Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. október 20. vasárnap, 12:42

Nyílt levél Dr. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár asszonynak

Tisztelt Államtitkár Asszony!

Az alább olvasható gondolatsor egy interneten összekovácsolódott munkavállalói csoport hosszas szakmai beszélgetésének eredménye. Szándékunk szerint megpróbálunk bekerülni abba az információs vérkeringésbe, amely a közoktatásban lezajló béremelésből kimaradt dolgozók problémáival foglalkozik.

Kik a csoportunk tagjai? Mi az iskolákban, óvodákban, pedagógiai szakszolgálatoknál, nem pedagógus munkakörben foglalkoztatott iskolatitkárok, óvodatitkárok, dajkák, kollégiumi titkárok, adminisztrátorok, laboránsok, pedagógiai asszisztensek, rendszergazdák, ügyintézők vagyunk, akiket összefoglaló néven „nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottként” határoz meg a Köznevelési Törvény.

Vajon mennyire közismert tény az, hogy a közalkalmazotti bértábla fizetési kategóriáinak „egybecsúszása” miatt, most már nincs különbség egy szakmunkás végzettségű, de sok ledolgozott évvel rendelkező, és egy felsőfokú szakképesítésű, 24 éve dolgozó közalkalmazott bére között?

Nem számít a munkakör, az anyagi felelősség, a fizetéseket a garantált bérminimumra kell kiegészíteni, ami jelenleg bruttó 114.000,- Ft.

A KSH adatai szerint ma Magyarországon a bruttó átlagkereset: 228.400.- Ft!

Nagyon sok helyen átgondolatlan és felelőtlen munkaügyi átszervezések is történtek. Egy intézményen, sokszor egy irodán belül dolgozó munkatársakat más-más munkáltatóhoz rendelték. Intézményenként pld. egy iskolatitkárt (adminisztrátort) a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ foglalkoztat, visszavéve minden eddigi fizetésen kívüli juttatást (ebédutalványokat, bérletet, SZÉP-kártyát, egyéb bérmaradványból származó jutalmakat, stb). Kollégáink azon csoportját, akiket a helyi önkormányzatok (illetve az önkormányzatok megbízásából különböző külső cégek) foglalkoztatnak „technikai dolgozók” néven munkáltatóik, persze lehetőségeikhez mérten más-más összegben – évente többször is kiosztott, egész havi fizetéssel megegyező jutalmakkal, havonta járó étkezési utalványokkal próbálják segíteni.

Ezek az intézkedések felesleges feszültséget generáltak a „nem pedagógus munkakörben” dolgozó kollégáink között is, akik hasonló munkakörökben dolgoznak, hasonló fontossággal bíró feladatokat látnak el, mégis jelentős fizetésbeli különbségeket kellett tapasztalniuk a béren kívüli egyéb juttatások tekintetében.

Tisztában vagyunk azzal, hogy jelenleg a pedagógus életpályamodell bevezetése zajlik, de mi is velük, értük és a felnövekvő ifjúságért dolgozunk. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy egyre kevesebben tudjuk elfogadni azt a méltatlan helyzetet, amely az elvárt munka mennyisége, minősége valamint az érte járó fizetség és megbecsülés óriásira nőtt különbsége miatt jött létre.

Rengeteg és sokrétű munkát végzünk a ma Magyarországon szakképzettségünknek megfelelően adható legalacsonyabb munkabérért, béren kívüli juttatást pedig nem kapunk.

A közoktatási intézményeknél eddig soha nem látott mértékben nőtt a meghirdetett adminisztratív álláshelyek száma, és valószínűleg ezeken a területeken a fluktuáció tovább fog erősödni. Egyre többen hagyják el a pályát azok a magas munkakultúrájú kollégáink is, akik sok éves tapasztalatukkal jelentősen hozzájárultak az intézményen belüli sikeres és hatékony munkavégzéshez. A kényszerűségből pályán maradóknál a stressz tovább nő, a motiváltság, az intézmény iránti lojalitás és a munkamorál értelemszerűen csökken, ezért végső soron a munkáltatóinkat is hátrányosan érintheti, ha mielőbb nem orvosolják a munkafeltételek kritikus hibáit.

Összefogásunk célja a figyelemfelkeltés!

Nincs hivatalos érdekképviseletünk, elveszünk a nagy közalkalmazotti masszában!

Nincs senki, aki értünk is felemelje a szavát, ezért szinte láthatatlanok vagyunk!

Most, 2013 októberében minden különösebb szervezkedés nélkül összehozott minket a sors és az internet, így a közös beszélgetések után, a nyilvánosságot választva, megtépázott önbecsüléssel, mielőbbi válaszát várva tesszük fel a kérdést:

Tisztelt Államtitkár Asszony!

Tényleg ennyi az értéke ennek a munkának?

Magyarország, 2013-10-15
Tisztelettel:

A béremelésből kimaradt több ezer dolgozó nevében
149 fő iskolatitkár, óvodatitkár, dajka, kollégiumi titkár, adminisztrátor, laboráns, pedagógiai asszisztens, rendszergazda és ügyintéző az ország minden tájáról.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep