Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022.08.31.
Lannert Judit: \"A sok kisiskola miatt nem Orbán Viktorra kell mutogatni\"
Lannert Judit oktatáskutató szerint nem visz előre az a számháború, hogy hány pedagógus hiányzik a rendszerből. Legalább ugyanilyen fontos kérdés az, hogy a rendszert jól alakították-e ki. A rövid válasz az, hogy nem, viszont nem mindenért Orbán Viktor a hibás. Lannert szerint a szülők jelentős része sem tudatos, a legfontosabb számukra az, hogy a gyerekük legyen valahol, amíg ők dolgoznak. Éppen ezért véli úgy a szakember, hogy nagyon sokáig lehet \"fékezett habzással\" működtetni az oktatást.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.31.
Horn Gábor: A válság esélyt is adhat a jó iskola megteremtésére
A magyar közoktatás letagadhatatlanul jelen lévő és egyre mélyülő válsága akár alapját is jelentheti olyan mély átalakításoknak, amelyeket az elmúlt 30 év oktatáspolitikája még végig gondolni sem nagyon mert, pedig a modernizáció, a felemelkedés és ezzel egy igazságosabb iskolarendszer létrehozásának alapfeltétele lenne.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.31.
Nem lesz elvárás az emelt szintű érettségi a felvételihez, eltörölhetik a minimumponthatárt
Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter júliusi végén jelentette be a közösségi oldalán, hogy 2024 őszétől átalakítják a felsőoktatási felvételi rendszert, és eltörlik a nyelvvizsga-kötelezettséget. A miniszter indoklása szerint a kormány egy új, egyszerűbb, rugalmasabb felvételi rendszer alapját fogadta el, amely alkalmazkodik a diákok és az egyetemek igényeihez. A kormány célja az átalakítással a miniszter megfogalmazása szerint az, hogy a magyar felsőoktatás versenyképes, a hallgatók sikerességét biztosító legyen. Csák János bejelentésekor kiderült, hogy a felsőoktatási intézmények az átalakítás után maguk dönthetnek az 500 pontos felvételi rendszeren belül 100 pontról, az érettségi pontszámítás során figyelembe vehető érettségi tárgyakról és azok szintjéről. Azt is bejelentették, hogy a nyelvvizsga-kötelezettség helyett a képzés során kell az egyetemeknek biztosítani a megfelelő nyelvi kompetenciákat.
(Forrás: szabadeuropa..hu)
 
2022.08.29.
Lannert Judit: Pink vagy inkább dark education?
Nagyot ment az interneten az Állami Számvevőszék által megrendelt és idén júliusban publikált dokumentum (tanulmánynak nem nevezném, ennek indoklását lásd később). A jelenség, amiből kiindul az anyag, a nők ún. túlreprezentáltsága a felsőoktatásban. Az elemzés deklarált célja, hogy megvizsgálják, hogy a hazai oktatási rendszer egyenlő esélyeket biztosít-e a fiú és lány tanulóknak. A módszertant szakirodalom-elemzés, statisztikai adatok és 300 pedagógus és 400 szülő reprezentatív mintáján végzett kérdőíves kutatás jelenti. A nagy port vert következtetése a szerzőknek az, hogy a lányok előnyt élveznek mind a közoktatásban és a felsőoktatásban és ennek a „pink education”-nek nevezett jelenségnek a hatása egyrészt az, hogy „a férfias tulajdonságok alacsonyabb értékelése mentális és viselkedésbeli problémákat okozhat a fiú tanulóknak, akik nem tudják sajátos képességeiket optimálisan megmutatni, kibontakoztatni”, másrészt „a nők túlreprezentáltsága a felsőoktatásban demográfiai problémákat is okozhat, megnehezítve a pártalálást a közel azonos szinten képzett fiatalok között.”
(Forrás: köloknet blog)
 
2022.08.29.
\"Egy nyugdíjas fog visszajönni délutánosnak az alsósokhoz. 72 éves\"
Van, ahol apukák tanítják az informatikát, van, ahol a helyettesítő tanár saját tanulmányai alapján próbál órát tartani, míg mást úgy küldenek be németet helyettesíteni, hogy egy mukkot sem beszél németül. Több diák úgy kezdi a tanévet, hogy nem tudja, ki lesz egyik vagy másik tanára – esetleg az osztályfőnöke. Történetek az ország minden részéből a tanárhiányról.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.26.
Belügyminisztérium: Akkor lehet hagyományos tanév, ha „azt az európai energiahelyzet megengedi”
Pénteken kérdeztünk rá arra a kormánynál, hogy tervezik-e kisegíteni a megnövekedett rezsiköltségek miatt az egyházi, a magán-, illetve az alapítványi fenntartású iskolákat. Egyértelmű választ – ilyet ritkán ad a kormány és a minisztériumok – nem kaptunk, azonban a Belügyminisztérium lapunknak azt írta, hogy az oktatási intézmények fűtése mindenhol megoldott”. Hozzátették, hogy a kormány „a háború és a brüsszeli szankciók okozta európai energiaválság ellenére is hagyományos rendű tanévre készól, az iskolák fűtése az eddigi gyakorlatnak megfelelően fog történni, amennyiben azt az európai energiahelyzet megengedi”.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.26.
\"Pelenkázni nem lehet 18 fokban\" – a rezsipánik még nem ütött be, egyelőre hitetlenkednek az óvodákban és bölcsődékben
Nem nagyon akarják elhinni az önkormányzati fenntartású óvodák és bölcsődék intézményvezetői, hogy állami segítség nélkül, maguknak kell majd kifizetni a horribilisre duzzadó rezsiszámlákat. Sok helyen azért már vizsgálják, miként lehetne/kell csökkenteni a fogyasztást.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.25.
Nincs elég iskolaőr, pedig több pénzt kapnak, mint a felsőfokú végzettségű kezdő tanárok
Ősztől száz új iskolaőrre lenne szükség az országban, de enélkül is hiány van belőlük: az állomány feltöltöttsége 79 százalékos. Persze sok a „pályaelhagyó”, a bruttó 260–270 ezres fizetés a jelek szerint nem elég vonzó. Az eddigi két tanév mérlege csaknem 500 intézkedés. Gyakran alkalmaznak az iskolaőrök testi kényszert és néha előkerül a bilincs, a gumibot is. Az augusztus elejei állapot szerint az iskolaőri programban 491 intézmény szerepel, de a korlátozott létszám – országszerte 476 iskolaőr van – csak 425 oktatási- és köznevelési intézményben teszi lehetővé az állandó szolgálatot. A rendőrség hozzátette, várják az új jelentkezőket, folyamatos a toborzás, és 3 hetes képzés után munkába lehet állni. Egy iskolaőrnek Budapesten és Pest megyében havi bruttó 270 ezer, az országban máshol 260 ezer forintot kap, mellé mindenhol évi 200 ezer forint cafetéria jár.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.24.
Államtitkár: a pedagógus képzési terület még mindig a negyedik legnépszerűbb
Ami azonban az idei statisztikákat illeti: már korábban kiderült, hogy a pedagógusképzések komoly mélyrepülésben vannak. 2022-ben az általános felvételin alig 6400-an kerültek be pedagógusképzésekre. Idén 2234-en jelentkeztek óvodapedagógus alapszakra, 600-zal kevesebben, mint tavaly. A friss felvételi statisztikák szerint összesen 892-en kerültek be óvodapedagógus képzésre az egész országban. Sok tanári szakpárt el sem tudnak indítani az egyetemek, olyan kevés volt a jelentkező.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.24.
Alig vannak fiatal tanárok Magyarországon, az Orbán-kormánynak hála az elsős diákok buknak a legtöbben
Az általános iskolákban dolgozó főállású pedagógusok körében például mindössze 6 százalék volt a 30 évesnél fiatalabbak aránya az előző tanévben, ez 4552 fő a 74,5 ezres összlétszámból. Az általános iskolai pedagógusok relatív többsége (48 százaléka) az 50 éves vagy annál idősebb korosztályba tartozott, közülük a legtöbben (13,6 ezren) 55-59 évesek, ez 18,3 százalék. Azoknak a pedagógusoknak az aránya, akik a 60. életévüket is betöltötték pedig 11,8 százalék. A végzettség nélküli iskolaelhagyásban nagy szerepet játszik a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók arányának alakulása. Ők azok a diákok, akik közepes átlageredmények alatt teljesítenek, vagy egy év alatt 1,1 mértékű eredményromlást mutatnak.
(Forrás: Népszava)
 
2022.08.24.
Pedagógushiány: szülői útmutató 12 pontban
A pedagógushiány régóta ismert; szülői közösségünk 2018-as részletes felmérése is komoly bajokat jelzett már akkor és azóta is folyamatosan érkeznek erről a visszajelzések, ennek ellenére a kormányzat inkább a semmittevést választotta. A helyzet egyre inkább romlik: negatív spirálba kerültünk, a sok pályaelhagyó miatt a még maradó pedagógusokra egyre több pluszteher hárul, és ezt egyre kevesebben bírják. A pedagógushiány mindenkit érint: még ha saját gyermekünknél épp van elegendő pedagógus, az országos szintű válság következtében zuhan a közoktatás színvonala, ami az egész felnövekvő generációra károsan hat. Valódi megoldás csak hosszú távon remélhető, és ehhez összefogásra van szükség. Ha most nem képviseljük a gyerekek érdekeit, akkor a probléma csak tovább fog súlyosbodni. Szülői közösségünk 12 pontos részletes útmutatóban gyűjtötte össze lehetőségeinket a kárenyhítésre és a szülői érdekképviseletre, melyek az alábbiakban olvashatóak. Közösen könnyebb! Támogató online közösségünkben megoszthatjuk a témában szerzett tapasztalatainkat, segítséget kérhetünk és adhatunk egymásnak.
(Forrás: Szülői Hang)
 
2022.08.24.
A 12 év NER után a miniszter szerint az ellenzék ellen kéne tüntetniük a rosszul kereső tanároknak
Gulyás Gergely a Mandiner kérdésére elmondta, 2200 határvadász fog szeptemberben esküt tenni, ez az egység jövő év elejére 4000 főre fog bővülni.Pedagógus-béremelésekkel kapcsolatban, a Tanítanék mozgalom ígéretére reagálva, miszerint, ha nem lesz előrelépés a pedagógusbérek ügyében, Gulyás azt mondta, azon dolgoztak augusztusban, „még a szabadság alatt is”, hogy a lehető leggyorsabban a legjobb egyességre jussanak az Európai Bizottsággal, amely egyeszség után történelmi léptékű pedagógus-béremelést tudnak eszközölni. Szerinte, akiket a Tanítanék mozgalom „támogat”, azok ez ellen dolgoznak, utalva a kormányzati kommunikációra, miszerint az ellenzéki Európai Parlamenti képviselők az EU-s pénzek Magyarországra utalását akadályozzák. Így javasolta a pedagógusoknak,„a tiltakozás irányát a másik irányba fordítani”.
(Forrás: Mérce)
 
2022.08.24.
Szeptember 5-től újra polgári engedetlenségi akciók lesznek az iskolákban, ha nem áll elő új ajánlattal a kormány
Ha szeptember 2-ig nem kapnak érdemi ajánlatot a kormánytól, a tanév második hetétől újra polgári engedetlenségi akciók lehetnek az iskolákban - ígéri a Tanítanék Mozgalom, amely a tavaszinál \"erősebb, hosszabb, jelentősebb\" megmozdulásokra biztatja a siralmas fizetések és a tanárhiány miatt egyre nehezebb helyzetben lévő pedagógusokat.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.24.
Fizetés mellett is jár a nyugdíj a tanároknak és a szociális dolgozóknak egy évig
A nyugdíjasok továbbfoglalkoztatásának szabályait enyhítő kormányrendelet július végén született meg, és első ránézésre úgy tűnt, hogy gyakorlatilag a teljes közszférára vonatkozni fog a lazítás, mely szerint az érintetteknek fizetés mellett is jár majd a nyugdíj. Erre – néhány kivételt leszámítva – 2013 óta nincs lehetőség.A kabinet azonban egy másik jogszabályban rögvest szűkítette a kört, és úgy rendelkezett, hogy „csak” azokra vonatkoznak a 2022. szeptember 1-jétől 2023. augusztus 31-ig tartó átmeneti időszakra a kedvező előírások, akik a szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti ágazatban vagy köznevelési, illetve szakképző intézményben dolgoznak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.08.24.
Megugrott a sajátos nevelési igényű gyerekek száma, ám óriási a hiány gyógypedagógusokból
Egy év alatt jelentősen, 92,8 ezerről 97,3 ezerre nőtt a sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyerekek száma - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2021/2022-es tanévre vonatkozó részletes adatközléséből. Bár az SNI-vel diagnosztizált gyerekek száma minden évben növekszik, az elmúlt tizenkét évben egyszer sem volt olyan mértékű az emelkedés, mint legutóbb. A KSH szerint a növekedés “részben” a diagnosztikai állapotfelmérési eszközök korszerűsödése miatt történt, ám hogy milyen egyéb okok lehetnek, arról a hivatal elemzésében nem esett szó. Pedig Gyarmathy Éva klinikai szakpszichológus, az Atipikus Fejlődés Módszertani Központ alapítója szerint éppen az “egyéb okok” a fontosabbak. A szakértő a Népszavának nyilatkozva elmondta: a diagnosztikai eszközök nem változtak annyira, amivel magyarázni lehetne az SNI-s, különösen a fejlődési, tanulási zavaros gyerekek számának ilyen mértékű növekedését. Szerinte ebben sokkal nagyobb szerepe van például a hatéves kortól kötelező beiskolázásnak, az iskolaérettségi vizsgálatok szigorításának, ami miatt sok kisgyermek éretlenül kerülhetett be az iskolába és nem kapott fejlesztő oktatást. Az ő helyzetükön ráadásul a koronavírus miatti távoktatás is tovább rontott.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.24.
Pintérék IQ-tesztnek vetik alá az állami gondoskodásban élő gyerekeket
A felmérést a gyámoknak kell elvégezniük, de hogy miért, arról semmilyen tájékoztatást nem kaptak. Az eredményeket az Országos Gyermekvédelmi Szakszolgálat összesíti, a gyerekek egyedi azonosítójával együtt. Az orosz weboldal fejlesztője a hvg.hu-nak azt írta, az ingyenes teszteket amerikai, orosz, ukrán és fehérorosz szakértők fejlesztik. Az utasításban szereplő felmérés egy úgynevezett performációs, azaz cselekvéses teszt, ami legfeljebb a gyermek néhány részképességét vizsgálja. „Egyféle intelligencia mérése semmit nem diagnosztizál. Legfeljebb annyit tudunk meg belőle, hogy ennek a gyereknek ezen a napon így sikerült a tesztje” – mondta róla egy pszichológus. Úgy vélte, egy IQ-tesztnek akkor van értelme, ha az eredményből kiderül, mi az, amiben egy gyermek átlagos, miben kiemelkedő és miben átlagon aluli. Ez alapján akár már lehetne következtetni arra, hogy miben van szüksége fejlesztésre, és milyen módszereket lehet nála alkalmazni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.24.
Ösztöndíjat szerzett egy magyar középiskolás a Yale-en, egy másik diák Cambridge-ben kezd ősszel
Több mint ötvenezren felvételiztek idén a világ egyik legjobb egyetemére, a Yale-re. Négy százalékuk járt sikerrel, köztük Tang Bettina, aki idén végzett a budapesti Fazekas-gimnáziumban, a Yale-en pedig ösztöndíjasként tanulhat szeptembertől. Nem ő az egyetlen magyar diák, aki topegyetemen kezdi az új tanévet, az Eötvös József Gimnáziumban érettségizett Gonda Dani Cambridge-ben tanul majd szociológiát és politológiát. Orvosként dolgozó nagymamája néha még mindig megkérdezi, nem szeretne-e valamilyen „rendes szakmát” szerezni.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.20.
Egy szakemberre 243 sajátos nevelési igényű gyermek jut Magyarországon
De nem csak ez a gond. Mindössze negyedannyian vannak az óvodában felfedezett SNI-sek, mint általános iskolás társaik, tehát későn derül ki a probléma. Ez azért van, mert kisgyermekkorban még enyhébbek a tünetek, sokszor észrevehetetlenek egy laikus hozzátartozó számára, viszont az életkor előrehaladtával ezek felerősödnek, illetve további problémákat okozhatnak.Iskoláskorban jönnek elő ugyanis a tanulási nehézségek, koncentrációs problémák vagy szociális beilleszkedési gondok, sikertelenségek. Ezért szükséges minél korábban az állapotfelmérés, hogy az életkörülmények javuljanak a terápiáknak köszönhetően. Az SNI esetén egy olyan gyűjtőfogalomról beszélünk, amit kizárólag szakértői bizottság állapíthat csak meg. A köznevelési törvény szerint SNI-s az „a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.”
(Forrás: noizz,hu)
 
2022.08.20.
Több tízezer diák képességeit tesztelik idén ősszel, jön a negyedikesek és ötödikesek „bemeneti mérése”
Ősszel, szeptember-október elején felmérést készítenek a magyar diákok képességeiről – így nyilatkozott Pintér Sándor belügyminiszter még június végén. Várható volt, hogy az általános és a középiskolákban újabb teszteket vezetnek majd be, a miniszter – akkor még csak jelöltként – már május közepén a mérések fontosságáról beszélt a bizottsági meghallgatásokon. Az új felmérésről eddig azonban semmit nem lehetett tudni: sem azt, hogy mikor, sem azt, hogy milyen formában szervezik meg. Bár a tanév rendjében egy bekezdés erejéig megemlítették a 4–5. évfolyamosok \"kísérleti bemeneti és kimeneti mérését\", részleteket eddig nem között a minisztérium.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.20.
Az Orbán-korszak igazi csődje: a közoktatás leépülése (podcast)
„Sokan akkor döntik el, hogy családostul elhagyják Magyarországot, amikor a gyermekeik iskoláskorba lépnek és a szülők látják, hogy milyen magyar közoktatásba kellene a gyereküket bekényszeríteni -hangzott el a Népszava Hol Élünk közéleti podcastja eheti, oktatásról szóló adásában.Varga Dóra és Juhász Dániel újságíró, Hompola Krisztina kulturális rovatvezető és Batka Zoltán a közelgő tanévkezdés apropóján az oktatás kaotikus jelenjéről beszélgettek, arról hogy a Fidesz oktatási reform felkiáltással csak annyit tett, hogy saját, vezérelvű képére formálta az oktatást is. Ám a súlyosan alulfinanszírozott, centralizált, bürokratikus állami vízfej alá kényszerített iskolákban az alulfizetett, létszámhiányos tanári karok, szülők, próbálják saját erejükből fenntartani az iskolarendszert.
(Forrás: Népszava)
 
2022.08.20.
Traktoron érkeznek a tanárok újabb támogatói, fizetésemelést követelnek az oktatásban dolgozóknak
„A magyar gazdatüntetés 2022. augusztus 20-án az eredeti célok megtartása mellett további célokat is zászlójára tűzött: el kívánjuk érni a pedagógusbérek azonnali, még a tanévkezdést megelőző rendezését” – mondta Szabó Bálint független szegedi önkormányzati képviselő. Kezdetben csak az aszály miatt nehéz helyzetbe került – Szabó Bálint szerint ezermilliárd forintos kárt szenvedő – gazdákra szerették volna felhívni a figyelmet, de azóta változtattak a tüntetés célján. A képviselő szerint demonstrálni szeretnék, hogy „Magyarország bajban van”. Fizetésemelést követelnek a tanároknak, az egészségügyi dolgozóknak, tiltakoznak a katatörvény és a rezsiemelés ellen.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.20.
Többezres diáktüntetést szerveznek gimnazisták, akik a saját bőrükön érzik az egyre kritikusabb tanárhiányt
Szeptember 2-án Budapest belvárosában tartanak tanévnyitó tüntetést, emellett az ország összes diákját arra kérik, hogy viseljenek kockás inget az iskolai évnyitón, így vállalva szolidaritást a (még mindig) béremelésre váró tanárokkal – ilyen akciókkal készül az őszre a márciusban többezres demonstrációt szervező Diákok a Tanárokért csoport.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.19.
Sok szakember értelmetlennek tartja, de a magyar szülők többsége még mindig ragaszkodik a házi feladathoz
Szükség van-e házi feladatra? Időről időre komoly vitát gerjeszt ez az – elsőre ártalmatlannak tűnő – kérdés. A szakemberek véleménye megoszlik arról, van-e értelme otthoni feladatokat adni a nyolc-kilenc órán át iskolapadban ülő gyerekeknek, a tanárok és a tanítók zöme azonban ragaszkodik a leckéhez. Egy friss kutatásból az is kiderült, hogy a magyar szülők többsége velük ért egyet.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.18.
Miért gyanús, ha a gyereknek nem fáj a tanulás?
A már nem iskoláskorú generációk visszaemlékezései a tanulmányaikra legtöbbször a nosztalgikus katonasztorik szintjén mozognak: remek társaságról szólnak nem túlzottan elfogadó környezetben, bajtársias összetartásról az érthetetlen utasítások rengetegében. Azok voltak csak az igazán boldog, gondtalan idők! Igaz, hogy a nulladik órára be kellett érni hétre akkor is, ha a város másik felén laktál, és utána az egész napot álomszerű lebegésben töltötted. Igaz, a kémiából egy szót sem értettél, de valahogy megúsztad, hogy ez ne derüljön ki. Igaz, hogy hétvégenként az egész családod a te házi feladataidat írta. De mégis: milyen szép is volt! Az így szocializálódott felnőttek egy részének eszébe sem jut, hogy máshogy is lehetne, és a saját gyerekeinek is az emlékeihez hasonló iskolát keres. Hisznek abban, hogy a tanulás csak akkor hatékony, ha szenvedni kell közben, és hogy az a jó iskola, amelyiket nehéz elvégezni.
(Forrás: Alterkata blog)
 
2022.08.18.
Vészforgatókönyvekkel készülnek az iskolák szeptemberre
A pedagógus-szakszervezetek már tavasszal előrevetítették, hogy – változás nélkül – szeptembertől nem lesz normális tanévkezdés. Hiába folytatódtak nyáron is sztrájktárgyalások, érdemi előrelépés a bérek ügyében máig nem történt. A legújabb ígéret szerint az uniós források függvényében 2028-ra emelkedne elfogadható szintre a tanárok fizetése, ami az érdekvédők jelzése szerint már túl késő, az iskolák már az idei tanévre is vészforgatókönyvekkel készülnek.
(Forrás: index)
 
2022.08.18.
Nem terveznek egyelőre az iskolák digitális oktatást, de folyamatosan mérlegelik a helyzetet
Több helyen is megjelent az elmúlt napokban, hogy a rezsiárak emelkedése miatt online oktatásra állhatnak át iskolák, ezzel mérsékelve az intézmények rezsiköltségeit. A Népszava információja szerintaz Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) novembertől márciusig digitális oktatást tervez bevezetni. Egy egyházi iskolában az igazgató már felméri szülőknél, hogy adnának-e családonként százezer forintot, hogy ki tudják fizetni a rezsit a fűtési szezonban. Egyelőre sehol nem született végleges döntés, de lehetséges, hogy a gázfűtés hiánya az iskolákat is elérheti.
(Forrás: telex)
 
2022.08.18.
Ön hozzájárulna gyermeke iskolájának rezsiszámlájához? Szavazzon!
Ön hozzájárulna gyermeke iskolájának rezsiszámlájához? Ez a mai nap kérdése. A szavazás végeredményét Krug Emília ismerteti 17:55-től, az ATV A nap híre című műsorában.
(Forrás: ATV)
 
2022.08.18.
Egyelőre nincs döntés arról, miként kell majd fűteni az iskolákat
A Belügyminisztérium jelezte, semmiféle döntés, parancs vagy utasítás nem született még, ahogy jogszabály sem keletkezett az iskolák fűtésével kapcsolatban. Leszögezték, hogy évtizedek óta érvényben van az is, hogy legalább 20 Celsius-fokosra kell fűteni az iskolákat. Ez nem jelenti azt, hogy többet ne lehetne. Az oktatási intézmények fűtése mindenhol megoldott” Leszögezték, a kormány a háború és a brüsszeli szankciók okozta európai energiaválság ellenére is normális tanévre készül, az iskolákat az eddig megszokottaknak megfelelően tervezik fűteni, ha azt az európai energiahelyzet azt megengedi.Minden lehetőségre fel kell készülnünk, arra a szélsőséges esetre is, hogy Európában nem lesz elég gáz” A jogszabály értelmében tantermen kívüli, digitális munkarendet a köznevelésért felelős miniszter rendelhet el, ilyen döntés nem született. A Belügyminisztérium folyamatosan figyelemmel kíséri a nemzetközi és a hazai fejleményeket.
(Forrás: Mandiner)
 
2022.08.18.
Iskolakezdés együtt! címmel rászoruló iskolásoknak indított gyűjtést az Ökumenikus Segélyszervezet
A Társadalomkutató Kft. friss felmérésének eredményeit Juhász Gyula projektigazgató ismertette, aki kifejtette: bár az előző évekhez képest több iskoláskorú gyermeket nevelő család él jobb körülmények között a valós kormányzati segítségnek köszönhetően, de sok család számára így is jelentős, nehezen megoldható, kisebb részük számára pedig vállalhatatlanul nagy teher az iskolakezdés. A kutatásból kiderült, hogy sok iskoláskorú gyermeket nevelő család az utazásról, nyaralásról mond le, valamint a közlekedési és élelmiszerköltségeket csökkenti, míg a legnagyobb terhet az új ruha és cipő beszerzése jelenti a tanévkezdéskor. Elmondta: az előző évekhez képest megduplázódott azok száma, akik több mint 50 ezer forint kiadással számolnak, míg a megkérdezett családok negyede 30-50 ezer forint közötti beiskolázási költséggel tervez gyermekenként.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.08.18.
Nyugdíjasok visszafoglalkoztatásával enyhítenék a tanárhiányt, de az Orbán-kormány hiába reméli, ez nem lesz elég
Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat által kiadott, A közoktatás indikátorrendszere 2021 című kiadvány adatai szerint 2010 és 2013 között az összes közoktatási intézményben átlagosan 1,5 százalékról 0,5 százalékra csökkent a nyugdíjas tanárok aránya, 2020-ban pedig az iskolákban, óvodákban dolgozó tanárok nagyjából 1 százaléka volt nyugdíjas. Ám míg az állami vagy önkormányzati intézményekben gyakorlatilag már nem dolgoztak nyugdíjas tanárok, az egyházi és más fenntartású intézmények folyamatosan egyre több nyugdíjas pedagógust alkalmaztak. Például az egyházi és más fenntartású
(Forrás: Népszava)
 
2022.08.18.
L. Ritók Nóra: Honnan indulunk?
Nemrég néhányan egy beszélgetésen voltak tőlünk, afféle példaadó, a nehézségekkel sikeresen megbírkózó emberrel találkozhattak, az ő életéről, küzdelmeiről beszélgethettek. Persze óhatatlan, hogy ilyenkor próbálnak párhuzamot vonni az életükkel, vajon nekik is sikerült volna? Ha…. Na igen, ez a “ha”. Ami hiányzott náluk, így ők maradtak ott és úgy. Vagy mások lettek, bizonyos viszonyulásokban, de nagyot nem tudtak lépni. Beszélgettünk még erről, és pontosan megerősítették, amit mindig hangoztatok. Azt, hogy a legfontosabb, ki, milyen minták között nő fel. Mit kap otthonról, mit örökít át a család? Mert ez határozza meg azt is, mennyire tud élni a lehetőségekkel. Mennyire ismétli meg a szülei sorsát, miben lesz más az élete? Mitől lesz ereje, ha lesz, hogy más életutat építsen fel?
(Forrás: nyomor széle/hvg blog)
 
2022.08.18.
Kétmilliárd forinttal nő a Waldorf-iskolák éves rezsije, az államtól várnának támogatást
Az RTL Híradónak Szabó Zoltán, a Magyar Waldorf Szövetség ügyvezetője azt mondta: eddig összesen 300 millió forint körüli összeg volt évente az összes iskolájukra vetített villany- és gázszámla, ez várhatóan most fel fog menni 2,3 milliárdra. Ez olyan összeg, aminek a kigazdálkodásához mindenképp pluszforrásokra volna szükség, tandíjat azonban nem akarnak emelni, mert sok különféle anyagi helyzetű tanulójuk van. Leginkább állami támogatást várnának a számlák befizetéséhez, de hogy lesz-e ilyen, arról egyelőre nem tudni semmi biztosat. A stáb több más alapítványi iskolát is megkeresett, névvel senki más nem akart nyilatkozni, de azt elmondták, hogy ők is a kormánytól remélnek pluszpénzt, illetve olyan is akadt, aki már döntött a díjemelésről.
(Forrás: telex)
 
2022.08.17.
Fizetés helyett levelet kaptak az eladósodott Jerikó gimnázium tanárai, a diákok sorsa bizonytalan
A középiskola tanárai egy augusztus 10-én kelt levélből tudták meg, hogy nem kapják meg júliusi fizetésüket. Nem küldték el őket, továbbra is munkaviszonyban vannak, az iskola fenntartója mégis hirdetésben keres új tanárokat. A több tízmilliós adósságot felhalmozó egyesület Budára vinné az iskolát, noha a tandíjas intézmény működési engedélye csak augusztus végéig él. Több mint száz gyerek nem tudja, hol folytatja a tanulmányait két hét múlva.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.16.
PREKOPA ERNA: EL KELL MONDANUNK A GYEREKEKNEK, HOGY ÉRTÉKESEK
A Kölyök Placc nevű gyermek-istentiszteletek csapatának vezetőjét, a Re-Generáció Alapítvány gyerek- és ifjúságiprogram-szervezőjét a hitoktatás kihívásairól, a kötelező hittanról, és az élményalapú tanulás hatékonyságáról is kérdeztük .„Amint kötelező a mise, az istentisztelet, amint tantárgy a hit, akkor mindjárt nem olyan kívánatos – ma már nem úgy van, hogy tiszteljük a papot, a lelkészt és alig várjuk, hogy a lábához ülhessünk. A mai, gyakran gézengúz gyerekeket ez már nem varázsolja el, nem áhítoznak a hitre. Meg kell tehát találnunk az utat hozzájuk, hogy vágyat ébresszünk bennük a hit iránt.Mi, felnőttek azt gondoljuk, hogy óriási a különbség a mese meg a bibliai történetek között. De egy gyerek számára Dávid és Góliát története nem feltétlenül jelent sokkal többet, mint a mese a legkisebb királyfiról, aki megküzd a sárkánnyal. Meg kell tapasztalniuk a Biblia, a Szentlélek erejét, amely választ és valódi segítséget ad a saját életük problémáihoz.”
(Forrás: Szemlélek)
 
2022.08.15.
Kell-e nyelvvizsga egy diplomásnak?
Újabb mérföldkőhöz érkezett a felsőoktatás reformja, ennek – a kormány álláspontja szerint – célja, hogy tovább nőjön az intézmények autonómiája és a hallgatói felelősségvállalás. Július végén Csák János innovációs és kulturális miniszter egy a Facebook-oldalán megjelent videóban jelentette be, hogy 2024 őszétől átalakítják a felvételi rendszert, és megszüntetik a nyelvvizsga-kötelezettséget.Szavai szerint a kormány fenntartja, hogy minden végzősnek valamely nyelvből érettségit kell tennie, de a továbbiakban „átadják a lehetőséget és a felelősséget az egyetemeknek, illetve a hallgatóknak és családjaiknak”. Így a jövőben az övék a döntés, miként szerzik meg azt a szintű idegen nyelvi ismeretet, amely az adott szakon szerezhető szakképzettség gyakorlásához kell majd a diploma után. Az, hogy a felvételi rendszerben 100 pontról az intézmények dönthetnek, önmagában pozitív fejlemény”
(Forrás: Mandiner)
 
2022.08.15.
Több iskolában is online oktatást rendelhetnek el a rezsiköltségek emelkedése miatt
Az ELTE spórolásra kényszerül, bezárhatja néhány részlegét. A legdrágább rezsivel bíró TTK képzéseit átállítják online formájú távoktatásra. Az ATV-nek Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja azt mondta: a lépés „sajnos nem volt váratlan”, és nemcsak a pedagógusok, hanem a szülők is attól tartanak, hogy ugyanez más intézményekben is bekövetkezhet.
(Forrás: index)
 
2022.08.15.
Novák Katalin: A magyarságot, a biztonságot és a barátságot jelentik az Erzsébet-táborok
A köztársasági elnök hozzátette: a tábor a biztonságot is jelenti lelki és fizikai értelemben, a szülőknek nem kell aggódniuk gyerekeik miatt, emellett új barátságok szövődnek, és a régi barátságok erősebbé válhatnak.Az Erzsébet-táborok kifejezik az Isten, haza, család hármasát is, hiszen az egyházi hátterű Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány felett a Szeged-Csanádi Egyházmegye és a Dunamelléki Református Egyházkerület gyakorolja az alapítói jogokat. Ezért az itt táborozók találkozhatnak azzal is, hogy mit jelent istenfélő, istenhívő embernek lenni.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.08.15.
Még nem döntött az ELTE, hogy átáll-e az online oktatásra
„Az ELTE-n jelenleg is zajlik az energiaszolgáltatókkal a jövő évre vonatkozó szerződések előkészítése. Az idei évben az energiaárrobbanás hatása csak részlegesen érinti az egyetemet, így az árváltozások az egyetemi működés megszokott rendjét kevésbé befolyásolják”.Kitérnek arra is, hogy a kancellári vezetés az egyetemet fenntartó Kulturális és Innovációs Minisztériummal, az akadémiai vezetéssel, a karok vezetőivel és a hallgatói önkormányzat képviselőivel közösen fogja kidolgozni azokat a lehetőségeket, melyek biztosíthatják, hogy lehetőség szerint a jelenléti órák száma ne csökkenjen, az egyetemen zajló szakmai munka ne szenvedjen csorbát”.
(Forrás: Népszava)
 
2022.08.15.
Drágulhatnak a kollégiumok, de az állami ösztöndíjas hallgatók zöme ugyanannyit fizet majd, mint eddig
A rezsi emelkedése miatt a kollégiumi díjak is magasabbak lehetnek, de a drágulás az állami ösztöndíjasként tanulók nagy részét nem érinti majd.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.15.
Setényi János: Egy oktatáspolitikai vízió a Tanuláskutatóból
A cél az, hogy 2030-ra a magyarok birtokolhassák a legversenyképesebb tanulási rendszert Közép-Európában, azaz minden Kárpát-medencei magyar képes legyen arra, hogy élethossziglani tanulási igényeihez megfelelő információhoz és kínálathoz jusson, beleértve a digitális és hibrid képzéseket is. 2030-ra minden Kárpát-medencei magyar számára legyenek nyitottak és elérhetőek azok a finanszírozási és kommunikációs lehetőségek, amelyek használatával bárhol, bármikor, bármivel minőségi tanulásba kapcsolódhat. A képzési kínálat olyan szerkezetben épüljön fel, ami elismeri a korábbi tanulmányokat, beszámítja a gyakorlati munkatapasztalatot és rugalmasan alkalmazkodik a dolgozó és/vagy családot nevelő emberek időbeosztásához. A fentiek eredményeképpen a tanulás súlypontja a dolgozó felnőttek felé mozduljon el. Váljon ismeretlenné a „kárba veszett” vagy nem elismert tanulás. A képzési kínálat – részben állami támogatásra, hitelezésre és olcsó digitális megoldásokra támaszkodva – teremtse meg a tanulás világában a bőség gazdaságát, és szakítson a szűkösség gazdaságát jellemző szelekciós, kizárásos megoldásokkal. Ez a vízió már nem intézményfejlesztésről és épületekről szól, hanem a meglévő rendszerek és technológiák olyan felhasználóbarát integrálásáról, amely a magyar munkaerő versenyképességéhez szükséges tudást elérhetővé teszi mindenki számára.”
(Forrás: Mandiner)
 
2022.08.13.
Drasztikus rezsicsökkentésre kényszerülhet az ország legnagyobb egyeteme
Az energiaválság, a növekvő rezsiárak és az állami támogatások csökkenése miatt takarékoskodásra kényszerülhet Magyarország legnagyobb egyeteme, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE). Novembertől jövő év márciusáig a legnagyobb rezsikiadásokkal működő Természettudományi Kart (TTK) is bezárhatják, az oktatás online formában folytatódhat – értesült a Népszava.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.08.13.
L. Ritók Nóra: A foglalkoztatás sikere
Pedagógia ez a javából…csak sokkal nehezebb, mint az iskolában, mert itt felnőttekkel dolgozunk, akinek az élete tele van megoldhatatlan gondokkal és bepótolhatatlan lemaradásokkal. Paternalista, igen, de másban nem működtethető. Nem miattunk, hanem miattuk nem. Mi nagyon szeretnénk, ha önállóan dolgoznának, elszámoltatás nélkül, önálló tervezésekkel, döntésekkel, olyan közösségi szabályokkal, melyeket képesek betartani is. De ez nem megy magától. Nem megy, mert az ehhez szükséges alapvető tudások és készségek nincsenek meg, és olyan szocializációs minták működtetik őket, amelyek nem egyeztethetők össze a munkahely elvárásaival. Sokat kell dolgozni azon, hogy ennek a csírái kialakuljanak.
(Forrás: nyomor széle/hvg blog)
 
2022.08.13.
Egyáltalán nem biztos, hogy jó ötlet minden diáktól megkérdezni, mit csinált a nyári szünetben
Bevett szokás, hogy a tanév első napján az egész osztály elmeséli, hol töltötte a nyarat. De nem minden gyerek osztja meg szívesen, mit csinált (vagy éppen mit nem csinált) a szünetben. Nicole Biscotti tanár, ADHD-specialista és négygyermekes anya hívta fel Facebook-oldalán arra a figyelmet, hogy nem minden diáknak jelent jó élmény beszámolni a nyaráról. Lehet, hogy a család anyagi gonjdai miatt nem jött össze az utazás, vagy más otthoni problémák voltak a nyári szünetben.„Néhány gyereket nem villanyoz fel, ha a nyaráról kell beszélnie, és egyszerűen csak örül, hogy visszatért a legbiztosabb pont az életébe. Ilyenkor örüljünk, hog visszatért, és az osztállyal közösen tervezzük meg az előttünk álló nagyszerű évet” – írta a szakember a posztjában.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.13.
Tízezer pedagógus hiányzik a magyar iskolarendszerből, a kormány kész béreket emelni, de a szakszervezet szerint gyorsabb lépésekre van szükség
Végre belátta az Orbán-kormány is, hogy az elmaradó pedagógus utánpótlás egyik oka a versenyképes fizetés hiánya, a tanárok kezdő fizetése ugyanis nálunk az egyik legalacsonyabb az Európai Unióban. Mindezt annak a hírnek a kapcsán írta a hírre rábukkanó Népszava, hogy e Orbán-kormány 2028-ra szeretné elérni, hogy a pedagógusok átlagbére elérje a magyarországi diplomás átlagbér 80 százalékát, emiatt 400 milliárdos bérfejlesztést ígérnek 2029-ig. Úgy tűnik azonban, hogy nem lesz elkerülhető a szeptemberi tanársztrájk.
(Forrás: Szabad Pécs)
 
2022.08.13.
Gyarmati Éva: Nem a tananyag ismétlésével kell az iskolára hangolni a gyerekeket
Korai, fekvés korábbi kelés – a napi ritmus visszaállításával kell kezdeni a felkészülést az iskolára, mert ez általában a nyár folyamán alaposan átalakul – kezdi a legfontosabb Gyarmati Éva. A gyermekpszichológus a tananyag ismétlését nem tartja jó módszernek a felkészüléshez. \"Fontosabbnak tartom, hogy a gyerekek különböző szellemi tevékenységeket kezdjenek el folytatni. A koncentrációs képessége már ott legyen a stratégia játékok, kirakósok, rejtvények segítségével. Lehet játszani kvízjátékokat, amivel a tananyagot ismétlésképpen játékká lehet tenni. Vannak tanulókártyák, a neten elérhetők különböző helyeken\" – mondta. A becsengetés előtt jó ötlet az osztálytársakkal is összehozni a gyerekeket, hogy újra együtt legyen az osztályközösség. A taneszközök beszerzésébe, a tankönyvek, füzetek előkészítésébe is be kell vonni őket.
(Forrás: Infostart)
 
2022.08.13.
Első fokon pert nyert a tankerülettel szemben az egészségére veszélyes munkát visszautasító oktató
A PDSZ 2020-as beszámolója szerint Ritecz Szilviának az iskola egyik takarítója azt a feladatot adta ki egy munkahelyi konfliktus után, hogy fertőtlenítse le a bútorokat és a kilincseket azokban a termekben, ahol majd az írásbeli érettségiket tartják. A fertőtlenítéshez sem megfelelő képzést, sem szükséges védőfelszereléseket nem kapott. Mivel ez a munkavégzés veszélyeztette az egészségét, kérte az intézményvezetőtől és helyettesétől, hogy más jellegű munkára osszák be, ezt azonban megtagadták tőle. Májusban aztán rendkívüli felmentéssel, azonnali hatállyal megszüntették a közalkalmazotti jogviszonyát. Ezután a PDSZ segítségével keresett jogorvoslatot. Az elsőfokú ítélet kimondta, hogy a kerámiaoktató jogszerűen tagadta meg a munkát. A PDSZ szerint az ítélet amellett, hogy milliós nagyságrendű kártérítéssel jár, precedenst is teremt: „egyértelművé teszi minden munkaadó számára, hogy csak a munkavédelmi előírásokat betartva járhatnak el, akár járványügyi vészhelyzet van, akár nincs” – írták.
(Forrás: telex)
 
2022.08.13.
Nagy béremelést ígér a kormány a pedagógusoknak, de nem azonnal
A szerdai tárgyalás jórészt arról szólt, hogy Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár ismertette a kormány ajánlatát a pedagógusbérek és az életpálya többéves fejlesztéséről. A napokban hozták nyilvánosságra az Európai Bizottságnak benyújtott EFOP Plusz programot, amelynek része a tanári béremelés. A programról eddig annyit lehetett tudni, hogy a kormány 2028-ra a diplomás átlagkeresetek 80 százalékára húzná fel az átlagos pedagógusbért (a jelenlegi 60 százalékról), és hogy erre közel egymilliárd euró (400 milliárd forint) uniós támogatást használnának fel. Nagy Erzsébet beszámolója szerint a szerdai megbeszélésen az is kiderült, hogy a kormány 2028-ig összesen 112 százalékkal emelné a pedagógusbéreket, ami évi 14 százalékos kumulált emelésekkel valósulna meg.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2022.08.13.
Fogalma sincs a szaktárcának, hány tanárt érint a kataszigorítás
“A szerződéses munkatársak adózási formájától a fenntartó tankerületi központok nyilvántartást nem vezetnek, erre vonatkozó jogszabályi kötelezettségük nincs” – válaszolta Rétvári Bence, a Belügyminisztérium államtitkára Mellár Tamás, a Párbeszéd országgyűlési képviselőjének írásbeli kérdésére. Az ellenzéki politikus arra lett volna kíváncsi, hogy hány tanárt érint a kata megszüntetése. . A képviselő arról is írt: “2022-ben kezdődő tanévben rettentő alacsony bérek, öregedő pedagógus társadalom, hibás és kötelezően oktatandó alaptanterv, kifizetetlen túlórák és romló infrastruktúra várja a tanárokat”.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.12.
Leírta a kormány Brüsszelnek, hogy alulfizetettek a tanárok, és 370 milliárdos bérfejlesztésre kért jóváhagyást EU-pénzből
„Az elmúlt években megvalósított béremelések ellenére Magyarország egyike annak a négy országnak, ahol jelenleg a legalacsonyabb a jogszabály szerint meghatározott pedagógusbér és a tényleges átlagbér is”, ezért „növelni szükséges a köznevelésben dolgozó pedagógusok munkájának szakmai és társadalmi elismertségét” – ilyen, és ehhez hasonló megállapítások vannak abban az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz) nevű anyagban, amelyet a minap hozott nyilvánosságra a magyar kormány és küldött ki jóváhagyásra az Európai Bizottságnak a 2021-2027-es uniós pénzek egy részének tervezett felhasználásáról. Amint arra a Népszava rámutat: 978,7 millió eurónyi forrást szán a kormány a pedagógus életpályamodell keretében a bérrendezésre, amit a Portfolio információi szerint 373,9-es EURHUF technikai árfolyamon kell átszámolni és ebből adódik az, hogy a kormány 366 milliárdos béremelést tervez a következő években.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2022.08.12.
Mennyit keres ma egy tanár, és mennyit keresett a Monarchia alatt?
Gondolta volna, hogy utoljára a tágabb értelemben vett Rákosi-korszakban volt olyan alacsony a pedagógusok fizetése, mint amilyen szintre 2013-ra, az életpályamodell bevezetése előtti időpontra züllött? S hogy ez volt az a két időszak a magyar történelemben, amikor egy átlagos mezőgazdasági munkás is többet vitt haza egy általános iskolai tanárnál? Hát azt, hogy a Horthy-korszakban egy – akkoriban tényleg luxusnak számító – új autó is kifért volna egy évi tanári bérből? Cikkünkben annak jártunk utána, hogyan alakultak a pedagógusi bérek az elmúlt évszázadban, s ehhez a legjobb viszonyítási pontnak – történelmi BigMac-index és bonyolult viszonyítási rendszer híján – az akkori legtöbb embert foglalkoztató ágazat, a mezőgazdaság, s azon beül is a kétkezi munkás, a napszámos bére tűnt.
(Forrás: Mandiner)
 
2022.08.12.
400 millióért vesznek Teqball pályákat a szakképzési centrumoknak
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal közzététel nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretében rendelte a Teqball pályákat. A versenyeztetés azért maradt ki, mert az áru kizárólagos jogai a Teqball Kft tulajdonában vannak - írja a Napi.hu. A cég 750 Teqball pályát szállíthat a szakképzési centrumok részére nettó 393 millió forint értékben. Az eljárást lezáró döntést augusztus 3-án hozta meg az ajánlatkérő.
(Forrás: 444.hu)
 
2022.08.12.
Volánbuszra kellene ültetni az óvodásokat, mert a benzináremelés miatt nem tudják megtankolni az óvodabuszt
Piaci áron kellene tankolnia, ezért nem lesz óvodabusz a Balkány környéki tanyákon szeptembertől - A Szent Jácint Görögkatolikus Óvoda néhány napja levélben értesítette a szülőket arról, hogy megszűnik a balkányi óvodabusz Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Az óvoda fenntartója, a Nyíregyházi Görögkatolikus Egyházmegye a „megváltozott gazdasági helyzettel” indokolta a járat törlését. A település független képviselője, a buszjárat sofőrje a híradónak elmondta, hogy a járatra mindig is nagy volt az igény. Szerinte az üzemanyagárak lehetnek a megszűnés hátterében, ugyanis a jelenlegi szabályok szerint csak piaci áron tud tankolni. A tanyákon működtetett busz megszűnésével több család súlyos helyzetbe kerül.
(Forrás: telex)
 
2022.08.12.
Tanítanék: ha a kormány nem lép, \"az oktatás nem fog megkezdődni a megszokott keretek között\"
Nyílt levelet írt a belügyminiszternek és a közoktatási államtitkárnak a Tanítanék Mozgalom, amely azt írja: ha szeptember 2-ig nem tesznek ígéretet arra, hogy a kormány még idén teljesíti a követeléseiket, „akkor szeptemberben az oktatás nem fog megkezdődni a megszokott keretek között”.„Múlt héten nyílt levelet írtunk, hogy felhívjuk a belügyminiszter és az oktatási államtitkár figyelmét arra, hogy az oktatás helyzete tarthatatlan. A rendszer hosszú távú rendbetétele viszont az oktatási dolgozók helyzetének javítása nélkül nem lehetséges. Ezért követeljük, hogy az oktatási dolgozók bérét a kormány hozza végre a diplomás átlagbér szintjére, valamint, hogy azonnal állítsák vissza a tanárok sztrájkjogát” – írja a Facebookon a Tanítanék Mozgalom. Kiemelik: várják a döntéshozók válaszát, addig is petíciót indítottak, amelyet itt lehet aláírni: https://a.tanitanek.info/forms/nyilt-levelet-kuldunk-a-donteshozoknak-tamogasd-te-is-a-kuzdelmet-a-peticio-alairasaval/?fbclid=IwAR0EByELG_OlqNL2xoWFf3mGYkwelqSmUMrnSXnVjCtt1GjtDAsC1yJAZSw
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.12.
Másfélszeresére drágult az iskolakezdés, a füzetek és az iskolatáska ára is kilőtt
Egy dolognak örülhetnek az iskolakezdők: a golyóstoll ugyanannyiba kerül, mint egy éve. A szülőket azonban ez kevéssé teszi boldoggá, az ugyanis erősen fáj, hogy úgy általában egy év alatt duplájára emelkedtek a tanszerek árai, így azután hiába készülnek tudatosan a tanévkezdésre, ez komoly anyagi tehet jelent. Megnéztük, mennyibe kerül alsó hangon az iskolakezdés egy általános iskolásnak.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.11.
HÖOK: A nyelvvizsga nem egyenlő a nyelvtudással
Fontos hogy a fiatalok beszéljenek idegen nyelveket, de ezt a nyelvvizsgakötelezettség láthatóan nem oldotta meg. Már két évtizede Magyarország az egyetlen olyan ország Európában, ahol elvárják a diplomához a nyelvvizsgát. Ennek ellenére nyelvi kompetenciák tekintetében az utolsók közt kullogunk. A HÖOK ugyanakkor továbbra sem lát biztosítékot arra, hogy a magyar fiatalok a jelenleginél hatékonyabban fognak nyelveket tanulni. Budai szerint a közoktatás B1-es szintig képes felkészíteni a hallgatókat idegen nyelvből, miközben a középfokú nyelvvizsga B2-es szintet jelent. Azoknak a felsőoktatásban tanuló hallgatóknak, akik a középfokú oktatás során nem szereztek idegen nyelvből jó alapokat, és nem vált természetessé számukra az idegen nyelvű kommunikáció, szerinte „izzadságszagú” feladat lesz ezt a felsőoktatásban elsajátítani.
(Forrás: telex)
 
2022.08.11.
Grafikushallgató graffitizte össze a hatodik kerületi falakat, társaival együtt rongálásért kell felelniük
Augusztus hatodikán, éjjel két óra után a térfigyelő kamerákon szúrták ki a terézvárosi járőrök, hogy több fiatal fúj fel betűket a falakra az Oktogonnál, a Liszt Ferenc térnél, majd az Andrássy úton is. A rendőrök elkapták őket, majd előállították a fiatalokat a rendőrkapitányságra. A kapitányságon a graffitiseket gyanúsítottként hallgatták ki, egyikük pedig beismerő vallomásában azt mondta, grafikusnak tanul, ezért szeret betűket festeni. A rendőröket viszont – legalábbis a police.hu-n közzétett közlemény szerint – nem hatotta meg ez az érvelés: rongálás vétségének megalapozott gyanúja miatt indítottak ellenük eljárást.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.11.
L. Ritók Nóra: A tét most már konkrétan a túlélés
Az Igazgyöngy Alapítvány vezetője biztos benne, hogy a segítségnyújtás iránti igény érzékelhetően megnő majd a következő időszakban, de közben a segítséget nyújtók költségei is jelentősen megemelkednek. Hogyan élhet túl az Igazgyöngy? Mennyi tartaléka van az alapítványnak? Interjú L. Ritók Nórával.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.05.
Az oktatáspolitika kudarcát ismeri be a kormány a nyelvvizsga-követelmény eltörlésével
2024-től viszont nagy lehet a bizonytalanság. Csák János azt mondta, 2024-től a tanulmányi eredmények csak 100 pontot fognak érni, az érettségi viszont háromszázat (amiből az következik, hogy nem lehet majd kompenzálni az érettségivel a tanulmányi eredményt), a maradék 100 pontra szabott elvárásokat pedig a felsőoktatási intézményekre bízzák. Ezzel viszont jelen pillanatban nagy bizonytalanságot okoznak a diákoknak, hiszen nagyon szubjektív lehet a pontszámítás, nem tudják még, milyen fakultációval, emelt szintű érettségivel tudnak plusz pontokat szerezni, amire éveket is készülhetnek. Ha az intézmények nem teszik időben közzé az elvárásokat, az utolsó pillanatban kapkodhatnak majd, de a tanároknak sem lesz egyszerű dolguk, ha különböző elvárások szerint kell felkészíteniük a diákjaikat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.05.
Herczog Mária: sikerült mindenkit szembe fordítani, bár együtt kellene kiabálni
Már most, a rezsiszámlák emelkedése előtt is nagyon sok család abszolút a határán volt az ellehetetlenülésnek. Közéjük tartoznak a segítő szakmában dolgozók, akik már maguk is hosszú évek óta küzdenek anyagi gondokkal, nemcsak a klienseik. Viszont valamiért nem a munkáltatójukra, az államra haragszanak a helyzetükért, hanem sokszor a segítséget kérő klienseikre – mesélt tapasztalatairól a Hírklikknek Herczog Mária szociológus.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.08.05.
ELSŐSORBAN GYEREK, ÉS CSAK UTÁNA CELEB – AKKOR IS, HA MEGBUKOTT AZ ÉRETTSÉGIN
A fél ország azon csámcsog, hogy egy gyerek megbukott az érettségin. Igen, a szülei híres emberek. Igen, ő maga is celeb lett, már gyerekként ott volt a különböző közösségi platformokon, ahol ma százezrek követik. És igen, ő ebbe nőtt bele. Azt kapta a szüleitől, hogy a szakításától az apukája stroke-ján át a nagymamája haláláig mindene közkincs. Ő maga pedig eszköz a nyilvánosság kezében, akire, sőt inkább „amire” óhatatlanul rávetülnek a híres szülei iránti érzések is. A Schobert házaspár Magyarország egyik legismertebb és legmegosztóbb celebpárja. Gyerekeik születésüknél fogva rendszeresen megjelennek a közönség előtt, szinte a szemünk előtt nőttek föl. Ennek most épp nagylányuk, Lara, issza a levét, akinek tanulmányi eredményeit közkinccsé tette valaki. Az apuka a televízióban „vall” róla, a néző a képernyő előtt kárörvend, az olvasó a kommentszekcióban ítélkezik, szóval: business as usual, ha úgy tetszik. Csak épp azt felejtjük el, hogy Schobert Lara mindeközben: egy gyerek. Aki szabad prédájává vált a közönségnek. Dr. Gyurkó Szilvia gyerekjogi szakember írása.
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.08.05.
Új tantárgyat vezetnek be a magyar iskolákban
Augusztus végétől képzéseket indítanak a pedagógusok számára a fenntarhatósági tantárgy oktatásának elsajátításához. Az új tananyag célja, hogy érzékenyítsék a fiatalokat a 9-12. évfolyamon, ráadásul érettségi tantárgyként is választható lesz.Augusztus végétől képzéseket indít a FÜPI Oktatási, Kulturális és Tanácsadó Kft. a pedagógusok számára, a fenntarthatósági tantárgy tanításának elsajátításához. A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány (alapítója Áder János) támogatásával – a Nemzeti alaptanterv előírásaival, illetve az uniós és hazai törekvésekkel összhangban a köznevelés és a szakképzés számára elkészült, illetve további fejlesztés alatt áll – a 9. 10. és a 11. és 12. – évfolyamok számára egy alapozó, illetve egy érettségire előkészítő általános és szakmai programcsomag.
(Forrás: napi.hu)
 
2022.08.05.
A sztrájkjukat betiltotta, mégis a tanárok követeléseivel kér pénzt az EU-tól a kormány
A kormány csak a napokban nyújtotta be az Európai Uniónak az oktatásban dolgozók béremelésének fedezetével is foglalkozó igényét az EFOP-Plusz pályázatra. A 215 oldalas pályázati anyagban többek között a sztrájkoló tanárok által már számtalanszor megfogalmazott problémákkal érvelnek, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint pedig ez azt bizonyítja, hogy a kormány egész eddig hazudott a közoktatás helyzetéről, mikor semmibe vette a sztrájkoló tanárok követeléseit. ,,Az egy tanulóra jutó kiadásokat tekintve Magyarország az OECD-átlag alatt van. A pedagógus-ellátottság tekintetében az egyenetlen területi megoszlás (amely a hátrányosabb régiókat, ennek következtében a hátrányos helyzetű tanulókat súlyosabban érintik), a korfa, valamint a hiányterületek elemzése alapján látható, hogy strukturális kihívásokkal áll szemben a köznevelés” -olvasható a PDSZ által szemlézett pályázati anyagban.
(Forrás: Mérce)
 
2022.08.04.
Nem igazán járnak iskolába a menekült gyerekek Szlovákiában
Az ukrajnai háború kitörése után csak kevés ukrán gyermek élt azzal a lehetőséggel, hogy szlovák iskolában tanuljon. A Szlovák Állami Tanfelügyelet felmérése szerint a szlovákiai iskolák gyorsan és segítőkészen reagálnak a jelenlegi helyzetre. Van azonban, aki ezzel nem ért egyet. Az Oktatási Elemzőközpont a problémát a tanárok elégtelen támogatásában látja.
(Forrás: Infostart)
 
2022.08.03.
A Belügyminisztérium elmagyarázta, miért duplázták meg a hit- és erkölcstanoktatásra fordítható keretet
Kérdésünkre a tárca kifejtette, hogy hatalmas igény van az állami fenntartású iskolákban a felekezetenkénti hit- és erkölcstanoktatás megszervezésére, ám korábban a minimális csoportlétszám 8 fő volt, viszont a kis létszámú intézményekben előfordult, hogy az adott felekezetbe tartozó gyermekek számára így nem lehetett megszervezni a hitoktatást. Ezért a minimális létszámot a kormány egy korábbi rendeletében 8 főről 6 főre szállította le és a Belügyminisztérium szerint ezért volt szükség a költségvetési keret közel megkétszerezésére, hogy az így fellépő plusz hitoktatói kapacitást fedezni tudják valamiből.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.03.
HIVATALOS: HAZUDOTT A KORMÁNY – MINDEN ÁLTALUNK FELVETETT PROBLÉMÁT ELISMERT
A kormány csak most nyújtotta be az Európai Uniónak az oktatás béremelésének fedezetével foglalkozó igényét az EFOP-Plusz pályázaton belül. Az érveit akár a Ne dolgozz ingyenről is vehette volna. Egyebek mellett erről ír: “az egy tanulóra jutó kiadásokat tekintve Magyarország az OECD-átlag alatt van. A pedagógus-ellátottság tekintetében az egyenetlen területi megoszlás (amely a hátrányosabb régiókat, ennek következtében a hátrányos helyzetű tanulókat súlyosabban érintik), a korfa, valamint a hiányterületek elemzése alapján látható, hogy strukturális kihívásokkal áll szemben a köznevelés.”
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2022.08.03.
„Elveszítjük a gyerekeket az új iskolaérettségi rendszerrel és a rossz Nemzeti Alaptantervvel”
Maga is enyhe diszlexiával küzdött, bár akkor ezt még nem ismerték fel, de csak előnyére vált, hiszen így tudja jól és ismeri ezeknek a gyerekeknek a problémáit. Dr. Gyarmathy Évával, a Diszlexia Központ és a Sajátos Nevelési Igényű Tehetségeket Segítő Tanács alapítójával beszélgettünk. Az integráció fából vaskarika, ha az iskola nem idomul a gyerekekhez, és az atipikus, sajátos nevelési igényű gyerekeket változatlan rendszerbe próbálja visszatuszkolni, amivel mindenkinek, a gyereknek, a pedagógusnak, a többi gyereknek, de még a társadalomnak is árt. Főleg úgy, hogy közben egyre több az atipikus gyerek, és lassan nem őket kellene integrálni, hanem a tipikusakat hozzájuk – vallja a Magyar Tudományos Akadémia tudományos főmunkatársa.
(Forrás: szabadeuropa..hu)
 
2022.08.03.
„GYÜMÖLCSÖK HELYETT A TORKODAT VÁGOM EL, ÉS K.VÁRA HAGYLAK MEGHALNI. LOL” – HÁTBORZONGATÓ TIKTOK-TREND TERJED
Nem tartozom azok közé, akik felbőszülve szidják a leginkább tinédzserek körében népszerű TikTokot, mondván, hogy régen minden jobb volt, és legyen elég a jó öreg YouTube, Facebook meg Instagram. Szerintem ugyanis butaság valamit elítélni anélkül, hogy ismernénk. Mégis sokan automatikusan így teszünk. Én a TikTokot alapvetően egy rendkívül kreatívan használható felületnek látom, még csak ismerkedem vele, igyekszem megérteni, miről szól, mire jó és mire nem, hogyan hat a felhasználóra, de nem kattantam rá. Viszont nemrég szembejött velem egy ijesztő történet, pontosabban egy jelenség, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni. Sajnos ez az eset nem tette vonzóbbá sem a TikTokot, sem bizonyos felhasználóit. Szabó Anna Eszter írása.
(Forrás: wmn.hu)
 
2022.08.03.
Ha fokozódik a baj, online oktatás lehet az iskolákban
A Belügyminisztérium köznevelésért felelős helyettes államtitkárának szavai szerint a 2022/2023-as tanév rendje a korábbiakéhoz nagymértékben hasonlóan fog alakulni: szeptember 1-jével indul és június 15-én lesz az utolsó tanítási nap, ami nyilván a végzősök esetében kicsit korábban, május 4-én lesz, majd kezdődik a vizsgákra készülés. Nincs szó arról, hogy hosszabb szénszünetek lesznek az iskolákban. Ami az esetleges online oktatást illeti, Kisfaludy László kifejtette: korábban a koronavírus-járvány miatt került sor ilyenre, most viszont a normál ügymenetbe is bekerült. Abban az esetben ugyanis, ha bármilyen előre nem látható és elháríthatatlan helyzet áll elő, például valamilyen közműmeghibásodás, ami miatt az adott napon, esetleg napokon akadályozott az oktatás az iskola épületében, elkerülendő a rendkívüli szünetet, az iskolaigazgató jelzése alapján a miniszter hozhat olyan egyedi döntést, miszerint az adott intézmény digitális munkarendre állhat át átmenetileg.
(Forrás: Infostart)
 
2022.08.03.
Van olyan pedagógus, aki 28 állásajánlatot kapott pár óra alatt
Mindeközben a www.kozigallas.gov.hu adatai szerint e sorok írásakor a tanár keresőszóra ebben a pillanatban is 2258 (2020-ban 891 volt), a pedagógus keresőszóra 1740 állás jön fel (2020-ban 785 volt), a tanító keresőszóra 1041 állást hirdetnek a közigazgatásban dolgozó pedagógusoknak (2020-ban 480 volt). Sokan mondják, hogy nincs kint az összes betöltetlen állás a portálon (valóban csak a legfrissebbeket mutatja), mert hogy a „statisztika kozmetikázása érdekében ez csak a töredék”, s hogy a közigazgatási álláshirdetések között szerepelő pedagógushelyek csak a jéghegy csúcsa.
(Forrás: mfor.hu)
 
2022.08.03.
Diákok szerveznek tanévnyitó tüntetést szeptembert 2-ra
„Az oktatásban eltöltött éveink lehetővé tették, hogy első kézből éljük át a rendszer összeomlását, míg a felelősök ölbe tett kézzel, díszpáholyból szemlélték azt.” Az esemény szeptember 2-án, Budapesten a Szent István téren kezdődik délután 4-kor, a diákok fél ötkor indulnak a diákok a belügyminisztérium felé. A tervek szerint egy óra alatt érnek a Fővám térre, a tüntetés pedig hét óráig tart majd. A Diákok a Tanárokért nevű csoport a semmiből tűnt fel március közepén, de tagjai azt mondják, addig nem hagyják abba az akciózást, amíg a kormány nem teljesíti az oktatásban dolgozók követeléseit, az elhibázott oktatáspolitikai döntéseknek ugyanis hosszú távon a diákok isszák meg a levét.
(Forrás: Eduline)
 
2022.08.03.
L. Ritók Nóra: Egy hét
Azt kétlem, hogy az állam nagyobb figyelemmel lesz majd a leszakadókra. A szociális tűzifa, a népkonyha, a beiskolázási- , és lakhatási támogatások eddig segítették a túlélést. Előre nem tudtak lépni, de túlélték. Vajon emelnek most ezeken a ráfordításokon? Erről nem sokat hallani a tervezésekben. “Dolgozzanak többet…” Egyszerű a mondat, de a valóságban nem ennyi…mert munkalehetőség a nem mobilis családoknak nem igazán van. Most, hogy keresünk új munkatársakat azok helyére, akiktől megváltunk, sokakkal beszélek. Van, aki hét éve van közmunkán, azóta hitegetik, hogy megkapja majd a minimálbéres foglalkoztatás lehetőséget, de nem történik semmi. És vannak, akik életkoruknál fogva nem dolgozhatnak így sem, de olyan élethelyzetben vannak, családtagjaik gondozása miatt, hogy nem tudnak távol munkát vállalni. Helyben pedig nincs semmi.
(Forrás: nyomor széle/hvg blog)
 
2022.08.02.
Bezárhatnak télen az iskolák, hogy ne kelljen fűteni őket
A kormány – a Fidesz és Orbán választási ígéretét megszegve – mától a lakosságra hárítja át a világ legmagasabb gázárát. Kb. egymillió háztartás kényszerül évi egymillióval többet fizetni a fűtéséért. Ez 1000 milliárd forintos megszorítás. Azonban a kiürített költségvetésnek még ez sem elég. Orbán múlt pénteken jelezte, hogy iskolaigazgatóknak ősszel nem az lesz a legnagyobb problémájuk, hogy lesz elég tanár, aki órát tartson, hanem hogy a horribilis gázár miatt fűtés lesz-e: „Fel kell mérniük az iskoláknak, hogy át tudnak-e állni fatüzelésre”.
(Forrás: b1.hvgblog.hu)
 
2022.08.02.
Megduplázta Orbán Viktor a hit- és erkölcstanoktatásra fordítható költségvetési keretet
A hétfő esti Magyar Közlönyben jelent meg az az Orbán Viktor által sziognózott kormányhatározat, amely a hit- és erkölcstanoktatásra előirányozott eddigi 6,58 milliárd forintos költségvetési keretet csaknem megduplázza, azaz 6,46 milliárd forinttal megnöveli. Ez azt jelenti, hogy a Belügyminisztérium kicsivel több mint 13 milliárd forintot költhet hit-és erkölcstanoktatásra, valamint hittanoktatásra és tankönyvtámogatásra. A határozatban nem szerepel indoklás, így kérdéseket küldtünk az emeléssel kapcsolatban a Belügyminisztériumnak, amennyiben válaszolnak, frissítjük hírünket.
(Forrás: hvg.hu)
 
2022.08.01.
Nádori Gergely: A felvételi átalakítása annyit ér, mint a vakbélgyulladásra a beöntés
Az elitgimnáziumok biztosan megoldanák, hogy felkészítsék a diákjaikat az elitegyetemek elitszakjaira, és biztosan lesznek majd felkészítő kurzusok is jó pénzért, így az elitnek nem kell aggódnia, de annak az esélye, hogy valaki nehezebb körülmények közül kerüljön be egy ilyen helyre még kisebb lesz. Persze az elitiskolák sem örülhetnek, mert így tovább nő a tananyag, szakmai autonómiájuk romjait is elvesztik. Az iskolából hozott pontok súlyának csökkentése pedig egy újabb bizonyítéka annak, hogy a kormányzat nem bízik a tanárokban, miközben a tudományos kutatások azt mutatják, hogy érdemes lenne növelni a hozott pontok súlyát. Minthogy a saját felvételi követelményeiket az egyes egyetemek szabhatják majd meg, könnyen lehet, hogy annak a diáknak, aki például hat egyetemre jelentkezik angol szakra, hat teljesen különböző dologra kell felkészülnie. Ezt nevezi a kormányzati újbeszél a rendszer egyszerűsítésének.
(Forrás: telex)
 
2022.08.01.
PDSZ: a következő tanévben állami iskolákba is visszatérhetnek a nyugdíjas tanárok
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) által a 24.hu-hoz eljuttatott blogbejegyzés mutat rá arra, hogy a hétvégén a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendeletek egyike (a péntekre keltezett, 269-as számú) a „szociális, gyermekvédelmi vagy gyermekjóléti szolgáltatónál, intézményben, hálózatnál” és „köznevelési vagy szakképző intézményben” dolgozók számára is lehetővé teszi, hogy valaki úgy létesítsen ismét közalkalmazotti jogviszonyt, hogy közben már öregségi nyugdíjra is jogosult és utóbbit is változatlanul folyósítsák neki. Magyarul: a nyugdíjas óvónők és tanárok a következő tanévben visszamehetnek korábbi (vagy más) intézményeikbe dolgozni úgy, hogy eközben a nyugdíjukat is folyósítják számukra.
(Forrás: 24.hu)
 
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep