Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. szeptember 26. szerda, 7:11

Gondolatok a pedagógusszerepről

Mindig figyeltem a körülöttem levő pedagógusokat. Kit azért, mert követhető mintát adott számomra, kit pedig azért, mert azt mutatta nekem, milyen nem szeretnék lenni. Ma is ezt teszem. Furcsa, zavaros a kép, amit látok. És mindig történik valami, ami miatt újra és újra azon gondolkodom, miért vagyunk olyanok, mi pedagógusok, amilyenek.(L. Ritók Nóra)

Kontraszelektált a pedagógus társadalom – mondják sokan. Hiszen a felvételiken pont azt nem mérik, amitől valaki elhivatott, jó pedagógus lehet. Mérik, mint legfontosabbat, a lexikális tudást, esetleg, hogy tud e bukfencezni, rajzolni, vagy énekelni. Aztán felveszik. Hogy megtanítsák a szakma alapjaira, arra, amire majd felépítheti magát, a saját pedagógiai hitvallását.

Persze gyakran mondjuk azt is, hogy a felsőoktatás nem ad elég tudást, nem készít fel a valós életre, pl. a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek oktatására, vagy arra, hogyan lobogjon a fiatal tanerő egy belefásult tantestületben, esetleg egy emberi értékeiben gyarló igazgatónak alárendelve. Nem tanulja meg, hogy mit tegyen, ha SNI gyerekek ülnek majd az osztályában, és csak hetente három órában telik fejlesztő pedagógusra, a többi órában az övé, aki nem kapott felkészítést a sérült gyerekek oktatására. Nem tud majd mit kezdeni azzal a magatartászavarossal sem, akinek pszichológus kellene, ami nincs az iskolában. Ezeket a tudásokat a munka során kell majd megszereznie, egy olyan harcban, amiben egyedül lesz, és hamar azok a minták lesznek erősebbek, amelyeket maga körül lát. Amiben ma egyre több a belefásult, megkeseredett tanerő.

De milyennek kell ma lennie egy jó pedagógusnak? Milyen elvárások körvonalazódnak? És milyenek vagyunk egyáltalán ehhez viszonyítva?

Mert értem én, változik a helyzet. Nincs már a „nemzet lámpása”. Változik a világ, változnunk kell nekünk is. Régen a pedagógus volt a tudás szimbóluma, legfőbb birtokosa, ezzel példa, vonzerő. A tiszteletet megkapta ezért, mint a szülő is, mondjuk így: alanyi jogon.

De ma már másképp van. A tudás fogalma átalakult, a forrás is bővült, és az információk mennyisége is hatalmasra duzzadt. Átalakul a család, az értékrendszer, az elvárások az iskola, a pedagógus felé. A tekintély is átértékelődött. Alaposan.

De elvárások, azok továbbra is vannak. Sokfelől.

Csak néhány, ami most eszembe jut:

  • A gyerek elvárja a magabiztos, következetes és kedves tanárt, aki sokat tud, akinek van humora, aki képes magával ragadni őt, akit lehet szeretni. Aki művelt, jól öltözött, gondtalan, akinek van ideje a gyerekre, a kultúrára, és aki megérti őt.
  • A szülő elvárja, hogy mindent kapjon meg a gyermeke, azt is, amit a családban kellene, azt is, amit ő nem alakított ki nála, amiben kudarcot vallott.
  • Az igazgató eredményeket vár, nyugalmat a pedagógus körül, és pontos, precíz adminisztrációt. Hogy oldjon meg mindent, ja, és lehetőleg a legkevesebb kéréssel, pláne azokat hanyagolja, aminek anyagi vonatkozása van.
  • A kollégák azt várják, hogy ne tűnjön fel. Ne legyen jobb, mint az átlag, mert akkor nekik is hozzá kell mérniük magukat. Elvárják, hogyha osztályfőnök, képes legyen azokat a hibákat is orvosolni, amelyeket ők követnek el a szakórákon.
  • A rendszer ma elvárja, hogy ne kritizáljon. Hallgasson és fogadja el, amit az éppen regnáló kormány oktatáspolitikája rámér. És ne szóljon, ha az előző pont az ellenkezőjét kérte tőle. Ne lázadozzon, ha mindezért méltatlanul keveset kap. Fizetésben és megbecsülésben is.

Hogy miért gondolkodom épp most ezen?

Mert most több olyan impulzus ért, ami erre késztet.

  • Jött egy új kolléganő hozzánk, aki mindenre rácsodálkozik, ami nálunk természetes, arra, hogy megkérdezem, hogy érzi magát, arra, hogy buzdítjuk az innovációkra, arra, hogy van felszerelés az óráihoz….arra, hogy itt lehet véleménye. Mert ahol eddig volt, ott nem ezt tapasztalta meg. Lassan bontogatjuk a védelemként a lelkére rakott rétegeket, bízva abban, hogy tud még majd hinni abban, amire képes.
  • Aztán, mert valaki, aki közel áll hozzám, sok év köztisztviselői munka, majd hat hónap munkanélküliség után visszatért a tanításhoz. Az ismerősök reakciója sokat elárul arról, mit gondolnak ma az emberek a pedagóguspályáról. –Nem baj az, – mondják neki sajnálkozva. Amíg nem találsz jobbat, jó ez is.
  • És azért is, mert egy sok éve tanító kolléga fotójával találkozhattam nemrég a facebookon. A fotón ő volt, épp egy hajat fésült, és büszkén újságolta, hogy levizsgázott, és most már képes hajat hosszabbtani, dúsítani, festeni is. Nem azt tette közzé, hogy pedagógusként képezte magát tovább, hogy jobban csinálhassa azt, amit. Másfele keresgél, vagy a pénz miatt, vagy azért, mert a kreativitását nem tudja, akarja ott kiteljesíteni, ami a hivatása. Mert ott ma nem éri meg.

Valami nagyon elcsúszott. Nem tudom, helyrehozható e valaha. Hogy pl. a tanfelügyelet megoldást adhat e? És vajon abban a rendszerben, amit ellenőrzésekkel fognak majd megszilárdítani, betartatni, vajon abban minden biztos alapokon áll? Ki szerint? Vagy a következő választásnál újabb cserék várhatók? Képesek leszünk e még valaha olyan mérföldköveket meghatározni, amelyek mellé berendezhető minden? És ezek a mérföldkövek kellően modernek, kellően rugalmasak lesznek e ahhoz, hogy a fejlődés lehetőségét is megadják?

Persze mindenkinek megvannak a maga mérföldkövei. Hiszen a pedagógus is ember. Aki próbálja megérteni, ami körülötte zajlik. És próbál alkalmazkodni, túlélni…. megélni….élni.

8 üzenet

  1. ax szerint:

    Janus Pannonius: Galeottohoz

    „Ábécére tanítod a gyermekeket, Galeotto;
    Oktass hajfestést, s fölvet a pénz mihamar.”

  2. Dódi szerint:

    …"Akik mem néztek nemre, származásra,
    csak at emberre, semmi másra,
    TANITÓK voltak, bőlcs MAGISZTEREK!

  3. zoldbeka szerint:

    Negyedéves hallgatók vannak nálam. Tanítottak eddig 4-5 órát összesen az évek alatt.No comment. De legalább vannak – még.

  4. ax szerint:

    Tegye fel a kezét az, akinél az elmúlt három évben volt olyan értekezlet, megbeszélés stb., amelyen arról vitatkoztatok volna, hogy mi a fontos, hová akarjátok eljuttatni a gyereket (nem a pontszámra gondolok), hogy mi felé kellene mozdulni (nem a kutyasétáltató tagozat ötletére gondolok).

  5. MADÁCSI KATALIN szerint:

    Nekem szerencsém volt, mindig egyedül tanítottam, s bizony – különösen az összevont o – ok esetében -,nem úgy, ahogy mintának elém adták.Mindig vállaltam az egyéni utat, igaz, én tehettem.Sajnálom azokat, akik csak a diploma miatt vannak itt, nekik soha nem lesz sikerélményük, de a gyerekeknek sem. Aki hivatásnak érzi, az évek során kiég, mert nem lehet jól csinálni 4 évente változó újabb és újabb elképzelések szerint!A GYEREKRŐL, A GYEREKÉRT ALIG VAN vmi. Legelőbb TANULNI kellene megtanítani őket!!

  6. zoldbeka szerint:

    Axnak igaza van: lehet, hogy nincs is ilyen. Ha mégis megpróbálja valaki (tettem úgy 5 évvel ezelőtt), akkor lesöprik az asztalról kérdésével, véleményével egyetemben. Magam sem akarom érteni, hogy miért…De Karcsi, te ezt gyönyörűen megírtad könyvem ajánlójában!

  7. csilla szerint:

    hat hónap munkanélküliség: álláskeresői támogatás három hónap, álláskeresői segély három hónap. a megélt napok: végeláthatatlan nélkülözés, ha nincs félretett pénzed, ha van még taníttatni való gyermeked általános iskolában, középiskolában, felsőoktatásban és már is más szemmel látod a világot.
    az új világ: nagykorú, leérettségizett, munkaügyi központ által regisztrált gyermeket egyedül eltartott szülő: önkormányzati ellátás: foglalkoztatás helyettesítő támogatásból: huszonkettőezernyolcszáz, plusz lakásfenntartási támogatásból eltartott szülő és a nagykorú, érettségizett gyermekem=éhhalál most és a jövőben.(hogyan fog jelentkezni mégegyszer felsőoktatásba, nem fogom tudni februárban kifizetni a jelentkezést, ennyiből nem.
    én azt mondom elcsúszott az empátia, itt határon belül, megyén belül, járáson belül, térségen belül, településen belül, közösségen belül.
    a szegénység kérdését nem lehet leegyszerűsíteni a roma kérdésre.
    jövőre tömeges probléma lesz: tegnap még volt …ft-os fizetésem, ma várom az álláskeresői támogatást, aminek a munkaügyi központ dolgozója szájából hangzott összegétől rosszul lettem, amikor tájékoztatott arról, hogy iskolai végzettségemtől függetlenül kiközvetíthetnek közmukára, start munkára, rosszul lettem. abban tudok bízni, hogy valamelyik köztisztviselő megszán és elrak valahová.
    ma még: osztálypénz, ballagási öltöny, szalagavató. valyon végig gondoltuk-e, hogy ennek tényleg mennyi az ára?
    hál istennek, csak idéztem, ma és holnap, januártól? szeptembertől?

  8. Anyóca szerint:

    Érdeklődéssel figyelek. Több évtizedes pedagógusi múlttal, több diplomával.Ha újrakezdeném, akkor is ezt a hivatást választanám. Mindig az volt a fontos számomra, hogy a gyerekek érdekei ne sérüljenek, hogy jól érezzék magukat, és hogy örömmel jöjjenek az óráimra, és sok-sok ismeretet, tudást adjak nekik.Örömmel teszem, és sok szeretetet kapok tőlük, már elismerést nem várok, a véleményem pedig igyekszem csendben elmondani/ha érdemes rá a környezetem/. Az önállóság, a kreativitás nagyon fontos, ne adjátok fel kedves kollégák,szükség van ránk,csak ezt egyre kevesebben ismerik el.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep