Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. március 12. hétfő, 9:06

A tizenévesek láthatatlan világa – Társas élet és alkotás a neten

Csobánka Zsuzsa
Kele Fodor Ákos

A pár hónappal korábbi Janne Teller: Semmi című regényhez készült projekt bemutatása és a kapcsolódó tapasztalatok összegzése volt a kiindulópont. Először az e-learning Jedlik Ányos Gimnáziumban átélt tapasztalatairól beszéltem, majd arra kértük, a résztvevő gyerekeket: mutassák be, hogyan vannak jelen ők maguk a Facebook „csodálatos és titokzatos világában”. A két Semmi-projektben résztvevő osztály minden tagja kitöltött egy kérdőívet, melyben facebookozási szokásaikra kérdeztem rá. A konferencián jelen lévő diákok1 az ő válaszaikat értelmezték, dolgozták fel. Ehhez előzményként megalkottuk az „Élettelenek” nevű Facebook csoportot, és itt zajlott a konferenciára készülés folyamata.

A csoport nevét is ők találták ki, mondván, a Facebookon „csupa élettelen ember van”. Később erről megoszlottak a vélemények: „Ha valaki unatkozik, akkor nagyon jó, hogy, ha van nála telefon, és lehet facebookozni.” „A Facebook lehet hasznos is! Tökéletes a kapcsolatok fenntartására ha pl. nincs pénz a telefonomon, csak ráírok chaten a barátomra, és úgy is tudok vele kommunikálni. I ♥ Facebook.”

A diákjaim megismerkedtek Ákossal, és bemelegítésként az ofoe.hu-n megjelent, illetve más róluk szóló cikkekről kértem ki a véleményüket. A Ságvári Bence írásában felmerülő kérdésekre adtak választ, pl. az online játékokat szerintük is inkább fiúk használják-e, szoktak-e a szülőkkel közösen netezni, ki hány évesen kapott gépet, nethozzáférést. Egyeztettünk egy közös időpontot, amikor Ákost is beleértve mindenki jelen volt, és egyeztettük a programot. Ákos rögtön egy vidám poszttal indított, a Kelemen kabátban című számnak a diákok is nagyon örültek. Abban maradtunk, egyikük folyamatosan posztolja az eseményeket egy új oldalon, melynek a neve: „Életteltelibbek a DigNeKo-n”.

„Tanárnő, hoztam tollat, papírt a jegyzeteléshez, jó?” – kezdte a posztoló az Astorián, mi pedig nagyot nevettünk, lám, a digitális kultúra mégsem mindenható. Hosszú várakozást követően, amit nagyon jól tűrtek, a köszöntés, a közös játék és a jedlikes tapasztalatok után a diákok bemutatója következett: „Dóri & Fanni power pointos bemutatója+kiegészítés(2Ádám):​ 1.fb bemutatása(fb történelem:P), megvizsgálják, ki mit lájkol, posztol,új szavak megjelenése,mire használjuk, e-learning bemutatása+saját vélemények, h miért hasznos,összehasonlítás USA vs. Nyugat-Európa,e-learning a Jedlikben”. Ezután Ákos kérdései következtek, könnyű volt-e átállni offline tanulásról online-ra, melyik feladat volt a legidőigényesebb, a legkreatívabb? Majd „Ákos mesél a Nagy László Gimnáziumban folytatott munkájáról.(Az iskolában kitett egy figyelemfelkeltő plakátot az csak 2 ember figyelmét keltette fel, mikor létre hoztak egy csoportot a facebookon, azonnal sok ember csatlakozott.)” Ákos azt is hozzátette, a nyitott csoport nem olyan jó, mint a zárt, ezzel egyetértettek a jelenlévők is, hiszen ők sem akartak nyitott Élettelenek csoportot. A második játék a nemrégiben tanult esőerdő néven futott, a magyarórán már játszottuk, a bejegyzés ennyi volt: „2.játék:SIMIIIIIIIIIÍÍÍ ♥”.

Zárásképpen beszélgetést kezdeményeztünk: Ákos megkérdezte a jelen lévő kollégákat: ki mivel kísérletezik, a legnépszerűbb a Facebook és az interaktív tábla volt. Én arra voltam kíváncsi, ki mit gondol: jó dolog-e, vagy inkább zavaró, hogy a Facebookon is kommunikálunk. Egy hallgató azt kérdezte, kell-e egy tanárnak e-mail cím, fontos-e ebben a formában a kommunikáció. Megfogalmazódott egy olyan vélekedés, hogy a digitális nemzedék érdekében nem annyira a diákokkal, hanem inkább a tanárokkal kellene foglalkozni. Felvetődött az a továbbgondolásra érdemes kérdés is, hogy vajon a Facebook inkább tanulási közegként vagy inkább eszközként értelmezendő-e. Felmerült továbbá, hogy fontos lenne a fogalmak tisztázása, az e-learninget a Facebookot és Power Pointot például nem lehet egy kalap alá venni. Megkérdezték a diákoktól: mennyire fontos a számukra, hogy a tanár e-learninget használjon, illetve hogy attól még szerethető-e az órája, hogy offline dolgozik. A gyerekek szerint a jó tanár offline is jó tanár, és máris sorolták a saját iskolájukból vett tanárpéldákat.

Az online megjelenő zárómondat: „Vége van, pontos idő:17:41 remélem ügyi voltam.:$ ♥”. Ezután még többen ott maradtak, ácsorogva beszélgettünk egészen addig, míg a portás kedvesen unszolni nem kezdett minket: fejezzük be, zárni szeretné az épületet.

Zárásul még csak annyit: mondjanak bármit a Z-generációról, a diákok ezúttal is nagyon kitettek magukért.

1
A következő jedlikes diákok vettek részt a szekció munkájában::Hajas Jessika, Kiss Alexandra, Koródi Ádám, Márton Dóra, Pongrácz Ádám, Vígh Fanni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep