniük kell. De meglepő módon van olyan pillanat, amikor egyszerre lehet segíteni két elnyomott csoportnak: a pedagógusoknak és az Ukrajnából érkező menekülteknek is. A Pesthidegkúti Waldorf Iskola erre jött rá, Kökéndy Ákos pedig megírta az elmúlt tíz napjukat.
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.03.23.
Sok mindent meg lehet bocsátani az Orbán-kormánynak, de a közoktatás lezüllesztésére nincs mentség
Ha a magyar közoktatásnak csak a tanári bérezése lenne a problémája, azon könnyen lehetne segíteni. Ha csak az infrastruktúra, még azon is. De azt az örvényt, ami lehúzta idáig a rendszert, már nagyon nehéz lesz visszafelé pörgetni, még akkor is, ha erre szándék lenne. De egyelőre a szándék sem látszik. Néhány héttel ezelőtt Szombathely Fő terén volt egy tanári demonstráció, amin mi is ott voltunk . Akkor azt ígértük, hogy visszatérünk arra, mivel vádolta a kormányt a PSZ alelnöke. Ennek most jött el az ideje.
(Forrás: nyugat.hu)
 
2022.03.23.
Hatmillió gyerek van közvetlen veszélyben, 489 iskolát és 43 klinikát ért már támadás Ukrajnában
Hatmillió gyermek van közvetlen veszélyben Ukrajnában, tekintettel a kórházak és iskolák elleni támadásokra - közölte hétfőre virradóra a Save the Children (Mentsük meg a Gyermekeket) nevű nemzetközi segélyszervezet. Összesítésük szerint az ukrajnai harci cselekmények következtében eddig 489 iskola és 43 klinika szenvedett károkat, vagy semmisült meg. A szervezet hangsúlyozta, hogy a háborús helyzet miatt a gyerekek ötöde hagyta el Ukrajnát. Az ország ostromlott térségeiben maradt gyermekek a halálfélelemmel kénytelenek megbirkózni, miközben hiányt szenvednek élelmiszerből, tiszta ivóvízből és orvosi ellátásból.
(Forrás: ma.hu)
 
2022.03.23.
Elférne az iskolai tananyagban a lélek működéséről mesélő gyerekkönyv
Mióta Magyarországon a gyermekvédelmet a hagyományos szociális és oktatási intézkedések helyett a gyerekeket érő „gender-szexuális orientáció-nemhagyományos családmodell” behatásoktól való féltésként értelmezik, a közbeszéd homlokterébe kerültek azok a gyerekkönyvek, amelyek az Andersen/magyar népmesék vonaltól ellépve, a mai kor jelenségeiről is szót ejtenek. Nem kell elmenni a Meseország mindenkié LMBTQ-történetekig: a gyerekirodalom már jó pár éve rájött, hogy az esti mese lehet több is a tündérmeséknél, és segíthet a szülőknek abban, hogy összetett, fajsúlyosabb témákat feldolgozzanak a kicsikkel, legyen az a szülők válása, egy nagyszülő elvesztése vagy az, hogy nyomasztó az iskola. Van gyerekmeditációs gyerekkönyv, gyerekgyászos gyerekkönyv és így tovább, a skála egészen kitágult, és ez gyermekjogi szakértők, család- és gyermekpszichológusok és pedagógusok szerint is előremutató folyamat. Ebbe a trendbe csatlakozik be Barcs Kriszta Így működik a lelked című kötete.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.03.23.
A dávodi Forrás Általános Iskola, a győri Móra Ferenc Sportiskolai Általános Iskola, a makói Kálvin Téri Református Általános Iskola, a pécsi Jókai Mór Általános Iskola, a veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola, a zuglói Munkácsy
A dávodi Forrás Általános Iskola, a győri Móra Ferenc Sportiskolai Általános Iskola, a makói Kálvin Téri Református Általános Iskola, a pécsi Jókai Mór Általános Iskola, a veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola, a zuglói Munkácsy Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola – ezek az intézmények is felkerültek a kiemelkedő teljesítményű általános iskolák listájára. Ezek azok az iskolák, amelyek az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok matematikai képességét - azokét is, akik családi hátterük miatt hátrányból indulnak.
(Forrás: Eduline)
 
2022.03.23.
Reagált az Emmi a pedagógusok tüntetésére: Köszönet a tanároknak, akik úgy gondolták, hogy nem most van itt a sztrájknak az ideje
A közleményben megismétlik Gulyás Gergely korábbi szavait: a miniszter elismerte, hogy a tanárok követelései jogosak, azokkal a kormány is azonosulni tud, azonban arra kérték a pedagógus szakszervezeteket, hogy „a háborúra való tekintettel – a mozdonyvezetőkhöz hasonlóan- fontolják meg a sztrájk felfüggesztését.” Szerda reggel 8 órától országos, határozatlan idejű sztrájkot kezdett a Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete. Több fővárosi és vidéki iskolában tartottak munkabeszüntetéseket. A tanárok béremelést, kötelező óraszámuk csökkentését, és az iskolákban dolgozó nem pedagógus alkalmazottak fizetésének emelését követelik. A tanárok mellett több ezer diák tartott szolidaritási tüntetést a Kossuth téren, illetve több száz tanárképzős hallgató is tüntetett az Emmi épülete előtt szerdán.
(Forrás: telex)
 
2022.03.22.
Akár a választás után is folytatják a tiltakozást a pedagógusok, ha az új kormány sem tesz azonnali lépéseket
Amennyiben az új kormány, legyen bármilyen összetételű, az április 3-ai parlamenti választás után sem tesz azonnali lépéseket a pedagógus szakszervezetek munkateher- és bérköveteléseivel kapcsolatban, az érdekképviseletek újabb tiltakozó és figyelemfelhívó akciókkal állhatnak elő - mondta a Népszavának a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője. Nagy Erzsébet szerint hamarosan nyilvánosságra is hozzák javaslataikat annak érdekében, hogy követeléseiket az újonnan alakuló kormány se söpörhesse a szőnyeg alá.
(Forrás: Népszava)
 
2022.03.22.
A választás előtt már nem tárgyalna a pedagógusokkal a kormány
Ismét sztrájktárgyalást kezdeményezett a kormánnyal a Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, ám a kormány csak a választás után tárgyalna tovább. Miután nem született megegyezés a kormány és a pedagógus érdekképviseletek között, a január 31-i két órás figyelmeztető sztrájk után határozatlan idejű pedagógussztrájk kezdődött szerdán, országszerte döntött úgy tantestületek része vagy egésze, hogy bizonyos napokon vagy bizonyos tanórák idejére nem veszi fel a munkát. A tiltakozó pedagógusok, ahogy az elmúlt hetek polgári engedetlenség során is, a sztrájkjog fontossága mellett azokat a követeléseket hangsúlyozzák, amelyek érdekében a sztrájkot eredetileg meghirdették: a bérrendezés és a munkaterhek csökkentése, ezáltal a pedagógusok létszámcsökkenésének megállítása a fő célkitűzésük.
(Forrás: Magyar Hang)
 
2022.03.21.
L. Ritók Nóra: Milyen a jó gyermekrajzpályázat?
Mi azokat a pályázatokat szeretjük a legjobban, amelyekben a gyerekek szabadon gondolkodhatnak, vagy úgy adják meg a címet, hogy nagyon széles megközelítésre legyen lehetőség. Például mesélj rajzban arról, hol élsz, milyen jövőt képzelsz magadnak, vagy rajzold le a kedvenc mesehősöd, milyen volt a karácsonyod, stb. Mert ezekben szabadon szárnyalhat a gyerekek fantáziája. Nem véletlen, hogy a legnevesebb nemzetközi rajzpályázatok kiírása ilyen. Mert azokat szakemberek írják ki, és zsűrizik le.
(Forrás: tani-tani online)
 
2022.03.20.
\"Az oktatásban nem előre mentünk, hanem hátra\" - megtelt a Kossuth tér tanárokkal
A mostani tanári tiltakozó akcióhullámot a kormány – szokás szerint – próbálja a politikai térbe tolni, mondván, hogy miért pont a választások előtt lángolt fel a tiltakozó akció. A pedagógus szakszervezetek, illetve a tiltakozással egyetértők viszont hangsúlyozzák, ez már csak azért sincs így, mert a tiltakozás egészen 2016-ra vezethető vissza. Korábban leírtuk, hogy mik voltak a 2016-os, egy miskolci iskolából induló, de országos mozgalommá, a Tanítanék Mozgalommá kinövő akciósorozat okai és a kockásing, mint jelkép gyökere.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.19.
„A kormány még egy alig látható sztrájktól is fél”
Megtelt a Kossuth tér szombat délután, több ezren vettek részt a pedagógusok \"kockásinges találkozóján\". A demonstráció a határozatlan idejű sztrájk első hetét zárja. A tüntetésnek vége, de a sztrájknak nem. \"Hétfőn folytatjuk\" - ezt jelentette be Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője. Hétfőtől ugyanis folytatódik a határozatlan ideig tartó pedagógussztrájk, több iskola már pénteken bejelentette, hogy hétfőn is sztrájkolnak. A szakszervezetek és a minisztérium más-más résztvevői számról beszél. Míg az Emberi Erőforrások Minisztériuma már szerda este azt közölte, hogy a pedagógusok 13 százaléka, csütörtökön pedig 6-7 százaléka szüntette be a munkát. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint még mindig érkeznek adatok, de szerdán legalább 20 ezren sztrájkoltak, sokan pedig a polgári engedetlenségi akciót választották.
(Forrás: Eduline)
 
2022.03.19.
A MAGYARTANÍTÁS HOSSZÚ TÁVÚ BEFEKTETÉS – Interjú Vinczellér Katalinnal a Pagony Kiadó pedagógiai tevékenysége kapcsán
2022-ben tovább bővül a Pagony immár negyedik éve működő, iskoláknak, pedagógusoknak szóló komplex programkínálata. Az eddig megosztott óratervek mellé most bekerülnek további rendhagyó irodalomórák, új pályázatok és egy podcast-sorozat is. A kezdetekről és az újdonságokról kérdeztük Vinczellér Katalint, a projektek főszervezőjét, aki maga is irodalmat tanít a Veres Pálné Gimnáziumban.
(Forrás: prae.hu)
 
2022.03.19.
A JÓ TANÁRT NEM LEHET MEGOLDANI OKOSBAN
„A tanárhiány miatt most viszonylag jó alkupozícióban vannak a tanárok és az érdekeiket is könnyebb képviselni - mondta Varga Júlia a TAnárblog március 16-i online fogadóóráján - ugyanakkor az elit csoportok, amelyek igazán nyomást tudnának gyakorolni a rendszer egészére, az egyházi iskolákkal megalkották azokat az utakat a magániskolák mellett, amiken keresztül ki tudnak menekülni az állami rendszerből, így épp azok a csoportok hagyják el az állami iskolákat, amelyek ki tudnák kényszeríteni a változásokat. Ezzel szemben a gyerekek egy komoly csoportja, a diákok 25-30 százaléka gyakorlatilag funkcionális analfabétán kerül ki az iskolából, ami viszont beszűkíti egy ország tudásalapú lehetőségeit és elzárjuk magunkat a különböző fejlődési pályáktól.
(Forrás: Qubit)
 
2022.03.18.
Képes-e az iskola az életre nevelni?
A pénzügyi tudatosság magas szintje jótékony hatással van a gazdaság kiszámítható működésre. A jelenleg igencsak nehezen kiszámítható gazdasági környezetben nem is lehetne tehát aktuálisabb a kérdés: ki tudja megtanítani helyes pénzügyi döntéseket hozni a felnövekvő generációkat? Egy friss felmérés szerint a tanárok jelentős része ma már felkészült erre és tízből kilenc pedagógus fontosnak is tartja az iskolai pénzügyi nevelést. A pénzügyi témájú pedagógusképzéseken részt vett oktatók pedig az átlagot jóval meghaladó 64%-os Pénzügyi Tudatosság Mutatójukkal készen állnak arra, hogy felkészítsék a diákokat az életre, a mindennapi pénzügyi döntésekhez szükséges ismeretek és attitűdök átadására - közölte a Pénziránytű Alapítvány.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2022.03.18.
Kövér László egyetért a pedagógusok követeléseivel
A tanárok követeléseivel szimpatizáló Kövér gondolatai azért is nagyon érdekesek, mert az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerdán meglehetősen erős hangvétellel kommentálta a tanársztrájkot, azt kormányellenes kampányakciónak minősítve, és kihangsúlyozva, hogy a pedagógusok 87 százaléka nem is vett részt rajta. Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter hasonlóan kritikusan állt a sztrájkhoz, de azt elismerte a közmédiának, hogy jogosak a tanárok követelései sőt, szerinte azok teljesítése a következő kormányzati ciklus egyik legfontosabb feladata. Állítása szerint most is tárgyalnak a következő 7 éves uniós költségvetésről, amiből legalább az ígért, háromszor 10 százalékos béremelés megvalósulhat. Orbán Viktor egyébként korábban azt mondta, hogy 2023-ban lesz lehetőség nagyobb béremelésre a tanároknál.
(Forrás: telex)
 
2022.03.17.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete szolidáris a sztrájkoló pedagógusokkal
A Mozdonyvezetők Szakszervezete közleményt adott ki, hogy támogatásukat fejezik ki „a pedagógus munkavállalók anyagi, erkölcsi megbecsülését, tisztes megélhetését követelő sztrájkban részt vevők iránt”. A sztrájkoló tanároknak azt üzenik: „Példásnak tartjuk azt az eltökéltséget, amelyet képviseltek, tiszteljük azt a bátorságot, amelyet a pedagógus munkavállalók érdekeinek érvényesítéséért felmutattok. Bízunk abban, hogy erőfeszítésetek, kitartásotok meghozza az eredményt hiszen házastársaink, szüleink vagytok, akik a magyar gyermekek nevelői, tanítói, életük, sorsuk fontos alakítói, befolyásolói.”
(Forrás: 444.hu)
 
2022.03.17.
BALATONI JÓZSEF: „TANÍTANI AZZAL, HOGY KIÁLLUNK MAGUNKÉRT, HOGY NEM HAGYJUK MAGUNKAT ELNYOMNI”
Az egyik kedvenc gyakorlatom az, hogy diákok kettő-négy fős csoportokban írják meg a saját 12 pontjukat, feltüntetve, őt mit kívánnának iskolán belül, mik lennének a követeléseik. Ezzel azt is felmérhetjük náluk, hogy mit gondolnak az intézmény működéséről, min szeretnének esetleg változtatni. Utána pedig nagyon jókat lehet velük beszélgetni erről, megvitathatjuk, mi miért jó vagy nem jó, megvalósítható-e az, amit szeretnének. A módszerek, feladatok tárháza tényleg kimeríthetetlen, csak a fantáziánk és az energiánk szab ennek határt. Higgyétek el nekem, tényleg érdemes ebben is egy kis szemléletváltás. Ami mellett pedig nem mehetek el, az az, hogy személyes példamutatással is rengeteget lehet tanítani ebben a témakörben. Tanítani azzal, hogy kiállunk magunkért, hogy nem hagyjuk magunkat elnyomni, küzdünk a jogainkért, harcolunk mások érdekeiért, nem hagyjuk magunkat megfélemlíteni, vállaljuk a véleményünket, és azt tesszük, amiben hiszünk, amit a szívünk diktál. wmn
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.03.17.
Csökkent a sztrájkoló pedagógusok száma januárhoz képest
miután a pedagógus szakszervezetek kevesellték a kormány januárban végrehajtott tízszázalékos béremelését, január 31-re kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdettek, majd mivel ez nem vezetett eredményre, március 16-ra már határozatlan ideig tartó munkabeszüntetést jelentettek be.A pedagógus szakszervezetek annak ellenére is ragaszkodnak a jogellenes sztrájkhoz, és arra kérik a szülőket, ne vigyék iskolába a gyermekeiket hogy a Fővárosi Ítélőtábla korábban kimondta: csak a jogszabályoknak megfelelően szervezhető pedagógussztrájk, vagyis az iskoláknak a sztrájk idején is biztosítaniuk kell a gyermekfelügyeletet és az oktatást és mindezt az alapvető jogok biztosa is megerősítette.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.03.17.
TABUSÍTÁS ÉS FÉLELEMKELTÉS – AZ UKRAJNAI HÁBORÚ TÉMÁJÁVAL NEHEZEN BIRKÓZNAK MEG AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGEK
A szülők mellett az iskoláknak is fontos szerepük van abban, hogy a gyerekek ne maradjanak egyedül a háborúval kapcsolatos érzelmeikkel és kérdéseikkel. Hiába hangsúlyozzák a szakemberek a beszélgetések fontosságát, az iskolai közösségekben egymásnak ellentmondó, de egyenként is nehéz jelenségek övezik a témát: ez a tabusítás és a félelemkeltés, amelyek egyaránt szorongást és félelmet okoznak. Németh Barbara gyerekpszichológus, gyerekjogi szakember két pest megyei gimnazistával, a 16 éves Annával és a 17 éves Hannával beszélgetett arról, mi mindent tapasztaltak az iskolában az ukrajnai háború kitörését követő első hetekben. És azt is elmondták, hogy nekik gyerekként mire lenne szükségük, és mit kérnének a tanáraiktól.
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.03.17.
Pedagógustüntetés Szegeden: Stratégiai nyugalom helyett stratégiai idegesség
Sok képeslapot fog kapni rövidesen a Klebelsberg Központ Szegedről, a lapon pedig a tüntetésen részt vevő oktatók, diákok és szülők értékeléseit olvashatják majd el. A lapokat a Veritas Virtus Libertas önszerveződő egyetemi csoport osztotta a demonstráción, ők szervezték a tüntetést is, ahova most a szegedi polgármester nem beszélni jött, hanem azért, hogy szolidaritását fejezze ki a pedagógusok sztrájkjával. Csongrád-Csanád megyében szerdán nagyjából ötszáz pedagógus sztrájkolt, a sztrájkolók közel fele szegedi volt, ahogy Erdélyi Eszter is, aki korábban a Tanítanék mozgalomban is aktív szerepet vállalt. Most megint szinte ugyanazokról a problémákról kellett beszélnie a tüntetésen, mint hat évvel korábban: gúzsba kötött pedagógusok, növekvő terhek az értékét vesztett fizetések mellett, kiürülő, elnéptelenedő katedrák.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.16.
A pedagógusjelöltek szolidaritási demonstrációjával folytatódott a tanársztrájk első napja
A január végi kétórás figyelmeztetősztrájk, majd a gördülő polgári engedetlenség után március 16-án indult a közoktatásban dolgozók határozatlan idejű sztrájkja. A tanárok mellett több ezer diák tüntetett a Kossuth téren, de délután fél 4-kor is volt egy demonstráció az Emmi egyik épülete előtt. Percről percre frissülő tudósításunkat olvashatja.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.16.
Drámai képpel szembesülünk, ha megnézzük, mit is jelent pontosan az, hogy „keveset keresnek a tanárok”
„A versenyszféra elszívja a frissen végzett tanárokat. Pár évvel ezelőtt még 6 ezer új tanár kezdte el a pályát évente, de a minősítővizsgát közülük is nagyjából 2 ezren tették le, mert szembesülnek a megalázó bérrel. Idén csak 2 ezren kezdték el a pályát, közülük várhatóan 600-an tesznek gyakornoki vizsgát, így majdnem tízszer annyian mennek nyugdíjba, mint ahányan a pályára állnak” – mondta. Ennek a trendnek következtében Magyarországon az egyik legalacsonyabb, 5 százalék alatti a 30 év alatti pedagógusok aránya Európán belül, a tanárok medián életkora pedig 53 év. A PSZ úgy számol, ha minden így megy tovább, 5 év múlva a mainál 22 ezerrel kevesebben lesznek a pályán, amit Totyik Tamás aggasztónak nevezett. A szakszervezet álláspontja szerint azonnali, legalább 60 százalékos béremelésre lenne szükség az ágazatban ahhoz, hogy megállítsák az évek óta tartó, de mostanában felgyorsult kedvezőtlen folyamatokat. Ahhoz, hogy a pályáról eltávozottakat vissza tudják csábítani az oktatásba, még ennél sokkal magasabb emelésre lenne szükség.
(Forrás: telex)
 
2022.03.15.
Ne fenyegessék a tiltakozó tanárokat!
A PDSZ és a PSZ arra hívja fel a figyelmet, hogy a sztrájk alatti még elégséges szolgáltatás – amelyről jogerős bírósági végzés is született – nem állapít meg határidőt, tehát „a munkáltató nem írhat elő határidőt a sztrájkban várható résztvevők névsorának leadásáról”. Emlékeztetnek, a sztrájkhoz bármikor lehet csatlakozni, és bármikor ki is lehet abból lépni, a törvény szerint bérlevonás csak a sztrájk miatt kiesett munkaidőre lehetséges, „és nem automatikusan az egész munkanapra, ahogy azt a tankerületi központok jogellenesen állítják. Jár az illetmény a délutáni, kötetlen munkaidőben végzett feladatokért is, valamint minden, tanórán kívül, de kötött munkaidőben végzett munkáért (pl. adminisztráció, szülőkkel, tanulókkal kapcsolattartás, felkészülés, dolgozatjavítás), tehát jogellenes kijelenteni, hogy amikor a munkavállaló sztrájkolt, az egész napra nem jár bér” – írja a közlemény.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2022.03.14.
L. Ritók Nóra: Paternalizmus
A segítő szerepben levők, a gondoskodó állam, a fejlesztő pályázati rendszerek mind ebben a paternalista viszonyulásban működnek. Miközben rettentő nehéz a mélységeket látva másként gondolkodni. Talán ezzel kellene foglalkozni többet. Hogyan lehet átalakítani ezt az atyáskodó, hierarchizáltsággal és hatósági eszközökkel megtámogatott viszonyulást a társadalmi leszakadásban érintettekkel való munkában? Talán ez átalakítaná az egész rendszert, az iskolarendszerben is gyerekszerepben kezelt szülőktől kezdve, az egészségügyi ellátórendszerben, vagy a rendőri intézkedésekben fellelhető beidegződésekig. De az, hogy ez nem egyszerű, és hogy hurcoljuk magunkkal ezt a viszonyulást az élet minden elemében, generációk óta, az biztos. Bár az is lehet, hogy ez minden hierachizált rendszernek a sajátja. A rendszerekben mindig van hierarchia. Mert a felelősség, az irányításhoz szükséges tudás ezt feltételezi. Vagy ott a gond, hogy a hierarchizált családi mintát örökítjük tovább ebben is? Azt, hogy a szülőnek mindig igaza van? “Ameddig az én asztalomnál….” -típusú viszonyulásokon nem tudunk továbblépni?
(Forrás: nyomor széle/hvg blog)
 
2022.03.14.
A rendszerváltás utáni összes kormány kellett ahhoz, hogy a tanárok szerdán is sztrájkoljanak VÉLEMÉNY 2022. március 14. – 13:15
Nem könnyen alakult ki közöttük ez a hangulat, de mostanra úgy látszik nagyon sokaknak lett elege abból, ami van. Március 16-án országszerte kezdődnek sztrájkok olyan léptékben, amit korábban senki nem gondolt volna. A TanárBlog élő adásában szerdán közgazdászokkal, oktatáskutatókkal, tanárokkal mutatjuk meg, hogy pontosan mik is a gondok és mik lehetnek a megoldási lehetőségek az oktatás területén. Ehhez érdemes arra is rápillantani, hogy jutottunk egyáltalán idáig, milyen rendszerszintű problémák kellettek ahhoz, hogy most átfogó tanársztrájk van az országban? Miként alakult az oktatásügy helyzete a rendszerváltás óta, hogyan hagyták magukra a tanárokat folytatólagosan a kormányok?
(Forrás: telex)
 
2022.03.14.
Nahalka István: A pedagógushiány a holnap tragédiája
A pedagóguskorfa felfele szélesedik, vagyis sokkal több az idős, nyugdíj előtt álló kolléga, mint ahány pályakezdő fiatal van. Ennek előbb-utóbb katasztrofális következményei lesznek. Emellett természetesen az előbb idézett sorokat olvasva a mostani helyzet emberi oldala is megérintett, belegondoltam, hogy mi van akkor, ha két fiatal pedagógus összeházasodik. Nagyon össze kell szedniük magukat ahhoz, hogy egyáltalán megéljenek, színházról, könyvekről, utazásról pedig még csak nem is álmodhatnak, noha az értelmiségi munkának ez is az alapja lenne.
(Forrás: index)
 
2022.03.14.
PDSZ: Egyre durvább a nyomás a szerdán kezdődő pedagógussztrájk ellehetetlenítése érdekében
A PDSZ és PSZ meglátása szerint Kisfaludy László, köznevelésért felelős helyettes államtitkárnak az iskolaigazgatóknak írt levelében semmi joga nem volt azt kérni az intézményvezetőktől, hogy meghatározott időre küldjék el a sztrájkban részt vevő tanárok névsorát. Továbbá, hogy azzal is fenyegették a tanárokat, hogy sztrájkolnak, akkor aznapra egyáltalán nem kapnak fizetést, sőt a társadalombiztosításuk is szünetelni fog. Ez azért jogellenes, mert a tanárok egyébként is az óráik 20 százalékáról szabadon rendelkezhetnek. Így az, ha valaki részt vesz a sztrájkban, az nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem dolgozza le az aznapi munkaidejét.
(Forrás: telex)
 
2022.03.13.
Beszélni kell a gyerekekkel a háborúról, máskülönben traumatizálhatja őke
„Az orosz-ukrán háború kirobbanása napi szintű téma a praxisomban is” – mondja a Mandinernek Szmolka Orsolya pszichológus. Bármennyire is lehetetlen vállalkozásnak tűnik, az első, amit szerinte a szülőknek meg kell tenniük: korlátozni, és megszűrni a gyermekek hírfogyasztását. Békeidőben is rendkívül fontos, hogy a tartalomfogyasztásuk életkorhoz mérten történjen, most pedig különösen az. Ne a legextrémebb híreket meséljük a kisebbeknek, és a nagyobbak információéhségét se ezekkel elégítsük ki. „Ők ugyan sok mindent megértenek, de mégsem felnőttek, így sokkal mélyebben, traumatikusabban, szorongáskeltőbben reagálnak ugyanazokra a hírekre” – teszi hozzá. A médiatartalmak korlátozása mellett a másik kulcsszó a beszélgetés.
(Forrás: Mandiner)
 
2022.03.12.
MEGJELENT AZ ELLENZÉK OKTATÁSI PROGRAMJA
“Csak felfelé! Az emelkedő Magyarország programja” címmel 2022. március 9-én megjelent az ellenzéki összefogás választási programja, amelynek második, Befektetés a jövőbe című fejezete szól az ellenzék oktatási elképzeléseiről. Az oktatás emellett megjelenik a 4.6 Esélyt a fiataloknak, az 5.5. A roma közösség a nemzet része, és a 7.2-n belül a foglalkoztatáspolitika fejezetekben is. A teljes program itt olvasható: https://egysegbenmagyarorszagert.hu/wp-content/uploads/2022/03/Csak_Felfele_Az_Emelkedo_Magyarorszag_Programja_2022-1.pdf
(Forrás: ckpinfo)
 
2022.03.12.
Legalább 320 iskolában zajlott polgári engedetlenségi akció
A Civil Közoktatási Platform összesítése szerint minimum 320 intézmény legalább 6300 pedagógusa vett részt a február 14-én kezdődött polgári engedetlenségi mozgalomban. Mint írják: az állami gimnáziumok mintegy fele bekapcsolódott az akcióba, de egyházi és alapítványi iskolák, általános iskolák, óvodák és szakképző intézmények is voltak a résztvevők között. A résztvevő intézményeket térképen is ábrázolták:
(Forrás: 24.hu)
 
2022.03.12.
Így nézhet ki a menekült gyerekek integrálása a hazai iskolákba
Bár az orosz–ukrán háború elől menekülők egy része csak átmenetileg maradna hazánkban, minden jel arra utal, hogy lesznek olyanok, akik hosszú távon is magyarországi letelepedésben gondolkodnak – ez esetben a szülőknek munkát, a gyerekeknek oktatást kell biztosítani. Bár komoly kihívást jelent az iskolák számára, a küldetés nem lehetetlen, a már jelenleg is zajló előkészületekről az Emberi Erőforrások Minisztériumát, a Pedagógusok Szakszervezetét és a Nemzeti Pedagógus Kart kérdeztük.
(Forrás: index)
 
2022.03.12.
Olyan kellemetlen volt a szag, hogy ki kellett üríteni egy VI. kerületi iskolát
A katasztrófavédelem mobil laborjának műszerei nem mutattak ki veszélyes anyagot. Kellemetlen szag miatt kiürítettek péntek kora délután egy, a VI. kerületi Lovag utcában lévő iskolát – közölte a katasztrófavédelem az MTI-vel. Összesen háromszáznegyven ember hagyta el az épületet. Azt írták, az esethez a fővárosi hivatásos tűzoltókat riasztották, akik a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett átvizsgálják az iskolát. A katasztrófavédelmi mobil labor méréseket végzett azon a szinten, ahol a szagot érezték, és a földszinten is, de a műszerek nem mutattak ki veszélyes anyagot.
(Forrás: index)
 
2022.03.12.
„Úgy kezelnek, mint a kormány kollaboránsait, pedig…” – egyházi iskolák és a sztrájk
Több száz egyházi iskolai tanár is részt vesz a pedagógusok tiltakozó akciójában, magasabb bért, kisebb munkaterhet, jobb oktatási körülményeket, sztrájkhoz való jogot követelve, holott az állam több pénzt ad az egyházi iskoláknak, mint a sajátjainak. De ha így van, miért nem magasabbak ott jelentősen a tanári bérek? A Válasz Online hat egyházi iskola 11 tiltakozó pedagógusával vette végig a leckét, hogy megértsük, miért érzik úgy magukat az állami iskolák mellett, mintha egy süllyedő hajó közelében levő mentőcsónakban ülnének, hogyan nehezítik meg az oktatásügy hibás döntései az ő életüket is, és mi alapján hozzák meg a döntésüket március 16-ára, amikorra a szakszervezetek országos sztrájkot, tiltakozó akciót hirdetnek.
(Forrás: válasz online)
 
2022.03.12.
Botrányos: négy éve nincs tornaterme az iskolának, egymásra mutogat az állam és a város
Majdnem négy éve, hogy Szeged egyik belvárosi általános iskolájában leégett a tornaterem, és azóta sem hozták rendbe, nincsen se új, se másik. A szülők egy része elégedetlen. Sokan nem értik, hogyan lehetséges, hogy az önkormányzat az elmúlt években százmilliókat költött iskolák felújítására, a kormány pedig 70 milliárdból építtetett sportlétesítményeket, de a Madách iskolában évek óta nem tudnak rendes testnevelési órákat tartani. A diákok udvaron, parkban, folyosón, vagy csak fejben tornáznak. A Fidesz szegedi szervezetének elnöke a város önkormányzatát hibáztatja, de az új tornaterem megépítése a kormány hatáskörébe tartozik. Ennek a tarthatatlan helyzetnek járt utána a Telex.
(Forrás: Helló, Vidék!)
 
2022.03.12.
Hosszú lehet a hosszú hétvége: a jövő héten végig sztrájkolnak a tanárok
Bár a Fővárosi Ítélőtábla szerdai jogerős döntése szerint nem lehet munkabeszüntetést tartani az iskolákban anélkül, hogy ne szerveznék meg a tanulók oktatását és felügyeletét, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) az RTL-lel csütörtökön közölte: TOVÁBB SZERVEZIK A SZTRÁJKOT, ÉS KÉRIK AZ OKTATÁSBAN DOLGOZÓKAT, ÉLJENEK ALKOTMÁNYOS JOGUK GYAKORLÁSÁVAL. A PDSZ és a PSZ háromnapos munkabeszüntetésre készül az ünnepi hosszú hétvége után, ezért arra kérték a szülőket, hogy március 16-án, 17-én és 18-án ne vigyék iskolába a gyermekeket. Hozzátették: gyermekfelügyelet lesz, ha valaki másként nem tudja megoldani.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2022.03.12.
Az iskolaigazgatókkal gáncsoltatnák a tanársztrájkot a tankerületek
Tömegesen érkeznek visszajelzések a március 16-án kezdődő, határozatlan idejű sztrájkot szervező Pedagógusok Szakszervezetéhez (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ) arról, hogy a tankerületi központok igazgatói értekezleteken utasítják az intézményvezetőket jogellenes intézkedésekre, valamint olyan utasítások kiadására, amelyek megakadályozzák, hogy a pedagógusok érzékelhető sztrájkot tudjanak szervezni az iskolákban - közölte csütörtökön a két érdekképviselet. Mint írták, az utasítások országszerte azonosak, így minden jel szerint központi, kormányzati akaratot tükröznek.
(Forrás: Népszava)
 
2022.03.12.
A szakszervezetek szerint a kormány mindent megtesz, hogy ellehetetlenítse a pedagógussztrájkot, rendszeresek a fenyegetőzések
Interjút adott a Telexnek a március 16-i pedagógussztrájkkal kapcsolatban Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke és Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányának tagja. Az előkészületekről Gosztonyi és Nagy elmondta: legalább akkora részvételre számítanak a következő sztrájkon, mint január 31-én, de nem lehet megjósolni a létszámot, mert jogsértő eszközökkel próbálják akadályozni a részvételt. Mint ismert, a mostani sztrájk abban különbözik a januáritól, hogy határozatlan idejű lesz.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.09.
Határidőre jelenteniük kell az iskolaigazgatóknak, hogy melyik tanár fog sztrájkolni március 16-án
Kisfaludy László, köznevelésért felelős helyettes államtitkár március 7-én levelet írt az iskolák igazgatóinak a március 16-án tartandó pedagógussztrájkról. Ebben többek között olyan határidőket írt elő, amik a kormány elégséges szolgáltatásokról szóló rendeletében nem szerepeltek.
(Forrás: propeller)
 
2022.03.09.
Trükkös sztrájkot fontolgatnak a tanárok
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a pénzt az Ukrajnából elmenekült családok támogatására, gyermekeik taníttatására szánná, azt kéri, a kormány hozza nyilvánosságra, miután a pénzt átutalta. A két szakszervezet felkérte az egyházi, alapítványi és az önkormányzati iskolák fenntartóit is, hogy fordítsák a sztrájkolók kiesett bérét humanitárius célokra. Előzőleg a Népszavának Totyik Tamás, a PSZ alelnöke azt mondta az Orbán-kormány térfelén pattog a labda. Ideiglenesen készek lennének a határozatlan idejű sztrájkot felfüggeszteni, ha írásos garanciát kapnának egy általuk is elfogadhatónak tartott béremelésre. Írásos megállapodás nélkül mindenképp elkezdik a sztrájkot. A PDSZ a kormány sztrájkrendeletének visszavonását is követelte, amit a járványügyi veszélyhelyzetre hivatkozva adott ki, miközben a járványügyi előírásokat feloldotta.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.03.09.
„HÜLYÉNEK NÉZNEK, MERT HAJLANDÓ VAGYOK ÁLDOZATOT HOZNI EGY OLYAN SZAKMÁÉRT, AMI IDEHAZA MA MÁR SZINTE HALOTT” – EGY JÖVENDŐBELI TANÁR VALLOMÁSA
Íme, egy fiatal, ambiciózus nő, aki hisz benne, hogy a tudás felkészíti az embert a mindennapok kihívásaira, a tájékozottság tudatosabb életet tesz lehetővé. Ezért is tanul most az egyetemen tanárnak, hogy a jövő generációit az oktatáson keresztül hozzásegítse a világ és önmaguk jobb megértéséhez. Ám mégis azt kell tapasztalnia úton-útfélen, hogy a hivatását sokan mély megvetéssel, értetlenkedéssel szemlélik, a tanárokat élősködő, haszontalan személyeknek gondolják. Olvasónk, Málics Viktória írása.
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.03.07.
L. Ritók Nóra: Menekültek
Mert a fővárosból, az íróasztalok mögül ezt nagyon könnyű kimondani, hogy segíteni kell, vagy, mint legutóbb, meg kell oldani a menekült gyerekek iskoláztatását. Ott, ahol településenként egy-két jobb társadalmi státuszú család érkezett, akit vagy rokonok, vagy jóérzésű emberek befogadtak, ott nem lesz gond, ha holnap megjelennek az iskolában. Az, hogy mit és hogyan tanulnak majd, persze kérdéses, nem hiszem, hogy a pedagógusok van bármi tudása azokról a tananyagokról, könyvekről, amiből Ukrajnában tanultak, de egy-két gyerekkel még biztosan meg lehet próbálni valamit. De mi lesz ott, ahol 30-50 gyerek van településenként? Olyanok, akik az iskolai lemorzsolódás kockázatának éppúgy kitettek Ukrajnában, mint nálunk… Mi van, ha a településen szegregált iskola van, ahol a pedagógusok eszköztelenek a saját tanítványaik problémájával szemben is, és most kapnak még többet, még problémásabbakat.
(Forrás: nyomor széle/hvg blog)
 
2022.03.07.
PDSZ: Ha nincs járványhelyzet, a sztrájkot sem lehet ellehetetleníteni járványra hivatkozva
Ezért a PDSZ haladéktalanul követeli a sztrájk alatti még elégséges szolgáltatást szabályozó kormányrendelet azonnali visszavonását” – áll a szakszervezet közleményében. Emlékeztetnek, a kormány a járvány miatt, a veszélyhelyzetre hivatkozva hozott szabályokat a sztrájkról úgy, hogy annak betartásával a sztrájk gyakorlatilag észrevétlen maradna, ezáltal sztrájkjog nyomásgyakorló funkciója veszik el. A sztrájk alapjog, hangsúlyozzák, „ezt nem lehet az immár a közoktatás és a szakképzés területén nem is létező járványügyi helyzetre hivatkozással korlátozni”.
(Forrás: hvg,hu)
 
2022.03.07.
A háborús helyzet nem félresöpri, hanem felerősíti a tanárok követeléseit
A menekültekkel együtt újabb diákok érkeznek a hazai közoktatásba, akiket kötelességünk ellátni, azonban az egyre súlyosbodó tanárhiány közepette ez még inkább lehetetlennek látszik. A probléma nem a távoli jövő, hanem az itt és most ügye: tegnap egy győri iskolában a gyermekeiket bekísérő szülők 77 menekülttel találkozhattak, akik az operatív törzs intézkedése nyomán a tornateremben éjszakáztak – írja a telex. De hamarosan nem csak egy éjszakára fognak megjelenni a háború elől ide menekülők az iskolákban, a menekült gyerekek nem sokára a magyar közoktatásban tanuló diákokká válnak.
(Forrás: Mérce)
 
2022.03.06.
Visszatérhetnek az oltatlan tanárok az iskolákban
Hétfőtől újra munkába állhatnak azok a tanárok, akik oltás hiányában eddig nem dolgozhattak. A rendelet szerint április elsejéig van lehetőség az így kiesett tanárok újbóli foglalkoztatására. Mint ismert, január harmadikától csak az oltott tanárok járhattak be dolgozni az iskolákba, a becslések szerint emiatt 780 pedagógus esett ki a rendszerből. Ők fizetés nélküli szabadságra mehettek, de voltak olyanok is, akik inkább a felmondás mellett döntöttek. A Pedagógusok Demoratikus Szakszervezete szerint nem lesz olyan egyszerű visszahívni a tanárokat, ugyanis sok álláshelyet időközben betöltöttek. A Nemzeti Pedagóguskar elnöke, Horváth Péter szerint nagyobb szabadságot kellene adni a tanároknak, többen ugyanis egyházi iskolákba mentek át, ahol nem várták el az oltást. A pegagóguskar azt szeretné, hogy ezek a tanárok nyárig mindkét helyen dolgozhassanak.
(Forrás: NAP HÍRE)
 
2022.03.06.
Már több mint 250 magyarországi iskolában tagadták meg a munkavégzést a tanárok tiltakozásul az Orbán-kormány rendelete ellen
A tiltakozási kedv nem enyhült, csütörtökön és pénteken több mint 30 iskola több száz tanárával bővült az „engedetlenek” közössége. Az akciósorozatnak Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa sem tudott gátat vetni, aki szerdai közleményében a kormány álláspontja mellé állt: a pedagógusok csak akkor élhetnek sztrájkjogukkal, ha a diákok oktatáshoz való joga közben nem sérül. A vonatkozó kormányrendeletben ezt úgy érnék el, hogy a tanároknak sztrájk közben is tanítaniuk kellene, ami értelmetlenné teszi az egész megmozdulást. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke, Totyik Tamás a Népszavának azt mondta: az ombudsman állásfoglalása szerint így gyakorlatilag semmikor sem lehetne sztrájkolni, \"
(Forrás: Népszava)
 
2022.03.06.
A pedagógusok nem fogják be „pörös szájukat”
A polgári engedetlenségi mozgalom ma is tovább gördült az oktatásban, újabb iskolák csatlakoztak hozzá. Hivatásuk iránt elkötelezett pedagógusok videóban vallottak arról, miért nem hajlandók feladni munkájukat még a jelen körülmények között sem, akkor, amikor szakmaiatlanság hatja át a közoktatás teljes rendszerét. Pécsett ezer ember vonult végig a városon a Széchenyi térig, ahol a PSZ és a PDSZ tartott tüntetést. Ott többek között elhangzott: a szakszervezetek folytatják a március 16-tól kezdődő határozatlan idejű sztrájk szervezését. Támogatóik biztosan lesznek, diákok szerveznek arra a napra tüntetést a Kossuth térre, mert ahogy mondják: „ha a fiatalok a jövő, akkor a mi jövőnk a tanáraink!”
(Forrás: hírklikk)
 
2022.03.06.
Vadsztrájk az iskolákban: az oktatásügy és a sztrájkjog a tét
Arra senki sem számított, hogy a tanárok több iskolában is önszerveződő módon vadsztrájkba lépnek, immár nemcsak az oktatás, de a sztrájk, vagyis két, össztársadalmi szempontból kiemelten fontos dolog kormányzati ellehetetlenítése miatt is. Noha polgári engedetlenségnek nevezik, ne legyen illúziónk: amit hétfő óta láttunk az ország több oktatási intézményében azt vadsztrájknak hívják, amire Magyarországon hosszú évek óta nem volt példa az oktatásban. Akkor fordulnak a dolgozók ehhez a nyomásgyakorlási formához, amikor legális sztrájkra nincs lehetőség, a helyzetet ugyanakkor tarthatatlannak tartják. A pedagógusoknak a társadalom támogatására is szükségük lesz ahhoz, hogy képviselhessék ezeket a valamennyiünk szempontjából húsbavágóan fontos ügyeket.
(Forrás: Mérce)
 
2022.03.05.
Nagy Erzsébet: Miért nem lehet ma hatékonyan sztrájkolni a közoktatásban?
A bíróság kimondta azt is, hogy a tanítás nem tartozik a sztrájk alatti kötelező szolgáltatás körébe, annak „időszakos elmaradása semmiféle pótolhatatlan veszteséget nem okoz”, és az elmaradt órákat nem lehet a munkaidő átcsoportosításával pótolni, valamint, hogy „a még elégséges szolgáltatások megállapítására azért van szükség, hogy lehetőség szerint a társadalom a sztrájk következményeit ne olyan súllyal érezze, mint a munkáltató. Ez azonban nem jelentheti azt, hogy a még elégséges szolgáltatás mértékét olyan szinten kell megállapítani, ami a munkáltató, a társadalom számára lényegében észrevehetetlen, hiszen az a sztrájk intézményét kiüresíti.” A bíróság e megállapításai a későbbi sztrájkok szervezésénél lesznek majd fontosak,
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.03.05.
Tanársztrájk: az ombudsman Góliát mellé állt, de a szülőknek nem kell őt követni
Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa felhívást tett közzé „a gyermekek oktatáshoz való jogának a pedagógus sztrájk alatti érvényesülése érdekében”. Ezt sok iskola továbbküldte a szülőknek. A biztos le akarja beszélni őket arról, hogy támogassák a pedagógussztrájkot, és március 16-án ne küldjék iskolába a gyerekeiket. Az ombudsman gyakran hallgat fontos ügyekben, most pedig másokhoz beszél, mint akihez kellene. Az ombudsman a levelében azt írja, hogy a szülők kötelesek gyermeküket taníttatni, aggályosnak tart minden olyan megnyilvánulást, amelyben arra kérik a szülőket, hogy ne küldjék iskolába a gyereküket. Kifejti, hogy a jelenlegi helyzetben a tanulók szellemi fejlődésének oltalmazása a legfontosabb, az oktatás határozatlan ideig tartó szüneteltetésének súlyos következményei lennének a gyerekekre nézve. Az ombudsman arra kérte az iskolákat és a szakszervezeteket, hogy levelét továbbítsák a szülőkhöz.
(Forrás: Helsinki Figyelő)
 
2022.03.04.
Maradjon el a sztrájk, kéri a kormány a tanároktól, azonban március 16-tól a munkabeszüntetést megtartják
A tanári érdekképviseletek szerint egyre aktuálisabb a kérdés, hogy az oltási rendelet kapcsán kiadott tanári mentesítések folyamatosan járnak le, így az oltatlan pedagógusok folyamatosan szorulnak ki az iskolákból. A kérdés persze nem csak a jelen helyzetben is komoly problémákat okozó tanárhiány miatt fontos, hanem az ukrán-orosz háború miatt is - tették hozzá a sztrájkbizottság képviselői -, hiszen a menekült gyerekek oktatását is meg kell majd szervezni, azonban kevés tanárral ez nem lesz megvalósítható. A két nagy tanári szakszervezet március 16-ra határozatlan idejű munkabeszüntetést tervez, hiszen sokadjára sem sikerült közös nevezőre jutni a tárgyaláson. Ezt megtartják - jelentették be a szakszervezetek képviselői.
(Forrás: Eduline)
 
2022.03.04.
Miért elégedetlenek a tanárok? Miért van a polgári engedetlenség és miért akarnak sztrájkolni? BELFÖLD 2022. március 04. – 10:14
A polgári engedetlenség nem sztrájk. Ezt akkor lehet alkalmazni, ha nincs más eszköz az elégedetlenség kifejezésére egy igazságtalan, méltánytalan, alapjogsértő szabályozás vagy hatósági gyakorlat ellen. Ilyenkor az emberek tudatosan megszegnek egy szabályt, a tanárok jelen esetben azt, hogy nem tartanak meg néhány órát. Fontos azonban, hogy ennek a tiltakozásnak mindig erőszakmentesnek és erkölcsi indíttatásúnak kell lennie, amit a nyilvánosság előtt vállalnak is. Eddig több mint 100 iskoláról tudunk, amelyekben a tanárok egy része valamilyen tiltakozó akciót szervezett. Volt, ahol egész nap nem tanítottak, volt, ahol csak néhány órára.
(Forrás: telex)
 
2022.03.04.
Háború van a szomszédban, ezek után is sztrájkolni akarnak – kérdezte a kormányoldal képviselője a pedagógusokat
Sokan, nagyjából ezren tüntettek Pécsett csütörtökön este a pécsi Széchenyi téren azért, hogy a tanárok is sztrájkolhassanak és teljesítse a kormány a pedagógusok követeléseit. A helyzetkép, amit felvázoltak, nem megnyugtató, de sokkal rosszabb lehet a jövő, ha nem változnak érdemben a dolgok. Néhányan azon a véleményen voltak, hogy ez talán nem szerencsés ilyenkor, mert könnyen politikai színezetűnek festik majd le a tüntetőket, pedig ők, amint azt mondták is, a következő kormánynak is üzentek, azzal, hogy bárki is alakít kormányt, ők tiltakozni fognak, ha nem kapnak végre megbecsülést és olyan béreket, amelyekkel el tudják tartani a családjukat, tisztességesen tudnak élni és dolgozni. És tiltakozni fognak, ha nem kapnak megfelelő munkakörülményeket, mert nem akarnak fáradtan, motiválatlanul, kiégetten dolgozni.
(Forrás: Szabad Pécs)
 
2022.03.02.
Több mint 21 ezren kértek iskolahalasztást
A hatéves kortól kötelező iskolakezdés, valamint az iskolaérettségi vizsgálatok szabályain még 2019-ben változtatott az Orbán-kormány, a módosítások pedig 2020 január elsején léptek életbe. Ettől a naptól az óvodák és a szülők már nem dönthetnek arról, hogy egy hatéves gyermek érett-e az iskolára, vagy az tenne jobbat neki, ha egy évet még óvodában maradna. Ha utóbbit látnák jobbnak, akkor a szülőknek az OH-hoz kell kérelmet benyújtaniuk, és majd a hivatal dönt helyettük. A cél az volt, hogy csökkenjen a halasztást kérők száma. Ezt sikerült is elérni, 2019-ben még mintegy 30 ezer gyermek esetében kértek halasztást a szülők. Az eljárást számos bírálat érte, elsősorban azért, mert sok kisgyermek éretlenül kerülhet be az iskolába, aminek hosszabb távon súlyos következményei lehetnek. A Szülői Hang Közösség nemrégiben publikált felméréséből az is kiderült, a kérelmek elbírálása nem egységes, az OH megyénként másként jár el: van, ahol szigorúbb, máshol enyhébb szempontok szerint döntenek, az esetek 11 százalékában a szülőket meg sem hallgatták részletesen, ami nagyobb arányú visszautasításokhoz vezetett. Sok helyen a szülők tájékoztatást sem kaptak az eljárás menetéről, szempontjairól.
(Forrás: Népszava)
 
2022.03.02.
Nemi átalakító kezelés matekdoga helyett – itt a kormány népszavazásának reklámja egy magyar kislánnyal
A kormánypárt erre gyermekvédelmi népszavazásként hivatkozik, magyarázatuk szerint a hanyatló Nyugat már annyira elzüllött, hogy a gyerekek is veszélyben vannak az agresszív LMBTQ-lobbi miatt, ezért meg kell védeni őket. Az ellenzék és a kezdeményezést bíráló civilek pedig inkább arról beszélnek, hogy ebben a politikai akcióban a gyerekvédelem csak ürügy és álca, valójában melegellenes hergelésből akar politikai tőkét kovácsolni az Orbán-kormány. És most kijött az első, a kormány megbízásából, vagyis nem a Fidesz pénzéből, hanem közös adófizetői pénzből készült „társadalmi célú reklám”, ami a népszavazást hirdeti. Egyelőre a kormánypárti kötődésű TV2-n láttuk futni a hirdetést, de nem kizárt, hogy máshol is megjelenik.
(Forrás: telex)
 
2022.03.02.
„Kreatív megoldásokkal” készülnek a határozatlan idejű sztrájkra a pedagógus-szakszervezetek, tüntetések is lesznek
Bár a február 11-i kormányrendelet lényegében ellehetetlenítette a valódi munkabeszüntetést, a szakszervezetek ígérik, „van forgatókönyvük”, „tisztességes és jogszerű” sztrájkra készülnek. A kormány nem tett ígéretet a sztrájkkövetelések megvalósítására. A helyettes államtitkár szerint „a rendelet felülvizsgálata folyamatban van” , de majd erről később kapnak „tájékoztatást” a pedagógusok, miközben a következő tárgyalás időpontja sincsen egyelőre lefektetve. A kormányzati tárgyalófél a beszámoló szerint azt is mondta, hogy „nincs idő” a követelések teljesítésére, a szakszervezetek szerint viszont ez nonszensz, mivel már 2018 óta ugyanazok a követeléseik. A szakszervezetek azt ígérik, szóról szóra be fogják tartani a kormányrendeletet, miközben „kreatív megoldásokkal” is készülnek a sztrájkra, amelyeket egyelőre nem hoznak nyilvánosságra.
(Forrás: Mérce)
 
2022.03.01.
A SZTRÁJK ALAPJOG! BESZÁMOLUNK A TILTAKOZÁSOKRÓL
Miután a január 31-i 2 órás figyelmeztető sztrájk után a kormány rendelettel írta felül a bíróság döntését a pedagógussztrájk alatti elégséges szolgáltatásról, a pedagógusok polgári engedetlenségbe kezdtek. Újabb és újabb iskolák tanárai tagadják meg a munkát egy-egy napra a sztrájkjog védelmében. Szülői közösségek szolidaritásukat fejezik ki.2022. február 14-én a budapesti Szent László Gimnázium tanárainak egy csoportja polgári engedetlenségbe kezdett. Hozzájuk azóta folyamatosan csatlakoznak más iskolák pedagógusai. Listát állítottunk össze a tiltakozó iskolákról, óvodákról, szülői közösségekről, és megjelenítjük őket egy térképen is. A listát folyamatosan bővítjük.
(Forrás: ckpinfo)
 
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep