Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. május 31. csütörtök, 8:49

Helyi emlékezet – társadalmi örökség

„Helyi emlékezet – Társadalmi örökség. Az 1950-53 közötti hortobágyi kitelepítések társadalomtörténeti üzenetei” címmel 2012. május 10-én Baján konferenciát rendezett Baja Város Önkormányzata és a „Telepesek” Társadalmi Múzeum Alapítvány. Az egész napos konferencia célja az volt, hogy a kitelepítettek hatvan éve elsüllyedt világát a helyi emlékezet, a kutatók és a segítő szakemberek segítségével a felszínre hozza. A konferencián elhangzott előadások gondolatait pódiumbeszélgetésen vitatta meg a történész, szociológus, drámatanár, egykori kitelepített, helyi és országos politikusokból álló szakértői csapat. A konferencia ajánlások megfogalmazásával zárult.

Az ajánlások talán legfontosabb állítása, hogy a hortobágyi és nagykunsági zárt munkatáborok és a
kitelepítettek sorsának, érték- és életvilágainak megismerése a mához is szóló izgalmas üzeneteket
hordoz. Ahhoz azonban, hogy a táborok felszabadulásának 60. évfordulóján, 2013-ban a megemlékezések nagyobb nyilvánosságot kapjanak, szélesebb együttműködésre és nem szokványos megemlékezési formák kialakítására is szükség van.

Az üzenetek talán legfontosabb címzettjei a fiatalok. Ennek érdekében alkalmazkodni kell azokhoz az irányultságokhoz, hangvételhez, témaérzékenységhez és technikákhoz, amelyekre a fiatalok fogékonyak. Azaz: a tömegesedő „bennszülött digitális” nemzedékek igényeihez és elvárásaihoz. Az évek alatt (képben, filmeken, hang- és videó anyagokban, írásos visszaemlékezésekben, elemzésekben, térképeken és statisztikákban) összegyűlt és folyamatosan bővül egy terjedelmes dokumentumanyag. Ez lehetővé és szükségessé teszi, hogy azt szolgáltató szakemberek − multiplikátorokként − az interaktivitás, involválás és dramatizálhatóság szempontjait szem előtt tartva, feldolgoznák. Ehhez drámatanárok, múzeumpedagógusok, történelemtanárok és osztályfőnökök célzott felkészítésére, szervezeteik megnyerésére lenne szükség.

Érdeklődő szakemberek jelentkezését várjuk, további információval szívesen szolgálunk alapítványuk honlapján www.telepesek.hu elérhető címeinken.

Nagy Mária, az alapítvány munkatársa

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep