Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 13. szerda, 12:05

Értjük egymást? – Konferencia a szülők és pedagógusok közötti párbeszédről

Kedves Szülők és Pedagógusok! Szeretettel várunk minden érdeklődőt a Kölöknet és az OFOE 2013. november 23-i közös konferenciájára, melynek témája a szülő-pedagógus kommunikáció!

Időpont: 2013. november 23. 10:00-14:00

Helyszín: Folyondár Sport és Tánccentrum, 1037 Budapest, Folyondár utca 15.

A szülők és pedagógusok közötti kommunikáció tartalmának, minőségének kérdésköre rendkívül lényeges a gyermek jelene és jövője érdekében. A különböző életkorok különböző problémákat vetnek fel, amelyekről a nevelés kulcsszereplőinek egymással is célszerű egyeztetni, s megoldásukban együttműködni. A szülők és pedagógusok partnerré válása a nevelés során mindkét fél számára nagy segítség, és egyben az eredményesség döntő feltétele.

A kisgyermekkorban szerzett tapasztalatok, élmények alapvetően befolyásolják azt, hogy gyermekünk miként képes beilleszkedni az óvodába, hogyan alakul iskolai pályafutása, mekkora esélye lesz később a munkában és a magánéletben történő boldogulásra. Ebben az életkori szakaszban természetesen elsődleges a szülők felelőssége, de már az intézményes nevelést megelőzően is mód van arra, hogy a családok nevelési kérdésekben segítséget kapjanak. Nálunk ez a lehetőség még kevéssé ismert, de Európa számos országában rendelkezésre állnak olyan szülőtámogató programok, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az anyák és apák még jobb szülővé válhassanak. A T-Tudok Zrt. az Eurofound számára készített jelentést a hazánkban létező lehetőségekről. A konferencián ennek a kutatásnak az eredményeit is bemutatjuk.

Az iskoláskorban a szülő mellett egyre növekvő felelősséggel jelenik meg a pedagógus. De vajon érti-e egymást a nevelésnek ez a két főszereplője? Milyen keretekben és milyen hatékonysággal működik az ő kapcsolatuk? Hogyan funkcionálnak a hagyományos és modern kommunikációs formák? Melyik fél hogyan látja az óhatatlanul felbukkanó konfliktusok kezelésének lehetőségeit? Ezekre a kérdésekre is választ kerestünk A Kölöknet és az OFOE közös online vizsgálatával. Az elektronikus kérdőívet – nagy örömünkre – 1500 szülő és pedagógus töltötte ki. A felmérés tapasztalatairól is beszámolunk majd a rendezvényen.

Az előadások utáni kerekasztal-beszélgetés során olyan kérdésekre keresnek választ a résztvevők, mint például hogy milyen zökkenők tapasztalhatók a szülő-pedagógus kommunikációban, mi okozhatja ezeket, és milyen lehetőségek vannak megelőzésükre, megnyugtató rendezésükre.

A műhelyfoglalkozásokon a kommunikáció javítását segítő bevált eszközökkel, módszerekkel ismerkedhetnek meg a résztvevők.

A rendezvény programja

10:00 -10:10 Konferencia-megnyitó, Salamon Eszter (elnök, Európai Szülők Egyesülete)

10:10-10:40 Szülőtámogató programok Európában, Herczog Mária (elnök, Eurochild)

10:40-11:00 Szülőtámogató programok Magyarországon – egy kutatás tapasztalatai, Németh Szilvia (igazgató, T-Tudok Zrt. )

11:00-11:20 Szülő-pedagógus kommunikáció – egy online kutatás eredményei, Lannert Judit

11:20-12:10 Kerekasztal beszélgetés a szülők és pedagógusok közötti kommunikáció jellegzetességeiről. Résztvevők: Komaság Margit (Baross Gábor Általános Iskola Budapest), Lipták Erika (Rogers Iskola és Óvoda), Szekszárdi Júlia (OFOE), Regős Judit (Szülők háza), Szél Dávid (ApaPara blog), Szilágyi Diána (Gyermekszoba blog, Babanet) Moderátor: Horváth Ida

12:10-12:30 Szünet

12:30-14:00 Műhelyfoglalkozások

A fekete pont (Bethlenfalvy Ádám, InSite Drama)

A műhelymunka során egy hétköznapi példát vizsgálunk, és igyekszünk láthatóvá tenni a rendkívül összetett szülő-gyerek-tanár kapcsolatrendszer láthatatlan elemeit. Nem gyors megoldásokat keresünk a gyakran tapasztalt problémahelyzetekre, hanem azok összefüggésrendszerét, hatásmechanizmusát próbáljuk feltárni szituációkra épülő játékok, dramatikus formák segítségével.

(Nem) számít, hogy honnan jöttél? (Földes Petra, OFOE)

Szülőként és pedagógusként is számtalanszor tapasztaljuk, hogy a másik féllel folytatott kommunikáció a legjobb szándékunk ellenére is kisiklik valahol.  Workshopunkon arra keressük a választ, hogy hogyan, milyen önkéntelen gesztusokkal toljuk egymást az alá- és fölérendelt szerepbe, lehetetlenné téve ezzel az annyira áhított kölcsönösségen alapuló, egyenrangú kommunikációt.

Hogyan értsünk szót a pedagógus-gyerek-szülő háromszögben? (Skita Erika, Turáni Szabolcs, Értsünk szót)

Megmutatjuk, hogy van rá mód, hogy a szülők és a pedagógusok kapcsolata ne álljon meg a kölcsönös elvárások vagy hibáztatás szintjén. Eszközöket és megoldásokat adunk a konfliktusos helyzetek kezeléséhez, a közös megoldások megtalálásához. A műhely szituációs gyakorlatokra, az átélt élményekre és tapasztalatokra épül, amelyet a résztvevők közös gondolkodása, beszélgetése követ. Célunk, hogy mindenki megtapasztaljon a műhely során valamit, amit hasznosnak talál, és be tud építeni a mindennapok gyakorlatába.

Ki a hunyó? (Komaság Margit, Baross Gábor Általános Iskola Budapest)

A műhelymunka játékai során megfigyeljük véleményalkotásunk folyamatát, a folyamatra ható külső és belső tényezőket. Tapasztalatokat gyűjtünk arról, hogy a helyzetek felismerésénél alkalmazott eszközeink mennyire segítik elő, illetve zavarják tisztánlátásunkat. Beszélgetésünk során azokról nyelvi problémákról is szó esik majd, amelyek oly gyakran nehezítik aziskola és a család, a pedagógus és a szülő közötti, valamint a családon belüli eredményes kommunikációt.

A konferencia a Jövő iskolája rendezvénnyel együtt kerül megrendezésre.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a rendezvényre ezen a webcímen lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.05.
November óta ez az ágy az iskolám
Tavaly, amikor csak az írásbeliket tartották meg, egy teremben csak 10 diák ülhetett, és a folyosón is kötelező volt a maszkviselés, akkor azt mondtuk: ilyen érettségi nem volt a háború ó...
(Forrás: telex.hu)
--
2021.05.04.
AZ OTTHONMARADÁS ÉS A SEGÍTÉS JOGA – NAIH ÁLLÁSFOGLALÁS ÉS ADOM PETÍCIÓ
– NE legyen kötelező a jelenléti oktatás május 10-től! – Fogadják el a szülői igazolást érvényesnek a tanév végéig, és ne számítson bele a 250 óra hiányzásba, ha a diák a ví...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.05.04.
PDSZ: A Nagy Testvér figyelné a tanárokat
A Nedolgozzingyen.hu oldalon hozták nyilvánosságra a tervezetet, amivel a tankerületek felhatalmazást kapnának a magántulajdonú számítástechnikai eszközök ellenőrzésére is. A Pedagógusok...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2021.05.04.
Megválik a rasszista és szexista kijelentései miatt bepanaszolt oktatójától a Szegedi Tudományegyetem
A felmentése már szerdától hatályos, a szorgalmi időszak kezdetéig tartó kurzusait más oktatók veszik át. Gulyás eltávolításának hírét egyelőre nem erősítették meg hivatalosan, de...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.05.03.
KIRÚGHATNAK-E, HA NEM VAGY BEOLTVA?
Azt már nagyon sokszor elmondtuk, hogy egy oltás még nem jelent biztos védettséget, de annak is számtalan oka lehet, hogy valaki még nem kapta meg az első oltást sem. Vannak, akik még valamilyen...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2021.05.03.
Szokott-e ön szegregálni? Ferge Zsuzsa és a társadalmi egyenlőtlenségekről való tudás újratermelődése
Felemelő érzés lenne Ferge Zsuzsa születésnapja apropóján olyan köszöntőt írni, amelyben a magyar szociológiában általa úttörő problémaérzékenységgel felvetett, az oktatási rendszer...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep