Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. március 12. hétfő, 9:06

A tizenévesek láthatatlan világa – Társas élet és alkotás a neten

Csobánka Zsuzsa
Kele Fodor Ákos

A pár hónappal korábbi Janne Teller: Semmi című regényhez készült projekt bemutatása és a kapcsolódó tapasztalatok összegzése volt a kiindulópont. Először az e-learning Jedlik Ányos Gimnáziumban átélt tapasztalatairól beszéltem, majd arra kértük, a résztvevő gyerekeket: mutassák be, hogyan vannak jelen ők maguk a Facebook „csodálatos és titokzatos világában”. A két Semmi-projektben résztvevő osztály minden tagja kitöltött egy kérdőívet, melyben facebookozási szokásaikra kérdeztem rá. A konferencián jelen lévő diákok1 az ő válaszaikat értelmezték, dolgozták fel. Ehhez előzményként megalkottuk az „Élettelenek” nevű Facebook csoportot, és itt zajlott a konferenciára készülés folyamata.

A csoport nevét is ők találták ki, mondván, a Facebookon „csupa élettelen ember van”. Később erről megoszlottak a vélemények: „Ha valaki unatkozik, akkor nagyon jó, hogy, ha van nála telefon, és lehet facebookozni.” „A Facebook lehet hasznos is! Tökéletes a kapcsolatok fenntartására ha pl. nincs pénz a telefonomon, csak ráírok chaten a barátomra, és úgy is tudok vele kommunikálni. I ♥ Facebook.”

A diákjaim megismerkedtek Ákossal, és bemelegítésként az ofoe.hu-n megjelent, illetve más róluk szóló cikkekről kértem ki a véleményüket. A Ságvári Bence írásában felmerülő kérdésekre adtak választ, pl. az online játékokat szerintük is inkább fiúk használják-e, szoktak-e a szülőkkel közösen netezni, ki hány évesen kapott gépet, nethozzáférést. Egyeztettünk egy közös időpontot, amikor Ákost is beleértve mindenki jelen volt, és egyeztettük a programot. Ákos rögtön egy vidám poszttal indított, a Kelemen kabátban című számnak a diákok is nagyon örültek. Abban maradtunk, egyikük folyamatosan posztolja az eseményeket egy új oldalon, melynek a neve: „Életteltelibbek a DigNeKo-n”.

„Tanárnő, hoztam tollat, papírt a jegyzeteléshez, jó?” – kezdte a posztoló az Astorián, mi pedig nagyot nevettünk, lám, a digitális kultúra mégsem mindenható. Hosszú várakozást követően, amit nagyon jól tűrtek, a köszöntés, a közös játék és a jedlikes tapasztalatok után a diákok bemutatója következett: „Dóri & Fanni power pointos bemutatója+kiegészítés(2Ádám):​ 1.fb bemutatása(fb történelem:P), megvizsgálják, ki mit lájkol, posztol,új szavak megjelenése,mire használjuk, e-learning bemutatása+saját vélemények, h miért hasznos,összehasonlítás USA vs. Nyugat-Európa,e-learning a Jedlikben”. Ezután Ákos kérdései következtek, könnyű volt-e átállni offline tanulásról online-ra, melyik feladat volt a legidőigényesebb, a legkreatívabb? Majd „Ákos mesél a Nagy László Gimnáziumban folytatott munkájáról.(Az iskolában kitett egy figyelemfelkeltő plakátot az csak 2 ember figyelmét keltette fel, mikor létre hoztak egy csoportot a facebookon, azonnal sok ember csatlakozott.)” Ákos azt is hozzátette, a nyitott csoport nem olyan jó, mint a zárt, ezzel egyetértettek a jelenlévők is, hiszen ők sem akartak nyitott Élettelenek csoportot. A második játék a nemrégiben tanult esőerdő néven futott, a magyarórán már játszottuk, a bejegyzés ennyi volt: „2.játék:SIMIIIIIIIIIÍÍÍ ♥”.

Zárásképpen beszélgetést kezdeményeztünk: Ákos megkérdezte a jelen lévő kollégákat: ki mivel kísérletezik, a legnépszerűbb a Facebook és az interaktív tábla volt. Én arra voltam kíváncsi, ki mit gondol: jó dolog-e, vagy inkább zavaró, hogy a Facebookon is kommunikálunk. Egy hallgató azt kérdezte, kell-e egy tanárnak e-mail cím, fontos-e ebben a formában a kommunikáció. Megfogalmazódott egy olyan vélekedés, hogy a digitális nemzedék érdekében nem annyira a diákokkal, hanem inkább a tanárokkal kellene foglalkozni. Felvetődött az a továbbgondolásra érdemes kérdés is, hogy vajon a Facebook inkább tanulási közegként vagy inkább eszközként értelmezendő-e. Felmerült továbbá, hogy fontos lenne a fogalmak tisztázása, az e-learninget a Facebookot és Power Pointot például nem lehet egy kalap alá venni. Megkérdezték a diákoktól: mennyire fontos a számukra, hogy a tanár e-learninget használjon, illetve hogy attól még szerethető-e az órája, hogy offline dolgozik. A gyerekek szerint a jó tanár offline is jó tanár, és máris sorolták a saját iskolájukból vett tanárpéldákat.

Az online megjelenő zárómondat: „Vége van, pontos idő:17:41 remélem ügyi voltam.:$ ♥”. Ezután még többen ott maradtak, ácsorogva beszélgettünk egészen addig, míg a portás kedvesen unszolni nem kezdett minket: fejezzük be, zárni szeretné az épületet.

Zárásul még csak annyit: mondjanak bármit a Z-generációról, a diákok ezúttal is nagyon kitettek magukért.

1
A következő jedlikes diákok vettek részt a szekció munkájában::Hajas Jessika, Kiss Alexandra, Koródi Ádám, Márton Dóra, Pongrácz Ádám, Vígh Fanni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.12.01.
Rossz álom és józan ész – „A puszta hatalmi őrjöngésen kívül semmilyen alapja nincs a félév érvénytelenítésének”
Az egészségügyi helyzet miatt kihirdetett statárium árnyékában, sunyi módon meghozott \"lex SZFE\" pontosan illeszkedik a hatalom durva és folyamatos támadásainak sorába, 155 éves egyetem...
(Forrás: Népszava)
--
2020.12.01.
“Nem mondjuk ki hangosan: ég a ház!” – egy diák véleménye az oktatásról
A tanár választhat: vagy a kerettantervben foglaltakat tanítja meg, vagy az életre készít fel. Ez a választás, ahogy sok minden más kimeríti őt: amikor a fő tantárgyat tanító pedagógus...
(Forrás: Adom diákmozgalom)
--
2020.12.01.
Az iskolát be kell záratni, annyi fertőzött tanár volt- mutatjuk a tanárszűrés tapaszlatait
A lap megkereste a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) a tesztelés kapcsán, Gosztonyi Gábor alelnök szerint vegyes a kép: sok helyen akadtak olyan tanárok, akik nem vállalták az önkéntes tesztel...
(Forrás: Hírhugó)
--
2020.12.01.
Hajnal Gabriella: Büszke vagyok a pedagógusaink helytállására
Az utóbbi időben számottevően javult az iskolák informatikai felszereltsége, az eszközpark több tíz milliárd forintos támogatásból bővülhetett – mondta lapunknak Hajnal Gabriella. A Klebelsberg...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.12.01.
Fullajtár Andrea egy különös SZFE-s tárgyalásról: „Azóta is hányingerem van”
A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai szerint fenyegető trükkel érték el az új vezetők, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velük az oktatók: azokat rendelték be elbeszélgetésre,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.12.01.
\"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit\" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság
Az ellenállás és a sztrájk egyik formája lett az online nézhető Sztrájktévé, amelyen hazai filmes nagyágyúk, esztéták, újságírók szabad egyetemi előadásait nézhetjük meg. Ha már...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep