Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. április 1. hétfő, 13:31

A liberalizmus alkonya1

(Olvasónapló)

Az értelmiség a rendszerváltás óta lövészárokban ül és lövöldöz egymásra a bal- és jobboldaliság rögeszméi szerint, sőt mára az egész társadalmat megfertőzte már az előítéletes észjárás. A választópolgároknak ma már sokkal fontosabb, hogy ki melyik ideológia megszállottja, mint az, hogy valamennyien azonos nemzethez tartozunk.

(…)

Amit manapság a lelátókon a műveletlen suhancok ordibálnak az auschwitzi vonatokról, – annak is egyenes következménye, hogy az értelmiségünk népi-urbánus, számukra értelmetlen vitáit még az olvasni szerető lakosság sem tudta követni. Így vált ifjúságunk lelke uszítók, internetes nácik martalékává. Most itt tartunk. Szemünk láttára listázzák egymást gyerekeink. Teszik tönkre legszentebb szavaink értelmét bértollnokok. S mindezek miatt is szedik sátorfájukat azok, akikben van kellő tudás ahhoz, hogy új hazát keressenek maguknak. Nemcsak írónkat veszítettük el, – akinek szavára felfigyelt az egész világ, – hanem egy nemzedéket is. Ha gyerekeink elmennek külföldre dolgozni azért, ha maradnak itthon, azért lehetnek elveszett nemzedék.

Mindez nem a győztes kétharmad hibája. Még csak nem is a műveletlen, ezért megtéveszthető szavazók hibája. A mi nemzedékünké hibája is! Mert az „oldalak háborúja” helyett az politikai és kulturális oldalak békés vitájára kellett volna tanítani, a diskurzus kultúrájára. Hogyan is állhatna nemzetünk helyt a versengő világban, ha tankönyveinkben még ma is sokkal több oldalt szentelnek forradalmaknak és ellenforradalmaknak, mint jogállamiságunk ezeréves fejlődésének? Így értük el, amit a legkevésbé szerettünk volna: diskurzus helyett csak keresztény-nemzeti kurzus jutott az országnak.

A társadalom pedig a lehetőségekhez idomul. Mindig. Ha csak az boldogult, aki lapult, hát hallgatott. Ismét közeledik az idő, amikor a hatalomnak a némaság már kevés lesz, a gyűlölködés megint kötelező lesz. A rasszizmus ugyanis nem listázással kezdődik. Azaz: nem kezdődik, hanem mindig ott lapul. Nálunk szerencsétlen módon a dzsentrik „urambátyám” világát a kádári időkben felváltotta a munkások „kéz kezet mos” világa. A társadalmi közmegegyezés nem a jog védelmében, hanem a jogtiprásban volt meg. Ez a „hagyomány” tette tönkre az országot a rendszerváltás után. Senki sem gondolt a hazájára, csak a saját házára. Az elemeire hullott társadalom pedig sebezhetőbb. Könnyebben hódol be uszító beszédeknek. Ezt emelte most az állami elismerés rangjára néhány kitüntetés. Kertész Ákosnak mégis igaza lett volna, hogy nem maradt közöttünk?

Vajon az értelmiség kudarca egyben a liberalizmus alkonya lenne? Megmaradhat-e a globális kihívások közepette egy befelé forduló nemzet anélkül, hogy a politikai téves eszmék rabigájába hajtaná fejét? Ne feledjük, a legnagyobb nemzeti politikusaink Kossuthtól Deákig mindannyian nemzeti liberálisok voltak! E két alapvető eszmekör a polgárosodás záloga, és nem egymás kizáró ellentétei, hanem egyik a másik nélkül könnyen rögeszmévé szürkül…

Domokos Zsuzsa

1A teljes írás az Élet és Irodalom 2013. március 29-i számának Visszhang rovatában jelent meg Tanulságos eset címmel, amelyben a szerző Vásárhelyi Mária Kertész Ákosról írt cikkére reflektál.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep