Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. május 2. szerda, 16:30

Nyiss a világra! konferencia

Milyen a 21. századi oktatás? Hogyan tudják felkészíteni a magyar iskolák diákjaikat, hogy képesek legyenek megfelelni a nemzetközi világ kihívásainak? Hogyan nyithatunk a világra? Ezekre a kérdésekre kerestek választ a konferencia előadói április 18-án, a Budapesti Corvinus Egyetemen.

„Találkozás egy másik kultúrával – sokk vagy inspiráció?” című előadásában Dr. Győri János, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai karának docense az interkulturális környezet jelentőségére hívta fel a hallgatóság figyelmét. Hiszen – mint megjegyezte – napjainkban már szinte senki sem kerülheti el a találkozást egy számára idegen kultúrával. Hasznos tehát, ha ez a találkozás fiatal és fogékony korban történik meg, hogy a vele járó emocionális és intellektuális sokk pozitív stresszként inspirálja a diákokat. Nemzetközi felmérések adatai szerint a hallgatói mobilitás már 2000-ben elérte az 1,8 millió főt, 2025-re pedig várhatóan a 7,2 milliót is meghaladja majd. Fontos, hogy e tendenciákra már az általános és középiskolákban felkészítsék a diákokat.

Dr. Bodó Márton, az OFI vezető koordinátora „Nemzeti alaptanterv és nemzetközi környezet” címet viselő előadásában bemutatta az oktatáspolitika kitűzött céljait, ezek közül kiemelve a teljes személyiségfejlesztést és az idegen nyelvek tanulásához kapcsolódó magasabb elvárásokat. Az új NAT kiemelt területként kezeli az „önismeret és társas kultúra fejlesztését”, amelyben jelentős szerepet kaphat a nemzetközi tapasztalatszerzés és a néhány éven belül kötelezővé váló önkéntes társadalmi munka.

Előnyös, ha a diákok iskolai keretek között válhatnak egy nemzetközi, interkulturális környezet részeseivé. Erre kínál megoldást az AIESEC Magellán Projektje, amely lehetőséget biztosít arra, hogy magyar iskolák és családok fogadhassanak 6-8 hétre fiatal és lelkes külföldi önkénteseket, minden résztvevő számára életre szóló élményt biztosítva. Az AIESEC nemzetközi hallgatói szervezetként már 40 éve működik a Budapesti Corvinus Egyetemen, ma a világ 110 országában van jelen. A projekt célja, hogy a nemzetköziség és önkéntesség értékével hozzájáruljon a magyar oktatási rendszer versenyképességéhez.

„A nyelv az egyetlen dolog, amit rosszul is érdemes tudni” – idézte Lomb Kató szavait Kákonyi Lucia (a fővárosi Mérei Ferenc Intézet munkatársa) az előadásokat követő kerekasztal beszélgetés során. Ma nyelveket beszélni nem műveltségi kérdés – tette hozzá – egy globális világban nem állhatjuk meg a helyünket jó idegen nyelvi kommunikációs képességek nélkül. Dr. Győri János szerint Lomb Kató gondolata ugyanúgy kiterjeszthető az idegen kultúrák ismeretére is. Nem kell minden kultúrát alaposan ismernünk – de egy alapvető multikulturális tapasztalat nagyban befolyásolja a fiatalok viszonyulását saját kultúrájukhoz és világképükhöz. Nem szabad attól félnünk, hogy más kultúrákat megismerve a diákok elveszítik kötődésüket a magyar kultúrához – emelte ki az ELTE docense – épp ellenkezőleg: színesebbé, érdekesebbé és egyedibbé válik számukra.

Nyissanak a világra! – javasolták a konferencián résztvevő oktatási szakértők a budapesti általános és középiskolákat képviselő tanároknak és igazgatóknak. Inger dús interkulturális környezet, nyelvtanulásra inspiráló fiatal külföldiek és élmény-gazdag oktatás: ezek teszik 21. századivá az oktatást, így alkalmazkodhatnak a magyar iskolák az új elvárásokhoz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.02.
Nem csitul a tanársztrájk, újabb akciók jönnek Március 15-ére pedig a diákok is nagyobb megmozdulást szerveznek.
A szakképzésben oktatók hosszabb ideig tartó munkabeszüntetésével folytatódhat a tiltakozási hullám az oktatásban, a részleteket hamarosan elkezdi kidolgozni a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.02.
Kütyüikbe bújó gyerekek - itt az ideje a szemléletváltásnak
#agyermekkornemapplikáció címmel társadalmi figyelemfelhívó kampány indult, melynek célja a gyermekeket nevelő szülők és pedagógusok edukálása, az online tartalmakkal kapcsolatos tévhitek...
(Forrás: infostart)
--
2023.02.02.
A szaki felemelkedése az elitbe – így szorul ki az értelmiség a legjobban keresők közül
Meglepő társadalmi folyamat zajlik Magyarországon: az alkalmazott szakmunkások és betanított munkások közül az utóbbi években egyre többen kerültek fel a legfelső jövedelmi ötödbe, mik...
(Forrás: G7)
--
2023.01.31.
„A tankerületekhez hasonlóan a szakképzési centrumok is próbálják fékezni a sztrájkot” - Több helyen egész napos munkabeszüntetésre készülnek a tanárok
Kedd délelőtt a PDSZ és több más ágazati érdekképviselet (köztisztviselők, kormánytisztviselők, védőnők, rendvédelmi és szociális dolgozók) vezetői közös sajtótájékoztatót tartanak...
(Forrás: Népszava)
--
2023.01.31.
A kormány már nem beszél a pedagógussztrájk jogszerűtlenségéről, csak várja, hogy kifulladjon
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős belügyi államtitkár persze már jó előre figyelmeztette a szakszervezeteket, hogy fokozottan oda fognak figyelni, minden a pedagógusokra vonatkozó új „...
(Forrás: Mérce)
--
2023.01.31.
Jó választás lehet a technikum és a szakképző
Növekszik a technikumok és a szakképző intézmények népszerűség és színvonala – fejtette ki lapunk kérdésére Pölöskei Gáborné szakképzésért felelős helyettes államtitkár. A du...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep