Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. június 6. csütörtök, 10:27

Ez történt a 2. Digitális pedagógus konferencián

3. Digitális osztályterem – jó gyakorlatok az alapozó szakaszban IKT eszközökkel

„Az oktatásnak változnia kell! Ez a generáció már nem olyan, mint az előző” – halljuk a médiában, olvassuk rengeteg tanulmányban és vélhetően igaznak is tartjuk ezeket a már-már közhellyé váló megállapításokat.

Szerencsére a már demagógiának tűnő generáció „minősítésektől” fokozatosan eljutunk addig a kérdésig, hogy a pedagógus a gyakorlatban mit is kezdhet egyfelől önmagával, másfelől a rá bízott gyerekekkel.

Vélhetően azonban elhibázott lépés lenne, ha a digitális technológiákat, az IKT eszközök alkalmazását hirtelen kötelezővé tennénk, és azt hangsúlyoznánk, hogy csak „így”, csak ezekkel az eszközökkel történhet színvonalas oktatás. Hiszen, mint ahogy a Digitális osztályterem – jó gyakorlatok az alapozó szakaszban című szekció előadásaiban is felfedezhető, nem is mindenhol állnak rendelkezésre a legújabb eszközök, mégis ezeken a helyeken is dolgoznak, és érnek el kiváló eredményeket igen kreatív, a 21. századi digitális képességek birtokában lévő pedagógusok.

Virgil Thompson idézete nagyon világosan kifejezi, hogy mi a teendőnk ezen a területen: „Ha még nem csináltál egy dolgot, próbálkozz meg vele háromszor. Először, hogy legyőzd a félelmedet. Másodszor, hogy megtanuld, hogyan kell csinálni. Harmadszor, hogy kiderítsd, szereted- e csinálni.”

Tarné Éder Marianna, szekcióvezető
Csokonai Vitéz Mihály 12 Évfolyamos Gimnázium, Budapest
Marianna blogja

Játékos tevékenységek IKT eszközökkel az óvodában

Az Infokommunikációs Technológia megjelenése az innovatív szemléletű óvodákban a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazítva része a mindennapoknak. A ma felnövő gyermekek életében a digitális mechanizmus természetességgel van jelen.

Az óvodások könnyen ráéreznek a technikai alkalmazások kezelésére, az interaktív tábla működtetésére, ezért az óvodai nevelésben használt számítógépes programokat és online játékokat kiemelt gondossággal kell kiválasztani. Az óvodás gyermek legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége a játék, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az óvodai élet struktúrájába ezért úgy kell beilleszteni az informatikát, hogy a 3-7 éves korú gyermekeket jól megválasztott, számukra fejlesztett szoftverekkel és online alkalmazásokkal kínáljuk meg. A játékos oktató szoftvereket mindig egy adott témakörhöz ajánljuk, amik az interaktív táblán jól használhatóak.

A gyermekek találkozása a számítógéppel és az interaktív tábla játékos alkalmazása változatossá teszi az óvodai életet, új felfedező utakat járnak be és nem utolsó sorban emberséges és gyermekbarát hatásával is megismerkedhetnek. Az óvodások otthonról hozott digitális tapasztalataira is hangsúlyt kell fektetni.
A szülők tájékoztatása is kiemelt feladat. Fel kell hívni figyelmüket a biztonságosabb internetezés fontosságára, alapvető szabályaira valamint informálni kell őket a világhálón megjelenő veszélyekről és azok lehetséges kezeléséről. Meg kell ismertetni a szülőket azokkal a multimédiás oktató szoftverekkel és fejlesztőprogramokkal, amiket a gyermekek veszélytelenül igénybe vehetnek akár otthoni környezetben is. Tudatosítani kell bennük, hogy a számítógép, az interaktív tábla és egyéb informatikai eszköz előfordulása a játékos környezetben nem más, hagyományos játékeszköz helyettesítője, csupán egy játék, ami segítség a játékos tanulási folyamatban, továbbá a gyermekek értelmi képességeire és kreativitására irányuló kiegészítő konstrukció.

Az iskolai oktatásban már számtalan interaktív taneszköz és a tananyag elsajátítását segítő gyűjtemény, módszer áll rendelkezésre az innovatív, kreatív pedagógusok számára. Az óvoda-iskola átmenet könnyebb áthidalására a tanítási-tanulási folyamatba és a gyermekek játékosságára építve a 21. század követelményeinek megfelelve az IKT eszközök alkalmazása hatékony szerepet tölthet be a működés javításában.

Prezentáció a Digitális pedagógus konferencia 2013 honlapján.
Nagy Ildikó Mária rövidfilmje a komplex fejlesztésről

Nagy Ildikó Mária,
Zuglói Benedek Elek EGYMI és Nevelési Tanácsadó

Örömpedagógia – Egyéni fejlesztés a 21. század osztálytermében

A digitális kor gyermekeinek sajátosságai sok tekintetben eltérnek az elmúlt társadalmak nemzedékeihez képest. Egy azonban minden kor minden gyermekére jellemző, mégpedig az, hogy szeretetre vágyik, és gyermekségénél fogva életeleme a játék. Ezek olyan elemi ösztönök, szükségletek, amelyek kielégítése legalább olyan fontos a gyermeki fejlődés során, mint a fizikai növekedéshez elengedhetetlen táplálék. A filmben szereplő gyermekek oktatása-nevelése integrált körülmények között történik. Utazó gyógypedagógia keretében heti két alkalommal részesülnek egyéni-kiscsoportos fejlesztésben. A sok kudarcélményt hordozó, akadályozott tanulók számára kiváltképpen fontos a meleg, feszültségektől mentes tanulási környezet. S hogy mindez miként valósulhat meg egy ridegnek tűnő, számítógépes, elidegenedést sugalló világunkban? Erre próbál választ adni a bemutatásra kerülő film:

Videó a Digitális pedagógus konferencia 2013 honlapján
Szeverényi Irma Digitális nemzedék konferencián díjat nyert kisfilmje
Így játszunk mi az Örömpedagógia hajóján (Szeverényi Irma és Nagy Mária Ildikó közös filmje)

Dr. Ujhelyiné Szeverényi Irma
Zuglói Benedek Elek EGYMI és Nevelési Tanácsadó

IKT tanulókör kisiskolásoknak

Miközben a digitális technológia hétmérföldes csizmában vágtat, s napról-napra csökken az a minimális technikai tudás, ami az alkalmazások futtatásához szükséges – weblap indítás ma és 10 éve – az általános iskolában a 12 éveseket kínáljuk meg először azokkal az ismeretekkel, amikkel tájékozódhatnak, s olyan képességeket sajátíthatnak el, amik nélkül nem boldogulhatnak a változások, vagyis a ma és jövő világában. S ugyanakkor útjelzők, kapaszkodási pontok nélkül hagyjuk azt a korosztályt, amelyről bizton tudjuk, hogy passzívan használja – de nem alakítja a virtuális világot. Fogyasztóként kezeljük és ítéljük el, a netfüggő gyerekeket, de nem tanítjuk meg őket arra, hogy ők maguk is lehetnek tartalomalakítók.

Az online IKT tanulókör indításával arra próbálok utat keresni, hogy tartalomalakító, tartalomlétrehozó digitális alkalmazások megismertetésével olyan képességeket fejlesszek, amelyek nem gyömöszölhetők tantárgyi keretek közé. A Tanulókör indításakor fontosnak éreztem, hogy olyan gyerekeket is bevonjak, akik a szociális státuszuk alapján hátrányos helyzetűek, vagy beilleszkedési-tanulási problémával küzdenek. Ezt az akadályt megugrottuk.

A Tanulókör csak szereplői személyével kapcsolódik az iskolához, nem a szorgalmi idő kezdetén indult, nem ér véget a tanévvel, tagjai döntően az általános iskola negyedikes korosztályból valók, de bekapcsolódtak és folyamatosan bekapcsolódnak pedagógus kollégák, érdeklődő más évfolyambeli diákok és néhány szülő is. Zárt és nyílt – de strukturáltnak nem nevezhető felületeken is dolgozunk: Sulinet zárt csoportban és nyilvános blogon. Ez utóbbit nem előre megfontolt koncepció szülte, hanem a Sulinet portál hosszabb gyengélkedése.

A 3 hetente bemutatott új alkalmazásokhoz kapcsolódó feladatleírásokat nyilvánosan is megosztom, a Tanulókörösök azonban dönthetnek arról, hogy az elkészült munkáikat csak a csoportban, vagy a blogon is bemutatják. Az alkalmazások elsajátításával, használatával kapcsolatos kérdések, problémák kitárgyalása az eredeti terveim szerint a csoportfalon zajlana, de a diákok inkább személyesen keresnek meg, ha gondjuk akad, míg a felnőtt tagok jellemzően e-mail útján kérnek segítséget. A tankörben eddig megismertetett alkalmazások:

http://pixlr.com/editor/ – képszerkesztő
http://www.thinglink.com/ – beszélő kép készítő
http://photopeach.com/ – vetítéskészítő kvíz kérdésekkel
http://www.makebeliefscomix.com/ – képregényszerkesztő
http://popplet.com/ – gondolattérkép készítő
http://protopage.com/ – személyes weblap szerkesztő
http://www.writeonit.org/ – képmanipuláló
https://drive.google.com/ – űrlap és plakát készítése
http://www.educreations.com/ – videólecke készítő

Prenzentáció a Digitális pedagógus konferencia 2013 honlapján
Hajnalka blogja

Benedekné Fekete Hajnalka,
Hevesy György Általános Iskola , Tura

IKT-s élet digitális tábla nélkül

Hogyan ismerkedtem meg az IKT-vel? Egy továbbképzés során hívták fel a figyelmemet, hogy a számítógépet és a különböző alkalmazásokat be lehet vinni órára – hát kipróbáltam! Bár nálunk nincs digitális tábla, így egy laptopra, egy projektorra és a gyerekek otthoni gépeire hagyatkozhattam.

Következő tanévben nagyon jó „alany” volt erre az a nyolcadik osztály, akiket megkaptam egy évre történelemből – az általuk szerzett tapasztalataimat igyekeztem idén kisebbeknél is hasznosítani.

Órán sok-sok powerpointot használtam melyet nemcsak én, hanem gyerekek is készítettek. Eredeti filmfelvételeket néztünk, rádiófelvételeket hallgattunk a youtube segítségével.

Facebook-csoport létrehozása: adott témával kapcsolatban rengeteg linket, cikket, youtube-on fentlévő filmet gyűjtöttek össze. Ha kérdésük van az anyaggal kapcsolatban, feltehetik- megbeszélhetik.

Gondolattérképet készítettünk- korábban csak papíron-, de megmutattam a mindmeister alkalmazást, s már az ötödikesek is ontják a virtuális gondolattérképeket.

Szintén népszerűek még a google drive-on készített űrlap alapú házi feladatok, valamint az eclipse keresztrejtvény készítő.
Tavaly egyik tanítványom ezeknek a programoknak a bemutatásával 3. helyezést ért el egy videó pályázaton.

S mindezt nem tudnánk megvalósítani, ha nem lenne a Benedekné Fekete Hajnalka által koordinált, s néhányunk által szerkesztett ehevesy- azaz az interaktív iskolahonlap, ahol a házi feladatokat fel tudjuk adni, a gyerekek által talált videókat, cikkeket publikálni.

Prezentáció a Digitális pedagógus konferencia 2013 honlapján.

Kis Anita,
Hevesy György Általános Iskola , Tura

Digitális tananyagok digitális tábla nélkül

A 2000-es évek közepén egy tankönyvkiadó bemutatóján találkoztam először interaktív táblával. Bevallom őszintén elvarázsolt ez a világ. Óriási lehetőséget láttam benne, úgy gondoltam, hogy segítségével növelhető lenne a tanulói motiváció, az oktatás hatékonysága, a tanulói aktivitás és nem utolsó sorban a fegyelem.

Akkoriban elérhetetlennek tűnt számomra ez az eszköz. Lehetőséget digitális táblaprogram használatra a TÁMOP 3.1.4. pályázat nyújtott. Mivel a pályázat egyik kikötése volt, hogy az órák 25%-ának IKT-val támogatottnak kell lenni 2009 őszén kaptam egy projektort és egy laptopot. Egy 30 órás tanfolyam és IKT mentorunk, Tevan Ildikó segítségével fogtam hozzá a digitális anyagok elkészítéséhez. Először PPT-ket készítettem, majd megismerkedtem a Smart programmal is. Később találkoztam a Mozaik Kiadó MozaBook nevű programjával. A matematika, olvasás és nyelvtan óráimat igyekszem színesíteni a különböző digitális anyagokkal.

Mivel az osztályban nincs digitális tábla, a vetítés először egy lepedőre történt. Később kaptunk egy fehér táblát, amivel már szinte tökéletesen tudunk dolgozni. A dolog interaktivitását úgy biztosítom, hogy a gyerekek a laptopon dolgoznak, a többiek pedig látják a munka eredményét a kivetített képen. Mivel az osztályba járó gyerekek többsége rendelkezik otthon számítógéppel, nagyon kevés gyereknek okozott gondot az, hogy hozzányúljon a géphez. Boldog izgalommal jönnek és oldják meg a feladatokat. Ilyenkor nem kell fegyelmezni, mindenki tudja, hogy az jöhet ki, aki szépen jelentkezik, nem kiabál. Mindenki figyel, hiszen a színes képek, a mozgó ábrák, figurák lekötik őket. A hiperaktív gyerekeknek is segít, hogy uralkodjanak magukon, persze 3.-nak, 4.-nek mindig kijöhetnek, és nagy dicséretet kapnak azért, hogy türelmesek voltak.

Néhány munkám bemutatásával szeretném bizonyítani azt, hogy csupán laptoppal, projektorral és fehér táblával is szinte ugyanazt a hatást el lehet érni, mint interaktív táblával.

Prezentáció a Digitális pedagógus konferencia 2013 honlapján.

Vindics Péterné,
Csokonai Vitéz Mihály 12 Évfolyamos Gimnázium, Budapest

Versike – verstanulást támogató oktatószoftver

Édesanyaként és tanárként nem szerettem a számítógépes játékokat. Féltékeny és irigy voltam rájuk, mert nekik mindig sikerült, ami nekem csak ritkán: önfeledt örömöt és átszellemült figyelmet varázsolni a gyerekek arcára. Egyre jobban izgatott: mit tudnak ezek a programok, mi a titkuk, amivel elvarázsolnak kicsit és nagyot?

A számítógépes játékok népszerűségét az általuk kiváltott flow-élmény okozza. Alkalmazhatnánk-e ugyanazokat a pszichológiai elveket és technikai trükköket az iskolai tananyaghoz kapcsolódó tanulás támogatására? Erre a kérdésre született próbálkozás a Versike (M. Haba A. & Budai P., 2010; M. Haba A., Budai P., Nyíri G. és Nyíri T., 2013) oktatóprogram, amelynek lényege a tanulók játékos verstanítása fokozatosan növekvő kognitív erőfeszítés útján, több modalitás használatával és az önellenőrzés lehetőségével.

A szoftver hatástanulmányát jelentő kutatásban harmadikos és negyedikes általános iskolai tanulók vettek részt, akik Petőfi : A Tisza c. versének három versszakát hagyományos módszerrel, hármat pedig a szoftver segítségével tanultak meg. Valamennyi helyzetre vonatkozóan mértem a szituációspecifikus flow élményt (Oláh Attila), viszonyítva a tanuló általános flowképességéhez. Kutatásommal kimutattam a Versike oktatóprogram által előidézett fokozott flow élményt. Teljesítmény szempontjából is szignifikánsan jobb eredmények születtek használata során.

Prezentáció a Digitális pedagógus konferencia 2013 honlapján.

Mirkné Haba Anikó
Károli Gáspár Református Egyetem

2 üzenet

  1. Kösz a kiegészítést és a javaslatot.
    (egy év óta ez az első pozitív megnyilvánulás az agylövéseimmel kapcsolatban. Érdemes küzdeni. Akit részletesebben érdekel, állok rendelkezésére

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep