Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. augusztus 22. szerda, 7:19

Az aktív állampolgárság és a demokratikus értékek az iskolában

A Kurt Lewin Alapítvány másfél éves kutatási, fejlesztési programjában egy kelet-magyarországi város négy középiskolájában vizsgálta az iskola és az aktív állampolgárság viszonyát. A vizsgálatba bevont, számos szempontból eltérő iskolákra egyaránt jellemző, hogy a diákoknak nincs alkalmuk aktuális társadalmi, politikai kérdések megvitatására. A diákok és a tanárok többsége kiábrándult a politikai pártokból, ugyanakkor a fiatalok körében a legkevésbé népszerűtlen politikai pártnak a Jobbik bizonyult.

 

A kutatás során az alapítvány munkatársai első lépésében négy eltérő típusú iskola 11. majd 12. osztályos diákjait, tanárait, illetve magukat az iskolákat vizsgálták az aktív állampolgárság és a demokratikus értékek szempontjából. Az iskolák az intézményi működésük, világnézetük és a diákjaik társadalmi háttere szempontjából is eltérőek voltak. Azt lehetett tapasztalni, hogy még a saját keretei között demokratikus módon működő iskolákban is a gyerekek demokráciára, részvételre vonatkozó elvárásai megálltak az iskola falainál.

Bár a diákok közül sokan nyitottak az aktív társadalmi részvételre – a fiatalok fele már végzett önkéntes munkát – a politikával kapcsolatban tanáraikhoz hasonlóan kiábrándultak. Noha a tanárok a válaszok alapján mindenütt demokratikusabbak a diákoknál, arra azonban nincs alkalmuk, eszközük, hogy a diákok figyelmét felhívják az aktuális társadalmi kérdésekre, szempontokra, a társadalmi, politikai kérdéseket lehetőség szerint kikerülik.

A kutatáshoz kapcsolódó fejlesztőprogramok során a diákoknak és a tanároknak is alkalmuk volt olyan kérdéseket megvitatni és bevonni a napi működésbe, amelyekre egyébként a tapasztalatok alapján sokszor nem jut kellő figyelem.

A program eredményei alapján létrejött egy oktatáspolitikai ajánlás, mely a különböző szintű döntéshozók számára nyújt támogatást a demokratikus állampolgárságra nevelés terén.

Az ajánlásban gyakorlatorientált, apró lépésekre épülő javaslatok kerültek megfogalmazásra, melyek hatékonyabbá tehetik a demokratikus állampolgárrá való nevelést, elősegítve, hogy a jövő fiataljai az iskolában is érdemben tudjanak olyan kérdéseket megvitatni, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy felelős választókká, és aktív állampolgárokká váljanak.

A javaslatok mellett az anyag az alapítvány egyik fejlesztőprogramjának, valamint egy tengerentúli módszernek jó példáját is bemutatja.

Az oktatáspolitikai ajánlás, illetve a kapcsolódó anyagok (pl. videók) elérhetőek magyar és angol nyelven a Kurt Lewin Alapítvány honlapján: http://kla.hu/aktivallampolgarsag, http://kla.hu/en/activecitizenship.

A programhoz pénzügyi támogatás biztosított az Open Society Foundations, valamint szakmai támogatást biztosított Aáry-Tamás Lajos, oktatási ombudsman.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep