Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. május 25. vasárnap, 20:23

A gyermeknapról – egy kicsit másképp

Azon törtem az agyam, hogy gyermeknapon, amikor mindenki a lufit szorongató rózsaszín és tejszagú csöppségekre koncentrál, vajon illik-e megszólalnom. Mert nekem a rózsaszín mellett azért elég sötét színek is eszembe jutottak.

Hogy a gyermeknevelés szokásai koronként, területenként és származás alapján mindig különbözőek voltak, abban azt hiszem egyetértünk. Most próbáljunk meg a jelenre fókuszálni, itt, Magyarországon.

Talán túlzok, hogy a szélsőségek országa lettünk, de kezdünk közel járni hozzá. Nézem a gyermekruhák, kiscipők, gyermekkönyvek, játékok, uszodai belépők, gyerekkerékpárok, hátizsákok stb. árát… Hát, minden elismerésem azoké, akik mindezt előteremtik a mai fizetések átlaga mellett. Ismétlem: átlaga mellett. Mert az átlagba beletartozik a havi nettó 150 e./fő is meg a havi 15e./fő is. Persze lehet járni turkiba is. Sőt, az átlag már csakis odajár.

A másik sötét színem az idő. Illetve az idő hiánya, amit a szülő a gyerekével tölt. Nincsenek statisztikák arról, hogy hány gyerek reggelizik otthon. Arról sincsenek adatok, hogy a kötelező „mi volt ma az oviban/suliban, mi volt az ebéd a menzán” kérdéseken túl hány perc jut valódi beszélgetésre, játékra naponta.

Ha a színeket 10-es skálán mérem, akkor kb a nyolcasnál járunk. A szegénységnél. Az ebbe a kategóriába eső gyerekek csak onnan tudnak a gyereknapról, hogy az oviban/suliban más volt a menetrend. A szerencsések esetleg haza is vihettek valamit, ami emlékezteti őket arra, hogy ez a nap más volt, mint a többi, a többi meg legalább kitombolhatta magát.

Na lássuk a 10-est. A gyermekbántalmazást. Hogy erről talán nem éppen ma kéne? Akkor mikor, ha nem éppen a gyermekek napján?!
Nem tudom, olvassa-e írásom majd az én „kicsi fiam”, akinek 8 évesen motorfűrésszel vágta át az apja a lábát, mert már nem akart, nem mert hitelbe borért menni. Mára felnőtt, s ha ő már esetleg meg is bocsátott, én nem tudom megtenni. Nincs rá mentség.

Gyermeknap van. Amikor próbálunk kedvükbe járni. Csakhogy az év nem egyetlen napból áll.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.03.
„Ha minden tanár feláll, felborul a rendszer. Álljatok fel, veletek vagyunk!” – ismét a kirúgott tanárokért tüntettek a Kölcseynél
Több százan öltöttek kockás ruhát, hogy szolidaritást vállaljanak a sztrájkjog ellehetetlenítése miatt polgári engedetlenséget választó pedagógusokkal.A korai időpont ellenére hétfő...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.10.02.
A fogyatékosság a középkorban. Csizmárné Gede Erika Judit írása
A középkori társadalom emberének képzeletét a „csoda” uralta. A „csodák” közé sorolódtak a különféle fogyatékossággal születetett gyermekek is. Jelenlétük az elképzelt lényekkel...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.10.02.
Diákonként havi nyolcezer forint segítséget vár a szülőktől egy budapesti iskola
A tanárok fizetése olyan alacsony, hogy több kollégájuknak megélhetési gondja van, ezért csak idén már a tanári gárdájuk 10 százaléka a hivatás elhagyására kényszerült. Ezzel elindult...
(Forrás: Infostart)
--
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep