Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. március 25. kedd, 20:57

Miért nem értjük egymást?

Kutatás a szülők és pedagógusok közötti kommunikációról

2.rész

A család és az iskola szerepe a fiatalok értékvilágának alakulásában

A válaszadók szerint legkisebb hatásuk az egyházaknak van, a második leggyengébb hatást pedig az iskola gyakorolja a gyerekekre. Meglepő, hogy maguk a pedagógusok, és közülük is az osztályfőnökök tartjákkisebb súlyúnak az iskola szerepét. Valamennyi válaszadó a családot véli az egyik legfontosabb tényezőnek a fiatalok értékvilágának alakításában. A család hatásának döntő jelentőségében megegyezik a három csoport, de az osztályfőnökök szinte azonos erősségűnek vélik ezzel a kortársak és az internet szerepét. A szülők érdekes módon, fontosabbnak ítélik az iskola hatását, mint az ott működő pedagógusok.

Az IKT szerepe a kommunikációban

Az új infokommunikációs eszközökkel szemben a pedagógusok kevesebb előítélettel viseltetnek, mint a szülők, és nagyobb arányban gondolják úgy, hogy a világháló és a mobiltelefon hasznos lehet a tanulásban. A szülők majdnem egyötöde szerint az internet terjedése megnehezíti az oktatást és 84 százalékuk szerint a mobiltelefon nem oktatási segédeszköz. A tanár és a diák közötti facebook kapcsolatot is aggályosabbnak tartják, mint a pedagógusok (ld a táblázatot).

A szülőknek ez a fajta konzervativizmusa különös energiatakarékossággal párosul, hiszen ők a pedagógusoknál nagyobb arányban vélekednek úgy, hogy az elektronikus kommunikáció segítségével idő takarítható meg, míg a pedagógusok inkább voksolnak a személyes találkozás mellett. A megkérdezett pedagógusok nagyobb arányban gondolják úgy, hogy a tanárnak mindig elérhetőnek kell lennie a munkaidejében, mint a szülők, akiknek nagy része csak a legszükségesebb esetben kíván személyes érintkezésbe lépni a pedagógussal, beérné a szülői értekezleten és a fogadóórán történő találkozással.

A válaszadóknak csak kisebb hányada van azon a véleményen, hogy a szülőnek nem szabad a gyerek tudta nélkül követni őt a facebookon. A szülők nagy része tehát szívesen nyerne időt azzal, hogy érdemi kommunikáció helyett a közösség oldalon kémkedik tizenéves gyereke után. Nem véletlen, hogy egyre több tinédzser tiltja le a szülőjét a facebook oldaláról, illetve váltja fel a facebookot más közösségi oldallal.

A vélemények megoszlása az IKT-vel kapcsolatban (%)

Folytatása következik!

A teljes tanulmány elolvasható a Kölöknet portálján.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep