Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. július 16. kedd, 16:49

A „Gondolkodjunk együtt a digitális állampolgárságról!” kurzus tapasztalatai

Július elsején indult el az interneten a Virtuális Egyetem kurzusa, amely iránt már az előkészületek során nagy érdeklődés mutatkozott, több százan csatlakoztak az esemény Facebook oldalára. Az azóta nagy intenzitással zajló kurzus első szakaszának eseményeiről ad tudósítást a kurzus egyik vezetője: Tóth Renáta.

„Az internet olyan, mint egy…” Te hogyan fejeznéd be a mondatot? A Virtuális egyetem „Gondolkodjunk együtt a digitális állampolgárságról!” című kurzusa, amely mindenkinek szól, nem csak pedagógusoknak 2013. július 1.-én indult. Hogyan éljük az online életünket ma és hogyan szeretnénk holnap? Van-e online és offline életünk, személyiségünk? Elkerülhetjük-e, hogy digitális állampolgárokká váljunk? Mit jelent a digitális élet az iskolában, a munkahelyen és otthon? Hogyan magyarázzuk el a szomszédunknak, hogy mi a digitális állampolgárság? Hogyan növelhetjük digitális tudatosságunkat, hatékonyságunkat és eredményességünket? Ezekre a kérdésekre keressük a választ együtt.

Nem mindennapi tudásmegosztó ez a kurzus, hanem a rövid online előadások után mindenkit közös beszélgetésekre és vitákra hívunk, így mindenki elmondhatja a saját véleményét és meglátását az adott témával kapcsolatban. Az előadások rögzített formában később, online formában  is elérhetők maradnak. A csoport online kommunikációs felülete egy Facebook-csoport, ahol interaktív gyakorlati feladatok követik az előadásokat. A kurzus egy rövid bemutatkozó videóval kezdődött, ahol, mi szervezők bemutatkoztunk és összefoglaltuk a kurzussal kapcsolatos főbb tudnivalókat. Ezután arra kértük a résztvevőket, hogy írják le, mi motiválta őket, hogy megnyomják a csatlakozás gombot? Az első előadás elsősorban azoknak szólt, akik nem ismerik vagy szeretnék jobban megismerni a kurzuson használt web 2.0 eszközöket, erről Habók Lilla (IT elemző-tervező, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet PhD hallgató és óraadó) tartott előadást, amely elérhető ezen a linken. Az előadás alatt és után kérdéseket is fel lehetett tenni. Egyik kedves, lelkes és aktív résztvevőnk, Tokaji Ildikó (magyar-angol szakos tanár) javasolta, hogy használjunk egy másik web 2.0 eszközt is, ezért felkértük, hogy tartson az OneNote eszközről egy előadást, amely ezen a linken elérhető. Az első kiscsoportos beszélgetésre ezután került sor „Mi a digitális állampolgárság, ki a digitális állampolgár?” címmel. Tokaji Ildikó előadása után lehetősége volt a résztvevőknek, hogy kipróbálják a Google Hangout eszközt. 2013. július 8-án Szabó Orsi (pszichológus, tréner) „Digitális személyiség, identitás, digitális lábnyom” címmel tartotta meg az első online vitaindító előadást, amelyet két kiscsoportos beszélgetés, illetve vita  is követett, majd „Digitális én”, „Az én digitális lábnyomom” és „Okostelefon az órán (órai anyagok és IKT eszközök)” címekkel újabb kiscsoportos beszélgetések következtek. 2013. július 11-én Varga-Tóth Katalin (közgazdász tanár, ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola PhD-hallgató) „IKT kompetencia: tanárok és tanulók, elvárások, tények, hétköznapi babonák” címmel tartott előadást, amely elérhető ezen a linken, természetesen ezt is beszélgetés követte, ahol elképzeltük a jövő iskoláját. Folyamatosan közösen szerkesztjük a tudásmegosztó digitális falunkat, digitális könyvjelzőinket és a digitális állampolgárság fogalomtérképét.

Nagyon örülünk, mi szervezők (Habók Lilla, Lévai Dóra, Szabó Orsi, Takács Anita, Tóth Renáta, Varga-Tóth Katalin), hogy ilyen sok aktív tagja van a kurzusnak, és nagyon sok izgalmas véleményt, ötletet hallottunk eddig és sok érdekes téma került szóba.

Tóth Renáta

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep