Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. január 10. csütörtök, 18:01

Védőfalak helyett szélmalmok1

2. Újságíró szakkör

A 2004/2005-ös tanévtől kezdve vezetem az iskola újságíró szakkörét magyar szakos tanárként. A szakkör keretében heti 1 órában foglalkozom 12-14 éves tanulók 10-15 fős csoportjával. A feladatunk, hogy nyomon kövessük az iskolában zajló eseményeket, és erről cikkeket készítsünk az iskolaújság és a városi (esetenként a megyei) sajtóorgánumok számára. Az iskolaújság évente kétszer jelenik meg, a helyi sajtóban pedig hétről hétre folyamatosan nyilvánosságra kerül. Az intézménybe érkező híres emberekkel (zenészek, táncosok, színészek, balett művészek) minden alkalommal interjút készítünk, melyek időnként a megyei lapban is megjelennek. A szakkörre járó gyerekek számítástechnika tudása, otthoni internet hozzáférhetősége nagyon jó.

A foglalkozásokon kiadvány szerkesztési gyakorlatok is folynak, újságoldalak összeállítása is zajlik a program (Microsoft Publisher) lehetőségeinek felhasználásával. A tanulók tudnak digitális képeket, képmontázsokat készíteni, képbeállításokat alkalmazni, kész anyagokat számítógépre letölteni. Hang és videofelvételeket készítenek, illetve a következő tanévtől egy pályázat keretében honlapszerkesztéssel: szöveg, kép, hang, animáció, táblázat elhelyezése és formázása, linkek alkalmazása is bővül majd a tudásuk.

A diákok remekül helyt állnak a cikkek gépre írásakor, az e-mailben való üzenetek elküldésekor, és ami a fő: könnyen mozgósíthatók a hét és a nap bármely szakában kisebb-nagyobb munkákra, hiszen cikkek, interjúk nemcsak ebben az egy órában születnek.

A foglalkozások keretében javult a gyerekek kreativitása, kommunikációs készsége, szóbeli és írásbeli szövegalkotó készsége, szövegértése és viselkedéskultúrája is. Elsajátították a publicisztikai műfajok (a cikk, a riport, az interjú, a kommentár, a hír, a hirdetés, a reklám) sajátosságait, a szövegszerkesztés állomásait, a vázlatírás, a jellemábrázolás módjait, a címadás és a kérdésszerkesztés problémáit.

Minden tanévben fontos eseményekről tudósít a szakkör, fontos cikkek készülnek el. Készülnek cikkek például az iskolai alsós, illetve felsős farsangi bálokról, majd az őket követő hagyományos alapítványi bálról. Sokat írunk a zenei életről is. Készül több órás munkát adó cikk az iskolánkban zajló hangversenyekről, melynek során a gyerekek személyesen megismerkedhetnek komolyzenei együttesek karnagyaival, zenészeivel, a magyar balett élet képviselőivel, színművészekkel, artistákkal.

Tudósítanak mindezek mellett a gyerekek az iskolai sporteseményekről és versenyekről, az osztályok kétnapos kirándulásáról, melyek az ország különböző pontjain zajlanak, a Határtalanul pályázat keretében zajló külföldi utazásokról. Szívesen számolnak be az intézményben futó két projektről is Az egyik ezek közül az Egészséghét keretében zajlik, a másik pedig a tehetséggondozó műhely munkáját öleli fel.

Egy-egy interjú, illetve egy-egy újabb lapszám elkészülte során a kreatív folyamat négy szakasza jól láthatóan elkülönül.

1. Az előkészítő fázis során internetről, könyvtárból anyagot gyűjtünk a hozzánk érkező neves vendégről,

2. A lappangás fázisában ötletbörzézünk, kérdéseket dobálnak be a gyerekek sokszor egymás szavába vágva. Általában egy hét múlva tisztázzuk le az interjút, addig e-mailben, személyesen még mindig érkeznek hozzám lehetséges kérdések.

3. A belátás fázisa során a rendezetlen kérdéshalmazból újraszerkesztéssel megalkotjuk az interjú végleges variációját.

4. Ezután lezajlik valós térben és időben az előadás, melyet az újságírósok interjúja követ, majd elkészül az újság számára a cikk.

Az elkészült nagyobb lélegzetű cikkek mindig belekerülnek az iskolaújságba is, melyek megszerkesztése: az oldalak tartalmának kigondolása, az elrendezés, a formázás, a nyelvi jelek alkalmazása a képek kiválasztása a gyerekek feladata.

Zelmanné Varga Zsuzsanna

Folytatása következik

1A cikk a szerzőnek az ELTE PPK szakvizsgájára készült szakdolgozatából tartalmaz részleteket. Konzulense dr. Gyarmathy Éva volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.01.31.
„A tankerületekhez hasonlóan a szakképzési centrumok is próbálják fékezni a sztrájkot” - Több helyen egész napos munkabeszüntetésre készülnek a tanárok
Kedd délelőtt a PDSZ és több más ágazati érdekképviselet (köztisztviselők, kormánytisztviselők, védőnők, rendvédelmi és szociális dolgozók) vezetői közös sajtótájékoztatót tartanak...
(Forrás: Népszava)
--
2023.01.31.
A kormány már nem beszél a pedagógussztrájk jogszerűtlenségéről, csak várja, hogy kifulladjon
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős belügyi államtitkár persze már jó előre figyelmeztette a szakszervezeteket, hogy fokozottan oda fognak figyelni, minden a pedagógusokra vonatkozó új „...
(Forrás: Mérce)
--
2023.01.31.
Jó választás lehet a technikum és a szakképző
Növekszik a technikumok és a szakképző intézmények népszerűség és színvonala – fejtette ki lapunk kérdésére Pölöskei Gáborné szakképzésért felelős helyettes államtitkár. A du...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.01.31.
„A tankerületekhez hasonlóan a szakképzési centrumok is próbálják fékezni a sztrájkot” - Több helyen egész napos munkabeszüntetésre készülnek a tanárok
Kedd délelőtt a PDSZ és több más ágazati érdekképviselet (köztisztviselők, kormánytisztviselők, védőnők, rendvédelmi és szociális dolgozók) vezetői közös sajtótájékoztatót tartanak...
(Forrás: Népszava)
--
2023.01.31.
Évek óta nem nyelvvizsgáztak olyan kevesen, mint tavaly - az amnesztia újabb pofon volt a nyelviskoláknak
Kevesebb mint 83 ezren nyelvvizsgáztak tavaly, közülük ráadásul csak 60 ezren szerezték meg a bizonyítványt - derül ki a friss adatokból. A 2020-as negatív rekord óta nem emelkedett 90 ezer...
(Forrás: Eduline)
--
2023.01.30.
Egyházi iskolai tanár: „Köreinkben soha nem volt ekkora az elkeseredés”
Az egyházi iskolákban tanító tanárok egy része pár év alatt radikalizálódott, magárahagyatottságot és dühöt érez, állítja Posta István, a budapesti Piarista Gimnázium magyar és filoz...
(Forrás: válasz online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep