Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. január 10. csütörtök, 18:01

Védőfalak helyett szélmalmok1

2. Újságíró szakkör

A 2004/2005-ös tanévtől kezdve vezetem az iskola újságíró szakkörét magyar szakos tanárként. A szakkör keretében heti 1 órában foglalkozom 12-14 éves tanulók 10-15 fős csoportjával. A feladatunk, hogy nyomon kövessük az iskolában zajló eseményeket, és erről cikkeket készítsünk az iskolaújság és a városi (esetenként a megyei) sajtóorgánumok számára. Az iskolaújság évente kétszer jelenik meg, a helyi sajtóban pedig hétről hétre folyamatosan nyilvánosságra kerül. Az intézménybe érkező híres emberekkel (zenészek, táncosok, színészek, balett művészek) minden alkalommal interjút készítünk, melyek időnként a megyei lapban is megjelennek. A szakkörre járó gyerekek számítástechnika tudása, otthoni internet hozzáférhetősége nagyon jó.

A foglalkozásokon kiadvány szerkesztési gyakorlatok is folynak, újságoldalak összeállítása is zajlik a program (Microsoft Publisher) lehetőségeinek felhasználásával. A tanulók tudnak digitális képeket, képmontázsokat készíteni, képbeállításokat alkalmazni, kész anyagokat számítógépre letölteni. Hang és videofelvételeket készítenek, illetve a következő tanévtől egy pályázat keretében honlapszerkesztéssel: szöveg, kép, hang, animáció, táblázat elhelyezése és formázása, linkek alkalmazása is bővül majd a tudásuk.

A diákok remekül helyt állnak a cikkek gépre írásakor, az e-mailben való üzenetek elküldésekor, és ami a fő: könnyen mozgósíthatók a hét és a nap bármely szakában kisebb-nagyobb munkákra, hiszen cikkek, interjúk nemcsak ebben az egy órában születnek.

A foglalkozások keretében javult a gyerekek kreativitása, kommunikációs készsége, szóbeli és írásbeli szövegalkotó készsége, szövegértése és viselkedéskultúrája is. Elsajátították a publicisztikai műfajok (a cikk, a riport, az interjú, a kommentár, a hír, a hirdetés, a reklám) sajátosságait, a szövegszerkesztés állomásait, a vázlatírás, a jellemábrázolás módjait, a címadás és a kérdésszerkesztés problémáit.

Minden tanévben fontos eseményekről tudósít a szakkör, fontos cikkek készülnek el. Készülnek cikkek például az iskolai alsós, illetve felsős farsangi bálokról, majd az őket követő hagyományos alapítványi bálról. Sokat írunk a zenei életről is. Készül több órás munkát adó cikk az iskolánkban zajló hangversenyekről, melynek során a gyerekek személyesen megismerkedhetnek komolyzenei együttesek karnagyaival, zenészeivel, a magyar balett élet képviselőivel, színművészekkel, artistákkal.

Tudósítanak mindezek mellett a gyerekek az iskolai sporteseményekről és versenyekről, az osztályok kétnapos kirándulásáról, melyek az ország különböző pontjain zajlanak, a Határtalanul pályázat keretében zajló külföldi utazásokról. Szívesen számolnak be az intézményben futó két projektről is Az egyik ezek közül az Egészséghét keretében zajlik, a másik pedig a tehetséggondozó műhely munkáját öleli fel.

Egy-egy interjú, illetve egy-egy újabb lapszám elkészülte során a kreatív folyamat négy szakasza jól láthatóan elkülönül.

1. Az előkészítő fázis során internetről, könyvtárból anyagot gyűjtünk a hozzánk érkező neves vendégről,

2. A lappangás fázisában ötletbörzézünk, kérdéseket dobálnak be a gyerekek sokszor egymás szavába vágva. Általában egy hét múlva tisztázzuk le az interjút, addig e-mailben, személyesen még mindig érkeznek hozzám lehetséges kérdések.

3. A belátás fázisa során a rendezetlen kérdéshalmazból újraszerkesztéssel megalkotjuk az interjú végleges variációját.

4. Ezután lezajlik valós térben és időben az előadás, melyet az újságírósok interjúja követ, majd elkészül az újság számára a cikk.

Az elkészült nagyobb lélegzetű cikkek mindig belekerülnek az iskolaújságba is, melyek megszerkesztése: az oldalak tartalmának kigondolása, az elrendezés, a formázás, a nyelvi jelek alkalmazása a képek kiválasztása a gyerekek feladata.

Zelmanné Varga Zsuzsanna

Folytatása következik

1A cikk a szerzőnek az ELTE PPK szakvizsgájára készült szakdolgozatából tartalmaz részleteket. Konzulense dr. Gyarmathy Éva volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem...
(Forrás: szegeder)
--
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg...
(Forrás: Qubit)
--
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal ö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítésér...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep