Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. március 4. kedd, 7:36

„A vers, amit mondani kell…” (Kányádi Sándor)

Hangzó Helikon ejti ámulatba a középiskolásokat

beszélgetés Gryllus Dániellel


Tíz évvel ezelőtt, 2004-ben indult útjára a Hangzó Helikon című sorozat. Ebben több érték is megjelent: az igényes kivitelű, szépen illusztrált verseskötetek mellé azonos tartalmú CD-k kerültek, verséneklők előadásában. A jelenleg 24 kiadványból álló széria egyedi, különleges seregszemléje a hazai költészetnek és zeneművészetnek. Cikkünkben szeretnék felhívni a pedagógusok és a szülők figyelmét erre a különleges és értékes sorozatra, amely oktatási segédanyagnak is kiváló, ahogy az egyik alkotó, Gryllus Dániel bemutatja.

– Honnan indult és pontosan miről is szól a Hangzó Helikon–sorozat?

– Tíz évvel ezelőtt, 2004-ben, Kányádi Sándor bácsi 75. születésnapjára adtuk ki az első CD és könyv összeállítást, és azt követték a többi feldolgozások. Ady, Petőfi, Arany, Kosztolányi, József Attila, Faludy, Radnóti, Dsida Jenő, Csokonai költeményei szólalnak meg a verseskötetekhez mellékelt CD-ken, olyan neves előadók tolmácsolásában, mint a Kaláka és a Sebő együttes, Sebestyén Márta, Palya Bea, Ferenczi György, Cseh Tamás, Novák János, Gerendás Péter, Kobzos Kiss Tamás.

Nagy örömmel adtuk át diákoknak a Hangzó Helikon sorozatot, amiben énekelve, egy-egy előadó interpretációjában hallhatóak a magyar irodalom alkotásai. Külön öröm, hogy nem mi, az előadók találtuk ki, hogy kerüljön be a tantermekbe, hanem a pedagógusok vitték be. Látjuk, hogy vannak tanárok, akik rendszeresen, boldogan használják az óráikon. Talán nagyobb kedvvel hallgatják meg így, lemezeken a verseket a lemezeken a verseket a diákok, mintha kötelező lenne, bár ne legyünk előítéletesek, lehet, hogy a kötelező verseket és irodalmat is örömmel fogadják. Nem készült még minden költőhöz CD, de már a 25 kötettel is elég nagy választékot nyújtunk. Úgy gondoljuk, hogy amit éppen tanulnak a diákok, az a kötetet hallgathatják meg és követhetik a könyvben is. A költészet legősibb előadása az emberi hanghoz, az énekhez kapcsolódik, és az emberi hang, a dallam különleges érzelmi és értelmi energiákat tud felszabadítani.

De nem szeretnék ilyen tudományos lenni, inkább azt emelném ki, hogy örömmel hallgatnak minket, s mi is meglepődtünk a kötetek sikerén, és ezért adjuk ki folyamatosan az újabb és újabb köteteket. 2009-ben a Hangzó Helikonnal díjat is nyertünk: a Budai-díjat azok a multimédiás alkotások nyerhetik el, amelyek leginkább segítik az oktatást.

– Lehet-e Önökkel személyesen találkozni a Hangzó Helikon keretében?

– Igen, már megvalósítottunk egyszer egy ilyen projektet, amikor is a budapesti Művészetek Palotájában az első 15 kötet élő bemutatóját tartottuk meg. Sikeres volt a premier, amit nemcsak az érdeklődők száma jelzett, hanem az is, hogy elnyertük a Fonogram-díjat a világzene kategóriában. Fantasztikus élményként élik meg a középiskolások, amikor Kobzos Kiss Tamás előadásában hallhatják a históriás énekeket, vagy Sebestyén Márta énekel nekik. Körutat tervezünk, vidéki városokban is fellépünk a tervek szerint, és azt gondoltuk, hogy ha már a gimnazistákhoz eljutunk ilyen közvetlen módon, akkor a város értő közönségét is megszólítjuk. Várjuk az iskolák megkeresését, nyitottak vagyunk az együttműködésre, bátran írjanak nekünk e-mailt a daniel@gryllus.hu címre.

A 2014-ben útjára indított Hangzó Helikon Program keretében az iskolák és a kulturális, oktatási intézmények számára a teljes (mind a 25 db CD) sorozat – 33%-os kedvezménnyel! – 75.000 Ft helyett csak 50.000 Ft. A programba a Kaláka Zeneboltban lehet jelentkezni személyesen (1052 Budapest, Bárczy István utca 10.), telefonon (06/1/267 5331) vagy e-mailben (zenebolt@kalaka.hu és daniel@gryllus.hu), ahol a sorozat összes tagja megtalálható, kézbe vehető, megtekinthető és darabonként 3.000 Ft-ért természetesen külön-külön is megvásárolható.

A cikk a MI – Modern Iskola (www.moderniskola.hu) szíves hozzájárulásával került közlésre. Az interjúért köszönet Fülöp Hajnalkának és Székely Erikának!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep