Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. február 24. vasárnap, 10:45

Hogyan kell demokráciában élni?

Segédanyag pedagógusoknak

Demokratikus állampolgárságra nevelést támogató módszertani segédanyagot jelentetett meg a Kurt Lewin Alapítvány. Az Európa Tanács által fémjelzett oktatási csomag Demokráciában élni (Living in democracy) című részének magyar kiadása az eredeti szerző közreműködésével jelent meg és hazai pedagógusok tesztelték.

Az Európa Tanács demokratikus állampolgárságra neveléssel (DÁN) és emberi jogi oktatással (EJO) foglalkozó csoportjának könyvsorozata angol nyelven született, ám a szerzők arra buzdítják az országokat, hogy készítsék el saját fordításaikat. A Demokráciában élni című könyv a második magyarul is megjelent anyag a hatkötetes sorozatból.

A magyar nyelvű megjelenés érdekessége, hogy a tananyag kipróbálásra került: a könyv egyik szerzője, Rolf Gollob, és az általa vezetett szervezetet, a Zürichi Pedagógiai Egyetem nemzetközi oktatási programokkal foglalkozó központja által. A két szervezet magyarországi pedagógusokkal tesztelte, miként működnek a Demokráciában élni alapján felépített tanórák az itthoni gyakorlatban. A résztvevők tapasztalatai szerint az interaktív feladatoknak nincs szükségük külön tantárgyra, beépíthetők a történelem, földrajz, matematika vagy irodalomoktatás keretei közé, lekötik a gyerekek figyelmét és fejlesztik a társadalmi együttéléshez szükséges kompetenciáikat.

A könyv kilenc fejezetben foglalkozik a demokratikus állampolgárságra neveléssel és az emberi jogi oktatással. A fejezetek mindegyike négy óravázlatot tartalmaz, valamint részletesen kifejtett tanítási javaslatok és a diákok által kitölthető munkalapok, ábrák találhatók benne. A Demokráciában élni főként az általános iskola idősebbjeinek és a középiskola fiatalabbjainak (8–9. osztály) oktatásában és nevelésében nyújt segítséget, de a benne szereplő interaktív gyakorlatok némi kreativitással átalakíthatók más korosztály számára.

Az Európa Tanács sorozatának 2007-től folyamatosan megjelenő kötetei közül eddig csupán az ötödik, Exploring Children’s Rights! című résznek született magyar fordítása 2009-ben (Fedezzük fel a gyermekjogokat!). Az Európa Tanács a Living in democracy (Demokráciában élni) javított kiadását jelentette meg, az első kiadás Bosznia-Hercegovinában készült, hogy az ott 2002-ben bevezetett Demokrácia és emberi jogok c. tantárgyat támogassa.

A könyv elektronikus formában ezen a linken ingyenesen elérhető.

A sorozat többi kötete elérhető az Európa Tanács demokratikus állampolgárságra neveléssel foglalkozó honlapján. A program a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.

További információ: szabo[pont]angela[kukac]kla[pont]hu (programvezető).


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.13.
A nyelviskolák 20-30 ezer diákot biztosan elveszítettek a járvány miatt
A járványhelyzet miatti korlátozások a nyelviskolák és vizsgaközpontok piacát is erősen érintette – mondta a Világgazdaságnak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Bár...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.13.
L. Ritók Nóra: Beavatkozási pontok
Aztán az idén a tanoda bővült egy klubbal, a Szülői klubbal, ami megint újabb szállal erősíti meg azt a hálót, amit a gyerekek köré fonunk, és erősíti a tanuláshoz kötődést. Mert...
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
--
2020.07.13.
Maruzsa: remélhetőleg hagyományosan lehet elkezdeni az új tanévet
Korábban már beszámoltunk róla, hogy Maruzsa Zoltán szerint annak ellenére, hogy mások voltak a felkészülés körülményei, nem lettek \"sem rosszabbak, sem jobbak\" az érettségi eredmények...
(Forrás: eduline)
--
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep