Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. május 31. csütörtök, 8:49

Helyi emlékezet – társadalmi örökség

„Helyi emlékezet – Társadalmi örökség. Az 1950-53 közötti hortobágyi kitelepítések társadalomtörténeti üzenetei” címmel 2012. május 10-én Baján konferenciát rendezett Baja Város Önkormányzata és a „Telepesek” Társadalmi Múzeum Alapítvány. Az egész napos konferencia célja az volt, hogy a kitelepítettek hatvan éve elsüllyedt világát a helyi emlékezet, a kutatók és a segítő szakemberek segítségével a felszínre hozza. A konferencián elhangzott előadások gondolatait pódiumbeszélgetésen vitatta meg a történész, szociológus, drámatanár, egykori kitelepített, helyi és országos politikusokból álló szakértői csapat. A konferencia ajánlások megfogalmazásával zárult.

Az ajánlások talán legfontosabb állítása, hogy a hortobágyi és nagykunsági zárt munkatáborok és a
kitelepítettek sorsának, érték- és életvilágainak megismerése a mához is szóló izgalmas üzeneteket
hordoz. Ahhoz azonban, hogy a táborok felszabadulásának 60. évfordulóján, 2013-ban a megemlékezések nagyobb nyilvánosságot kapjanak, szélesebb együttműködésre és nem szokványos megemlékezési formák kialakítására is szükség van.

Az üzenetek talán legfontosabb címzettjei a fiatalok. Ennek érdekében alkalmazkodni kell azokhoz az irányultságokhoz, hangvételhez, témaérzékenységhez és technikákhoz, amelyekre a fiatalok fogékonyak. Azaz: a tömegesedő „bennszülött digitális” nemzedékek igényeihez és elvárásaihoz. Az évek alatt (képben, filmeken, hang- és videó anyagokban, írásos visszaemlékezésekben, elemzésekben, térképeken és statisztikákban) összegyűlt és folyamatosan bővül egy terjedelmes dokumentumanyag. Ez lehetővé és szükségessé teszi, hogy azt szolgáltató szakemberek − multiplikátorokként − az interaktivitás, involválás és dramatizálhatóság szempontjait szem előtt tartva, feldolgoznák. Ehhez drámatanárok, múzeumpedagógusok, történelemtanárok és osztályfőnökök célzott felkészítésére, szervezeteik megnyerésére lenne szükség.

Érdeklődő szakemberek jelentkezését várjuk, további információval szívesen szolgálunk alapítványuk honlapján www.telepesek.hu elérhető címeinken.

Nagy Mária, az alapítvány munkatársa

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep