Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. augusztus 22. szerda, 7:19

Az aktív állampolgárság és a demokratikus értékek az iskolában

A Kurt Lewin Alapítvány másfél éves kutatási, fejlesztési programjában egy kelet-magyarországi város négy középiskolájában vizsgálta az iskola és az aktív állampolgárság viszonyát. A vizsgálatba bevont, számos szempontból eltérő iskolákra egyaránt jellemző, hogy a diákoknak nincs alkalmuk aktuális társadalmi, politikai kérdések megvitatására. A diákok és a tanárok többsége kiábrándult a politikai pártokból, ugyanakkor a fiatalok körében a legkevésbé népszerűtlen politikai pártnak a Jobbik bizonyult.

 

A kutatás során az alapítvány munkatársai első lépésében négy eltérő típusú iskola 11. majd 12. osztályos diákjait, tanárait, illetve magukat az iskolákat vizsgálták az aktív állampolgárság és a demokratikus értékek szempontjából. Az iskolák az intézményi működésük, világnézetük és a diákjaik társadalmi háttere szempontjából is eltérőek voltak. Azt lehetett tapasztalni, hogy még a saját keretei között demokratikus módon működő iskolákban is a gyerekek demokráciára, részvételre vonatkozó elvárásai megálltak az iskola falainál.

Bár a diákok közül sokan nyitottak az aktív társadalmi részvételre – a fiatalok fele már végzett önkéntes munkát – a politikával kapcsolatban tanáraikhoz hasonlóan kiábrándultak. Noha a tanárok a válaszok alapján mindenütt demokratikusabbak a diákoknál, arra azonban nincs alkalmuk, eszközük, hogy a diákok figyelmét felhívják az aktuális társadalmi kérdésekre, szempontokra, a társadalmi, politikai kérdéseket lehetőség szerint kikerülik.

A kutatáshoz kapcsolódó fejlesztőprogramok során a diákoknak és a tanároknak is alkalmuk volt olyan kérdéseket megvitatni és bevonni a napi működésbe, amelyekre egyébként a tapasztalatok alapján sokszor nem jut kellő figyelem.

A program eredményei alapján létrejött egy oktatáspolitikai ajánlás, mely a különböző szintű döntéshozók számára nyújt támogatást a demokratikus állampolgárságra nevelés terén.

Az ajánlásban gyakorlatorientált, apró lépésekre épülő javaslatok kerültek megfogalmazásra, melyek hatékonyabbá tehetik a demokratikus állampolgárrá való nevelést, elősegítve, hogy a jövő fiataljai az iskolában is érdemben tudjanak olyan kérdéseket megvitatni, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy felelős választókká, és aktív állampolgárokká váljanak.

A javaslatok mellett az anyag az alapítvány egyik fejlesztőprogramjának, valamint egy tengerentúli módszernek jó példáját is bemutatja.

Az oktatáspolitikai ajánlás, illetve a kapcsolódó anyagok (pl. videók) elérhetőek magyar és angol nyelven a Kurt Lewin Alapítvány honlapján: http://kla.hu/aktivallampolgarsag, http://kla.hu/en/activecitizenship.

A programhoz pénzügyi támogatás biztosított az Open Society Foundations, valamint szakmai támogatást biztosított Aáry-Tamás Lajos, oktatási ombudsman.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.29.
\"Mindenki felkészült\" - mi vár a diákokra és a tanárokra október 1-től?
Nem csak a diákoknak, hanem a tanároknak is kötelező a lázmérés az iskolába való belépéskor. Így nem először merül fel a kérdés: \"ki fogja reggel a közel 500, de máshol akár 1500...
(Forrás: eduline)
--
2020.09.29.
Harmincperces koronavírusteszttel szűrik az iskolásokat Bécsben
Új koronavírus-gyorstesztet fejlesztett ki a bécsi Donaustadt Klinika (Klinik Donaustadt), ami már 30 perc alatt kimutatja a fertőzést – közölték a módszert kidolgozó illetékesek. Az Armin...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep