Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a közalkalmazottaké. Erre a BM azt válaszolta, „a garantált bérminimum jelentős emelése az esetükben szinte kivétel nélkül jelentős bérnövekedést jelentett.”A kérésre, hogy a mostani 22–26 tanóra helyett legfeljebb heti 22 tanóra legyen, a minisztérium azt írta: a pedagógusok átlagéletkora emelkedik és csökken a fiatalok száma, ezért nagyarányú óraszám-csökkentés „nem tekinthető reálisnak”. Az pedig, hogy a pedagógiai/gyógypedagógiai asszisztensek legfeljebb heti 35 órán át legyenek beoszthatóak önállóan végzendő gyermekfelügyeletre, a BM szerint okafogyott, mert a Klebelsberg Központ azt mérte fel, hogy a gyakorlatban nincs most sem heti 35 óránál tovább tartó beosztás, de nyitottak arra, hogy ezt jogszabályban megerősítsék.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa PSZ elnök az egyeztetés utáni tájékoztatón ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, a következő egyeztetésre – ami augusztus 10-én lesz - konkrétumokat várnak a kormányzattól: milyen teljesítményt kell produkálnia a gazdaságnak ahhoz, hogy a pedagógusok érdemi bérrendezéséről is lehessen tárgyalni. A szakszervezeti vezető szerint ha augusztusban sem lesz megállapodás, bizonytalanul indulhat a tanév.A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) választmányi tagja, Komjáthy Anna hozzátette:arra a kérdésre, hogy a kormány hogyan fogja kezelni, ha még több pedagógus hagyja el a pályát, Maruzsa Zoltán nem tudott válaszolni.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.29.
Üres kézzel távoztak a tanárok a második sztrájkbizottsági egyeztetésről Botos Tamás OKTATÁS június 28., kedd 20:17 5
A kormány részéről ígéret hangzott el a pedagógusok háromszor 10 százalékos béremelésére. Az érdekvédelmi képviselet vitatja, hogy ez bérfejlesztés, szerintük ágazati-szakmai pótlék, amit be kellene építeni a tanárok bérébe. Szabó hozzátette: várják a kormány ezenfelüli ajánlatát. Az egyeztetésen résztvevő két szakszervezet hivatalosan még nem reagált a kormány mostani ajánlatára, a következő egyeztetés augusztus tizedikén lesz. A Pedagógusok Szakszervezete szerint ez az utolsó időpont, hogy megállapodásra jussanak, különben nem tud majd rendben elindulni a tanév.
(Forrás: 444.hu)
 
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán később akár visszajöjjenek. Megteheti, hogy miközben egy vadidegen ország vadidegen nyelvén próbál integrálódni, fenntartja a hazai tanulói jogviszonyt is, hogy legyen visszaút a magyar iskolába, ezzel iszonyú nagy terhet pakolva a gyerekére. Ha viszont ezt nem vállalja, akkor legalábbis bizonytalanná teszi a visszautat, és nem tudni, hogy a gyerek melyik évfolyamon folytathatja az iskolát, amikor hazatérnek” – mondja Messing Vera szociológus, a Társadalomtudományi Kutatóközpont (TK) és a CEU Demokrácia Intézet kutatója, aki kutatótársaival, Árendás Zsuzsannával, Durst Judittal és Katona Noémivel együtt jegyzi A kulturális tőkék átválthatóságának korlátai: hazatérő migráns gyerekek és oktatási pályájuk a magyar oktatásban című tanulmányt.
(Forrás: Qubit)
 
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önköltségre felhasználható Diákhitel 2 és az egyszeri Diákhitel Plusz továbbra is kamatmentes marad. A szabadon elkölthető Diákhitel kamatát a feltételek szerint félévente változtathatja meg a Diákhitel Központ Zrt., így lesz ez most az év második felétől is. Az erről szóló változtatásokat elvileg napilapokban megjelenített hirdetésben és saját felületein kell legalább egy héttel előbb közzétennie.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része, amely az ideológiai szempontokat helyezi előtérbe. Ezt támasztják alá azok a kormányzati nyilatkozatok, mint például hogy az iskolákban “jó magyarokat” és “jó keresztényeket” kell nevelni. Az egyházi oktatás több szempontból is kivételes helyzetben van: az állami iskolákkal ellentétben válogathatnak a jobb és a gyengébb teljesítményű tanulók között, saját kerettantervek alapján, saját tankönyvekből taníthatnak. Pénzügyi, gazdálkodási szempontból sincsenek gúzsba kötve, mint például a tankerületi intézmények, sőt az állam évről évre jelentős összegekkel támogatja az egyházi iskolák fejlesztését.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.27.
Már majdnem kétmillióan nézték meg a TikTokon ezt az iskolai videót
Marik Laura nemcsak énekesnői karrierjén dolgozik, de izgalmas énekórákat is tart: a TikTokon mutatja meg, milyenek az órái. Egyik videója már 1,8 milliós megtekintésnél jár: egy egész osztály folytatja a magyar slágereket. Mindenki kívülről fújja a ValMar 2022-es nyári dalát, de fejből megy a Wellhello egyik legismertebb száma is.
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.27.
Elképesztő eredményt értek el az érettségin a budaörsi Illyés végzősei, és 161 nyelvvizsgát is szereztek
„Ha valaki az évvégi iskolai összes tantárgyi átlagot (4,6) irreálisan magasnak találta volna, akkor nézze meg az érettségi eredményeket! Középszinten a vizsgajegyek átlaga: 4,87 (!), ami a tavalyi eredményt is túlszárnyalta” – írja Facebook-oldalán a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum az idei érettségi eredményeiről. Hozzáteszik: az igazi „értékmérő” azonban az emelt szintű érettségi, hiszen azt külsős bizottságok előtt teszik le a diákok. „Az itt elért 4,93-as érdemjegyátlaghoz nincs mit hozzáfűzni” – írják.
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.25.
Súgógép
A becsületes diákok heteket, hónapokat készülnek egy-egy megméretésre, az élelmesebbek viszont inkább a segédeszközök beszerzésével töltik az időt. Bizonyos tárgyak esetében megértőbb a közönség, tízezres oldalszám nyomán kevésbé csodálkozik, ha a hallgató feladja, és inkább a technikához nyúl. Korábban virágkorukat élték az apró fülesek, amelyek még rövid haj esetében sem látszottak. Ezekhez tartozott mikrofon, az egész rendszer a delikvens telefonjára volt kötve, a vizsgázónak a telefon túloldalán hallgatódzó segítő diktálta le a tételét. Miután a vizsgázó bement, kihúzta a tételt, felolvasta a számát és a címét. A rendszer negatívuma a viszonylag kis hatótáv volt, így a segítők rendszeresen az iskola WC-jében voltak kénytelenek várakozni, ami magában hordozta a lebukás veszélyét. A technológia fejlődésével a hatótáv is nőtt, azonban a tanszékek felébredtek, és olyan speciális eszközöket szereztek be, amelyek érzékelték a tiltott eszközök használatát. Akadt is ennek nyomán felfüggesztett vizsga.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.06.25.
„Ha ez valóban szándékos rendszerépítés, akkor nem hiszem, hogy a Fidesz megállna az átnevezéseknél”
Tudatos stratégia a főispánok és vármegyék visszahozása, amely egyúttal arra is alkalmas, hogy fontos, húsba vágó kérdésekről elterelje a figyelmet – mondja Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. Miközben erről beszélünk, az iskolában, ahol tanít, még soha annyi tanár nem távozott a tanév befejezése után, mint most.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.25.
A tanároknak és az egészségügyben dolgozóknak is üzent Pintér Sándor (hanganyaggal)
Az oktatás területén elsősorban a gyerekek érdekét kell figyelembe venni. A tanároknak például meg kell mondaniuk, hogy szerintük mekkora az optimális osztálylétszám.– szögezte le Pintér Sándor, aki a pedagógusbérekre nem tért ki, viszont a PISA teszteredményeket kommentálva bejelentette, hogy ősszel, szeptember-október elején felmérést készítenek a magyar diákok képességeiről.
(Forrás: Infostart)
 
2022.06.23.
Sok pedagógus dolgozik árufeltöltőként a nyári szünetben
Az alacsony fizetés miatt egyre több pedagógus kényszerül arra, hogy a vakáció alatt is munkát vállaljon – erről beszélt az Indexnek a Pedagógusok Szakszervezetének két vezetője. Szabó Zsuzsa és Gosztonyi Gábor szerint a klasszikus táboroztatás mellett a kereskedelemben is sokan helyezkednek el átmenetileg, a tanárok az élelmiszerüzletekben nemegyszer még részmunkaidőben is többet keresnek, mint az iskolában. Nem véletlen, hogy már több százan letétbe helyezték a felmondásukat, jelezvén, hogy komolyabb oktatási bérrendezés nélkül végleg elhagyják a pályát.
(Forrás: index)
 
2022.06.23.
Elfogadták a gyermekvédelmi szabályozást Romániában
A román parlament kedden elfogadta a gyermekek szexuális felvilágosításáról – hivatalos megfogalmazásban: egészségügyi neveléséről – szóló törvényt, amelynek végleges formájáról korábban éles vita bontakozott ki. A jogszabály értelmében a nyolcadik osztálytól, és csak a szülők beleegyezésével vehetnek csak részt az iskolások a felvilágosító órákon. A most elfogadott új jogszabály kétéves múltra tekint vissza. Klaus Johannis államfő 2020 tavaszán hirdette ki az eredeti törvényt, amely szerint az iskolákban félévente legalább egy alkalommal szexuális felvilágosítást kell tartani. A parlament később egészségügyi nevelésre változtatta a tantárgy nevét, s azt is belefoglalták a jogszabályba, hogy csak a szülők beleegyezésével oktatható.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.06.23.
Pintér Sándor „racionalizálást” hirdetett, több száz iskola kezdhet félni
Tíz év alatt több mint másfélszeresére nőtt azoknak az általános iskolásoknak az aránya, akik száz főnél kisebb létszámú iskolákba járnak az állami oktatásban. Nem véletlen tehát, hogy a kormány ismét elővette a kisiskolák „racionalizálásának” tervét. Pintér Sándor belügyminiszter, aki már a közoktatás irányításáért is felel, májusi miniszterjelölti meghallgatásán is úgy nyilatkozott, meg kell vizsgálni, szükség van-e annyi iskolára, mint amennyi most van az országban; jól működhet-e például egy olyan intézmény, ahol egy évfolyamra mindössze nyolc diák jár. Nahalka István oktatáskutató szerint a kisiskolák megszüntetését gyakran költséghatékonysági szempontokkal magyarázzák, ám úgy véli, jelen helyzetben nehéz lesz spórolni: a pedagógusokat tovább kell foglalkoztatni, emellett iskolabusz-hálózatra is szükség lenne, ami további plusz forrásokkal jár. A valódi célt az egyre növekvő pedagógushiány kezelésében látja: sok vidéki iskolában nincs szakos tanár, de még elegendő számú tanító sem, ha az osztályokat más iskolákba integrálják, a helyzet valamelyest javulhat.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.23.
Lista: ezekből a középiskolákból jutott be a legtöbb diák az irodalom és nyelvtan OKTV döntőjébe
A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumból jutott be a legtöbb diák az irodalom OKTV döntőjébe, míg a nyelvtanból szervezett versenyre a veszprémi Vetési Albert Gimnáziumból. Mutatjuk az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny statisztikáit.Az irodalom OKTV-n összesen 961 középiskolás indult, nyelvtanból pedig 405-en versenyeztek. Mindkét tantárgyból háromfordulós volt a verseny, irodalomból az első két körben egy-egy feladatsort kellett megoldani, a döntő pedig szóbeli volt, a diákok egy választott témáról - Vörösmarty Mihály lírája, Jókai Mór regényeinek világa, Tamási Áron novellái, Molière vígjátékai - kaptak kérdéseket.
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.23.
Színes, szagos és illegális, de egyre több tini szívja
Viharos sebességgel terjed a tinédzserek, sőt már az általános iskolások között is „a dohányzás legújabb generációjaként” reklámozott, eldobható elektromos cigaretta, az Elf Bar, de a közbeszédben alig-alig van szó róla. A \"manórudat\" 1-2 nap vagy akár egy buli alatt el lehet szívni: a kellemes ízű, édes gőz nem hagy olyan rossz utóízt, mint a sima cigaretta füstje. Az Elf Bar ellenzői pont azért tartják rendkívül károsnak a terméket, mert azzal észrevétlenül, nagyon könnyen nikotinfüggőségbe eshetnek a gyerekek. Megjegyezzük, van 800, 1500, 3000, 5000 slukkos kiszerelés is. Angliában – ahol szintén tiltott termék az e-cigaretta és az Elf Bar – a lapok beszámolói szerint az egyik divatos termék 125 cigaretta elszívásának felelt meg, és 5 százalékos nikotinszintje miatt olyan erős volt, hogy a fiatal felhasználók orrvérzésről, vérköhögésről, fejfájásról, mellkasi fájdalmakról és szédülésről számoltak be. Angliában már hemzseg a közösségi média olyan tinédzserek bejegyzéseitől, akik arról számolnak be, hogy függők lettek az eldobható eszközöktől.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.22.
„A rendőrséget lehet így hatékonyan szervezni, az oktatást viszont nem!”
A magyar oktatási rendszer aktuális teljesítményéről a minisztériumban sincs rendes visszajelzés, nem tudjuk, mi történik az iskolákban, és arról sincs konszenzus, mit várunk az iskolától. Elveszett a megújulás képessége, a kormány úgy próbálja irányítani az oktatást, mint a rendőrséget. A pedagógusok bérének rendezésével és munkakörülményeinek javításával kellene kezdeni az oktatás fejlesztését, mondta a G7-nek Horn Dániel oktatáskutató közgazdász, aki szerint a pedagógusképzés megoldása mintegy 20 év múlva hozná meg az első igazi eredményeket rendszerszinten.
(Forrás: g7.hu)
 
2022.06.21.
Fohász a pofonért (Pilhál György)
Fütyülve a gyermekvédelmi törvényre, gendertanfolyamot indított minap az ELTE Tanító- és Óvóképző Kara pedagógusoknak. (Méghozzá abból a negyedmilliárdos állami forrásból, amelyből a gyermekek védelmét kellene segíteni.) A Szexuális nevelés születéstől serdülőkorig című tanfolyam arra buzdít, hogy a gyerekeket hagyjuk szabadon kísérletezni a különféle nemi megjelenésmódokkal. Kilencéves korban például már ösztönözhetjük őket az önkielégítésre… Újabb bizonyíték, illetékes helyen kiadták a jelszót a világ felforgatására. Ügyes anarchisták az alapoknál kezdik, és mint hirdetik, az egészet csupán a demokrácia és az emberi jogok kiszélesítése érdekében teszik. Ehhez persze jókora szellemi zűrzavarra van szükség.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.06.21.
A fizetésemelést nem tudják összedobni, de több pécsi vállalkozás segíti a város tanárait
A most már 250 fős csoportot néhány hete alapította Putz Ádám, aki „civilben” a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa. A Telex megkeresésére elmondta, hogy lényegében egy hír és egy cikk késztette cselekvésre. A hír szerint az orosz–ukrán háborúra, a gazdasági válságra hivatkozva mégsem kapják meg a pedagógusok a korábban beígért béremelést. A cikk pedig többek között azt mutatta be, hogy a múlt század elején, helyi közösségek kezdeményezésére hogyan lett mindenki számára ingyenes a korábban fizetős középiskolai oktatás az Egyesült Államokban.„Eredetileg az volt az ötletem, hogy a pedagógusoknak beígért bérnövelést próbáljuk meg helyben összehozni mi, pécsiek. De ez irreálisan magas cél. Viszont egy ilyen kedvezményes rendszer már nem annyira, és valós segítség is lehet” – mondja az ötletgazda.
(Forrás: telex)
 
2022.06.21.
Még a nyáron Pintér Sándor asztalán lesz az oktatás átalakításának terve
Ciklusok óta politikai okokból halogathatja a kormány a tervet, hogy kis vidéki iskolák felső tagozatait összevonja. Most azonban maga az oktatásügyet átvevő miniszter vetette fel: nézzék meg, kell-e ennyi iskola. A hvg360 kérdésére közölték, Pintér a köznevelés területén is megfogalmazta célkitűzéseit, a vonatkozó terveknek nyáron el kell készülniük. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint most a sok kényszerhelyzet változást hozhat, Setényi János oktatáskutató biztos abban, hogy a tárca hamarosan előáll egy racionalizálási tervvel.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.21.
A kis vidéki iskolák összevonását fontolgatja Pintér
Horváth Péter szerint Pintér arra is vevő volt, hogy a Nemzeti Pedagógus Kart is vonják be a tervezésbe, jogszabály-előkészítésbe, mérésekbe, hadd tegyék hozzá a szakmai tapasztalataikat. A pozitív várakozás ellenére azonban nem kizárt, hogy a konstruktívnak ígérkező megbeszélésekből álkonzultációk lesznek, ahogyan a Magyar Orvosi Kamara esetében történt: megállapodtak a béremelésről, ám ezután, tárgyalások nélkül bejelentette a kormány a számos kötöttséget jelentő szolgálati jogviszony bevezetését. Erre utal az a kérdőív is, amelyről a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke sem tudott. A szakszervezetek szerint a Belügyminisztérium kérdőíve vitatható: „Nem csak szakmai alapvetéseket hagy teljesen figyelmen kívül, de közben súlyosan tendenciózus is: szó sincs a bérekről, ellenben borítékolható, hogy az iskolaőröknek átütő sikerük lesz” – mondta róla a Hvg.hu-nak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ).
(Forrás: telex)
 
2022.06.21.
A gyerekek a TikTokon jól kiismerik magukat, a digitális térben azonban elvesznek
A digitális bennszülöttek egyáltalán nem állnak készen a digitális jövőre az első idei, digitalizációval foglalkozó kutatás szerint. Miközben hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a legújabb generáció tagjai otthonosan mozognak a virtuális és informatikai világban, a valóságban az érintett korosztály szülei ezt pont fordítva élik meg. Jelentősen az összképet, ha megvizsgáljuk, hogy a szülők válaszai alapján a gyerekek mire használják a digitális eszközöket. Többségük elsősorban játékra (83,2%) és videónézésre (74%), valamivel ritkábban tanulásra (63,6%) vagy kapcsolattartásra (40,4%). Ezzel szemben a tényleges alkotás a digitális térben rendkívül ritka. A tartalomelőállítás (pl.: képszerkesztés, írás, prezentációk, videóvágás) a mai fiataloknak csak egy tizedére, míg a digitális világ alapjának tekintett programozás mindössze 2,4%-ukra jellemző.
(Forrás: Marie Claire)
 
2022.06.21.
ÍGY PIHEN EGY MAGYAR PEDAGÓGUS – NÉZZÜK MEG EZT A SZABAD NYARAT KICSIT KÖZELEBBRŐL
Amikor ezt a cikket írom, éppen a Maldív-szigeteken lógatom a lábamat 13 napja, ott töltöm a jól megérdemelt, három hónapos nyári szünetemet…Legalábbis a közvélemény és néhány nagyon jólinformált politikus szerint így van. Mondjuk, akkor nem tudom, mit csinálnak a gyerekek az iskolában két hétig, amikor mi már állítólag nem vagyunk bent. Azt meg végképp nem tudom, hogy én mit csinálok bent július 4-ig, amikor állítólag már bent sem vagyok. Mert hiába van nyár, hiába nincsenek már ott a gyerekek, mi még dolgozunk. Zajlanak a szóbeli érettségik, az osztályozóértekezletek, a bizonyítványírás, leltár, tanév lezárása, és egy csomó minden, ami ahhoz kell, hogy az iskola működjön. Arról nem is beszélve, hogy végig ügyeletet kell biztosítani azoknak, akik igénylik. És mivel vannak, így ott van még az ügyelet is. Egészen július 4-ig. Hisz addig dolgozunk. Csak mondom.
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.06.20.
A diplomások naponta egy órával többet foglalkoznak a gyerekkel, és ez meg fog nekik térülni
Bár lehet, hogy ez a családok és a gyermeknevelés válságáról szóló néhány közhellyel szembemegy, de évtizedek óta megfigyelhető nemzetközi trend, hogy a szülők egyre több időt fordítanak a gyerekeikre. A gyermeknevelési idő a fejlett országokban egyértelműen nő, és Magyarország ebből a szempontból fejlett ország. A háttérben azonban óriási társadalmi különbségek vannak: főleg a diplomás szülőkre jellemző, hogy tudatosan több időt próbálnak a gyermekeikkel tölteni.
(Forrás: g7.hu)
 
2022.06.20.
Eltűnő tanárok, szétcsúszó esélyek – néhány ábra az oktatás válságáról
Ott a legnagyobb a tanárhiány, ahol a legnagyobb a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya. A kedvezőtlenebb helyzetű iskolákat sokkal súlyosabban érinti a tanárhiány, mint a többit. Azokban az iskolákban, ahol nagyon magas a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya, 5 év alatt 4 százalékról 8 százalék fölé emelkedett a betöltetlen tanári álláshelyek összes tanári álláshelyhez viszonyított aránya. egyre ritkábban alkalmaznak a közoktatási intézményekben a tartósan távol lévők helyettesítésére pedagógusokat. A szakiskolákban a legalacsonyabb a helyettesítésre alkalmazott tanárok aránya, de minden képzési típusban jelentős csökkenés ment végbe ezen a téren 2016 óta.
(Forrás: g7.hu)
 
2022.06.20.
Megvannak az idegen nyelvi mérés eredményei: egyre kevesebb iskolában tanítanak első nyelvként németet
Az Oktatási Hivatal 2021-ben is felmérte a hatodikos és a nyolcadikos általános iskolások nyelvtudását. Az eredményekből kiderül: még mindig főleg a nyugati országrészben és a kisebb településeken tanulnak németet első idegen nyelvként, az angol viszont egyre nagyobb teret hódít.
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.20.
Mi a baj az iskolai kompetenciamérésekkel és hogy lehetne jobbá tenni őket?
kompetenciamérésről sokat lehet olvasni a sajtóban. Az egyik oldal sikerről, a másik kudarcról értekezik, de mindenki intézményi oldalról közelíti meg a kérdést, pedig a helyes az volna, ha az egyes gyermekekhez egy adott időintervallumon belül hozzáadott értéket vizsgálnák. Totálisan érdektelen és értelmetlen ugyanis az a nominális adat, hogy a két évvel ezelőtti 10.-esek jobban teljesítettek a mostani 10.-eseknél. Hiszen nem ugyanazokról a gyerekekről van szó: az egyes tanulók más-más családiháttér-indexszel rendelkeznek, be voltak zárva a Covid idején, online előadásokat hallgattak, nem volt lehetőség saját élményen alapuló oktatásra, nem találkoztak egymással, nem alakultak ki barátságok, első szerelmek stb. A kompetenciamérés az egyének teljesítményének változásáról is kell, hogy szóljon, és szól is, csak végig kell olvasni a 2021-es értékelést. (Pukli István)
(Forrás: azonnali.hu)
 
2022.06.20.
Már nemcsak az időnk, a képességünk is hiányzik a komplexebb szövegek befogadásához
Egyre többen figyelmeztetnek arra, hogy szép lassan teljesen elveszítjük az elmélyült olvasásra való képességünket. Sőt elképzelhető, hogy a digitális olvasás térnyerésével a leegyszerűsítő, felszínes értelmezések dominálják majd a világunkat. Mindez pedig azzal járhat, hogy elesünk az olvasás egyik legnagyobb előnyétől: az empátia fejlesztésének lehetőségétől. Ez a témát körüljáró kétrészes cikkünk második része. (Első rész: https://hvg.hu/elet/20220619_olvasasi_szokasok_empatia_irodalomterapia_konyv_tablet?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2_t3o4boxk-yu1B2XcK-XUuOBZSTQZSQ6G5bZ3SB27QhcXSE7WTO07wxg#Echobox=1655651649
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.20.
A rendőrség arra kéri a szülőket, legyenek kedvesek a gyerekkel akkor is, ha rossz lett a bizonyítványa
Az általános- és középiskolás diákok napokon belül megkapják a 2021/2022. tanév értékelését tartalmazó bizonyítványt, ami komoly lelki megterhelést okozhat a gyerekek számára, és sokan dönthetnek a szökés mellett, attól való félelmükben, hogy otthon megbüntetik őket a rosszul sikerült bizonyítvány miatt. A rendőrség ezért arra kéri a szülőket, legyenek megértőek a gyerekekkel, akkor is, ha az érdemjegyek nincsenek összhangban a szülői elvárásokkal. A rendőrség közleménye szerint számtalan példa és tapasztalat alátámasztja, hogy az eredményekkel nyomtatásban, feketén-fehéren szembesülve a gyerek nem mer hazamenni, mert tart a felelősségre vonástól. Ezért sok gyerek „inkább világgá megy, elkóborol szégyenében, vagy hogy elkerülje a családi kritikát, perpatvart.”
(Forrás: telex)
 
2022.06.19.
Horváth Péter: a kezdő pedagógusok 400 ezer forintos fizetése elfogadható pozíció lenne
A miniszter úr alapvetően is kíváncsi volt minden olyanra, ami a közneveléssel kapcsolatban előfordulhat, és ennek nagy szeletét a pedagógustársadalom adja, miként természetesen nagyon fontos az is, hogy a diákok miként tudnak a legeredményesebben szerepelni, mi az a tartalom, amivel érdemes a köznevelésnek foglalkozni, mi az a forma, ahogyan érdemes kialakítani a struktúráját a köznevelésnek. A pedagógusokkal kapcsolatban természetesen elmondtam én is mindazt, amit korábban nagyon sok helyen lehetett már olvasni, hogy a pedagógusok bérhelyzete nagyon sok kívánnivalót hagy maga után. Azt gondoljuk, hogy az az óraszámterhelés mellett, ami különösen a covidos időszakban, a hiányzók miatt felfutott a maximális óraszámig, nem biztos, hogy mindazon dolgokat meg tudjuk valósítani, amelyek egyrészt az eredményes tanításhoz, másrészt pedig a közösségformáláshoz, az élményszerzéshez a gyerekek érdekében szükséges lenne. Miniszter úr azt mondta, miként ezt korábban is így nyilatkozott, hogy megindultak a tárgyalások a szakszervezetekkel ismételten az új kormány kialakítása után, június végén államtitkár úr újra leül tárgyalni. Én is csak remélni tudom, hogy ennek eredménye is lesz.
(Forrás: Infostart)
 
2022.06.19.
„Az irodalom jelentős része arról szól, hogy nem gyermeknemzés céljából is van nemi élet” Interjú Nyáry Krisztián irodalomtörténésszel
2022. február 14 – stílusosan Valentin-napon – jelent meg Nyáry Krisztián legújabb antológiája, a Nem kötelező 2. – Tiltott irodalom. Klasszikus irodalmi művek az azonos neműek közti szerelemről, mely – mint hangzatos címe is mutatja – a világirodalom és persze a magyar irodalom olyan verseit, novelláit és regényrészleteit gyűjti össze, melyekben megjelennek LMBTQ emberek és persze a köztük lévő szerelem, vágyakozás, fájdalom, és néha szex. A homofób törvény hatására létrejött kötet számos meglepetést tartogat – ki gondolta volna, hogy Örkény írt két özvegyasszony hirtelen szerelméről? –, illetve még több ismert nevet és egy igazi kalandot évszázadokon átívelően. Nyáry Krisztiánnal arról a bizonyos törvényről és a könyvszakmáról, az Orbán-rezsimről és a cancel culture-ről, szerelemről, szexről, Kölcsey Ferencről, és irodalmi hagyatékok vaskalapos örököseiről beszélgettünk.
(Forrás: humenonline)
 
2022.06.18.
Setényi János: az oktatási tárca őszre racionalizálási programot készít
Harminc éve fejlesztjük a fenntarthatatlant, amiről mindenki tudja, hogy fenntarthatatlan, és senki nem mert hozzányúlni – mondta Setényi János a Hírklikknek. Az oktatáskutató szerint a tárca őszre előáll a közoktatásban egy racionalizálási programmal. A nagy kérdés, hogy a polgármesterek, az adott területért felelős parlamenti képviselők hogyan fognak viszonyulni ehhez. Mert ez a nagy probléma. Az interjúban arról is beszélt, hogy minél kiélezettebb a gazdasági helyzet, és minél jobban elhúzódik a háború, annál radikálisabb belső beavatkozásokra számíthatunk. Ez kedvez az intézményhálózat észszerűsítésének. Ezért zsetonjainak a felét most erre a racionalizációs forgatókönyvre tenné.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.06.17.
Megállás nélkül érkeznek a gyerekek a pszichiátriára a járvány felfutása óta
Egyre több 12 év alatti gyereket diagnosztizálnak valamilyen mentális fejlődési rendellenességgel, figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral, autizmus spektrumzavarral, szociális szorongásos zavarral, Tourette-szindrómával. A járvány alatt olyan sok lett az egészen fiatal beteg, hogy új osztályt alakítottak ki részükre az ország legnagyobb gyermekpszichiátriai intézményében, a Vadaskert Kórház és Szakambulancián. Tárnok Zsanett, az intézményt működtető alapítvány igazgatója 20 éve dolgozik klinikai szakpszichológusként és foglalkozik neurodevelopmentális zavarokkal. Az új osztály átadását követően beszéltünk vele.
(Forrás: 444.hu)
 
2022.06.17.
Gulyás Gergely: ha megérkeznek az EU-s pénzek, háromszor 10 százalékos béremelést kapnak a tanárok
Nem volt ilyenről szó – így kommentálta a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Népszava értesüléseit a kormányinfón. Gulyás Gergely szerint mind a helyreállítási alapban, mind az uniós költségvetésben van béremelésre pénz, de szerinte az Európai Bizottság és a magyar ellenzék is hátráltatja azt a folyamatot, hogy megkapják az orvosok és a pedagógusok béremelésére a forrást. Ha megérkezik az EU-s pénz, akkor háromszor 10 százalékos béremelést tudnak adni a pedagógusoknak 2022-ben, 2023-ban és 2024-ben. Abban egyetértés van, hogy a fizetések alacsonyak .
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.17.
Pintér Sándor zártkörű eligazítást tartott, béremelés helyett lehet örülni, ha a humánszférában nem lesz elvonás az idén
A miniszter egyértelművé tette azt is, hogy pontosan tudja: a hozzá tartozó területek mindegyikének vannak megoldásra szoruló bérproblémái, ám ezek orvoslásáról szerinte akkor érdemes majd beszélni, ha már kiderült, van-e mit szétosztani. Szavaiból úgy tűnt – fogalmazott egyik forrásunk –, hogy gazdaságélénkítésre, honvédelemre még csak-csak lehet némi forrás, ám a humánszférában idén legfeljebb annak lehet örülni, ha nem lesz elvonás. A csaknem öt órás rendezvény alatt az uniós források esetleges érkezéséről egyetlen szó sem esett.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.17.
Leáldozott a többnapos osztálykirándulások kora
Iskolai osztályok esnek el a többnapos kirándulás lehetőségétől az elszállt munkadíj és gázolajár miatt, 2019 óta 30 százalékos a növekedés, de a fuvarozók szerint volna megoldás: áfacsökkentés az üzemanyag esetében. Több javaslatot is kidolgozott a kormánynak a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartesülete (NIT) annak érdekében, hogy megoldódjon a munkaerő- és megrendeléshiány a fuvarozó vállalkozásoknál – mondta az InfoRádiónak a NIT Hungary főtitkára. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az iskolai kirándulásoknál egyre kevesebb a többnapos út a költségek emelkedése miatt.
(Forrás: Infostart)
 
2022.06.17.
Utcára vonultak a szlovák pedagógusok, ősszel akár sztrájk is lehetUtcára vonultak a szlovák pedagógusok, ősszel akár sztrájk is lehet
Az egész országból érkeztek tüntetők a szlovák fővárosba. Több iskola igazgatója is szünetet hirdetett a tüntetés idejére. Néhány Pozsony környéki intézményben megszakították a tanítást, törölték a délutáni foglalkozásokat, hogy a dolgozók részt vehessenek a megmozduláson. Sok iskolai dolgozó, aki nem tudott részt venni a fővárosi tüntetésen, sárga színű ruhát viselt szerdán a munkahelyén, vagy sárga szalagot tűzött ki a szolidaritás jeléül. A sárga pólóba öltözött tüntetők előbb a pozsonyi Szlovák Nemzeti Felkelés terén, majd a parlament épülete előtt demonstráltak. A transzparenseken az „Ígéretekkel nem lakunk jól”, „Állítsuk meg a reálbérek további csökkenését” és a „Szégyen” feliratok voltak olvashatók. Pavol Ondek, a Szlovákiai Oktatási és Tudományos Dolgozók Szakszervezetének elnöke a tüntetésen elmondta, figyelmeztetni akarják a kormányt és a parlamenti képviselőket, hogy kezdjenek végre foglalkozni az oktatásüggyel.
(Forrás: Infostart)
 
2022.06.16.
Rétvári Bence levezette, hogy akkor lehet nagyobb pedagógus-béremelés, ha kevesebb szankció lesz Oroszország ellen
„Az idei 10 százalékos béremelést mindenképpen követnie kell a következő évben is egy 10 százalékos béremelésnek, és az azt követő évben is egy újabb 10 százalékos béremelésnek. Ez idén, jövőre és azután egy 30 százalékos béremelést jelent. Nyitottak vagyunk arra, hogy erről nagyobb béremelésről is természetesen egyeztessünk, de jelenleg a költségvetésben és a gazdasági számokban ennek látjuk a fedezetét. Ha a magyar gazdaság jobban tud növekedni, például azért, mert kevésbé fojtják meg a brüsszeli elhibázott szankciók, abban az esetben ennél nagyobb emelésről is beszélhetünk. De csak akkor, ha a gazdaság jobban tud nőni. Ebben jó lenne, ha önök partnerek lennének, és nem azért tennének, hogy minél súlyosabb szankciók minél nagyobb mértékben sújtsák Magyarországot, hanem kevesebb szankcióval, több bevétellel talán a pedagógus-béremelésről is jobban és biztatóbban tudunk majd egyeztetni.”
(Forrás: 444.hu)
 
2022.06.16.
Tóta W.: Az utolsó lecke
Van pénz vizes vébére, olimpiára, Tihany gyarmatosítására, tankra, köztévére és KESMA-ra, háztáji egyházakra, csíki csipszre. Van Gruevszkire, Le Penre, orosz csuhásügynökökre, kínai vasútra, szélütött influencerekre. Tanárra nincs. Van itt egy érdekesség, amire közepes képességű gimnazistáknak is fel kellene figyelniük. Nem kellett uniós hozzájárulás ahhoz, hogy egy reménytelenül béna focista négymillió forintot vihessen haza. Nem kellett Rácz Zsófia senkihelyettes fizetéséhez sem, aki olyan lelkesedéssel fogott az ifjúságpolitikához, hogy hónapokig bujkált, amikor fiatal tanárok bejelentkeztek nála némi megbeszélnivalóval. Ahogy megoldottuk házon belül a fegyverpénzt, a nyugdíjprémiumot, de még azt is, hogy másfél millióan visszakapják az adójukat. Ez mind ment az unió nélkül, csak a tanárok fizetése, az nem megy.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.16.
„A közoktatás Trianonja” – Pintér Sándor és Csák János nem volt kíváncsi a pedagógusok tanévzáró helyzetjelentésére
A közoktatásban dolgozók a magyar társadalmat, kiváltképp a kormányzat képviselőit igyekeztek tájékoztatni, az eseményre hivatalos volt Pintér Sándor köznevelésért felelős belügyminiszer és Csák János szakképzésért felelős miniszter is, azonban ők egyéb elfoglaltságaikra hivatkozva nem jelentek meg a sajtónyilvános kerekasztal-beszélgetésen. Jelzésértékű távolmaradásuk erősen kérdésessé teszi, hogy vajon ezúttal hallgat-e a kormány a közoktatásban dolgozókra? Adódik a kérdés, hogy mi a teendő, hogy lehet megmenteni a magyar közoktatást. Kérdésemre Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke elmondta, hogy a kormány minderről rég tudhat, hisz évek óta kongatják a vészharangot, ha továbbra sincs változás a szakszervezetek készek lépéseket tenni. A sztrájktárgyalások újrakezdődtek, a szakszervezetek szeretnének megegyezni a kormánnyal a nyár folyamán.
(Forrás: Mérce)
 
2022.06.15.
OLYAN GYEREK, AKINEK KÖZMUNKÁSOK A SZÜLEI, HÁT OLYAN ITT NINCS
„Magyarországon azt gondolja a tanár is és a szülő is, hogy ahhoz, hogy relatíve jól teljesítsünk, le kell hagynunk a többieket. Rossz vért szül ez az egész, és rettenetes, hogy ebben a spirálban a gyerekek és szüleik is húzzák egymást, mert ha elmegy három, az sokszor viszi a többit is magával”. Az emberek fejében az van, hogy a magyar oktatás minőségét a gyerekek társadalmi összetétele határozza meg, mivel a tanárokat homogén tudású osztályok tanítására kondicionálták. „Ez a szociológiai tudás abszolút ott van az emberekben, csak ameddig mi, szakemberek berzenkedünk rajta, ők ezt legitimként fogadják el. A szülők azt gondolják, hogy ha más gyereke is úgy tanul, mint az én gyerekem, akkor az ott majd egy jó közeg lesz, és jobban szeretik majd tanítani őket.” Ez a felfogás Berényi szerint annyira jellemző, hogy az, hogy például milyen az iskola infrastruktúrája, mennyire van jól felszerelve, mennyire felújított, nem is érdekli őket. „Az egyetemi fenntartású legelitebb gyakorlóiskolák például totál lepukkantak, de ez nem érdekli a szülőket, mert cserébe a gyerekeik egy vágyott klub tagjai lehetnek az ország legrangosabb gimnáziumaiban.”
(Forrás: Qubit)
 
2022.06.15.
A szakszerűtlen kormányzás lenyomata a pedagógusoknak szánt kérdőív is
Vegyes érzésekkel fogadták az általunk megkérdezett pedagógusok azt a hírt, hogy a Belügyminisztérium még júniusban anonim kérdőíven kéri ki minden pedagógus véleményét a köznevelési rendszer működésének továbbfejlesztési lehetőségeiről, és a válaszokat beépítik az ágazatot érintő fejlesztési tervbe. Lannert Judit, oktatáskutató szerint a kérdőívek kiküldése teljesen leképezi azt a tulajdonképpen nagyon szakszerűtlen kormányzást, ami nálunk folyik. Most „megkérdezik”, ahelyett, hogy fenntartanának egy kutatóintézetet, háttérintézményt, ahogy régen is volt. Megjelent három évente egy jelentés a magyar közoktatásról, volt élénk szakmai párbeszéd. Azt mondja: „én ezt a kérdőíves megkérdezést teljesen amatörizmusnak és populizmusnak gondolom.” Az oktatáskutató szerint annak az ígéretnek, hogy a válaszokat átnézik, és azokat beépítik a fejlesztési tervbe, az lenne a garanciája, ha transzparens lenne a folyamat. Úgy véli, az teljes lekezelése a szakmának – a kutatóknak is, meg a pedagógusoknak is
(Forrás: hírklikk)
 
2022.06.15.
Az angol-magyar meccs egy 12 éves szemével - így használták fel megint politikai célokra a gyerekemet
A fiam is kint volt azon a bizonyos angol-magyar meccsen, amelynek a körülményei sokkal jobban izgatták a hazai és a külföldi sajtót is, mint maga az eredmény. Tisztességes volt-e a zárt kapus meccset több tízezer ember előtt megtartani, és valóban a 30 ezer náci gyerek országa vagyunk?
(Forrás: Kölöknet)
 
2022.06.15.
Ha Pintér Sándor új pályára állítja az oktatásügyet, azt tanítani fogják
Adatok bizonyítják, hogy nem javult az oktatás minősége Orbán Viktor 2010-es uralomra jutása óta. Az iskolák szakmai autonómiája megszűnt, a pedagógus-életpálya romokban, a diákok teljesítménye nem javult, esélyegyenlőségről pedig szó sincs. Ebben a helyzetben veszi át az oktatásügy irányítását a belügyminiszter, egyelőre pénz, paripa, fegyver nélkül. Márpedig az átlagos diplomásbérhez mérve a pedagógusbérek rég nem látott mélységben vannak. Különösen a férfi tanároké marad el a diplomás férfiak – a nőkénél még mindig magasabb – átlagától: alig fele annak. Nemzetközi összehasonlításban a magyar pedagógusok ezzel rendszeresen a lista végén szerepelnek.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.15.
Mérei Ferenc gyermekközpontú pedagógiájában van még muníció
Mérei Ferenc életéről kétkötetes monográfia jelent meg – K. Horváth Zsolt társadalomtörténész tizenöt évnyi kutatásának gyümölcse. A baloldali mozgalmak eszmetörténetének e kritikai elemzése és Mérei Ferenc életműve a jelen bírálatához és a jövőkép erősítéséhez egyaránt fogódzókat kínál. K. Horváth Zsolttal Marikovszky Andrea beszélget. „ Nem kritikátlan elfogadást jelentő példakép, inkább tanulmányozásra érdemes modell olyan értelmiségiként, akinek fontos a „cselekvő tapasztalat”. Méreinek van erre egy jó fordulata: „az én szubkultúrámban nem szokás leborulni senki előtt”. Ez azt hiszem, rám is jellemző. Ettől függetlenül a Mérei-életműnek igenis van vonzereje, van még benne muníció. Mérei gondolkodása pedig nekem is segített tisztázni magamban azt, hogy mennyi bennem a demokrata, a szocialista, az anarchista, a talmudista és az avantgardista.”
(Forrás: Új egyenlőség)
 
2022.06.15.
Pintér Sándor szembesült a tanárok „gondjaival”, nyitott volt
Horváth Péter a kérdésre, hogy a bérek, munkaterhek témakörét érintették-e, azt felelte, a belügyminiszter megerősítette, a nyáron is folytatják a tárgyalásokat a pedagógus-szakszervezetekkel, az említett kérdéseknek az az elsődleges platformja. Én úgy érzem, hogy abszolút van nyitottság a tárcában – tette hozzá Horváth Péter, megjegyezve, a szakszervezetekkel mindenképpen egyet tud érteni abban, hogy a minőségi oktatáshoz elengedhetetlen a bérek rendezése és a munkaidő újragondolása, csökkentése. Közben a tárca közölte, júniusban valamennyi pedagógusnak, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő dolgozónak, vezetőnek lehetősége lesz kitölteni egy elektronikus kérdőívet a köznevelési rendszer továbbfejlesztési lehetőségeiről. Az intézményekhez az Oktatási Hivatal juttatja el a szükséges információkat.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.06.15.
Kettőből kétszer összeomlott a rendszer az állami informatikusképzés záróvizsgáján
Az utóbbi időben egyébként nem ez volt az első alkalom, hogy egy állami informatikai rendszerrel komoly gondjai akadtak a felhasználóknak. Ahogy arról április végén írtunk, a kormány egy év alatt hatszor hivatkozott kibertámadásra, a rendőrség egyikben sem talált tettest. Ezek egyike volt az az eset, amikor az idén először teljesen digitálisan zajló kompetenciamérés mindhárom próbaalkalmánál összeomlott az informatikai rendszer, melyen keresztül a gyerekek bejelentkezhettek volna a felületekre. Az Oktatási Hivatal szerint az üzemzavart az okozta, hogy több túlterheléses támadás is érte a rendszert, ám arra sem az Oktatási Hivatal, sem az Emberi Erőforrások minisztériuma nem reagált, hogy történt-e egyáltalán feljelentés az ügyben. Ahogy arra sem, hogy az egy héttel későbbi, már az éles üzem alatti leállás is támadás miatt történt-e. A rendőrség április végén többek közt ezzel kapcsolatban is azt írta a Telexnek, hogy „jelenleg is folyamatban vannak a nyomozások”.
(Forrás: telex)
 
2022.06.15.
Nyolc órát ültek a vonaton, sok iskolásnak vált rémálommá a budapesti osztálykirándulás
Legalább 8 órát rostokolt egy vonaton 113 szegedi általános iskolás gyerek, akik osztálykiránduláson vettek részt Budapesten. Ha minden a tervek szerint alakult volna, két óra alatt hazaérnek, a normál menetidő szerint legalábbis 120 perc alatt el lehet jutni egyik városból a másikba. Pontosan ugyanezen ment át egy kecskeméti osztály is, ők 7 órát ültek a vonaton, miután elindultak hazafelé a fővárosból. A gyerekeket kísérő egyik felnőtt azt mondta, még arra is oda kellett figyelni, hogy mindenkinek jusson víz a nagy hőségben. Néhány nyíregyházi iskolás szintén tudna mesélni arról, milyen érzés órákat tölteni egy vonaton. A MÁV az RTL Híradó kérdésére azt mondta, a nagy vihar több fát is a vágányokra és a felsővezetékekre döntött, a helyreállítás pedig órákig tartott.
(Forrás: index)
 
2022.06.15.
Nemsokára láthatják a szülők, hogy mit néz gyermekük az Instagramon
A szülői felügyeletet biztosító frissítéssel reagál hamarosan az Instagram azokra a vádakra, miszerint eddig nem védte kellően a kiskorú felhasználóit − jelentette be az Instagramot működtető Meta cég franciaországi közkapcsolati felelőse. A módosításnak köszönhetően már a szülő is elküldheti a gyermeke eszközére a felügyeleti kérést, amelyet az Instagramnak el kell fogadnia. A francia szülőknek így már június végétől lehetőségük lesz arra, hogy 15 perc és 2 óra közötti időtartamra limitálják gyermekeik hozzáférését az Instagramhoz, de a fiataloknak is lesz lehetőségük visszajelezni, ha gyűlöletkeltő, pornográf vagy erőszakra buzdító tartalommal találkoznak − közölte az MTI.
(Forrás: index)
 
2022.06.15.
Mágnesként vonzaná a gyerekeket az informatikához az ELTE
A T@T Kuckó az ELTE Informatikai Karon az élményalapú tanulást segítő digitális tér. 2016-os alapítása óta közönsége és munkatársainak száma igencsak megszaporodott, így a bővítés elkerülhetetlenné vált. 2022. június 10-én megnyílt az újjáépített technológia játszóház, amelyet rögtön birtokba is vehettek a főszereplők, a gyerekek. Boldogan vállaltuk fel a kialakítás költségeit, hiszen a hazai informatikus- és informatikatanár-képzés vezető intézményeként felelősségünk, hogy hozzájáruljunk egy technológiatudatos, az informatika iránt érdeklődő, azt szakavatottan használó generáció felneveléséhez. Tesszük ezt azzal a nem titkolt előrelátással is, hogy az itt jelenlévő legtehetségesebb gyerekek közül kerülhetnek ki a jövő programtervező informatikusai, tanárai. A rangsorok tanúsága szerint az Informatikai Karra országosan a legjobb hallgatók jelentkeznek, és az erre való felkészülést nem lehet elég korán elkezdeni\" – mondta el köszöntőjében Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Kar dékánja.
(Forrás: origo)
 
2022.06.15.
Mága Zoltánt beleírták a történelemkönyvbe, ő a hazaszeretet egyik pozitív példája
Az nem világos, hogy a NER-rajongó Mága Zoltán – aki sorozatban nyomja a like-ot Orbán Viktor bejegyzéseire – melyik történelemkönyvben szerepel és miért „ismét”, mindenesetre azt írta: lelkemben és szívemben magyar vagyok, szeretem a hazámat, és még remélem, sokat tehetek érte!
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.15.
A Kölcsey-gimnázium huszonnégy tanára is csatlakozik a budaörsi Illyés polgári engedetlenségi akciójához
A Tanítanék Mozgalom kedden tette közzé Facebook-oldalán a fővárosi Kölcsey Ferenc Gimnázium huszonnégy pedagógusának nyilatkozatát, amelyben azt írják, szeptembertől csatlakoznak a budaörsi középiskola felhívásához: „Ismét kiállunk szakmánk méltóságáért, munkakörülményeink javításáért, egy jobb, szabadabb, demokratikusabb oktatási rendszerért” – fogalmaztak.
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.15.
Kétezernél is több tanárt, közel ezer tanítót keresnek az iskolák
Több mint 2100 álláshirdetést dobott ki a közszféra állásportálja, a közigállás.gov.hu a „tanár” a 2021/2022-es tanév utolsó előtti napján, tanítóból pedig 967 betöltetlen állást hirdetnek az oldalon – gyűjtötte össze az Eduline. Az „óvodapedagógus” szóra rákeresve 853, gyógypedagógusra 420 hirdetés érkezett. Több olyan óvoda is feladott hirdetést, ahova egyszerre négy-öt pedagógust is felvennének. A helyzeten valószínűleg az sem javít, hogy az elmúlt hetekben több mint 150 pedagógus helyezte letétbe a felmondását a szakszervezeteknél
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.15.
FENYŐ D. GYÖRGY ARTISJUS IRODALMI DÍJAT KAPOTT!
Útikalauz a vershez című kötetéért esszé kategóriában Artisjus-díjat kapott Fenyő D. György! Az Artisjus Egyesület 2006-ban hozta létre az Artisjus Irodalmi Díjakat. Az irodalmi nagydíj célja az előző év egy kiemelkedő, különösen értékes alkotásának jutalmazása, a további díjak pedig ösztönzésül szolgálnak a tehetségüket már bizonyított művészek munkájához. Az Artisjus Irodalmi Díj presztízsértéke abban rejlik, hogy a pályatársak szavazzák meg a legjobbnak tartott kötetekért: irodalomtörténészekből és írókból álló bizottság dönt a díjazottakról minden évben.
(Forrás: Pagony)
 
2022.06.14.
Kérdőívet küld a tanároknak a Belügyminisztérium a köznevelés fejlesztéséről
A Belügyminisztérium hétfői közleménye azt írja, hogy az anonim felmérés a biztonságos és rendezett óvodai-iskolai környezettel kapcsolatos elvárásokra, a pedagógusok foglalkoztatására, a gyerekek és a pedagógusok teljesítményének mérésére, értékelésére vonatkozó további lehetséges megoldásokra irányul. Az intézményekhez az Oktatási Hivatal juttatja el a kitölthető felület hozzáféréséhez szükséges információkat. A felmérés intézménytípusonként eltérő időszakokban történik. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, Horváth Péter hétfőn tárgyalt a közoktatásért felelős Pintér Sándor belügyminiszterrel. Horváth a Telex megkeresésére azt mondta, ez egy bemutatkozó találkozó volt, ahol konkrétumokról nem tárgyaltak. Horváth úgy látta, Pintér nyitott a a pedagógusokkal való egyeztetésekre. Azt is mondta, a miniszter a konkrét ügyekről – például a pedagógusok bérezéséről – június 28-án fog egyeztetni a szakszervezetekkel.
(Forrás: telex)
 
2022.06.14.
Nem okozott sokkhatást a karantén a magyar tanulók teljesítményeiben
A magyar eredmények azt mutatják, hogy a 10. és a 8. évfolyamon az eredmények a negatív várakozás ellenére sem tértek el érdemben az előző évek átlagától, ezeken az évfolyamokon a tanulók a digitális munkarendben is az előző évekhez hasonlóan teljesítettek. A 2021. évi Országos kompetenciamérésben a tanulók matematikai eszköztudás átlageredménye a 6. évfolyamon 1468, a 8. évfolyamon 1609, a 10. évfolyamon 1653, a szövegértés átlageredménye a 6. évfolyamon 1478, a 8. évfolyamon 1590, a 10. évfolyamon 1651 pont lett. Ezek az eredmények a legutóbbi, 2019-es adatfelvétel alkalmával mutatott teljesítményhez képest gyengültek, de az utóbbi évek átlageredményével összevetve nem tapasztalható különösebb változás: a megelőző 12 év átlaga és a 2021-es eredmény közötti különbség 0,7- 1,7 százalékos eltérést mutat, ami statisztikailag jelentéktelen eltérés.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.14.
Zacher Gábor: Az Elf Bar \"egy új járvány\"
Egy új járványnak tartja az úgynevezett \"manórúdat\", azaz a nikotint is tartalmazó Elf Barok terjedését Zacher Gábor. A toxikológus az RTL Híradónak is beszélt a fiatalok körében egyre népszerűbb eszközről.Zacher szerint az Elf Barban lévő nikotin mennyisége változó (nem is mindegyikben van, de általában 2 vagy 5 százalékos nikotintartalommal kapható. A legkisebb élettartamú, 600 slukkos 2 százalékos Elf Barban 20 mg nikotin van, ami azt jelenti, hogy egy teljes rúd két-két és fél doboz cigarettával ér fel e tekintetben), a nikotin pedig függőséget okoz. A toxikológus rámutatott: az Elf Bar azért is egyre népszerűbb, mert a készülék által kibocsátott füst édes, az ember nem lesz tőle büdös. Régen azt mondtuk a dohányos fiataloknak, hogy ha dohányzol, büdös leszel. Ezt a mondatot sutba dobhatjuk”
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.13.
Pedagógus: nagyon sokszor hittük azt, hogy ennél már nincs lejjebb, és mégis van
Tollner József, a gimnázium egyik tanára az ATV Start című műsorában azt mondta, nem a teljes tanári kar csatlakozott, ugyanis kevés idő volt az akció megszervezésére, és voltak, akik hiányoztak ebben az időszakban, ezért róluk nem tudni, hogy nem tudtak, vagy nem is akartak csatlakozni. Tollner elmondása szerint mindenesetre sokan támogatják őket és egyetértenek az akciójukkal. Remélik, hogy többen követik is majd a példájukat – tette hozzá, hangsúlyozva, hogy az idei érettségiket még megtartják. A tanár szerint Pintér Sándor belügyminiszter „belépője nagyon elkeserítő volt. Semmit nem ígért, megfenyegetett bennünket, nem élhetünk a jogainkkal, a sztrájktörvényt gyakorlatilag lenullázták” – nehezményezte. Azt sem szabad elhinni, hogy azért nem fejlesztik az oktatást, mert nincs rá forrás – tette hozzá Tollner, aki szerint „egyszerűen egy tudatos leépítés és az áldozatok kiszipolyozása történik”.
(Forrás: ATV)
 
2022.06.13.
Mégsincs polgári engedetlenség a Budaörsi Illyés Gyula Gimnáziumban, de lesz, ha az Orbán-kormány nem figyel
Jelenleg nincs polgári engedetlenség a gimnáziumban, a már megkezdett érettségi vizsgákat nem szakítanánk meg, a közleményünkkel csupán jelezni szerettük volna, ha a következő tanévig sem lesz változás, ismét ezzel az eszközzel fogunk élni - tisztázta a helyzetet Tollner József, az Illyés Gimnázium egyik tanára, aki a Népszava megkeresésére azt is elmondta: szeptembertől biztosan megtagadják a munkavégzést, ha a kormány a következő két és fél hónapban sem teljesíti a pedagógusok követeléseit, mint például a bérek rendezése vagy a jogszerű sztrájkot korlátozó törvényi rendelkezések eltörlése.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.13.
Meglepő eredmény született a kompetenciamérésen, nem rontottak olyan nagyot a magyar diákok
Az országos kompetenciamérés minden évben három teljes évfolyam (6., 8., 10.) tanulóinak szövegértési és matematikai kompetenciáit vizsgálja. A mérésre járványügyi okokból egy év kihagyást követően, 2021 májusában került sor. A nemzetközi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a digitális munkarend bevezetése, a világjárvány negatív hatást fog gyakorolni a tanulók eredményeire, kérdéses legfeljebb az lehetett, hogy azok mely évfolyamokon, milyen mértékben csökkennek – írja hétfői közleményében a Belügyminisztérium. Meglepő, de a tárca szerint érdemben nem térnek el a 2021-es eredmények az előző évekétől – pedig ezek az évfolyamok is hónapokig otthonról tanultak.
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.13.
Gyors megoldásra vár a tanárhiány - interjú Horváth Péterrel, a Nemzeti Pedagógus Kar győri vezetőjével
Kulcskérdés a bérezés, hiszen a pedagógusbérek a diplomás-átlagbérnek nagyjából az ötvenöt százalékára estek vissza. Minden külső körülmény ellenére is bízom benne, hogy sikerül előrelépni e tekintetben a közeljövőben. Mi azon vagyunk a Nemzeti Pedagógus Karral, hogy a pedagógusbérek alapját ne a 2014-es minimálbér határozza meg, hanem a korábbi jogszabályoknak megfelelően a mindenkori minimálbér alapján számítsák a fizetéseket. Ez tenné kiszámíthatóvá a helyzetünket. Így a pályakezdők bére bruttó négyszázezer forintra emelkedne. Emellett szükség lenne arra is, hogy az igazgatók elismerhessék azoknak a kollégáknak a munkáját, akik gyakran vállalnak többet az átlagnál.
(Forrás: Kisalföld)
 
2022.06.11.
Száz pedagógus mutatta meg a minisztérium előtt, mekkora a baj az iskolákban és az óvodákban
Szűcs Tamás, a PDSZ országos választmányának tagja a szombati megmozduláson azt mondta, ők már látják, de a szülők még kevésbé, mennyire nagy a baj az oktatásban: tényleg nem tudják megmondani, hogy holnap ki fog tanítani. A minisztériumi épületre mutatva hozzátette, az ott dolgozók már korábban is pontosan látták, hogy kevés pedagógus marad a pályán, ők pedig egyre idősebbek, nincsen utánpótlás. A szakszervezeti vezető szerint éppen ezért emelték meg a munkaterheiket, így próbálva ellensúlyozni a munkaerőhiányt. „A 2000-es évek körül születtél, most leszel pályakezdő? Elkezded? Elkezded a világ egyik legszebb hivatását? Remélem. Nincsenek elég sokan, messze nincsenek annyian, mint amennyire szükség lenne” – üzente a legfiatalabbaknak. A PDSZ rendezvényén száz pedagógussal, egy „élő diagrammal” mutatták meg, milyen a korfa
(Forrás: Eduline)
 
2022.06.11.
Pár hónap alatt letarolta a magyar iskolákat az Elf Bar
Rövid idő leforgása alatt elképesztő tempóban terjedt el a magyar diákok körében az Elf Bar nevű e-cigarettamárka, melynek legtöbb típusát hivatalosan nem is lehetne kapni Magyarországon. Az Elf Bar által gyártott akkumulátoros, ízesített folyadékkal feltöltött e-cigaretták, melyeknek előre meghatározott szívási kapacitásuk van: az egyik, Szlovákiában bejegyzett kereskedőoldal alapján lehet kapni 800, 1500 és 3500 slukkra alkalmas rudakat is. Bár drágábban lehet kapni újratölthető verziókat is, a legtöbb verzió egyszer használatos, azaz amikor kiürül, egyszerűen ki kell dobni az akkumulátorral felszerelt műanyag rudat, azaz az Elf Baroknak igen jelentős a környezeti terhelése is.
(Forrás: 444.hu)
 
2022.06.11.
Nahalka István: az oktatás a hátán viszi az országot, a Fidesz rákényszerül a változtatásra
A pedagógusoknak ki kell harcolniuk a saját szabadságukat, ami egyáltalán nem lehetetlen még ilyen viszonyok között sem – mondta lapunknak Nahalka István. Az oktatáskutató hozzátette, abban persze nem hisz, hogy a Fidesz hirtelen „fel fog világosulni”, és megengedi a pedagógusoknak, hogy azt tegyék, amit tenniük kellene: szabadságot vigyenek az osztálytermekbe. Ám a pedagógia fejlődése által ez kikényszeríthető. A szakemberrel „Csizma az asztalon, avagy a magyarországi országgyűlési választásokról” címmel írt tanulmánya apropóján beszélgettünk.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.06.09.
Az Orbán-kormány szerint az Európai Bizottság miatt nem lehet emelni a tanárok bérét
Az Orbán-kormány szerint az Európai Bizottság miatt késik a magyar pedagógusok bérfejlesztése - derült ki a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) által kezdeményezett szerdai sztrájkbizottsági egyeztetésen, ahol Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárral tárgyaltak a szakszervezetek képviselői. Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője a Népszavának elmondta, a kormány a pedagógusok béremelését és más oktatási projekteket is uniós pénzből szeretne finanszírozni, de az államtitkár arra panaszkodott, hogy az Európai Bizottság „akadályozza” a folyamatot azzal, hogy nem fogadja el a kormány által benyújtott projekt-tervezeteket. – Ezzel mi nem nagyon tudunk mit kezdeni, a pályaelhagyókat ez nem állítja meg és a fiatalok számára sem teszi vonzóbbá a pályát. A PDSZ felmérésére már 155 bejelentés érkezett kollégáktól, akik letétbe helyezték felmondásukat
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.09.
Akár az érettségiztetés megtagadása is felmerült egy budaörsi gimnáziumban, ahol a tanárok polgári ellenállást fontolgatnak
Az utóbbi hetek megaláztatásának emlékezetes része marad, ahogy az új munkakörébe belecsapó belügyminiszter tudatta velünk, hogy magunknak kell kivívnunk a társadalom tiszteletét, amit ezek szerint eddig elmulasztottunk.” A nyílt levél megemlékezik arról is, hogy „a tavaszi mozgalmunkért elégtételt véve a parlamenti többség a használhatatlanságig korlátozta a sztrájkjogunkat, illetve konkrét szankciókkal fenyegeti a polgári ellenálláshoz esetleg folyamodó magyar pedagógusokat. Ezeket a jogszabályokat a frissen megválasztott, a családok sorsát egyébként annyira a szívén viselő köztársasági elnök rögtön ellenjegyezte.”A tanárok emiatt úgy érzik, nem marad más választásunk, mint egzisztenciális kockázatok árán is a polgári ellenállás eszközéhez nyúlni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.09.
Többség szerint szükség van jelentős béremelésre az oktatásban és az egészségügyben
Tízből hat (61 százalék) megkérdezett inkább nem elégedett a magyarországi oktatás helyzetével. Így nyilatkozott a választásokon együttműködő ellenzéki pártok szavazóinak túlnyomó többsége (94 százalék), a bizonytalan szavazók közel háromnegyede (73 százalék), illetve a Fidesz szavazóinak a negyede (25 százalék) is. A válaszadók kétharmada (67 százalék) szerint a kormány nem szentel kellő figyelmet az oktatásnak. Ezt mondta a választásokon együttműködő ellenzéki pártok szavazói közül szinte majd’ mindannyian (97 százalék), tízből nyolc (78 százalék) bizonytalan szavazó, illetve a Fidesz szavazók harmada (35 százalék).Tízből hét (70 százalék) megkérdezett szerint az oktatás problémáinak megoldásához fontos lenne, hogy önálló minisztériuma legyen az oktatásnak. Így nyilatkozott a választásokon együttműködő ellenzéki pártok szavazóinak túlnyomó többsége (96 százalék), a bizonytalan szavazók közel háromnegyede (73 százalék), illetve minden második (49 százalék) Fidesz szavazó is. Tízből négy (39 százalék) válaszadó tapasztalt tartós pedagógushiányt abban az intézményben, ahova gyermeke/unokája, stb. jár. A megkérdezettek közel háromnegyede (72 százalék) szerint szükséges lenne a diákok és a pedagógusok iskolai terhelésének a csökkentésére. Tízből nyolc (80 százalék) megkérdezett azt tartja helyesnek, ha joguk van a pedagógusoknak sztrájkolni, ha elégedetlenek a helyzetükkel.
(Forrás: Publicus)
 
2022.06.09.
Az államtitkár elárulta, miért késik a pedagógusok bérrendezése
Korábbi ígéretéhez híven folytatta a sztrájktárgyalásokat a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) az oktatásban dolgozók körülményeinek javítása érdekében. Az első sztrájktárgyalást szerda délután tartották abban az épületben, ahol korábban az Emberi Erőforrások Minisztériuma működött. A késő délután véget ért egyeztetésről közösségi oldalán számolt be a PDSZ. Országos választmányuk tagja, Nagy Erzsébet elmondta, hogy Maruzsa Zoltán államtitkár ült le velük egyeztetni, aki megismételte, tisztában vannak a pedagógusok helyzetével és problémáival. UGYANAKKOR MIVEL EZEKET ELESŐSORBAN UNIÓS PÉNZEKBŐL AKARJA RENDEZNI A KORMÁNYZAT, AZONBAN EZEKET AZ ÖSSZEGEKET MÉG NEM HAGYTÁK JÓVÁ MAGYARORSZÁG SZÁMÁRA, EZÉRT KÉSIK A PEDAGÓGUS BÉRRENDEZÉS IS.
(Forrás: index)
 
2022.06.09.
OMBUDSMAN: HA AZ OKTATÁS CÉLJÁRÓL MÁST GONDOL A POLITIKUS, A TANÁR ÉS A SZÜLŐ, A DIÁKOT MEG SENKI NEM KÉRDEZI, GARANTÁLT A JOGSÉRTÉS
az oktatási jogok biztosa elmondta, szerinte a hazai közoktatásban az oktatási jogok sérülése három fő okra vezethető vissza: A diákjogok kampányszerű terjesztése nem hoz hosszú távú eredményt, mert „azok a diákok, akik aktívan részt vállalnak az érdekérvényesítő munkában, 2-3 év alatt kikerülnek a rendszerből, és lehet elölről kezdeni az egészet, nem lehet elégedetten hátradőlni”. Magyarországon a szabad iskolaválasztás gyakorlata a nemzetközi gyakorlat és jog totális félreértelmezése mentén valósul meg, és ez eleve sérülékennyé teszi a diákjogokat. A közoktatási rendszer működtetőinek és az oktatásban részt vevő szereplőknek nincs egységes válaszuk arra a kérdésre, hogy mi a közoktatás célja.
(Forrás: Qubit)
 
2022.06.09.
58 pedagógus jelentett be polgári ellenállást a Budaörsi Illyés Gyula Gimnáziumban, megtagadhatják az érettségiztetést
Mivel tényleg minden jogszabályi lehetőségüket megvonták az elégedetlenségünk kifejezésére, a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium 58 pedagógusának nem marad más választása, mint egzisztenciális kockázatok árán is a polgári ellenállás eszközéhez nyúlni, közölték csütörtökön az intézmény Facebook-oldalán. A posztban emlékeztettek, nincs olyan ország, amely az oktatási rendszerének versenyképessége, a benne dolgozó tanárok nevelő és oktató munkája nélkül sikeressé tudott volna válni. A szülők a legféltettebb kincsüknek, a gyermekeiknek a szellemi, lelki és erkölcsi fejlesztését adják át részben a tanároknak, a bizalmuk meghálálásához pedig olyan tanárokra van szükség, akik anyagi és erkölcsi megbecsülésben tudják végezni a munkájukat.
(Forrás: 24.hu)
 
2022.06.09.
Horn Gábor: Előretolt idiotizmus helyett attitűdváltást az oktatásügyben
A fontos az, ami van, illetve nincs, ami folyik, illetve nem folyik az iskolánkban: kiegyensúlyozott, a XXI. század kihívására felkészítő munka, autonóm környezet, élni tudó, egymást legalább elviselni akaró felnőttek nevelése, nyelvtudással, informatikával, önismerettel, a tanulni tudás képességével felvértezve. No ennek egyik, azt hiszem legfontosabb feltétele a önmagával és környezetével békében levő tanár. Amelynek egyik feltétele a megalázó bérek soron kívüli rendezése. Másrészt komoly reformra szorul a pedagógusképzés: elengedhetetlen az attitűd és a szakmai szempontok felülvizsgálata. Harmadrészt vissza kell adni az oktatási műhelyek autonómiáját.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.06.08.
A TESTI FENYÍTÉS MÁR NEM DIVAT, DE A GYEREKEK ÉRZELMI BÁNTALMAZÁSA MINDENNAPOS A MAGYAR ISKOLÁKBAN
A diákság nagy része azért sem mer ellenvéleményt megfogalmazni a tanárával szemben, mondja Siadik Nóra, a 2014-ben még Független Diákparlament néven alapított ADOM Diákmozgalom most 17 éves szóvivője, mert fél a retorziótól, ami teljesen abszurd, hiszen ahogyan a diákokat – szerencsésebb helyzetben a diákok munkáját – értékelik, úgy a tanároknak is szükségük lenne a visszajelzésre. Erre a jelenlegi oktatás rendszerben semmilyen lehetőség nincs, de Siadik szerint megoldást jelentene egy olyan, a Kréta néven futó elektronikus naplóhoz hasonlóan iskolánként hozzáférhető tanárértékelő rendszer, amelyben a diákok akár anonim módon is értékelhetnék a tanáraik munkáját.
(Forrás: Qubit)
 
2022.06.06.
Kétszáz magyarországi pedagógust utaztatnak a csíksomlyói búcsúra
A Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős államtitkárságának MTI-hez eljuttatott pénteki közleménye szerint a 2011-ben indult Határtalanul program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése az anyaországi és külhoni magyarság között. A Határtalanul program egyik újításának köszönhetően a diákok mellett már tanárok is részt vehetnek tanulmányutakon, hogy megismerkedjenek a külhoni területeken élőkkel, kapcsolatokat alakítsanak ki, a megszerzett földrajzi, történelmi, néprajzi ismereteket pedig oktatói munkájukban hasznosítsák. Eddig mintegy ezer magyarországi tanár vehetett részt tanulmányúton a program keretében.
(Forrás: Debreceni Nap)
 
2022.06.06.
ÍGY VÁLNAK AZ EGYETEMEK DICSŐ TUDOMÁNYOS MŰHELYEKBŐL CÉGSZERŰEN MŰKÖDŐ, PÉNZKÖZPONTÚ DIPLOMAGYÁRAKKÁ
Fleming szerint a mai akadémiai szféra legmarkánsabb jellemzője a vállalati struktúra utánzása. Ez igaz egyrészt esztétikai oldalról, miután a kutatók manapság sokemeletes modern irodaházakban dolgoznak portaszolgálattal, belépőkártyával, vállalati levelezőrendszerrel, indokolatlanul elvárt irodai jelenléttel, ami így hangulatát és természetesen implicit üzenetét tekintve nem tér el attól, amivel egy multinacionális vállalat alacsony beosztásban dolgozó alkalmazottja találja szemben magát. Másrészt gyakorlati oldalról sem a tudósközösségek demokratikus, önkormányzó elvei szabályozzák az egyetemek működését: szigorú szervezeti hierarchia teszi nyomasztóvá az oktatók és kutatók életét. A szerző itt két problémát is kiemel. Egyrészt a 21. századi egyetemen az egyes intézményekben a menedzseri állomány és adminisztratív személyzet száma felülmúlja az akadémiai munkatársak számát. Másrészt az egyetemek felsővezetését – kancellárok, rektorok, dékánok, dékánhelyettesek és intézetvezetők egyre népesebb csoportja – sokszor olyanokkal töltik fel, akik soha életükben nem láttak el kutatói feladatokat, nem tanítanak, hanem ehelyett közgazdasági vagy üzleti (MBA) képesítéssel rendelkeznek,
(Forrás: Qubit)
 
2022.06.06.
Szomorú felnőttmintát is kaptak az élmény mellé a gyerekek a magyar-angol meccsen
Harmincötezer gyerek, háromezerötszáz kisérő, jó idő, szép hely, magyar győzelem a magyar-angol Nemzetek Ligája-mérkőzésen. Sokuknak biztosan hatalmas élmény volt. Vannak, akik szerint ez a fontos, és kevéssé számít, hogy a gyerekek egy része pfújolt akkor, amikor a rasszizmus elleni tiltakozásul az angol válogatott játékosai féltérdre ereszkedtek. „Lehet, hogy egy felnőtt kezdte el, a gyerekek csak utánozták. Szomorú voltam, amikor láttam. Mi pedagógusok nem ezt tanítjuk nekik, de számukra a felnőtt társadalom és a közhangulat a minta” – nyilatkozta a Hírklikknek egy iskolaigazgató. Lehet. De a mai Magyarországon az is szomorú, hogy az iskolaigazgatónak azt kell kérnie, ne írjam le a nevét, nehogy a nyilatkozata miatt bántódása essék. Ami pedig mindennek a dacára mégiscsak kérdés marad, ha már egy ilyen rangos eseményen is a rasszizmus ellen tiltakozók pfújolása lehet a minta–- akár csak a gyerekek egy részének is –, milyen lesz Magyarország jövője?
(Forrás: hírklikk)
 
2022.06.05.
A TANÁROK MINDIG IS MEGALÁZÓAN KEVESET KERESTEK, DE A RENDSZERVÁLTÁS ELŐTT LEGALÁBB VONZÓ VOLT A PEDAGÓGUSPÁLYA
A 2011-es új köznevelési törvény új pedagógus-előmeneteli rendszert határozott meg (ez az, amit életpályamodellként ismerünk), amelynek lényege, hogy a pedagógusokat különböző minősítések alapján fokozatokba sorolták, és ezekhez szabott fizetési lépcsőket állapítottak meg. Az élesben 2013 szeptemberében induló rendszert rögtön korrigálták, és a különböző fokozatokhoz kapcsolódó béremelés teljes összegét 2017-ig akarták kifizetni, de már 2015-ben úgy módosították a pedagógus-előmeneteli rendszert, hogy a bérképzés addigi alapját képező minimálbér helyére a költségvetési törvényben meghatározott vetítési alap lépett életbe (ami azóta is fokozatosan elmarad a minimálbér összegétől), így pedig sokkal alacsonyabb ütemű lett az alapbérek növekedése, és semmi nem lett a radikálisnak ígérkező béremelésből. (Kende Ágnes)
(Forrás: Qubit)
 
2022.06.05.
A tanárhiány már kezelhetetlen, bruttó 400 ezres kezdőbért javasolnak – Interjú Horváth Péterrel, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökével
A kulcskérdés a bér, illetve hogy milyen lehetőségek vannak arra nézve, hogy a diákok tanítási óráira valóban az adott tantárgynak megfelelő, pedagógus végzettségű emberek menjenek be. Tudom, mindig a bérekről beszélünk a legtöbbet, sokkal jobb lenne, ha módszerekről, sikeres hátránykompenzálásról, a Nemzeti alaptantervről vitáznánk, de amíg nincsenek meg a pedagógusok, akikre lehetne építeni, érdemben nem nagyon tudunk másról beszélni. A munkaterhek is jelentősen növekedtek, a kötelező heti 22-26 tanórás felosztás ma már a gyakorlatban 25-26 óra, így tényleg semmi másra nem jut idő, csak a tanórára, felkészülésre, értékelésre. Semmi olyanra, ami egyébként a közösség szempontjából fontos lenne: iskolai- és osztályprojektek, szakkörök, külön foglalkozások, tanulmányi kirándulások, színház-és múzeumlátogatás, érdemi párbeszéd kialakítása a szülők, diákok, tanárok között. Ami most van: tudásgyár, gyermekmegőrzés. A közoktatás ennél több kellene hogy legyen.
(Forrás: Népszava)
 
2022.06.05.
A rasszizmus miatt kitiltott szurkolók helyére beengedett gyerekek is pfujolták a térdelő angol futballistákat a Puskás Arénában
A magyar-angol Nemzetek Ligája-mérkőzés kezdőrúgása előtt az angol válogatott játékosai a tőlük megszokott módon féltérdre ereszkedtek, amivel a rasszizmussal és gyűlölettel szembeni ellenérzésüket fejezik ki. A BBC tudósítója azt írja, hogy a főként gyerekekből álló közönség teljes mértékben tiszteletben tartotta az angol himnuszt, ugyanakkor a tömegben gúnyolódás és pfujolás volt hallható, amikor az angol játékosok letérdeltek.
(Forrás: telex)
 
2022.06.02.
DR. GYURKÓ SZILVIA: LESZ ITT REND. SZÉP ÚJ REND. PEDIG AKÁR MEG IS BECSÜLHETNÉNK A PEDAGÓGUSAINKAT
Egyre növekszik az életkori szakadék a diákok és a pedagógusok között, és egy elöregedő, túlterhelt, gyakran motiválatlan, kizsigerelt szakmai karral egyre nehezebb a módszertani megújulás. A több éve, évtizede oktató tanároknál a legnagyobb a kockázata annak, hogy rutinból kezdenek dolgozni, ami – tekintve a gyerekek és a családok általános helyzetét – nagyon-nagyon súlyos gond. A családokban a szülők ugyanis egyre túlterheltebbek, a gyerekekre jutó minőségi idő szűkül. Generációs kihívásként jelentkeznek a figyelemmel, koncentrációval kapcsolatos problémák, és a szorongás. Ha valamikor, akkor most aztán tényleg jó lenne ha felkészült, hivatásuknak élő (és nem a túlélésre hajtó, hanem a szakmájukból erőt merítő) felnőttek várnák a gyerekeket az intézményekben.
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.06.02.
Trencsényi László: biztos, hogy a féktelen pedagógusgyűlölet a miniszterelnöktől ered
A pedagógusnap alkalmából kedden Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár a Pesti Vigadóban köszöntötte a pedagógusokat. Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint „abba, hogy a díjátadón lényegében megjelent teljes pompájában az oktatási vezérkar – mert a belügyminisztert még nem lehetett igazán idehozni –, biztos belejátszott Parragh ormótlan, bunkó beszólása a pedagógusok szabadidejéről és szabadságáról. Nyilván ezt kellett kompenzálni azzal, hogy ilyen nagy csinnadrattával rendezték az eseményt.” Trencsényi szerint Parragh biztos megkapta a látens biztatást, de a féktelen pedagógusgyűlölet a miniszterelnöktől ered.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.06.02.
Ezzel “borzolta fel” Gulyás Gergely a pedagógus szakszervezeteket
“Hívják fel az 5 milliós fizetést kereső magyar baloldali képviselőket az Európai Parlamentben, hogy Magyarország és a magyar tanári kar érdekeit képviseljék” - tanácsolta a pedagógus szakszervezeteknek Gulyás Gergely a béremelésük érdekében az InfoRádióban. “A véleményem változatlan, a tanárok követelése jogos, a tanári bérek Magyarországon valóban alacsonyak” - jelentette ki az Inforádió Aréna című műsorában Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap este arra a kérdésre, hogy hogyan folytatódnak majd a tárgyalások a pedagógus szakszervezetekkel, azt mondta: új felelőse van az oktatásügynek a kormányban, Pintér Sándor, ő fog javaslatot tenni, de a béremelés szerinte is „indokolt és szükséges”. Mint fogalmazott, ő külön is nagyra értékeli a tanárok tavaszi magatartását, hogy “a szakszervezetek politikai provokációjának nem ültek fel”. “S bár a pedagógus szakszervezet egy minapi rendkívül szórakoztató közleményben azt állította, hogy április elején felhagytak a tanár sztrájkkal, de a helyzet az, hogy érdeklődés hiányában a tanársztrájk addigra elmaradt” - jelentette ki a műsorban.
(Forrás: ATV)
 
2022.06.02.
Parragh László jót mosolygott, amikor lemondásra szólították fel a pedagógusok
„Én is voltam fiatal. Az embernek vannak álmai, vágyai, motivációi, és ez a motiváció nem mindig kizárólag a pénz. Én például tanár akartam lenni, annyira felnéztem a tanáraimra” – mondta a műsorban. Hozzátette, hogy van hivatástudat is a világon, ennek a kettőnek az egyvelege, ami a pályaválasztásban meghatároz. Látta a lemondási felszólítást is, jót mosolygott rajta, főleg a végkielégítés tekintetében, mert nem kap pénzt a kamaraelnöki pozíciójáért. Nem gondolja, hogy van miért bocsánatot kérnie, nagyra becsüli a pedagógusokat. Úgy gondolja, szükség lenne béremelésre a pedagógusoknál, de minden béremelést úgy kell kezdeni, hogy megnézzük, miből lehet emelni. Hozzátette: egy ország addig nyújtózkodhat, amíg a takarója ér.
(Forrás: Magyar Hang)
 
2022.06.02.
Két gyereket is ottfelejtett a busz az osztálykiránduláson
Az érintett iskola igazgatója az illetékes tankerületi központhoz irányított. A Kecskeméti Tankerületi Központ igazgatója, Zsámboki Anna megkeresésünkre az alábbi tájékoztatást adta: „A Kecskeméti Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola 7. évfolyama 2022. május 17-én közös osztálykiránduláson vett részt Egerben és környékén, a létszám miatt 2 autóbusszal. A kirándulás során 2 tanuló kérte, hogy hazafelé a másik autóbuszban utazhasson, azonban az indulási időpont félreértése miatt arra a járműre sem szálltak fel. Az indulást követően kiderült a félreértés, az osztályfőnök azonnal telefonon beszélt az érintett tanulókkal, akik a megállóban maradtak, amíg a busz visszaérkezett értük. A programról mindenki rendben hazaérkezett. Az intézményvezető megkezdte az ügy kivizsgálását.” Bár a külföldi utakat már szabályozták, a belföldi osztálykirándulások esetében nincs jogszabály arra, hogy bizonyos létszám felett hány tanárnak vagy kísérőnek kell a csoporttal tartania.
(Forrás: indirekt.hu)
 
2022.06.02.
Parragh László: Én is tanár akartam lenni, nem kérek bocsánatot
Más is motiválhatja a tanárokat, nem csak a bérezés – fejtette ki véleményét egy korábbi interjújában Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Szerinte azonban ezzel nem sértett meg senkit, így nem érzi azt, hogy bocsánatot kellene kérnie. Parragh László szerint szükség lenne béremelésre a pedagógusoknál, de minden béremelést úgy kell kezdeni, hogy megnézzük, miből lehet emelni. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke az ATV Egyenes Beszéd című műsorában hozzátette: egy ország addig nyújtózkodhat, amíg a takarója ér. Korábban egy interjújában úgy fogalmazott, hogy a bérezés mellett a dolgozókat, így a tanárokat más is motiválhatja. „Ott a szabad nyár, délután négykor hazamehetnek” – mondta. SZERINTE NEM SÉRTETTE MEG A TANÁROKAT, EZÉRT NEM GONDOLJA AZT, HOGY BOCSÁNATOT KELLENE KÉRNIE.
(Forrás: index)
 
2022.06.02.
DRÁMAI A MAGYAR OKTATÁS HELYZETE – EGYHÁZI ISKOLÁK TANÁRAI SZERINT IS
Miután másfél hete megírtuk, hogy a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Állandó Tanácsa közleményben ismerte el, amit a tanárok jó ideje egyre hangosabban jeleznek – vagyis hogy rendkívül alacsony fizetéshez jelentős túlterhelés járul –, sorra érkeztek a Szemlélek szerkesztőségéhez visszajelzések a címzettek, az egyházi iskolák pedagógusai részéről. Volt köztük, aki üdvözölte az MKPK közleményét – na, végre! –, mások elszomorítónak tartották a politikai számítást is magában foglaló időzítést. Kétségkívül felmerül a kérdés, hogy ha az egyházi vezetők jó ideje tisztában voltak azzal a helyzettel, ami a munkások méltó bérének visszatartásaként is értelmezhető, miért intették korábban csendre az állapot elszenvedőit, sőt miért kampányoltak azon politikai erő oldalán, amely ezt évek óta, folytatólagosan elköveti? Úgy láttuk jónak, ha két oldalról közelítjük meg a probléma feltárását: egyrészt megkérdeztük nagyobb létszámban magukat az egyházi iskolák tanárait, majd podcast műsorunkban egy asztalhoz ültettük a Nemzeti Pedagógus Kar elnökét, és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektorát, aki korábban az Oktatási Hivatalt vezette.
(Forrás: Szemlélek)
 
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep